Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)

Verenigde Staten / Canada
Rock / Folk
Label: Atlantic

1. Carry On (4:25)
  2. Teach Your Children (2:53)
  3. Almost Cut My Hair (4:25)
  4. Helpless (3:30)
  5. Woodstock (3:52)
  6. Déjà Vu (4:10)
  7. Our House (2:59)
  8. 4 + 20 (1:55)
  9. Country Girl (5:05)
  10. Everybody I Love You (2:20)
  11. Graham Nash - Our House * (2:57)
  12. Stephen Stills - 4 + 20 * (2:18)
  13. David Crosby en Graham Nash - Song with No Words (Tree with No Leaves) * (3:13)
  14. Neil Young en Graham Nash - Birds * (3:36)
  15. Stephen Stills - So Begins the Task / Hold on Tight * (7:46)
  16. Graham Nash - Right Between the Eyes * (2:06)
  17. David Crosby - Almost Cut My Hair * (4:39)
  18. David Crosby en Graham Nash - Teach Your Children * (3:14)
  19. Crosby, Stills & Nash - How Have You Been * (3:44)
  20. David Crosby - Triad * (5:30)
  21. Graham Nash - Horses Through a Rainstorm * (3:51)
  22. Stephen Stills - Know You Got to Run * (4:12)
  23. Graham Nash - Question Why * (2:02)
  24. David Crosby - Laughing * (4:27)
  25. Stephen Stills - She Can’t Handle It * (6:44)
  26. Graham Nash - Sleep Song * (3:01)
  27. David Crosby en Graham Nash - Déjà Vu * (4:25)
  28. Graham Nash en Joni Mitchell - Our House * (2:43)
  29. Everyday We Live * (3:18)
  30. The Lee Shore [1969 Vocal] * (6:03)
  31. I’ll Be There * (3:41)
  32. Bluebird Revisited * (3:24)
  33. Horses Through a Rainstorm * (3:32)
  34. 30 Dollar Fine * (2:45)
  35. Ivory Tower * (3:51)
  36. Same Old Song * (4:21)
  37. Hold on Tight / Change Partners * (5:04)
  38. Laughing * (4:09)
  39. Right on Rock ’N’ Roll * (2:47)
  40. Carry On [Early Alternate Mix] * (4:34)
  41. Teach Your Children [Early Version] * (3:02)
  42. Almost Cut My Hair [Early Version] * (10:14)
  43. Helpless [Harmonica Version] * (3:48)
  44. Woodstock [Alternate Vocals] * (4:18)
  45. Déjà Vu [Early Alternate Mix] * (3:42)
  46. Our House [Early Version] * (2:55)
  47. 4 + 20 [Alternate Take 2] * (2:08)
  48. Know You Got to Run * (6:42)
avatar van Illmaticly Ill
Ik heb afgelopen zaterdag op Bospop de heren Crosby, Stills & Nash zien optreden als afsluiter van de dag. Ik kende hier en daar wel wat van hun muziek, maar had me er tot dan nooit echt in verdiept. De dag was eigenlijk al perfect met fantastische optredens van bijvoorbeeld The Pink Floyd Sound en Roger Hodgson & Band. Ik dacht zo van, deze mannen zijn al rond de 70, die zullen wel niet meer veel energie hebben en het zal allemaal wel niet zo indrukwekkend worden.

Maar, tegen al mijn verwachtingen in, werd ik volledig overweldigd, wat een fantastisch optreden was dat! Anderhalf uur lang alleen maar geweldige nummers, de heren schijnen niets aan kwaliteit ingeleverd te hebben na al die jaren. Fantastisch gitaarspel (voornamelijk Stephen Stills die keihard rockte met z'n solo's), geweldige zang, etc., alles was perfect. Deze heren waren, en zijn nog altijd, perfect op elkaar afgestemd. Het was natuurlijk voornamelijk dit album wat er werd gespeeld, en het album hiervoor uit '69, en nog wat andere nummers. Raar dat ik me hier nooit verder in heb verdiept, (ik luister toch best wel wat van dit soort jaren '60/'70 rock) want wat een geweldige muziek is het toch! Ik was met mijn vader gegaan, en hij was ook helemaal overweldigd. Dit is allemaal muziek van zijn tijd. Hij is naar behoorlijk wat optredens geweest door de jaren heen, maar dit was voor hem tot nu toe het beste optreden. Hij zei, ''jongen, ik hoop het niet voor je, maar ik vrees dat dit waarschijnlijk al het beste optreden is geweest dat je ooit zal hebben meegemaakt.'' Ik vind het ook geweldig om dit soort artiesten nog live te zien performen, muziek van dit niveau wordt wellicht nooit meer gemaakt en natuurlijk over een jaar of 10 à 15 zijn al die jaren '60 en '70 artiesten sowieso ook wel klaar met optreden. Heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Nummers zoals, bijvoorbeeld: Our House, Teach Your Children, Almost Cut My Hair... Geweldig... Dat zegenende gevoel wanneer duizenden mensen meezingen met zo'n nummers... Keer op keer stond ik met open mond te kijken, overal kippenvel. Fantastisch gewoon. Ik zal dit nooit meer vergeten.

avatar van henk01
leuk dit te lezen!

avatar van BoyOnHeavenHill
Absoluut. Moet een geweldige ervaring zijn geweest! (En wat een vader!)

avatar van HugovdBos
De in 1968 gevormde supergroep Crosby, Stills & Nash kent verschillende samenstellingen waarbij Neil Young zich later ook toevoegde. In 1970 verscheen van het viertal het album Déjà Vu dat gekenmerkt wordt door de harmonie in zang, lange opnameduur en de individuele kwaliteiten van de bandleden.
Het eerste nummer Carry On is geschreven door Stephen Stills en kent een mooie samenzang tussen de bandleden. Korte gitaarsolo’s worden afgewisseld met de teksten die ingaan op de vragen die je stelt indien een geliefde je verlaten heeft. We gaan verder in het leven maar kijken terug naar het verleden. De countryklanken van Teach Your Children vormen de basis van het nummer dat Graham Nash heeft geschreven naar aanleiding van een foto van een kind met een handgranaat van speelgoed in de hand. Het nummer gaat in op de impact op kinderen van berichten over oorlog en andere gebeurtenissen in de wereld. Opnieuw smelten de stemmen samen tot een warm geheel dat met de zonnige gitaarklanken wordt ondersteunt.

Teach your parents well, their children’s hell will slowly go by,
And feed them on your dreams, the one they fix,the one you’ll know by.
Don’t you ever ask them why, if they told you, you would cry,
So just look at them and sigh and know they love you.

Op Almost Cut My Hair horen we de scherpe gitaarsound afkomstig van Neil Young. David Crosby die het nummer heeft geschreven stuwt de teksten op met schreeuwerige zinnen. De ritmische klanken van de gitaar van Crosby verweeft zich met het gitaargeluid van Neil Young. Een sterke combinatie waarbij de gitaarsolo’s naar voren komen. Helpless wordt in de coupletten door Neil Young bezongen waarbij de achtergrondzang in het refrein door de overige bandleden wordt gevormd. De combinatie van piano, akoestische gitaar en hoge zang geeft de teksten extra waarde mee. Woodstock vormt een uitzondering op het album omdat het geschreven is door zangeres Joni Mitchell de vriend van Graham Nash in die tijd. Ondanks dat ze niet aanwezig was op het festival probeert ze toch de sfeer van het festival in het nummer te werken. De saamhorigheid en vrolijkheid klinkt terug in de versie van C,S,N & Y.

By the time we got to Woodstock
We were half a million strong
And everywhere there was song and celebration

Het gelijknamige nummer aan de albumtitel kent een korte muzikale opening waar we Crosby horen. De teksten worden op een vertellende wijze gebracht en kennen een licht ritme op gitaren en piano. Vergeleken met de rest van het album valt de track wat minder op door zijn simpelheid en zachte instrumentale gedeeltes. Op Our House wordt de kracht van de band zichtbaar door een melodieus ritme met een warme zang gebracht. Het nummer gaat in op de relatie van Nash met Joni Mitchell, een mooie ode aan de liefde.

Our house is a very, very, very fine house
With two cats in the yard
Life used to be so hard
Now everything is easy
‘Cause of you

4 + 20 is onder de meeste mensen niet erg bekent maar is in al zijn eenvoud erg mooi. Stills bezingt het leven en de tijden dat je het even niet meer ziet zitten. De klanken van het keyboard en piano vormen de ondersteuning voor Country Girl. Afkomstig van Neil Young wordt de langste nummer van de plaat in samenzang bezongen. Bij vlagen bombastisch en boeiend tot het einde aan toe door de complexe arrangementen. Afsluiter van de plaat is Everybody I Love You dat met een stevige gitaarsound opent en ritmische melodieën combineert met simpele teksten, kort maar krachtig.
Het in 1970 verschenen album Déjà Vu bevat een samenzang van uitzonderlijke kwaliteit. De combinatie van totaal verschillende stemmen en instrumentaties vormt af en toe een complex geheel ondanks de eenvoud die het naar buiten toe uitstraalt. De supergroep zou het ondanks dit succes niet lang in dit viertal volhouden maar ze laten een waardig muziekstuk over wat de boeken in kan.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van adri1982
Ik heb dit album toevallig ook, maar dan wel met de roodbruine hoes en de gouden letters erin, plus de zwartwit foto van David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash en Neil Young met twee anderen plus een hond erop.
Zeer goed album, waarop vier artiesten goed met elkaar hebben samengewerkt. Al zijn 8 nummers door één artiest geschreven (2 van Crosby, 2 van Stills, 2 van Nash en 2 van Young). Zeker vier sterren waard. De beste nummers vind ik echter 'Carry on', 'Almost cut my hair' en 'Helpless' (jammer dat ik die niet kon aanvinken) en niet hun twee grote hits: 'Teach your children en 'Our house'. Misschien omdat ik die twee hits wel vaak gehoord heb.

adri1982 schreef:

Zeer goed album, waarop vier artiesten goed met elkaar hebben samengewerkt.

Dat zullen ze zelf niet echt met je eens zijn.

avatar van harm1985
Graham Nash is bezig met een extended box set versie van dit album, waar de fade-outs weg zijn gehaald. Met name Carry On, Allmost Cut My Hair en Everybody I Love You zijn kenbaar flink ingekort:

Crosby, Stills, Nash Young May Release a 'Deja Vu' Box Set | Music News | Rolling Stone - rollingstone.com

Klinkt interessant, maar ben niet bepaald van plan diep in de buidel te tasten hiervoor. Bovendien vraag ik me af of er NOG een langere versie is van Cut My Hair (naast die op de CSN box).

Blijft wel een beetje uitmelken.

Ander interessant vooruitzicht: de concerten van Fillmore East (juni 1970) zijn allemaal gefilmd (delen zijn gebruikt voor Archives Vol. 1 en Journey Through the Past) en Nash overweegt ook deze filmbeelden uit te brengen als hij er 'tijd en zin in heeft'.

Vraag me af waar ze zo druk mee zijn dan. Sinds Looking Forward hebben CSN 6 albums uitgebracht (solo of samen), Live Albums en Archiefmateriaal zoals Voyage, Reflections, Carry on en Demoes niet meegerekend.

Neil Young heeft 15 nieuwe albums uitgebracht, naast Archives Vol. 1, Greatest Hits en al die Live CD's en films.

Dus Nash, van je luie kont af en een mooie Blu-Ray maken van Fillmore East (en een bijbehorende 3CD box of zo).

harm1985 schreef:
Vraag me af waar ze zo druk mee zijn dan.

Oh, dat weet ik wel: ons voortdurend vertellen dat ze heel creatief zijn en constant nieuw werk schrijven. Zoals Wim Kieft zegt: 'Ik word er een beetje moe van.'

avatar van Droombolus
Maar het zijn dan ook serieus oude mannen. Als je mij in de 60s verteld had dat onze R&R helden tot ver over de psjoen gerechtigde leeftijd aktief zouden blijven, had ik je heel hard uitgelachen. Om maar even in de 60s sfeer te blijven, sluit ik zelfs een lach-kick niet uit ..........

Minder blowen.

avatar van Droombolus
Aan het verleden is niets meer te veranderen Stijn. Met terugwerkende kracht minder blowen gaat niet lukken .........

avatar van devel-hunt
Deze voor €1,- op vinyl uit een bak gevist, wilde het toch maar weer eens gaan proberen met deze, vaak de hemel in geprezen, plaat. Ik ken de plaat al jaren, maar nooit gekocht. Maar liefdeloos zal het tussen mijn en CSN&Y altijd wel blijven. Die hippie meligheid trek ik op één of andere manier niet, zelfs met een blowtje werkt het niet. Terwijl mijn oren zeggen dat het echt niet slecht is, maar gevoelsmatig laat het me koud, toch niet onbelangrijk.

kistenkuif
Onze zoetgevooisde hippievrienden mochten voor de release van Déjà Vu ook een keer optreden in de show van Tom Jones. Ik vind het een vermakelijke combinatie. Dik in de zeventig en still going strong, die Mr. Jones, getuige zijn laatste albums. En ernstig onderschat als je zijn hele loopbaan overziet.

Tom Jones Crosby,Stills,Nash and Young Long Time Gone 1969 YouTube - YouTube

avatar van bikkel2
Mee eens . Je kunt van Tom houden of niet, de stem is er nog altijd.
Krasse knar die de tand des tijs fysiek goed heeft doorstaan.

avatar van Droombolus
Prachtig filmpje ! Je ziet Croz gewoon genieten van het natuurtalent Jones.

Zit net een boek te lezen van Simon Napier-Bell over Swinging London in de 60s waarin hij niet na kan laten op te merken dat Jones "several inches shorter than his publicist would have us believe" was ........ Dezelfde persagent was waarschijnlijk verantwoordelijk voor de hoek waaronder de camera geplaatst was ..........

uilenei
DIe ouwe Tom, heldhaftig, wat een stem heeft die gast.
Misschien off-topic, tenminste bij dit album, maar heb er ook een met Tom Jones en Janis Joplin. In dat filmpje zie je Joplin ook genieten van het moment:

Tom Jones and Janis Joplin - Raise your hand (1969) - YouTube

avatar van iggy
Behoorlijk goede plaat met hier en daar toch wel wat missers. Bij Teach Your Children hoop ik ieder keer weer dat Mick Jagger om de hoek komt kijken. Om op zijn cynische wijze dit nummer te verijken. Maar helaas gebeurd dit nooit ha. Our House en Everybody I Love You zijn de dus samen met Children de zwakke broeders op deze plaat wat mij betreft. Woodstock hang daar zo'n beetje tussen. De rest van de plaat is behoorlijk sterk. Met Almost Cut My Hair, Helpless en 4 + 20 als mijn persoonlijke krakertjes.

Ik kan mij aardig vinden in de tekst van iggy hierboven. Gemiddeld heb je dan een aardige plaat. Zelden zo'n kwaliteitsverschil tussen echt goede en stukken mindere nummers gehoord. Als de plaat vol had gestaan met tracks als Almost Cut My Hair & Carry On dan had ik de hoge waardering hier begrepen. Nu echt niet.

avatar van TEQUILA SUNRISE
De komst van Neil Young is naar mijn mening wel een verrijking t.o.v zijn voorganger, de harmonievocalen blijven fenomenaal maar door zijn komst klinken sommige nummers een stuk steviger en dat is al een reden dat ik dit album prefereer boven het debuutalbum.

avatar van beachlicious
Wil je een geweldige integrale uitvoering van dit album zien, boek dan een kaartje voor Her Majesty met oa Bertolf, Bauke Bakker, Jelle Paulusma, Diederik Nomden en Dirk Schreuder! Ik heb het live mogen meemaken in Wijhe, het was geweldig!! Zie Her Majesty | Tourdata - hermajesty.nl

avatar van henk01
Bedankt voor de tip! Zwolle 29 mei 14:30. Wij zijn er bij.

avatar van Rogyros
Dan zat ik samen met jou in de zaal, beachlicious! Ik was daar ook en ik vond het een werkelijk fenomenaal concert! Wat is deze band goed! Prachtige samenzang, met (t.o.v. hun periode als Beatles coverband) een goeie vierde zanger erbij voor de Young partijen.

Ik vond dat ze CSN&Y geweldig goed vertolkten. Zowel qua samenzang als qua instrumentatie. Almost Cut My Hear zorgde voor een continue kippenvelbeleving. Maar het hele album was goed. De nummers die ze buiten dit album deden waren ook stuk voor stuk goed uitgekozen en goed vertolkt. Ohio was erg bijzonder, maar ook de door CSN vaak live gespeelde Beatlessong Blackbird. Long May You Run, Love The One You Live. Het was echt een feestje. Schitterend concert. Ik kan het iedereen aanraden.

avatar van beachlicious
Hey Rogyros, mooie zaal ook. Ik was zalen als Hedon, Burgerweeshuis en Paradiso gewend maar niet alleen de muziek maar ook de zaal droeg bij alsof je decennia terugging . Almost cut my hear was idd ook mijn kippenvelnummer, vooral door de sterke zang van Bauke Bakker. Hij doet vaker coversessies van bands als Fleetwoord mac, Prince, Jeff Buckley in de regio, ook een tip trouwens!

avatar van Dirruk
Afgelopen weekend gekocht in de platenzaak. Had hem al in huis, maar de kennis waarvan ik hem had gekregen was destijds niet zo zuinig op zijn vinyl.

Ben positief verrast. Alleen zijn er voor mij 2 minpunten. De solo nummers van Neil Young halen dit album wat mij betreft naar beneden. Met name Helpless vind ik 1 grote smet op het album. Verder vind ik het een prima artiest, maar hier helaas niet.

avatar van harm1985
Dirruk schreef:

Kan het niet meer met je oneens zijn. Helpless is juist één van de prijsnummers van deze plaat, een klassieker in Young's oeuvre die de tand des tijds ruimschoots heeft doorstaan. Evenals Young zelf overigens.

avatar van Dirruk
harm1985

Ik weet dat Helpless erg gewaardeerd is. Persoonlijk vind ik de Unplugged versie beter. Maar als ik naar de A-kant kijk vind ik dat Helpless daar toch tekort schiet tegenover de rest.

avatar van Ernie
Helpless was direct 1 van mijn favorieten op dit album.

avatar van teus
harm1985

Ik vind Helpless op Unplugged ook tikkeltje beter ,overigens samen met Country Girl prima Young bijdrage's op dit legendarische album
maar ik moet na deze laatste berichten ook bekennen, ik een enorme liefhebber van deze 4 heren ben en dan met name Young maar.... dat uit zich hier niet in de favoriete tracks van Déjà Vu

Hier is mijn Déjà Vu Top5

1. Almost Cut My Hair (Crosby)...(en dan nog liever in de 8:52 versie ..CSN '91)
2. Carry On (Stills)
3. Woodstock (Mitchell)
4. Déjà Vu (Crosby)
5. 4 + 20 (Stills)

avatar van Slowgaze
Wat een matige, showbandachtige versie van 'Woodstock' trouwens; echt inferieur ten opzichte van het origineel.

Dirruk schreef:
Met name Helpless vind ik 1 grote smet op het album.

Het bevestigde damaals, na Round And Round en Running Dry op Everybody Knows, voor veel mensen zijn reputaatsie als jankert.

Slowgaze schreef:

....... en de Matthews' Southern Comfort versie.