De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de site
zoeken in:
4
geplaatst: 2 juni 2025, 20:52 uur
cosmic kid schreef:
Dat is ook logisch, want zij bevolken de rotatielijst en onze album Top 250.
Dat is ook logisch, want zij bevolken de rotatielijst en onze album Top 250.
Dat is de logica zelve inderdaad.
Maar alle gekheid op een stokje, een dikke pluim aan alle mods en crewleden.
Want zonder jullie was de site al lang ten dode opgeschreven.
1
geplaatst: 2 juni 2025, 21:32 uur
Dat laatste is zeker waar. Dus ook van mijn kant dank voor al die inspanningen. Maar in plaats van alleen maar te klagen over dat gebrekkige nieuws op de frontpage kunnen we misschien ook zelf actie ondernemen. Ik zit me bijvoorbeeld af te vragen of het niet mogelijk is om een eigen redactie samen te stellen, gevormd wordt door enkele MuMe-leden. En dat die dan de gelegenheid krijgen om met enige regelmaat eigen berichten te uploaden, waarvan we mogen aannemen dat ze interessant kunnen zijn voor users.
Ik zou daar zelf wel het voortouw in willen nemen en eventueel coördineren. Maar eerst wil ik eens peilen of er users zijn die daaraan mee willen werken. Als dat het geval is, zouden we als tweede stap de eigenaren hierover kunnen benaderen.
Heel concreet: is er een groepje van pakweg een man of vijf te vinden dat met enige regelmaat bijdragen aan het nieuws op de voorpagina zo willen leveren? De frequentie daarvan kun je natuurlijk zelf bepalen; dat zou voor mij zelf ook het beste werken. Het mooiste is natuurlijk als het vogels van divers pluimage zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld geïnteresseerd in alles wat met classic rock, funk, pop in de breedste zin en het functioneren van de muziekindustrie te maken heeft. Het zou leuk zijn als anderen daar andere interesses aan kunnen toevoegen.
Ik zou daar zelf wel het voortouw in willen nemen en eventueel coördineren. Maar eerst wil ik eens peilen of er users zijn die daaraan mee willen werken. Als dat het geval is, zouden we als tweede stap de eigenaren hierover kunnen benaderen.
Heel concreet: is er een groepje van pakweg een man of vijf te vinden dat met enige regelmaat bijdragen aan het nieuws op de voorpagina zo willen leveren? De frequentie daarvan kun je natuurlijk zelf bepalen; dat zou voor mij zelf ook het beste werken. Het mooiste is natuurlijk als het vogels van divers pluimage zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld geïnteresseerd in alles wat met classic rock, funk, pop in de breedste zin en het functioneren van de muziekindustrie te maken heeft. Het zou leuk zijn als anderen daar andere interesses aan kunnen toevoegen.
0
geplaatst: 2 juni 2025, 21:48 uur
Dat idee is best leuk, maar eerst even op tafel wat interessant nieuws is. Volgens mij komen we niet veel verder dan R.I.P., de aankondiging van nieuwe albums en aankomende concerten en zaken als platenbeurzen. Interviews zie ik bij gebrek aan ingangen niet zo snel gebeuren.
Maar als er een format ligt, kunnen er uiteraard taken worden verdeeld
Maar als er een format ligt, kunnen er uiteraard taken worden verdeeld

4
geplaatst: 2 juni 2025, 22:44 uur
We kunnen ook gewoon vaststellen dat Musicmeter in de huidige opzet niet het juiste platform voor muzieknieuws is.
Ik weet niet wat het idee is achter dit onzalige plan, maar een tweede Pitchfork of NME ga je niet worden. Een tweede MovieMeter wel.
Ik weet niet wat het idee is achter dit onzalige plan, maar een tweede Pitchfork of NME ga je niet worden. Een tweede MovieMeter wel.
1
geplaatst: 2 juni 2025, 22:52 uur
Het nadeel van Pitchfork en NME is dat er geen Nederlands/ Vlaams popnieuws op staat.
Dát zou dus wel een unique selling point van MuMe kunnen zijn.
Met Lil Kleine, Martin Garrix en René Froger schiet je op dit platform natuurlijk je doel voorbij, maar als het een stuk minder middle of the road is en Lage Landen-nieuws met wat internationale highlights, dan zou het toch wel meerwaarde kunnen hebben
Dát zou dus wel een unique selling point van MuMe kunnen zijn.
Met Lil Kleine, Martin Garrix en René Froger schiet je op dit platform natuurlijk je doel voorbij, maar als het een stuk minder middle of the road is en Lage Landen-nieuws met wat internationale highlights, dan zou het toch wel meerwaarde kunnen hebben
1
geplaatst: 3 juni 2025, 00:09 uur
remcodulac en ik hadden vanavond bij de pubquiz wel een vraag fout die we goed hadden gehad als we Nieuwsarchief - MusicMeter.nl hadden gelezen.
3
geplaatst: 3 juni 2025, 07:31 uur
De nieuwssectie is er natuurlijk niet om de huidige users te plezieren. Maar om nieuwe aanwas binnen te hengelen die de reclame inkomsten genereren.
3
geplaatst: 3 juni 2025, 08:02 uur
legian schreef:
De nieuwssectie is er natuurlijk niet om de huidige users te plezieren. Maar om nieuwe aanwas binnen te hengelen die de reclame inkomsten genereren.
Massa is kassa, maar dat ze eerst maar eens die enorme lijst onopgeloste bugs die al jaren spelen op de meter sites fixen, in plaats van ze op de lange baan te schuiven, of erger nog, gewoon onder de mat vegen.
Hier nog ooit terug tot de crew toetreden was voor mij sowieso al wel totaal uitgesloten, want de site waar ik ruim elf jaar mijn hart en ziel heb ingelegd als voormalig crewlid nu ook te zien veranderen in een ordinair verdienmodel doet me echt pijn aan het hart, en ik vermoed ook dat ik hierin niet het enige voormalige crewlid zal zijn!
2
geplaatst: 3 juni 2025, 08:03 uur
legian schreef:
Precies dit ja. Ik ben wel benieuwd, in hoeverre heeft de verbouwing van MovieMeter dit bewerkstelligd? Of is het daar nog steeds dezelfde harde kern? In andere woorden, wordt een lijst als de rotatielijst straks gedegradeerd tot Top40 niveau?
0
Deranged
geplaatst: 3 juni 2025, 08:15 uur
Denk inderdaad een volgende indicatie dat ze dikke maling hebben aan het ledenbestand en enkel gericht zijn op het grotere commerciële plaatje zoals zij dat voor ogen hebben.
4
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 3 juni 2025, 08:16 uur
legian schreef:
Wat niet gaat lukken. Want zodra ze doorklikken komen ze terecht in vage lijstjes met even zo vage, depressieve bands waar nog noot iemand van gehoord heeft. Je kan je, ook commercieel bezien, beter richten op de "serieuzere" muziekliefhebber die een nederlandse Rate Your Music zoekt.
Tenzij het enkel gericht is op clickbait. De vraag stellen is hem beantwoorden, vrees ik. Al zijn ook daar andere sites voor. Ik vraag me serieus dus af wie ze denken hier een plezier mee te doen. Ons dus niet en ik geloof nooit dat het tot nieuwe, blijvende aanwas leidt.
0
geplaatst: 3 juni 2025, 08:18 uur
De nieuwsberichten lijken zelfs steeds erger te worden. Nu weer de BUMA awards.
1
geplaatst: 3 juni 2025, 08:31 uur
cosmic kid schreef:
Ik vraag me serieus dus af wie ze denken hier een plezier mee te doen. Ons dus niet en ik geloof nooit dat het tot nieuwe, blijvende aanwas leidt.
Ik vraag me serieus dus af wie ze denken hier een plezier mee te doen. Ons dus niet en ik geloof nooit dat het tot nieuwe, blijvende aanwas leidt.
De portemonnee van onze meter_fan natuurlijk.
We weten in ieder geval wat we hier kunnen verwachten kijkend naar moviereclamemeter.

0
geplaatst: 3 juni 2025, 08:40 uur
Mausie schreef:
Of is het daar nog steeds dezelfde harde kern?
Of is het daar nog steeds dezelfde harde kern?
Veel leden van de harde kern zijn daar reeds allang uit onvrede opgestapt, en in de plaats daarvan kregen we een instroom aan 'zogenaamde' film en series liefhebbers die denken dat ze alles kunnen zeggen onder het excuus van vrije meningsuiting, en daarbij dan ook nog eens graag andere gebruikers schofferen met hun prietpraat.
2
geplaatst: 3 juni 2025, 08:59 uur
Wie is eigenlijk degene die hier verschrikkelijke nieuwsberichten zit te vergaren?
Kunnen we die niet op de een of andere manier benaderen?
Blijkbaar is het iemand met verregaande plaats-bevoegdheden.
Misschien moeten we hem of haar ondersteuning aanbieden.
Kunnen we die niet op de een of andere manier benaderen?
Blijkbaar is het iemand met verregaande plaats-bevoegdheden.
Misschien moeten we hem of haar ondersteuning aanbieden.
4
geplaatst: 3 juni 2025, 09:48 uur
itchy schreef:
We kunnen ook gewoon vaststellen dat Musicmeter in de huidige opzet niet het juiste platform voor muzieknieuws is.
Ik ben dat met je eens, het is niet de core business van Music Meter. Althans niet wat de gebruikers betreft. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de inbreng van mede-users. Maar dat 'muzieknieuws' is er nu eenmaal, het is een feit. En we zien allemaal dat het niet aansluit op de behoefte van de meeste users van dit platform.
Daarom zou ik er wel wat in zien om - zoals musician ook aangeeft - een kleine groep MuMe'ers plaatsingsbevoegdheid te geven voor artikelen die wél interessant kunnen zijn. Ik ben daar niet heel negatief over. Natuurlijk zijn onze ingangen in de muziekwereld beperkt, maar als ik kijk wat ik bijvoorbeeld op Facebook - waar ik een flink aantal muzikanten volg - allemaal aan aardige wetenswaardigheden tegenkom, valt er best wat van te maken. Aangenomen dat ook enkele andere gebruikers hier zo'n online netwerk hebben.
Tegelijkertijd realiseer ik me dat dat niet de insteek is van de huidige eigenaren. Die focussen alleen op clickbait en dus op hun verdienmodel. Waarschijnlijk vinden ze het niks als ik zo'n voorstel zou lanceren. Ik moet zeggen dat ik ook niet erg word aangemoedigd door de ervaringen van de huidige en voormalige crewleden van MusicMeter. Een van hen reageerde zelfs via een PM naar mij. Geparafraseerd: ik wil je niet ontmoedigen, maar realiseer je wel dat er vrijwel 0,0 contact bestaat tussen de eigenaren en de crewleden. De crew wist van tevoren niet eens dat er muzieknieuws geplaatst zou gaan worden.
Ik kreeg wel het mailadres van een contactpersoon en daar wil ik die vraag om toevoegingsbevoegdheid of ondersteuning toch neerleggen. Maar ik laat het bij één poging. Levert dat niks op - en ik zal jullie daarover in dit topic informeren - dan laat ik het rusten. Maar dan heb ik het in elk geval geprobeerd.
0
geplaatst: 3 juni 2025, 09:56 uur
Net nog maar weer eens gekeken op MovieMeter. Ik had het al eerder gezien, maar het eigenlijke bestaansrecht van die site - het forum en de updates, de inbreng van de users dus - is daar volledig ondergesneeuwd. Je kunt ze vinden als linkjes onder laatste twee knoppen van de knoppenbalk op de homepage. Verschrikkelijk, het is te hopen dat het met MuMe niet zo erg wordt. Maar ik ben bang dat die nieuwsberichten het begin van het einde inluiden... 

5
panjoe (moderator)
geplaatst: 3 juni 2025, 11:34 uur
Het mag ook wel gezegd worden (en dit is geen steek onder water naar MovieMeter) dat wij een hele andere functie en een andere userbase hebben dan MovieMeter. Als je naar de beoordelingen, toplijsten, en recensies kijkt, zie je al snel dat MoMe veel meer een representatie is van de brede populatie, terwijl op MuMe naar verhouding meer 'serieuze' liefhebbers (oftewel snobs) zitten. Dat heeft er ook mee te maken dat het hele andere mediavormen en ook industrieën zijn, waarbij het grote publiek veel meer geneigd is om nieuws op te zoeken over, of direct geld te betalen voor, een film dan voor een album. De gemiddelde persoon zit ook sneller een film uit dan een album, en heeft dan ook veel sneller een goede reden om er een bericht over te tikken.
Dat van de totale radiostilte tussen crew en eigenaren hebben wij al meerdere keren zowel intern als openbaar aangegeven, trouwens, dus dat is geen geheim.
Dat van de totale radiostilte tussen crew en eigenaren hebben wij al meerdere keren zowel intern als openbaar aangegeven, trouwens, dus dat is geen geheim.
1
geplaatst: 3 juni 2025, 12:01 uur
Vol spanning zit ik te wachten op het nieuws wie de nieuwe huurder van het Amsterdamse appartement van ons aller Gordon wordt 
A propos snobs - een interessante invalshoek, gezien de rockistische dominantie

A propos snobs - een interessante invalshoek, gezien de rockistische dominantie

1
geplaatst: 3 juni 2025, 12:05 uur
Het kabinet is gevallen.
Ik heb nog wel wat bijpassende opmerkingen en kanttekeningen.
Waar kan ik de kopij indienen?
Ik heb nog wel wat bijpassende opmerkingen en kanttekeningen.
Waar kan ik de kopij indienen?

2
geplaatst: 3 juni 2025, 13:21 uur
Waar zou ik als 'serieuze muziekliefhebber' behoefte aan hebben wat nieuws betreft?
Niet de (gevallen) sterren of alles dat al groots, opvallend en bekend is en gebakken lucht.
Zou me richten op een beoogde doelgroep, dus zowel de 'kenner', maar zeker ook wat jongere geïnteresseerde doelgroep.
Ik zou de regio's wat naar voren halen en wat nieuws vanuit steden België, Nederland, Duitsland. Mogelijk met medewerking van users.
Enige nieuwe ontwikkelingen in muziek, media en techniek.
Dit vraagt wel om een 'kleine' redactie, continuïteit, maar vraagt ook wel om enige bescheidenheid want elders op de site valt al genoeg inbreng van users te vernemen.
Niet de (gevallen) sterren of alles dat al groots, opvallend en bekend is en gebakken lucht.
Zou me richten op een beoogde doelgroep, dus zowel de 'kenner', maar zeker ook wat jongere geïnteresseerde doelgroep.
Ik zou de regio's wat naar voren halen en wat nieuws vanuit steden België, Nederland, Duitsland. Mogelijk met medewerking van users.
Enige nieuwe ontwikkelingen in muziek, media en techniek.
Dit vraagt wel om een 'kleine' redactie, continuïteit, maar vraagt ook wel om enige bescheidenheid want elders op de site valt al genoeg inbreng van users te vernemen.
3
Germ (crew)
geplaatst: 3 juni 2025, 13:24 uur
Op zich heb ik niets tegen die nieuwsberichten, maar de onderwerpen sluiten nauwelijks aan op de interesse van de gebruiker volgens mij.
Je hebt hier te maken met een website waar de laatste Steven Wilson het meest beluisterde album van de gebruikers is, dan sluit dit nauwelijks aan bij de doelgroep.
Je hebt hier te maken met een website waar de laatste Steven Wilson het meest beluisterde album van de gebruikers is, dan sluit dit nauwelijks aan bij de doelgroep.
9
geplaatst: 3 juni 2025, 13:36 uur
Als Steven Wilson hier het meest beluisterd wordt dan zou ik dat serieuze muziekliefhebbers maar weglaten, of veranderen in slaapverwekkende muziekliefhebbers.
4
geplaatst: 3 juni 2025, 13:37 uur
Germ schreef:
Op zich heb ik niets tegen die nieuwsberichten, maar de onderwerpen sluiten nauwelijks aan op de interesse van de gebruiker volgens mij.
Waaruit we kunnen concluderen dat de huidige gebruikers niet de gewenste doelgroep vormen.
4
geplaatst: 3 juni 2025, 13:54 uur
Germ schreef:
Ik moest even opzoeken wie het is.
7
geplaatst: 3 juni 2025, 14:16 uur
Ik vind zelf Klassieker van Rick Astley bereikt grens die niemand zag aankomen - MusicMeter.nl interessanter dan nieuws over het nieuwe album van Steven Wilson. Verder vind ik mezelf een betere smaak hebben dan de gemiddelde gebruiker hier, dus ik ben wel een snob.
6
geplaatst: 3 juni 2025, 15:55 uur
Jammer dat de Hitkrant niet meer bestaat, had MusicMeter anders mooi mee kunnen fuseren.
3
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 3 juni 2025, 17:12 uur
Of de Belgische variant: "Joepie". Verder geen last van, "allemaal een kwestie van de juiste instellingen."
17
CHIEP (crew)
geplaatst: 3 juni 2025, 19:16 uur
"Het laatste muzieknieuws"
Wat een leugen; er blijven maar berichten bijkomen.
Wat een leugen; er blijven maar berichten bijkomen.
* denotes required fields.