menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / In with the Ladies: top 100

zoeken in:
geplaatst:
Heren, dames ook: ik heb me voorgenomen om aan te treden als opvolger van de huidige poszteur en ik beoog dat te gaan doen in het weekend. Ben thans daartoe druk doende leuke versjes en liedjes te vinden.

geplaatst:
Te lang niets meer gehoord van vriendinnetje Gwen! Was dit pareltje eigenlijk al weer vergeten....

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
005. Grimes - REALiTi

https://www.musicmeter.nl/images/cover/514000/514027.300.jpg?cb=1565987907

Door met de popperfectie. Beter dan dit wordt het bijna niet .

jordidj1 schreef:
Tijd voor de benodigde portie ontoegankelijke lieve-meisjesmuziek. Verslavende, ingenieuze popmuziek maakt deze dame, je vraagt je af waarom zij niet de hitlijsten verpletterend. Al is het laatste wel verklaarbaar: haar sound lijkt mierzoet, maar is eigenlijk heel donker en creepy.

In REALiTi (wel de demoversie natuurlijk!) kan ik mijzelf compleet in verliezen, vooral door de dromerige en kleurrijke instrumentatie. Elk subtiel geluidje dat in het nummer is verwerkt is van toegevoegde waarde, catchy as hell.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://open.spotify.com/user/1158089169/playlist/6XTAFWVp8OdaIO6oKBHgHT

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

In with the ladies: top 100 on Spotify - open.spotify.com

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
004. Neneh Cherry - Buffalo Stance

https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8675.300.jpg

Als ik door één artiest - en vooral dit nummer - enorm gegrepen ben na mijn top 100-presentatie, dan is het Neneh Cherry wel. Het kwartje wat betreft Buffalo Stance begon eindelijk te vallen en raakte serieus verslaafd aan de song. Naast een compleet euforisch gevoel, krijg ik ook altijd een enorm nostalgische zweep. Waarom? Geen idee. Het nummer brengt mij in zo'n dusdanig wereldje waar ik erg blij van wordt. Who's that gigolo on the street with his hands in his pockets and his crocodile feet?

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
003. Lana Del Rey - Born To Die

https://static.fnac-static.com/multimedia/Images/FR/NR/15/f4/40/4256789/1540-1/tsp20180205100308/Born-to-die-The-paradise-edition.jpg

We enteren de top 3 en die is natuurlijk incompleet zonder Lana del Rey. Ik loop momenteel helemaal weg met haar muziek en ze zal voortaan altijd mogen rekenen op mooie plekjes in toplijstjes.

jordidj1 schreef:
to love is to live
so to love the wrong person
is to be born to die

Op nummer 86 vinden we de vrouw die nooit lacht, althans, niet zo vaak. Zowel bij het grote publiek, als bij de niche geliefd. De warme, melancholische sfeer zijn de rode draad door haar songs. Video Games is de favoriet bij de meesten, maar ik heb altijd al de voorkeur gehad voor de titeltrack van haar debuut.

De band met dit nummer is persoonlijk. Als ik een relatie heb, is het meestal kortstondig en merk ik al gauw dat de vrouw in kwestie níet de liefde van mijn leven is. Desondanks wil ik er wel alles uit halen wat er nog in zit (je zou het misbruik kunnen noemen).

Dan hebben we het alleen nog maar over de betekenis van de tekst, want hey, het nummer zelf staat al als een huis. Sfeervolle instrumentie, de stem van Lana (hoe zij van stemgeluid switcht in de refreintjes ) en de 'all right'-geluidjes op de achtergrond maakt de song nog catchy ook.

IK WILDE HAAR LIVE ZIEN IN DE ZIGGO AFGELOPEN FEBRUARI!!!

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
002. Janelle Monáe - Q.U.E.E.N. (feat. Erykah Badu)

https://t2.genius.com/unsafe/220x220/https%3A%2F%2Fimages.genius.com%2F35deef98dc92ebb6c4fd673191808f09.640x640x1.jpg

Categorize me, I defy every label

Janelle, Janelle, wat doe je met me. Je maakt me helemaal gek. Na Down The Rabbit Hole afgelopen zomer ben ik definitief verkocht. Wat is ze leuk, hot, maar vooral: wat is ze goed! Eén van mijn favoriete optredens ooit, by far.

jordidj1 schreef:
En waar een koning is, is een koningin nooit ver weg. Jullie hadden waarschijnlijk geen twijfels, over wie het meest geschikt is voor die job. Net als Lamar is Monáe een boegbeeld, een heldin. Alle mensen die niet in één hokje zijn te plaatsen, kunnen hun ei kwijt bij de queen.

Q.U.E.E.N. kan zomaar de soundtrack zijn voor een LBGT-campagne, met Monáe zelf als leider natuurlijk. Al dansend roept ze haar publiek om uit de maat dansen, gek te doen en fabuleus te gedragen. Niemand hoeft zich anders op te stellen dan hij of zij is, ook al maakt dat anderen oncomfortabel. De ik-cultuur moet regeren, mensen moet potverdorie van zichzelf gaan houden.

Met wat hulp van Erykah Badu brengt ze hier niet alleen een sterke boodschap, maar ook een erg verslavend festival anthem. Bravo.

Stiekem dus ook wat Erykah Badu in de top 100 gesjoemeld. Ook een toffe chick .

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Bijna tijd voor de nummer 1. Zitten jullie klaar?

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
001. Nelly Furtado - All Good Things (Come To An End)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/49000/49012.300.jpg

Flames to dust, lovers to friends
Why do all good things come to an end?

jordidj1 schreef:
Rond je tienerjaren creëer je herinneringen, zet je momenten neer die je in je leven nooit meer vergeet. Onbezorgdheid, geen stress en genieten van de vrijheid. Voetballen in het park, de veel te dikke boeken kaften en de eerste prille schoolliefdes. Langzamerhand bouw je af naar een serieuzer leven, komen verslavende middelen in het spel en wordt de druk van presteren groter. Je gaat van school, jij en je vriendengroep gaat zich opsplitsen over het (buiten)land en plots staat een carrière voor de deur.

"Schooltijd is de beste tijd van je leven!" hoor ik ouders pretentieus roepen. Hoe cliché dat ook klinkt, er zit wel een harde kern van waarheid in. Ik zie voormalig klasgenoten een heuse loopbaan opbouwen, trouwen of een enorme puinhoop van hun leven maken. Ik mag dan "maar" een een mbo-diploma op zak hebben, ik heb tenminste wel een duidelijk doel voor ogen. Op korte termijn zoveel mogelijk kennis en ervaring verzamelen op het gebied van horeca, om daarna op lange termijn in "mijn" Friesland zo veel mogelijk zaken te beheren. Al dan niet voorzien van een verstopt methlab, het moet natuurlijk wel lucratief blijven...

Nu ik erg gefocust en gepassioneerd vooruitkijk op mijn toekomst, is het nooit verkeerd om met een beetje weemoed terug te kijken naar mijn jeugd. Geen artiest kan die reflectie beter vertalen naar het muzikale scherm, dan mijn geliefde Nelly Furtado. Als dan zelfs de stoere Timbaland een idyllische, nostalgische en voor zijn doen a-typische productie eronder legt, kijkt niemand je raar aan.

Inmiddels werk ik voor Eurostar, maar die droom is er nog steeds. Maar eerst internationaal gaan! Hopelijk is alles binnenkort weer (letterlijk) op de rit.

En zo komt deze dames top 100 aan een eind. Alle mooie lijstjes komen aan een eind en niet geheel onverwacht voert Nelly deze lijst aan. Nelly kleurt mijn leven en biedt mij troost in hopeloze dagen .

geplaatst:

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Hierbij de volledige lijst:

001 Nelly Furtado - All Good Things (Come To An End)
002 Janelle Monaé - Q.U.E.E.N.
003 Lana Del Rey - Born To Die
004 Neneh Cherry - Buffalo Stance
005 Grimes - Realiti (Demo)
006 ROSALÍA - MALAMENTE
007 Gwen Stefani - Hollaback Girl
008 Aaliyah - Try Again
009 Ann Peebles - Tearhouse
010 First Aid Kit - The Lion's Roar
011 Angus & Julia Stone - Hold On
012 ABBA - Lay all your love on me
013 Shakira - Hips Don't Lie
014 Kate Bush - Cloudbusting
015 Joni Mitchell - Blue
016 Tori Amos - Winter
017 Wolf Alice - Don't Delete The Kisses
018 Solange - Losing You
019 Alizée - Moi… Lolita
020 Francoise Hardy - Tous Le Garcons et Les Filles
021 Dolly Parton - Jolene
022 Madonna  - Like A Prayer
023 Amy Macdonald - This is the Life
024 PJ Harvey - Big Exit
025 Keri Hilson - Knock You Down
026 Alicia Keys - Karma
027 CHVRCHES - The Mother We Share
028 Little Simz - 101 FM
029 Santigold - Disperate Youth
030 Mark Ronson - Nothing Breaks Like a Heart (feat. Miley Cyrus)
031 Jerry Williams - A Hairdressers Called Sids
032 All Saints - Pure Shores
033 Kylie Minogue - Love At First Sight
034 Avril Lavigne - Complicated
035 Adele - Someone Like You
036 FKA twigs - Cellophane
037 Jorja Smith - Blue Lights
038 Brandy, Monica - The Boy is Mine
039 London Grammar - Hey Now
040 Emotions - Best of my Love
041 Nena & Kim Wilde - Anywhere, Anyplace, Anytime
042 Pussycat Dolls - Beep
043 Naaz - TAPED
044 Laura Branigan - Self Control
045 Jade Bird - Uh Huh
046 Anna Calvi - As a Man
047 Cesária Evora - Sodade
048 Taylor Swift - Shake It Off
049 Lady Gaga - Bad Romance
050 No Doubt - Don't Speak
051 girl in red - Girls
052 Big Thief - Forgotten Eyes
053 Sugababes - Overload
054 Agar Agar - Cuidado, Peligro, Eclipse
055 Goldfrapp - Utopia
056 Bangles - Manic Monday
057 Heart - Alone
058 HAERTS - All the Days
059 Patti Smith - Because the Night
060 Lorde - Sober
061 Rihanna - Unfaithful
062 Gabriella Cilmi - Sweet About me
063 Ariana Grande - Love Me Harder
064 Robyn - Dancing on my Own
065 Cœur de Pirate - Place De La République
066 Beach House - Lemon Glow
067 Faye Wong - No Regrets
068 Christina Aguilera - Hurt
069 Pongo - UWA
070 Katy Perry - Dark Horse
071 Spice Girls - Spice up your life
072 Courtney Barnett - Depreston
073 Julee Cruise - Into The Night
074 Blondie - Maria
075 Lasgo - Something
076 Chromatics - Camera
077 Beyoncé & Jay-Z - Crazy in Love
078 Kate Tempest - Europese Is Lost
079 Wende - Deze Gin
080 Dua Lipa - Physical
081 Missy Elliott - Get Ur Freak On
082 Britney Spears - Everytime
083 Natalie Imbruglia - Torn
084 Tove Lo - Disco Tits
085 Janet Jackson - Rhythm Nation
086 Georgia - About Work The Dancefloor (The Black Madonna Remix)
087 Camila Cabello - Havana
088 Kat Deluna - Whine Up
089 Azealia Banks - 212
090 TLC - No Scrubs
091 Destiny's Child - Survivor
092 Aretha Franklin - Respect
093 M.I.A. - Paper Planes
094 Let's Eat Grandma - Falling Into Me
095 Natasha Bedingfield - Unwritten
096 Kesha - Tik Tok
097 Jojo - Leave (Get Out)
098 Siri Nilsen - Passasjer
099 Eefje de Visser - Ongeveer
100 Weyes Blood - Movies

geplaatst:
Nelly

geplaatst:
Ik verwacht wel 100 persoonlijke verhalen & prachtige anecdotes van Mjuman nu.

geplaatst:
Lieve lijst

geplaatst:
jordidj1 dankjewel! Leuke lijst, voldoende haakjes, aanknopingspunten - The Buffoons zongen al morgen is er weer een dag en zo is 't maar net!

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Nou dat was precies mijn gedachtengang, Mju. Hopelijk maak je er net zo'n feest van als ik.

geplaatst:
Toen Aero zo’n zes weken geleden dit top startte, was mijn aandacht vrij snel getrokken, vanwege de opzet. Ik keek er naar met interesse en telkens weer moest ik eraan denken wie ik dan wel in zo’n lijst zo willen opnemen. Eerder was Aero me hier https://www.musicmeter.nl/forum/2/8052]Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis al voorgegaan. Toen Jordy eenmaal bezig was, begon in mijn hoofd een virtuele lijst langzamerhand vorm te krijgen.
Normaal ben ik iemand die een artiest slechts eenmaal noemt in een lijst, maar van die zelfopgelegde regel wijk ik nu af, ook ‘features’ neem ik op en duetten sluit ik ook niet uit. Sommige zangeressen worden meermaals genoemd, verschillende bands/samenwerkingsverbanden, verschillende (sub)genres om de groei van hun vocale vaardigheid uit te laten komen. Uiteraard zal ik pre-millenium songs meenemen, net zoals songs van na de eeuwwende. Geen idee hoe de verdeling/zal komen te liggen. De lijst zal gaandeweg zijn definitieve vorm aannemen, mede onder invloed van de vindbaarheid van een bepaalde artieste/song via de gebruikelijke kanalen. We beginnen met, het begin: ritme!

100. The Slits "In The Beginning There Was Rhythm" - YouTube

Het album waarvan deze song afkomstig is

heeft ook meegedaan in [url=https://www.musicmeter.nl/forum/18/6205/90#2159883]MOOWS - Mjuman's Onbekende en Onbeminde Wave Sounds
en op basis van de hoes vond iemand het nodig op te merken dat een paar blote tieten (de hoes) goed zou zijn voor wat extra aandacht. Nou kom maar op dacht ik en vervolgens wees ik die user erop om maar snel op zoek te gaan naar het OOR-nummer waarin het album van The Slits werd besproken, want op de voorkant daarvan had Ari Up (meen ik) niets meer om het lijf en droeg Nina Hagen een heksen-outfit.

Eerder schreef ik al Gefascineerd door de dwarse klanken en atypische zang ben ik in ieder geval ‘weg’ van deze muziek. Cut is het resultaat van op en top DIY-mentaliteit. Dit is écht punk, met een waarlijk uniek geluid. Duidelijk beïnvloed door dub-reggae ontstond door de eigenzinnigheid van deze 4 vrouwen ontstond een bijzondere chemie.

Niets aan toe te voegen

geplaatst:
Mooi begin met The Slits ♡ (ooit door iemand hier op MuMe aangeraden, misschien was jij het wel Mju )

geplaatst:
99. Conny Froboess - Zwei kleine Italiener - Live (ESC 1962) - YouTube
https://media.hitparade.ch/cover/big/conny_froboess-zwei_kleine_italiener_a.jpg
De song waarvan bepaalde users ongetwijfeld vermoeden dat ie zou komen en dus komt ie ook. Songfestivalwinnares '62 met haar vrolijke liedje over Italiaanse arbeidsmigranten; jazeker de eerste golf arbeidsmigranten waren - in de 50s/60s Italianen en Spanjaarden.

In die tijd waren er nog heel weinig auto's, was de lucht schoon, de seks vies (behalve indien gehuwd; hoe meer zielen, hoe meer vreugd). Geen idee of deze song tot mij is gekomen via de televisie - dat zou maar zo kunnen, gezien het jaar (1962) - of via de Philips buizenradio. Onbezorgd en vrolijk ging het er goed in; ik zie mezelf zo nog met Lego een huis bouwen, terwijl deze muziek op de radio klinkt.

geplaatst:
Gretz schreef:
Mooi begin met The Slits ♡ (ooit door iemand hier op MuMe aangeraden, misschien was jij het wel Mju )

Zou maar zo kunnen; ik zou ook eerder The Slits aanraden dan bijv The Raincoats (uit dezelfde tijd)

geplaatst:
98. https://www.youtube.com/watch?v=-cHxiaYBt-4]Moodswings - Spiritual High (Part 2) (State Of Independence) - YouTube

[url=https://www.musicmeter.nl/album/750642[/url]
Vlakbij de UB in de (Utrechtse) binnenstad, zat lang cd-uitleen Verlaine. Eigenaar Sylvo had een goed geheugen en een fijne neus qua aanraders. Verlaine (je kon er, wel zo handig, ook cassette’s van Maxell en TDK kopen) heeft in het decennium rond de eeuwwisseling voor mening Utrechtse student een soort van gidsrol gehad; er zijn hier meer oudere users, onder wie ik zelf, die met weemoed aan Verlaine denken; mede onder invloed van de digitalisering sloot Verlaine de deur eind 2005.

Deze Moodswings was een aanrader voor mij. Onmiskenbaar is de koele, maar toch emotiegekleurde stem van Chrissie Hynde die ik eigenlijk na de eerste drie albums van The Pretenders uit het oog was verloren. Het eerste album van The Pretenders is een regelrechte klassieker en bevat meerdere 4 – 5 sterren songs. Deze song werkt heel relaxend en tevens ‘energizing’.
Nummer is trouwens van Vangelis (en Jon Anderson) en bekend geworden in de versie van Donna Summer.

geplaatst:
Conny, pas later wist ik dat dit een Songfestival inzending was. Mijn moeder zong het nog wel eens in huis en volgens mij had ze het op single. Ik ken het dus door haar.

Maar Songfestivalwinnares in 1962? Dat was toch echt Isabelle Aubret met Un Premier Amour (aldus aERo Maas).
Conny werd dat jaar zesde (van de dertien) met dit nummer.

geplaatst:
Dat dit topic een vervolg krijgt... erg leuk en weer heel andere namen nu. Heerlijk!

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Conny, pas later wist ik dat dit een Songfestival inzending was. Mijn moeder zong het nog wel eens in huis en volgens mij had ze het op single. Ik ken het dus door haar.

Maar Songfestivalwinnares in 1962? Dat was toch echt Isabelle Aubret met Un Premier Amour (aldus aERo Maas).
Conny werd dat jaar zesde (van de dertien) met dit nummer.

Je hebt helemaal gelijk, wishful thinking van mij
Misschien komt er nog wel een winnares.

geplaatst:
97. https://www.youtube.com/watch?v=8XgQ2FgJ6vs]Ixode - YouTube
[url=https://www.musicmeter.nl/album/225043[/url]

Bij een van de eerdere afleveringen van LeGuessWho kreeg ik de tip om vooral te gaan kijken bij Zola Jesus. Dat heb ik gedaan en dat was een bijzondere ervaring: wat een power-zangeres, die de 'ijzige' gothic/punk-stijl van Siouxsie - soms kreeg je gewoon rillingen - kon mengen mengt met het stemvermogen van bijv Katie Stelmanis (Aura), wat een kracht en wat een vermogen om een noot lang aan te houden. Was zeer onder de indruk. Incidenteel zingt ze ook mee bij M83 en dan hoor je direct dat die songs aan zeggingskracht winnen. Op de duur kan zo'n power voice wat vermoeiend werken.

geplaatst:
96. https://www.dailymotion.com/video/xk0gpj] Firefox AK
[url=https://www.musicmeter.nl/album/225043[/url]

Kwaliteitspop om goede zin van te krijgen; daarvan kan Zweden nog wel meer exporteren. Met name op het gebied van pop, singer/songwiter en elektro staan er in Zweden heel regelmatig nieuwe talenten op. Firefox AK (= Andrea Kellerman) leerde ik kennen via de remix van Boeoes Kaelstigen; behalve remixes maken zij ook nog eigen albums elektropop/minimal light (Tanum Teleport).

Prettige, goed in het gehoorliggende popmuziek.

geplaatst:
95. Maria Callas & Carlo Bergonzi - Mario! Mario! Mario! - Tosca 1965  トスカ - YouTube

https://media.s-bol.com/3ljEqW5Oj3gr/124x124.jpg

Ok, bekentenis nr 1: ik vind opera een fraai en intrigerend muzikaal schouwspel, zeker live. Zo'n twee uur zit je dan in mooi oud gebouw (Concertgebouw, Carré, La Scala) of in een modern, multifunctioneel en pimpbaar gebouw (Gelredome) te kijken naar een vocaal spektakel dat in die beknopte tijdsspanne je met een breed scala aan emoties in het leven (liefde, hoop, list & bedrog, haat) laat kennismaken. Geliefden krijgen elkaar echter nooit al kan het wel even duren voor ze de laatste adem uitblazen, zoals Groucho Marx ooit al zei: "it ain't over till the fat lady sings".

Maria Callas, opvallende persoonlijkheid, met een magistrale stem, of zoals de NL wiki schrijft: "de kracht van Callas' stem ligt met name in de dramatische presentatie; ze zong haar partijen op een buitengewoon meeslepende wijze en met volle overtuiging, waarbij de onberispelijkheid van de techniek duidelijk op de tweede plaats kwam ten opzichte van de emotionele impact op de luisteraar."

Callas heeft een vrij tragisch leven geleid: ze was nog geen 40, toen ze ten tijde van haar relatie met Ari Onassis haar muzikale actviteiten op een laag pitje zette. Diezelfde Onassis deed haar uitgeleide en trouwde in '68 met Jacqueline, de weduwe van JFK. Callas trok zich terug in haar appartement in Parijs. In '73 - '74 deed ze nog eenmaal een come-backtour om vervolgens vereenzaamd te overlijden in 1977.

Algemeen wordt Callas beschouwd als een van de grootste operazangeressen - voor mij echt wel een zangeres die voor kippenvel zorgt: word stil en geroerd door haar stem.

geplaatst:
dus ook G kon van Mju nog wat leren...

geplaatst:
jordidj1 schreef:

Even mijn certified fanclub taggen:, 123poetertjes, Gretz, Arrie, Johnny Marr, ArthurDZ, aerobag, Koenr

Gast
geplaatst: vandaag om 03:37 uur

geplaatst: vandaag om 03:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.