MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
Moesten dit soort zaken niet via een ticketsysteem gemeld worden tegenwoordig?

Op zich lijkt het me logisch de correcte landen toe te voegen, hoe die ook moge heten. En tot die tijd maar de huidige naam van het land waarin de plaats ligt, ook al is dat historisch incorrect.

Tussen 18 januari 1871 en 9 november 1918 was de juiste naam Deutsches Kaiserreich.

Michiel Cohen schreef:
Tussen 18 januari 1871 en 9 november 1918 was de juiste naam Deutsches Kaiserreich.

Bedankt voor deze informatie waar niemand om vroeg.

WhoAmI (crew)
herman schreef:
Moesten dit soort zaken niet via een ticketsysteem gemeld worden tegenwoordig?

Inderdaad, op dit forum wordt niet meer meegelezen door de ontwikkelaar.
Het genoemde ticketsysteem is hier te vinden:
Bug melden - forms.monday.com
Het oplossen van bugs en invullen van wensen kan wel erg lang op zich wachten (ongeacht hoe eenvoudig het toevoegen van een land kan zijn).

Op zich lijkt het me logisch de correcte landen toe te voegen, hoe die ook moge heten. En tot die tijd maar de huidige naam van het land waarin de plaats ligt, ook al is dat historisch incorrect.

Op BoekMeter wordt dan weer wel gewoon als land Duitsland gehanteerd:
Der Brief einer Unbekannten - Stefan Zweig (1922) - BoekMeter.nl

Ook wordt in plaats van het respectieve Keizerrijk hier Rusland en Duitsland gehanteerd:
Anton Tsjechov - BoekMeter.nl

Dat is ook een keuze, omdat elk land erg veel vormen en namen heeft gekend door de jaren heen. Dat is haast niet bij te houden. Nu geldt dit in hogere mate voor BoekMeter, waar boeken uit alle eeuwen op staan. Gaan we de Duitse Vrijstaat, het Duitse Keizerrijk, het Habsburgse Rijk, de Weimarrepubliek allemaal als opties geven? En, nog verder terug, Koninkrijk Beieren, Baden, Bataafse Republiek, Konikrijk Bohemen, het Heilige Roomse Rijk? &c. Dat is gewoonweg geen doen, zeker niet om het allemaal te gaan herordenen.
Nu is dat hier, met net iets meer dan een eeuw aan muziek, wellicht net wat makkelijker om op te pakken. Maar het is wel echt uitzoeken hoe, in elk apart geval; en dan gaan we nog een hoop landtoevoegingen krijgen waar je dan weer weken op moet wachten eer je verder kunt.

Het is een nobel streven, maar op BoekMeter kozen we voor enige historische incorrectheid boven het administratiegemak

Mssr Renard
Dus WhoAmI?

West- en Oost-Duitsland voor de periode 1949-1990, en voor alle andere jaartallen Duitsland?

Het gaat hier om geboorteland bij de artiestenpagina, want wanneer je een reguliere (solo-)plaat van Volker Kriegel erbij pakt, is er wel gekozen voor West-Duitsland. Waarschijnlijk omdat zijn muzikale carrière in West-Duitsland is gestart.

Het lijkt nu allemaal zo obsessief, maar we willen toch graag een correcte, complete database. Alleen is het terugwerkrn en corrigeren van zoiets wel weer een titanen-klus.

Deranged
Zou gewoon de naam pakken zoals het nu heet.

Mssr Renard schreef:
Dus WhoAmI?

West- en Oost-Duitsland voor de periode 1949-1990, en voor alle andere jaartallen Duitsland?

Het gaat hier om geboorteland bij de artiestenpagina, want wanneer je een reguliere (solo-)plaat van Volker Kriegel erbij pakt, is er wel gekozen voor West-Duitsland. Waarschijnlijk omdat zijn muzikale carrière in West-Duitsland is gestart.

Het lijkt nu allemaal zo obsessief, maar we willen toch graag een correcte, complete database. Alleen is het terugwerkrn en corrigeren van zoiets wel weer een titanen-klus.

Volkomen offtopic maar het gebruik van termen als West -en Oost Duitsland lijken mij totaal niet (meer) relevant en weinig waarde toevoegen aan een database. Nu kent Duitsland van oudsher best wel regionale verschillen, het is niet voor niets een federatie van bondsstaten, maar cultureel gezien kan er toch gesproken worden over een zekere ‘nationale’ identiteit en mate van verwantschap, (gemeenschappelijke taal).
Ook in de periode van de tweedeling waren cultureel gezien de overeenkomsten groter dan de verschillen, ook al deed men in die tijd vanuit de politiek erg zijn best om de verschillen vooral te benadrukken. Verschillen die toen meer te maken hadden met de politieke -en economische systemen en de druk vanuit de machtsblokken.

Mssr Renard
Het wordt nu steeds ingewikkelder en ik word er erg onrustig van. Ik heb liever dat er een knoop wordt doorgehakt, dan die eindeloze discussies. Ik heb geen opleiding of studie gedaan, en maar een simpele man. Ik wilde slechts correct taggen.

Deranged
Als je maar niet gaat twitchen met je bovenlip, Mssr Renard.

Stiff bovenlip, alles cool.

WhoAmI (crew)

Daar ben ik weer.

Met het huidige landenoverzicht, zou ik dat zeker doen. Anders overleg ik in de crew. Voorlopig hoef je dus niets aan te passen aan de artiestenpagina.

Dit is een zeer valide vraag. Maar Volker was ten tijde van die platen een West-Duitser. Daarvoor bestond dat land niet, en daarna ook niet meer. De nationaliteit is dus bij mijn weten veranderd.

Ik had hier zelf ook twijfels over met Zvuki Mu. Hun eerste plaat is uitgekomen met als correct land de Sovjet-Unie:
Zvuki Mu - Zvuki Mu (1989) - MusicMeter.nl
Maar hun latere plaat, een live-registratie van een concert in Liverpool dat ze gaven toen de Sovjet-Unie nog bestond, werd uitgebracht met het land Rusland:
Zvuki Mu - Live in Liverpool (2019) - MusicMeter.nl
Dus die landen kunnen zeker veranderen binnen het oeuvre van een artiest. Zo lijken de regels op heden te zijn.

Ja, daar zou ik anders even mee wachten. Stel vooral vragen die onnodig werk kunnen voorkomen! En dat is zeker niet obsessief.

WhoAmI (crew)
Mssr Renard schreef:
Het wordt nu steeds ingewikkelder en ik word er erg onrustig van. Ik heb liever dat er een knoop wordt doorgehakt, dan die eindeloze discussies. Ik heb geen opleiding of studie gedaan, en maar een simpele man. Ik wilde slechts correct taggen.

Je mag zulke vragen over de uitleg van de regels anders ook in een PM aan een crewlid stellen, zoals ik, als je dat fijner vindt. Dan bespreken we dat gewoon in een crewtopic, en krijg je antwoord. Maar sommige discussies die interessant lijken voor een grotere groep aan users mogen ook in dit topic besproken worden; sterker nog, daar is het ook voor. Maar je moet er vervolgens niet aan onderdoor gaan, natuurlijk, en dan je vragen intrekken. Dat is zeker niet nodig, en andere users hebben dat bij mijn weten ook zeker niet als oogmerk! Vragen zijn er om gesteld te worden.

vivalamusica schreef:
(quote)

Volkomen offtopic maar het gebruik van termen als West -en Oost Duitsland lijken mij totaal niet (meer) relevant en weinig waarde toevoegen aan een database. Nu kent Duitsland van oudsher best wel regionale verschillen, het is niet voor niets een federatie van bondsstaten, maar cultureel gezien kan er toch gesproken worden over een zekere ‘nationale’ identiteit en mate van verwantschap, (gemeenschappelijke taal).
Ook in de periode van de tweedeling waren cultureel gezien de overeenkomsten groter dan de verschillen, ook al deed men in die tijd vanuit de politiek erg zijn best om de verschillen vooral te benadrukken. Verschillen die toen meer te maken hadden met de politieke -en economische systemen en de druk vanuit de machtsblokken.

Hierben ik het niet mee eens. Oost en Westduitsland waren gewoon 2 compleet verschillende landen, ondanks dat ze allebei duitstalige landen waren.

Er was geen duitsland zoals we dat nu kennen. Net als dat een artiest wie zijn nationaliteit de Sovvjet Unie was, nu niet standaard een russisch is, maar dan wordt gekeken naar de nationaliteit die er tijdens de release is.

Landen veranderen, maar lijkt me wel wenselijk om land van herkomst ten tijden van de release als land te gebruiken.

Mssr Renard
Hetzelfde geldt ook voor (voormalig) Joegoslavië.

Overigens laatst eebn Georgiësche bluesband toegevoegd. Dat was een voormalige sovjet-republiek, maar sinds 1991 een zelfstandige republiek. Was de band nou voor 1990 opgericht, dan had ik voor Sovjet-Unie gekozen.

Wat ben ik blij dat we geen Duitse muziek uit de 15e eeuw op de site hebben staan:
https://ghdi.ghi-dc.org/images/p500ME_Eng_g1.jpg

WhoAmI schreef:
(quote)

Ik had hier zelf ook twijfels over met Zvuki Mu. Hun eerste plaat is uitgekomen met als correct land de Sovjet-Unie:
Zvuki Mu - Zvuki Mu (1989) - MusicMeter.nl
Maar hun latere plaat, een live-registratie van een concert in Liverpool dat ze gaven toen de Sovjet-Unie nog bestond, werd uitgebracht met het land Rusland:
Zvuki Mu - Live in Liverpool (2019) - MusicMeter.nl
Dus die landen kunnen zeker veranderen binnen het oeuvre van een artiest. Zo lijken de regels op heden te zijn.

Klopt dat wel? Volgens mij is de regel bij bands 'het land van oprichting'. En dat zou dus niet moeten veranderen.

WhoAmI (crew)
Arrie schreef:
(quote)

Klopt dat wel? Volgens mij is de regel bij bands 'het land van oprichting'. En dat zou dus niet moeten veranderen.

Ook als dat land van oprichting niet meer bestaat? Want in de Scorpions-discografie is dit wel erg netjes doorgevoerd:

Scorpions - MusicMeter.nl

De redenering die ik van de crew m.b.t. Zvuki Mu kreeg was

Ik heb het land nog wel gecorrigeerd: Sovjet Unie gebruiken we alleen bij releases die uitkomen zijn ten tijde van de Sovjet Unie (tot 1991). Daarna is het het betreffende land waar de band vandaan komt, in dit geval Rusland.

'Waar de band vandaan komt' is dan het land van oprichting, zo je wilt.

Overigens: als we heel streng zijn bij 'het land van oprichting', dan zou bij alle releases van Nick Cave & The Bad Seeds toch echt het VK moeten staan. De band is immers in Londen opgericht. Maar toen ik die correcties ging doorvoeren was men niet blij Als (zowat) alle leden uit hetzelfde land komen, wordt dat land gewoon gekozen. En als Sovjets dan plots Russen zijn, wordt dus toch voor Rusland gekozen.

Maar je opmerkingen zijn zeer terecht, en consistent met de Wiki! De Wiki moet dus eigenlijk aangepast, want wat ik nu neerpen komt voort uit de scha en schande waarmede ik met hulp van de crew wijzer ben geworden, niet de Wiki

Mssr Renard
Mooi voorbeeld van hoe ingewikkeld het eigenlijk allemaal is.

Ana Popovic is geboren in Joegoslavië:
Ana Popović - Wikipedia - en.wikipedia.org

Maar op de artiestenpagina van Musicmeter is dat Servië geworden:
Ana Popovic - MusicMeter.nl

Terwijl ze soloplaten maakte terwijl ze in Nederland en later in de Verenigde Staten woonde.
Bij al haar platen op Musicmeter is gekozen voor Servië.
Dat vind ik dan wel weer juist, want om nu nog te gaan zeulen met Joegoslavië is ook zo vreemd. Maar op haar artiestenpagina zou geboorteland wel Joegoslavië moeten zijn. (kleine aanpassing).

Maar Freddie Mercury (geboren in Zanzibar) is altijd en overal een Britse artiest: Freddie Mercury - MusicMeter.nl

Voorbeeld: Freddie Mercury - Mr. Bad Guy (1985) - MusicMeter.nl

CHIEP (crew)
Ana Popović aangepast.

Mssr Renard: Het probleem is ook dat je gewoon niet altijd weet wat de nationaliteit van een artiest is op het moment dat die een plaat heeft uitgebracht.

Mssr Renard
CHIEP schreef:
Ana Popović aangepast.

Mssr Renard: Het probleem is ook dat je gewoon niet altijd weet wat de nationaliteit van een artiest is op het moment dat die een plaat heeft uitgebracht.

En soms is een artiest pas een artiest geworden in een ander land, zoals Freddie. ZIjn persona is pas in het Verenigd Koninkrijk ontstaan. Dat is ook weer zoiets.

Ik denk dat de vraag uiteindelijk is: wat willen we? En niet: wat zijn nu de officiële regels?

Ik denk dat als er een land staat bij een album, dat je daar het liefst actuele informatie wilt mbt dat album. Op de artiestenpagina kan je altijd wel land van oprichting neerzetten, maar dat gaat over de artiest en niet over het album.
Voor een band zou je dan het land willen van waaruit ze voornamelijk opereren.
Voor solo-artiesten zou ik voor nationaliteit gaan, denk ik. Denk bijv aan Nina Simone die ooit in Nijmegen woonde. Of Marvin Gaye die in Oostende woonde. Gevoelsmatig voelt het heel raar om bij die albums Nederland of België in te vullen. Tenzij het een meer vaste verhuizing is, zeg maar, en de artiest ook een nieuwe nationaliteit aanneemt.

Bij bands kan het ook lastig zijn, want de Stones zijn ook een tijdje naar Frankrijk verhuisd om daar te gaan opnemen, en dergelijke, maar dan wil je nog niet meteen 'Frankrijk' bij het betreffende album.

Dus vanaf wanneer kun je zeggen dat een band echt vanuit een ander land opereert? Ja dat zijn grijze gebieden...

Ik vind bijv ook zeker wel dat er wat voor valt te zeggen om VK te zetten bij bepaalde Nick Cave-platen. Maar je houdt altijd discussie en dat heeft te maken met wat mensen verwachten of willen zien bij deze informatie. Dat kan per persoon verschillen.

Mssr Renard
Dit is ook een mooi voorbeeld: Billy Ocean - MusicMeter.nl

Billy Ocean is een Britse artiest maar geboren in Trinidad als Leslie Sebastian Charles. (dus net als Freddie Mercury een artiestennaam).

Maar toch staat er bij zijn solo-albums altijd Trinidad and Tobago, terwijl hij als 10jarige naar het VK was verhuisd. Overigens was Trinidad in 1950 (zijn geboortejaar) nog niet eens onafhankelijk en tot 1962 een kolonie. Maar dat maakt het echt nodeloos ingewikkeld.

Mijn punt is dat zijn soloplaten tenminste uit het Verenigd Koninkrijk komen. Daar zijn ze ontstaan, dat was zijn nationaliteit en bovendien is de 'artiest' Billy Ocean in het Verenigd Koninkrijk ontstaan (zie ook Freddie Mercury of dichter bij huis: Barry Hay, die in India is geboren, maar waarvan de platen allemaal onder Nederland zijn gearchiveerd: Barry Hay - MusicMeter.nl )

Helemaal mee eens.

Onweerwolf
'Standplaats' is het sleutelwoord hier. Soms is het wat moeilijk te bepalen maar je hebt ook zaken zoals Radio2 die in hun Koninklijke 500 platen van Van Halen hebben staan omdat de broertjes toen ze klein waren in Amsterdam woonden. volstrekt belachelijk.

Mssr Renard
Nou die Billy Ocean kan dus helemaal gecorrigeerd worden zodoende. We hebben dan alleen nog een crewmember nodig die het ermee eens is.

Soms verhuizen bands ook definitief. Zo waren Ozric Tentacles echt een Brtise band maar Ed Wynne opereert al decennia vanuit de Verenigde Staten (Colorado), maar de band wordt nog steeds (lees ik op wikipedia) gezien als een Britse band. Ik denk daarom dat plaats van oprichting wel de makkelijkste oplossing is. En in het geval van solo-artiesten: wanneer/waar is hun carrière gestart?

Deranged
Niet normaal gewoon hoeveel hiphop met name ik tegenwoordig luister die niet eens op deze site staat.

Sommige artiesten helemaal niet zelfs of wel maar verre van compleet.

Kan natuurlijk zelf aan het toevoegen geslagen maar op een of andere manier voel ik me daar gewoon niet toe geroepen en vind ik het niet passend voor de persoon die ik heden ten dage ben of meen te zijn.

Ik breng weer andere dingen naar deze site naar mijn mening.

Kleine klacht van mijn kant wel, dit.

Waar zijn ze al die fanatieke toevoegers en muziekkenners hiphop liefhebbers allemaal mee bezig dan.

Al die dertien dozijn trap shit gelijk op de seconde en al die echt goede hip sterke underground hop die je tegenwoordig ook wel in overvloed heb:

Staat er gewoon niet op.

Deranged schreef:
Niet normaal gewoon hoeveel hiphop met name ik tegenwoordig luister die niet eens op deze site staat.

Sommige artiesten helemaal niet zelfs of wel maar verre van compleet.

Kan natuurlijk zelf aan het toevoegen geslagen maar op een of andere manier voel ik me daar gewoon niet toe geroepen en vind ik het niet passend voor de persoon die ik heden ten dage ben of meen te zijn.

Ik breng weer andere dingen naar deze site naar mijn mening.

Kleine klacht van mijn kant wel, dit.

Waar zijn ze al die fanatieke toevoegers en muziekkenners hiphop liefhebbers allemaal mee bezig dan.

Al die dertien dozijn trap shit gelijk op de seconde en al die echt goede hip sterke underground hop die je tegenwoordig ook wel in overvloed heb:

Staat er gewoon niet op.

Je kunt een oproep doen in dit topic als je iets graag toegevoegd wilt zien: Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp - MusicMeter.nl. Maar ik ben wel verbaasd, want er wordt best veel hiphop toegevoegd en daar zit ook flink wat obscuur spul tussen.

Deranged schreef:

Een album toevoegen is toch niet zo'n grote moeite?
Ik wil er ook wel een paar voor je in de wachtrij zetten hoor. Past wel bij de persoon die ik heden ten dage ben, meen ik.

Deranged
Ja kijk wel even wat ik doe.

Komende dagen.

Namen noemen en het door anderen laten opknappen niet echt wie ik nu ben of dacht te kunnen worden dus dat gaat ‘m sowieso waarschijnlijk niet zijn.

Hadden er allemaal allang op moeten staan naar mijn mening mijn voornaamste punt in deze.

Zit ook gewoon allemaal ergens in de Griselda hoek direct of indirect.

De huidige rap renaissance een aanzienlijke kliek van authentieke gasten die allemaal graag en veelvuldig met elkaar werken en liever underground blijven dan dat ze bijvoorbeeld DaBaby d*ck gaan liggen rijden.

Dit is wel even van een andere orde.

Dit zijn stuk voor stuk rijmelarij giganten met altijd iets te melden.

Tsja, het is een site die leunt op de users. Als niemand iets toevoegt, staat het er inderdaad niet op. Het lijkt me dan wat krom om te gaan klagen als je zelf niet de moeite wil nemen om ze toe te voegen. Maar blijkbaar is dat wel wie jij denkt te kunnen worden.

Die rappers zijn ook kerels die hun shit zelf wel op orde krijgen.

Alle gekheid op een stokje, blijkbaar zijn er dus gewoon te weinig diehard Griselda liefhebbers. Je kunt het accepteren of zelf gaan toevoegen. Is helemaal aan jou.

Deranged schreef:
Hadden er allemaal allang op moeten staan naar mijn mening mijn voornaamste punt in deze.

Terwijl je hier zat te klagen had je al wat kunnen toevoegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.