MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Nog niets over KBF gezegd: mooie top 100, geweldige top 3 ook (stonden alle drie erg hoog in mijn top 100). Eigenlijk de gemiddelde MuMe hiphopper smaak denk ik zo, zo'n lijstje waar bijna iedereen wel wat mee kan. Ben inderdaad benieuwd hoe zoiets er over een paar jaar uit gaat zien, als je je (naar verwachting) ook wat meer verdiept hebt Iets wat ik trouwens ook nog meer moet doen, maar dat komt goed

Panjoe begint goed. Op zich had je van mij trouwens inderdaad ook instrumentale tracks mogen plaatsen (heb ik ook gedaan), maar ik begrijp je keuze wel.

Bedankt Niels.

Een mooie aftrap Panjoe.

panjoe (moderator)
Wellicht zal ik nog even een top 10 instrumentale hiphop ergens tussendoor gooien (we moeten toch tijd rekken voor bennerd) om Frozen_Devil en Niels tegemoet te komen. Ik hou immers van instrumentale hiphop, maar vond het simpelweg niet praktisch en lastig in te passen.

90. Wu-Tang Clan - Tearz
Een typisch Wu-nummertje, de beat en raps zijn heerlijk rauw. Dat orgeltje is op zich al geweldig, maar in combinatie met dat soulsampletje is mijn vreugde helemaal compleet.

89. Opgezwolle - Doe Wat Je Doet
Als ik zo kijk naar de Nederlandse hiphopnummers die ik heb geselecteerd zou ik zeggen dat ze zich onderscheiden door de zware bas. Zo ook deze: de beat van Kubus is heerlijk minimalistisch en met Sticks op de mic kan je bij mij überhaupt weinig verkeer doen.

88. Jedi Mind Tricks ft. Planetary - I Against I
Belachelijk vette, wollige, melodieuze beat. VbD was voor mij echt een eyeopener, want daarvoor had ik een enorm negatief beeld van JMT op basis van de paar tracks van SiH,KiH die ik kende (wat een acroniemgeweld hier zeg). Hun debuutalbum bleek een stuk meer down to earth en rechtdoorzee... Ik zal hem eens naar 4,5* halen.

87. Masta Ace - Good Ol' Love
Deze heb ik al minstens een keer voorbij zien komen, maar ik vond dat ik toch op zijn minst één solonummer van Masta Ace moest selecteren en dan is dit voor mij duidelijk de beste. Geweldige beat van 9th Wonder.

86. Eminem - I'm Back
Voor Eminem geldt hetzelfde als Masta Ace, en misschien nog wel sterker: Eminem is toch wel dé artiest die mijn interesse in hiphop heeft ontwaakt. Dit is denk ik mijn favoriete nummer van Marshall Mathers III, vanwege de geweldige flow en zieke lyrics die hem zo kenmerken. "I take each individual degenerate's head and reach into it just to see if he's influenced by me if he listens to music. And if he feeds into this shit he's an innocent victim and becomes a puppet on the string of my tennis shoe."

85. Evidence ft. Raekwon & Rass Kass - The Red Carpet
Over het algemeen ben ik toch in de eerste plaats iemand die luistert naar beats. Dit is een duidelijk voorbeeld van een nummer dat ik blindelings selecteerde op basis van de beat: wat schotelt The Alchemist ons toch een heerlijk muzikaal feestje voor. Over de rappers ga ik ook niet klagen, hoor.

84. CYNE - Tragic
Nou ben ik niet zo'n groot fan van reggae, maar als je het op deze manier in hiphop integreert heb ik er totaal geen probleem mee. Feelgoodmuziek met een hoofdletter F (en niet alleen omdat het het eerste woord van de zin is), al suggereert de titel al dat de boodschap niet zo vrolijk is.

83. Despot - Look Alive
Toen ik nog meer rockmuziek dan hiphop luisterde, wilde ik nog wel eens Ratatat opzetten. Ratatat is een electroduo dat bestaat uit een DJ en een gitarist, een aparte combinatie. Despot is een apart mannetje, voor wie ik de laatste tijd door zijn features op nummers van Das Racist, El-P en Mr. Muthafuckin' eXquire veel waardering heb gekregen. Deze aparte artiesten samen klinken zo dus, niet verkeerd als je het mij vraagt.

82. De La Soul - Itsoweezee
De La gaan we nog vaak terug zien in deze lijst, maar zoals jullie kunnen horen is dat zeker geen straf. Het niveau van laidbackheid dat deze mannen telkens weer in hun muziek weten te verwerken is bewonderenswaardig. Zo ook op Itsoweezee, een geslaagde collab met producerhalfgod J Dilla.

81. Aesop Rock ft. Mr. Lif - 11:35
Hoewel ik dus geen solonummers van Blockhead heb geselecteerd, mag hij toch komen opdraven achter de productietafel voor deze meesterlijke collab. Mr. Lif kan bij mij sowieso niks verkeerd doen en Aesop weinig. Dit hele nummer draait om wat er nou eigenlijk precies gebeurd om 11:35 op 31 januari, en de uitvoering van dat concept is, zoals we van deze rappers kunnen verwachten, verfrissend anders.

Heerlijke update! Alleen grappig dat je Doe Je Wat Je Doet erin hebt gezet, voor mij duidelijk één van de minste Opgezwolle nummers Nog steeds aardig, maar verre van top 100 waardig voor mij.

En I'm Back is inderdaad Ook één van mijn favorieten van de MMLP.

Sterke update met als absolute hoogtepunt de track van Despot. Wat een giga knaller.

Panjoe! Die beat is van Kubus .

panjoe (moderator)
My bad ik pas het aan.

Die van Despot draaide ik een paar maanden geleden helemaal stuk. Crap Artists ook trouwens. Echt jammer dat hij nooit met een album is gekomen.

panjoe schreef:
Wellicht zal ik nog even een top 10 instrumentale hiphop ergens tussendoor gooien (we moeten toch tijd rekken voor bennerd) om Frozen_Devil en Niels tegemoet te komen. Ik hou immers van instrumentale hiphop, maar vond het simpelweg niet praktisch en lastig in te passen.

Waarvoor dank

Ulfat-e-Zulmat
Ik had I Against I wel wat hoger verwacht..

He$$el_01 schreef:
Die van Despot draaide ik een paar maanden geleden helemaal stuk. Crap Artists ook trouwens. Echt jammer dat hij nooit met een album is gekomen.

Ik denk wel dat ie binnen 2 jaar met een album komt. Hij word nu steeds bekender nu die met Killer Mike & El-P Tourt (ze komen ook naar europa!!!)

Sterke update.

Stapler schreef:
(quote)

Ik denk wel dat ie binnen 2 jaar met een album komt. Hij word nu steeds bekender nu die met Killer Mike & El-P Tourt (ze komen ook naar europa!!!)

Ja, ik begin steeds meer hoop op een Killer Mike, El-P, Despot, Exquire en misschien ook nog Das Racist project te krijgen.

Hoe f*cking vet zou dat zijn.

panjoe (moderator)
Stapler schreef:
(quote)

Meen je dat laatste? Mijn hoofd ontploft.

nedbed
Hele vette update!

I against I

panjoe schreef:
(quote)

Meen je dat laatste? Mijn hoofd ontploft.

Ja, ik las het op zn twitter, ik hoop echt dat ze naar NL komen met Das Racist erbij (die had ik vorige keer gemist )

panjoe (moderator)
Daar ga ik sowieso heen, al komen ze in Duitsland o.i.d.... Anyways, tijd voor een nieuwe update!

80. P.O.S – Let It Rattle
Dit nummer is erg typerend voor P.O.S: zowel bedachtzaam en kalm als geagiteerd en bijna verbeten. Mooie opbouw heeft dit nummer ook.

79. The Roots ft. Aaron Livingston - Guns Are Drawn
The Roots zijn duidelijk de winnaars op het gebied van gitaartjes in de beat verwerken. Black Thought is verdienstelijk bezig als altijd en het refreintje van Aaron Livingston is een fijne toevoeging.

78. DANGERDOOM – Crosshairs
Als knaap van een jaartje of 18 kwam ik voor het eerst in contact met DANGERDOOM, omdat dit duo bestond uit de producer van Gorillaz’ Demon Days en de rapper die één van de nummers daarop zo geweldig maakte. Ik was nogal onder de indruk, onder andere van de manier waarop de instrumentatie werd gebruikt. Op Crosshairs is Danger Mouse op zijn best: die violen, gitaren en bas zijn echt perfect in harmonie.

77. Nujabes ft. Cise Starr – Highs 2 Lows
Een stuk minder harmonieus maar minstens even ingenieus als het vorige nummer. Heerlijk sfeervolle, kabbelende beat met goed gerapte, geweldig geniale lyrics van CYNE’s Cise Starr.

76. De La Soul – Forever
Één van de nummers van De La Soul die ik oneindig vaak kan horen. Forever is de perfecte afsluiter van een album dat is gemaakt als begeleiding van een hardloopsessie, het stukje waar je even af kan koelen en rustig je laatste meters maakt. Het moment dat de bas erin komt is kosmisch.

75. Crooklyn Dodgers ’95 – Return of the Crooklyn Dodgers
Chubb Rock, Jeru the Damaja, O.C. en DJ Premier. Moest ik verder nog iets schrijven hier?

74. El-P – How to Serve Man (The Meanest Things I’d Never Say)
De hiphop die El-P maakt zou eigenlijk zijn eigen subgenreaanduiding moeten krijgen. Dit nummer, gebaseerd op ik geloof een Twilight Zone aflevering, gaat over een boek van aliens genaamd How to Serve Man – maar ze bedoelen niet dienen, maar opdienen: “That book… How to serve man… It’s a cookbook!” Uiteraard gebruikt El-P dat verhaal weer als metafoor voor iets compleet anders.

73. Atmosphere - Guarantees
De enige garantie in het leven is dat het het waard is om voor te sterven, is de boodschap van Slug in dit nummer. Helemaal niet zo’n negatieve boodschap als je in de eerste instantie misschien zou denken, komt ook wel overeen met mijn levensvisie. Voor mij is dit overigens veruit het sterkste nummer van dit album.

72. Company Flow – Last Good Sleep
Geweldig duister nummer over huiselijk geweld, dik anderhalf decennium voor Atmosphere dat deed. Het is ook nog eens een veel beter nummer. Die getwitchte sample ‘til – the day – I die’ maakt het helemaal af.

71. CunninLynguists ft. Cee-Lo – Caved In
Ik hou wel van soulvolle refreintjes in hiphop, en Cee-Lo levert hier een geweldig refreintje af dat het nummer voor mij echt maakt. Ik bedenk me net dat de beat van deze en Guarantees best wel erg op elkaar lijken trouwens.

Panjoe, je hebt een goede smaak. Ik geef deze update minimaal een festini perenijsje.

nedbed
Guns Are Drawn heerlijke beat. Return of the crooklyn dodgers is ook zo vet. Drie top rappers en een dikke primo beat.

nedbed schreef:
Guns Are Drawn heerlijke beat.

Inderdaad, en goede hook ook. Leuk dat deze eens in een top 100 is terechtgekomen (of ik heb er ergens overgekeken).

Twee erg sterke updates weer, Panjoe. Keep it going!

panjoe schreef:
73. Atmosphere - Guarantees
De enige garantie in het leven is dat het het waard is om voor te sterven, is de boodschap van Slug in dit nummer. Helemaal niet zo’n negatieve boodschap als je in de eerste instantie misschien zou denken, komt ook wel overeen met mijn levensvisie.

Dat is niet mijn interpretatie Volgens mij is het gewoon op een fraaie manier zeggen 'niets is zeker in het leven, behalve dat je dood gaat'. Zeker aangezien het wordt gevolgd door "Cause death don’t wait for no one//Sitting on your front door".

Hippe update natuurlijk

Overigens stond mijn favoriete hiphopnummer van het moment, Pigeon van Cannibal Ox, niet eens in mijn top 100

panjoe (moderator)
De teksten van Guarantees zijn inderdaad redelijk pessimistisch maar door dat 'refreintje' aan het einde interpreteer ik het als een oproep om in het nu en hier te leven . Maar dat is mijn eigen invulling natuurlijk. De kans dat we Pigeon nog tegen zullen komen in deze lijst is overigens aanzienlijk.

panjoe (moderator)
70. Grip Grand - Love / Drama
Heerlijk zachtaardige beat, past perfect bij de rustige stem en flow van Grip Grand. Het nummer gaat over zijn eigen positie binnen hiphop, en alle liefde en drama die het met zich meebrengt.

69. MF DOOM ft. Count Bass D - Potholderz
Om hete shit vast te pakken heb je ovenwanten nodig, en dit nummer van MF VERDOEMENIS en Graaf Bas D (de laatste was ook verantwoordelijk voor de lichtelijk geniale beat) is behoorlijk warm.

68. De La Soul – Trying People
Dit nummer wint de 'Hoe erg kan je een nummer hypen in de intro?' award. Het mooie is dat de hoge verwachtingen helemaal worden ingelost. Wat een prachtig bedachtzaam nummer.

67. Deltron 3030 - Mastermind
Deltron 3030 is lange tijd één van mijn allerfavorietste albums geweest, maar is nu wat afgezakt (mede doordat ik veel meer muziek en dus automatisch ook meer goede muziek ken). Toch blijf ik respect hebben voor de gelaagde beats van Dan en de buitenaardse flow en rhymes van Del.

66. Slum Village ft. J Dilla, Phife Dawg & Posdnuos - Scheming
Wederom een wollige beat, gebouwd rondom een vioolsample die altijd in mijn hoofd blijft hangen (ook omdat het lang mijn ringtone is geweest). Gastbijdragen van J Dilla (een gerecyclede verse van voor zijn dood) en Phife Dawg maken me blij, Posdnuos die het refreintje zingt zo mogelijk nog blijer.

65. Sticks & Delic - Vrij
Een tussendoortje afkomstig van het geweldige album Fakkelteit, mijn favoriete Nederhopalbum ooit. Sticks stelt zijn vrijheidsidealen tentoon over een sfeervolle en ingenieuze beat van (dit keer wel echt) Delic.

64. Madvillain ft. Viktor Vaughn - Fancy Clown
Op zich is het al geniaal dat DOOM verschillende personages heeft, met elk hun eigen stijl en onderwerpen. Maar dat hij één van deze personages laat featuren op het album van een ander maakt hem zo mogelijk nog baziger. Het verhaal gaat over een conflict tussen de twee: de vriendin van Viktor Vaughn is vreemdgegaan met (hier nog MF) DOOM en dat zit hem totaal niet lekker.

63. J Dilla - Won't Do
Jammer dat J Dilla geen geweldige rapper is en dit nummer inhoudelijk de diepte heeft van een poedelbadje, want met deze beat benadert hij de perfectie. Die drums en dat dromerige geluid op de achtergrond ...

62. Geto Boys - Damn It Feels Good to Be a Gangsta
Omdat een hiphop top 100 niet compleet is zonder Geto Boys. Omdat de beat fantastisch is. Omdat de tekst een stuk slimmer is dan je op het eerste moment zou denken, want het zet kanttekeningen van de definitie van een 'gangsta' door als laatste gangster de president aan het woord te laten.

61. The Coup - Fat Cats, Bigga Fish
Eigenlijk is dit gewoon een wat intelligentere voortzetting van het vorige nummer. Boots Riley vertelt over een dag in het leven van een kruimeloplichter, die zich aan het einde van het nummer realiseert dat zijn oplichtpraktijken in het niet vallen bij wat grote bedrijven allemaal uitspoken. Echte communistische hiphop.

Ik had Pigeon verwacht.

Wederom een sterke update, vooral The Coup en Getto Boys zijn ijzersterk.

nedbed
Vet dat Damn it feels good to be gangsta erin staat, vind ik persoonlijk nog leuker dan My mind is playing tricks on me. Verder nog steeds een leuke top 100

Still is hun beste . Maar lekker gevarieerde update!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.