Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic
zoeken in:
1
geplaatst: 17 juli 2020, 19:46 uur
nico1616 schreef:
Ik hoop op genoeg vrouwen in de lijst: Kate Bush, Lana Del Rey, Joanna Newsom, Tori Amos, Joni Mitchell e.d. Genoeg soul en R&B mag ook wel, en graag een flinke dosis electronic en synthpop.
Kortom: vooral werk van Janelle Monáe?Ik hoop op genoeg vrouwen in de lijst: Kate Bush, Lana Del Rey, Joanna Newsom, Tori Amos, Joni Mitchell e.d. Genoeg soul en R&B mag ook wel, en graag een flinke dosis electronic en synthpop.
3
geplaatst: 17 juli 2020, 19:54 uur
chevy93 schreef:
In ieder geval volgt morgen de eerste update!
* Stopt met F5'en van de uitslagen pagina In ieder geval volgt morgen de eerste update!

0
Magick1
geplaatst: 17 juli 2020, 23:00 uur
Ik ben ook voorstander van een trage ontknoping. Vorige editie woonde ik nog in China, en was het altijd het eerste wat ik deed in de ochtend: Checken of er een nieuwe update was. Vaak had ik geen enkele notering, en dan zat ik maar te jammeren dat ik een top-500 had moeten insturen. Daarom maar een top 500 deze keer.
1
geplaatst: 17 juli 2020, 23:36 uur
2
geplaatst: 18 juli 2020, 10:13 uur
Eerste vijf staan er! Volgens mij heb ik niets te veel gezegd toen ik zei dat het (zeker onderin) een bont gezelschap is. 
Nog even ter herinnering: ik weet dus ook niet wat er gaat komen. Ik weet het pas zodra ik het geplaatst heb en de URL verandert in een link naar het album.

Nog even ter herinnering: ik weet dus ook niet wat er gaat komen. Ik weet het pas zodra ik het geplaatst heb en de URL verandert in een link naar het album.
4
geplaatst: 18 juli 2020, 10:22 uur
Fijn begin. Van Bohren ken ik enkel Black Earth en daar heb ik eigenlijk altijd genoeg aan gehad, maar misschien moet ik toch eens verder hun oeuvre induiken. Ik zag ze in 2018 live in de Arminiuskerk en dat was wel echt heel erg goed, ik was behoorlijk onder de indruk.
Ik ben van plan om een paar platen die ik niet ken een luisterbeurt te geven, misschien is 1 per tien- of twintigtal een aardig doel. We zouden er ook enkele kunnen CSL'en op BeatSense als er animo is.
Ik ben van plan om een paar platen die ik niet ken een luisterbeurt te geven, misschien is 1 per tien- of twintigtal een aardig doel. We zouden er ook enkele kunnen CSL'en op BeatSense als er animo is.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 10:28 uur
chevy93 schreef:
, zo maak je het voor jezelf ook nog extra interessant. Smart thinking.Ik ga eens kijken of het me lukt om alle albums die ik nog nooit gehoord heb, te gaan luisteren. Zal waarschijnlijk wel heel erg lang gaan duren, maar dat lijkt me wel een mooi project.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 10:34 uur
Heerlijk album, die komt uit de koker van team madmadder.
Van mij mag de presentatie op zijn dooie gemakje plaatsvinden, kan ik tussendoor nog genoeg ontdekken.

Beatsense altijd bij
0
geplaatst: 18 juli 2020, 10:38 uur
Eerste update dus 2/5, als dat doorzet heb ik 400 albums in de lijst. 
Van Bohren en Current 93 ken ik andere albums, maar komen zeker op de (lange) lijst van 'zeker nog een keer beluisteren!'
edit: Deze van Current 93 beluisterd. Erg fraai.
Dare is voor mij zo'n album dat ik ooit een keer opzet als ik geen idee heb wat te luisteren en ik er toevallig op stuit.

Van Bohren en Current 93 ken ik andere albums, maar komen zeker op de (lange) lijst van 'zeker nog een keer beluisteren!'
edit: Deze van Current 93 beluisterd. Erg fraai.

Dare is voor mij zo'n album dat ik ooit een keer opzet als ik geen idee heb wat te luisteren en ik er toevallig op stuit.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 10:49 uur
Eerste update meteen 2 favorieten. Wel laag natuurlijk, maar ik ben allang blij dat ze erin staan. 

1
geplaatst: 18 juli 2020, 10:51 uur
Koenr schreef:
Jeeej, zo deed ik dat twee jaar terug ook (althans bij de eerste tiental updates, daarna was mijn discipline were foetsie x). Was een fijne reis destijds. Samen luisteren is nog fijner Ik ben van plan om een paar platen die ik niet ken een luisterbeurt te geven, misschien is 1 per tien- of twintigtal een aardig doel. We zouden er ook enkele kunnen CSL'en op BeatSense als er animo is.

Ken geen enkel album van deze aftrap, dus de ontdekkingsreis kan al gaan beginnen. Blijkbaar heb je toch gauw drie redelijk hoge noteringen nodig om het te halen.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 12:44 uur
chevy93 schreef:

Heb jij inzicht in het percentage ‘hits’ per deelnemer? En kan jij dat delen?
0
geplaatst: 18 juli 2020, 12:49 uur
Die plaat van Current 93 heeft ook mijn interesse, een eventuele Beatsense sessie lijkt me wel leuk.
Blij met Dare en Fordlandia. Die heb ik zolang niet gehoord, dat ie er bij mij nu buitenviel - met 4* kwam je voor mijn top 500 ook nog wel tekort. Maar moet die nodig weer eens draaien. Paar jaar terug ook een interessant boek erover gekocht, dus dan ik mooi lezen en luisteren tegelijk.
Bohren is voor mij iets uit mijn studententijd 15-20 jaar geleden. Al luistert een vriend er nog steeds graag naar.
Blij met Dare en Fordlandia. Die heb ik zolang niet gehoord, dat ie er bij mij nu buitenviel - met 4* kwam je voor mijn top 500 ook nog wel tekort. Maar moet die nodig weer eens draaien. Paar jaar terug ook een interessant boek erover gekocht, dus dan ik mooi lezen en luisteren tegelijk.
Bohren is voor mij iets uit mijn studententijd 15-20 jaar geleden. Al luistert een vriend er nog steeds graag naar.
2
geplaatst: 18 juli 2020, 13:06 uur
Met de hernieuwde kennismaking met The Human League vandaag herinneren deze eerste vijf albums mij vooral aan mijn studententijd in de tweede helft van de jaren 70 & de eerst helft van de jaren 80. Iets langer dan 2 X 45 minuten dus ... Op ‘kot in de ‘Sinjorenstad’.
De hoogtijdagen van de ‘synth pop’, waarvan The Human League - naast bands als Duran Duran en Depeche Mode - een belangrijke vertegenwoordiger was & vanwege hun wereldwijde succes waarschijnlijk ook de bekendste. .... En natuurlijk ook de tijd waarin ik - om mijn studie te bekostigen - op verzoek en tegen betaling - van wie kent hem nog? De Franc! - vaker praatjes draaide.
De introductie van de synthesiser in de popmuziek was – zo te horen - helemaal geslaagd. De synthesiser & de pulserende elektronische ritmes maken het groepsgeluid. Kraftwerks pionierswerk was niet voor niets geweest. Phil Oakey en consorten hypeten zich er een weg mee naar de top van de internationale hitparades.
Na de ‘doom & gloom’ van de punk & new wave was de wereld duidelijk aan enige verlichting & amusement toe en dat brachten de dames en heren van de synthpop volop. Ik verwacht een hernieuwde opleving van soortgelijke genres wanneer Corona eindelijk is uitgeraasd.
Hoewel ik zelf nooit zo’n liefhebber van The Human League ben geweest - staat het album hier nog op zolder. Vaker gebruikt, maar nog in de originele verpakking! Iemand belangstelling? - de jongelui toen lustten er duidelijk wel pap van. Het bracht de zaak vaak wel In beweging ...
Binnen de syntpop ging mijn voorkeur in 1981 eerder uit naar The Gang of Four’s ‘Solid Gold’ & Heaven 17’s ‘Penthouse & Pavement’, maar de singles die van ‘Dare!’ werden getrokken zijn inmiddels klassiek. Of het hele album dat nu ook nog is ga ik vandaag nog eens lekker op mijn gemak beluisteren, als ik de elpee tenminste snel vind.
[embed] Heaven 17 - (We Don't Need This) Fascist Groove Thang - YouTube[/embed]
Banned by BBC Radio in the 80s ... Here recorded by BBC Radio 6 (2010)
Zelf zag ik die periode in mijn lijstje (helaas) finaal over het hoofd. Moet ik Het dan volgende keer nog een langer lijstje maken? Het was nu al een gevecht om bijna 50 jaar popmuziek samen te vatten op 1 A4’tje ...

Volgens mij spreekt die laatste zin zichzelf tegen!!!? Zo moet ik het hebben .... voegde hij er ironisch nog aan toe ...
De hoogtijdagen van de ‘synth pop’, waarvan The Human League - naast bands als Duran Duran en Depeche Mode - een belangrijke vertegenwoordiger was & vanwege hun wereldwijde succes waarschijnlijk ook de bekendste. .... En natuurlijk ook de tijd waarin ik - om mijn studie te bekostigen - op verzoek en tegen betaling - van wie kent hem nog? De Franc! - vaker praatjes draaide.
De introductie van de synthesiser in de popmuziek was – zo te horen - helemaal geslaagd. De synthesiser & de pulserende elektronische ritmes maken het groepsgeluid. Kraftwerks pionierswerk was niet voor niets geweest. Phil Oakey en consorten hypeten zich er een weg mee naar de top van de internationale hitparades.
Na de ‘doom & gloom’ van de punk & new wave was de wereld duidelijk aan enige verlichting & amusement toe en dat brachten de dames en heren van de synthpop volop. Ik verwacht een hernieuwde opleving van soortgelijke genres wanneer Corona eindelijk is uitgeraasd.
Hoewel ik zelf nooit zo’n liefhebber van The Human League ben geweest - staat het album hier nog op zolder. Vaker gebruikt, maar nog in de originele verpakking! Iemand belangstelling? - de jongelui toen lustten er duidelijk wel pap van. Het bracht de zaak vaak wel In beweging ...
Binnen de syntpop ging mijn voorkeur in 1981 eerder uit naar The Gang of Four’s ‘Solid Gold’ & Heaven 17’s ‘Penthouse & Pavement’, maar de singles die van ‘Dare!’ werden getrokken zijn inmiddels klassiek. Of het hele album dat nu ook nog is ga ik vandaag nog eens lekker op mijn gemak beluisteren, als ik de elpee tenminste snel vind.
[embed] Heaven 17 - (We Don't Need This) Fascist Groove Thang - YouTube[/embed]
Banned by BBC Radio in the 80s ... Here recorded by BBC Radio 6 (2010)
Zelf zag ik die periode in mijn lijstje (helaas) finaal over het hoofd. Moet ik Het dan volgende keer nog een langer lijstje maken? Het was nu al een gevecht om bijna 50 jaar popmuziek samen te vatten op 1 A4’tje ...

Volgens mij spreekt die laatste zin zichzelf tegen!!!? Zo moet ik het hebben .... voegde hij er ironisch nog aan toe ...
0
geplaatst: 18 juli 2020, 13:40 uur
EttaJamesBrown schreef:
Dat kan ik, achteraf, wel uitzoeken.(quote)
0
geplaatst: 18 juli 2020, 15:16 uur
PB 82 schreef:
Kraftwerks pionierswerk was niet voor niets geweest. Phil Oakey en consorten hypeten zich er een weg mee naar de top van de internationale hitparades.
En The Human League inspireerde op hun beurt ook weer.... de heren en dames van Ladytron gingen voor hun eerste album synths 'sparen', de modellen die de Human League voor hun eerste album gebruikt had. Dat was dus nog voor Dare en bevatte ook geen hits. Ladytron was dan weer een van de voornaamste bands van de electroclash-rage van begin deze eeuw.Kraftwerks pionierswerk was niet voor niets geweest. Phil Oakey en consorten hypeten zich er een weg mee naar de top van de internationale hitparades.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 15:58 uur
Zalig dat Dare erbij is
Voor mij misschien wel het beste synthpop album ooit gemaakt.
Zo'n album dat ik in mijn jeugd heb platgedraaid, 20 jaar heb laten liggen en dan merkte dat ik het nog woord voor woord kon meezingen.
Van de overige 4 interesseert me vooral Dire Straits, omdat de opvolger Making Movies 5* is. Niets anders van Dire Straits komt daarbij in de buurt, zeker niet Love over Gold of Brothers in Arms, maar Communiqué ken ik niet. Wie weet...
Voor mij misschien wel het beste synthpop album ooit gemaakt. Zo'n album dat ik in mijn jeugd heb platgedraaid, 20 jaar heb laten liggen en dan merkte dat ik het nog woord voor woord kon meezingen.
Van de overige 4 interesseert me vooral Dire Straits, omdat de opvolger Making Movies 5* is. Niets anders van Dire Straits komt daarbij in de buurt, zeker niet Love over Gold of Brothers in Arms, maar Communiqué ken ik niet. Wie weet...
0
geplaatst: 18 juli 2020, 16:22 uur
De presentatie ziet er weer strak uit! Human League en Current 93 is alvast een fijn begin.
0
geplaatst: 18 juli 2020, 16:25 uur
jordidj1 schreef:
Current 93 klinkt interessant
Current 93 klinkt interessant
Maakt bijzondere muziek, die meneer David Tibet. Antony heeft hem nog eens gecovered en toen stond Current 93 even in de schijnwerpers.
Marc Almond is ook te horen op het album Black Ships Ate the Sky (net als o.a. Bonnie "Prince" Billy, Baby Dee en wederom Antony).
0
geplaatst: 18 juli 2020, 18:12 uur
Dark Noontide
Koenr, hebben wij niet ooit nog eens samen met Nath en Sietse Six Organs of Admittance gezien in de Ekko?
Koenr, hebben wij niet ooit nog eens samen met Nath en Sietse Six Organs of Admittance gezien in de Ekko?
0
geplaatst: 18 juli 2020, 18:15 uur
ranja schreef:
(quote)
En The Human League inspireerde op hun beurt ook weer.... de heren en dames van Ladytron gingen voor hun eerste album synths 'sparen', de modellen die de Human League voor hun eerste album gebruikt had. Dat was dus nog voor Dare en bevatte ook geen hits. Ladytron was dan weer een van de voornaamste bands van de electroclash-rage van begin deze eeuw. Pas op ... dit wordt een uitgebreid antwoord ...
Mais, mon ami ...
Ik had nooit verwacht dat Ik op mijn ‘luchtige’ post van vanmorgen zo’n ‘kribbig’ antwoord zou krijgen. Je moet op dit forum blijkbaar dubbelvoorzichtig zijn voordat je een ander onbedoeld op ‘zijn’ of ‘haar’ pik trapt.
Als reactie op je post verwijs ik je naar de bekende dichtregel van jullie Nederlandse dichter Martinus Nijhoff (ja, het Belgische Humaniora was / is zo slecht nog niet, al waren het voornamelijk jezuïeten die daar toen les gaven),
‘Lees maar, want er staat niet wat er staat’
want je hebt mijn post òf niet goed gelezen òf Je hebt hem wel goed gelezen, maar er een eigen, onbedoelde betekenis aan gegeven.
Daarom nog even de puntjes op de i, of in goed engels ‘to put the dots on the ice’:
1. Ik wist dat ‘Dare!’ niet het debuutalbum van The Human League was. Als ik het me goed herinner, want het is al weer zo’n eeuwigheid geleden, leerde ik de groep kennen door hun hitje ‘Being Boiled’ van hun album ‘Travelogue’ uit het jaar voor hun grote doorbraak.
[embed] The Human League, Being Boiled - YouTube[/embed]
Dat album had een wat ‘donkerdere’ sfeer en sprak mij daardoor meer aan.
2. Dat een zo populaire band als The Human League navolging kreeg verbaast me absoluut niet. Zo beginnen meer bands met het naspelen van hun idolen.
3. Natuurlijk herinner ik me Ladytron. Ik heb hier hun eerste albums nog in de kast staan, maar omdat vooral ‘Witching Hour’ mij nogal tegenviel ben ik de groep toen uit het oog verloren.
4. De ‘electroclash‘ verbind ik eerder met bands als Miss Kitten & The Hacker & A.R.E. Weapons
[embed] Miss Kittin & The Hacker - Frank Sinatra 2001 (Original Mix) - YouTube[/embed]
en:
[embed] A.R.E. Weapons - Don't Be Scared - YouTube[/embed]
dan met Ladytron, maar enfin
5. de link die je legt tussen Ladytron en The Human League was mij niet bekend en heb ik ook nu niet kunnen terugvinden op AllMusic of Metacritic, maar dat de band een band heeft met de muziek uit het begin van jaren 80 is zeker.
Deze Belg is misschien dan al wat ouder, maar hij doet z’n uiterste best om bij te blijven ...
[embed] When I'm 64 Cartoon #beatles - YouTube[/embed]
0
zaaf
geplaatst: 18 juli 2020, 18:20 uur
ik lees en ik lees, ben van ranja geen kribbigheid gewend, en zie dat ook nu niet.
je hebt wel je best gedaan op je repliek.
je hebt wel je best gedaan op je repliek.
* denotes required fields.