Queen - Queen (1973)

Label: EMI

1. Keep Yourself Alive (3:47)
  2. Doing All Right (4:09)
  3. Great King Rat (5:43)
  4. My Fairy King (4:08)
  5. Liar (6:25)
  6. The Night Comes Down (4:23)
  7. Modern Times Rock 'N' Roll (1:48)
  8. Son & Daughter (3:20)
  9. Jesus (3:44)
  10. Seven Seas of Rhye (1:15)
  11. Mad the Swine * (3:20)
  12. Keep Yourself Alive (Long Lost Re-take) * (4:03)
  13. Liar [1991 Bonus Remix] * (6:25)
  14. Keep Yourself Alive [De Lane Lea Demo, December 1971] * (3:50)
  15. The Night Comes Down [De Lane Lea Demo, December 1971] * (4:22)
  16. Great King Rat [De Lane Lea Demo, December 1971] * (6:07)
  17. Jesus [De Lane Lea Demo, December 1971] * (5:04)
  18. Liar [De Lane Lea Demo, December 1971] * (7:52)
  19. Mad the Swine (June 1972) * (3:22)
Ozric Spacefolk schreef:
Ik denk dat Queen samen met Rush zo'n beetje de enige bands zijn (misschien Deep Purple) die zo gigantisch groot zijn, maar toch niet wisten te overtuigen met hun eerste platen.

Vraag me ook danig af, of het grote publiek de eerste twee platen wel kennen.

Dat vind jij!! Mij hebben ze in een vroeg stadium wel overtuigd alleen ging het later bij beiden (veel) minder helaas

lennon schreef:
Dit is een Queen plaat waar ik echt zin in moet hebben om 't op te zetten. De acceptatie heeft lang geduurd, en ik hoor de schoonheid er echt wel in, maar echte "close" vrienden zal ik nooit worden met de 1e 2 albums van Queen.

Ten eerste: mijn complimenten ! Een mooi, persoonlijk stuk en ook eerlijk. Ik hou daar wel van. En ook ergens leerzaam, bv het syfilis verhaal met gedachten link naar Ratty Mercury .

Ik snap wel dat je niet geheel 'close' zal worden met deze albums. Ik zelf zie het iets anders. Ik hoor hier altijd een zich nog ontwikkelende gretigheid van een stel geniale, maar ook nog debuterende muzikanten/band die zowel zichzelf, elkaar als hun instrumenten aan het ontdekken zijn. Maar vooral die gretigheid, dat absorberen, het ontdekken.. Heerlijk !

Maar ook, die jongens waren toen rond de 25/28 jaar. Ergens nog jonkies. En dan dit al kunnen !! Elke keer weer als ik naar de beide 2 albums luister dan verrast het mij nog steeds alsof het nog maar net gemaakt is.

Ozric Spacefolk
Neal Peart schreef:

Heeft niks met vinden te maken. Ik lees erover en trek mijn conclusies.
Als je goed zou opletten, zie je dat ik deze en de tweede plaat erg hoge scores geef.
Feit blijft, dat er geen hitsingle was, en pas met de derde plaat brak de band door.

Vergelijkingen hebben niet al te veel zin.
Ik moet ook waken voor alsmaar te roepen dat de Queen uit de 70's zoveel beter was.
Ik begrijp lennon en ozric best.
De periode dat je instapt geeft toch een heel andere beleving.
Het is goed om te noteren dat Lennon met terugwerkende kracht de oerQueen ook op waarde schat.

Dit debuut zal niet de boeken in gaan als 1 van hun klassiekers.
Maar de groei op de volgende albums is voorbeeldig.
Als je in amper 2 jaar al hoort wat ze op SHA brengen, dan is de ontwikkeling in alles uniek.

avatar van SemdeJong
Er vandaag weer eens naar geluisterd. Het blijft een boeiend album waarop het ongelooflijke tablet hoorbaar is. Natuurlijk is het muziek van alweer 42 jaar geleden. Een van de ruigere Queen albums. Mijn vriendin vindt veel van de nummers herrie. ? Draai dit voornamelijk als ik alleen ben. Toch hoor je hier duidelijk de fundering voor wat zou gaan woorden een van de grootste en invloedrijkste bands uit de geschiedenis.

Heeft iemand al geluisterd naar de geluidskwaliteit van de in september 2015 uitgekomen Studio Collection boxset? Ik heb deze onlangs gekocht en het gekleurde vinyl plus het fotoboek zien er prachtig uit. Heb nog niet naar de albums geluisterd maar misschien iemand hier wel. Ben benieuwd naar de bevindingen hierover.

avatar van BoyOnHeavenHill
Prachtige plaat, met scherpe puntige composities, enorm gevarieerde gitaarpartijen en de koortjes al in volle glorie. Ik leerde Queen kennen via Killer queen en Sheer heart attack, ging daarna terug naar de eerste twee platen en genoot vooral van dít debuut, om daarna te bemerken hoe mega ze vanaf Bohemian rhapsody werden met een overdaad aan arty variëteit en variété, ik weet ook niet hoe ik het moet noemen. Queen 1 blijft na al die jaren nog altijd opmerkelijk fris, en ik kan ook nog steeds van deze plaat genieten zonder de vieze smaak van de latere jaren in mijn mond te krijgen. AMG noemt Keep yourself alive "one of their very best songs", maar zelf heb ik nooit begrepen waarom Liar nooit de status van een rock anthem à la All right now en Smoke on the water heeft gekregen – beginnend met een dodelijke riff en uitmondend in die krankzinnige aflopende reeks vanaf 5:08, nog altijd briljant (om nog maar te zwijgen van dat duistere-sprookjes-achtige intro dat daarop volgt...). En is dat begin van My fairy king een parodie op Highway star? Hoe dan ook, het werkt allemaal wel, en hóé. Jammer dat de laatste vier nummers zichzelf over de kop lopen en naar mijn smaak meer fragmentarische vorm dan inhoud zijn, maar dat laat onverlet dat dit als geheel voor mij een lekker eigenzinnige en spetterende plaat is waarbij het theater nergens de rock in de weg zit.

avatar van loneranger
Het debuut van Queen, op deze plaat is al voorzichtig te horen dat de band een variëteit aan stijlen beheerst. Daarnaast de tempowisselingen en de verschillende gitaargeluiden. De plaat opent lekker met 'Keep yourself alive'. 'Doing alright' begint rustig maar transformeert al gauw tot rocker. 'Great King Rat' en 'Liar' zijn fijne epische nummers met prima gitaar- en drumwerk. 'Modern times rock 'n roll' kan mij ook wel bekoren. De overige nummers zijn niet slecht maar moet ik denk ik nog wat vaker horen. Ik hou het voorlopig bij drie sterren.

avatar van kaztor
Grappig hoe Seven Seas Of Rhye zo hoog in de statistieken staat. Veel mensen hebben vast niet door dat het op dit album een teaser is.

Ozric Spacefolk schreef:
De productie is dof, levenloos en klinkt goedkoop. Met name de snaredrum. Overigens klinkt de distortion van May ook niet erg fijn.

Maar dit was ook niet volgens wens van de band. Daarom ook dat toekomstige platen steeds beter gaan klinken.

De opnamekwaliteit heeft van alles te maken met de voorgeschiedenis van het album. Vier (toen nog) nobodys die in de nachtelijke uurtjes drie jaar lang met een onervaren producer (Roy Thomas Baker) voor nop aan wat knoppen mogen draaien in een kaal, gloednieuw gebouw (DeLane Lea studio).
Het is aan puur doorzettingsvermogen en engelengeduld te wijten dat de plaat ooit is verschenen. En uiteindelijk geef ik 5 dikverdiende sterren.

avatar van RuudC
Tijd voor mijn eerste grote muzikale liefde. Op de eerste twee a drie jaar van de middelbare school heb ik tachtig procent van de tijd naar Queen geluisterd. Zo vaak dat mijn vrienden destijds erin meegingen of er een pesthekel aan kregen. Vroeger draaide ik vaak het werk vanaf de jaren tachtig, maar tegenwoordig zijn het vooral de vroege albums. In elk geval zal Queen altijd wel een van mijn favoriete bands blijven.

Ik weet nog wel hoe inwennig ik de eerste keren naar Keep Yourself Alive en Liar luisterde, terwijl A Kind Of Magic destijds mijn favoriete album was. Nu kan ik de rauwe Queen erg waarderen. Het zware geluid in combinatie met persoonlijke thema's en fantasieverhalen. Het is echt magie wat het piepjonge Queen hier laat horen. Doing Alright, Great King Rat en My Fair Lady zijn geweldige nummers. Ik vind het heerlijk hoe Roger Taylor op die laatste zijn ijselijk hoge stem inzet. Dat maakt het lekker theatraal. Op Rock n Roll het eerste bewijs dat Taylor sowieso al een goede frontman zou zijn. Het is jammer dat The NIght Comes Down en Jesus wat minder zijn, anders had ik wellicht afgesloten met 5*

avatar van lennert
Naar een Queen-marathon zat ik ook al een tijdje uit te kijken. Vanuit mijn ouders cd-kast heb ik alleen de verzamelaars meegekregen en het was pas vanaf het moment dat ik me meer ging interesseren in metal en progrock dat de eerste Queen-albums me ook werden aangeraden door de fans. Nu heb ik bijvoorbeeld Queen II en Sheer Heart Attack wel al in mijn platenkast staan, maar moet toegeven dat dit de eerste keer is dat ik het debuut hoor.

En wat een fantastisch werkje is het! De band heeft wel geluisterd naar Led Zeppelin en Black Sabbath, maar is al meteen de overtreffende trap door nog betere zang en het sprookjesachtige gitaarwerk. Liar is verdomd vurig met gruwelijk efficient gitaar maar ook baswerk. Een ware proto-heavymetalsong. Ook het veel te korte Modern Times Rock 'N' Roll is vurig en snel en voelt als een blauwdruk voor een powermetalsong. Fantastische zang ook van Taylor! Son And Daughter is ook blues-infused hardrock van de bovenste plank, terwijl de eerste vier tracks meer tegen proggy hardrock aanzitten. Ware klasse, ook de snoeiharde versnelling in Jesus is fantasisch. Wat een weergaloos album.

Dit debuut is veelbelovend en is inderdaad door vooral hardrock gevormd.
Prima album, met de kanttekening dat Queen nog moest groeien en er nog veel viel te halen.
In Queen's discografie staat ie bij mij best hoog genoteerd. Ik vind eigenlijk alleen II, Sheer Heart Attack, Opera, Races en net an News Of The World, beter.

avatar van De buurman
Nummers als Keep Yourself Alive, My Fairy King en Liar zijn van een hoog niveau. De riffs en Liar en in Son And Daughter, daar had Black Sabbath zich niet voor hoeven te schamen. Op hun debuut en op Queen II had Queen nog iets duisters en geheimzinnigs.

Mee eens. Feitelijk best wel donkere platen en II is zelfs thematisch.
Ik vermoed dat de groep zich meer wilde onderscheiden uiteindelijk.
Niet echt vastgepind worden op een bepaalde stijl.
De hard en progrock bleef wel een onderdeel in het geluid van Queen ( zwaar aangezet en soms orchestraal) maar de frivoliteit en het pop element kwam uiteindelijk ook naar voren.
Vier sterke persoonlijkheden met uiteenlopende smaken. Dan krijg je uiteindelijk meer diversiteit.

Op dit debuut is het vooral gebaseerd op wat duistere hardrock met enkele slowers als tegengewicht.

avatar van LucM
Hier is duidelijk te horen dat Queen vooral door Led Zeppelin beïnvloed werd maar het is zeker een sterk debuut door de vocale kwaliteiten van Freddie Mercury en het gitaarspel van Brian May. Toen werd Queen door de pers nog ingedeeld onder glamrock door hun extravagante uiterlijk en shows.
Vanaf Queen ll haalt Queen ook zijn inspiratie uit de barok en opera waardoor hun sound unieker werd.

avatar van SirPsychoSexy
Hier gaan we dan! Mijn lang uitgestelde ontdekkingstocht door de discografie van Queen is eindelijk begonnen, en wát een debuut is dit direct. Zoals al aangehaald door andere gebruikers ligt de nadruk hier, in tegenstelling tot de meer symfonische latere platen, veel sterker op scheurend gitaarwerk, met meer dan enkele riffs die zo uit de vingers van Tony Iommi of Jimmy Page hadden kunnen komen. Bij dat instrumentale middenstuk van Jesus is het bijvoorbeeld niet moeilijk om te horen waar zelfs groepen als Iron Maiden later de mosterd hebben gehaald.

De onmiskenbare Queen-sound is hier reeds present, mede door de prominente piano en koorachtige samenzang, maar het is allemaal nog wat ruwer, wat rauwer, en het rockt ten voeten uit. Daardoor heb ik ook het gevoel dat deze onmiddellijk gaat binnenkomen als één van mijn favorieten van dit viertal. Op naar Queen II !

avatar van Lonesome Crow
Besteed 5 minuten en 46 seconden van je leven aan deze live versie van "Doing All Right".
Een video opname uit 1977.

Doin' All Right (Queen Live @ Earl's Court '77) - YouTube

Iets anders als de studio versie, echt geweldig!

Mooie uitvoering. Geen song die vaak werd gespeeld.

avatar van FrodoK
Nice! Wanneer brengen ze DIE nou eens uit...

avatar van Barney Rubble
Een nog ietwat knullige Queen. Veel ideeën werken, sommige niet. De band klinkt soms erg origineel, maar bijwijlen is de invloed van Led Zep ook nog overduidelijk aanwezig. De muziek op Queen 1 is soms al uitstekend, maar dit debuut is vooral de opmaat naar het moois dat nog moest komen. 3.5*

avatar van meneer

Vandaag weer eens het album beluisterd en ik kan dan ook zo heerlijk mezelf onderdompelen in ‘The Night Comes Down’. Dat intro, ingeleid door wat rake drumklappen en afgeserveerd met een bas- en een gitaarnoot . Je hoort de goedkope speakers uit de studio gewoon nog natrillen. En dan gaan May en Deacon even een duet duel met elkaar aan. Zooo... May leidt het al solerend in en Deacon vliegt er als een echo in hetzelfde patroon achteraan. Maar waar May de hoogte ingaat blijft Deacon in de basdiepte als een betrouwbare basis. Taylor cymbaalt steeds harder en geeft er dan zo’n relaxte chewing gum ritme bij dat ik zelf ietwat trip.. Heerlijk.

Een klein zwak momentje want het gas wordt even teruggenomen maar snel herstel en dan komt Mercury, zich kwetsbaar opstellend, met veel vibrato, noten in de hogere regionen, koorzang en een tekst die steeds zwarter wordt.. Inktzwart uiteindelijk zelfs.

Dat patroon herhaalt zich een aantal keren tot het steeds donkerder wordt rondom de verdwijnende Mercury. May, Deacon en Taylor soleren weer intens verder, elkaar opzwepend, tot een Queeneske climax tot Taylor plots ruig de frontman rol overneemt met ‘Modern Times Rock ‘n Roll’..

Soms kan ik zo genieten van dit bandje.

avatar van kaztor
Het unieke aan dit album vind ik dat het zo puur is in de zin van dat alles wat er ook op staat, dat er weinig tot niets (gelet op werelddelen) van op verzamelaars is verschenen.
Okee, KYA verscheen op Queen Rocks, maar dat is het breed bezien dan wel.
Dit zorgt er mede door (naast het al veelzijdige karakter) dat het altijd fris blijft en dat ik er vaak naar terug grijp.
En het is ook de luisterervaring; dit beluister je in één ruk uit: 38 minuten zonder skip-momenten.
Heerlijke plaat!!

meneer schreef:
Nog altijd kan ik ietwat stil bewonderend kijken naar de hoes van deze plaat. Hoe Mercury daar al volop mysterieus in de schijnwerpers staat.. Alsof hij al wist wat voor een grootheid hij en de band zouden worden. Krachtig, majestueus en zo zelfverzekerd ! Tot op het arrogante af.. Heerlijk !.

Hier is de originele foto te bewonderen, gemaakt door Doug Puddifoot:

Google Image Result for http://www.queenlive.ca/queen/live%20pics/72-12-20_London_09.jpg - images.app.goo.gl

Queen in het voorprogramma van Sparks, The Marquee Club in London, 20 december 1972.

Lonesome Crow schreef:
Een video opname uit 1977.

Doin' All Right (Queen Live @ Earl's Court '77) - YouTube

Iets anders als de studio versie, echt geweldig!

De makke reactie van het publiek valt me op aan het begin.
Ik denk dat als dit nou uit de koker wordt gehaald bij een optreden dat de fans volledig uit hun plaat gaan!

kaztor schreef:

Hier is de originele foto te bewonderen, gemaakt door Doug Puddifoot:

Wordt zeer door mij gewaardeerd ! Dank je, neem ik mee. Een prachtige foto trouwens !

avatar van kaztor
Hier de andere fotoos van dat optreden:

avatar van JoppieSaus
Dit wordt mijn eerste marathon die ik ooit ga doen (en hopelijk ook niet de laatste) en ik heb ervoor gekozen om Queen te doen. Ik was al van kleins af aan een fan van Queen. Dat is nu nog steeds zo en dat blijf ik nog een heel lange tijd.

Queen is het eerste album van Queen en opent met het geweldige Keep Yourself Alive. Dit is mijn favoriete nummer van het album en een erg goede introductie. Doing Alright is ook erg goed. Hier is ook het talent van Brian May goed te horen. Ook vind ik dit gewoon een fijn nummer om naar te luisteren; de kalmerende stem van Freddie, de harmonieën en natuurlijk, zoals ik al eerder zei, het geweldige gitaarwerk van May. Great King Rat is ook wel aardig, maar had wel even wat knipwerk mogen gebruiken. De rest van het album boeit me zeer weinig. Er zit niks slechts tussen, begrijp me niet verkeerd, maar er gebeurt gewoon niks bijzonders op de eerste twee nummers na.

Ik was eigenlijk van plan om dit album 3 sterren te geven, maar ik ben een goede bui vandaag en het is tenslotte Queens eerste album, dus geef ik het een aardige 3,5/ 5.

avatar van De buurman
Niks bijzonders? Wat dacht je van Liar? Die riffs.... My Fairy King mag er ook zijn. Son And Daughter ook. Blackmore, Page en Iommi moesten erkennen dat een serieuze nieuwe gitaarheld zijn opwachting maakte in de persoon van Brian May. Bijzonder genoeg, lijkt me.

Natuurlijk is niet alles even perfect op dit debuut, maar het talent en de gretigheid spat er van af.
Liar is wel een Queen klassieker vind ik dan wel. Alleen het eindstuk van het nummer vind ik wat zwakker. Het stuk waar het een beetje sing along wordt. Maar voor de rest spannend nummer.
Echt zwak werk is er niet, al zijn de songs niet allemaal even memorabel, maar het begin was er en Queen was in ieder geval een band die gelijk op viel.