MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
6 Feet Deep, G-Code, Straight Gangsterism, Yes Yes Yall. Die gasten hebben te veel klassiekers.

Mooie update weer.

nedbed
Stapler schreef:
Still is hun beste . Maar lekker gevarieerde update!

Still is ook zeer vet natuurlijk. Moet ik altijd meteen aan de kopieerapparaat scene van Office Space denken.

Erg lekkere lijst tot nu toe panjoe! heb met grip grand zelfs wat nieuw materiaal opgedaan

Herinnerd mij er inderdaad aan om Grip Grand weer eens te gaan checken. Verder heerlijke update

panjoe (moderator)
Bedankt voor de positieve reacties allemaal !

60. Zion I ft. The Gift of Gab - Stranger in My Home
Heerlijk soulvolle beat en refreintje, MC Zumbi en The Gift of Gab passen zich goed aan aan het aparte ritme ("I love hiphop, it's all I got").

59. GZA & Rass Kass - Lyrical Swords
Weer twee emcees die geweldig flowen. GZA ben ik door toplijsten op MuMe (oa deze) steeds beter gaan waarderen de laatste tijd, en de lekker haperige beat van Bronze Nazareth mag er natuurlijk ook wezen.

58. King Geedorah - Fazers
Misschien toch wel het ultieme DOOMnummer, vanwege de beat die zo uit een superheldencartoon lijkt te zijn weggelopen. Als King Geedorah laat hij nog eens zien hoe goed 'ie met woorden uit de voeten kan.

57. Long Arm ft. Teknical Development - The Branches
Dit is eigenlijk gewoon pure jazz. Teknical Development (van de ook zeer toffe avant garde hiphop groep Obba Supa) stelt zijn raps in dienst van de sfeervolle instrumentaties van Long Arm.

56. El-P - The Jig Is Up
Lekker paranoïde nummer van El-P's laatste album Cancer 4 Cure. Met de slepende bass en springerige drums creëert hij weer de perfecte ondersteuning van de teksten.

55. Opgezwolle - Ogen Open
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe geniaal Delic is, dus doe ik dat nog maar eens: wat een beat . Rico en Sticks zijn natuurlijk de aangewezen personen om de raps te verzorgen.

54. Atmosphere - Not Another Day
Vergeleken met Guarantees is dit nummer nog eens een stuk pessimistischer. Over hoe zwaar het leven van de simpele burger is en zo. Ant maakt er weer een kunststukje van, vooral de bas blijft altijd nog even in m'n hoofd rondzingen.

53. Mr. Lif ft. El-P - Phantom
De eerste keer dat ik dit nummer luisterde vond ik hem 'wel nice', nu (een paar maanden later) is het één van mijn favoriete nummers... Dat heb ik wel vaker met El-P gerelateerd muziek. Zieke beat en een Mr. Lif op dreef, zo hoor ik het graag.

52. Cage - Agent Orange
Ik hou wel van die klassiekemuzieksampletjes zoals hier, maar vaak wordt er dan een nogal saaie of simpele beat mee gemaakt. Necro weet het echter perfect in te passen, en Cage zijn gestoorde rapstijl past er perfect bij.

51. De La Soul ft. MF DOOM - Rock Co.Kane Flow
Veel muziek die je 'bombastisch' kan noemen vind ik te veel van het goede. Laat het maar aan Jake One, De La Soul en DOOM over om een uitzondering te maken die de regel bevestigt.

The branches stond er bij mij ook in, geniaal nummer en Ogen Open stond er ook niet ver af.
Mooie update!

Agent Orange Vette update weer.

nedbed
Lyrical Swords . Ogen open heb ik nooit echt leuk gevonden. Verder gewoon weer een mooie update en sommige nummers kende ik nog niet dus dat is ook altijd mooi.

Staan veel a-zomerse tracks in deze update. Vandaag verkies ik de nummers van Zion I en De La Soul boven de rest.

Als je zomerse hiphop tracks wil dan kan je natuurlijk niet rond de Franse Hiphop heen, vreemd dat die altijd genegeerd wordt.

Hip Hop waar ik niks van versta vind ik niet zo vet en ik denk dat meerdere mensen dat hebben. Dus zo vreemd is dat niet.

Dat zal voor jou persoonlijk misschien waar zijn, en een aantal anderen misschien. Als je naar de scores van verschillende Franse hiphop albums kijkt dan scoren die toch aardig hoog. Ik noem een IAM, Freeman, Soon E MC, MC Solaar,... Franse hiphop heeft heel vaak een prima zomervibe, alleen al vanwege de beats de moeite waard.

Wat je niet kent kun je niet negeren.

panjoe (moderator)
Soon E MC vind ik erg goed, maar ik ken geen Franse hiphop die ik goed genoeg vind voor in mijn top 100 - inderdaad ook omdat ik het niet kan verstaan. Klagen over dat er niet genoeg naar Franse hiphop wordt geluisterd vind ik dan ook even nutteloos als klagen over een gebrek aan aandacht voor Poolse, Duitse of Zimbabwaanse hiphop. Verder wordt voor deze lijsten niet geselecteerd op zomersheid, dus dat is sowieso geen argument.

MJ Da MAN

Het is helemaal niet zo dat Franse Hiphop helemaal onbekend is hier. Het opvallende is nu juist dat de paar klassieke Franse rapalbums hele hoge scores hebbe veel stemmen en goed ontvangen zijn op deze site. Maar daarbuiten eigenlijk er vrijwel geen aandacht voor is. Dat vind ik gewoon opvallend, meer niet eigenlijk. Verder zal het me ook aan mijn reet roesten wat anderen hier luisteren of in hun top 100 plaatsen.
Panjoe

Als je de discussie nou eens terugleest dan zeg ik echt helemaal nergens dat iemand Franse hiphop in zijn top 100 moet plaatsen. Ik reageer op Rhythem en Poetry die stelde dat de nummers van je zomersheid ontbraken en hij daarom naar De La Soul ging luisteren. Verder denk ik dat er nog best genoeg dingen zijn vanuit de Franse hiphop die je goed zou vinden, zeker als je Soon E MC goed vind. Zelf ben ik wel wat gaan graven en ken nu zo’n 100 franse albums, waarvan ik een groot deel goed kan waarderen. Over je vergelijk met Zimbabwaanse hiphop, sja jammer.... Het criterium is natuurlijk kwaliteit als ze daar echter goede kwaliteit zouden voortbrengen zou ik het zeker gaan luisteren. Frankrijk heeft na Amerika en The Uk wel de grootste scene, voor Canada genoeg te ontdekken.
Maargoed een jaartje of 5 terug postte ik gergeld in deze sectie, mede door ziekte het allemaal een tijdje moeten laten liggen. Jammer dat m’n eerste comment die ik plaats weer zo negatief uitgelegd moet worden....

panjoe (moderator)
Oh nou ja, een comment zal altijd in zijn context worden geïnterpreteerd. Als je zo'n algemene opmerking in dit topic plaatst is het nogal logisch dat het met betrekking tot dit topic wordt geïnterpreteerd toch? Ik begrijp nu dat het meer tegenover de hiphopluisteraar hier in zijn algemeenheid is, en dan is mijn reactie niet meer echt geldig.

Het beoordelen op kwaliteit gebeurt natuurlijk mede op basis van de teksten, vandaar mijn opmerking over Poolse, Duitse (deze twee landen hebben ook een flinke hiphopscene) en Zimbabwaanse hiphop. Die kunnen de meeste van ons, net zo goed als Franse teksten, niet verstaan, waardoor we een heel aspect van de muziek niet kunnen beoordelen. Dat er veel goede Franse hiphop is staat voor mij ook buiten kijf, maar zoals Hessel al zegt is de taalbarrière nou eenmaal te groot.

Ik doe in ieder geval 1 Franse track in mijn top 100. Een heerlijke zomerse. Ik weet al welke maar ik verklap nog niets. Misschien nog een 2e die ik op het oog heb maar weet nog niet zeker of die mijn top 100 haalt.
Verder pleur ik nog een zweedse track in mijn top 100. Maar dan houdt het ook wel weer op. 99 van de 100x luister ik toch naar Amerikaanse Hiphop.

Dat wordt Looptroop Dungeon:)?

nope. Een track van Lilleman. Maar meer zeg ik niet hoor.

MAS
panjoe schreef:

58. King Geedorah - Fazers
Misschien toch wel het ultieme DOOMnummer, vanwege de beat die zo uit een superheldencartoon lijkt te zijn weggelopen. Als King Geedorah laat hij nog eens zien hoe goed 'ie met woorden uit de voeten kan..

Ook een van mij favo MF tracks!

panjoe (moderator)
Omdat Elohim toch nog tentamens heeft en omdat er vraag naar was heb ik even een korte toplijst gemaakt met instrumentale nummers. Tien was iets te mager, dus ik heb er een top 25 gemaakt die ik over de loop van de dag zal posten. Ik ben ondertussen ook aan het werk dus ik zal het wellicht wat korter houden dan bij de rest.

25. The Extremities – The Mint Condition, Pt. 2
Lekker laid back nummertje rondom een jazzy blazersample.

24. Damu the Fudgemunk – Straight from the Harp
Damu maakt heerlijke beats, zonder al te veel onnodige opsmuk. Dit is mijn favoriet.

23. MyG – Greenpeace
Violen zijn altijd een fijn instrument voor hiphop, en deze zomerse beat van MyG doet die fijnheid eer aan.

22. Joe Beats – Don’t Front
Joe Beats’ album Diverse Recourse is één van mijn favoriete instrumentale hiphopalbums, omdat de nummers zo perfect in elkaar overvloeien. Het is moeilijk om één favoriet aan te wijzen omdat er geen echte uitschieters zijn, maar ik denk dat Don’t Front in ieder geval in de buurt komt.

21. UNKLE – Unreal
Dikke vette breaks van DJ Shadow & James Lavelle.

20. RJD2 – Ghostwriter
Jammer dat het nummer m.i. een beetje uit de hand loopt met de blazers op het einde, anders had deze zeker nog veel hoger gestaan. Met die gitaartjes en stemsamples behoort het wel tot één van de meest zomerse nummers in deze lijst.

19. Kno – Remember Me (Abstract / Reality)
Hoewel ik de (oudere) uitwerking van deze sample door CYNE nog beter kan waarderen is de versie van Kno (van het album van CunninLynguists) ook zeker niet vekeerd.

18. Long Arm – When Children Sleep
Heerlijk jazzy triphop van Russische makelij.

17. Company Flow – Gigapet Epiphany
Lekker dreigend nummer van de even duistere, en compleet instrumentale, tweede plaat van CoFlow.

16. DJ Shadow – Midnight in a Perfect World
Baanbrekende en dromerige triphop van pionier DJ Shadow.

Ghostwriter is juist gaaf met die blazers op het einde!

Die tracks van Joe Beats Damu, Unkle, RJD2 en DJ Shadow heb ik zelf ook vaak geluisterd, zullen niet in mijn top 100 staan maar wel ergens daaronder. Goede keuzes i.i.g.

Moeten deze tussendoortjes allemaal. Ik zit er niet echt op te wachten in ieder geval. Gewoon je top 100 plaatsen, verhaaltje bij de tracks klaar. Als je de instrumentale tracks zo top vind verwerk je ze maar in je reguliere top 100.

Kos
Eens!

panjoe (moderator)
Nee het hoeft ook niet.

Ik heb al aangegeven waarom ik zelf geen instrumentale hiphop in mijn lijst heb gezet en uit de reacties daarop bleek m.i. dat mensen dat jammer vonden en dat er geen probleem was als ik naast de top 100 nog een instrumentaal toplijstje zou maken. Uiteindelijk scheelt het toch maar één dagje op het totaal dus zo'n negatieve impact zal het nou ook weer niet hebben op dit topic, bovendien heeft Elohim tentamens en gaat bennerd op reis dus is dat dagje vertraging geen straf. Enfin, voor de liefhebber dan hier mijn voortzetting.

15. Nujabes – Peaceland
Over dromerige muziek gesproken. Ik ergerde me eerst mateloos aan het gedeelte aan het einde waar het nummer lijkt te haperen, nu vind ik dat juist te gek.

14. Dan the Automator – The News (A Wholly Owned Subsidiary of Microsoft, Inc.)
Sprookjesachtig instrumentaal intermezzo van Deltron 3030. Het ‘la la la laaaa la’ van de IJslandse zangeres Hafdís Huld Þrastardóttir is het glazuur op de taart.

13. J Dilla – Last Donut of the Night
Mijn favoriete donut.

12. Delic – Dipsaus
Waar ik Damu prijs omdat hij zijn biets niet al te veel versiert, weet Delic juist weer te overtuigen door de manier waarop hij dat wél doet. Zoals vork666 al aangeeft in de top rated comment: deze beat is ronduit prachtig.

11. Blockhead – Insomniac Olympics
Bij de eerste tonen wordt gelijk duidelijk dat het hier om een episch nummer gaat. Ik moet altijd denken aan een aflevering van Dirty Sanchez waarin dit werd gebruikt als twee van de heren naakt gaan skydiven. Op de een of andere duistere manier pasten die beelden perfect bij dit nummer.

10. Madlib – Stepping into Tomorrow
Als we het over epische vocal samples hebben is die van Stephanie Spruill toch wel het summum. En Madlib weet hoe hij het moet verwerken tot kunst.

09. Onra – I Wanna Go Back
Vietnamese popmuziek in stukjes geknipt en weer in elkaar gezet zodat het instrumentale hiphop is. Dit is kort het concept van de Chinoiseries albums van de Franse producer Onra. De meeste nummers zijn korte ‘donuts’ en dat is helemaal prima, maar in dit geval heeft hij het (terecht) uitgewerkt tot een volwaardige beat.

08. RJD2 – Smoke and Mirrors
De beste beatmakers weten een sample volledig anders te laten klinken dan het nummer waaruit ze sampelen. Dat doet RJD2 hier geweldig met het stukje zang van Marion Black.

07. Enoch – Fragment uit I, Laserteeth
Mijn favoriete beat van de Wasteland tape, een verzameling beats gemaakt door de twee producers van CYNE (Enoch en Speck). De basis is een volle, heldere synth die op zich al prachtig is maar aangevuld met de drums klinkt het pas echt af.

06. Emancipator – Anthem
Heerlijk rustiek nummer. De strijkers die er halverwege inkomen activeren m'n endorfinereceptoren.

Sterke toevoeging opnieuw! Onra blijft geweldig.

Terecht dat je er mee doorgaat, kan er persoonlijk erg van genieten. Vooral de tracks van Dan, Onra en RJD2 zijn wat mij betreft klassiekers. Sterke update!

panjoe (moderator)
05. Long Arm – After 4AM

Dit is voor mij echt de ultieme jazzy triphop. Door de switch halverwege het nummer krijgt het nog een extra dimensie van chillheid.

04. Kno – The New Day (Death Has No Meaning)

Het emohiphopalbum van Kno sluit af met deze prachtige triphoptrack. De violen, drums en vocal samples vullen elkaar naadloos aan.

03. Madlib – Supervillain Theme

Filmisch intermezzo van Madvillainy, als je het luistert zie je bijna een actiescene uit een cartoon voor je. Madlib mag twee keer in mijn toptien, wat een baas is het ook.

02. El-P – Time Won’t Tell

Een nummer opgebouwd uit piepend en krakend geweld, maar als je het zo vaak hebt geluisterd als ik klinkt het als een symfonie in de oortjes. Vanaf 1:06 kan ik mijn hoofd niet stilhouden.

01. J Dilla – Over the Breaks

Magische track van wijlen J Dilla, hoe hij die sfeer creëert is echt ongeëvenaard.

Tollheid Ken niet alles, maar redelijk wat wel. Mooie nummers

Gast
geplaatst: vandaag om 08:03 uur

geplaatst: vandaag om 08:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.