Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van musician
De discussie gaat nergens over, het album alleen is voldoende!

Hans Brouwer schreef:
Door Deep Purple In Rock (1970)" als "vrij goed" te kwalificeren doe je het beste rockalbum allertijden te kort . Een beter rockalbum dan "Deep Purple In Rock (1970)" moet na ruim 43 jaar nog gemaakt worden. Dit album zou van iedere rockliefhebber 5***** moeten krijgen en op nummer één in de MusicMeter toplijst 10 moeten staan!

Dat zou je wel graag willen! Nou, ik zou hem zo omruilen voor OK Computer, mocht dat een rol spelen. Maar het allerbéste album....

Wel waarschijnlijk het meest sensationele, vanwege Child in time. Deep Purple heeft op In Rock nog enige raakvlakken met de sixties en dat was zeker niet hun allerbeste periode. De muziek, of eigenlijk sommige nummers, moet hier nog wat uitgediept worden. Dat zouden ze ook nog wel gaan doen, op volgende albums.

Maar om die reden geef ik 4,5****. Toch ook helemaal geen slechte score? Iedereen vanaf 4**** zit ongeveer op eenzelfde lijn....

avatar van Hans Brouwer
Ozric Spacefolk schreef:
Ik reken mezelf als een echte rockliefhebber, maar ik ben nooit echt warm gelopen voor Deep Purple.
Vreemd. Je zelf een echte rockliefhebber noemen maar niet echt warm lopen voor Deep Purple . Dat is zo'n beetje hetzelfde als roepen dat je een klassiek muziek liefhebber bent maar een componist als J.S. Bach niet echt geweldig vindt .

avatar van Hans Brouwer
musician schreef:
Musician, je hebt natuurlijk gelijk. Het is echter wel een slechte zaak, en dat ben je hoop ik met mij eens, dat "Deep Purple in Rock (1970)" niet in de MusicMeter album toplijst is te vinden . Ik blijf net zo lang roepen dat "Deep Purple in Rock (1970)" het beste rockalbum allertijden is totdat dit weergaloos goede rockalbum een welverdiende plaats krijgt in die MusicMeter album toplijst.

avatar van Metal-D78

Ik begrijp het wel. Alle respect voor Deep Purple, heb genoeg van de band in de kast staan en ja In Rock is een topplaat, net als Machine Head, maar het komt bij mij amper de speler in wegens, ... ja zeg het maar.

Metal-D78 schreef:

Een kapotte speler?

avatar van Metal-D78
ClassicProgRock1 schreef:

Een kapotte speler?

Nee, maar wellicht dat 'kazige' wat een beetje over de band hangt. Het is allemaal erg leuk, maar heeft de tand des tijds aanzienlijk minder doorstaan dan, pak 'em beet, Led Zeppelin of Black Sabbath...

Album is zo'n klassieker, deze hoort gewoon in de Top 250 thuis.
Je kon vroeger jaren lang bij de ECI ( Boek en Plaat) bij een lidmaatschap kiezen tussen dit album, Hotel California en Jesus Christ Superstar Soundtrack met steeds wisselende andere titels.
Dus velen die eind jaren 70 hiervan lid werden hebben dit album in huis.
Ik vind dat deze meer in de lijst thuis hoort dan Made in Japan.
Trouwens welk product wordt er heden ten dage niet in Japan gemaakt.

avatar van Tony
Haha, ik lach me een ongeluk om alle recente reacties. Wat een kolder wordt hier verkondigd. Mijn voorzichtige conclusie? Dit is het "beste rockalbum" dat door niemand meer beluisterd wordt omdat het eigenlijk fucking gedateerde shit is die de tand des tijds echt niet heeft doorstaan en puur beoordeeld wordt op z'n "klassieke status" door enkele rockfossielen die in hun jeugd zijn blijven hangen. Ik vind J.S. Bach (wat een vergelijk Hans ), Zeppelin en Sabbath vele malen spannender dan deze Deep Purple en denk dat ik maar eens een halfje ga zakken.

avatar van Kronos
Hans Brouwer schreef:

Slechte vergelijking, want Deep Purple is nog geen tiende zo essentieel voor de rock als Bach voor de klassieke muziek is. En dan nog, je kan best veel van bepaalde klassieke muziek houden maar de barok van Bach niet zo geweldig vinden. De noemer 'klassieke muziek' is daar ruim genoeg voor. Hetzelfde geldt voor rock. Rockliefhebbers hoeven niet perse allemaal razend enthousiast te zijn over In Rock omdat jij dat toevallig bent.

avatar van Kronos
Ozric Spacefolk schreef:
Ik dacht overigens dat ik deze plaat een 4* had gegeven, maar blijkbaar een 4,5*

Bij mij was het net andersom. Gisteren dit album nog eens gedraaid met de gedachte dat ik het 4,5* had gegeven. Dat viel dus tegen. Een 4* klopt wel. Goed album, maar de bestaande live versies van nummers maken pijnlijk duidelijk waar het hier aan ontbreekt.

avatar van De buurman
Led Zeppelin en Black Sabbath worden nogal overgewaardeerd, De laatste band zeker de laatste jaren. Deep Purple In Rock is m.i. muzikaal gezien een grotere mijlpaal dan de debuutplaten van Sabbath en Zeppelin. Alsof die niet gedateerd zouden klinken, trouwens.

Nee hoor, dan vind ik In Rock, met nummers als Blood Sucker, Speed King en Hard Lovin' Man minstens zo fris klinken. Dat ze al vroeg zo'n zooitje ervan maakten met al die bezettingswijzigingen, heeft ze qua status geen goed gedaan, achteraf. Maar Deep Purple In Rock is voor mij het begin van een nieuw muzikaal tijdperk.

Ozric Spacefolk
Ik ben blij dat ik niet helemaal gek ben, en dat sommige andere users hetzelfde hebben als ik.

Overigens draai ik Zep en Sab ook niet zo vaak meer. Heep dan weer wel. Maar dat ligt persoonlijk.

avatar van musician
Dat is ook zo. Overigens is naar mijn smaak van de drie bands de muziek van Led Zeppelin het minst gedateerd.

avatar van Edwynn
Pff de gedateerdheidsdiscussie weer. Aan alledrie de albums kan ik heel duidelijk horen dat ze niet gisteren gemaakt zijn. Nou en? Alledrie de albums vind ik ongeveer even sterk. Het kan zijn dat ik ze de laatste tijd iets minder draai. Dat komt omdat ik ze vaker afgespeeld heb dan menig ander album.

Over In Rock: Het album klinkt alsof het in één take op band gepletterd is. Ruw en lekker buiten de lijntjes. Maar toch stiekem ook niet. De nootjes van Blackmore en Lord vallen daarvoor toch teveel op hun plaats. Dat maakt In Rock een uitermate geraffineerd album. Wat mij betreft heeft het nog niets aan kracht ingeboet. Volume op standje 'doe maar niet nabij de St Andreasbreuk' en papa voelt zich er opperbest mee.
Ik kan Kronos wel volgen als het gaat om de liveversies die links en rechts zijn opgedoken. Child In Time op Made In Japan illustreert dat wel. Niettemin vind ik dat de studioversies daar prima naast kunnen existeren.

Ozric Spacefolk
Ik heb het woord 'gedateerd' nooit gebruikt. Het is mijn persoonlijke behoefte om een plaat wel of niet op te zetten.

avatar van ricardo
Ben het qua gedateerdheid met musician eens dat de muziek van Led Zeppelin het minst gedateerd klinkt. Ik vind dat ook de band van de 3 eind jaren 60 begin 70 pioniers die de meeste variatie in hun muziek hebben gemaakt.

Meer variatie hoeft niet altijd beter te zijn.
Kijk naar een Metallica, begon als trashmetalband en ontwikkelde zich op Load als de U2 van de metal.
Persoonlijk heb ik het meeste met het debuut van Black Sabbath.

Metal-D78 schreef:

Mijn diagnose luidt in deze veelal: een gevalletje Smoke on the Water-syndroom.

Het is niet omdat deze "doodgedraaide/doodgespeelde meezinger" tot het oeuvre van de band behoort, en hun hedendaagdse live sets nog steeds leunen op klassiekers als deze, dat de kwalificatie "kazig" op zijn plaats is. Deep Purple is verre van kazig.

avatar van ricardo
Voor hem is het wel kazig, maar voor jou niet, dat kan toch?

En als we dan toch zogenaamd objectief bezig zijn om het beste album ooit op 1 te zetten, dan zou dat natuurlijk een album van Dream Theater moeten zijn, want dat is zo stak en perfect gemaakt, er is geen foutje op te vinden, en nog stukken beter dan deze.

Alleen ik houd er niet van.

Wat ik zeggen wil, laten we alsjeblieft zelf bepalen hoe we stemmen en wat we in onze top 10 zetten.

Ozric Spacefolk
Amen. Bij mij is dat Camel, en dat vinden heul veul mensen niet.

ClassicProgRock1
Een album van Dream Theater van 20 jaar geleden klinkt voor puristen anders alweer hopeloos gedateerd. "Die galm op de snaredrum die je na 2 seconden nog hoort kan echt niet meer".

Fuck it, goede muziek is tijdloos. Juist de rauwe productie, in combinatie met het gepolijste spel, maakt dit album voor mij zo onweerstaanbaar.

avatar van ricardo
Eigenlijk heb ik niet echt een persoonlijke topfavoriet.

Dat zijn er meerderen, want savonds laat draai je vaak wat anders dan overdag, hetzelfde zomers of winters.

Een top 10 is eigenlijk niet meer dan een veredelde rotatielijst die je niet steeds hoeft aan te passen binnen een paar weken.

Kronos schreef:

In ieder geval niet aan pit en power, want dat is ook hier volop aanwezig.

avatar van Boenga
Ik denk dat wie hier 'gedateerd' zegt, het over de opnamekwaliteit heeft, en niet over de muziek...

avatar van Bluebird
Na dit enige tijd te hebben aangezien is dit de eerste zinnige opmerking die ik mag registreren. Sjappo!

ClassicProgRock1
Noem mij één hedendaagse succesvolle band die muziek maakt à la Deep Purple op In Rock?

avatar van Bluebird
Ze bestaan nog hoor.

Ozric Spacefolk
Meer dan genoeg. Ik vermaak me prima met alle muziek die uitkomt. Ik houd het niet op maar 10 platen. Eigenlijk best wel sneu eigenlijk.

avatar van ricardo
Tja dan ben je nog maar 30 en ben je toch nog in de jaren 70 blijven hangen.

Toen de albums die in jouw top 10 staan uitkwamen, sprong jouw vader nog met jou over de sloot.

Vind het best bluesy klinken eigenlijk, misschien dat kings of Leon een beetje in dit straatje zit van huidige bands.

Eigenlijk beluister in de nummers van dit album liever van hun live album made in Japan af, vooral vanwege het geluid en de energie die het geeft. Dat is om die reden ook mijn favo deep purpe album.

Ozric Spacefolk
Ik vind Machine Head geloof ik hun beste. Die past meer in mijn straatje.

Ben trouwens, qua nieuwe bands, helemaal verliefd op Burning Reason. Wat een dijk van een rockplaat is dat. Net uit.