MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
Sheplays
Ik ben het wel met pretfrit eens.

Dan maar elitair, dat liever dan een meeloper.

Misschien een leuke keuze voor de Scheiding der geesten: elitair vs meeloper.

Nicci
Misschien is een goed uitgangspunt dat je niet op een album moet stemmen als je werkelijk geen idee hebt wat je hoort.
Ik denk dat de meeste muziek op deze site toch redelijk binnen de marges valt van wat een gemiddelde muziekliefhebber kan beoordelen. Uitzonderingen daargelaten. Ik kan me voorstellen dat een toevallige kennismaking met Zappa d.m.v. het album Jazz From Hell de gemiddelde luisteraar in verbazing achterlaat: misschien is het dan verstandig niet te stemmen . . .

Ben ik het ten dele mee eens.. in sommige genres ben ik toch goed thuis, maar begrijp ik niet wat mensen steeds maar goed vinden aan een subgenre (ambient in electronic bijvoorbeeld). Kan alle bliepjes, kraakjes en aanzwengelende soundscapes prima duiden, maar het doet me geen flikker. Betekend dan toch echt een lage stem.
Op een plaat als Tago Mago had ik ook best kunnen stemmen (het is immers gewoon rockmuziek met een experimenteel karakter), maar daar vond ik het dan weer kies om dat subgenre maar het subgenre te laten
Kortom, het is maar met welke insteek en achtergrond (of zelfs intentie om er meer van te beluisteren) je ergens naar luistert..

lambf
Maareh, wie gaat er dan ook op zoek naar muziek uit genre X terwijl diegene zelf weet dat hij / zij er niks aan vindt ?

L_T_B schreef:
Persoonlijke aanval verwijderd.

En gaat er dan niets aan gebeuren? Of moet ik alsnog een PM sturen? Of doe jij het?

lambf schreef:
Maareh, wie gaat er dan ook op zoek naar muziek uit genre X terwijl diegene zelf weet dat hij / zij er niks aan vindt ?

Omdat er anders onverlaten zijn die je 'bekrompen' noemen en je verwijten dat je oogkleppen draagt omdat je enkel naar je favoriete genre Y luistert.

AGE-411 schreef:
En gaat er dan niets aan gebeuren? Of moet ik alsnog een PM sturen? Of doe jij het?

Niks. Helemaal niks. Ik ga geen hetze starten tegen lage stemmen!

lambf schreef:

Ik zou niet weten wie dat doet, ik vraag me dan ook af waar deze opmerking opeens op slaat...

Nicci
lambf schreef:

dat kan je toch was weten als je er naar geluisterd hebt? volgens mij heb je zelf niet helemaal door dat je zin behoorlijk paradoxaal is.

lambf
Ik bedoel dat je al weet dat je er niks aan vind, omdat je bv. vorige album ook kut vind. Of als een album gebombardeerd wordt onder negatieve revieuws en andere meningen, en je eigenlijk weet dat je er niks aan gaat vinden, maar er toch naar gaat luisteren. Er zijn genoeg mensen die dat doen hoor, kijk Kempi of G-Unit e.d. maar na. Maare, laat ook maar, ik ben gewoon niet goed in discussiëren.

Ik sluit me wel aan bij het laatste van lambf.. als je er al iets van hebt gehoord en je vond het 10x bagger lijkt het me raar dat je iets anders van dezelfde groep gaat opzoeken. Tenzij het een band is met heel erg uiteenlopend werk, dan wordt het weer lastig natuurlijk

lambf schreef:
Ik bedoel dat je al weet dat je er niks aan vind, omdat je bv. vorige album ook kut vind. Of als een album gebombardeerd wordt onder negatieve revieuws en andere meningen, en je eigenlijk weet dat je er niks aan gaat vinden, maar er toch naar gaat luisteren. Er zijn genoeg mensen die dat doen hoor, kijk Kempi of G-Unit e.d. maar na. Maare, laat ook maar, ik ben gewoon niet goed in discussiëren.

Ik was anders best benieuwd hoe St. Anger klonk.

Radiohead vond ik de eerste albums tot en met OK Computer erg goed; vervolgens niet meer. Maar toch elke keer wel weer de nieuwste van hun luisteren.
Ergens heb ik nog hoop.

Maar dan heb je het toch over iets wat je ooit goed vond. Stel dat je het eerste wat je van ze hoorde kut vond.. en zelfs (na veel twijfel) het tweede geprobeerd en dat ook.. dan ga je toch niet alle platen af om die opnieuw allen kut te vinden?

Nee, zeker niet.
Al ken ik nu wel vrij veel K3, maar die ga ik niet beoordelen, is namelijk voor een andere doelgroep (kinderen).

En hier kom ik bij het volgende punt; Nederlandstalige muziek zoals Frans Bauer en Jan Smit, House en R & B bijvoorbeeld kan ik ook niet beoordelen; is namelijk niet mijn doelgroep.

Dus kan het best goed zijn; ze krijgen mijn stem niet, omdat ik er niks mee heb; en dat zouden er meer moeten doen.

Vind ik ook.. ik zal al met al al wel een gehele plaat van Borsato kennen met al die airplay van hem. Maar ga daar echt niet op zitten stemmen hier. Van de dingen waar ik regelmatig een heel laag cijfer aan heb gegeven is meestal iets dat ik al heel vaak via mijn ouders heb gehoord of via vrienden bijvoorbeeld. Dat ken ik dan wel goed, maar heb dat zelf nooit wat gevonden. Dat kan natuurlijk.

lambf schreef:

Dat was hier niet het geval. Het ging om iemand die op zich wel wat van jazz hield, maar een bepaalde jazzplaat niet zo kon waarderen.

En tsja, als er toevallig eens 3 0,5 stemmen bij dezelfde artiest staan, dan kun je toch ook op eigen beweging een PM sturen en om een toelichting vragen? Dat heb ik ook wel 's gedaan (ook toen ik nog geen mod was) en meestal krijg je dan wel een bevredigend antwoord. Bv. omdat iemand's ex het stuk draaide...

Ik zou zelf ook wel op de eerste paar Marco Borsato-albums kunnen stemmen trouwens, omdat ik die vaak gehoord heb (in de auto op vakantie ofzo), maar dat heb ik toch maar gelaten. Muziek die ik uit eigen beweging heb opgezocht en volkomen ruk vindt geef ik rustig een heel laag cijfer, ook als ik verder geen affiniteit heb met het genre.

Ik moet trouwens wel zeggen dat er af en toe zoveel aandacht rondom bepaalde platen is op Musicmeter dat ik daardoor wel nieuwsgierig wordt gemaakt. Moet bv. best moeite doen om de nieuwe Coldplay links te laten liggen, terwijl ik er waarschijnlijk toch niets aan ga vinden (vond de eerste albums ook niet zo bijzonder).

Nicci
@orbit
Kijk, daar ben ik het dan niet mee eens. Ik zou een album van Frans Bauer zonder problemen van een cijfer kunnen voorzien. Als ik er 1 zou kennen, vanzelfsprekend . . .
Het wordt pas lastig bij meer experimentele muziek, of muziek uit andere culturen. Als je kennismaking met Jazz, een of andere Free-Jazz-Vogel is, kan je er waarschijnlijk geen touw aan vastknopen. Als het Kind of Blue van Davis, valt dat vast mee. Als je voor het eerst in bijvoorbeeld Egypte bent en je luistert de hele dag naar de radio, zal het eerst allemaal als Arabisch gejammer klinken. Pas na een tijdje hoor je verschil tussen de verschillende nummers en betrap je jezelf ineens op mee-neuriën!

Daar zit heel wat in. In de buurt waarin ik woon zijn veel ex-buitenlanders te vinden. In het begin vond ik het allemaal tenenkrommend wat voorbij komt. Zeurderige muziek die klonk als: "Ik ben een rare Turk wat doe ik in dit koude kikkerland." In het begin had ik daar grote moeite mee, maar door de jaren heen ben ik daar wel meer muziek in gaan horen. Goed het komt nog steeds wat zeurderig over, maar ik ben nu wel zo ver dat ik daar meer lagen in ben gaan horen. Echte vrienden zouden we nooit worden, maar mijn irritatie-grens is er wel door opgerekt. Hierdoor is er wellicht sprake van een multi-culturele opvoeding terwijl je woont....

Nicci schreef:
@orbit
Kijk, daar ben ik het dan niet mee eens. Ik zou een album van Frans Bauer zonder problemen van een cijfer kunnen voorzien. Als ik er 1 zou kennen, vanzelfsprekend . . .
Het wordt pas lastig bij meer experimentele muziek, of muziek uit andere culturen. Als je kennismaking met Jazz, een of andere Free-Jazz-Vogel is, kan je er waarschijnlijk geen touw aan vastknopen. Als het Kind of Blue van Davis, valt dat vast mee. Als je voor het eerst in bijvoorbeeld Egypte bent en je luistert de hele dag naar de radio, zal het eerst allemaal als Arabisch gejammer klinken. Pas na een tijdje hoor je verschil tussen de verschillende nummers en betrap je jezelf ineens op mee-neuriën!

Ik zeg nog niet eens over wat ik van Borsato vind.. het gaat me om het principe van hoe je tot een oordeel kunt komen over iets dat je niet zelf hebt opgezocht
Platen van Superramp ken ik helaas via mijn ouders (die het inmiddels ook crap vinden trouwens). Die draaiden dat vaak in de auto op weg naar Frankrijk ofzo.. maar ik ken ze dus helaas wel goed. Dan laat ik niet na te benadrukken dat ik het vreselijk vind.
In het geval van jazz of wereldmuziek (laten we arabisch e.d maar even zo noemen) word ook ik vaak plezierig verrast. Maar echt opzoeken doe ik het nog niet. Of ik moet echt naar een man in het Turkse restaurant sjeezen om te vragen wat hij in godsnaam heeft opstaan (die drang heb ik nog niet gehad echter).

orbit schreef:

Platen van Superramp

pretfrit
foggy schreef:
In De Site > Algemeen > Luisteren voordat je stemt:

Ik geloof dat de dicscussie iets afdwaalt van het topic.
In ieder geval ben ik van mening dat je alleen op een album kan stemmen als het minimaal 1 keer gehoord hebt.
Als je een lage waardering geeft omdat je niet van die muziek houd of een vooringenomen mening hebt over een artiest dan moet je niet stemmen.
Hiermee haal je het gemiddelde omlaag terwijl het misschien wel een goed album is alleen jouw smaak niet.
Ik ben ooit op deze site gekomen als verwijzing vanaf Google toen ik iets over een artiest zocht.
Als ik dan een lage waardering zie voor een plaat van een artiest die ik niet ken dan zou ik kunnen denken dat het een kutplaat is terwijl het misschien voor die artiest of in die muziekstijl wel een goede plaat is.
Ik zou het heel erg vinden als mensen bijv niet van jazz houden en dan een fantastisch album van John Coltrane of Miles davis een 0,5 zouden geven.
Op zo'n manier zegt jouw stem toch helemaal niets over de muziek maar alleen iets over jezelf.
Stem alleen ergens op waar je iets mee hebt want dan heb je ook een kader, je vergelijkt dan tenminste de plaat met andere platen in dezelfde stijl.
Musicmeter is ook voor mensen die gewoon 'ns langs surfen om wat informatie over een artiest of plaat te vinden.
Dus liever geen vooringenomen mening!

WOW..Helemaal, 100%, Geweldig,

dit wilde ik duidelijk maken...met het gevolg dat ik nu een elitaire snob ben

Maar jij zegt het precies...ik krijg dat niet voor elkaar

Waarschijnlijk zal er hier ook wel weer een hoop onbegrip en kritiek op komen maar van die onzin moet je je niet zoveel aantrekken

Hier ben ik het ook wel mee eens. Met het vooringenomen gedeelte iig. Altijd onbevooroordeeld luisteren lijkt me.

Maar als je iets geprobeerd hebt en het beviel niet, dan moet je gewoon kunnen stemmen vind ik. Tenzij je het idee hebt dat het je pet te boven gaat wellicht. In mijn geval beslist het geval bij een aantal platen van Coltrane (maar ik blijf het zo af en toe proberen, uiteindelijk denk ik dat er wel iets voor me in zit)

mathieudc
Ik weet niet waar ik dit moet zetten maar 't leek mij wel leuk om mee te delen:

Daarnet eens gekeken naar de gebruikers. Vannacht stonden shinybeast en timon op een gedeelde eerste plaats met aantal stemmen én met hetzelfde stemgemiddelde!

http://img389.imageshack.us/img389/178/musicmeterxf4.jpg

Niks bijzonders, gewoon een dubbel account...

Nicci
Daar lijkt het wel op, want het zou toch wel heel erg toevallig zijn.

Het is wel erg toevallig, maar het gaat hier zeker niet om een dubbele account.

Nicci
Ik heb inderdaad eens naar hun top 10 gekeken en die verschilt nogal.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:13 uur

geplaatst: vandaag om 10:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.