menu

Hier kun je zien welke berichten Verbston als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

2Pac - Resurrection (2003)

Alternatieve titel: "This Is My Story"

Ok hier moet ik even wat dingen ophelderen, omdat sommige mensen (noem geen namen ) hier informatie geven waar geen kant van klopt.

StiénoOPacc schreef:

Starin' Through my Rear view Heeft nooit op een Soundtrack Gestaan ! Alléen maar op "The Prophet: Best of the Works"


Oh nee? Er staan een paar dope tracks van 2Pac op de Gang Related Soundtrack waaronder, heel toevallig, Staring Through My Rearview !! De versie op deze Score is exact dezelfde als die versie van de Gang Related Soundtrack, geen enkel geremix komt eraan te pas.
En het wordt alleen maar more embarrassing als je weet dat de credits in het boekje van dit album gewoon netjes vermelden dat het nummer previous released is on the Gang Related Soundtrack. Dit gebeurt er als mensen het originele materiaal niet meer aanschaffen en alles maar downloaden

StiénoOPacc schreef:
Het stuk uit Runnin' dat door Notorious B.I.G. gezongen wordt komt uit 'Running from the Police' met Junior M.A.F.I.A.. Pac's stuk komt NIET in het originele voor, maar wel in a Capella's van 2Pac.


Waar moet ik beginnen? Het verhaal van Runnin' From The Police is lang en complex.
Ten eerste, wat hierboven staat is gewoonweg onzin en niet waar. Ten tweede Big Syke komt niet voor in de OG, het is Randy 'Stretch' Walker waarmee jullie hem verwarren.

Voor ik verder ga, waar hebben we het over? We hebben het over Runnin' From The Police (Thug Life version) ook wel bekend als True OG.

Laat ik beginnen met de artiesten. 1e verse: Yaki Khadafi, 2e verse: Kastro (toen K-Dog), 3e verse: E.D.I., 4e verse: Stretch, 5e verse: Notorious B.I.G (Biggie), dan 2e verse van Stretch en daarna 2e verse Biggie en de laatste verse: 2Pac. Buju Banton verzorgt de dance-hall vocals.
Destijds was er een voorloper van de Outlaw Immortalz genaamd Dramacydal. 3 vd 4 members van Dramacydal zijn te horen op deze track: Khadafi, Kastro en E.D.I.. Napoleon was het 4e lid dat hier niet te horen is. Dit maakt de artiestenaanduiding: 2Pac ft. Dramacydal, Stretch & Biggie/Notorious B.I.G. De productie is verzorgd door Easy Mo Bee en originele titel is Runnin' From The Police.

De verwarring rond dit nummer is ontstaan vanwege de vele versies van dit nummer.
De True OG is de oudste versie van het nummer. Het was bedoeld voor het Thug Life: Volume 1 album, maar heeft het niet gehaald vanwege de negatieve sfeer op dat moment rondom Gangsta Rap en 2Pac in de maatschappij en politiek. Record executives hebben daarom aangestuurd op een gekuisde versie van het Thug Life album.
Toen wilde 2Pac het releasen op MATW waarvoor hij zijn eigen verse opnieuw opnam met andere lyrics. Vervolgens kwam hij ook niet op MATW vanwege de ruzie met Biggie.
In 1995 is een versie van het nummer verschenen op One Million Strong album. Deze versie is een gecensureerde versie van de MATW versie. Woorden als 'police' zijn daarin vervormd.
De verse van 2Pac in Runnin' (Dying To Live) komt dus van de Thug Life version, de eerste recording. Terwijl de verse van 2Pac waar jullie aan refereren als de verse van de OG dus eigenlijk de lyrics zijn van de nieuw opgenomen verse zijn van de MATW version.

"...Study your lessons, don't settle for less..." -2Pac

Pz

Da Grassroots - Passage Through Time (1999)

4,5
[modknip toevoegverhaal en onnodig en onterecht waardeoordeel over een andere user]

Back on topic, het album bevat volle bassrijke beats met vaak heerlijke samples. Het album bevat veel nummers, maar ik kan toch weinig tracks bespeuren die buiten de boot vallen. Het overgrote deel is erg dope, zelfs sommige interludes/skits. Bijv. A Mother's Love, is een heerlijke interlude beat en Infomercial is cool. In totaal zijn er 9 skits/interludes. Veel, maar ze voegen in mijn ogen wel iets toe. Ze begeleiden je vloeiend tussen de tracks door. Het geheel heeft een laidback mid jaren '90 sfeer zonder het rauwe krakerige randje; het is in die zin clean gemastered.
De CD bevat 4 tracks meer dan de LP, waarvan Drama en Living Underwater de 'gems' zijn en perfect bij het album passen. Beide tracks zijn samen verschenen op een 12" in 1995; een prijzig collector's item die zelden te vinden is. Dé reden dat de CD more wanted is dan de LP.

Tracklist op de back cover komt niet overeen met de tracks op de cd/lp, maar zoals het hier op MuMe staat klopt het.

Een topstuk uit mn collectie vanwege de zeldzaamheid, hoge kwaliteit en de daaruit voortvloeiende vraag en waarde.

Fav tracks: Eternal, Black Dove, Born II Roam & Drama

Herman van Veen - Alfred Jodocus Kwak (1987)

Alternatieve titel: Zingt en Vertelt de Muziekfabel van Alfred Jodocus Kwak

5,0
musicboy schreef:
(quote)


Is dit hetzelfde verhaal als het origineel? Sommige titels zijn dezelfde, andere niet. Zo niet, welke uitvoering is de beste?


Ik vind deze opname uit 1987, opgenomen in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen, vele malen beter dan de originele uitvoering . Het is duidelijk te horen dat deze opname een uitgebouwde en uitgekristalliseerde versie is van de opname uit 1978 .
De instrumentatie en zang is uitgebreider bij de meeste liedjes. Dragende nummers als 'Spetter pieter pater', 'Wat heb je nou aan geld' en 'Kwek kwek kwek' zijn langer. De '87 uitvoering bevat meer muzikale thema's en meer ruimte voor de personages en het verhaal om dit geweldige Nederlandse sprookje in al zijn glorie te laten horen. Je hoort aan alles dat Herman van Veen, t.o.v. één van die eerste uitvoeringen in 1978, zich veel vrijer beweegt binnen het stuk, hoogstwaarschijnlijk te danken aan de vele opvoeringen in de tussentijd. Dit zorgt voor leukere interactie met het publiek, rustigere en prettigere intonatie en uiteindelijk mooiere zang. Hierdoor horen we meer van "de zanger" Herman van Veen op de plaat.
Kortom luister deze opname uit 1987 voor een vollediger, muzikaler en mooier geheel van dit sprookje uit de lage landen!

Innersoul - The Theory (1996)

4,5
Toen ik dit album ontdekte werd ik helemaal lyrisch. Ik kende het niet en vrienden van me (hiphopheads) ook niet, maar t was zo solid en goed!!

Dit is een van de meest zeldzame hiphop albums die je zal tegenkomen die bovendien ook nog eens erg dope is!
Er is weinig bekend van Innersoul, eigenlijk niks. Dit is het enige album die hij uitgebracht heeft, ook alleen op cd verkrijgbaar en niet op LP. Daarbij is ook de 12" single verschenen van It's The Right Time. Meer niet. Ohja nog een featuring met Nine op de single Forever (Verbal Assault) van Mop Top. (maar die hebben ook maar 1 single uitgebracht)

Het album wordt gekenmerkt door een volle jazzy/soul sound ondersteund door harde breaks. De productie is van de totaal onbekende DJ Choco, Carlos Bess & KAEZ. Waarbij de betere nummers van de hand van DJ Choco en Carlos Bess zijn.
Innersoul heeft een duidelijke en prettige stem. Hij heeft zn flow erg goed onder controle en kan daardoor zonder moeite switchen tussen een off- of on-beat style. Inhoudelijk wil ik niet teveel in details treden (is ook het laatste waar ik naar luister), maar op dat gebied heeft hij het ook goed voor elkaar en verkondigt over het algemeen positive lyrics.

Het eerste nummer van dit album is serieus 1 van de beste intro's ooit. De opbouw die erin zit is subliem en je hebt zin in wat er gaat komen! Dat gevoel wordt gelijk overgepakt in How Ya Gonna Do It.
Het thema dat terugkomt in veel nummers is: de switch van iemand die op straat rondhangt, bitches played en niets creeert tot iemand die iets doet met zn leven, voor 1 vrouw gaat en dingen voortbrengt. Dat begint bij How Ya Gonna Do It en gaat verder in It's The Right Time, Looking For Survival, All The Way To Music en wordt geanalyseerd en op teruggeblikt in The Theory Of Zen.
In A Different Type Of Brother kruipt hij op een sarcastische en grappige manier in de huid van iemand die hij niet (meer) is.
Young & Ready is mooi staaltje storytellin' over een goed uitziende maar minderjarige chick die zich opdringt aan hem.

Ik geef het album een 4,5 omdat het 2 nietszeggende skits bevat en 2 nummers (Whoiszim en What Is It) die wat mij betreft wat uit de toon vallen, maar wel harde drumbreaks bevatten. Maar de rest is van dusdanige kwaliteit dat het toch bijna de maximale score krijgt.

Het is een album gekenmerkt door extremen: totaal onbekend, maar hoog van kwaliteit en een DJ Choco! die dikke beats maakt, haha!

De keus bij een album zoals deze is altijd lastig, maar mn 3 favo's voor nu: What About Your Soul, All The Way To Music & It's The Right Time (remix)

Krumb Snatcha - Snatcha Season Pt. 1 (1998)

4,5
Opvallend dat ik dit album heb moeten toevoegen, terwijl de artiest hier al wel bekend was! Vooral omdat dit album het alomgeprezen 'Closer to God' bevat. Wat één van de juweeltjes is van DJ Premier! Zoniet van het genre dat Rap heet, maar daarover later meer.

Dit is het debuutalbum van 'The Krumb', de Boston-based rapper die een veelgenoemd gastoptreden verzorgd op 'Make 'Em Pay' op Gang Starr's Moment of Truth album, waarbij de productie is verzorgd door Dialek, Ski, Bink Dogg, DJ Premier en The Magigian.

Ik wil vooraf zeggen dat ik altijd vooral let op de productie (de muziek), de flow en het stemgebruik en pas op de laatste plek naar de wezenlijke inhoud van de lyrics. Dus als een nummer me met productie en flow niet pakt, neem ik geen moeite om de lyrics aandachtig te gaan luisteren. Dit om mogelijke misstanden te voorkomen.

Het album krijgt van mij een 4,5. Hij had een 5 gekregen wanneer de producties van The Magigian hadden plaats gemaakt voor producties van de overige producers. Op de een of andere manier vallen de nummers waar hij muzikaal voor verantwoordelijk is (Romeo & Juliet, Everyday Struggle en Simple Words) zo in het niet bij de rest dat ze me helemaal niet pakken! Dus daar heb ik het verder niet meer over.
De overige nummers zijn geniaal, incl. de intro! Lekkere jaren '90 headnoddin' beats met de nodige muzikale samples zoals pakkende piano- en orgel-loopjes. Krumb Snatcha doet grotendeels ook zeker niet onder voor de producties en laat zien dat hij heel wat in zn mars heeft. Ik licht er een paar uit.
In 'Gangsta Disease' laat hij op een grappige manier zien hoe de hiphop scene 'infected' is. Let vooral op de manier hoe hij de cirkel rond maakt aan het einde van het nummer!
In 'Mental Orgasm' rapt hij heel beeldend over de connectie en aantrekkingskracht op mentaal niveau die er kan zijn tussen een man en een vrouw. Je kan je misschien wel (gaan) ergeren aan het refreintje :s maar KS brengt met dit nummer een weinig 'bezongen' onderwerp in de rap aan het licht en maakt het wat mij betreft tot een erg origineel nummer! Maar misschien is mijn oordeel over dit nummer wat overtrokken, omdat ik de situatie die hij schetst, heb meegemaakt.
'Hip Hop' is een nummer waarin hij rapt over het uit het oog verliezen van hiphop op een manier die in enig opzicht lijkt op Common's 'I Used To Love H.E.R.' Maar ik vind het zeker geen kopie! Gewoon een erg sterke tekst met dezelfde feel als die van Common.
Tenslotte beschrijft KS in 'Closer to God' op ongekende wijze hoe het gaat als je neergeschoten wordt. Alle pogingen van 2Pac om het ons duidelijk te maken vallen echt in het niet na het aandachtig beluisteren van dit nummer!! De eerste line alleen al, damn! En het refrein is fantastisch in elkaar gezet met louter lyric samples zoals alleen Premier dat kan!! En op zijn beurt is dit nummer ook weer een bron van 2 lyric samples

Het album is (afgezien van de drie eerder genoemde tracks) muzikaal en tekstueel van een hoog niveau. Maar de chemie van die twee vlakken komt tot een echt hoogtepunt op 'Closer to God' waarbij de beste en scherpste 4 minuten van KS worden ondersteund door Primo en zo naar een niveau van de hors categorie wordt getild.

3 aangevinkte favo tracks: Remarkable, Hip Hop en Closer to God.

The Midnight Eez - The Midnight Eez (2011)

4,0
Fantastisch hoe dit juweeltje uiteindelijk het daglicht ziet!

Het verhaal --> hier