Queen - Queen II (1974)

Label: EMI

1. Procession (1:12)
  2. Father to Son (6:14)
  3. White Queen (As It Began) (4:34)
  4. Some Day One Day (4:23)
  5. The Loser in the End (4:02)
  6. Ogre Battle (4:10)
  7. Fairy Feller's Master-Stroke (2:40)
  8. Nevermore (1:15)
  9. The March of the Black Queen (6:33)
  10. Funny How Love Is (2:50)
  11. Seven Seas of Rhye (2:50)
  12. See What a Fool I've Been * (4:38)
  13. Ogre Battle [1991 Bonus Remix] * (3:30)
  14. Seven Seas of Rhye [1991 Bonus Remix] * (6:35)
  15. See What a Fool I've Been [BBC Session July 1973, Remix 2011] * (4:22)
  16. White Queen (As It Began) [Live at Hammersmith Odeon, December 1975] * (5:32)
  17. Seven Seas of Rhye [Instrumental Mix] * (3:09)
  18. Nevermore [BBC Session, April 1974] * (1:27)
  19. See What a Fool I've Been [B-Side Version February 1974] * (4:31)
bikkel
Queen had het talent om ook catchy songs te schrijven.Dat bewezen ze al in een vroeg stadium met een song als Killer Queen.
Artistieke vrijheid kon Queen zich al snel veroorloven.Daarbij waren ze supereigenwijs.
Niemand geloofde dat Bo Rap een single zou moeten worden.
Queen bleef volharden,ondanks de lengte van het nummer, dat dit het moest worden,en zonder inkorting.
De rest is geschiedenis,en het gelijk aan hun kant.
Queen II is toch vooral een heavy rockalbum met hier en daar wat ballads.Hoe dan ook het eigen geluid(stem,gitaar,coirtjes vooral)
is een feit.
Alles wat erna komt is songmatig experimenteler.
En dat zal een volstrekt eigen keuze zijn geweest.Met 4 songwriters krijg je al gauw een smeltkroes aan stijlen.Bij Queen liep dat op ten duur behoorlijk uiteen.

lebowski schreef:

Nou ja, in de zin dat publiek en platenmaatschappij meer van hetzelfde verwachten, of dat het succesalbum een opvolger moet krijgen.

Het opvolger-syndroom hoor ik inderdaad terug bij Hot Space en The Works, maar verder vond ik ze eigenlijk altijd meer een album- dan een singlesband.

avatar van Fairy Feller
...28 jaar geleden hoorde ik dit album van Queen voor het eerst en voor mij is het nog steeds het allerbeste album ooit gemaakt (al hoewel ik als muziekliefhebber blijf zoeken )
De afwisseling in sferen en vooral het geniale gitaar werk van May. Ik kan maar geen genoeg krijgen van een nummer als Some day, waarbij niet gewoon een solo wordt gespeeld, maar verschillende tegelijk, met een eigen melodie, die allemaal een kant opgaan en weer samen komen. Breekbare nummers als White Queen of het op unieke wijze beschrijven van een schilderij van Richard Dadd in The Fairy Feller's.
Met als topstuk The March of the Black Queen, voor mij samen met The Prophet's song (ANATO) de 2 beste Queen songs. Een nummer met vele facetten en een mytische verhaallijn.
Opname technisch had eea beter gekund, de opname had wat frisser gemogen (mogelijk te wijten aan het zoveel sporen tape gebruik dat deze bijna doorzichtig was...quote van May).
Muziek is emotie en hoewel ik in mijn cd en vinyl collectie veel goede albums heb, blijft deze Queen 2 voor mij een speciale plek houden.....5 sterren

avatar van ricardo
Vroeger was ik altijd een enorme fan van Queen, en luisterde altijd het meest naar Queen(toen ik ongeveer 16 a 17 was. Ik vond destijds de hits helemaal geweldig, maar die zijn op de radio nu zo grijs gedraaid, dat ik een beetje moe geworden ben van de hits allemaal. Echter als je dit album hebt daar geniet ik nog altijd met volle teugen van, er zit zoveel in in dit album, veel variatie geweldig gewoon. Ik zou dit album van Queen dan ook willen bestempelen als hun allerbeste album. Dit zal nooit grijs gedraaid worden op de radio, gelukkig maar. Dit is gewoon de klassieker uit de discografie van Queen, niet meer en niet minder.

avatar van kaztor
Ik vind het toch wel knap dat een relatief onbekende band met zo'n album kan komen. Petje af!

avatar van ricardo
Die had je wel meer in de jaren 70 die later toch legendarisch geworden zijn.

zicos
Ik weet hoe het bij jullie is maar ik raak bij 'Nevermore' altijd erg ontroerd. Vooral bij de laatste keer als Freddie het woord nevermore zingt. Hij is echt verreweg de beste zanger ooit.
Dit hele album is zowiezo super. Staat waarschijnlijk voor altijd sterk in mijn top 10.

zicos schreef:

avatar van Gerben61
Tot voor kort voer ik op mijn zeilboot Some day One day over de wateren. Queen II is emotie, fenomenale zang, hard rock, mystiek, en een voorbode van de creativiteit die de 4 leden van Queen in huis hadden. Een LP hoes om in te lijsten een zanger zo camp maar zo goed, een gitarist die tot de beste ter wereld behoord een drummer die niet kan zingen en een onderschatte bassist. Voor altijd mijn band met deze LP (oke ik weet dat er een cd is en die staat in mijn kast) die voor altijd in mijn top 10 blijft staan. In oktober krijgen mijn zonen hun concertdebuut met Queen & PR. Zonder inbreng van Queen II vrees ik.

von Beethoven
Het allerbeste Queen album ooit gemaakt!
Een must have voor iedere Sympho/Prog/Rock liefhebber!
Er staan alleen maar juweeltjes op, en het verveelt nooit!
Ik kocht hem destijds samen met sheer heart attack op lp, ik kende toen van dit album geen één song........Maar a night at the opera kennende zou dat wel goed komen!
later op cassette(voor de walkman) en op cd gekocht!

avatar van musician
Ga met velen van jullie volledig mee in de halleluja-stemming die inmiddels over de cd is uitgestrooid.

Veel schrijf ik er dus niet extra over. Ik wil er toch één statement aan toevoegen: het debuut was toch ietsje beter dan Queen II.
Maar voor de rest twee op twee in de top van het allerhoogste podium. Hou zo vol (ik weet dat dat nog zeker 2 cd's gaat lukken)

stuart
Ik moet dit album toch nog maar weer beluisteren; ik moet het eerst nog ergens scoren, maar heb er toch wel aardig hoge verwachtingen van; we zullen zien.

avatar van ricardo
Bij FRS ligt hij met de 3 voor 25 euro actie overal te koop, kun je nog 2 andere mooie platen erbij zoeken ook. Op deze plaat laat Queen zich van hun meeste pure en echte Queen kant zien, kortom hier is Queen eigenlijk het meest uitgesproken Queen op. hier staan geen hits op verder, maar alles word zo mooi en perfect gespeeld hierop dat het een goede aanwinst in je verzameling zou zijn denk ik.

avatar van musician
Hu, verkeerd cijfer in eerste instantie aangeklikt!.

musician schreef:
Hu, verkeerd cijfer in eerste instantie aangeklikt!.

Gezien je (goede ) smaak tav van Queen 1, vond ik het al vreemd...

avatar van kaztor
Seven Seas Of Rhye was toch een Engelse hit?

avatar van Tribal Gathering
Top 10 zelfs

avatar van BeatHoven
Fantastische 2de plaat! Niemand maakte in die tijd zoiets! Dit is werkelijk uniek.

stuart
stuart schreef:

Heel goed album, hoewel ik zelf niet alles zó mooi vind; een kwestie van smaak, niet van gebrek aan kwaliteit.

avatar van aerogp1
Zeer lekkere plaat!!
De Zwarte kant vind ik spannender dan de Witte kant, met als topper "March of the black Queen". Wat een mooie compositie.
Echt muziek om hard te draaien

De eerste paar keer vond ik het niks, en vond ik Queen I beter
Inmiddels vind ik deze beter dan Queen I, het is blijkbaar een plaat die, hoe makkelijk het ook in het gehoor ligt, toch een beetje moet groeien.

avatar van fluidvirgo
aerogp1 schreef:

Nou, dat vind ik nog wel meevallen. Het jaren 80 werk ligt over het algemeen genomen makkelijk in het gehoor, maar ik vind Queen II toch wel even van een ander kaliber, of bedoel je het soms anders?

avatar van aerogp1
fluidvirgo schreef:

Mijn mening: deze plaat gaf in eerste instantie zijn geheimen niet prijs en moest dus groeien. Dat is tegenstrijdig, want de muziek ansich ligt wél makkelijk in het gehoor.
Deze statement staat overigens helemaal los van het werk uit de 80s

avatar van LucM
Met hun tweede album vaart Queen t.o.v. het debuut nog meer een eigen koers waarbij invloeden uit de barok worden verwerkt dat op hun 3 volgende albums eveneens het geval is. Hun eigen stijl waarvan de zang van Freddie Mercury en het gitaar van Brian May de voornaamste kenmerken zijn, wordt hier verder uitgebouwd. Met het uitstekende "Queen II" staat Queen op de vooravond van hun grote doorbraak.

avatar van musicfriek
Deze ken ik dus niet Moet ik me nu schamen?

Dit hadden mijn ouders dus ook niet in de kast staan (wel The Works). Ben iets teveel opgegroeid met moeders muziek (en dat was dus vooral hippiepower)

avatar van lebowski
musicfriek schreef:
Deze ken ik dus niet Moet ik me nu schamen

Nee hoor, gewoon als de duvel zorgen dat je hem een keer luistert . Ik denk dat je hier wel mee uit de voeten kunt.

avatar van nmichiel
Het blijft waarschijnlijk een eeuwige tweestrijd tussen Queen II en ANATO om welke ik de beste vind. Een lange tijd heeft ANATO het nipt gewonnen. Dat vanwege het mindere Funny How Love Is. Maar vanavond tijdens het luisteren van Queen II moest ik toch weer erkennen dat deze plaat toch wel uitmuntend is. En bovendien kent ANATO in Sweet Lady ook wel een zwakke track. Dus als ik die twee tegen elkaar wegstreep......

Dan kies ik voor nu voor Queen II om de toppositie in mijn top 10 te vertegenwoordigen. Maar uiteraard kan dat zomaar weer omslaan.

avatar van bikkel2
Ikzelf ben nooit kapot geweest van Loser In The End en ook Funny How Love is vind ik een mindere song .
De rest is tamelijk briljant .
Op A Night At The Opera kan ik geen zwakke song bespeuren . Dit loopt geweldig inelkaar over en de variatie is groter .
Dat maakt dat ik QueenII iets minder beoordeel .
Maar dan ook iets . Met name March Of The Black Queen , Father To Son en White Queen ( As It Began ) zijn songs die bij mij erg hoog in het vaandel staan . Dit zijn zonder meer de betere albumtracks van de groep .

avatar van bikkel2
En laat ik Ogre Battle niet vergeten !

Sstttt
Queen II is zonder twijfel het allerbeste studio album van Queen. Bikkel2 noemt een aantal "betere" albumtracks. In mijn beleving staat er op Queen II geen enkel albumtrack op dat als "minder" moet worden gekwalificeerd. Met andere woorden: Queen II is van de eerste tot de allerlaatste noot een feest om naar te luisteren. 5*****

avatar van ricardo
Mee eens, ik vind dit ook het beste Queen album, op de voet gevolgd door ANATO. Maar deze vind ik geloof ik nog net iets beter.