Depeche Mode - Delta Machine (2013)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Welcome to My World (4:55)
  2. Angel (3:57)
  3. Heaven (4:05)
  4. Secret to the End (5:12)
  5. My Little Universe (4:24)
  6. Slow (3:45)
  7. Broken (3:58)
  8. The Child Inside (4:16)
  9. Soft Touch / Raw Nerve (3:27)
  10. Should Be Higher (5:04)
  11. Alone (4:29)
  12. Soothe My Soul (5:22)
  13. Goodbye (5:04)
  14. Long Time Lie * (4:22)
  15. Happens All the Time * (4:20)
  16. Always * (5:07)
  17. All That's Mine * (3:24)
  18. Heaven [Live] * (3:52)
avatar van Gloeilamp
Secret to the End

avatar van Reinvention
in het begin wist ik niet echt wat ik er van vond, maar nu het aantal keer gehoord te hebben, is alleen maar beter geworden in mijn idee!

Geweldig album! kan niet wachten om hem vrijdag in de winkel te halen en natuurlijk kaartjes te scoren voor hun concert in de Ziggo Dome.

Favo nummers zijn tot nu toe: Slow, Should Be Higher, Always(snap niet dat hij op de bonus cd staat!) & Welcome to my world! wat een opener! hoop dat ze die ook als opener voor de tour gebruiken!

avatar van Mr. B
Bonus nummers ook binnen, dat wordt genieten!

avatar van FunkStarr
Inderdaad, Long Time Lie is vrij geniaal maar ook Happens All the Time (klinkt soms als een oud Atari computerspelletje) en All That's Mine zijn de moeite waard.

avatar van sheep67
Geweldige plaat! Voor mij het beste tot nu toe in 2013!
Favoriet: My Little Universe

avatar van blur8
Wow!!! Beste DM sinds Songs of Faith and Devotion, dat is dus een muzikale wedergeboorte na 20 jaar.

avatar van dacide
Des te vaker ik hem beluister des te genialer ik het album vind.
Uiteraard ook de Deluxe box reeds besteld.

Morgenmiddag kaartjes kopen voor hun concert in de Amsterdam Ziggo Dome - 7 december.

avatar van sjoerd148
Heb ook de Deluxe edition besteld.
Hopelijk gaat het morgen vlotjes met het kopen van de kaartjes.

Zat even door het tourschema te kijken en ze spelen ook in een aantal voetbalstadions als San Siro, Stade de France en Olympisch Stadion van Rome

avatar van deta
Hier een optreden bij David Letterman, oordeel zelf.
YouTube - [HD] Depeche Mode - Heaven - David Letterman 3-11-13

Lijkt wel Lars van Metallica op drums.

avatar van dacide
Dat is Christian Eigner. Top drummer vind ik dat.

avatar van dslz
oh wat een heerlijke plaat. natuurlijk een beetje bevooroordeeld als het om DM gaat, maar toch. Eerste keer luisteren, helemaal goed. En hoe vaker hoe beter!

Snelle favorieten: My little universe, Broken, Should be higer en Soft Touch.
maar eigenlijk is het allemaal lekker!

Zou mooi zijn als daar morgen nog wat kaartjes bijkomen Drie keer DM live zien in één jaar zie ik wel zitten.

avatar van orbit
Mijn god, zou ik deze plaat ook nog echt moeten gaan uitchecken? Ik ken de band nou al vanaf hun eerste tonen..

avatar van lennon
orbit schreef:

Is echt geen straf hoor... Ik zou t meteen doen!

Should be higher is overigens mijn mega favoriet zo mooi gezongen!!!!

avatar van dacide
Should be higher is ook absoluut een van mijn favorieten. Vooral dat tingeltangel geluidje telkens tussendoor...

Live @ David Letterman
YouTube - Depeche Mode - should be higher (Delta Machine)

avatar van keijzm73
Depeche Mode nogmaals geprobeerd en bij het 4e nummer maar weer afgezet! Nooit vrienden mee geweest en gaat ook niet gebeuren nav. het nieuwe album! Wat een zeikstem. Sorry voor de liefhebbers, maar nee; niet mijn ding.

avatar van Castle
keijzm73 schreef:

Voor mij als DM liefhebber gaat dit album ook pas na het 3de nummer leven...

Berichten verplaatst naar Depeche Mode

avatar van perlon
En het album staat ook al in Spotify incl bonustracks, netjes hoor.

avatar van Luminal
Net de eerste keer afgespeeld...geweldig! Tijd om de bonus disc in de cd speler te mikken, ben benieuwd!

avatar van titan
titan (crew)
Al maanden geleden werd geroepen dat dit nieuwe album zou klinken als een kruising tussen Violator en Songs of Faith and Devotion. De eerste single Heaven doet mij aan Condemnation denken en de tweede single Soothe My Soul refereert aan Personal Jesus, dus op basis daarvan klopt de bewering wel.

Nu ik het hele album gehoord heb zou ik, vanwege de donkere randjes van diverse nummers, ook het album Ultra als referentie willen noemen. Donker is misschien niet het goede woord. Rauw en groezelig dekken denk ik de lading beter, want zo klinkt dit album. Omdat er daarnaast nauwelijks zwakke broeders op staan (alleen het door Martin Gore gezongen The Child Inside kan me nog niet direct boeien) is dit met gemak het beste DM-album van de afgelopen 20 jaar.

avatar van dacide
Ik vind het album juist ook sterk naar playing the angel neigen... juist door de rauwe, donkere baslijnen.

avatar van tristanvink
Wat een geweldig album weer van DM. Zoals al eerder gezegd door anderen, hun beste album sinds Songs of Faith and Devotion. Laatste paar albums waren een beetje hit and miss voor mij. Ultra en PtA vond ik beide erg goed, maar Exciter kon mij, op een paar nummers niet boeien en SotU vind ik misschien wel DM's minste album.

Verwacht dat dit album hoog in mijn Top 10 zal eindigen dit jaar!

Delta Machine is duister, net als bij Ultra heeft Dave Gahan te kampen met factoren die lichamelijk zijn tol eisten.
Bij Ultra had hij te maken met de gevolgen van zijn drugsverslaving en het afkicken daarvan, bij Delta Machine het herstellen van de verwijderde tumor in zijn blaas.
Pijn is hoorbaar in zijn zang, het is allemaal een stuk trager en slepender.
Toch ligt Delta Machine zeker niet in het verlengde van Ultra, maar juist meer in Songs of Faith and Devotion en in mindere mate Violater.
Angel heeft een soortgelijk gitaarlijntje als I Feel You, en Heaven heeft dezelfde sfeer als Condemnation.
Heaven zou ook op een Soulsavers album passen; vreemd genoeg vond ik hun samenwerking met Dave Gahan niet zo geslaagd, terwijl Heaven wel prachtig is.
De rol van Martin Gore als leverancier van de teksten is een stuk minder groot; Dave Gahan heeft met zijn solo albums bewezen wat hij in zijn mars heeft, en op Delta Machine is een derde mede van zijn hand.
Bij The Child Inside hoor je Gore als leadzanger, en een groot pluspunt is dat hij hier met zijn stem minder de hoogte in gaat, als wat we van hem gewend zijn.
Ik hoor hoe dan ook liever Gahan zingen.
Hopelijk is dit niet hun laatste album, want om af te sluiten met een titel als Goodbye doet dat wel enigszins vermoeden.
Gahan en Gore zijn muzikaal groeiende; de rol van Fletcher is nog steeds te verwaarlozen.
Er is echter geen sprake van een hoogtepunt in hun carrière, daarvoor ontbreekt echter een belangrijk persoon; Alan Wilder, die zou de puntjes op de i gezet hebben.
Maar een goede stap in de juiste richting ten opzichte van hun vorige vier albums.

avatar van sjoerd148
deric raven schreef:

Laatste album denk ik niet, maar een world tour als van het huidige kaliber zie ik niet weer snel gebeuren.
Straks gaat Delta Machine hier ook de cd speler in. Ben erg benieuwd, zeker gezien de goede recensies.
De deluxe versie ziet er alvast prima uit. In de vorm van een boek (foto's en songteksten) met de cd's in de kaft verwerkt.

avatar van Collaborator
Ze hebben zelf in interviews aangegeven dat ze nog wel even door willen blijven gaan, maar of de gezondheid en omstandigheden dat blijven toestaan is natuurlijk de vraag. En anders blijven ze maar lekker in de studio knutselen en zetten ze alles online zonder tour.

avatar van dslz
van mij mogen ze ook nog wel even doorgaan. tot rollatorpop aan toe, al hoeft een tour dan misschien niet meer zo
kaartjes voor december zijn in ieder geval binnen. en nu nog even verder genieten, hoe meer je luistert hoe meer je hoort.

avatar van Depeche4ever
WAAR BLIJFT DIE VERDOMDE POSTBODE!! Ik weiger om hem via download te beluisteren, heb sinds 1981 alles gekocht, dus ik kom pas met een persoonlijke mening als ik hem binnen heb

avatar van lennon
^FRS heeft m ook gewoon liggen (ook de special edition) dus een tochtje ouderwets naar de winkel had ook gekund

avatar van brajoapau
Dit is naar mijn bescheiden mening het beste dat de heren hebben uitgebracht sinds Ultra.
De voorgangers (Exciter, Playing the Angel en Sounds of the Universe) zijn in vergelijking met Delta Machine vrij matige albums.
Geen slechte albums, maar ze missen net dat "extraatje" meer dat Delta Machine wel heeft.
Persoonlijke favorieten zijn: Welcome to My World, Heaven, Secret to the End, Should Be Higher, Soothe My Soul en Alone.