menu

The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)

mijn stem
4,16 (1011)
1011 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Rolling Stones

  1. Rocks Off (4:31)
  2. Rip This Joint (2:23)
  3. Shake Your Hips (2:59)
  4. Casino Boogie (3:33)
  5. Tumbling Dice (3:45)
  6. Sweet Virginia (4:25)
  7. Torn and Frayed (4:17)
  8. Sweet Black Angel (2:54)
  9. Loving Cup (4:23)
  10. Happy (3:04)
  11. Turd on the Run (2:36)
  12. Ventilator Blues (3:24)
  13. I Just Want to See His Face (2:52)
  14. Let It Loose (5:16)
  15. All Down the Line (3:49)
  16. Stop Breaking Down (4:34)
  17. Shine a Light (4:14)
  18. Soul Survivor (3:49)
  19. Pass the Wine (Sophia Loren) * (4:54)
  20. Plundered My Soul * (3:59)
  21. I'm Not Signifying * (4:54)
  22. Following the River * (4:52)
  23. Dancing in the Light * (4:21)
  24. So Divine (Aladdin Story) * (4:31)
  25. Loving Cup [Alternate Take] * (5:25)
  26. Soul Survivor [Alternate Take] * (3:58)
  27. Good Time Women * (3:21)
  28. Title 5 * (1:47)
toon 10 bonustracks
totale tijdsduur: 1:06:48 (1:48:50)
zoeken in:
Amsterdamman
Dit is het album van de STones! Als je er eentje blind moet kopen, is dit het wel. Wat een heerlijk ruig vies rocky soulachtig gospel album. Hier klopt alles. Wat een pracht album is dit. Hoogtepunt: Let It Loose met nadat de toms inzetten, de horns eruit knallen. Wat een productie. Zo moet het. Een droom van mij: zelf met de band een album opnemen waar alle instrumenten door alle tracks heen lopen. En dan het album beginnen met voetstappen die een ronkende leslie aanzetten en een bruizende fender twin.

avatar van Sanderzzz
5,0
Dit album is echt lekker veelzijdig. Het heeft een ietwat langere speelduur dan andere albums van The Rolling Stones (er zijn echter uitzonderingen die dicht in de buurt komen), maar het valt op zich wel heel goed mee aangezien er 18 nummers verdeeld zijn onder een uur en 6 minuten. Dat vind ik op zich al een fijn gegeven. Je hebt veel nummers, sommige 4 minuten en wat langer, maar de meeste blijven onder 4 minuten wat het album voldoende variatie van lengtes meegeeft, maar ook qua genre. Zo heb je echte rockers, bluesnummers, rustige nummers, gospelliedjes etc...

Ik luister het nu voor de eerste keer en het kan me vrij snel bekoren. Er zit niet echt een nummer in waar ik me ontzettend aan erger. Ik kan me ook niet thuisbrengen in de mening van anderen die zeggen dat er 'fillers' op het album staan. Voor mij staat elk nummer op dit album op de juiste plek en heb ik er stuk voor stuk van genoten.

Ik stem nog niet op het album omdat ik de nummers nog niet door en door ken maar ik vind de variatie hier dus echt top. Ook mij doet het een beetje denken aan The White Album van The Beatles (ook door die veelzijdigheid). De overgang van Ventilator Blues naar I Just Want To See His Face was ook erg lekker. Beter dan Sticky Fingers? Na meerdere luisterbeurten durf ik misschien zeggen van wel, maar ze zijn echt wel aan elkaar gewaagd.

avatar van Lura
5,0
Sanderzzz schreef:
Ook mij doet het een beetje denken aan The White Album van The Beatles (ook door die veelzijdigheid)


Alleen is dit album veel consistenter. Op het white album staan een paar nummers van een zeer bedenkelijk niveau.

avatar van heartofsoul
4,5
Exile On Main Street en The White Album zijn naar mijn mening eigenlijk volstrekt onvergelijkbare albums .

avatar van Lura
5,0
Het ging mij om het niveau van de songs, Nico. De muziek is volstrekt niet te vergelijken. Zulke smerige muziek als The Stones hebben The Beatles nooit gemaakt. Dat waren toch meer de ideale schoonzonen.

avatar van heartofsoul
4,5
Op The White Album zijn de Beatles in hun onderlinge verhoudingen op drift geraakt en al aardig van elkaar vervreemd, maar de songs zijn over het algemeen (naar mijn mening) prachtig (discussie kan natuurlijk ontstaan over bijvoorbeeld Ob-La-Di, Ob-La-Da). Op het eerste gehoor vond ik het (en na al die jaren is dat beeld voor mij ongeveer hetzelfde gebleven) een versplinterd album met al die diverse stijlen. terwijl Exile On Main Street een zeer sterke samenhang vertoont, en bovendien harmoniëren de diverse stijlen op dat album zeer goed. Een meer samenhangend Stones-album zou ik niet kunnen noemen. Maar dat is wat ik hoor.

avatar van Lura
5,0
Helemaal met je eens, Nico!

avatar van De buurman
5,0
Ik vind ze in die zin vergelijkbaar, dat de albums beide een stroom aan creativiteit laten horen, waarbij de handrem niet aangetrokken wordt. Zowel The White Album als Exile laat het beste horen wat deze groepen te bieden hadden. Voor beide bands hun beste werk, vind ik.

avatar van heartofsoul
4,5
De Stones vind ik hier echt op hun best, terwijl The White Album op mij de indruk maakt van 3 mini solo-albums (Ringo laat ik even buiten beschouwing), en dan ga ik eerder voor Rubber Soul of Revolver, ondanks de goede liedjes op The White Album. De Stones daarentegen hebben op Exile hun creatieve piek bereikt. Vervolgens ging het wel weer bergafwaarts, maar dat is dan weer een ander verhaal. Maar ik snap wat je bedoelt.

avatar van matthijs
3,0
Ik verbaas me over de veelheid van enorm lovende berichten, terwijl deze plaat mij weinig doet en mezelf toch zie als iemand die de Stones hoog waardeert en het vaak met anderen eens is over wat goede muziek is.
Ik heb deze plaat nu zo'n 5 x een kans gegeven, en, ja ik hoor het spelplezier er van af spatten, maar nergens brengt het me in vervoering zoals de meeste andere platen van de Stones: op Goat Heads Soup, Sticky Fingers, Let it Bleed (e.v.a.) staan steeds wel een paar nummers die me omverblazen en hier niet. Als ik kijk naar de hoogst gewaardeerde tracks van dit album zie ik "Tumbling Dice" bovenaan staan. Alweer verbazing. Een relaxed loom sfeertje, zoals eigenlijk de hele plaat. Is dat waar veel mensen juist zo door gecharmeerd zijn? Ik vind Ventilator Blues het beste, het enige nummer dat de donkere dreiging heeft dat veel van mijn favoriete stonesnummers gemeenschappelijk hebben.

avatar van Lura
5,0
Voor mij is dit het beste Stonesalbum, Matthijs. Dus beter dan Beggars banquet, Sticky fingers en Let it bleed. Goat Heads soup vind ik niet bepaald tot de beste Stonesalbums horen. Misschien is vijf keer luisteren te weinig om dit album goed te beoordelen.

avatar van bikkel2
5,0
Exile sluit echt een waanzinnige periode af van The Stones. Die samengebalde vuist kwam nooit meer terug. Het gaat om het geheel en dat is deze plaat van het begin tot het einde. Een perfect eerlijke mix van Rock, blues, gospel en country. Traditionele muziekstijlen die de groep helemaal eigen maakt.
Hierna wordt het rommelig binnen de groep. Keef verzuipt steeds meer in de drugs en zijn bijdragen worden geringer. Jagger moet het doen, en die houdt de trends in de gaten.
Dat is af te horen op Goats en It's Only Rock 'n Roll. Goede albums, maar de magie van vooral deze, Sticky en Let It Bleed hoor ik er nog zelden op terug.

avatar van Casino Boogie
5,0
bikkel2 schreef:
Exile sluit echt een waanzinnige periode af van The Stones. Die samengebalde vuist kwam nooit meer terug. Het gaat om het geheel en dat is deze plaat van het begin tot het einde. Een perfect eerlijke mix van Rock, blues, gospel en country. Traditionele muziekstijlen die de groep helemaal eigen maakt.
Hierna wordt het rommelig binnen de groep. Keef verzuipt steeds meer in de drugs en zijn bijdragen worden geringer. Jagger moet het doen, en die houdt de trends in de gaten.
Dat is af te horen op Goats en It's Only Rock 'n Roll. Goede albums, maar de magie van vooral deze, Sticky en Let It Bleed hoor ik er nog zelden op terug.


Helemaal mee eens Zoals Keith het omscheef: "Ik was op weg naar Dopesville en Mick naar Jetsetland"

avatar van musician
4,0
Ik ben het er ook mee eens. Er is overigens een sterke compilatie te maken van Goats Head Soup en It's only rock and roll.

Die albums spreken mij in totaliteit meer aan dan Exile omdat de laatste inderdaad gospel en country herbergt. Twee genres die ik niet zoek bij de Stones en ook op Exile niet mooi vind. Vandaar een lager cijfer.

Het rock en blueswerk van Exile is echter weer beter dus zo blijf je tobben. Misschien dat ik voor de beste (complete) albums in die tijd toch kies voor Sticky Fingers of Let it bleed.

avatar van bikkel2
5,0
Ook uitstekende albums. En zo heeft een ieder zijn favoriet. Periode 1968/72 is gewoon top.

avatar van matthijs
3,0
Inderdaad is 68-72 geweldig (ook los van de stones komen uit deze jaren erg veel van mijn favorieten.

Het idee dat ik een van de weinige stonesfans ben die Exile middelmatig vindt is inmiddels bijna een feit te noemen. Tja, ieder zn smaak. Maar.. toch wat onbevredigend! Ik zou meer willen SNAPPEN in plaats van aannemen waarom velen dit zo'n goed album vinden. Ik krijg het idee dat velen gecharmeerd zijn van de eenheid van het album, terwijl ik meer van individuele nummers houd. Ik draai ook zelden een compleet album, als ik m eenmaal ken, ik programmeer vaak mijn favoriete tracks. Misschien dat dat bij een album als Exile voor velen als heiligschennis is?

avatar van zalwelnikszijn!
5,0
Blasfemie!

avatar van Fathead
5,0
Tja, maar daar zit wat mij betreft wel de crux. De Stones hebben natuurlijk een karrenvracht goede singles afgeleverd - de driedubbelcd Singles Collection is een goed voorbeeld.
Maar Exile vind ik als een van de weinige Stonesalbums als geheel te gek; ik zou uit mijn hoofd niet eens weten welke nummers ik sterretjes heb gegeven! Nou ja, misschien het trio Let it Loose - All Down the Line - Stop Breaking Down.

Je doet mij denken aan mijn vader: degene die me met Stonesvirus besmette, maar ook een echte singleluisteraar. Ik geloof dat hij dit album niet eens bezit.

Ik ga dit album vanavond lekker weer eens draaien, veel te lang geleden!

avatar van bikkel2
5,0
Exile heeft een wat '' spooky'' produktie. Het is natuurlijk ook een plaat met een verhaal.
De groep die om belastingtechnische redenen richting France vertrokken en in de vochtige kelder van Keith's onderkomen de plaat gingen opnemen.
Een regelrechte ramp bleek, want buiten de minder goede omstandigheden qua muziek opnemen, was het organisatorisch een puinhoop.
Keith bepaalde zo'n beetje de tijden van bijelkaar komen, maar was ook ineens weer pleitte.
In slaap gevallen, of gewoon weer heroine scoren.
Fascinerend dat er toch een puike plaat onstaat. Heel basic, puur en misschien individueel niet altijd de beste Stonesnummers, maar het sluit perfect op elkaar aan.
Nogmaals, het is de broeierige sfeer, de benadering en de absolute puurheid die mij aanspreekt.

Je hoort dat Mick en Keith gewoon bijelkaar zijn gaan zitten met gitaren en gaande weg zijn gaan ontwikkelen.
Bijzonder album en voor mij hun meest belangrijke en beste schijf.

avatar van De buurman
5,0
Ik vind het album ook één geheel, meer dan ander Stonesplaten. Veel Stones albums hebben vier topnummers, vier middelmatige en twee draken. Op Exile staan nummers die wanneer je ze apart neemt niet vreselijk bijzonder zijn, maar die vooral passen binnen de broeierige, schemerige geest van specifiek dit album. Maar tegelijkertijd zijn Rocks Off, Tumbling Dice, Loving Cup, Happy en All Down The Line gewoon topnummers die op iedere Stonesplaat tot de hoogtepunten zouden behoren. Verreweg mijn favoriete Stonesalbum, dat mag duidelijk zijn.

avatar van matthijs
3,0
Kijk, Fathead, Bikkel en Buurman, door jullie reacties heb ik nu meer het idee het te snappen. Ik ga na jullie aansporingen m toch nog eens een keer helemaal aan 1 stuk draaien. Wie weet komt de openbaring tot mij. Hoewel dat wat rare beeldspraak is voor wat velen zien als vuige muziek, eind jaren 60 werd de Stones-muziek zelfs door vele religieuzen als duivels afgedaan!
Enne tja, misschien zie ik het licht (of de duisternis, doorhalen wat niet van toepassing is) wel nooit...

avatar van matthijs
3,0
Oja, "Jagger stated he did not understand the praise amongst Rolling Stones fans because the album did not yield very many hits" (bron), zo'n beetje waar we het hier over hebben!

avatar van Lura
5,0
Waarom moet een album hits bevatten? Wat een onzin.

avatar van bikkel2
5,0
Jagger dacht natuurlijk groter, niet voor niets de zakenman bij The Stones. Maar ik ben het met Lura eens. Hits boeien mij ook voor geen meter eerlijk gezegd.
Jagger moet dat trouwens hebben geweten tijdens het maken van die plaat.

Tumbling Dice is trouwens wel in de charts gekomen, dacht ik tenminste.

avatar van LucM
5,0
De al dan niet aanwezigheid van hits zijn voor mij geen reden op een album een hoog of laag cijfer toe kennen maar soms geef ik dat ter informatie. Ik merk overigens dat mijn meeste 5*-albums geen hits bevatten (compilaties niet meegerekend) al zijn er een aantal tussen met boordevol hits (Thriller bv.).
Exile on Main St. bevat misschien geen grote hit of uitschieter (buiten Tumbling Dice) maar vormt een zeer sterk en afwisselend geheel zonder zwakke momenten en daar is het mij in de eerste plaats om te doen.

avatar van matthijs
3,0
Lura schreef:
Waarom moet een album hits bevatten? Wat een onzin.

Dat heb ik ook nog niemand horen beweren hier. Jij wel?

avatar van De buurman
5,0
matthijs schreef:
(quote)

Dat heb ik ook nog niemand horen beweren hier. Jij wel?


Er werd gerefereerd aan Jaggers mening over het album. Lang geleden, denk ik.

avatar van Lura
5,0
matthijs schreef:
Oja, "Jagger stated he did not understand the praise amongst Rolling Stones fans because the album did not yield very many hits" (bron), zo'n beetje waar we het hier over hebben!


Veel Rolling Stonesfans vonden dat schijnbaar toch wel belangrijk.

avatar van lennon
4,0
Eindelijk de LP in bezit. Lekker Stones album. Enige waar ik me aan stoor is de blazerssectie die af en toe te horen is. Blijkbaar iets van die tijd, want ook in Lennon songs uit die periode hoor ik hetzelfde soort geluid in zijn nummers, en ik vind dat echt niet mooi.

Maar overall is dit een heerlijke plaat van de mannen, waar het plezier van muziek maken werkleijk vanaf straalt!

avatar van bikkel2
5,0
De blazerssectie zijn functioneel in de nummers waar ze te horen zijn. Het geeft het een lekker soul sausje. En het is af en toe. Een heel album met blazers bij The Stones zou ik ook niet trekken.
Het zijn toch vooral de gitaren die de dienst uit maken bij een band als deze.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:42 uur

geplaatst: vandaag om 05:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.