MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Voetbaltopic

zoeken in:
artemio
Die beruchte nederland - portugal is wel een goed voobeeld van het feit dat je wedstrijden niet alleen op mentaliteit wint, al hadden we 1) pech (cocu op de lat) 2) de scheidsrechter onbekwaam en 3) de portugezen hoogst irritant.

Ik bedoelde dit ook als voorbeeld van het op de verkeerde manier oprollen van de mouwen. Even deze wedstrijd daargelaten.
Nederlanders missen domweg een stuk passie.

artemio
Daar heb je gelijk in

Ach ja wij nuchtere nederlanders he

Naast die passie ook een stuk intelligentie.. gewoon uitgekookter spelen en op goede momenten terugzakken, buitenspelval, omschakeling.. oogt bij NL altijd een beetje plichtmatig en simpel. Dat is voor die Portugezen een peuleschil.
We missen nu wat spelers van het kaliber Van Basten, Bergkamp en een Rijkaard bijv. die altijd slimme passes verstuurde op de juiste vrije man. Misschien groeit dat nog wel.

Ruud van Nistelrooy zegt wel iets aardigs over die uitgekooktheid in de nieuwe VI. In Spanje en Italie hebben ze veel gemene trucjes (bv. om beurten een bepalende speler als Guti of Kaka een schop verkopen, zodat er niemand met rood van het geld af gaat, een blessure faken om een counter er uit te halen, etc. etc.). Als het aan hem ligt, worden de Nederlanders ook geniepiger (omdat je anders gewoon geen Europees Kampioen wordt), maar het lijkt me ook niet echt dat het gaat gebeuren.

In '98 was de beleving er voor mijn gevoel wel, trouwens. Maar misschien nog steeds een stuk minder dan bij bv. Zuid-Europese landen.

1998 was geweldig. Na 2000 is het allemaal een stuk minder geworden, helaas.

We zullen nooit zo geniepig worden als bijv. Portugal, dat wordt simpelweg niet geleerd op de Nederlanse voetbalscholen, maar vooral, het zit niet in ons. Alhoewel Robben dichtbij komt met zijn schwalbes.

DonDijk
In 1998 hadden ze echt een geweldig team...ZUCHT...

WernerGSF
Nicolage Rico schreef:
Alhoewel Robben dichtbij komt met zijn schwalbes.

maar hij doet het te opzichtig, en heeft al een reputatie als duikelaar

Precies, daarom komt 'ie dichtbij. Maar geniepig is hij wel. Bergkamp had trouwens wel die "klasse" om geniepig erg smerige overtredingen te maken en ermee weg te komen.

WernerGSF
Jaap Stam volgens mij ook wel.

Daarom: Khalid Boulahrouz, maar ik vraag me af of dat ooit nog wat wordt

Tien jaar oud dat fragment en ik krijg er nog steeds kippenvel van. Ik heb zelf ook nog nooit zo hard geschreeuwd bij een doelpunt volgens mij.

Nu met beeld:

kippenvel inderdaad....maar ik denk dat ik bij die goal van Van Basten tegen Duitsland in de 88e min nog net een decibelletje harder schreeuwde

Toen heb ik een kwartier niks kunnen zeggen. Wat een waanzinnig doelpunt was dat zeg.

Van Basten dan ook maar even, blijft een fenomenale goal inderdaad. Ook de reactie van Michels, zo mooi...

En dat handje van Vanenburg.

herman schreef:
Ik heb zelf ook nog nooit zo hard geschreeuwd bij een doelpunt volgens mij.

Vooral het moment van scoren was fantastisch. Vlak daarvoor schoot Batigoal nog op de paal.

DonDijk
..en niet zo zacht ook..

Die goal van Bergkamp was idd de mooiste goal op het WK '98. Raúl heeft toen de tweede mooiste gemaakt. Heel gelijkaardig. Een pas vanop 90 meter doodleggen en in één tijd op doel trappen vanuit een tamelijk scherpe hoek (vind ik niet zo direct een clipje van).

Maar die van Van Basten is natuurlijk onwezenlijk prachtig!! Het lijkt wel alsof het getrukeerd is, als je het ziet.. Vind ik nog altijd de beste goal allertijden, samen met deze van Zidane (in de Champions League finale tegen Bayern Leverkusen, 2002):

Allemaal mooie goals maar niets wat we al eerder hebben gezien. Dit is de mooiste goal ooit wat mij betreft. Voetbal tot kunst verheven:

Schitterende goal, inderdaad, zelfs nagemaakt bij een Fifa-spel. Ik denk dat hij het ter plekke verzon wat hij deed.

Is 'gewoon' intuïtie. In die periode maakt ie de ene briljante goal na de andere... Echt een fantastische goal inderdaad.

Deze goal van Jay Jay "So Good They Named Him Twice" Okocha (toen nog Eintracht Frankfurt) tegen Bayern Munchen staat ook heel hoog op mijn lijstje. Ik denk dat Oliver Kahn er wel een paar slapeloze nachten aan over heeft gehouden.

DonDijk
Goed..in elk geval. De mooiste goal óóit gemaakt is door mij

Het was op een zondagmorgen..de dauw benevelde het groen gras lichtjes..de tegenstander heette Voetbalvereniging Wildervank (heus!)
Ik stond centraal in de verdediging. Ik pikte de bal op na een afgeslagen corner, zag niemand vrij staan en begon maar te rennen.

Run Dijk, Run!!

Dus ik blééf rennen met de bal, ondertussen af en toe een tegenstander tegenkomend, maar die dribbelde ik achteloos voorbij.

Tot een metertje of 25 voor het doel van de tegenstander. Ik kon niet meer.
Dus ik besloot te schieten en met een geweldige lob vloog hij over de verbouwereerde keeper heen.

Na deze goal was ik zó moe..5 minuten later stond het weer gelijk wegens een te korte terugspeelbal van mij

Betrekkelijk wereldje, de voetballerij...

Waar is het filmpje Dijk?

DonDijk
In die tijd was er nog geen YouTube ofzo...

Ook nog geen videocamera's zeker?

Ik lees op de site van de v.v. Wildervank dat er nog steeds mensen staan te klappen bij het bewuste veld. De dauw is wel weg trouwens.

Dit blijft een van mijn favorieten.

De ultieme vrije trap zo'n beetje... Ik kan geen mooiere bedenken eigenlijk (Nicolage zal nu misschien aan Pierre en Freiburg denken ).

DonDijk schreef:
Betrekkelijk wereldje, de voetballerij...

Mooi verhaal.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:38 uur

geplaatst: vandaag om 23:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.