MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Underground

zoeken in:
(!RKU$ schreef:
(quote)

King Crimson natuurlijk....

Daar heb ik inderdaad weleens wat van gehoord...goed voorbeeld.

aERodynamIC schreef:
De discussie vind ik bij zo'n stelling wat logischer dan het met tips rondslingeren en het 'o wat aardig dat je me tipt-gehalte' waarin het nu terecht is gekomen (volgens mij werd de knuppel namelijk in het hoenderhok gegooid en dat lokt uit tot pittige reacties zoals het hoort in zo'n geval.

Wanna spice things a little bit up ha?Wanna add some pepper to the conversation?

Alicia schreef:
(quote)

Daar heb ik inderdaad weleens wat van gehoord...goed voorbeeld.

Cobain zei over het album Red dat dat het beste album ooit was.En Nirvana zou toch vooral beinvloed zijn door punk toch?

En nog een underground band:Can,
Thom Yorke een heiligverklaarde in MuMe heeft ook gezegd beinvloed te zijn door Can.

En zie...Can, op deze wijze hoor ik ook dat deze band bestaat en of bestaan heeft. Dus m.a.w. anders had ik nooit op deze naam gezocht.
Dus een goed voorbeeld.

Wat ik van Can ken vind ik ook zeker de moeite waard. Zo ook Neu! en Gong.
Maar wat ik mij af vraag, is in welke stroming men nu vooral underground actief is. Zo'n 15 jaar geleden had ik er wel kijk op, maar wat er nu vooral speelt, daar ben ik wel benieuwd naar.

deric raven schreef:
Wat ik van Can ken vind ik ook zeker de moeite waard. Zo ook Neu! en Gong.
Maar wat ik mij af vraag, is in welke stroming men nu vooral underground actief is. Zo'n 15 jaar geleden had ik er wel kijk op, maar wat er nu vooral speelt, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat underground op de manier zoals die er vroeger zal zijn geweest niet meer bestaat. Kijk maar eens om je heen hier: internet! Dat heeft een niet te overschatten invloed op de hedendaagse muziek. Iedereen kan via youtube of myspace muziek aan de man brengen.

Tuurlijk, deric raven....maar daar weten anderen ook meer van dan ik.
dus ben ik daar ook benieuwd naar.

Maar misschien zijn er via internet wel een groepje fanatiek bezig met de een of andere stroming; dan kun je toch ook spreken van underground?
Ben gewoon hier erg benieuwd naar.
Misschien is bijvoorbeeld jazz erg in opkomst; ik noem maar wat.

Trouwens nog leuk feitje uit wiki:

John Lydon , formerly of the Sex Pistols, formed Public Image Limited patterned after Can's early 1970s five-member lineup. Lydon wanted to join Can in 1979 as the group decided to disband

L_T_B schreef:

Kunnen we jouw begrip "underground" niet gewoon omzetten in new wave? Underground is een algemene term die voor alle soorten muziek geldt, terwijl jouw "underground" zich alleen toespitst op de new wave/gothic/post punk (of hoe je het ook noemen wilt) uit de jaren '80. Daar hebben we overigens al een heel mooi topic voor.

Jij hebt er ook geen bal van begrepen, tussen de voorbeelden die ik of JM geven zitten maar een aantal new wave bandjes, de meeste omslaan een heel ander muziekgebied, weinig kennis van muziek uit de jaren 80 zeker?

Wat ik met het oog op deze discussie verder wel vind (en iets dat ik vaak ben tegengekomen in artikelen en recensies) is dat de jaren 80 zich op allerlei wortels is gaan richten die van de blues en soul afweken, daardoor is er bij veel bands een geheel eigen en authentiek geluid ontstaan wat zich niet makkelijk laat vergelijken.. ik denk dat JM ook daar wel een beetje op doelt. De 60s en 70s werden nog grotendeels overvleugelt door artiesten die zich in meer of mindere mate op de blues (in elk geval zwarte muziek) richten. Dat is ook de reden dat ik zeker de 70s (wat niet zoveel van de 60s afweek ook, beetje voortborduren) een minder interessant decennium vind. Eind jaren 70 kwam er goddank een ommekeer in, een frisse adem! En dat hoor je aan veel van die bands nog steeds af. En de hoeveelheid stromingen is beslist verviervoudigd destijds!

jean maurice
orbit schreef:
Wat ik met het oog op deze discussie verder wel vind (en iets dat ik vaak ben tegengekomen in artikelen en recensies) is dat de jaren 80 zich op allerlei wortels is gaan richten die van de blues en soul afweken, daardoor is er bij veel bands een geheel eigen en authentiek geluid ontstaan wat zich niet makkelijk laat vergelijken.. ik denk dat JM ook daar wel een beetje op doelt. De 60s en 70s werden nog grotendeels overvleugelt door artiesten die zich in meer of mindere mate op de blues (in elk geval zwarte muziek) richten. Dat is ook de reden dat ik zeker de 70s (wat niet zoveel van de 60s afweek ook, beetje voortborduren) een minder interessant decennium vind. Eind jaren 70 kwam er goddank een ommekeer in, een frisse adem! En dat hoor je aan veel van die bands nog steeds af. En de hoeveelheid stromingen is beslist verviervoudigd destijds!

en zo is het, je verwoordt precies wat ik bedoelde Orbit

jean maurice schreef:
(quote)

en zo is het maar net,
Als we allemaal maar blijven onthouden dat zonder het één het ander niet had kunnen bestaan. Zonder 70's geen 80's

jean maurice
reptile71 schreef:
(quote)
Als we allemaal maar blijven onthouden dat zonder het één het ander niet had kunnen bestaan. Zonder 70's geen 80's

dat vraag ik me af?? de muziek waar Orbit en ik op doelen was toch echt nieuw!! luister maar eens naar Industrial of Coldwave uit die tijd en later, dit had echt niets meer van doen met Rock/Blues of Soul

Wat dacht je van Black Sabbath - Black Sabbath??

1970 en wel degelijk dat ik daar veel 80`s gothic in terug hoor.
En zo zijn er zeker nog veel meer dingen. Niets komt uit het niets. Muziek heeft duidelijk progressie door de jaren heen.

jean maurice
platedraaier schreef:

En zo zijn er zeker nog veel meer dingen. Niets komt uit het niets. Muziek heeft duidelijk progressie door de jaren heen.

ik heb het hier niet over gothic!!!

Het heeft nog steeds voornamelijk een vierkwartsmaat en maakt gebruik van standaard instrumenten zoals drums, gitaren en basgitaar of niet? Het geluid is misschien wat anders maar de basis is oud en aangevuld met wat nieuwe ingredienten. Echte totale vernieuwing is extreem zeldzaam.

platedraaier schreef:

Black Sabbath is bij uitstek een band die zich uitputte in de vierkwartsmaat van de blues.. ik vind het best een goede plaat, maar geen goed voorbeeld voor wat ik bedoelde.

jean maurice
reptile71 schreef:
Het heeft nog steeds voornamelijk een vierkwartsmaat en maakt gebruik van standaard instrumenten zoals drums, gitaren en basgitaar of niet? Het geluid is misschien wat anders maar de basis is oud en aangevuld met wat nieuwe ingredienten. Echte totale vernieuwing is extreem zeldzaam.

ik zou je willen adviseren oms eens iets van bijvoorbeeld Human Decay te luisteren, dit heeft niks meer te maken met gitaren bas en drums, is volledig electronisch en dan is dit nog toegankelijke Industrial

maar ik ga eten, vrienden misschien tot vanavond

reptile71 schreef:

Niet mee eens, drumcomputers, rare ritmes (je kent die nummers van The Cure toch wel, zoals Lament e.d... weinig vierkwartsmaat hoor), veel invloeden van de eigen britse folk, tegentonen, distortion, noem maar op.. de 80s hadden het wel. Er zal altijd wel ergens uit geput worden, maar het was aanzienlijk vernieuwender dan de zoveelste Led Zeppelin achtige bluesriff of solo waar we in de 70s mee werden doodgegooid.

orbit schreef:
(quote)

Niet mee eens, drumcomputers, rare ritmes (je kent die nummers van The Cure toch wel, zoals Lament e.d... weinig vierkwartsmaat hoor), veel invloeden van de eigen britse folk, tegentonen, distortion, noem maar op.. de 80s hadden het wel. Er zal altijd wel ergens uit geput worden, maar het was aanzienlijk vernieuwender dan de zoveelste Led Zeppelin achtige bluesriff of solo waar we in de 70s mee werden doodgegooid.

Zelfs vernieuwing is natuurlijk een smaakkwestie. Waarom zou het idee van progressieve rock (vermenging met klassiek, lang uitgesponnen nummers, instrumenten uit klassiek/folk) minder vernieuwend zijn dan? Juist ja, daar kom je dus niet uit. Laten we het er nu maar gewoon op houden dat zowel jaren '70 als '80 op de eigen manier vernieuwend waren. Want deze discussie is natuurlijk eindeloos.

Hmm, ik ben de draad van de discussie een beetje kwijt geloof ik. The Cure is hoop ik toch geen 80`s underground?

En als je het over die boeg gooit, dan denk ik dat jongens als Herbie Hancock en Miles Davis ook zeer experimenteel waren in de jaren zeventig. edit - dan vergeet ik bijna de stooges nog. Over industrial gesproken.
Ik begrijp dat gedeelte over de zoveelste Led Zeppelin blues riff wel, maar ik ben toch bang dat er in de seventies meer was dan alleen die mainstream waar je het over hebt.
Ik ben nu aan`t werk, maar ik zal vanavond eens met wat namen strooien.

1 woord: krautrock.

I rest my case.

Ook een tegenreactie op iets anders kan alleen maar bestaan doordat de voorganger er was. Distortion is een fout voorbeeld, bestond natuurlijk al vóór de jaren 80. Andere maten bestonden ook al lang, alleen werden niet gebruikt in de westerse mainstream pop- en rockmuziek. Kijk bijv. eens naar muziek uit andere werelddelen/ culturen. Als je dat hier voor het eerst hoort klinkt het zeer vernieuwend, maar daar bestaat het al lang op die manier.
Ik blijf erbij: zonder het één kan het ander niet ontstaan, tenzij de vernieuwer vanaf zijn geboorte opgesloten is geweest zonder media e.d. en dus geen invloeden heeft van buitenaf.

Toon1 schreef:
1 woord: krautrock.

I rest my case.

Lukas schreef:
(quote)

Zelfs vernieuwing is natuurlijk een smaakkwestie. Waarom zou het idee van progressieve rock (vermenging met klassiek, lang uitgesponnen nummers, instrumenten uit klassiek/folk) minder vernieuwend zijn dan? Juist ja, daar kom je dus niet uit. Laten we het er nu maar gewoon op houden dat zowel jaren '70 als '80 op de eigen manier vernieuwend waren. Want deze discussie is natuurlijk eindeloos.

Lukas schreef:
(quote)

Ik haakte eigenlijk in op waarom de 80s vernieuwend waren, ik zeg verder niet dat er geen vernieuwers in de 70s bestonden.

platedraaier schreef:
Hmm, ik ben de draad van de discussie een beetje kwijt geloof ik. The Cure is hoop ik toch geen 80`s underground?

En als je het over die boeg gooit, dan denk ik dat jongens als Herbie Hancock en Miles Davis ook zeer experimenteel waren in de jaren zeventig. edit - dan vergeet ik bijna de stooges nog. Over industrial gesproken.
Ik begrijp dat gedeelte over de zoveelste Led Zeppelin blues riff wel, maar ik ben toch bang dat er in de seventies meer was dan alleen die mainstream waar je het over hebt.
Ik ben nu aan`t werk, maar ik zal vanavond eens met wat namen strooien.

Tuurlijk was er meer, en een band als Pink Floyd en andere progrock putte ook beslist uit meer dan alleen zwarte muziek.. maar een heleboel bands putten daar wel uit en baseerden hun muziek er voornamelijk omheen, zelfs artiesten die ik hoog heb zitten zoals Bowie of Roxy Music. Daar hadden de bands uit begin 80s veel minder last van, en dat maakt hun sound erg kenmerkend en uniek vind ik.

Omayyad
jean maurice schreef:
Ik zou je willen adviseren oms eens iets van bijvoorbeeld Human Decay te luisteren, dit heeft niks meer te maken met gitaren bas en drums, is volledig electronisch en dan is dit nog toegankelijke Industrial

Luister bijvoorbeeld eens naar Tangerine Dream (periode 1974-1979). Heeft ook niks met gitaren, bas en drums te maken, is ook volledig electronisch en dan is dit ook nog toegankelijke EM... Alleen wel uit de jaren zeventig.

Omayyad
orbit schreef:
Niet mee eens, drumcomputers, rare ritmes (je kent die nummers van The Cure toch wel, zoals Lament e.d... weinig vierkwartsmaat hoor), veel invloeden van de eigen britse folk, tegentonen, distortion, noem maar op.. de 80s hadden het wel.

Ik dacht je even dat hier muziek uit het begin van de jaren zeventig aan het beschrijven was, Orbit...

Gast
geplaatst: vandaag om 21:27 uur

geplaatst: vandaag om 21:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.