Pink Floyd - Ummagumma (1969)

Label: Harvest

1. Astronomy Domine [Live] (8:29)
  2. Careful with That Axe, Eugene [Live] (8:50)
  3. Set the Controls for the Heart of the Sun [Live] (9:12)
  4. A Saucerful of Secrets [Live] (12:48)
  5. Sysyphus, Pt. 1 (1:08)
  6. Sysyphus, Pt. 2 (3:30)
  7. Sysyphus, Pt. 3 (1:49)
  8. Sysyphus, Pt. 4 (6:59)
  9. Grantchester Meadows (7:26)
  10. Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict (4:59)
  11. The Narrow Way, Pt. 1 (3:27)
  12. The Narrow Way, Pt. 2 (2:53)
  13. The Narrow Way, Pt. 3 (5:57)
  14. The Grand Vizier's Garden Party: Entrance, Pt.1 (1:00)
  15. The Grand Vizier's Garden Party: Entertainment, Pt. 2 (7:06)
  16. The Grand Vizier's Garden Party: Exit, Pt. 3 (0:38)
avatar van lennert
1,5
Als we een marathon doen, houden we het puur op studiomateriaal. Ik zie in dit geval ook voor het album de meerwaarde niet in van een halve live-lp en een halve studio lp. Als concept wat mij betreft ook vrij mislukt.

avatar van Teunnis
Dan begrijp ik het al beter Overigens zie ik het eerder andersom: het live-gedeelte is het hoofdgerecht en het studiogedeelte een soort toetje van experiment, waarin kwaliteit niet per se het belangrijkste is.

avatar van lennert
1,5
Hehe, fair enough! Wordt een nog vreemdere release in dat geval eigenlijk, omdat ik het in dat geval eerder gewoon een live-album zou noemen.

Ik begrijp de experimenteerdrift overigens prima hoor. Herinner me dat we tijdens een paddotrip helemaal dubbel hebben gelegen om Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict, maar zo los op het album (en nuchter) voelt het verschrikkelijk stuurloos.

Wellicht als je het onder invloed beluisterd, komt er een heel andere beoordeling uit.
Het zal met name toendertijd als een ultiem tripalbum beschouwd zijn.

avatar van andnino
Ik kom net bij A Saucerful of Secrets vandaan, en was eerlijk gezegd blij toen die voorbij was. Wat doet Ummagumma nu? De plaat begint met een goed halfuur van hetzelfde psychedelische (space)koek. Het klint helemaal niet verkeerd, begrijp me niet verkeerd, en het was ook belangrijk pionierswerk voor praktisch het hele psychedelische/stoner rockgenre... Maar dit soort muziek kan mij maar voor beperkte tijd vermaken, en het vroege Pink Floyd overschrijdt die limiet met een flinke marge.

Het nieuwe werk dan? Nou, het is dat ik weet dat dit later een van de beste bands in de geschiedenis van de muziek is geworden, maar aan Ummagumma had ik het echt niet afgelezen. De delen Wright en Waters doen mij pijn aan de oren, en Pink Floyd lijkt op dit punt eerder achteruit dan vooruit te gaan. The Narrow Way blikt iets meer vooruit op het Pink Floyd van Atom Heart Mother en later, maar is op zichzelf niet sterk genoeg om het algehele niveau van dit album boven de voldoende te trekken. Zeker niet wanneer Nick Mason vervolgens zeven minuten gaat zitten pielen. Van de eerste drie is deze toch echt het minst bestand tegen de tand des tijds gebleken.

Tussenstand:
1. The Piper at the Gates of Dawn
2. A Saucerful of Secrets
3. Ummagumma

avatar van citizen
Controversieel album van Pink Floyd, wat dat betreft geen twijfel want het levert veel meningsverschillen op - met name bij plaat twee. Veel mensen roemen het experiment, anderen menen op bozige toon dat het niets meer is dan Verspilling van Vinyl en weer anderen horen er een soort van Geheim Geniaal Plan in dat, op z'n Bachs, vol wiskundige hints zit. Volgens mij is dit de enige van de band waar de meningen van fans zover uit elkaar liggen. Op zich genoeg reden om dit met regelmaat te beluisteren. Knap dat een album van bijna 50 jaar oud, zelfs ondanks de ongezouten mening achteraf van Waters en Gilmour zelf, nog steeds intrigeert dan wel irriteert. Voor mij is dit de spacerock plaat bij uitstek. Vooral het losjes gespeelde Saucerful Of Secrets is echt een statement. Maar ook The Narrow Way is vervreemding gevat in concrete muziek. En de hete zomerdag van Grantchester
Meadows is voelbaar. De overige stukken van plaat twee zijn te sorteren van speels tot dreigend. Maar ook hier geldt: Mooi 'leren' vinden werkt niet. Love it or hate it, maar negeren is onmogelijk. Dat is wat mij betreft wat goede muziek (kunst?) doet.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit bericht zou je als een herhaling van zetten kunnen zien, want als ik de bijdrages van de laatste vijf pagina's "doorblader" kom ik veel tegen waar ik het mee eens ben. Over de eerste plaat kan ik net zo kort zijn als de meeste schrijvers hier: die bevat wat mij betreft definitieve versies van ultieme PF-nummers, in de 2011-remaster beter dan ooit klinkend met de sfeervolle toetsen van Rick Wright en de precieze gitaarnootjes van David Gilmour vooraan in de mix. (Ik zie nu dat volgens Wikipedia alleen de tweede plaat van dit dubbelalbum in 2011 is geremasterd; als de liveplaat nog de remaster van 1994 bevat, dan moet ik zeggen dat die uitstekend klinkt, net zoals mijn remasters van The dark side of the moon en Animals uit 1992 nog steeds prima klinken.) Als Ummagumma enkel als liveplaat was uitgebracht zou ik er ongetwijfeld 5* voor hebben gegeven.
        De tweede plaat is meer "letting my freak flag fly" zoals David Crosby zei; in principe hou ik daar wel van, maar ik vind het ook wel leuk wanneer dat binnen een beetje gestructureerd kader gebeurt, en terwijl Richard Wright nog met iets van gecomponeerde toetsenpartijen aan komt zetten om zijn geluidsexperimenten mee te omringen, vind ik de op zich mooie fluitjes van Nick Masons vrouw te karig om zijn armoedige percussiegefröbel te kunnen rechtvaardigen. Gelukkig is zijn (hun) bijdrage de kortste van het album, en de twee kwarten van de snarenmannen tussen Wright en Mason in vormen samen duidelijk de beste helft van de studioplaat.
        Grantchester Meadows springt er uit als de meest traditionele "song" van het hele album en is ook voor mij een hoogtepunt, hoewel ik over het algemeen niet dol ben op gitaarlijnen die de zangmelodie gewoon volgen, en die vogeltjesgeluiden zijn wel sfeervol maar hadden ook wel wat minder gekund – het wekt zo een beetje de indruk dat er achter Roger Waters en zijn gitaar een Natuurgeluiden voor de amateurfilmer-elpee staat mee te draaien. Ook had Waters er mijns inziens beter aan gedaan om die harige beestjes van zijn tweede nummer niet in de studio uit te nodigen maar ze gewoon bij de Pict in hun grot te laten grooven. Gelukkig begint David Gilmour daarna met een intrigerend instrumentaal gedeelte inclusief creepy slidegitaar en benauwende geluidseffecten, zet dan een hypnotiserende donkere riff in en laat die uitlopen op een zware ballade waarop zijn gitaarspel en zijn herkenbare gedubbelde zang al volledig tot hun recht komen. Hij mag er zelf dan wel niet erg enthousiast (meer) over zijn, maar persoonlijk vind ik het een behoorlijk indrukwekkend drieluik – in ieder geval sterk genoeg om het daaropvolgende tuinfeestje van de Grootvizier in mijn herinnering naar de achtergrond te dringen.
        In cijfers uitgedrukt kom ik voor Wright tot een zesje, Waters scoort een 8, Gilmour zelfs een 9, en voor Mason heb ik echt niet meer dan een 3 over (en dan nog vooral met dank aan Lindy). 26:4 is nog altijd 6½, en gevoelsmatig is dat een 7 vanwege de sympathieke vrije-expressie-insteek. Ik kan me voorstellen dat voor Mason "the most significant thing is that we didn't do it again", en Ummagumma 2 was voor mij niet nodig geweest, maar ik kan me hier toch eigenlijk best mee vermaken.