MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Uitschrijven

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Jij respecteert iedereen? Of niet? En indien niet: vind jij dan dat anderen alleen die mensen niet mogen respecteren die jij ook niet respecteert?

Persoonlijk vind ik dat eisen van respect nogal absurd. Respect is iets wat je krijgt als gevolg van je eigen input. Het is niet vanzelfsprekend.

Ik vertrek van uit de visie, respect voor iedereen en alles. Objecten, planten, dieren,... kunnen geen input geven en verdienen mijn inziens ook respect. Lijkt me een beetje raar dus om te stellen dat je respect moet verdienen.

Enkel mensen kunnen mijn respect wel verliezen, al vind ik mezelf tolerant. Voor eenieder zal dit inderdaad anders liggen.

Onweerwolf
remcodurez schreef:
(quote)

Ik vertrek van uit de visie, respect voor iedereen en alles. Objecten, planten, dieren,... kunnen geen input geven en verdienen mijn inziens ook respect. Lijkt me een beetje raar dus om te stellen dat je respect moet verdienen.

Enkel mensen kunnen mijn respect wel verliezen, al vind ik mezelf tolerant. Voor eenieder zal dit inderdaad anders liggen.

Volgens mij verstaan wij verschillende dingen onder het begrip respect.

Waar het mij om gaat is dat gedwing waar ik niets in zie. Ons vertrekpunt is hetzelfde maar dat is voor mij gewoon een natuurlijke staat. Komt er vervolgens input dan kan als gevolg daarvan mijn mening over je wijzigen, beide kanten op. Iemand met autisme of aanverwant zou daarbij een nadeel kunnen hebben, maar zo iemand is niet ontoerekeningsvatbaar en gewoon verantwoordelijk voor zichzelf. Het is niet aan een ander om daar verplicht rekening mee te houden. Mijn oudste vriend, die ik 40 jaar ken, heeft Asperger en dat is bij hem zeer duidelijk merkbaar in de omgang. Ik heb er voor gekozen om daar mee te leren omgaan omdat wij interesses, niveau en opvattingen delen en dus vrienden willen zijn. Maar de klasgenoten van vroeger die verplicht van de leraar hem met 'fluwelen handschoentjes' moesten behandelen die moesten hem niet en hij moest hen niet. Dus fuck dat idiote idee dat "we allemaal rekening met elkaar moeten houden". Dat is niet realistisch en werkt gewoon averechts.

Zo ver ik het zie, is het een balanceeract. Enerzijds behoor je emoties zo veel mogelijk onder controle te houden. Vrijheid van denken en spreken, zeker indien je over gevoelige onderwerp praat, veronderstelt het risico dat je iemand (diep) kan grieven. Een gesprek kan constructiever zijn indien je niet elk woord hoeft af te wegen, omdat je er vanuit kan gaan dat de tegenpartij tegen een stootje kan.

Anderzijds, is het wel zo netjes om daar waar mogelijk rekening te houden met een ander. We zijn nou eenmaal niet volledig rationele wezens en je weet niet altijd wat er bij een ander speelt. Hoewel empathie tegenwoordig steeds meer een ergelijke slagzin vormt, komt het de communicatie ten goede als je vanuit een ander perspectief naar een vraagstuk kijkt.

Afhankelijk van de persoon en het onderwerp komt de focus bij mij meer op de duidelijkheid van de communicatie of meer op de prettigheid van de communicatie te liggen.

Barney Rubble schreef:
Afhankelijk van de persoon en het onderwerp komt de focus meer op de duidelijkheid van de communicatie of meer op de prettigheid van de communicatie te liggen.
En afhankelijk van de plaats. Op een site als MusicMeter weet niemand van iedereen waar diens gevoeligheden liggen. Gewoon even delen dat je dit album aan het draaien bent kan al niet meer als je voortdurend rekening wil houden met specifieke gevoeligheden die iemand kan hebben. Moeten we deze hoes misschien censureren?

Maar zoiets was hier niet aan de hand. panjoe schrijft over gevoelens / gedachten die sommigen ervaren. Sommige van die gevoelens komen echter voort uit gedachten en sommige van die gedachten zijn niet meer dan meningen die onvoldoende met argumenten onderbouwd kunnen worden. De steeds terugkerende verwarring tussen objectiviteit en subjectiviteit, daar lijkt het mij hier weer om te doen geweest. Iets waar remcodurez in een discussie met mij ook tegen aanliep (in het topic dat daar over gaat). Maar inzien dat muzieksmaak volstrekt subjectief is, is iets dat je kan leren. En als iemand dan bijvoorbeeld je favoriete album afkraakt, dan kan je dat gewoon relativeren. Scheelt een hoop frustratie.

panjoe (moderator)
Dit onderwerp werd aangekaart door mensen die zich heel bewust zijn van het feit dat ze zich snel laten meeslepen in een discussie. Ik vind het best knap als iemand daarop achteraf kan reflecteren en inziet dat die daar moeite mee heeft. Zeggen dat je dat beter kan relativeren vind ik een open deur intrappen, en als je het in termen van verantwoordelijkheid inkadert leg je het altijd bij mensen zelf neer, terwijl dat niet voor iedereen even makkelijk gaat.

9 van de 10 mensen hier op de site kan hartstikke goed relativeren, maar ik hou in discussies graag rekening met de tiende die er wat meer moeite mee heeft.

Onweerwolf
panjoe schreef:
Zeggen dat je dat beter kan relativeren vind ik een open deur intrappen, en als je het in termen van verantwoordelijkheid inkadert leg je het altijd bij mensen zelf neer, terwijl dat niet voor iedereen even makkelijk gaat.

9 van de 10 mensen hier op de site kan hartstikke goed relativeren, maar ik hou in discussies graag rekening met de tiende die er wat meer moeite mee heeft.

Volstrekt arbitrair dit.

panjoe schreef:
Ik vind het best knap als iemand daarop achteraf kan reflecteren en inziet dat die daar moeite mee heeft.

Vind ik ook. ForWhomThePeteTolls hield het helemaal bij zichzelf. In de weggehaalde reactie van Mssr Renard was dat anders. En ik vind niet omdat relativeren voor iemand moeilijker is dat het geen eigen verantwoordelijkheid meer zou zijn en de vrijheid van anderen ingeperkt dient te worden. Dan wordt het een dictatuur van degenen die sterk of flauw genoeg zijn hun gevoeligheden kenbaar te maken.

panjoe (moderator)
Ok dan zijn we dat dus grotendeels met elkaar eens, behalve dat ik het een absurde en overtrokken suggestie vind dat deze discussie de eerste stap kan zijn naar een dictatuur van de emotioneel kwetsbaren, wat dat dan ook mag betekenen.

Heerlijk topic hé Arno, dat je dit sinds gisteren pas hebt ontdekt Graag gedaan, man! Je zult hier veel bijleren.

Johnny Marr schreef:
Heerlijk topic hé Arno, dat je dit sinds gisteren pas hebt ontdekt Graag gedaan, man! Je zult hier veel bijleren.
https://drizzleandhurricanebooks.com/wp-content/uploads/2018/07/learning-so-much-joey-friends.gif

panjoe schreef:
Ok dan zijn we dat dus grotendeels met elkaar eens, behalve dat ik het een absurde en overtrokken suggestie vind dat deze discussie de eerste stap kan zijn naar een dictatuur van de emotioneel kwetsbaren, wat dat dan ook mag betekenen.
Ik voel me wel geschoffeerd nu je die suggestie absurd en overtrokken noemt.

Nee, niet een dictatuur algemeen van de emotioneel kwetsbaren maar van degenen die het voor elkaar krijgen dat anderen er rekening mee móeten houden. Het woord dictatuur ging vooral over het principe van verantwoordelijkheid leggen waar die niet hoort. Als je jezelf gaat censureren omdat je mening wel eens iemand zou kunnen schofferen bijvoorbeeld. En als je echt wil voorkomen dat niemand met een specifieke gevoeligheid zich geschoffeerd voelt moet je al beginnen met honderden hoezen op MusicMeter te censureren. Dat gaat verder dan gewoon wat rekening houden met elkaar.

Kronos schreef:
Het woord dictatuur ging vooral over het principe van verantwoordelijkheid leggen waar die niet hoort. Als je jezelf gaat censureren omdat je mening wel eens iemand zou kunnen schofferen bijvoorbeeld. En als je echt wil voorkomen dat niemand met een specifieke gevoeligheid zich geschoffeerd voelt moet je al beginnen met honderden hoezen op MusicMeter te censureren. Dat gaat verder dan gewoon wat rekening houden met elkaar.

Gedeeltelijk akkoord. Censuur omdat er mogelijk één persoon is die op zijn tenen getrapt wordt is absurd. Dan slaat de slinger weer door in de extreme richting.

Echter is je argument "Als je jezelf gaat censureren omdat je mening wel eens iemand zou kunnen schofferen bijvoorbeeld." niet van toepassing op je initiële bericht waarop ik reageerde.
In die zin doe je een post die reageert op de persoonlijke mening van ForWhomThePeteTolls, waarbij jij (net zo goed als ik) weet dat deze persoon hier gevoelig aan is. Dit is mijn inziens rechtstreeks schofferen en niet toevallig iemand op de tenen trappen.

Een situatie inschatten is soms belangrijker dan de correctheid van de boodschap zelf.

Ik zie wel over het hele internet (dus ik spreek hier niet zozeer MuMe'ers aan) dat mensen om het minste of geringste gekrenkt zijn. Ik vind dan ook dat die mensen best wel wat aan hun weerbaarheid kunnen werken ipv dat anderen hun berichten meer en meer moeten nuanceren of zelfs censureren. Voor mij is het dus tweeledig, ja begrip voor elkaar hebben en ja rekening houden met elkaar maar sommige mensen hebben wel een erg dunne huid. En MuMe is dan een erg milde site waar naar mijn mening niks heftigs wordt gezegd en de gestrekte benen lang niet zo gestrekt zijn als elders op de interwebz. Ik vind het prima en begrijpelijk om begrip voor elkaar te tonen, en je een beetje in de ander te verplaatsen, maar op een gegeven moment kom ik ook wel op een punt dat ik denk: deal with it.

Aldus een mede-autist. Op de basisschool moest ik om de haverklap huilen omdat ik me aangevallen voelde of wat dan ook. Maar mijn ervaring is dat je je prima kan ontwikkelen mbt weerbaarheid, relativering etc.

Maar misschien toont dit dan weer dat ik me niet kan verplaatsen in anderen die daar toch meer moeite mee hebben. Wie weet.

remcodurez schreef:
Echter is je argument "Als je jezelf gaat censureren omdat je mening wel eens iemand zou kunnen schofferen bijvoorbeeld." niet van toepassing op je initiële bericht waarop ik reageerde.
In die zin doe je een post die reageert op de persoonlijke mening van ForWhomThePeteTolls, waarbij jij (net zo goed als ik) weet dat deze persoon hier gevoelig aan is. Dit is mijn inziens rechtstreeks schofferen en niet toevallig iemand op de tenen trappen.

Zo lijkt het wel een intentieproces te zijn geworden. Het bericht waar ik op reageerde (en waar jij vervolgens op reageerde) kwam niet van ForWhomThePeteTolls maar van Mssr Renard. Dat bericht is inmiddels verwijderd door de schrijver zelf. Niet alleen weet ik niet meer precies hoe een en ander daarin verwoord was maar lijkt het me ook niet gewenst er over te blijven doordrammen. Juist om dat te voorkomen werd het weggehaald, nietwaar? Of vind je nu jouw boodschap belangrijker dan het inschatten van de situatie?

Arrie schreef:
Ik zie wel over het hele internet (dus ik spreek hier niet zozeer MuMe'ers aan) dat mensen om het minste of geringste gekrenkt zijn. Ik vind dan ook dat die mensen best wel wat aan hun weerbaarheid kunnen werken ipv dat anderen hun berichten meer en meer moeten nuanceren of zelfs censureren. Voor mij is het dus tweeledig, ja begrip voor elkaar hebben en ja rekening houden met elkaar maar sommige mensen hebben wel een erg dunne huid. En MuMe is dan een erg milde site waar naar mijn mening niks heftigs wordt gezegd en de gestrekte benen lang niet zo gestrekt zijn als elders op de interwebz. Ik vind het prima en begrijpelijk om begrip voor elkaar te tonen, en je een beetje in de ander te verplaatsen, maar op een gegeven moment kom ik ook wel op een punt dat ik denk: deal with it.

Aldus een mede-autist. Op de basisschool moest ik om de haverklap huilen omdat ik me aangevallen voelde of wat dan ook. Maar mijn ervaring is dat je je prima kan ontwikkelen mbt weerbaarheid, relativering etc.

Maar misschien toont dit dan weer dat ik me niet kan verplaatsen in anderen die daar toch meer moeite mee hebben. Wie weet.

Ik zit op genoeg sites, en ook op behoorlijk wat Social Media. Toch grappig dat ik daar nooit ragequits heb en nooit zo hoog in de boom ga zitten. Op sites zoals deze waar de gemiddelde intelligentie niet echt laag is mag je meer verwachten van je medegebruikers. Ik ga ook proberen toe te passen wat ik irl doe qua emotieregulatie... Ik had altijd woedeaanvallen, en die voelde ik hier ook op komen. Ik denk dat ik net wat te vroeg ben terug gekomen en niet zo met een botte bijl (althans, het zou zo over hebben kunnen komen) proberen mijn gelijk te halen en andere dingen 'neer te halen.' Eenieder die ik onheus heb bejegend, so be it...Ik kan er nu niets meer aan doen. Het enige wat ik nu nog kan PROBEREN te doen, is mijn gedrag te verbeteren op sommige punten. Aan de andere kant ben ik puur en onversneden, en wil ik graag wel dicht bij mijn ware ik te blijven. Misschien was ik wat te dicht bij bepaalde kanten van mezelf en waren de reacties daarom zoals ze waren. Mensen pleasen ga ik echter niet doen...

Ik ook niet.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik zit op genoeg sites, en ook op behoorlijk wat Social Media. Toch grappig dat ik daar nooit ragequits heb en nooit zo hoog in de boom ga zitten. Op sites zoals deze waar de gemiddelde intelligentie niet echt laag is mag je meer verwachten van je medegebruikers. Ik ga ook proberen toe te passen wat ik irl doe qua emotieregulatie... Ik had altijd woedeaanvallen, en die voelde ik hier ook op komen. Ik denk dat ik net wat te vroeg ben terug gekomen en niet zo met een botte bijl (althans, het zou zo over hebben kunnen komen) proberen mijn gelijk te halen en andere dingen 'neer te halen.' Eenieder die ik onheus heb bejegend, so be it...Ik kan er nu niets meer aan doen. Het enige wat ik nu nog kan PROBEREN te doen, is mijn gedrag te verbeteren op sommige punten. Aan de andere kant ben ik puur en onversneden, en wil ik graag wel dicht bij mijn ware ik te blijven. Misschien was ik wat te dicht bij bepaalde kanten van mezelf en waren de reacties daarom zoals ze waren. Mensen pleasen ga ik echter niet doen...

Als tip zou ik willen meegeven om gewoon op bepaalde users niet meer te reageren (degene waarvan je een woedeaanval krijgt) Sommige users veranderen niet en blijven hetzelfde reageren. Ik heb dit ook gedaan en krijg nu veel minder de neiging om ''lelijk'' te doen of om een discussie te winnen omdat ik die users gewoon vermijd. Scheelt een hoop gezeik!
Verder vind ik dit wel een interessante discussie waarvan de waarheid in het midden ligt imo.

ArthurDZ schreef:
Moeilijk hoor, een beetje rekening houden met elkaar zodat iedereen hier een zo fijn mogelijke tijd heeft...

Er zit een groot verschil tussen rekening houden met elkaar en je om de haverklap uit en in te schrijven omdat je niet emotioneel volwassen genoeg bent om te discussiëren over muziek of om te gaan met het feit dat er ook nog mensen zijn die een door jou bejubelde plaat helemaal kut vinden.

Is Cured al terug?

Mssr Renard
harm1985 schreef:
(quote)

Er zit een groot verschil tussen rekening houden met elkaar en je om de haverklap uit en in te schrijven omdat je niet emotioneel volwassen genoeg bent om te discussiëren over muziek of om te gaan met het feit dat er ook nog mensen zijn die een door jou bejubelde plaat helemaal kut vinden.

Volgens mij is daar ook geen sprake van hier. Overigens is een gevoel van veiligheid voor iedereen anders en heeft ook niemand last van in- en uitschrijvingen. Zie het als een pauze, die voor rust zorgt.

Musicmeter, zoveel meer dan zomaar een musicsite

Ik vind het überhaupt knap dat iemand een woedeaanval krijgt van het praten over muziek met andere liefhebbers. Kun je nagaan als we het hier over foebel of polletiek mochten hebben.

Jezelf uit- en inschrijven valt meer op dan een poosje niet inloggen. Vind dat eerste toch een vorm van aandachttrekkerij.

En dan nog, deze site is geen Safe Space.

Onweerwolf
Arrie schreef:

Begrip is sowieso ook een veel beter concept dan dat uitgekauwde respect. Begrijp is ook iets waar je makkelijk neutraal om kunt vragen ipv dat je om respect loopt te janken.

Mssr Renard
spoon schreef:
Musicmeter, zoveel meer dan zomaar een musicsite

(embed)

Fantastisch, maar het is ook satire.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Fantastisch, maar het is ook satire.

Goed gezien

edit: relativeren is een kunst en het zou mooi zjjn als iedereen die kunst verstond. Tot het zover is houden we rekening met elkaar...tot zekere hoogte.

Respect, godverdomme. Peace out.

ZAP! schreef:
Respect, godverdomme. Peace out.

Dit vind ik niet echt respectvol richting christenen.

GrafGantz schreef:
Ik ben er dan ook op uit om christenen te bekeren, ik heb een missie... mag je van vinden wat je wilt natuurlijk.

-edit- en het staat mensen vrij om de 'meld misbruik'-button te utiliseren... ben benieuwd.

GrafGantz schreef:
(quote)

Mogen we dat als christenen lekker zelf bepalen? alsjeblieft dankjewel.

panjoe (moderator)
Goeie discussies mensen, maar laten we dit topic vanaf nu weer gebruiken waar het voor bedoeld is: over uitschrijven en uitschrijvingen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:46 uur

geplaatst: vandaag om 02:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.