Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

Label: Jet

1. Turn to Stone (3:49)
  2. It's Over (4:09)
  3. Sweet Talkin' Woman (3:50)
  4. Across the Border (3:55)
  5. Night in the City (4:04)
  6. Starlight (4:31)
  7. Jungle (3:54)
  8. Believe Me Now (1:21)
  9. Steppin' Out (4:41)
  10. Standin' in the Rain (4:05)
  11. Big Wheels (5:26)
  12. Summer and Lightning (4:13)
  13. Mr. Blue Sky (5:08)
  14. Sweet Is the Night (3:28)
  15. The Whale (5:08)
  16. Birmingham Blues (4:24)
  17. Wild West Hero (4:40)
  18. Jungle * (3:52)
  19. Wild West Hero [Alternate Bridge: Home Demo] * (0:26)
  20. The Quick and the Daft * (1:50)
  21. Latitude 88 North * (3:24)
totale tijdsduur: 1:10:46 (1:20:18)
Fedde
De laatste remake van Mr. Blue Sky heeft mijn fantasie een zetje gegeven. Het gaat om de 'essentials '. Bovendien: de geschiedenis mag best een beetje vervalst worden, weten we nu van Jeff.

Ik kom daarmee op het volgende 'what if '-scenario; Out Of The Blue was geen dubbelelpee geworden, maar een enkele langspeelplaat. Oké, het interieur van het ruimteschip hadden we dan moeten missen. Maar belangrijker; Welke nummers hadden er dan op moeten staan?

Met ruim 43 minuten speelduur kom ik op:
7. Summer and lightning
8. Mr. Blue sky
9. Sweet is the night
10. Birmingham blues

Een kloek album dacht ik zo. Of gaan we nu iets heel erg belangrijks missen? Ik hoor het graag.

avatar van musician
Ik zou zelf Across the Border in plaats van Steppin' out hebben genomen en misschien dat ik ook liever zou afsluiten met Wild West Hero in plaats van Birmingham blues.

Maar het idee is goed, zo ga ik wel vaker met albums (of zelfs wel met meerdere cd's van één artiest) om.....

avatar van Deranged
Onlangs een hele mooie nieuwe versie van dit album gekocht. In het boekje wordt met grote letters gesproken van een 'masterpiese' viel mij op. Dat mag het dan zeker zijn maar vond het toch een beetje pijnlijk.

Hoe dan ook een hele leuke editie om te hebben van deze tijdloze klassieker.

Verhaaltje voor mij achter dit album is dat ik het eigenlijk al geweldig vond toen ik een jaar of drie was. Iets wat ik op dat moment te danken had aan mijn vader. Hier werden eigenlijk al de beginselen gevormd van mijn uiteindelijke muzikale ontwikkeling waarmee het inmiddels een zeer passend geheel blijkt te vormen.

Op een gegeven moment heeft hij mij toen zijn cd gegeven en die was inmiddels wel redelijk aan vervanging toe.

Want ik mag dan een hele jonge jongen van zeer jeugdige leeftijd en voorkomen zijn, het moment dat ik dit album voor het eerst in ontvangst nam was op z'n zachtst gezegd toch wel weer even geleden.

Deranged schreef:
....Hier werden eigenlijk al de beginselen gevormd van mijn uiteindelijke muzikale ontwikkeling waarmee het inmiddels een zeer passend geheel blijkt te vormen...

Prachtig verhaal, Deranged! Er zijn beslist slechtere voorbeelden om je muzikaal te vormen.

avatar van musiquenonstop
Deranged heeft me vandaag aan het denken gezet. ELO lees Jeff Lynne hebben mij uiteindelijk gevormd maar wat was mijn beginsel, en welk album ? Ben er nog niet aan uit. Johnny Cash gaat bij mij al terug naar eerste klas kleuterschool, dat ik die plaat grijs heb gedraaid staat me nog bij. Maar country heeft me niet echt gevormd.

Ik heb ELO meegekregen van mijn vader, draaide de platen al rond mijn zesde, en ik herinner me Discovery, die keer op keer gedraaid werd in de auto. Was toen al wel helemaal weg van de muziek maar had nog niet in de gaten dat Eldorado / Out Of The Blue en Discovery van dezelfde artiest waren.

Ik ben redelijk gehersenspoeld zeg maar

avatar van Ronald5150
De referentie orchestra in de naam van de band kan niet toepasselijker zijn op "Out of the Blue". Alle liedjes zijn rijk qua instrumentatie. Ook zitten de nummers qua structuur en opbouw uitstekend in elkaar. Toch vind ik het niet altijd even makkelijk om naar te luisteren. Niet zozeer als het gaat om toegankelijkheid of complexiteit, maar regelmatig trek ik de vocalen niet altijd even goed. Met name de zang in de hoge regionen leiden soms tot irritaties. Wat betreft die instrumentatie krijg ik her en der het gevoel dat het allemaal iets teveel van het goede is. Een belletje hier, een rateltje daar. Waarom? De nummers zitten gewoon goed in elkaar. In mijn beleving leidt dat tot onnodige ballast of bombast of hoe je het ook wilt noemen. Zeventien tracks is gevoelsmatig ook wel erg ambitieus. Een wat strengere selectie van nummers had bij mij de spanningsboog wat langer vastgehouden vermoed ik. Dit is allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur, want "Out of the Blue" is gewoon kwalitatief van prima niveau en ik kan er ook best van genieten, maar wel met mate.

avatar van bikkel2
Ik vind het eigenlijk wel een razendknappe produktie. Tikje pompeus hier en daar, maar ja E.L.O was dan ook wel van de bombast in die tijd. Hoorde gewoon bij de sound.

Ik draai ''m niet al te veel, maar afgezien van een paar (iets) mindere broeders, vind ik het een prettig album.

Fedde
Lynne neigde wel naar Spector's Wall Of Sound, zoals ook bij vriend Harrison en eerder bij The Beach Boys. Veel, vet en vol. Toch nog net niet 'over the top', zoals later wel eens (Hold On Tight b.v.)

Bij veel nummers zijn productie en song niet los van elkaar te zien. Summer And Lightning bijvoorbeeld. Op dit moment mijn favoriet op het album. Ga dat maar eens uitpellen en 'unplugged' zingen. Dan blijft er weinig van over.

Lynne bedacht een totaalplaatje in zijn hoofd: een sterke melodie, vervolgens helemaal opgevuld met geluid en dan, tamelijk ondergeschikt, de tekst. Vaak meer op klank dan op inhoud. Maar dan past alles ook wel prachtig in elkaar. Een kunstenaar!

avatar van pmac
MIjn probleem met ELO wordt hier aardig beschreven. De productie is te..... Niettemin fijne muziek.

avatar van Deranged
Het eerste nummer van deze plaat is denk ik het voornaamste voorbeeld van die typische Jeff Lynne swagger.

avatar van weide1
Dit kennen jullie wel toch?
YouTube - Jeff Lynne Complete acoustic live from Bungalow Palace YouTube

John Lennon heeft ooit gezegd dat, als The Beatles nog hadden bestaan, ze als ELO hadden geklonken.

avatar van ChrisX

Is ook een leuke documentaire in zijn geheel. En voor diegene die zich afvragen hoe Ozzy Osbourne spreekstem had geklonken als hij al die jaren van de drank en drugs was afgebleven, nou dan kan het niet anders dan dat het zou klinken als Jeff Lynne.

avatar van rkdev
Zojuist dit hele album (op vinyl) gedraaid, en wat een heerlijk plaat is dit zeg. Ik kende alleen Mr. Blue Sky, Sweet Talking Women en Turn to Stone maar het niveau ligt de hele plaat erg hoog. Tuurlijk, je moet houden van de productie en de bombast van Jeff Lynne. Maar als je dat kunt waarderen is dit echt een heerlijke plaat.

avatar van "H."
ELO. Voor mij een moeilijk te plaatsen band. Maar dit album is toch wel aardig raak geschoten. Ik word vooral getroffen door de sfeer die ELO hier neerzet. Niet de grootste hits maar steppin out & big wheels zijn voor mij de toppers van het album.

Fedde
Je gaat razendsnel door je collectie, "H". Die twee nummers, daar zeg je zo wat. Steppin 'Out en Big Wheels zijn wel twee erg sterke nummers. Onnodig te zeggen dat er nog veel meer te ontdekken valt bij ELO.

avatar van "H."
@Fedde ga mijn best doen. suggesties van jouw zijde

Fedde
Altijd een zwak gehad voor Jeff Lynne en zijn mannen, maar het kwartje viel bij mij echt bij A New World Record, de voorganger van Out Of The Blue. Net wat spannender allemaal. Dat album staat bij mij al geruime tijd op 1 in de Top 10.

Hier nog eentje Fedde. Ik kocht destijd Eldorado en was verkocht. Ik kocht de albums blind tot en met Out of the Blue. Daarna werden ze m.i. zachtjes aan minder. Dit album past naadloos in hun vootgangers.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ELO staat bij mij al een tijdje in hernieuwde belangstelling (net als bijvoorbeeld 10cc, goh, niet geheel toevallig twee bands die qua tijdvak, genre en muzikale benadering wel een beetje uit een vergelijkbaar vaatje tappen). Van beide bands heb ik iets te veel iets te weinig beluisterde cd's in de kast, dus met zulke hernieuwde belangstelling kan een mens even voort.

Gisteravond lag deze Out of the Blue weer eens op. En daar ik recentelijk nog positief verrast was door On the Third Day en Face the Music, moest het met deze kennelijk grootste klassieker toch wel helemaal goedkomen? Eens te meer omdat enkele van mijn favoriete ELO-albumtracks (Across the Border, Night in the City, Summer and Lightning) allemaal hierop staan.

Het hosannagevoel bleef een beetje uit eigenlijk. Ik houd het er tot nader order maar op dat de o zo herkenbare ELO-sound prima een minuut of veertig weet te boeien, maar dat deze (van origine) dubbelaar toch wat veel van het goede was - zo veel opbouw / variatie weet het dan ook weer niet te bieden.

avatar van Deranged
Stond vandaag nog naar de mooie nieuwe CD versie die ik heb te staren. Die iconische cover als mooi kartonnen hoesje.

En dat is toch wat ik tegenwoordig vooral met gekochte CD's doe, er een beetje naar staren.

Gewoon leuk om te hebben, zeker als het dit album betreft.

avatar van Tony
Deranged schreef:

Mooi leven heb jij toch, Deranged.

avatar van Deranged
Vind ik wel. Groots respect en ontzag voor de kleinste dingen. En niets is vanzelfsprekend of zou dat moeten zijn.

En zo kan je dan in immense dankbaarheid zelfs naar een ceedeetje staren.

Trok vandaag ook nog even in de aangename atmosfeer door het mooiste natuurgebied van Breda dus het was sowieso wel weer het dagje ja.

avatar van dennis1808
Wat een tijdloos meesterwerk!

Ik gaf m vijf sterren als Jungle er niet op stond, daar kan ik gewoon niet naar luisteren.
Sweet is the night is toch wel mijn favoriet.

avatar van Tony
Streng...

avatar van Metalhead99
Zeer zeker goeie muziek, maar ik word er niet stijl van achterover geslagen, zoals de meesten dat blijkbaar wel worden. Wel knap dat ze dit toen in een aantal maanden tijd gemaakt hadden. Dat krijgen er niet heel erg veel voor elkaar.

avatar van SemdeJong
Het album hoort ook echt thuis in de eind jaren 70. Tegenwoordig zijn er gemakkelijk elektronische effecten te bereiken. Dit album was zijn tijd ver vooruit. Heb er al heel lang niet meer naar geluisterd. Zag dat ik dit album 8 jaar geleden in mijn top 10 had gezet. Eens kijken of ik daar nog zo over denk.

avatar van bikkel2
Sterk geproduceerde plaat en nog met echte strijkers. De warmte die de plaat uitstraalt is altijd nog een pluspunt.
En Lynne weet er een heel eigentijds ( voor toen) tintje aan te geven. Bereikbaar voor een groot publiek.
Dat heeft die krullebol altijd goed in de smiezen gehad.

Meesterwerk ? Mmwwa.... voor mij niet echt. Wel een heel goede en verzorgde plaat.

avatar van adri1982
Ik vind deze plaat ook zeer goed. Mooie nummers en mooie hoes, waarbij ik wel het idee heb dat de bandleden van Electric Light Orchestra goed naar de hoes van Boston's debuutalbum 'Boston' hebben gekeken.
Favoriete tracks; 'Sweet talkin' woman', 'Jungle' en 'Turn to stone'.

WPE
Mocht je ooit iets van ELO willen kop;en, dan is dit het juiste album. Echt heel erg goed! Sterke nummers, thematisch en mooi uitgevoerd. ELO op zijn best.

WPE schreef:
Mocht je ooit iets van ELO willen kopen, dan is dit het juiste album....

Zeker ook in de zin van value for money. Toch een dubbelalbum op één CD'tje. Maar dat klinkt wat al te berekenend. Het is één en al vakmanschap!