U2 - Songs of Innocence (2014)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. The Miracle (Of Joey Ramone) (4:15)
  2. Every Breaking Wave (4:12)
  3. California (There Is No End to Love) (3:59)
  4. Song for Someone (3:46)
  5. Iris (Hold Me Close) (5:19)
  6. Volcano (3:14)
  7. Raised by Wolves (4:05)
  8. Cedarwood Road (4:25)
  9. Sleep Like a Baby Tonight (5:01)
  10. This Is Where You Can Reach Me Now (5:05)
  11. The Troubles (4:45)

met Lykke Li

12. Lucifer's Hands * (3:55)
  13. The Crystal Ballroom * (4:40)
  14. Every Breaking Wave [From Acoustic Sessions] * (4:29)
  15. California (There Is No End to Love) [From Acoustic Sessions] * (3:20)
  16. Raised by Wolves [From Acoustic Sessions] * (3:58)
  17. Cedarwood Road [From Acoustic Sessions] * (3:19)
  18. Song for Someone [From Acoustic Sessions] * (3:37)
  19. The Miracle (Of Joey Ramone) [Busker Version] * (4:07)
  20. The Troubles [Alternative Version] * (4:32)
  21. Sleep Like a Baby Tonight [Alternative Perspective Mix by Tchad Blake] / Invisible * (10:28)
  22. The Crystal Ballroom [12" Mix] * (7:30)
avatar van LucM
No Line On The Horizon vind ik ook goed, uitstekend zelfs. Dat album bevat inderdaad spanning en afwisseling en is ook sfeervol met krachtige, emotionele zang van Bono waarbij de gitaar van The Edge op vele nummers een belangrijke rol speelt. Dat mis ik allemaal op Songs of Innocence, het is te bloedeloos en mist de nodige inspiratie en sfeer en de karakteristieke gitaarsound van The Edge is hier nauwelijks te horen. De zang van Bono heeft ook duidelijk aan kracht ingeboet, bij momenten is zijn zang 'bijgestuurd' door autotune.
Een 0,5* of 1* verdient dit album niet (dat geef ik enkel aan irritante of onbeluisterbare troep) maar een voldoende kan ik (als U2-fan!) ook niet toekennen.

avatar van sierrra
Hoewel ik NLOTH ook goed vind vind ik dat album veel geforceerder klinken dan SOI. Hier hoor ik een U2 die weer doen wat ze leuk vinden. Nadeel is wel dat we bijna alles al een keer gehoord hebben. Dat dit album zoveel lager scoort dan het trio ervoor vind ik dan ook niet terecht. Voor mij zit dit op ongeveer hetzelfde niveau als ATYCLB. Ik wacht nog met een score totdat ik het album in bezit heb.

avatar van luigifort
ATYCLB is stukken beter dan deze meuk

avatar van Chameleon Day
Dit album is helemaal niet zo slecht als iedereen hier wil doen geloven. Tracks 2, 4 t/m 9 en 11 zijn prima songs. 1 en 10 zijn aardig. 3 kan er net mee door.

Wat matig tot slecht is, zijn - zoals door velen hier al geconstateerd - de arrangementen en productie. Het is behoorlijk overgeproduceerd met regelmatig platte synths, onnodige bliepjes, stemvervormingen en ook te veel ooh-koortjes die een onplezierig Coldplay-gevoel oproepen. Vooral California is een goed voorbeeld van overproductie.

En dat is jammer. Want met een meer kale productie had dit album heel veel aan kracht gewonnen. De band had zich gewoon met gitaar, basgitaar en drums moeten terugtrekken in een garage en zonder personeel eenvoudige opnames moeten maken. Nou, vooruit, twee hulpjes mee voor de bediening van een (luxe) taperecorder - ik noem een Brian en een Daniël - en dan zou het helemaal top geweest zijn. Volgende keer maar weer...

avatar van Rudi S
Chameleon Day schreef:
Dit album is helemaal niet zo slecht als iedereen hier wil doen geloven. .

Iedereen, nee toch.

avatar van luigifort
Wat de productie en arrangementen betreft heb je gelijk..beter kaler en dan krijg je meer u2..misschien ook meer gevoel ipv van een tgv plaat..volgende keer weer eno lanois flood lillywhite of gewoon n keer nigel godrich of tony visconti

avatar van brajoapau
LucM schreef:
Naar verluidt zou dit album op 13 oktober in de winkelrekken komen. Ik heb alle U2-albums in mijn bezit maar de kans dat ik deze Songs of Innocence zal aanschaffen is erg klein.

Ook niet nu we alvast aan de hoes van de fysieke release kunnen gaan wennen?

avatar van DikkeDarm
Het is (wat mij betreft) over met U2. Ik blijf toch hangen bij in het jaar 1984 (TUF),1987 (TJT), 1991 (AB). Drie legendarische cd's die ik nog regelmatig beluister maar, daarna is het echt minder geworden. Mogelijk dat ze nog met een verrassing komen maar dat is deze zeker niet.

avatar van Hedser
Ik vind het artwork erg mooi moet ik zeggen. Wat het voorstelt: U2's drummer, Larry Mullen, jr., die zijn 18-jarige zoon beschermt.

U2 > News > Cover Story

Hedser schreef:

U2 > News > Cover Story

Oh, goed te weten, want het oogt echt als iets heel anders

Ja dacht ook al..gay

avatar van Chameleon Day
Die dubbelzinnigheid is zeker ook de bedoeling, denk ik...

avatar van Edwynn
Sorry, maar wat is er precies dubbelzinnig aan een kerel die een andere kerel vasthoudt?

haha id..boy..war..gay

...

[Michiel Romeijnstemmetje]Raaarrrrr[/Michiel Romeijnstemmetje]

avatar van Korreltje Zout
Achtung Adult. Je volwassen zoon fysiek beschermen prima, maar waarom moeten ze allebei halfnakende zijn? Dit is mikken op een gay vibe die ik in de context van dit album niet begrijp. En iemand beschermen terwijl je op je knieen zit, hallo? Waarom niet even opstaan?

Als Placebo zoiets op hun voorkant hadden geplaatst dan was het allemaal duidelijk en dan paste het bij het geheel. Deze voorkant roept slechts vragen op, maar niet noodzakelijkerwijs interessante vragen. Het zal wel kunst zijn.

avatar van Korreltje Zout
U2 had echt ballen gehad als ze dit album The Forgettable Fire hadden genoemd.

avatar van nelnontwisa
Ik denk dat de ontblote borst gewoon een verwijzing is naar Boy en War, dat mensen hier iets achter zoeken zegt meer over die personen dan over deze cover.

nelnontwisa schreef:

Nou sorry hoor... de pose die wordt aangenomen suggereert wel meer dan alleen maar een ontblote mannen lichaam. Zeker als je niet weet dat dit vader en zoon zijn. En dan nog vind ik het een discutabele pose trouwens.
Was de blote penis van Clayton ook alleen maar ter decoratie destijds?

nelnontwisa schreef:

Zo weet ik er nog wel een paar:
Pas op mijn kind. Verwijst dui-de-lijk naar Achtung Baby.
Vader, zoon. Stamboom. Boom. Joshua Tree. Don't you see?
Album komt volgende maand uit. October.

Zoekt en gij zult vinden.

avatar van Edwynn
Het suggereert volgens mij niets meer dan genegenheid of zoiets. Ik vind het tamelijk lief, vredig en braaf. Echt iets voor een stel uitgebluste vijftigers.

Als het dubbelzinnig moest zijn, zou ik het toch explicieter maken. Al was het maar om bepaalde figuren er goed mee op de kast te jagen.

avatar van nelnontwisa
Nou kijk eens aan, de hele discografie van U2 in één foto. Knap gedaan hoor

lennon schreef:
discutabele pose trouwens.

Toch grappig het brave hendriken-U2 van de laatste paar jaar met zo'n gezapig portretje toch nog wat biblebelters hier op de kast weet te krijgen.

Edwynn schreef:

weet niet hoe jou vader zoon relatie is, maar zo'n pose vind ik niet echt een normale.

beaster1256
Kunnen we het over de muziek hebben en stoppen met mekkeren over de hoes , aub ?

avatar van Rudi S
Eens, want die hoes is stom.

avatar van Edwynn
Dat is een ander verhaal.

Provocerend? neuh. Stom? Ja.

En Beaster123456. Verras ons eens met een inhoudelijke kijk op de muziek. Opdat wij kunnen leren.

Dit is werkelijk ongekend, vond ik de vorige albumcover al smakeloos, dit is voor mij echt de limmit, hopelijk dat dit een tijdelijk grapje is want dit gaat werkelijk nergens over, ..nu maar snel over naar de essentie van het album.
Over U2 is de laatste tijd wel alles geschreven wat er maar over te schrijven valt.
Behoorlijk afgekraakt over het algemeen maar hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
De opener 'The Miracle ( of Joey Ramone ) vind ik alvast geforceerd en zwak klinken.
Nr 2' Every breaking Wave' vind ik sterk, U2 op z'n U2st,..mooi nummer.
'California ( There is no end to love ), beetje apart? Maar bij tijd en wijle wel leuk.
'Song for Someone', ..ach 't gaat.
'Iris (Hold me Close) ' vind ik muzikaal wel goed maar de stem lijkt wel van een puberjongetje van 13-14 jaar oud die Bono nadoet.
'Volcano' vind ik wel erg geforceerd klinken wel erg naar de beginjaren neigen, maar toch zeker niet slecht gedaan.
Hier begin ik in de U2 sfeer te komen.
'Raised by wolves' vind ik tot nu toe het beste nummer, en had zo op "The Unforgettable fire" gepast.
Echt geslaagd zonder echt te geforceerd over te komen.
'Cedarwood Road' vind ik een echte U2-klassieker.
Helaas is Bono's stem niet meer zo krachtig, anders had dit nummer nog sterker geweest.
Tot nu toe voor mij maar 3 echte super U2 nummers, dus ik luister lekker verder.
Tot nu toe zeker nog niet echt slecht te noemen maar een hoogvlieger vind ikhet ook zeker niet.
'Sleep like a Baby tonight' vind ik niet slecht maar ik weet U2 kan zoveel beter.
Dan naderen we bijna het einde, ik ben dan aangekomen bij het nummer ' This is where you can reach me Now',probeert duidelijk terug te grijpen op het oude geluid. Vind ik redelijk geslaagd maar echt baanbrekend ook zeker niet.
Bono z'n stem kwijnt wederom weg,.helaas.
Dan ben ik aangekomen bij het laatste nummer, hopelijk maakt dit nog veel goed.
'The Troubles' samen met Lykke Li vind ik best redelijk.
Al met al, zo slecht als mensen erover schrijven vind ik het zeker niet, maar om nu 5 jaar te moeten wachten om een vrij matig U2 album te kunnen verwachten geeft mij toch wel de indruk dat U2 een beetje uitgeblust is.
Jarenlanng is er gespeculeerrd over het nieuwe U2-album.
Geen w2onder dat de verwachtingen zo hoog zijn de dreun des te harder is.
U2, en dan metname Bono moet eens ophouden om elke keer te zeggen dat een volgend U2 album het beste is wat ze ooit gemaakt hebben, want dit doen ze al jaren niet meer, en z'n stem is er al zeker niet beter op geworden.
Veel van de nummers hadden wat mij betreft iets meer gepeperd mogen zijn, voor mij allemaal net iets te slapjes, niet echt pakkend genoeg.
"Songs of Innocence" mist een beetje ballen, tenminste dat vind ik dan, en over de album-cover,..beetje triest( hoe trek ik aandacht!!)
In z'n geheel vind ik het allemaal net niet.
Wat ik wl weet U2 kan beter, ze zijn veel te lang aan het sleutelen geweest en zijn wat mij betreft de richting behoorlijk kwijt geraakt.

avatar van Korreltje Zout
Beter idee voor een albumcover:
Larry Mullen die zijn kwetsbare zoon beschermt in een kluis vol met U2 geld. Dan hadden ze het album Safe kunnen noemen. De titel slaat dan ook op de aard van de muziek.