MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
2. CunninLynguists Feat. Tonedeff - The Gates

Normaal gezien stond deze track op nummer 1. Maar heb hem dan toch maar op de tweede plaats gezet. Misschien omdat ik de beat van mijn nummer 1, dan toch net wat beter vind.
Al is die van The Gates ook geniaal. Die bass.
The Gates klinkt erg atmosferisch, veel ruis, en fantastische bass en onaardse akoestische gitaarriffjes. Tonedeff die even alleen over de bass rapt, doet het schitterend en legt misschien wel mijn favoriete gastbijdrage af binnen de hiphop songs.

De onderbreking met de fantastische sample, klinkt erg donker maar laat je op een bepaalde manier toch wegdromen. Wanneer Deacon erbijkomt start het verhaal pas echt tussen God en de man die zijn dochter alleen opvoedde, en toen de dochter zwanger raakte dankzij iemand die haar verkrachtte en Tonedeff hem vermoordde. Maar God stuurde hem naar de hel.
Zover versta ik het al, met zelf de tekst gelezen te hebben en wat opzoekwerk gedaan.

Nog altijd mijn favoriete nummer van CunninLynguists. 9,75

Binnen 10 minuten post ik mijn nummer1. Jullie mogen alvast eens raden welke track het zou zijn.

Ik gok Represent van Nas óf The Seed 2.0 van The Roots.

1. Madvillain - All Caps

Geniaal! Wat een beat. Schitterende samples, geniale pianomelodie en dat einde met de blazers en piano. SImpelweg de beste beat die ik ooit gehoord heb. Doom doet het ook schitterend!
Fantastisch gerijm, leuke lines( al snap ik de tekst nog niet volledig, gaat het nu over iemand die iets belangrijks steelt en probeert te ontsnappen?) Zijn flow is ook geweldig!

Bedankt voor het volgen van het lijstje, en te reageren op mijn lijst.

Ook prima (8,5).

Ulfat-e-Zulmat
Ik snap niet hoe mensen Uncommon Valor kunnen verkiezen boven nummers als Speech Cobras en I Against I..

Ik snap niet dat mensen Jedi Mind Tricks.

Sterke nummer 1, KBF!

Mooie top 3 kbf. Heerlijke nummer 1, had mijn top 100 net niet gehaald!

Ben erg benieuwd naar die van Elohim

Om eerlijk te zijn was dit niet mijn lijst, vandaar dat ik weinig heb gereageerd .
Maar moet zeggen dat er in de Top 20 toch aardig wat goede nummers staan! En zeker voor je leeftijd weet je wel al heel veel van Hip-Hop. Goed bezig

Leuke lijst hoor. Niet zo veel afwisseling maar dat maakt niet uit. Gewoon allemaal goede nummers. Wel jammer dat ik ze ongeveer allemaal al kende, maar ook dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit.

Ralph. schreef:
Om eerlijk te zijn was dit niet mijn lijst, vandaar dat ik weinig heb gereageerd .

Ben ik even blij dat dit gerucht de wereld is uit geholpen. Het blijkt hier gewoon om de top 100 van Kobe Bryant Fan te gaan!

Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

Ben ik even blij dat dit gerucht de wereld is uit geholpen. Het blijkt hier gewoon om de top 100 van Kobe Bryant Fan te gaan!

Hihi, gekkie

Dat einde van die Mad Villain track is zeer okee. Sowieso heel dat nummer is wel goed. Maar ik hou erg van Spy muziek. Leuk gedaan.

Elohim is aan de beurt. Ik stuur hem even een PM want volgens mij is die het vergeten.

Ben ik inderdaad! Beter komt eerst iemand anders, ik ben de laatste tijd erg inactief hier vanwege drukte op de universiteit... Schuif mij maar een plaatsje door, ik heb over een paar weken mijn laatste tentamens van dit jaar, dan heb ik weer meer tijd.

MAS
Toffe nummer 1!

10*

shadowboxer
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
- R&P
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
-nedbed
- shadowboxer

Kos
Dus nu panjoe!!!

Aha, daar had ik niet op gerekend. Ik ben dan aan de beurt als ik waarschijnlijk een week op reis ben. Ik zal MAS en Silky & Smooth een bericht sturen of ze elk een plaats naar voren willen.

panjoe (moderator)
Om te beginnen even kort wat aanmerkingen over mijn lijst en de manier waarop ik tot deze honderd nummers ben gekomen.

Voor het samenstellen van een top 100 moest ik eerst enkele beslissingen maken. Wil ik een overzicht maken van de 100 hiphopnummers die ik op dit moment het beste vind, van de nummers die ik in het verleden het meeste heb geluisterd, of van de nummers die voor mij het meeste betekenis hebben? Ik heb geprobeerd een beetje van alles wat te nemen, omdat de geschiedenis sowieso invloed heeft op de waarde van een nummer en omdat een toplijst altijd een momentopname zal zijn.

Verder vond ik het moeilijk om te zeggen waar de grens tussen hiphop en andere genres ligt. Omdat hiphop zo'n enorm breed genre is, dat leent uit zo'n beetje alle uithoeken van andere genres, zou een hele rits aan instrumentale nummers (uit o.a. electro, triphop, nu jazz, crunk, etc.) en nummers met zang (uit o.a. funk, soul, r&b, etc.) in principe ook onder hiphop kunnen vallen. En waar leg je dan de grens? Is Long Arm wel hiphop en The Cinematic Orchestra niet? DJ Shadow wel en Blockhead niet? Om dit soort grijstinten te ontwijken heb ik er voor gekozen alleen nummers met rap te selecteren.

Een laatste knelpunt waar ik op stuitte was dat bepaalde artiesten zwaar oververtegenwoordigd zijn. Namen als De La Soul, El-P, CYNE, The Roots en DOOM zullen we meerdere keren tegenkomen, en als ik er niet op had gelet was dat nog veel erger geweest. Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd dat deze artiesten voor mij nou eenmaal bij het summum van de hiphop horen, en dat ik er niet omheen kan deze artiesten meerdere keren te vermelden.

Laat ik maar eens beginnen met nummer 100 t/m 91!

@Bennerd, we kunnen het ook gewoon zo doen:
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- panjoe
- Elohim
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
- R&P
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
-nedbed
- shadowboxer

Of had je juist problemen met de originele planning?

panjoe (moderator)
100. Jake One ft. eLZhi & Royce da 5'9" - Glow
Jake One wordt op zijn White Van Music bijgestaan door een uitgebreide mix van artiesten die zich allemaal ergens op een andere plek tussen mainstream en underground begeven. Deze rappers bevinden zich ongeveer in het midden zou ik zeggen.

99. Eric B. & Rakim - Juice (Know the Ledge)
Eigenlijk gewoon een feilloos nummertje. De beat is geweldig, gebaseerd op een repetitieve funky bass maar met een overvloed aan kleine variatietjes zodat het blijft boeien, en Rakims flow is al helemaal master.

98. Del the Funky Homosapien - Wrong Place
Als we het over masterlijke flows hebben mag Del natuurlijk niet ontbreken. Zijn flow lijkt zo natuurlijk dat ik me wel eens afvraag of hij ooit normaal praat.

97. Dilated Peoples ft. Guru - Worst Comes to Worst
Heerlijke melodieuze en positieve beat van The Alchemist. De rappers mogen er ook wezen natuurlijk.

96. Young Fathers - Sister
Jonge Vaders combineren hiphop met bezwerende elementen uit Afrikaanse muziek en moderne popmuziekinvloeden. Lekker anders, en dat vind ik in dit nummer het beste tot zijn recht komen.

95. Zo Moeilijk - Stress / Ik Heb Je
Zo Moeilijk is zo'n goede artiest omdat ze een echt eigen geluid hebben. Mijn favoriete nummers van de Nijmegenaren is Stress, mede dankzij die zware slepende bass.

94. CYNE - Due Progress
Qua constantheid en chemie vind ik CYNE de beste hiphopformatie die er op deze aarde rondloopt. Beide beatmakers leveren keer op keer en haast zonder uitzondering geweldige beats af, zoals ook bij dit nummer (die gitaar en die drums, geweldig!) en de rappers wisselen elkaar telkens perfect af.

93. Atmosphere - Hockey Hair
You Can't Imagine How Much Fun We're Having is zonder twijfel mijn favoriete Atmosphere album. Op dit album hadden Slug en Ant m.i. de perfecte balans tussen de rauwheid van hun vroegere en de melodieusheid van hun latere werk gevonden. Bovendien is bijna elk nummer geweldig, op deze plaats had net zo goed een Watch Out, Musical Chairs of Smart Went Crazy kunnen staan...

92. The Roots - It Just Don't Stop
Illadelph Halflife staat bol van dit soort rechttoe rechtaan hiphopnummers. It Just Don't Stop is een duidelijk voorbeeld waaruit blijkt dat dit album zich onderscheidt van al die andere rechttoe rechtaan hiphopalbums: perfectie . De raps zijn perfect, de instrumentatie is perfect, de combinatie van beide is perfect.

91. Viktor Vaughn - A Dead Mouse
Viktor Vaughn is toch wel het personage van DOOM dat zijn idee van rappen het beste laat zien. "There are different topics besides murdering everybody. That seems to be the in thing - how many people you can murder on a record. So I 'm bringing it back to the old, bragging about how nice you are with the words." Jammer dat de beat een beetje achter blijft, maar ja, je kan ook niet alles hebben.

nedbed
a dead mouse altijd 1 van mijn favorieten geweest van viktor. Verder gewoon vette eerste update worst comes to worst is natuurlijk ook gewoon een classic.

Elohim schreef:
@Bennerd, we kunnen het ook gewoon zo doen:
Of had je juist problemen met de originele planning?

Ik zit van 27 mei tot 2 juni in Spanje voor een schoolopdracht. Dus als panjoe en jij samen bijna drie weken de tijd nemen om jullie top 100 te plaatsen, is de volgorde voor mij in orde

panjoe (moderator)
Komt wel goed denk ik dan .

panjoe schreef:
Verder vond ik het moeilijk om te zeggen waar de grens tussen hiphop en andere genres ligt. Omdat hiphop zo'n enorm breed genre is, dat leent uit zo'n beetje alle uithoeken van andere genres, zou een hele rits aan instrumentale nummers (uit o.a. electro, triphop, nu jazz, crunk, etc.) en nummers met zang (uit o.a. funk, soul, r&b, etc.) in principe ook onder hiphop kunnen vallen. En waar leg je dan de grens? Is Long Arm wel hiphop en The Cinematic Orchestra niet? DJ Shadow wel en Blockhead niet? Om dit soort grijstinten te ontwijken heb ik er voor gekozen alleen nummers met rap te selecteren.

Vind ik jammer.

Ulfat-e-Zulmat
Wrong Place.

Sowieso wordt No Need for Alarm gek onderschat.

A Dead Mouse.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.