menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Inspectah Deck zijn verse op Triumph is top 10 ooit. Kippenvel elke keer weer.

SICKO MODE is ondertussen ook echt een klassieker geworden.

Dikke drops weer!

Ik kom nog uit de tijd dat popmuziek hot was en rap werd gedraaid als ik moest pitten van de oppas

15. Gorillaz - Clint Eastwood

Aantal keer genoemd: 12x

Ook deze notering is niet geheel verrassend

jordidj1 schreef:
Ergens daar vanuit het Wilde Westen komt langzaam Clint Eastwood aanlopen, een persona die sowieso het predikaat "larger-than-life" verdiend, een man waar je echt NIET wil mee fucken. Durf dan daar maar je debuutsingle naar hem te vernoemen. Als je geen gevaar wil vrezen als groep zijnde, zorg dan dat je de Gustavo Fring van de hip-hopscène aan je zijde hebt. De man kan in een zee van kogels stappen, zonder ook maar een luttele schaafwond op te lopen.

Oké, hier liet ik mijn fantasie misschien een beetje de vrije loop gaan, maar het zegt denk ik wel veel over het nummer. De song voelt als een meedogenloze confrontatie in de woestijn, waar Dan the Automator en Del The Funky Homosapien worden opgetrommeld. Men weet vanaf dan dat het menens is, want de productie door Dan is confronterend en de raps van Del menen actie.

14. BROCKHAMPTON - ALASKA

Aantal keer genoemd: 0x

Goh, BROCKHAMPTON, die zag niemand aankomen. Door de afgelopen twee jaar zo'n beetje uitgegroeid tot m'n favoriete hip-hopgroep, elke plaat is weer zeer verslavend en ontzettend divers. Toch vind ik het jammer dat Ameer uit de band is gestopt, hij zorgde toch voor dat scherpe randje dat de SATURATION-trilogie nodig had. ALASKA is daarvan het beste voorbeeld.

13. GZA - 4th Chamber (feat. Ghostface Killah, Killah Priest & RZA)

Aantal keer genoemd: 8x

Ghostface gozer man

jordidj1 schreef:
Bizar was dat, toen ik medio maart opeens in Simplon stond. Rico & Sticks, Cunninlynguists en Winne had ik daar al gezien, maar een optreden van GZA voelde echt surreëel. Ik MOEST heen en toen de kaartverkoop startte, wist ik niet hoe snel ik een kaartje moest kopen. De baas van de Wu-Tang was echt in topvorm en dropte classic na classic, helaas was het geluid echt dramatisch.

Sinds het moment dat ik Liquid Swords ontdekte, was 4th Chamber al direct mijn favoriet. Elk jaar heeft het dan ook met gemak de top vijftig van mijn lijst gehaald. Kippenvel opwekkende song, de productie van RZA laat het bloed door je aderen sneller stromen en doet je helemaal maniakaal gaan. Ghostface Killah opent het nummer op een manier zoals alleen hij het kan, Killah Priest dropt een verse die in mijn geheugen genageld zit, RZA rapt op even hoog niveau als zijn productiekwaliteiten en GZA is de bewaarder van de georganiseerde chaos.

12. Pusha T - If You Know You Know

Oef, wat hakte DAYTONA er hard in vorig jaar. Kanye was sowieso lekker bezig rond de zomer, maar op King Push zijn laatste worp bereikte 'ie z'n piek. Heerlijk, ruwe producties en ye haalt altijd het beste in Push naar boven, zo hongerig als op deze plaat klonk de MC nooit. Ik had elke song wel kunnen kiezen van het album, maar de live-ervaring zorgt ervoor dat ik 'm net iets boven Hard Piano en Santeria schaar.

11. Danny Brown - Really Doe (feat. Kendrick Lamar, Ab-Soul, Earl Sweatshirt)

Daar is Danny Brown dan eindelijk, tenminste, met een track waar hij zelf de hoofdartiest is. Klassieke posse-cut, een productie waar elke soort rapper wat mee kan: Brown die de track al kwakend opent, Kendrick het proces leidt, Ab-Soul die lekker zijn ding doet en de sinistere Sweatshirt die ten slotte de song uit doet gaan als een nachtkaars.

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=ShaAKrskRQGCsAo5_pTDIQ[/embed]

Jij baasje. De laatste twee updates gewoon kapotgeniaal. Wanneer gaan we weer sicko sicko mode in de sprinter? x

Jaja, lekkere drop hoor. BROCKHAMPTON had ik toch wel als zekerheidje on de top 10 verwacht

Really Doe

Alles

Die verse van Rozay op Hard Piano though, kippevel.

Ik vermaak me nog steeds met een van die stokoude actueels uit de leesmap

10. Pete Rock & CL Smooth - T.R.O.Y. (They Reminisce Over You)

Aantal keer genoemd: 15x Flipm0de leer tellen joh!

Ik waarschuw jullie alvast: de top tien is vrij voorspelbaar en staat vol met usual suspects, maar goed, i.t.t. mijn vorige top honderd, zal deze waarschijnlijk niet snel verschuiven...

Starten met T.R.O.Y., een hip-hoptrack die dit jaar weer erg hard binnenkwam. Vond 'm twee jaar wel dope, lekker wegluisterend enzo, maar dé klik ontbrak nog. Tot een paar maanden terug dus, toen de emotionele boodschap in de song er erg inhakte. Alsof ik direct met m'n neus op de feiten werd gedrukt door C.L. Smooth, want de beat van Pete Rock stond al hoog in het vaandel bij mij.

Erg bijzonder wat zo'n track met je kan doen. Op het eerste gehoor word je verleid door de fijne jazzy productie, daarna grijpt je het bij de lurven op emotioneel gebied. .

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=A7zj-wAfRkaLG8-Ax17jFA[/embed]

T.R.O.Y. is naar mijn mening de beste Hip Hop track allertijden als ik het objectief probeer te bekijken. Ik gok dat ik hem redelijk hoog had staan... Dadelijk eens terug lezen hoe die Hip Hop tracks toplijst vorige keer was uitgepakt... Lijkt me een zekerheidje voor de top 10. zaaf, misschien weer een keertje :-P

Ah nu snap ik je cryptische omschrijving van gister hihi x

ForWhomThePeteTolls schreef:
T.R.O.Y. is naar mijn mening de beste Hip Hop track allertijden als ik het objectief probeer te bekijken. Ik gok dat ik hem redelijk hoog had staan... Dadelijk eens terug lezen hoe die Hip Hop tracks toplijst vorige keer was uitgepakt... Lijkt me een zekerheidje voor de top 10. zaaf, misschien weer een keertje :-P
ben even bezig, maar doe zeker mee!

jordidj1 schreef:
Ik vermaak me nog steeds met een van die stokoude actueels uit de leesmap

10. Pete Rock & CL Smooth - T.R.O.Y. (They Reminisce Over You)

Aantal keer genoemd: 15x Flipm0de leer tellen joh!

? zat er blijkbaar wel vaker naast

Heerlijk begin van je top 10 en GZA en Pusha in je top 15... ben benieuwd naar de rest!

09. OutKast - Ms. Jackson

Aantal keer genoemd: 3x

Blijft toch een uniek nummer in zijn soort. Enorme feel-goodsong, tijdloze productie en een gigantische oorwurm. Ik vond het altijd "gewoon" een lekker liedje om te luisteren, tot ik er achter hoe achterlijk geniaal de discografie van de mannen is en dat hun bekendste track totaal NIET onderdoet voor dat oeuvre. Bewijst ook direct dat nummer 1-hits niet per se draakjes zijn. .

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=itXfZMH_RLG1-nO8LEtGzw[/embed]

Even bijgelezen, echt een lekkere lijst.

Props voor Triumph, ondergewaarde Wu-Tang track (tot voor kort ook door mij).

Koenr schreef:
Even bijgelezen, echt een lekkere lijst.

Props voor Triumph, ondergewaarde Wu-Tang track (tot voor kort ook door mij).

Ik wil niet de zuurpruim uithangen of zo, maar eh... Triumph is wel door de meeste erkend als beste/favoriete Wu-Tang track. Ik zelf vind het best dope, maar het niveau buiten Deck's verse vind ik niet allemaal van dezelfde allure...

If You Know You Know

Wist niet dat dit topic nog bestond. Kijk te weinig op het forum hihi.

Owja en XO TOUR Llif3 hoort voor mij bij de beste tracks van dit decennium. En dan bedoel ik niet alleen hip-hop. Vind het sowieso meer een pop nummer.

Ms. Jackson ❤️

Fantastisch nummer en voor mij runner-up voor beste OutKast track.

Ik vreet Fruitella voor m'n dagelijkse portie fruit

08. The Streets - Turn The Page

Aantal keer genoemd: 4x

The Streets was zeker een m'n favoriete optredens van de afgelopen festivalzomer, op Pukkelpop pop pop. Toen was ik helemaal om wat betreft de man, bij het luisteren moet ik direct denken aan frustrerende nachtlevens en schoolperiodes dat ik niet naar school ging, maar bijna dagelijks zwaar alcohol dronk. Nu heb ik weer balans in mijn leven, mede door mijn nieuwe baan, maar dat betekent niet dat ik tijdens dit nummer slechts drie minuten kan reflecteren op dat vage leventje.

[embed]https://open.spotify.com/playlist/4CeNb7mgGhyUKs1I7TeOlj?si=tYHqexGaQa2cn-He1PzPXw[/embed]

De tijd leert, of het tij keert, maar de liefde voor muziek blijft mijn drijfveer

07. P.O.S - Low Light, Low Life (feat. Dessa)

Aantal keer genoemd: 2x

Volgens mij vinden zaaf en ik deze even goed

jordidj1 schreef:
Begin van het jaar was ik in de ban van het album Never Better door P.O.S, dankzij hoi123 die mij deze plaat had getipt, waarvoor dank. In die tijd heb ik zijn muziek al honderd keer afgespeeld, waarvan 50% het nummer Low Light Low Life.

Tomeloze energie, georganiseerde chaos en originaliteit zijn de toverwoorden bij deze plaat. Genadeloze bangers worden afgewisseld door ongeforceerde catchy songs. P.O.S functioneert als een gids, door ons moeiteloos langs het hoopje tracks te flowen. Ook de gastoptredens zijn het vermelden waard, vooral Dessa steelt de show op Low Light Low Life. Die track klapt er altijd in als een malle en geeft een gevoel van onoverwinnelijkheid, een soort ver-van-mijn-bed-show, alleen weggelegd voor de elite.

Ik spuug met douchekop flows accuut paraplu's vol

6. A Tribe Called Quest - We The People....

Aantal keer genoemd: 3x

En door

jordidj1 schreef:
Een statement vanjewelste op de aardkloot afvuren na achttien jaar stilte als groep, dat zowel lyricaal als muzikaal zeer krachtvol is, dat kunnen alleen de allergrootsten.

Hoe die beat erin klapt, gecombineerd met het felle politiek statement van de rappers is elke luisterbeurt weer een genot. Drie minuten hebben ze maar nodig, om alle problemen in modern Amerika aan te kaarten en elke punchline is raak. De recht-voor-je-raapsound van de groep is tijdloos en nog steeds relevant, qua albums grijp ik liever terug naar hun klassiekers, maar mijn favoriete song van de clan blijft toch deze. Als ik 'm draai, dan op vol volume en het liefst drie keer achter elkaar. Zeer verslavend nummer, met een hoge airplaywaarde.

Ik laat eventuele problemen gaan

5. Kanye West - Runaway (feat. Pusha-T)

Aantal keer genoemd: 2x

En weer géén ye op één

jordidj1 schreef:
Beetje anticlimax dit, zullen jullie wel denken. Het beste nummer van mijn meest geliefde album, door mijn favoriete artiest aller tijden komen we al tegen op plek dertien. Het leek bijna te mooi om waar te zijn, maar eigenlijk heeft dat er nooit ingezeten. Bij West is het meer dat zijn muziek als een rode draad door mijn leven heen loopt, mijn hele muzieksmaak is door hém beïnvloed. Hoe tof ik andere artiesten ook vind, vroeg of laat kom ik toch altijd weer bij Kanye terecht.

Het toppunt van zijn creativiteit is MBDTF, met in het bijzonder Runaway. Hij laat een ogenschijnlijk goedkope piano klinken als een peperdure vleugel en gebruikt dat als fundament voor één van de meest venijnige break-upsongs ooit. Hij wilde hier destijds echt een statement mee maken, dat Pusha-T zijn tekst vier keer moest herschrijven zegt al genoeg (“Yo, you need to be more douchebag. We need more douchebag!”).

Ga lekker zitten tjappie, dit is de hiphop 100 van Jordi snappie

4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city (feat. MC Eiht)

Aantal keer genoemd: 5x

Kanye en Kenny buiten de top drie, foei Jordi

jordidj1 schreef:
King Kenny is de laatste artiest die zijn derde notering in moet leveren, rekenkundig is The Cure volgens mij het best vertegenwoordigd, maar Kendricks track staat dus wel het hoogst van dat rijtje. Waar het percentage hip-hop in de lijst relatief tegenvalt, is die bij de top tien wel hoog.

Eén van de albums waar ik direct tegen aanliep sinds mijn terugkeer op MuMe, was Kenny's meesterwerk. Het lag compleet in mijn straatje, de eerste luisterbeurten waren relatief moeilijk, maar daarna was ik verkocht. Ook dit was weer een plaatje die ik graag in de auto opzette (god ik mis onze witte Toyota), vooral de keer dat ik mijn broertje ophaalde van Defqon draaide ik 'm helemaal af en zat ik jaknikkend in de waggie: "Verdorie, dit is echt een van de beste platen OOIT".

Vooral bij het horen van een helft van de titeltrack ga ik helemaal mentaal. De emotionele waarde ligt misschien wat lager, maar dit is gewoon te goed voor woorden. Kendrick gaat compleet all-in op de track, twee weergaloze producties (G-Funk!!!!, de synthesizer!!!!!) en een kei-har-de gastbijdrage van MC Eiht. De site superlatieven.be werkt blijkbaar niet meer, dus deze update verafgood ik ff wat minder.

Oh, en wisten jullie al dat niemand minder dan ScHoolboy Q te horen is in de intro?

Tien euro voor degene die mijn top drie weet te raden

hij gaat haaaaard

Het wordt niet kleiner en het krimpt niet

m.A.A.d city was trouwens 5x genoemd, maar ik kan dat niet meer aanpassen in m'n bericht *kuch* Marcel *kuch*

3. Gang Starr - Above The Clouds (feat. Inspectah Deck)

Aantal keer genoemd: 10x

Laddernominatie .

Guru en Premier zijn mijn fictieve stiefbroers, die mij bij de hand nemen en de belangrijke dingen in het leven bijschaven. Tijdens het luisteren van hun muziek, voelt het net alsof ik achter bij hen in de auto stap en wordt meegenomen voor een ritje wijsheid. Primo rijdt en Guru verhaalt als een profeet over het goed en fout van de mens.

Mijn favoriete autotochtje is het album Moment of Truth. Hun onbetwiste meesterwerk, die volstaat met Guru's geniale hersenspinsels en productionele hoogstandjes van Primo. De liefde voor dit album gaat diep en werkt als een soort Bijbel voor mij, geen plaat uit de 90's komt dan ook in de buurt van deze elpee en dat zegt veel, heel veel.

De track met Deck zorgt voor de meeste kippenvel. Destijds draaide ik het nietsvermoedend omdat ik het gewoon een goed nummer vond, onwetend dat de emotionele waarde (ik heb het erg vaak gedraaid in een turbulente, moeilijke periode) zo hoog zou gaan zijn. De sample van het nummer staat in mijn geheugen gegrift, de verses van de heren - vooral Deck - zijn spiritualiteit ten top.

's Ochtends vroeg, na je werk, voer voor je

2. Opgezwolle - HoedenPlank

Aantal keer genoemd: 4x

jordidj1 schreef:
De verwachtingen waren hooggespannen voor de derde release en veel fans verwachtten niet dat ze het niveau van de voorgaande platen gingen halen. Dat lukte ze ook niet, integendeel, ze legden de lat nóg hoger en bliezen alle criticasters omver. Hoe Delic deze beat heeft gemaakt, leg het mij alsjeblieft uit, want het snijdt op een positieve manier door je oorvellen heen. Ondanks de drums, klinkt het nog heel ruimtelijk ook. Dan hebben we alleen nog maar de productie: ook de verses van de heren zijn stuk voor stuk legendarisch, met Sticks' opener als absoluut hoogtepunt. Je hoort gewoon dat ze toen nog niet klaar waren en ze vastbesloten waren om een ultiem slotakkoord af te leveren als groep zijnde.

Als Rico & Sticks optreden dan is deze track meestal een vast onderdeel van de set en vaak wordt er mee afgesloten. Dat mondt vaak uit in moshpits waar hardrock - en metalconcerten nog een puntje aan kunnen zuigen. Voor mij hun favoriete track, die altijd garant staat voor tomeloze energie.

Ik dacht dat het met mij wel goed ging, maar nu heb ik alweer last van mood swings

01. Deltron 3030 - 3030

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1480.300.jpg

Aantal keer genoemd: 3030x

Nee, deze valt ook nooit van de eerste plaats. Nooit.

jordidj1 schreef:
Zonder ook maar enige twijfel, het allerbeste hip-hopnummer ooit gemaakt. Toen ik rond mijn veertiende op deze site rond snoof, raakte ik direct gefascineerd door de prachtige hoes. Uit nieuwsgierigheid opgezet en ik werd direct overrompeld, toen wist ik al dat ik te maken had met iets magisch.

De manier hoe Dan the Automator de sample Introit van William Sheller verwerkt, is ongeëvenaard. Het doet de productie kolossaal, episch en groots aanvoelen. Na de intro word je meteen in het futuristische wereldje van Deltron 3030 getrokken, waar Del the Funkee Homosapien op zijn beurt verslag van geeft d.m.v. zijn nerdy teksten. De hele track is een trip op zichzelf, je weet gewoon niet WAAR je moet luisteren. De sample, die koortjes, Del's flow, ... houd op met me. Zijn er betere conceptinleidingen?

Waar ik de meeste nummers in deze lijst best wel vaak draai, is het al veel als ik deze één keer per maand opzet. Het is ook een song voor de speciale momenten, zoals het nuttigen van een bijzondere fles whiskey malt. Zo af en toe laat ik mij graag meenemen in het jaar 3030, op het moment van schrijven draai ik het nummer voor de twaalfde keer. In bijna twee jaar tijd (zolang zit ik al op last.fm, maar dat zal het gemiddelde wel zijn denk ik).

prach-ti-ge nr 1 Jordi, dank voor de trip!

Turn the Page gisterenavond nog mogen horen op een feestje, waarvoor hulde. En de rest is ook top natuurlijk, keep it up jord

Gast
geplaatst: vandaag om 19:59 uur

geplaatst: vandaag om 19:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.