MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Best Kept Secret Festival

zoeken in:
Geen kippenvel, maar wel aan t kijken.

Zeker gezien ja, koptelefoon op voor de buis en vanaf het eerst nummer All I Need gebiologeerd het optreden ondergaan.

(btw, Run The Jewels, altijd feest, nog in Tivoli gezien)

De-noir schreef:
(quote)

Dan kan Deb Googe haar plaats mooi innemen

Dat zou kunnen, maar dan is Sonic Youth Sonic Youth niet meer

Gisteren genoten van de Radiohead-set op TV; prachtig optreden!

Ik had niet echt een probleem met de setlist van Radiohead op BKS (wel met het gebrek aan interactie met het publiek, maar dit terzijde), maar toen ik de setlist van Glastonbury zag werd ik toch stiekem wel een beetje jaloers. Bijna alle hoogtepunten van hun set in Hilvarenbeek, plus zo'n beetje alle klassiekers die je stiekem toch ook graag had willen horen...

Was inderdaad leuk om terug te zien, hoewel ze in die anderhalf uur wat mij betreft de sfeer niet echt hebben kunnen pakken van een duurzaam festival waar nog meer podia en artiesten waren dan wat zich op 1 en 2 heeft afgespeeld. Wel weer mooie beelden van bovenaf, je hebt zo weer het gevoel dat je terug bent

Gretz schreef:
maar ik blijf het wel teleurstellend vinden dat ze 3 erg matige nummers van The King of Limbs uitkiezen en de mooiste nummers van The Bends, In Rainbows en A Moon Shaped Pool gewoon overslaan.
Sorry hoor, maar ze hebben zo te zien vijf(!) nummers van In Rainbows gespeeld en even zoveel van A Moon Shaped Pool. Dat ze net niet jouw favorieten gespeeld hebben is jammer, maar volgens mij hebben ze aardig wat fanfavorieten daarvan gespeeld. Je zou kunnen zeggen dat ze Jigsaw hadden mogen spelen, maar die sloegen ze al over bij de From the Basement (en volgens mij terecht). En wellicht ontbreekt Burn the Witch, maar die komt live ook niet echt uit de verf. Verder speelden ze Street Spirit, Paranoid Android, Idioteque, Exit Music, Let Down, Everything In Its Right Place, Pyramid Song...

Volgens mij een zeer behoorlijke setlist.

chevy93: wat Sandokan-veld zegt. Mogelijk klink ik wat verwend, maar ik blijf achter de minpunten staan die ik al eerder heb genoemd (te vroeg stoppen, weinig interactie en teveel ontoegankelijke nummers die minder goed op een festival passen).

Zo'n set als die op Glastonbury had veel meer mensen met een tevreden gevoel naar huis kunnen laten gaan. Radiohead heeft er blijkbaar bewust voor gekozen om zo ingetogen te spelen en werd daardoor niet voor iedereen de gedroomde afsluiter. Ik had op wat meer kippenvelmomenten gehoopt die er niet kwamen omdat ze het publiek er nauwelijks bij betrokken.

De interactie is er idd nauwelijks, maar de mannen zijn er ook maar druk mee.
Het weven van de sound en regelmatig met twee instrumenten in de weer zijn ( tijdens 1 song.) vergt natuurlijk wel focus.
Radiohead is een muzikantenband en het uitdragen van de sfeer en perfectie in de songs, is duidelijk het belangrijkste.
Dan blijft er weinig tijd over voor een interactie.
Yorke mompelt her en der wat en was trouwens op Glastonbury opmerkelijk jolig.

Ben het met chevy93 eens. Het punt met Radiohead is dat hun oeuvre in de breedte zo sterk is, dat iedereen andere persoonlijke favorieten heeft. Het is ook niet dat ze een hele obscure set, zonder bekende knallers hebben gespeeld en ik snap ook heel goed dat ze niet elke avond dezelfde set spelen.

Tuurlijk snap ik dat je teleurgesteld bent als je had gehoopt op Fake Plastic Trees, No Surprises en Jigsaw Falling Into Place. Persoonlijk vind ik dat juist mindere nummers in hun oeuvre en ben ik erg blij dat ze minder voor de hand liggende favorieten als Climbing up the Walls, All I Need en Myxomatosis hebben gespeeld. Dat is het euvel met een band als Radiohead, je loopt soms het risico dat je niet al je favorieten live ziet. Dat heb je niet bij een band met maar een paar goede nummers...

EDIT: ik zie nu de setlist van Glastonbury nu, en daar staan inderdaad wel zo'n beetje alle 'hits' op, wat zeer ongebruikelijk is voor Radiohead. Begrijp dat je liever die set had gezien, al blijf ik persoonlijk de BKS-setlist beter vinden ivm persoonlijke favorieten.

Gretz schreef:
Zo'n set als die op Glastonbury had veel meer mensen met een tevreden gevoel naar huis kunnen laten gaan.
Er is nogal een verschil tussen Glastonbury, misschien wel het meest prestigieuze (Europese) festival ter wereld en een Best Kept Secret, wellicht het festival met het minste aanzien tijdens hun festivaltour. Als ik dan lees dat het publiek af en toe nog best lauw was, kan ik me voorstellen dat ze er niet heel happig op zijn om hun volledige tijd vol te spelen. Waarbij aangetekend dat men volgens mij ook wel verkeerde verwachtingen had over de te spelen tijd. Al met al hebben ze net zoveel nummers gespeeld als tijdens hun concert in de HMH.

Radiohead heeft er blijkbaar bewust voor gekozen om zo ingetogen te spelen en werd daardoor niet voor iedereen de gedroomde afsluiter.
Volgens mij komt dat vooral door de eigen verwachtingen dan de daadwerkelijk gespeelde set. Ik zie hier zelfs mensen die het concert een 9 geven en teleurgesteld zijn dat het geen 10 is... Wellicht ben ik gewoon kritischer, maar het aantal concerten dat een 10 van mij krijgt, is op één hand te tellen. En een 9 is bij mij onmogelijk een teleurstellend concert.

Ik had op wat meer kippenvelmomenten gehoopt die er niet kwamen omdat ze het publiek er nauwelijks bij betrokken.
Hoort dat ook niet bij Radiohead? Ik heb nu een uur van het concert in Glastonbury gezien en daar is het publiek amper aan bod gekomen. Hooguit wat standaard, loze festivalkreten.

Titmeister schreef:
Dat is het euvel met een band als Radiohead, je loopt soms het risico dat je niet al je favorieten live ziet. Dat heb je niet bij een band met maar een paar goede nummers...
Bij sommige artiesten moet je geluk hebben dat er überhaupt fanfavorieten langs komen. *kuch* Neil Young *kuch*

chevy93 schreef:
Als ik dan lees dat het publiek af en toe nog best lauw was, kan ik me voorstellen dat ze er niet heel happig op zijn om hun volledige tijd vol te spelen.

Publiek was zeker enthousiast me dunkt. En dat zou geen punt mogen zijn, twee uur en half zijn twee uur en half, punt uit.

Johnny Marr schreef:
Publiek was zeker enthousiast me dunkt. En dat zou geen punt mogen zijn, twee uur en half zijn twee uur en half, punt uit.

Als je de setlist op BKS vergelijkt met alle andere festivals hebben ze overal even lang gespeeld (24 a 25 nummers). Die 2,5 uur is een beetje een opgeklopte verwachting van de organisatie geweest vermoed ik.

Marco dB schreef:
(quote)

Als je de setlist op BKS vergelijkt met alle andere festivals hebben ze overal even lang gespeeld (24 a 25 nummers). Die 2,5 uur is een beetje een opgeklopte verwachting van de organisatie geweest vermoed ik.

Toch hadden ze voor BKS een uitzondering moeten maken. Wij zijn meer dan de rest, toch?

Johnny Marr schreef:
Toch hadden ze voor BKS een uitzondering moeten maken. Wij zijn meer dan de rest, toch?

Sowieso
Gezien de teleurstelling die ik om me heen zag was het aanvankelijk wel een domper. Maar achteraf zie ik het toch als een prima setlist. Veel mooie dingen die ze elders niet speelden. Alleen met de keuze voor laatste twee nummers (Lotus Flower en There There) bleef het gevoel van de grande finale een beetje achterwege.
Zelfde was bij Wilco op Lowlands een paar jaar geleden. Zouden ook 2,5 uur spelen en werd iets meer dan 2. Op een festival is dat natuurlijk eigenlijk ruim voldoende.

There There vond ik anders wel een kapot geniale afsluiter, voor mij was dat echt nog een laatste keer knallen. Had het niet anders gewild.

Wilco is waarschijnlijk de enige band ter wereld die Radiohead qua liveperformance nog in stukjes hakt. Hun optreden vorig jaar op het Cactus Festival in Brugge blijft het beste wat ik ooit live heb mogen aanschouwen.

Ik vond de setlist ook uitstekend op BKS. Het is net wat Marco zegt, mijn enige kritiekpuntje is dat de afsluiting anders had gekund. Een tweede toegift met There There gevolgd door bijv. Karma Police of Creep had voor een uitzinniger slot gezorgd dan het nu was.

Verder hangt het er bij RH maar net vanaf wat je persoonlijke favorieten zijn. Tijdens de eerste van de twee HMH shows speelden ze bijvoorbeeld Videotape. Voor mij het ultieme hoogtepunt en het mooiste wat ik RH ooit heb horen spelen terwijl een ander misschien veel liever een ander In Rainbows nummer had gehad.

Die 2½ uur was meer een soort maximum volgens mij. Maar ze hebben gewoon een set gespeeld net als op bijna alle andere plekken.

Crowdpleasers zijn het nu eenmaal niet.
Op Clastonbury waren ze meer in hun nopjes en dat leverde ook wat meer extra's op.
In basis is het bepaald niet de band die alles speelt wat het publiek graag wil horen.
Die luxe hebben ze en daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt.

Van mij mogen ze de hele Kid A..Hail to the Thief en In Rainbows integraal spelen als tripelconcert te Westmalle

Mijn idee luigi! Genoeg boeiend materiaal

In ieder geval komen dan wel al mijn faves van die albums langs

luigifort schreef:
In ieder geval komen dan wel al mijn faves van die albums langs

Gretz schreef:
(quote)

The National, The War on Drugs en nog een Britse groep à la Foals of Kasabian, zoiets zal het waarschijnlijk wel worden. Nog liever zou ik The xx zien, maar ik betwijfel of zij volgend jaar nog zullen touren.

Of Tool, nu ze met een nieuw album komen
Of zou het toch gewoon Fortarock worden?

Sandokan-veld schreef:
Ik had niet echt een probleem met de setlist van Radiohead op BKS (wel met het gebrek aan interactie met het publiek, maar dit terzijde), maar toen ik de setlist van Glastonbury zag werd ik toch stiekem wel een beetje jaloers. Bijna alle hoogtepunten van hun set in Hilvarenbeek, plus zo'n beetje alle klassiekers die je stiekem toch ook graag had willen horen...

Glastonbury kreeg inderdaad de ideale festivalset. Benieuwd wat Rock Werchter vrijdag voor hun kiezen krijgt.

Maartenn (crew)
Voor de geïnteresseerden; de hele Glastonburyset is ook online gezet (door BBC, dus goed geluid): Radiohead Live Glastonbury 2017 Full Show HD - YouTube

Johnny Marr schreef:

Wilco is waarschijnlijk de enige band ter wereld die Radiohead qua liveperformance nog in stukjes hakt.

Gewaagd statement...

El StepperiƱo schreef:
(quote)

Gewaagd statement...

OK, in stukjes hakken is misschien ietwat overdreven. Maar heb je ze al live gezien?

Vorig jaar op Best Kept Secret ja. En ja, dat was goed. Maar ik kan nog wel wat bands aandragen die ik live geweldig vind, zoals Marillion, Steven Wilson, Sigur Rós, The Neal Morse Band, Dream Theater...

Ik nomineer de Thee Oh Sees, een van de betere livebands op deze aarde.

Vind het trouwens merkwaardig dat over BKS drie pagina's worden volgeschreven en over DTRH niet, kunnen we concluderen dat BKS meer in de smaak valt bij MuMe users dan DTRH?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:49 uur

geplaatst: vandaag om 10:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.