Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

7. Hollow (4:22)
  8. Waste (4:26)
  9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
Live een weergaloze band,heb ze op Grauzone gezien.Dit album vind ik heerlijk en dat het klinkt als vroeger klopt ook wel,daar zijn ze door beinvloed. The Sound,Joy Division,Sisters of Mercy etc etc,allemaal bands waar zij door beinvloed zijn.Best knap gezien zij deze tijd niet bewust hebben meegemaakt.Luister eens op bandcamp hun oudere werk en bovenal als je de kans hebt om ze live te zien,doen!!

Jean-Maurice
richard66 schreef:

Voor mij dé band van de nieuwe lichting postpunk bands. Het is zeker knap dat ze dat typische 80's geluid zo goed weten te evenaren. Ik kan je hun EP ook van harte aanbevelen. Dit was mijn eerste kennismaking met de band begin vorig jaar. Live zijn ze inderdaad heel erg goed. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik ze vorig jaar april live zag. Voor mij een heerlijk retrospectief moment, ik voelde me even weer 18. Ik weet nog dat ik al springend en dansend tegen een vriendin zei, 'zo moet The Sound en Joy Division ook geklonken hebben, echt geweldig dit!'.

Whispering Sons - Endless Party (2015) - MusicMeter.nl

avatar van reptile71
Ja 184 stemmen op dit album en slechts 35 op de EP. Mensen die van dit album houden en de EP laten schieten missen misschien zelfs het beste.

Jean-Maurice
Mee eens. De EP is een favoriet van mij inmiddels. Ik luister op het moment weer naar dit album en het klinkt wel wat 'voller' en gevarieerder. Je hoort hier een duidelijke progressie van de band maar dat is eigenlijk ook logisch. In elk geval is dit debuut een toppertje maar de EP mag je zeker niet missen als je dit album goed vindt.

Oke, ik ga eerlijk bekennen dat ik deze band iedere keer nu luister, Vooral hun titeltrack - Alone............. heerlijk. Hele album is prima. Alles al voorbij zien komen aan vergelijkingen: sisters, the sound etc. Ga er in mee. Vergelijk het met oude Cult, Deathcult (god zoo) en Southern deadcult. Uitwaaierende uitgesponnen gitaar. Helemaal mid 80. Ja echt heel lekker. Mijn ding. Maar ff snel live kijken.

avatar van Rick T
Voor mij begon dit album erg zwak. Ik was far from impressed door het drumwerk. Dat leek wel op een computer ingetekend. De zang vond ik ook best wel slecht. Toen las ik hier vervolgens dat het om een vrouw ging en dat zorgde psychologisch bij mij niet voor een verbeterpunt. Sinds ik dat weet, krijg ik de hele tijd het gevoel dat het een soort van South-Park-impersonatie is van een vrouw die laag zingt.

Ook qua gitaarwerk kon het me de eerste tracks niet grijpen. Ik zat dus klaar om het 1,5 of 2 sterren te geven. Maar toen kwam Skin en dat vond ik echt een geniaal nummer. Op de zang na dan, want daar kom ik bij alle nummers gewoon niet overheen. No Time vond ik instrumentaal ook netjes in orde, maar de zangeres verkloot het voor mij persoonlijk weer.

Fragments begint, ik ben helemaal pumped up door de synths, en dan begint dat weer te zingen. Krijg er een soort van plaatsvervangende schaamte van, zoals vroeger bij Kane. En dat is jammer, want dit nummer zit echt keigoed in elkaar. Vanaf nu ga ik elke dag bidden voor instrumentale versies van deze nummers. Er zit gewoon 0 emotie in die stem. Het klinkt als een preset in een text-to-speech-app.

Vanaf dit punt zit ik dus in een paradox, want ik vind het muzikaal nu goed. De drums klinken nog altijd ingetekend in Fruity Loops, maar het geheel klinkt gewoon prima. En dan komt er weer dat emotieloze gebrabbel doorheen.

Ik ben dus maar gestopt, want ik blijf mezelf wijsmaken dat ik het volgende nummer wel vet ga vinden. Maar zolang er deze zang doorheen zit, gaat het nooit iets voor mij worden. Het is mijn eerste kennismaking met Whispering Sons, en dat blijkt een treffende naam, want het gehele album stel ik me voor hoeveel beter dit was geweest wanneer de zang ingefluisterd zou zijn. Door een zoon. Een random zoon.

Ik ga dus toch gewoon voor 2 sterren. En dat waren er minimaal 4 geweest met een andere zanger(es).

avatar van stoepkrijt
Post-punk ligt me wel. Ik weet dat daar vaak een lage zangstem bijhoort en meestal heb ik daar geen problemen mee, maar de stem van deze zangeres trek ik heel slecht. Het uitzitten van een volledig album wordt dan al snel een hele opgave. Muzikaal vind ik Image bovendien vrij eenvoudig en te monotoon.

Fragments en Hollow zijn de twee spreekwoordelijke lichtpuntjes: Meer uptempo, boeiende gitaar- en baslijnen én de trage, brommende klaagzang is minder prominent aanwezig.

avatar van Yield
Heb het album nu een paar maanden en het groeit en groeit. Post-punk en al die vergelijkingen met andere bands (de ziekte van deze tijd), het zal allemaal. Dit is een intense, donkere trip die zijn weerga niet kent. Een klassieker in de maak, maar dat heeft altijd tijd nodig.

avatar van Johnny Marr
Prachtig album, en gisteren een mooi optreden gezien van de heren (en dame). Knalde er lekker in zo om één uur 's namiddags op Rock Werchter, wat een binnenkomer was dat zeg