MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Later vanavond ga ik wat schrijven, Magdalena Bay was in ieder geval waanzinnig goed en scoort hoge ogen voor concert van het jaar

Fontaines DC- 16-11, Afas live.

Fontaines dc was magistraal!
Voorprogramma Wunderhorse was op dit zelfde magistrale niveau.
Intens genoten vanavond

Juul1998B schreef:

Intens genoten vanavond
Nu is het pas echt gisteren.

Maar eens, 90 minuten lang vol met "momentary blissness". Geen zwak moment. Letterlijk niet.

chevy93 schreef:

Maar eens, 90 minuten lang vol met "momentary blissness". Geen zwak moment. Letterlijk niet.
En toch miste ik live knallers als Too Real en Hurricane Laughter.

Outlaw104 schreef:
(quote)

Mee eens. Die hadden ze moeten spelen i.p.v. 2 van de nu 9 nummers van Romance. Of ook nog erbij op de setlist, concert duurde nu 1,5 uur. Dan was het helemaal af geweest.

Juul1998B schreef:

Intens genoten vanavond

Wunderhorse speelde goed, maar toch niet op het geweldige niveau van Fontaines D.C.? Dat was nog best een verschil. Het laatste nummer Superman werd ook nog afgeraffeld en beëindigden ze eerder.

west schreef:
(quote)

Wunderhorse speelde goed, maar toch niet op het geweldige niveau van Fontaines D.C.? Dat was nog best een verschil. Het laatste nummer Superman werd ook nog afgeraffeld en beëindigden ze eerder.

Beide fantastisch hoor. Maar Wunderhorse had ik iets lagere verwachtingen van, vandaar haha.

Wunderhorse echt wel een hele leuke verrassing inderdaad. Erg heel sterk optreden.

En dan Fontaines, tja... Magistraal is inderdaad wel het woord dat het concert het beste beschrijft. Het leuk wel een greatest hitsshow, hoewel met 8 of 9 (?) nummers van Romance wel wat veel aandacht naar dat album uitging. Maar ik klaag niet: zolang niet-singleparels Death Kink en Bug maar ook voorbij komen. Een paar jaar geleden kwam Fontaines in Tivoli op mij een beetje geforceerd over. Hoewel de energie er toen ook afspatte, kon het optreden van gisteren mij een stuk beter bekoren.

De Kift speelde gisteren in een uitverkocht Helling in Utecht.
Ze speelde integraal hun nieuwe album Niemandsland.

Geweldige avond in de AFAS gisteren. Zo'n zeldzame avond waarin ook het voorprogramma Wunderhorse er mocht zijn. Daarna letterlijk (dat geluid!) en figuurlijk weggeblazen door Fontaines dc. Het idee dat de heren nog een aantal nummers in de achterzak hebben, geeft de rijkdom van deze band aan. Hier ga ik nog vaak aan terugdenken

Prima concert inderdaad. Ze vonden de volumeknop wel en dat had wat mij betreft iets minder gekund. De toegift met 'This Modern World, I Love You (werkelijk fantastisch) en Starburster, waren voor mij de hoogtepunten.

west schreef:
(quote)

En waarom Leader of the Pack niet vroeg ik me af. Hun beste nummer. Zat ik een beetje op te wachten.

Outlaw104 schreef:
(quote)
Too Real had ik idd ook nog verwacht.

SOAD schreef:
Prima concert inderdaad. Ze vonden de volumeknop wel en dat had wat mij betreft iets minder gekund. De toegift met 'This Modern World, I Love You (werkelijk fantastisch) en Starburster, waren voor mij de hoogtepunten.

I love you was ook voor mij de overtreffende trap van hoogtepunten, wat een geweldig nummer blijft dat toch

west schreef:
(quote)

Ook jammer dat ze niet eindigden met July, dat is mijn favoriet van hun
Alsnog erg goed en Fontaines was natuurlijk fantastisch

Goede review in de Volkskrant, die zeker positief is maar ook teveel nummers van de eerste albums mistte:

Fontaines D.C. klinkt uitmuntend in Afas Live ★★★★☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

west schreef:
Goede review in de Volkskrant, die zeker positief is maar ook teveel nummers van de eerste albums mistte:

Fontaines D.C. klinkt uitmuntend in Afas Live ★★★★☆
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

Kritische review van Frank Provoost in NRC:

De fans moeten Fontaines D.C. verdienen in Afas Live (maar dat geldt net zo goed andersom) - NRC

Iemand gisteravond nog naar het Skatecafé geweest toevallig? Heel benieuwd wat een dj-set van de Fontaines inhoudt namelijk

Ja, dat was ook mijn enige kritiekpunt. En de nummers van Dogrel zijn zo kort, daar kan je er prima toch minstens één van inpassen. Ik vergelijk Dogrel altijd met bijv. debuut van Arctic Monkeys, als de Arctic Monkeys slechts 1 of 2 nummers daarvan spelen ben ik ook altijd teleurgesteld.

Want het publiek mag met de band zijn meegegroeid, het geeft met handen en voeten toch toe dat ouwe krakers als ‘Big’ en ‘Boys in the Better Land’ beter dansen en moshen dan de nieuwe, taaiere kost. Op die momenten lijkt het alsof de hemel even openbreekt: eindelijk even licht en lucht. Dus waarom zou je het allerbeste nummer ‘Liberty Belle’ niet spelen, en het traag jengelende ‘Nabokov’ wel? Fucking earn it!
Volgens mij is dit vooral een erg particuliere mening van de recensent. De nummers van het nieuwe album werden warm onthaald en niet minder hard meegezongen dan het oudere werk. Dat er geen moshpit komt op Here's the Thing of In the Modern World lijkt me niet meer dan logisch.

En Nabokov was een van de beste nummers van de avond.

chevy93 schreef:
(quote)
(quote)
Volgens mij is dit vooral een erg particuliere mening van de recensent. De nummers van het nieuwe album werden warm onthaald en niet minder hard meegezongen dan het oudere werk. Dat er geen moshpit komt op Here's the Thing of In the Modern World lijkt me niet meer dan logisch.

Sommige nummers van het nieuwe album, de betere nummers vaak, klinken ook live lekker. Een paar (hele) aardige nummers hadden ingewisseld kunnen worden voor bijvoorbeeld Too Real en Hurricane Laughter van Dogrel. Die pakken live toch echt wat beter uit. Ik zat achteraan de zaal en je zag toch echt een paar dipjes in de sfeer bij bepaalde nieuwe nummers, wat ik wel begreep.

Of nog beter: die 'oudere' nummers hadden er nog makkelijk bij gekund. Nog geen 1,5 uur spelen met 4 (steen-)goede albums op je naam is wat karig. Bovendien hebben door covid-19 heel wat mensen de tours rond de eerste 2 albums gemist en daarom die nummers nog niet live gezien.

Deze review scheelt niet eens zoveel van de review van Gijsbert Kamer in de Volkskrant. Alleen ergerde Frank Provoost zich meer aan 'you fucking need to earn it' van Grian Chatten richting fans. Ik vind zijn kritiek op de setlist wel begrijpelijk.

Zelf geef ik precies daarom deze geweldige (live-)band voor dit concert 4* terwijl 4,5 of 5* echt had gekund. Ik was daardoor zelf een klein tikje teleurgesteld, maar niet teveel, want het was wel steengoed.

Ik was er gisteravond bij. Toen wel Too Real op de setlist, maar dat ging dan weer ten koste van A Hero's Death, waardoor mijn ene persoonlijke favoriet door de andere vervangen werd. Behalve een aantal nummers van Dogrel miste ik echter ook de rauwe energie uit de begintijd. Een nummer als Too Real werd in 2019 toch met meer energie gespeeld voor mijn gevoel. Maar misschien komt dat ook gewoon doordat ik niet heel bijtijds in de zaal was, wat meer achterin komt het toch iets minder over.

Ik vind het wel heel knap dat ze zo gegroeid zijn en ze speelden natuurlijk wel gewoon goed, maar ik merk toch dat ik zelf iets begin af te haken.

Juul1998B schreef:

Intens genoten vanavond

Wow lekkere combo met Wunderhorse er ook bij!

Mausie schreef:
Iemand gisteravond nog naar het Skatecafé geweest toevallig? Heel benieuwd wat een dj-set van de Fontaines inhoudt namelijk
Jazeker, stond op de Skate-ramp toen De conor's en Tom zich kwamen bemoeien met de muziekkeuze, die vooral lekker dansbaar was, met duidelijke band-favors en vermoedelijk inspiratiebronnen, veel jaren tachtig zoals The cure en The sound.
Grian had zn eigen afterpary en was er niet bij. Muziekkeuze van de DJ set was beetje vergelijkbaar met de setlist voorafgaand aan de concerten, en die was zaterdag en zondag vrijwel identiek. maar dan zonder de dance-beat's van vannacht .

Overgens was het concert van Zondag veel intenser dan de relatief matte Zaterdag. dat kwam voor meer dan de helft uit de veel betere interactie vanuit de zaal. De crowdsurfers die bij het podium werden afgeleverd bleven maar komen tijdens 'boys' en het lang aangehouden "free Palestine" koor werd door Tom met drumslagen extra aangemoedigd. De reviews van zaterdag kunnen de prullebak in.

blur8 schreef:
Overgens was het concert van Zondag veel intenser dan de relatief matte Zaterdag. dat kwam voor meer dan de helft uit de veel betere interactie vanuit de zaal. De crowdsurfers die bij het podium werden afgeleverd bleven maar komen tijdens 'boys'

Dan ging het voorin kennelijk wel meer los dan waar ik stond. Alleen tijdens Boys In The Better Land heb ik een matige poging tot een moshpit gezien

Circlejerkje hier bij optreden van Fontaines D.C. Ik vind het allemaal heeeeel goed meevallen. Zeuventje.

SanderT schreef:
Toen wel Too Real op de setlist, maar dat ging dan weer ten koste van A Hero's Death

Amai, had ik veel liever gehad. Ik vind Too Real één van hun beste en A Hero's Death met afstand hun irritantste nummer. Kutzooi zeg. Rot op ofzo met je life ain't always empty.

blur8 schreef:
Muziekkeuze van de DJ set was beetje vergelijkbaar met de setlist voorafgaand aan de concerten, en die was zaterdag en zondag vrijwel identiek.
Daar zat o.a Twinkle tussen, afkomstig van het geweldige album Heartworm van de Ierse band Whipping Boy. Grian Chatten en co. coverden het nummer zelf ook nog voor de Skinty Fia sessions. Wil iemand het nog hebben over een beetje dezelfde hoek van het hart op de albumhoes...?

Johnny Marr schreef:
Circlejerkje hier bij optreden van Fontaines D.C. Ik vind het allemaal heeeeel goed meevallen. Zeuventje.

(quote)

Amai, had ik veel liever gehad. Ik vind Too Real één van hun beste en A Hero's Death met afstand hun irritantste nummer. Kutzooi zeg. Rot op ofzo met je life ain't always empty.
Fake news, geweldig nummer en beter dan op Starburster na alle songs van hun nieuwe album.

Arno schreef:
(quote)
Fake news, geweldig nummer en beter dan op Starburster na alle songs van hun nieuwe album.

Ik vind het bezopen dat ze dan nu wel Too Real spelen en dan A Hero's Death weglaten... waarom met een set van nog geen 1,5 uur? Speel ze lekker allebei voor jouw fans, dat verdienen ze wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:22 uur

geplaatst: vandaag om 23:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.