MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Cabeza Borradora schreef:
Over wat er nog gaat komen kunnen jullie natuurlijk nog pagina's vol gissen. Wat ik liever zou horen is wat er tot en met 1966 "vergeten" is. Wat had er zeker biij moeten zijn? (rekening houdend met het feit dat er in totaal slechts 52 albums in het lijstje pasten uit de periode '60-'70-'80-'90).
Laten we '67 nog even buiten beschouwing houden, omdat nog niet bekend is wat het volgende album gaat zijn.

Vergeten? Als je vanaf 1960 begint en pop / rock hanteert misschien Sam Cooke (of komt die in 1985 nog langs).

Verder een lichte verbazing omdat /als het debuut van de Velvet Underground ontbreekt.
Het 2e Velvet of 3e album (wat mij betreft het mooiste) zou ook nog kunnen.
Anders Lou Reed solo Transformer is (terecht) genoemd, maar met name in Nederland en Belgie is Berlin ook behoorlijk geprezen.

"Hit albums " als Rumours, Hotel California, Darkside of the Moon en help Brothers in Arms verwacht ik al helemaal niet.
Zo nu zijn we dus aangeland bij kletspraatjes uit de kroeg, maar dat was ook de bedoeling van het topic dacht ik

Er word in 1 van de begeleidende artikeltjes ook vermeld dat singles groepen zoals The Supremes of The Temptations ook niet opgenomen werden omdat het hier om langspelers gaat. Misschien valt Sam Cooke meer onder die categorie?

Deze Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)
had wel mee kunnen doen hoor.

En The Supremes is meer dan een singles groep, getuige o.a. deze over het hoofd geziene parel.

Rudi S schreef:
Die cultuurkenners toch, albums met frontman Syd Barret, zijn wel anders dan met Waters
recensie volgt op de albumpagina.

Recensie op de albumpagina schreef ik vol goede moed, maar na een weekje intensief luisteren ben ik niet meer zo vrolijk.
Aan de meer psychedelische spacy nummers (Interstellar overdrive, en Astronomy Domine) kan ik weinig plezier beleven.
De simpelere popnummers zoals The Gnome, Bike en Lucifer Sam vind ik persoonlijk ook niet uitblinken.
Ik zal de liefhebbers op het album pagina in dit geval maar niet plagen met een vervelende recensie en zal ook niet stemmen.
Eerlijk gezegd snap ik dan ook niet waarom dit album gekozen is tot een van de 52 essentiele klassiekers uit de pop / rock geschiedenis.

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Recensie op de albumpagina schreef ik vol goede moed, maar na een weekje intensief luisteren ben ik niet meer zo vrolijk.
Aan de meer psychedelische spacy nummers (Interstellar overdrive, en Astronomy Domine) kan ik weinig plezier beleven.
De simpelere popnummers zoals The Gnome, Bike en Lucifer Sam vind ik persoonlijk ook niet uitblinken.
Ik zal de liefhebbers op het album pagina in dit geval maar niet plagen met een vervelende recensie en zal ook niet stemmen.

Jammer... na een weekje intensief luisteren moet je toch ruim voldoende bagage hebben voor een recensie met een stuk meer onderbouwing dan een hoop 0,5* en 5,0*-stemmen met eenregelige berichten die nu de site ontsieren. Gewoon gaan met die banaan, zou ik zeggen!

Klopt wel maar ik heb zo weinig met dit album dat ik enkel een toch wel negatief verhaal zou moeten gaan schrijven.
Ik stem ook standaard niet op albums waar ik niets mee heb.
Ik zou hier ook geen gewoonte van willen maken en heb bijvoorbeeld een paar afleveringen geleden het braafste popalbum aller tijden (Pet Sounds) wel meegenomen.

Zorin
Casartelli schreef:
Jammer... na een weekje intensief luisteren moet je toch ruim voldoende bagage hebben voor een recensie met een stuk meer onderbouwing dan een hoop 0,5* en 5,0*-stemmen met eenregelige berichten die nu de site ontsieren.

Ik snap zo'n reactie niet zo goed; iedereen is vrij bij elk album wat neer te kalken, al is het één regel. Het is hier gewoon een hobbysite en geen "vakblad" als bijv. Oor. Wie een 'recensie 'wil schrijven doet dat maar, wie kort en bondig iets wil melden op zijn/haar manier mag dat hier ook. Het is niet verboden. Als iemand daar niet van houdt mag dat uiteraard, maar je moet niet users de maat nemen omdat jezelf een andere gedachte over berichtenplaatsing hebt. Het is een forum. We zijn allemaal niet zo belangrijk als sommigen van zichzelf denken .

Casartelli (moderator)
De maat nemen is wat mij betreft niet aan de orde. Ik lees in Rudi S' bericht dat hij op zich wel een mening heeft, maar hem niet wil geven, omdat hij graag alleen positieve meningen geeft. Dat vind ik een wat vreemde benadering en dat is alles...

Mwa, Ik geef wel een menig (lees nog maar eens) enkel hier op het topic.
Ik heb op het album topic ook de discussies gevolgd en mijn menig zou hieraan ook niet zinvol zijn.
De recensie zou niet afwijken van mijn bovengenoemde menig alleen uitgebreider zijn.
En wat betreft jou opmerking "gaan met die banaan" graag maar ik vrees dat die niet meer langs komt

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
En wat betreft jou opmerking "gaan met die banaan" graag maar ik vrees dat die niet meer langs komt

Zorin
Casartelli schreef:
De maat nemen is wat mij betreft niet aan de orde. Ik lees in Rudi S' bericht dat hij op zich wel een mening heeft, maar hem niet wil geven, omdat hij graag alleen positieve meningen geeft. Dat vind ik een wat vreemde benadering en dat is alles...

Ok, dat mag je uiteraard vinden.

Een zeer leuk topic! deze ga ik zeker volgen.

ben nu Piper At The Gates Of Dawn voor de tweede keer aan het luisteren. wat een knotsgekke beleving, maar erg leuk

Op verzoek een overzichtje tussendoor van wat er hier reeds voorgesteld is.

Voorwoord bij de start van het topic.

(afbeelding)
Elvis Presley - The Sun Sessions (1976)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
James Brown - Live at the Apollo (1963)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Beach Boys - Pet Sounds (1966)
> introcuctie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Beatles - Revolver (1966)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
The Mothers of Invention - Freak Out! (1966)
> introductie bij album
> forum discussie

(afbeelding)
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
> introductie bij album
> forum discussie

En morgen weer een nieuwe!

(afbeelding)
Spannend!(?)
.

Sterk topic, pas goed bij de site.

Favorieten tot nu toe (op basis van de muziek en niet belang / relevantie voor de pop / rock geschiedenis):

1) Bob Dylan - Highway 61 revisited.
2) The Beatles - Revolver
3) The Mothers of Invention - Freak Out (vooral op basis 1e LP)
4) James Brown - Live at the Apollo (1963 versie).
5) Elvis Presley - The Sun Sessions.
6) The Beach Boys - Pet Sounds.
7) Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn

Favorieten kiezen is moeilijk omdat ik sommige albums erg wisselvallig vind. Als ik kies voor de albums in zijn geheel kom ik op ongeveer zoiets:

1) Elvis Presley - The Sun Sessions.
2) The Beatles - Revolver
3) James Brown - Live at the Apollo
4) The Beach Boys - Pet Sounds.
5) Bob Dylan - Highway 61 revisited
6) The Mothers of Invention - Freak Out
7) Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn

Maar als ik moet kiezen waar individueel de mij meest aansprekende songs of muziekstukken opstaan kom ik tot een heel ander resultaat:

1) Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn
2) The Mothers of Invention - Freak Out
3) Bob Dylan - Highway 61 revisited
4) James Brown - Live at the Apollo
5) The Beatles - Revolver
6) The Beach Boys - Pet Sounds.
7) Elvis Presley - The Sun Sessions

In beide gevallen kunnen The Piper en Freak Out nog onderling verwisseld worden, want die ken ik nog niet voldoende.

Ik ga nog geen fave-lijstjes posten, want dan zou - o Sign of the Times - het album van de brave Hendrikken/ideale schoonzonen Beach Boys bovenaan staan. Zappa blijft imo een Fremkörper, Elvis is mij veuls te blank, Browns tweede Apollo-album zit ongeveer genetisch verankerd, Pink Floyd is (ook al tel ik nostalgie mee) mij veel te gedateerd, Revolver doet pijn (sentimental journey naar het mooiste meisje uit de klas) - blijft angry Dylan, maar dat roept dan weer associaties over aan klasgenoot met gitaar (en het mooiste meisje). I bide my time

Ik maak een top 3.

1. Beach Boys
2. Bob Dylan
3. Elvis Presley

1) The Beatles - Revolver
2) Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn
3) The Beach Boys - Pet Sounds.
4) Bob Dylan - Highway 61 revisited.
5) James Brown - Live at the Apollo (1963 versie).
6) Elvis Presley - The Sun Sessions.

Nog luisteren: The Mothers of Invention - Freak Out (vooral op basis 1e LP)

1. The Beach Boys- Pet Sounds
2. Bob Dylan- Highway 61 Revisited
3. The Beatles- Revolver
4. Elvis Presley - The Sun Sessions
5. Pink Floyd - The Piper at the gates of dawn
6. James Brown - Live at the Apollo
7. The Mothers of Invention - Freak Out

3,5* - The Beach Boys - Pet Sounds.
3,0* - Bob Dylan - Highway 61 Revisited.
2,5* - The Beatles - Revolver
2,5* - Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn

Nog beluisteren:
James Brown - Live at the Apollo
Elvis Presley - The Sun Sessions.
The Mothers of Invention - Freak Out

Zorin
1. Elvis Presley - Sun Sessions
2 James Brown - Live At The Apollo
3. Bob Dylan - Highway 61 Revisited

Zorin
Cabeza Borradora schreef:

En morgen weer een nieuwe!
(afbeelding)
Spannend!(?)
.

Ik ben benieuwd naar de eerste Neil Young...

Nog anderhalf uur

Goeiemorgen! Ik dacht dat de hint erg duidelijk was geweest; toch niet alleen Zorin die hem vatte??

Het album van deze week,

(afbeelding)
inderdaad, de lang verwachte banaan. Ik heb het (nog) niet opgezocht, maar daar de meerderheid hier er van overtuigd leek dat Freak Out! na deze is uitgebracht, veronderstel ik dat men het niet zo nauw neemt met de cronologische volgorde, en alleen de jaartallen in acht heeft genomen. In ieder geval, deze week dus:

The Velvet Underground & Nico (1967), The Velvet Underground

(afbeelding)

Naar gewoonte de introductie bij het album gepost.
.

Misterfool
was wel een redelijke dead-giveaway

Deze keer voor mij geen onbekende, en zeker ook geen onbeminde. De eerste volle vijf sterrenplaat in dit topic. Maar ik zal hem toch eerst nog eens een paar keer zeer kritisch beluisteren voor ik die sterretjes hier op MuMe ook daadwerkelijk inkleur.

@Misterfool: mijn gedacht!

Ik stap ook maar in op deze trein die mij langs enkele klassiekers zal brengen uit de geschiedenis. Een trip wat al een lange tijd op mijn lijstje stond. De vorige klassiekers ben ik te laat voor, dus op naar de eerste halte, de banaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.