Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?
zoeken in:
2
Deranged
geplaatst: 23 september 2024, 20:59 uur
De eindafrekening verorberd plus een roomboter puntje met sandwich spread.
2
geplaatst: 26 september 2024, 15:25 uur
Afgelopen dinsdag waren mijn vrouw en ik bij mensen uitgenodigd die vroeg in Indonesië woonden (Noord-Molukken). Daarom vonden ze het wel leuk om een Indonesisch gerecht te maken.
We kregen Sajoer Lodeh voorgeschoteld. Erg lekker was dat! Sajoer Lodeh is een Indonesiche groentegerecht. In je kom doe je rijst of mie, en een gekookt ei. Daarna wordt Indonesische groentesoep in de kom gedaan en je hebt je maaltijd. De kok van de dag had zelfgemaakte sambal om het geheel aan te scherpen. Gebakken uitjes en bosui kon er verder nog doorheen. Verschillende soorten kroepoek en pindakoek was ook aanwezig. Behalve dat het heel gezellig was, was het ook erg lekker. Ik kende dit gerecht nog niet. Ik ga het recept toch maar eens vragen.
Gisteren hebben we Bobotie gegeten. Maandag Kip Siam. (Beiden zelf gemaakt)
We kregen Sajoer Lodeh voorgeschoteld. Erg lekker was dat! Sajoer Lodeh is een Indonesiche groentegerecht. In je kom doe je rijst of mie, en een gekookt ei. Daarna wordt Indonesische groentesoep in de kom gedaan en je hebt je maaltijd. De kok van de dag had zelfgemaakte sambal om het geheel aan te scherpen. Gebakken uitjes en bosui kon er verder nog doorheen. Verschillende soorten kroepoek en pindakoek was ook aanwezig. Behalve dat het heel gezellig was, was het ook erg lekker. Ik kende dit gerecht nog niet. Ik ga het recept toch maar eens vragen.
1
OMIT
geplaatst: 26 september 2024, 19:22 uur
Rogyros schreef:
Afgelopen dinsdag waren mijn vrouw en ik bij mensen uitgenodigd die vroeg in Indonesië woonden (Noord-Molukken). Daarom vonden ze het wel leuk om een Indonesisch gerecht te maken.
zelf sambal maken. Ik doe dat ook wel eens. Is eigenlijk verduiveld eenvoudig en je kunt er heerlijke aparte smaken mee maken.
Ik heb nog een potje staan wat maar heel traag op gaat, daar zit net even teveel peper in, en is bijzonder scherp, maar de citroensmaak die er aan vast zit maakt het toch speciaal. Heerlijk af en toe op een boterham met pindakaas, of bij de indonesische maaltijd. Dat laatste is niet van heel hoog niveau als ik het zelf maak, maar het kan er mee door.
Mijn moeder kon vroeger wel heel goed indonesische rijsttafel maken. Gebeurde niet vaak want was heel veel werk, maar dan stond er ook een tafel vol met gerechten. Echt feest was het dan.
3
geplaatst: 29 september 2024, 18:13 uur
Afgelopen zaterdag zijn we uit eten geweest. Bij Chez Antoinette in Deventer. Dit restaurant is op Portugese leest geschroeid.
Als aperitief hadden we vis in blik. Erg leuk, Portugese blikjes. En lekker. Sardines in pikante olie en Bakelhou, ofwel klipvis.
Als voorgerecht had ik Coquilles met buikspek, overgoten met een saus van Tau Sie, Steranijs & Deventer Koek.
Tussengerecht: Portugese vissoep.
Hoofdgerecht: voor mij heerlijk klaargemaakt bavette. Mijn vrouw had een Corvinafilet. Corvina valt onder de Baarsachtigen.
Als dessert een kaasplankje. Daarbij een Ierse single malt, Currach. Gerijpt op een zeewiervat. De overige drankjes waren een Sion Blind en bijpassende Portugese wijnen.
Als aperitief hadden we vis in blik. Erg leuk, Portugese blikjes. En lekker. Sardines in pikante olie en Bakelhou, ofwel klipvis.
Als voorgerecht had ik Coquilles met buikspek, overgoten met een saus van Tau Sie, Steranijs & Deventer Koek.
Tussengerecht: Portugese vissoep.
Hoofdgerecht: voor mij heerlijk klaargemaakt bavette. Mijn vrouw had een Corvinafilet. Corvina valt onder de Baarsachtigen.
Als dessert een kaasplankje. Daarbij een Ierse single malt, Currach. Gerijpt op een zeewiervat. De overige drankjes waren een Sion Blind en bijpassende Portugese wijnen.
1
geplaatst: 30 september 2024, 18:08 uur
Rogyros schreef:
...op Portugese leest geschroeid...
Doet dat niet zeer?...op Portugese leest geschroeid...
Een kip cordon blue, cherrytomaatjes, stoofpeertjes, aardbeienyoghurt.
4
geplaatst: 30 september 2024, 18:34 uur
Grote schaal uit de oven met zoete aardappel, broccoli, ui en paprika. Daar nog krieltjes bij met rode schil, en een sappige varkenssaucijs .
2
geplaatst: 4 oktober 2024, 14:39 uur
Vandaag een traybake gerecht. Gekruide krieltjes, courgette, paprika (geel en rood), feta, sperzieboontjes, bloemkoolroosjes, kleine tomaatjes, champignons en gekruide kipfilet.
1
geplaatst: 4 oktober 2024, 16:25 uur
Hutsepot met spek en sjuuuu (en zilveruitjes). En vooraf en na bramen; zien er prachtig uit, bar weinig smaak helaas...
5
geplaatst: 4 oktober 2024, 17:26 uur
Ik doe nu een Rochefort 10, geniet van wat postrock/krautrock/electronic-achtige muziek (weet zo niet wat, stopte een gebrand cd’tje van dik 10 jaar terug in de speler zonder te kijken wat), geniet van de prachtige herfstkleuren in de tuin en kook daarbij nu de champignon-soep.
En straks zelf gemaakte pizza’s.
2
geplaatst: 4 oktober 2024, 19:16 uur
Stamppot spitskool met zongedroogde tomaten, pancetta en pesto. Begeleidt door een Skuumkoppe en Eyeless in Gaza (dat laatste tot groot verdriet van sommige familieleden).
0
geplaatst: 4 oktober 2024, 19:33 uur
Die Skuumkoppe volgde hier ook na de R10.
En dat Eyeless in Gaza spoort met de actualiteit (zo triest). Heb ik ook nog ergens in de platenkoffer zitten. Hier nu Sigur Ros met ‘Kveikur’.
En dat Eyeless in Gaza spoort met de actualiteit (zo triest). Heb ik ook nog ergens in de platenkoffer zitten. Hier nu Sigur Ros met ‘Kveikur’.
1
geplaatst: 4 oktober 2024, 21:17 uur
2
geplaatst: 4 oktober 2024, 21:29 uur
Geen zin om te koken, dus pizza besteld. En vanavond gaat er misschien wel een glaasje whiskey in.
0
geplaatst: 5 oktober 2024, 13:51 uur
Chameleon Day schreef:
Ik doe nu een Rochefort 10, geniet van wat postrock/krautrock/electronic-achtige muziek (weet zo niet wat, stopte een gebrand cd’tje van dik 10 jaar terug in de speler zonder te kijken wat), geniet van de prachtige herfstkleuren in de tuin en kook daarbij nu de champignon-soep.
Rochefort 10...

1
geplaatst: 5 oktober 2024, 14:24 uur
En dan met wat toastjes met een sterke boerenbrie of een blauwe kaas. Dan ben ik verkocht. Het weer hier is nu werkelijk prachtig. Het rood in de wingerd is inmiddels goed komen doorzetten. Dus ik weet al wat ik straks einde middag ga doen
…alleen nog een geschikt album uitzoeken. Wss wordt het dat album van Beth Gibbons & Rustin Man, wellicht gevolgd door wat solowerk van een van beiden.
0
geplaatst: 5 oktober 2024, 17:48 uur
Chameleon Day schreef:
Het rood in de wingerd is inmiddels goed komen doorzetten. Dus ik weet al wat ik straks einde middag ga doen
…alleen nog een geschikt album uitzoeken. Wss wordt het dat album van Beth Gibbons & Rustin Man, wellicht gevolgd door wat solowerk van een van beiden.
Het rood in de wingerd is inmiddels goed komen doorzetten. Dus ik weet al wat ik straks einde middag ga doen
…alleen nog een geschikt album uitzoeken. Wss wordt het dat album van Beth Gibbons & Rustin Man, wellicht gevolgd door wat solowerk van een van beiden. Ik dacht aan primatenwave
2
geplaatst: 5 oktober 2024, 18:05 uur
Eerste curry van het seizoen is er eentje met zoete aardappel, wortel en kikkererwten.
0
geplaatst: 5 oktober 2024, 18:15 uur
3
geplaatst: 5 oktober 2024, 18:22 uur
Vandaag lekker makkelijk, broodje hamburger (rundvlees van de buurman verderop) met salade van babyleaf en pijnboompitten en kastanjechampignons en weggespoeld met een Mucho Mas.
0
geplaatst: 5 oktober 2024, 18:29 uur
Ook dit album valt niet in de smaak hier tijdens de kook, behalve bij dochterlief
2
geplaatst: 5 oktober 2024, 21:03 uur
Hier Oosterse visschotel. Met witvis, witlof, paksoi, rode paprika, wat haricot verts, sambal, knoflook, ketjap manis, banaan, mozzarella (gesmolten), gebakken uitjes en pandan rijst. Voor jongste dochter (“ik lust geen vis”) een broodje hamburger met haricot verts en wat frieten. Daarbij geen drank (tijdens de kook een tripel).
Muziek tijdens de kook: Nits - Alankomaat (1998) en Morcheeba - Charango (2002).
Muziek tijdens de kook: Nits - Alankomaat (1998) en Morcheeba - Charango (2002).
1
geplaatst: 6 oktober 2024, 17:57 uur
Wortelstamppot.
Twee dagen achter elkaar "echt" gekookt, dat komt niet zo vaak meer voor.
Twee dagen achter elkaar "echt" gekookt, dat komt niet zo vaak meer voor.
* denotes required fields.