MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Lou Reed - Metal Machine Music (1975)

Alternatieve titels: The Amine β Ring | An Electronic Instrumental Composition

mijn stem
2,08 (176)
176 stemmen

Verenigde Staten
Avant-Garde
Label: RCA

  1. Metal Machine Music, Pt. 1 (16:10)
  2. Metal Machine Music, Pt. 2 (15:53)
  3. Metal Machine Music, Pt. 3 (16:13)
  4. Metal Machine Music, Pt. 4 (15:55)
totale tijdsduur: 1:04:11
zoeken in:
avatar van deric raven
Helemaal mee eens. Het zijn de enige twee albums die van mij 0,5 en 1 ster krijgen. Deze bevat nog muziek, die andere is helemaal waardeloos.

avatar
jeko
Het heeft wel wat weg van de gitaardrones van bands als birchville cat motel, vibracathedral orchestra en sunroof! pre guitardrones dus. hate it or love it.

avatar
Ik vind het nog altijd bizar dat het Artwork een achter een microfoon staande Lou Reed bevat. Beetje misplaatst op dit album...

Verder, tjah, legendarisch en die ene keer dat ik hem geheel uitgeluisterd heb was toch een wat zware zit... maar het is me wel gelukt, wat voor veel mensen toch al een hele prestatie is geloof ik.

avatar
Misterfool
een geweldige uitspraak op allmusic.com:

It's hard to say what Lou Reed had in mind when he made Metal Machine Music, and Reed has done little to clarify the issue over the years, though he summed it up quite pointedly in an interview in which he said, "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." For the record, I did get to side four. But I got paid for it.

avatar
Stijn_Slayer
Lol, maar aan de andere kant beweert hij ook weer dat dit z'n beste album is. We'll never know..

avatar van Carebo
0,5
Heb zowat alles van Lou Reed, ook deze. Eerder voor de "verzameling" kompleet te maken, dan voor hetgeen er op staat. Hij zal wel zijn redenen gehad hebben om dit uit te brengen, maar geef mij maar zijn andere werken!

avatar van korenbloem
3,5
Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." For the record, I did get to side four. But I got paid for it.



schitterende uitspraak.

avatar
Sietse
vooral een uitspraak van een bekrompen figuur die een nogal hoge pet van zich zelf op heeft.

avatar
flebbie
Iets waar onze Sietse gelukkig geen last van heeft.

avatar van kaztor
3,5
Sietse schreef:
vooral een uitspraak van een bekrompen figuur die een nogal hoge pet van zich zelf op heeft.


Ach, ik vind het best grappig. Het is gewoon niet voor iedereen.
Zo zette ik vorige week bv. Faust op en m'n vriendin kon er niet echt veel mee.
Maar intrigrerend vond ze het zeker en sommige momenten sloegen wel redelijk aan.

avatar van Paalhaas
3,5
Sietse schreef:
vooral een uitspraak van een bekrompen figuur die een nogal hoge pet van zich zelf op heeft.

Behalve dat je hier waarschijnlijk gewoon niks meer dan een grapje in moet zien (!), zegt de beste man hier niks over zichzelf, m.a.w. die hoge pet is nergens uit op te maken. Het enige wat-ie doet is zeggen dat z'n album dusdanig kut is dat je wel erg dom moet zijn om 'm uit te luisteren. Een leuk stukje zelfspot, vind ik althans.

avatar
Sietse
ik vind het een ongepast stukje, respectloos tegenover mensen die dit album wel tof vinden. En juist door dat ie er bij zegt dat hij er voor betaalt krijgt om het te luisteren dekt ie zich zelf lekker in.

avatar
Nicci
Toch grappig dat de uitspraak van Lou Reed komt.

avatar van Nakur
*pats*

avatar van korenbloem
3,5
schitterend, als het echt zo is. Vraag me wel af waarom Lou Reed dan nog steeds dit album uit voert

avatar
Sietse
bron vermelding?

avatar
Nicci
Misterfool schreef:
een geweldige uitspraak op allmusic.com:

It's hard to say what Lou Reed had in mind when he made Metal Machine Music, and Reed has done little to clarify the issue over the years, though he summed it up quite pointedly in an interview in which he said, "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." For the record, I did get to side four. But I got paid for it.


Een paar post hierboven. Misterfool verwijst naar een interview met Reed.

en dat komt hier vandaan.

avatar
jeko
Die uitspraak van Lou Reed is doordrenkt van cynisme, anders zou hij nooit met het het volgende album meewerken klik.

avatar
Stijn_Slayer
Lou Reed heeft ook wel eens beweerd dat het z'n beste album is of iets dergelijks.. Wat doet het er ook eigenlijk toe? De meeste vinden het herrie, anderen kunnen het wel waarderen.

avatar
jeko
Da's waar!

avatar
Nicci
Oh, ik beweer niet dat Reed hier serieus was, maar het is grappig dat een uitspraak t.a.v. dit album hier als 'fout' wordt getypeerd en dat die uitspraak van Dhr. Reed zelf is . .

avatar
flebbie
Beste Nicci, begrijpend lezen is niet je sterkste kant he. Ken je uberhaupt de functie van aanhalingstekens?

Voor de duidelijkheid, men valt niet over de uitspraak van Lou Reed, maar over de reactie van de Allmusic recensent hierop.

avatar
Nicci
Sietse schreef:
vooral een uitspraak van een bekrompen figuur die een nogal hoge pet van zich zelf op heeft.


Beste Flebbie, ik zou een beetje dimmen. Dit is wat Sietse zegt over een uitspraak over dit album. Een uitspraak die, en dat heeft Sietse nog niet door (niet erg, kan gebeuren), van Reed zelf blijkt te zijn.

Dat is grappig. En met mijn begrijpend lezen blijkt maar weer weinig mis. Hoe zit het eigenlijk met jouw begrijpend lezen?

Voor alle duidelijkheid: het schrijven van Allmusic verwijst naar een uitspraak van Reed.

"It's hard to say what Lou Reed had in mind when he made Metal Machine Music, and REED has done little to clarify the issue over the years, though HE summed it up quite pointedly in an interview in which HE said, "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am." For the record, I did get to side four. But I got paid for it."

Het HE verwijst naar REED.

avatar
flebbie
Nicci schreef:
Een uitspraak die, en dat heeft Sietse nog niet door (niet erg, kan gebeuren), van Reed zelf blijkt te zijn.


Nee jij hebt het nog niet door, de rest wel. Nogmaals... uit de recensie op Allmusic blijkt namelijk dat het betreffende stuk tekst waar Sietse over valt (But I got paid for it), van de recensent afkomstig is en niet van Lou Reed.

avatar
Nicci
Ah, wacht. Nu zie ik het. Je hebt gelijk . . . . .

avatar
Sietse
dank je flebbie, hoef ik het niet uit te leggen.

Reed heeft wel meer over dit album verkondigd wat onzin is dus dat hij zo'n opmerking maakt zal mij verder jeuken. Aangezien Lou Reed nog steeds naar dit album verwijst in interviews en het zelfs weer enkele keren live heeft opgevoerd de afgelopen paar jaar toont alleen maar hoe belangrijk dit werk daadwerkelijk voor hem is geweest.

avatar van kaztor
3,5
Laten we het er maar bij houden dat Reed wel van een lekker potje herrie houdt en graag mensen op de kast jaagt, zoals die van z'n platenmaatschappij.

avatar van Schizophrenia
3,0
Ik ben hier serieus opnieuw aan begonnen.
Hoe raar het ook klinkt ik kan het eerste nummer steeds meer waarderen.

Als ik dit luister dan schieten me allemaal beelden binnen, van het einde van de wereld. Hoe schizofreen de mens word. Een soort van complete chaos. Een beetje zoals die slechte films zoals War Of The Worlds.

Een lekker album kan ik dit zeker niet noemen, eerder enorm fascinerend. Want als het einde van de wereld in eenalbum zou moeten klinken zou het deze zijn. Ik vind het enorm moeilijk om te omschrijven, maar volgens mij snappen meerdere users mij wel.

avatar
Nicci
Sietse schreef:
dank je flebbie, hoef ik het niet uit te leggen.


Ach, ik raakte wat in de war, maar het eerste deel van de quote van Korenbloem kwam wel degelijk van Reed. En volgens mij had je dat niet helemaal door.

avatar
Sietse
Nicci schreef:
(quote)


Ach, ik raakte wat in de war, maar het eerste deel van de quote van Korenbloem kwam wel degelijk van Reed. En volgens mij had je dat niet helemaal door.


Dat is waar, al was het wel voor mij meteen duidelijk na de referentie die er werd gemaakt. Want ik had dit al eens eerder gelezen.
En het is nu ook niet dat die recensent zo goed refereert naar dat interview (of de gene die hier quote is onduidelijk )
Maar het tweede deel deed het hem voor mij...maar dat had ik al duidelijk gemaakt.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:08 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.