MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Album Top 100 van (Dim)

zoeken in:
12. Sumac - Love in Shadow (2018)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/725000/725297.jpg?cb=1529000906
Het is vrijdag de dag des oordeels voor Sumac. Dan komt hun nieuwe album uit. De vorige was niet zo heel succesvol. Ëén keer nog een plaat als deze en het worden de gladiolen, we gaan het zien.

Metal op Thrill Jockey dus dan weet je dat het niet de recht -toe-recht-aan-variant is. 4 nummers staan er op deze. Het kortste nummer is 12:02 minuten. Het langste 21:32. En dan nog zonder refreintjes en coupletten dus geen idee hoe ze dat allemaal onthouden. Knap vind ik het wel. Bij vlagen horen we ook nog stukken pure noiserock voorbijkomen. Metal en avantgarde ik vind het een prima combi. Relapse was ook een tijdje het label om te volgen, maar die kom ik de laatste tijd van minder frequent tegen.

11. Neil Young with Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/822.jpg?cb=1596092780
Ome Neil!!Die hadden we nog niet gehad. Ik ben ook dol op de wat rustigere platen als After the Gold Rush (1970) en Harvest (1972). Maar Neil Young was toch op zijn top in de sixties en seventies als hij even flink ging scheuren met Crazy Horse. Zuma (1975) is wat mij betreft de goede tweede. Deze gaat net voor vanwege de overgang tussen de jaren 60 en 70. Dit is 2 jaar voordat ik op de wereld kwam. The Losing End (When You're On) dat zingen we een paar keer per week. Maar Mart Smeets en ik zijn over één ding eens: Down by the River Wat een killer track!!! Ik hield van je, maar jij niet van mij, dus heb ik je doodgeschoten, daar bij de waterkant. Hier nog een clipje met Crosby, Stills & Nash in plaats van Crazy Horse. Big Sur Folk Festival 1969.

10. Autobot-1000 - 3 Dimensions of Space (2001)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/869000/869704.jpg?cb=1680027017
Een grotere afbeelding vinden we niet. Er zijn ook maar weinig mensen die in 2001 deze CD only hebben aangeschaft. Ik kwam eigenlijk pas vorig jaar op het spoor van dit album dankzij de re-release op vinyl op het Deense label Inherent Futurism, dat verder alleen een verzamelaar uitbracht met Deense electro. Maar mijn dank is groot, want electro is als het goed gedaan wordt toch wel een heel favoriet genre. Ook in de re-release vorig jaar Elektroworld (1995) van de Elecktroids (een electro project van Drexciya). En zo werd 2023 hier een soort electro hype jaar. Gaan we in 2024 gewoon mee door.

9. Bob Dylan - Bringing It All Back Home (1965)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/25000/25957.jpg
Hoogst genoteerde album uit de jaren zestig. In Nederland en Portugal werd het ding omgekat tot Subterranean Homesick Blues omdat Dylan daarmee scoorde in de Top 40. Fans van het eerste uur moesten tot hun grote schrik horen op kant 1, de folkie was weg, hier kwam de rockster. Kon Dylan nog mede vorm geven, want die jongetjes van The Beatles die liepen nog in van die gekke pakjes. Dylan had alleen een zonnebril nodig. Ja, ja Jim Morrison ook, maar dat was al weer 2 jaar later.

Poes op schoot, dame in het rood met sigaret, de Time van die week, paar platen, tijdschriften en do-it-yourself-fallout-shelter bouwpakket. Beetje wazige lens voor het psychedelische effect en je hebt al snel de coolste platenhoes ever. Althans dat vond ik wel toen ik deze tussen de Hillbilly, folk en jazzplaten van mijn vader tegenkwam. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) vind ik zijn meest geweldige nummer. Zou ook het beste nummer uit de jaren zestig zijn als Sympathy for the Devil van The Rolling Stones er niet was geweest.

8. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/912.jpg?cb=1605392799
Dubgeenbassmetmijnhoofdman.Als iemand nog een goede Nederlandse albumtitel nodig heeft! Underworld ik dacht heel even dat dit uit hetzelfde jaar was als Trainspotting maar die kwam pas twee jaar later. Er was een moment dat we het allemaal moesten zien: Iggy Pop is dood, lang leve de rave. Geen paniek uiteindelijk maakte Iggy Pop gewoon een plaat met Underworld want cirkels moeten altijd weer rond zijn. Eerste helft van de jaren 90 liep het allemaal uit in één grote raveparty. Een soort vervolg op de jaren tachtig maar op XTC. Het werd een beetje Trainspotting inderdaad en verder gebeurde er in Nederland ongeveer hetzelfde als in Schotland. Enik had geloof al gezegd dat ik dol ben op electro!

7. Hole - Pretty on the Inside (1991)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3106.jpg?cb=1573189300
En iets verder terug in de jaren 90 nog. Courtney Love en haar meiden + man geproduceerd door Kim Gordon van Sonic Youth. In een razende feministisch Riot Grrrl monument gestoken in een nachtmerrie psychedelische hoes. Waarmee we tienerhoertje aanmaten als geuzennaam. We zouden die mannelijke rockwereld wel eens om zeep helpen. Huwelijk ook nog met Kurt Cobain in een zelfdestructie tour naar de bottom. Paar aardige filmrollen nog erbij. En toen kwam het bekertje water in Paradiso en toen bleek mevrouw Love misschien toch een beetje iets te veel doorgeschoten in allerlei narcotica en booze. En eigenlijk alles wat na deze kwam op muzikaal gebied toch een stukje minder intens. Volgens mij hebben we inmiddels al een paar jaar niks meer van haar gehoord. Maar in 1991. Een f*cking vuistslag in je gezicht.

6. Kramer - The Secret of Comedy (1994)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/72000/72722.jpg
Dus we zitten nu op nummer dan 6 en dan krijgen we straks nog een linkje naar de Butthole Surfers? Kramer zat er ook maar kort bij en ging daarvoor verder in een soort eigen wereldje met het label Shimmy Disc. Zo, n heel overal vanaf staand label met acts als B.A.L.L., Bongwater, Shockabilly. Vaak bands waar Kramer zelf in speelde. Of samenwerkingen met outsider figuren als Jad Fair, Daevid Allen, Daniel Johnston en John Zorn. Toen het huwelijk met Ann Magnuson klapte betekende dat het einde van zowel hun band Bongwater als Shimmy Disc.

Dit is mijn favoriete Kramer plaat, best heel rustig, psychedelisch maar niet op een vervelende manier. Een beetje als op de hoes. Alsof je samen met Kramer in een donkere kamer zit met alleen een flauw schijnsel van paars licht.

5. New Bomb Turks - !! Destroy-Oh-Boy!! (1993)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26195.jpg
Punk was al op sterven na dood toen er nog één laatste brok snot opgehoest werd: de New Bomb Turks. Op het Crypt label dat ooit begon met de Back from the Grave-verzamelaars vol met obscure sixtiespunk van het soort waar The Cramps door geïnspireerd waren. Crypt heeft het ook niet zo heel lang gedaan die recente releases, maar deze zat daar wel bij. Waarschijnlijk ook de meest succesvolle. Razendsnelle garagepunk en ieder nummer is een hit. Dragstrip Riot, Sucker Punch en de Wire-cover Mr. Suit zijn zelfs geniaal. Maar de absolute bom: Tattooed Apathetic Boys.

We beat our heads to the ground
What a cool sound
Hey!! Hey!! Hey!!! Hey!!!! Hey!!!!!

De Ramones gierend door de bocht. Natuurlijk konden de New Bomb Turks dit moordende tempo ook niet lang volhouden, maar dit debuut dat stond er toch maar mooi even.

4. Royal Trux - Thank You (1995)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/55000/55334.jpg
De Royal Trux op Virgin. We zitten weer in de iedereen-is-wanhopig-op-zoek-naar-de-volgende-Nirvana tijd. Die werd overigens nooit gevonden. Beetje de tweede band voortgekomen uit Pussy Galore (de meest prominente was The Jon Spencer Blues Explosion). Royal Trux was een soort geheimtip met hun eerste twee albums. Die konden mij nog niet helemaal overtuigen (rommelige rock duidelijk onder invloed van het één of ander). Maar bij Cats & Dogs (1993) was ik wel mee in die haze van heroin chic rock. Als je dan platen uit gaat brengen op Virgin met een "echte producer" dan raak je wel wat underground credibility kwijt, maar mij hadden ze wel mee. 9 uit 10 fenomenaal score. Het één na laatste nummer is een beetje misser maar de rest is een soort van Rolling Stones ten tijde van Sticky Fingers maar dan met goedkope dope en een uitgemergelde zangeres in plaats van Mick Jagger. Geen goed voorbeeld voor je kinderen, maar in muziek mag je doping gebruiken. Ray O Vac was nog een klein hitje. Dat zijn trouwens batterijen voor een gehoorapparaat. De beste nummers: (Have You Met) Horror James? en afsluiter Shadow of the Wasp.

Met je eigen underground credibility zit het wel goed denk ik!

Ik ben ook net in de goede tijd geboren punk/new wave, grunge, acid daar ben ik allemaal bij geweest. En opgegroeid met een Top 40 vol met Soft Cell, New Order, Grandmaster Flash, The Jam en Madness. Voor mijn gevoel is er in deze eeuw nog niet echt iets nieuws geweest. Dure dance festivals, een Pinkpop met een songfestival-act als hoogtepunt, concerten met servicekosten. Er moet ooit wel weer eens een nieuwe stroming komen (en hopelijk kan ik dan mee). Maar alles is wat braver en veel commerciëler tegenwoordig. Heel vervelend om het dan nu eindelijk te moeten roepen, maar: "vroeger was alles beter".

Maar ik ben gewoon een boomer met misschien een ooit roemrucht verleden. Losing My Edge van LCD Soundsystem dat omschrijft precies hoe ik me qua verhouding tot nu verhoud.

Er zullen best wat kids hele toffe dingen doen, maar die zitten vast niet te wachten op een oud wijf erbij

En zelfs mijn eigen kinderen krijg ik niet mee. "Wij luisteren naar muziek met stevige gitaren alleen die van jou zijn lelijk en die van ons zijn knap". Ze heben nogal een voorkeur voor bands met Hollywood filmsterren erin. Johnny Depp en Jared Leto. Queen maar het liefst met Adam Lambert, Evanescence en die countrygitarist die elk optreden zijn gitaar weggeeft.

Anderzijds: Scooby Doo, Knight Rider en Mulder & Scully hebben ze wel van mij. Anime ook, alleen zij volgen dat allemaal veel fanatieker dan ik. TomoCon dat is een beetje hun ding.

3. Cabaret Voltaire - Eight Crépuscule Tracks (1988)
https://i.discogs.com/hUhzPkfeP71WI8DlOaLaD1medqXplgir_zjbNIOyKhU/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTExMzI3/MzItMTU3OTQ4MDQ5/Mi0zMjI5LmpwZWc.jpeg
Degenen die vanmiddag naar het WK wielrennen hebben gekeken hebben mij nog voorbij zien kunnen flitsen. Zo'n 800 meter voor de finish. Het was hier door de straat. Ziet er best mooi uit toch Arnhem. Beetje de laatste half uren zowel bij de vrouwen als de heren gevolgd en dat af en toe naar buiten als ik ze op TV weer de bebouwde kom in zag komen. Was lekker weer ook nog. Wel irritant dat er ook een helikopter mee was. Die wil je niet boven je huis hebben hangen als je plaatjes aan het draaien bent.

Brons voor Cabaret Voltaire. Moesten voor de hoes weer even uitwijken naarDiscogs. Check de afbeelding op MusicMeter maar eens goed: folie en een prijssticker. Dat Crépuscule slaat op hun toenmalige Belgische label. Voornamelijk bekend van Tuxedomoon en het releasen van veel Factory releases op het Europese vasteland. Mooie verzamelaar met het allerbeste uit de jaren 80 van cabaret Voltaire. Grimmige maar best wel funky electronics. Eigenlijk een uitgebreide versie van 3 Crépuscule Tracks (1981). Alles is uit de periode 1981 - 1983. Hier vonden ze eigenlijk de stijl die ze gedurende de eighties hadden. Topnummer Gut Level haalt bijna de 10 minuten. Dat was de B-kant van de Fools Game (Sluggin' Fer Jesus Part 3) maxi.

Wel gekeken (beide koersen) maar je was me niet opgevallen. Had je niet kunnen zwaaien?

Van Cabaret Voltaire was wat mij betreft hun debuutsingle hun hoogtepunt, al ken ik verder niet veel van ze.

Royal Trux en het vervolg RTX was ook erg tof.

2. Drain - Pick Up Heaven (1992)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/82000/82883.jpg
Het zilver naar Butthole Surfers drummer King Coffey met hulp van o.a. de Cherubs. Uitgebracht op zijn eigen label Trance Syndicate. Het klinkt ongeveer wat je verwacht van een uitstapje van de Butthole Surfers. Vreemde rock met samples. Een beetje als de Pain Teens, maar dan wat minder serieus. Hoogtepunt, pas op dit zit dagen in je kop vind je ook op de Love & Napalm VHS die Trance Syndicate destijds uitbracht. Let ook op de Big Black pose die ze zich hier aanmeten. Big Black met lijpe humor, zoiets.

wendyvortex schreef:

Degenen die vanmiddag naar het WK wielrennen hebben gekeken hebben mij nog voorbij zien kunnen flitsen. Zo'n 800 meter voor de finish. Het was hier door de straat. Ziet er best mooi uit toch Arnhem.

Wel iets minder internationaal dan geschetst, het was het NK ipv WK

NK, wist ik, typo!!

1. Kraftwerk - Electric Café (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5998.jpg?cb=1556250901
En daar zijn we: boven op de top. En wat zien we daar? Een energiecentrale. Eén van de voordelen van in het oosten van het land wonen was dat wij de Duitse televisie ook konden ontvangen. Die hadden zowaar nog wel goede films vroeger. Helaas wel vrijwel altijd in de Duitse nasynchronisatie. Maar we keken natuurlijk ook naar de muziekprogramma's. Die ZDH Hitparade met Dieter Thomas Heck. Waar wij bij Op Volle Toeren de vrolijke snor Chiel Montagne hadden, kregen die Duitsers een soort strenge meester die het ook regelmatig met de artiesten aan de stok kreeg. Dennie Christiaan die kwam daarna in Duitsland nooit meer aan de bak. Ronny's Popshow gepresenteerd door Ronny. Een chimpansee. En natuurlijk Formel Eins. De Duitse hitparade. En soms hadden die Duitsers die bij ons niets deden. Zoals Tour De France van Kraftwerk in 1983/84. Geen hit, geen tip, dus die hadden ze niet bij Platenbar 't Groefke in Zevenaar. Ik was het Kraftwerk drama al bijna vergeten tot we eind dat jaar de Grandmix van 1984 hoorden en ik weer helemaal lyrisch werd toen Kraftwerk daarin voorbij kwam.

Musique Non-Stop de ultieme droom. Electric Café is mijn favoriete Kraftwerk, die kwam uit in 1986. De rest was allemaal inhaalwerk (geen vervelend inhaalwerk!). Tour De France moesten nog tot 2003 op wachten. En Trans-Europe Express (1977) en The Man·Machine (1978) zijn ook absolute classics.

En hier eindigt het. Dank voor jullie aandacht. Hopelijk kan je er nog een goede tip uithalen. Ik kan nu eindelijk lekker de hele boel weer om gaan gooien. Volgens mij is het nu de beurt aan Omsk

En dan hebben we nog een heel kort lijstje over:

- Reijersen
- WVTRVE

zaaf
dank wendyvortex het was oprecht heel gezellig. onvoorspelbaar qua muzikale omlijsting (niet altijd hoor) maar lekker. en je hebt een fijn hart, op de goede plaats.

Hartelijk dank wendyvortex, prachtige en leuke verhalen, fijn om te lezen.

dix
wendyvortex schreef:
Hopelijk kan je er nog een goede tip uithalen.

Zeker wel

Leuk om te volgen, veel overlap en ook dingen op de luisterlijst gezet!

- Omsk
- Reijersen
- WVTRVE
- itchy

Ho even, Snoeperd zat nog voor mij, met tijd vanaf juni.. Toch?

WVTRVE
Bedankt voor je top-100 wendyvortex! Leuke punk en noiserock plaatjes die ertussen zitten, en tof om de persoonlijke verhalen erbij te lezen Nooit geweten dat Arnhem vroeger zo actief was.

wendyvortex schreef:
Er moet ooit wel weer eens een nieuwe stroming komen (en hopelijk kan ik dan mee). Maar alles is wat braver en veel commerciëler tegenwoordig. Heel vervelend om het dan nu eindelijk te moeten roepen, maar: "vroeger was alles beter".

Er zullen best wat kids hele toffe dingen doen, maar die zitten vast niet te wachten op een oud wijf erbij

Nu alleen nog op naar de moderne dansmuziek, liefst een beetje de ruige variant zoals je punk die je ook het liefst in een donker en bedampen zweethok ziet

(zet mij trouwens maar onderaan de lijst, duurt nog wel even voordat ik hier tijd voor heb)

Snoeperd schreef:
Voor mij zijn de komende tijden toch te druk, maar in juni heb ik alle tijd!

Het is al bijna juli maar als Snoeperd nu kan prima.

- Snoeperd
- Omsk
- Reijersen
- itchy
- WVTRVE

Gast
geplaatst: vandaag om 06:31 uur

geplaatst: vandaag om 06:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.