Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van Bluebird
ricardo schreef:
Eigenlijk beluister in de nummers van dit album liever van hun live album made in Japan af, vooral vanwege het geluid en de energie die het geeft. Dat is om die reden ook mijn favo deep purpe album.

Dan heb je het alleen over CIT, de rest schittert helaas door afwezigheid op Made In Japan. Dat was meer de Machine Head tour als je het mij vraagt.

avatar van ricardo
Speed king staat er ook nog op, op cd 2 van de deluxe versie.

Maar je hebt zeker gelijk dat album is meer gebaseerd op de machine head nummers.

Eigenlijk zou ik aan 3 albums van deze band genoeg hebben, en dat zijn deze machine head en made in Japan.

Ik beluister niet al te vaak deep Purple, als het een album is dan altijd 1 van die 3.

Ik zal deze weer eens opzetten, keer iets anders dan van halen, guns n roses en whitesnake wat de klok geslagen heeft de afgelopen weken.

avatar van musician
Je kunt ook met een gerust hart het laatste album Now What?! (2013) van Deep Purple eens opzetten, dat zal je helemaal geen kwaad doen. Deep Purple heeft natuurlijk wel wat meer gemaakt dan In Rock, Machine Head en Made in Japan....

ClassicProgRock1
ricardo schreef:
Vind het best bluesy klinken eigenlijk, misschien dat kings of Leon een beetje in dit straatje zit van huidige bands.

Rock met een beetje ballen maakt nog geen Deep Purple. Dat familiebandje komt nog niet tot aan de enkels van deze grootheid.

Ozric Spacefolk
Word jij door de band betaald om ze te pluggen, of doe je het vrijwillig?

Maar waar is het wel...

Ozric Spacefolk
Wat is waar? Dat Deep Purple de enige echte gave rockband is? Als je nou niet van hoge zang houdt? Of lange nummers? Of orgel? Of gitaarsolo's?

Ik weet zeker dat ik één van de weinige ben uit mijn vriendenkring die Deep Purple een beetje trekt.

avatar van freakey
Dat Kings of Leon nog niet in de schaduw van Deep Purple mag komen.

Ozric Spacefolk
Ik ken mensen die Kings of Leon helemaal te gek vinden, en Deep Purple helemaal niks, dus die denken het niet.

Mij interesseert het niet. Wie weet touren ze eens samen.

Overigens is Kings of Leon helegaar zo slecht nog niet.

Ozric Spacefolk schreef:

Mij interesseert het niet. Wie weet touren ze eens samen.

Overigens is Kings of Leon helegaar zo slecht nog niet.

Helegaar zo slecht nog niet nee... honderden betere bands duizenden slechtere...

avatar van ricardo
Als kings of Leon er in 1970 waren geweest waren ze misschien zelfs wel beter geweest.

Tegenwoordig is er teveel concurrentie ook uit het verleden.

Probeer vandaag de dag maar iets nieuws te bedenken waar een bluesy sfeertje inzit, dat is bijna niet te doen.

Kings of Leon en Joe Bonamassa slagen daar van de huidige bands nog het beste in vind ik.

Alles wat vandaag de dag word uitgebracht is waarschijnlijk al eens eerder gedaan.

avatar van De buurman
Ik ken twee nummers van Kings Of Leon en vind er geen reet aan. Ik hoor/snap ook de connectie met Deep Purple niet,

De buurman schreef:

Was ooit een terloopse opmerking vam Ricardo (17 juni)... connectie lijkt mij ook wat misplaatst...

avatar van wizard
Dankzij de hoes, de DP-versie van Mount Rushmore, is dit In Rock een album dat me al intrigeerde toen ik een van de eerste keren een platenzaak binnenstapte. Het duurde daarna nog een paar jaar voordat ik het album ook echt hoorde. Ik verwachtte dat het veel te hard zou zijn voor mij. Maar dat was toen. Intussen ben ik wel meer muzikaal geweld gewend, en In Rock bleek een hard rockend album dat best goed te verteren was.
Toch is het niet een album dat ik heel vaak luister. Dat ligt niet aan de productie van het album, hoewel die niet erg goed is. Een beetje stoffig. Het ligt wel aan een aantal nummers die ik niet erg vind: Bloodsucker, Into the Fire en Living Wreck. Daarnaast heb ik een beetje een gemengde houding tegenover Child in Time. Aan de ene kant vind ik het een sterk en mooi opgebouwd nummer, aan de andere kant zijn de vocalen net iets teveel voor me en heb ik het nummer misschien een paar keer te vaak gehoord. De echte topper van dit album is voor mij dan ook Speed King. Tot slot vind ik Flight of the Rat en Hard Lovin' Man erg lekker rockende nummers met een aanstekelijk ritme. Van zo'n nummer had ik er nog wel eentje gewild, in de plaats van Bloodsucker bijvoorbeeld.

Een bij vlagen erg goed album, maar er staan toch ook drie missers op die mijn waardering voor dit album wat omlaag halen.

Cured
wizard schreef:

Dit is één van mij favoriete 10 platenhoezen die een prominente plaats in mijn 'muziekkamer' inneemt. Ik vond de titel letterlijk en figuurlijk terug in het hoesontwerp van deze Moun Rushmore versie. Als oppervlakkige jeugdige luisteraar boeide de muziek me ook wel trouwens, maar ik luister er eigenlijk amper meer naar. Toch is het een classic, hoewel het de 5 sterren status van mij ook zeker niet krijgt.

Pardon?

Zullen we eens verder praten als Kings of Leon-muzikanten een stuk of 10 songs van onderstaand kaliber uitgebracht hebben?

1. Child in Time
6. Sarabande
7. Lazy
8. When a Blind Man Cries
9. Speed King
10. Gethsemane (I Only Want to Say)

avatar van ricardo
Het vat is vandaag de dag gewoon leeg om nog origineel en vernieuwend te kunnen zijn.

Meestal word tegenwoordig iets een variatie op een thema genoemd, klinkt wat beter dan kopieeren of pikken.

Deep Purple heeft nou eenmaal de mazzel dat alle moderne popmuziek eind jaren 60 begin 70 enorm in de lift zat met veel vernieuwing, want erg veel concurrentie was er toen ook niet echt.

Ben het er zeker mee eens dat qua allure en song materiaal deep Purple een stuk groter is dan kings of Leon. En je kunt de bands alleen maar vergelijken omdat beiden de blues als basis in hun muziek hebben, en kings of leon hebben zeker minder goede songs dan deep Purple op hun naam staan, dat zeker.

Maar kom vandaag de dag maar eens met iets origineels of iets nieuws, dat is niet te doen, meestal kun je een deuntje of een text wel uit een nummer van een andere band horen.

HeSo
Overeenkomst tussen beide bands is het onderlinge geruzie en het uitgespeeld zijn op één specifieke song uit het oeuvre. Voor de rest vind ik het twee totaal verschillende werelden. Afgezien van het kwalitatieve verschil, hoor ik de muzikale gelijkenis totaal niet.

Klopt, je hebt gelijk!

Ja en nee.

Nee onder andere omdat Deep Purple met haar in 2013 verschenen album, in een oneindig talrijker concurrentieveld dan destijds, moeiteloos wedijvert met het beste wat dit jaar is uitgebracht op rockgebied.

avatar van ricardo
Dat kan wel zijn, maar ken hun laatste album niet en ben er ook niet echt meer in geïnteresseerd ook.

Maar wie of wat is volgens jou dan deep purpe?

Ik vind de klassieke samenstelling zoals op dit album de echte deep purpe.

Ze zijn naar mijn mening veel van hun allure en legendarische status kwijtgeraakt om vooral als uitzendbureau voor verschillende artiesten gediend te hebben.

De authentieke deep purpe is gewoon die van dit album, machine head en made in Japan, niets meer en niets minder.

Ik ken hun nieuwste album niet, maar meer dan vergane glorie zal het vast niet zijn.

Een echte fan staat er trouwens ook wel iets anders tegenover dan een neutrale luisteraar.

En volgens mij is stargazer van rainbow als ik het goed heb.

ricardo schreef:

Op zich valt dat nog wel mee, want de bezetting is al jarenlang zeer constant. Maar zonder Blackmore heeft de band op mij geen aantrekkingskracht meer.

ricardo schreef:
Maar wie of wat is volgens jou dan deep purpe?

Het huidige Deep Purple en met terugwerkende kracht ook alle voorgaande incarnaties van de band.

ricardo schreef:
Ik vind de klassieke samenstelling zoals op dit album de echte deep purpe.

De samenstelling zoals op dit album is niet de klassieke, hooguit de beste en meest legendarische.

Nieuwstad
HeSo schreef:

avatar van AstroRocker
Welke samenstelling is dan de klassieke volgens jou HeSo? Ik vind toch echt dat dat de mark II bezetting is: Lord, Paice, Blackmore, Blackmore en Glover.

Nieuwstad
Dat vindt iedereen. Waarschijnlijk bedoelt ie dat er uberhaupt geen klassieke bezetting bestaat, anders volg ik het echt ff niet.

avatar van IJH15
Gruwelijke gitaartandem zou dat zijn, Blackmore en Blackmore

avatar van Edwynn
Nou die zoon van Blackmore vind ik maar een saai spelende gast.

Mark II is de klassieke, meest bekende en meest legendarische bezetting. Denk ik. De huidige bezetting bestaat ook alweer twintig jaar. Maar die komt niet verder dan het nu en dan afleveren van muziek voor bij de theekransjes van mrs. Bouquet. Goed verzorgd, maar verre van uitdagend. Eigenlijk gewoon saai. Dat is op In Rock, Machine Head maar wat mij betreft ook op Burn wel anders.

avatar van De buurman
Zou voor de solo uit Highway Star wel handig zijn live, twee Blackmores. Maar het was er niet gezelliger op geworden. Of bedoelde je mischien mevrouw Blackmore als zanger?

avatar van AstroRocker
Edwynn schreef:
Nou die zoon van Blackmore vind ik maar een saai spelende gast.

Mrs. "Bucket" hahahaha, hoe kom je erop! Maar ik ben het er wel mee eens, ik heb de laatste cd van Purple hier liggen maar vind het maar een kalme bedoeling. Er wordt wel goed gemusiceerd, maar de vonken vliegen er bepaald niet af.