menu

De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic #2

zoeken in:
CHIEP (crew)
Gretz schreef:
Ik heb toevallig net op MoMe de vraag gesteld waarom er op MuMe in de onderste balk (onder het overzicht van de metersites) meerdere linkjes staan en op MovieMeter/BoekMeter/GamesMeter niet.
Ik vermoed dat ze nog niet de tijd hebben gevonden om hier op te kunnen antwoorden?

CHIEP schreef:
(quote)
Ik vermoed dat ze nog niet de tijd hebben gevonden om hier op te kunnen antwoorden?

Moviemeter heeft dat ook in het blauwe gedeelte onderin, onder het kopje 'Partners (ook adverteren?)'.

Je hoeft geen communicatie te verwachten vanuit de beheerder. reclame_fan heeft al een half jaar niet ingelogd.

metalfist schreef:
Ik weet dat de algemene tendens is dat de gebruikers nog blij mogen zijn dat de site nog überhaupt bestaat, maar ik vind die Harvey Dent quote nu wel gepast: You either die a hero, or live long enough to see yourself become the villain. Dit lijkt in de verste verte niet meer op de MovieMeter waar ik (en zovele anderen) veel tijd en moeite heb ingestoken. Dan had ik eerlijk gezegd liever de site in al "zijn puurheid" op de fles zien gaan, dan het getransformeerd zien worden tot dit wespennest aan advertenties..

Zoveel reclame was mij ook een doorn in het oog. Op sommige momenten was de daadwerkelijke content van de website ook niet meer te onderscheiden van de reclames, zeker op de filmpagina's zelf. Als ik dit screenshot doorscroll heb ik halverwege ook zoiets van 'waar ging deze pagina eigenlijk ook alweer over?' Voor mij ook de reden mijn stemmen te exporteren (dat kan daar tenminste nog) en mijn heil ergens anders te zoeken.

Eigenlijk moeten we blij zijn dat Fanreach zich hier zo afzijdig houdt en hopelijk hebben ze zoveel 'lessons learned' opgedaan in het omkatten van MovieMeter, dat - als het al zover komt - het hier veel vlotter gaat. Maar dat is wel heel erg veel wishful thinking.

herman schreef:
Zoveel reclame was mij ook een doorn in het oog. Op sommige momenten was de daadwerkelijke content van de website ook niet meer te onderscheiden van de reclames, zeker op de filmpagina's zelf. Als ik dit screenshot doorscroll heb ik halverwege ook zoiets van 'waar ging deze pagina eigenlijk ook alweer over?'

Dit vooral. Dat gevoel bekruipt mij ook als ik die MovieMeter-site opzoek: door de opmaak zie je het verschil niet meer tussen de reclame en de content waarvoor wij überhaupt dit soort sites bezoeken. Met name dat aspect stoort me mateloos. Dan valt het hier op MusicMeter nog mee, al vind ik met name het aspect dat ik in mijn bovenstaande post noemde hinderlijk: het verspringen van de eigenlijke content als je net de site hebt geopend en je wilt beginnen te lezen. Plus die drukke bewegende beelden aan de zijkanten.

Daarnaast vind ik het - en ook dát heb ik willen illustreren met bovenstaand knipoog-voorbeeld van Rituals - opmerkelijk dat er veel reclame getoond wordt die me sowieso niet erg gericht lijkt op de doelgroepen van de sites. Natuurlijk snap ik dat de huidige ondernemer eraan wil verdienen en daar dus geen onderscheid in maakt, maar ik vraag me dan namens de adverteerders af: hebben die hier wel baat bij of kan het ze niks schelen of ze er onder de streep al dan niet méér door verkopen? Gaat het gewoon om de mate waarin het gezien en eventueel aangeklikt wordt?

Ponty Mython schreef:
Ik vind het een hele rare constructie: De meest actieve gebruikers zijn vrij van reclames, maar alle nieuwelingen krijgen bovenstaande ellende dus wel voor hun kiezen. Dat is niet echt een uitnodiging om lid te worden van Movie/Music/Games- of Boekmeter.

Wellicht. Maar goed, een site moet ergens van betaald worden, reclames leiden tot kritiek (of worden geblokkeerd) en een abonnementsmodel blijkt (hier) slecht te werken.

Een alternatief dat ik dan vaak hoor (van gebruikers die geen ads willen en ook niet willen betalen) is dat gebruikers kunnen betalen met hun content. Daar lijkt dit een variant op en dan zou dat ook niet goed zijn? Tja, dan wordt het wel lastig hoor...

Germ (crew)
Op Moviemeter gebruik ik eigenlijk altijd nog
de klassieke modus. Het is irritant dat in die modus sommige functies weg vallen, maar het werkt ideaal voor waar ik de website voornamelijk voor gebruik (stemmen plaatsen, berichten onder films lezen).
Ook heb je dan volgens mij een stuk minder last van de reclames.

Veel onlinereclame is vooral een massa pijlen afschieten en ervan uitgaan dat er één doel treft. Relevante adverteerders zijn er bijna geen meer in de film en muziekhoek. Daar kan een site niet van eten. Een grotere gratis website heeft feitelijk nog twee keuzes. Handelen in data of behangen met reclame. Veel websites met minder reclame en helemaal die onder grote concerns vallen doen het eerste (waar ik nog minder blij van wordt). Fanreachsites doen allemaal het tweede. Blij wordt ik er ook daar niet van. Iets eraan veranderen kan ik ook niet. Het internet met een paar google ads waar nooit iemand op klikt (afgezien van wie dat allemaal sowieso blokkeert) aan de zijkant van je scherm is echt helemaal dood (tenzij je alleen nog naar heel kleine websites gaat). We zitten nu in de situatie waar het hele internet sowieso al jaren naar toe bewoog. En dat is onomkeerbaar. Gratis of goedkoop account op Linkedin, Facebook, Twitter, iets van Amazon, Whatsapp : Je data gaan rechtstreeks naar bedrijven en instellingen die daar wat aan denken te hebben. En dan heb je nog de bedrijven die eigenlijk onder iets groters vallen. Iedereen weet geloof ik wel dat Instagram gewoon Facebook is en Youtube google. Maar goodreads en Twitch zijn gewoon Amazon in vermomming en zo hoort heel veel wel ergens bij.

Volgende stap is dat er meer mensen gebruik maken van mogelijkheden om die datadeling te blokkeren en het gevolg daarvan zal zijn dat veel en veel meer online betaald zal worden en veel minder gratis of goedkoop. Er zijn ook al websites die adblockers detecteren en de site ontoegankelijk maken voor mensen met zo'n ding gaat snel komen.

Waarom is Amazon Prime nog geen 3 euro? Ze willen snel veel klanten om je data te verhandelen. En in deze fase is die hele lage prijs blijkbaar het slimste model.

Op Moviemeter kun je de reclame nog afkopen met je bijdragen. Dat is nog iets.

Lijkt me een grondige en juiste analyse van starbright boy. We zullen ermee moeten leren leven, denk ik. This is how the internet works nowadays...

Ik vraag me bij die MovieMeter-site nog wel af hoe ze aan hun nieuws-content komen. Zo te zien zijn het artikelen die van andere sites afkomstig zijn, zoals van Nu.nl en andere DPG-sites. Maar daar mag je toch ook niet zomaar gratis vanaf plukken? Of zouden ze ook daarvoor een package-deal hebben gesloten met DPG en wellicht andere uitgeverijen? Onder het motto: hoe meer je samenwerkt, des te groter het schot hagel dat je kunt afvuren...

EDIT: Het lijkt erop dat die berichten op MovieMeter bewerkte versies zijn ('door Dion Olbach', zie ik ter linkerzijde van het artikel staan - geen wonder dat-ie geen tijd heeft voor MusicMeter) van artikelen die elders op het internet te vinden zijn. Vergelijk deze bijvoorbeeld eens met deze. En daar zijn ze nog snel mee ook. Maar ook zelfstandig bewerkte informatie mag je toch niet zomaar overnemen? Of is het internet inmiddels daadwerkelijk zo'n jungle geworden?

Word ik geband, als ik schrijf dat ik mij al jaren met een adblocker door alles heen sla?
Reclames hebben, zonder adblocker, een averechts effect op inzet en beleving van de user.

Deze site of youtube: je kunt je toch niet voorstellen dat je daar met plezier naar kijkt als je eerst minutenlang door beelden en muziek van advertenties heen moet?

Eén van de redenen waarom ik muziek blijf kopen: ik kan anoniem door het leven blijven gaan en onbeperkt en zonder reclame muziek afspelen.

En er is maar één tussenoplossing: een site zonder reclame tegen een geringe vergoeding. En wie dat niet wil betalen, misschien een klein pakket aan reclame.
Tijdens de tijd van Jordy had ik begrip voor een vergoeding, betaalde ook.

Wat ik overigens niet begrijp is dit. Waarom zit bijvoorbeeld bol.com niet achter deze site? Kan er gelijk met één druk op de knop nieuwe en tweede hands muziek worden aangeboden en verkocht. Kunnen ze ook (met toestemming) gebruik maken van meningen/recensies.

Op voorwaarde uiteraard dat daarmee gelijk ook alle reclame van de site verdwijnt.

musician Omdat bol.com geen drol verdient aan muziek. Zelfde bij Amazon. Dat is een minuscuul en totaal onbelangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Bol (wat Ahold is eigenlijk) is er totaal niet in geïnteresseerd en laat het grootste deel ook over aan externe winkels die via bol aanbieden.

Dat is echt een plan voor het internet van 2005, met 2021 heeft dat niets te maken.

Of we dat hier mee gaan maken weet ik niet. Maar er komt een tijd aan dat je niet meer op veel sites kunt komen als je een adblocker hebt. Er zijn nu al sites die vriendelijk vragen of je hem uit wil zetten. Het volgende is dat ze site volledig blokkeren met adblocker.

Nou, ik kan je uit ervaring zeggen dat bol.com heel wat verdient aan z'n (tweedehands) verkopers, of dat nu gaat over muziek of over andere zaken.

starbright boy schreef:
musician Omdat bol.com geen drol verdient aan muziek. Zelfde bij Amazon. Dat is een minuscuul en totaal onbelangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Bol (wat Ahold is eigenlijk) is er totaal niet in geïnteresseerd en laat het grootste deel ook over aan externe winkels die via bol aanbieden.

Dat is echt een plan voor het internet van 2005, met 2021 heeft dat niets te maken.

Het idee is meer dat als je muziek koopt bij Bol.com dat je dan als vanzelf ook andere meuk gaat kopen bij dat bedrijf. Het gaat dus niet zozeer om het product (muziek) maar om de, vermoedelijk te, kleine markt die MusicMeter te bieden heeft.

musician schreef:

En er is maar één tussenoplossing: een site zonder reclame tegen een geringe vergoeding. En wie dat niet wil betalen, misschien een klein pakket aan reclame.
Tijdens de tijd van Jordy had ik begrip voor een vergoeding, betaalde ook.

In principe (helaas) steeds meer een achterhaald bedrijfsmodel. Ook juist door adblockers overigens...

Sowieso is fysieke muziekmarkt een kleine niche en bijna te klein voor stevige marketing. De gewone man heeft drie jaar terug al zijn CD's van de zolder naar de kringloopwinkel gebracht en luistert muziek op spotify met reclame. Zelfs mensen die maar net een PC aan kunnen zetten hebben tegenwoordig een spotify-account.

Wat ook een optie zou zijn: de informatie uit de database is en blijft vrij toegankelijk, alle reclame onzin schoppen we van de gehele website af, maar als je dingen wilt toevoegen of veranderen in de database of de mogelijkheid tot reageren op het forum of onder de albums dan kost je dat x Euro per jaar. Ik betaal veel liever voor functionaliteit dan om reclame af te moeten kopen. Ook al is het effect hetzelfde.

We zijn allemaal zo gewend aan gratis dat geen hond zich zal aanmelden voor zo'n website. Dat moet je het hebben van de mensen die er al zijn. Er zal dan echt niemand bijkomen. Bij reclame afkopen kun je nog met reclame verslingerd raken aan de website en dan denken dat je die reclame niet wil zien (al is dat ook nauwelijks een realistische optie meer,zie Brunniepoo). Het zou wel kunnen dat over tien jaar de eerste optie meer kans gaat hebben. Misschien is Onweerwolf te vroeg met zijn idee.

Echt, je zult je later als je oud bent de pioniersjaren van het internet (want die zijn hooguit pas net achter de rug) nog met weemoed herinneren.

musician schreef:
Nou, ik kan je uit ervaring zeggen dat bol.com heel wat verdient aan z'n (tweedehands) verkopers, of dat nu gaat over muziek of over andere zaken.

Ze hebben de mensen die dat zonder KVK-inschrijving deden wel gewoon aan de kant gezet, alleen profs mogen nog via bol verkopen. Particuliere verkopers waren dus meer een last dat ze er echt aan verdienden.

Onderschat de bereidheid tot betalen niet. Ik betaal bijvoorbeeld probleemloos voor functionaliteit in Android Apps die ook gratis versies hebben en dat doen veel meer mensen. Er zijn ook legio mensen die via Patreon vloggers van allerlei pluimage financieel steunen terwijl ze daar echt maar heel weinig voor terug krijgen.

Met vloggers heb je vaak een persoonlijke band, Dat is echt heel wat anders. Het feit dat een persoon centraal staat is essentieel. En bij alle apps zijn de gratis varianten veel populairder. Zelfs nu nog zijn er 4x zoveel mensen die gratis naar spotify luisteren als betaald,.

Ik wil gewoon betalen. Geen probleem. Niet dat ik zwem in het geld, maar ik betaal graag voor diensten die ik afneem. Doe ik ook bij Spotify, Discogs, RouteYou, etc.

Maar jij zit hier al. Je kunt misschien best 50 of 100 of 150 mensen bij elkaar krijgen die hier al zitten en willen betalen. Waar het mij om ging is dat als je essentiële functies alleen aan betalende leden gaat aanbieden je met je oude groepje blijft zitten en er niemand bij gaat komen als je niet eens kunt proeven.

starbright boy schreef:
Met vloggers heb je vaak een persoonlijke band, Dat is echt heel wat anders. Het feit dat een persoon centraal staat is essentieel.

Niet echt. Ik heb gewoon een aantal interesses en ben bereid om daar geld aan te spenderen. Dat kan zowel gelden voor iemand die prachtige video's maakt over zijn leven als wereldfietser, een community-driven database met informatie over muziek, of juist die ene app die mijn dagelijkse leven prettig automatiseert.

En bij alle apps zijn de gratis varianten veel populairder. Zelfs nu nog zijn er 4x zoveel mensen die gratis naar spotify luisteren als betaald,.

Spotify betaald heeft dan ook geen extra functionaliteit, voor zover ik weet.
edit: nu ik er over nadenk: ik heb juist in het verleden een paar keer een paar maanden spotify gekocht voor het beluisteren van nieuwe game nominaties omdat ik dat via mijn telefoon wilde doen en je daar bij de gratis versie alleen kunt shufflen. Dus ja; voor mij werkt dat dus wel.

Punt is; dat mensen echt wel bereid zijn om te betalen voor digitale zaken. Als je maar gewoon iets aanbiedt waar een markt voor is.

starbright boy schreef:
Maar jij zit hier al. Je kunt misschien best 50 of 100 of 150 mensen bij elkaar krijgen die hier al zitten en willen betalen. Waar het mij om ging is dat als je essentiële functies alleen aan betalende leden gaat aanbieden je met je oude groepje blijft zitten en er niemand bij gaat komen als je niet eens kunt proeven.

Je weet niet of dat gebeurt en het idee van mijn optie is dat je juist wél kunt proeven. Alles valt te lezen, je kunt alleen niet meedoen als je niet betaalt.

Ponty Mython schreef:
(quote)

Moviemeter heeft dat ook in het blauwe gedeelte onderin, onder het kopje 'Partners (ook adverteren?)'.

Je hoeft geen communicatie te verwachten vanuit de beheerder. reclame_fan heeft al een half jaar niet ingelogd.

Aha, ik had MoMe nog in de klassieke modus staan omdat ik niet zo'n fan ben van de nieuwe lay-out. Dan zijn die partnersites niet te zien.

Onweerwolf schreef:

Het feit dat je bij de gratis versie van Spotify in de app muziek alleen op shuffle luisteren zou ik hier toch wel onder scharen hoor. Premium geeft dan de extra functionaliteit dat je kan kiezen of je de nummers wil shuffelen of niet.

Een tweede functionaliteit van Premium is dat je nummers kunt downloaden en dus offline kunt blijven luisteren.

Gretz schreef:
(quote)

Het feit dat je bij de gratis versie van Spotify in de app muziek alleen op shuffle luisteren zou ik hier toch wel onder scharen hoor. Premium geeft dan de extra functionaliteit dat je kan kiezen of je de nummers wil shuffelen of niet.

Een tweede functionaliteit van Premium is dat je nummers kunt downloaden en dus offline kunt blijven luisteren.

Yep, yep, zie mijn edit van zojuist. Ik dacht er net aan.

Onweerwolf schreef:

Dat is niet waar. Buiten geen reclame heb je een betere geluidkwaliteit en mogelijkheid je account op meerdere apparaten te gebruiken, waaronder je telefoon. Dat kan met gratis accounts allemaal niet.

Edit: oke, daar ben je zelf ook achter

starbright boy schreef:
(quote)

Dat is niet waar. Buiten geen reclame heb je een betere geluidkwaliteit en mogelijkheid je account op meerdere apparaten te gebruiken, waaronder je telefoon. Dat kan met gratis accounts allemaal niet.

Die betere geluidskwaliteit hoort de gemiddelde gebruiker echt niet. En dat van meerdere apparaten klopt niet. Ik heb het op desktop/laptop/telefoon en dat werkt gewoon.

Germ (crew)
Dat er nog altijd veel mensen met een gratis Spotify account zijn verbaast mij enigszins. Ik was in de veronderstelling dat de gratis versie juist zo waardeloos mogelijk was gemaakt om zoveel mogelijk richting de betaalde variant te duwen. De gratis versie is voor de fanatieke muziekluisteraar namelijk nauwelijks bruikbaar. En voor de vluchtige luisteraar is dan toch nog altijd de radio een veel beter alternatief lijkt me.

Germ schreef:
Dat er veel mensen met een gratis Spotify account zijn verbaast mij enigszins. Ik was in de veronderstelling dat de gratis versie juist zo waardeloos mogelijk was gemaakt op zoveel mogelijk richting de betaalde variant te duwen. De gratis versie is voor de fanatieke muziekluisteraar namelijk nauwelijks bruikbaar. En voor de vluchtige luisteraar is dan toch nog altijd de radio een veel beter alternatief lijkt me.

Bij de radio kun je niet je eigen nummers kiezen.

Het zou wel interessant zijn om te zien wat er gebeurt als Spotify besluit om die verplichte shuffle ook in de desktop clients door te voeren. Ik zou dan vermoedelijk wel weer 3 maanden per jaar een abo afsluiten en dat doe ik nu niet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:30 uur

geplaatst: vandaag om 02:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.