New Order - Movement (1981)

Label: Factory

1. Dreams Never End (3:15)
  2. Truth (4:40)
  3. Senses (4:47)
  4. Chosen Time (4:08)
  5. ICB (4:34)
  6. The Him (5:31)
  7. Doubts Even Here (4:20)
  8. Denial (4:24)
  9. Ceremony * (4:24)
  10. Temptation [7" Edit] * (5:26)
  11. In a Lonely Place * (6:15)
  12. Everything's Gone Green * (5:32)
  13. Procession * (4:29)
  14. Cries and Whispers * (3:27)
  15. Hurt * (8:08)
  16. Mesh * (3:03)
  17. Ceremony [Original Recording] * (4:37)
  18. Temptation * (8:52)
Misterfool
Ik verhoog een halfje. De geest van Curtis waakt nog duidelijk over de band. Koude doch zeer emotionele muziek. Sombere, melancholische wave. Truth is een kanonslag van een nummer. Loodzwaar, maar het raakt!. Overigens, kan ik dit soort minimalistische hoezen ook altijd enorm waarderen.

Misterfool
Hoe ga je verder als de frontman van de band zelfmoord pleegt? Laat staan als de frontman zo iconisch is als Ian Curtis. Movement is het eerste album na deze tragedie en zoals de titel al aangeeft, is het een geslaagde poging om de draad weer op te pakken. Het is niet los te zien van de zelfmoord van Curtis, daarvoor zijn er te veel tekstuele verwijzingen. De band breekt hier, muzikaal gezien, niet met de erfenis van Joy Division. Nog steeds hoor ik ingetogen post-punk met tragische teksten en snijdend synthesizerwerk. Wel is de muziek zo waar een stuk dansbaarder. Weliswaar een doemdans, maar toch!
Nostalgie kleurt het begin van het album. Op “Dreams Never End”. Verlangt de band terug naar het verleden. Geluk zonder de emotionele bagage van de toekomst:(“but never guess how the him would scream”). De klankkleur is bijzonder warm. De overgang naar "Truth" is daarmee een extra grote klap. “Truth” is het nummer dat nog het meest hint naar Joy Division. De synthesizers zijn loodzwaar. De elektronische drums slaan een marsritme, al ligt het tempo tergend laag. “Such a Strange Day” verzucht de muziek. Het legt het onofficiële thema van dit album bloot: ontreddering.
“Senses”, “Chosen Times” en “I.C.B”, bieden een mooi verslag van een rouwverwerking. Warme gitaren doen een slechte poging om het verdriet te verbergen. Er speelt telkens meer op de achtergrond. Donderende drums(I.C.B) en soms zelfs zware baswolken(Senses) doorbreken de façade. (“Sometimes the Dreams are better. One thing you hold”)
“The Him” loopt over van woede en frustratie. Een ode aan de oude frontman. Een uitbarsting van wat de voorgaande nummers aan het opkroppen waren( Some Days you waste you life away, these days i find no words to say”). Een verlangen naar het verleden terwijl je ook wel weet dat je nooit terug kan(“I’m so tired”). "Doubts even Here" kijkt inmiddels voorzichtig naar de toekomst. Een hoopvolle sfeer waar de pijn enigszins wordt toegedekt. De drums ratelen en duwen het nummer naar een conclusie. Ik hoor evenveel warmte als verdriet. (“Don't throw our joy away. Why must you just you leave now?”).
De drums vormen, opvallend genoeg, een rode draad door het album. Alsof Movement als één lange mars moet worden gezien. De drumslagen klinken als een verhoogd hartritme. De rest van de instrumenten kleurt de mars in: al zijn het met name grijstonen. De band zoekt nog naar een eigen geluid, maar juist het zoekende, in combinatie met de ontreddering, is bijzonder emotioneel. De productie is niet sterk, maar de modderige sound past wel bij de thematiek.
Dit album is omgeven met een emotioneel geladen sfeer. Erg indrukwekkend! Een vertolking van een rouwproces. Dat is mijn interpretatie in ieder geval. “Truth”, “The Him” en “Doubts even Here” reken ik tot mijn favorieten. 4.5*

Mooi van Misterfool.

Thanks.

avatar van Castle
Om mijn vinyl versies wat te ontzien, denk ik er over de luxe versie met bonusdisk aan te schaffen. Het meeste is op digitale platform te krijgen, maar staat op deze bonus disk de originele Temptation zoals op fac63? Of de remake van oa Substance?

Castle schreef:

Bekend verschijnsel

Op de bonus disk staat de single edit (van 5:16 - 7"); de 12" versie is 8:45, is ook te vinden op New Order - 1981 - Factus 8 - 1982 (1982)

Overigens hebben zowel Peter Hook (op Amazon) en Stephen Morris zich uiterst kritisch over die remasters uitgelaten ; zie STEPHEN MORRIS Interview | The Electricity Club - electricity-club.co.uk

Zie na:
NEW ORDER’s back catalogue was reissued as deluxe editions by Warners, but many fans were unhappy about the quality of the remastering, particularly the bonus material. What are your thoughts on that?

avatar van dazzler
Op de 2CD versie vind je beide versies van Ceremony uit 1981.
Dat wil zeggen die zonder (Original Recording) en met Gillian Gilbert.
In a Lonely Place staat er in zijn integrale 12" versie op.

Op de 2CD versie vind je verder de originele versie van Procession
en de 12" versie van Everything's Gone Green met de twee b-kanten.

Op de 2CD versie vind je zowel de 7" als de 12" versie van Ceremony uit 1982.
En je vindt er ook de integrale versie van Hurt op terug (die op Substance was een edit).

Je mist dus enkel de 7" versies van In A Loney Place en Everything's Gone Green.
Maar dat zijn edits van de 12" versies. Dus al bij al een behoorlijk complete release.

Als ik me niet vergis werden latere versies van de 2CD deluxe edities
voorzien van beter bewerkte bonusdiscs, maar ik weet niet hoe officieel die info is.

avatar van Castle
Ok duidelijk verhaal Mjuman wat betreft de kwaliteit van de remasters, ik denk er nog over na .
Btw leuk stuk met Morris.

Ook dank dazzler voor je input. Het ging mij in dit geval eigenlijk om alleen Temptation in de oerversie digitaal te verkrijgen, al heb je gelijk wat betreft Hurt en deSubstance versie.
Wie weet komen de heren en dame NO nog eens een belasting aanslag tegen dat ze betere remasters uitbrengen

De moeilijke plaat na de tragische dood van Ian Curtis.
Respect om het feit dat de achtergeblevenden niet meer onder Joy Division verder gingen.
Terecht denk ik ook, omdat Curtis tekstueel zo herkenbaar was. En natuurlijk in korte tijd zo veel indruk had gemaakt als frontman.
Toch gaat New Order hier niet drastisch anders te werk - Sterker nog, het had zomaar (muzikaal dan) het 3e album van Joy Division geweest kunnen zijn.
Ik heb begrepen dat Curtis zich voornamelijk met de teksten bezig hield, dus die muzikale echo is dan wel te verklaren.
Movement is de logische ode en buiten dat, een fraaie, maar wel gitzwarte plaat.
Ritmisch vooral heel kien, met electronisch en acoustisch slagwerk die op een positieve manier dwingend is en waarop alles is heengebouwd.
Ik ga daarin helemaal mee met Misterfool, die overigens een voortreffelijk stukje heeft geschreven aangaande deze plaat.
Dat stukje raakt de kern behoorlijk.

Het enige wat mij nog niet echt raakt is ECB, maar voor de rest prima tot uitstekende songs.
De opener Dreams Never End is gelijk al zo beladen en wat komt er nog veel fraais.
Truth en The Him als voorlopige favo's.

New Order bouwt uit waar het op Unknown Pleasures mee begon.
Inmiddels gelouterder en ervarender, is dit wat mij betreft een Waveplaat die dan niet de status heeft van het JD 2tal, maar een oprechte ode aan Curtis is.
Kwalitatief behoorlijk in orde.
De doorstart kon beginnen.

avatar van Teunnis
Berichten verplaatst naar New Order.

avatar van John Self
Ik kocht in die tijd ook alle singles omdat het niet zeker was of ze wel op een lp zouden verschijnen. Gelukkig heeft deze cd ze wel. Twee van mijn favorieten, ook om het rouwproces na de knock out van Closer te verwerken, Procession en Ceremony. Nog steeds erg mooi. .

MOVEMENT (1981) 2CD deluxe edition repair shop

Tijd om de albums van New Order eens in een definitief jasje te stoppen.
Met iets meer aandacht voor de juiste bonustracks en een genietbare trackorde.

Ik deed een poging met de eersteling Movement in de link.

Jean-Maurice
De derde van Joy Division zonder Ian Curtis. Dit blijft voor mij hun beste.

Ik ben dan wel benieuwd naar de eerste en tweede van Joy Division zonder Ian Curtis.

avatar van Castle
Komt wederom een heruitgave van deze 3de Joy Division zonder IC, met nog meer extra’s

Castle schreef:
Komt wrerom een heruitgave van deze 3de Joy Division zonder IC, met nog meer extra’s

129 euro!!

129 Euro
Doubts Even Here

Ja belachelijk zeg!

avatar van Mjuman
Jullie liggen allen op één hoop in het magazijn, stel krenten.

Besides: jullie hebben de prijs verkeerd: £130.00 (ca 145,-). Maar er zit wel veel moois in de box: *beide* versies van Ceremony - zie de discussie daarover elders.

Hier kan je zien wat er allemaal in zit New Order - Official Webstore - store.neworder.com en dan kan je zelf uitmaken wat en hoe. Bedenk evenwel dat alles origineel en in goede staat op vinyl kopen ook een fikse budget drain betekent.

Ik ga voor het t-shirt

avatar van Chameleon Day
En de rest neem je "op de koop" toe?

avatar van Chameleon Day
Jean-Maurice schreef:
Kan je beter deze dvd aanschaffen, voor 10 euro gekocht destijds:
New Order - Live In New York 1981 - YouTube

Ja, iconisch. Is die dvd nog te krijgen?

avatar van Alicia
Ja!

Ik heb de DVD, aanrader

Chameleon Day schreef:
En de rest neem je "op de koop" toe?

Is ook los te krijgen zonder het (te) dure vinyl

avatar van Mjuman
De dual disk NO live in Glasgow (2008) is goedkoper en die bevat op de tweede (bonus)disk oud materiaal - van niet al te beste (beeld)kwaliteit.

Het oude vinyl - incl beide versies van Ceremony -staat hier achter me

Jean-Maurice
Sorry, ik dacht dat die dvd nog wel te krijgen was maar ik kan hem ook nergens meer vinden, althans niet bij de grote webshops. Maar mensen wat blijft dit album toch mooi, staat nu weer eens op. Martin Hannett was een godheid qua productie. Prachtig!

Mjuman schreef:
Jullie liggen allen op één hoop in het magazijn, stel krenten.