Muziek / Toplijsten en favorieten / De Album Top 100 van (Dim)
zoeken in:
8
geplaatst: 25 mei 2025, 19:28 uur
8. Still Corners - The Last Exit
(UK, 2021, dreampop)
"Wat is jouw favoriete muziekgenre?" - dat zal iedereen hier toch weleens gevraagd zijn of hebben - en het antwoord zal wellicht anders zijn dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Ik zou in het verleden wellicht new wave, alternative rock, bluegrass, electro of postpunk geantwoord kunnen hebben, tegenwoordig kom ik eerder uit bij temporarily classical, brass, shoegaze of dreampop. In die laatste categorie is Still Corners sinds een paar jaar (dus zeker níet vanaf de oprichting van de band) mijn favoriet en The Last Exit mag zich het beste album uit het huidige decennium noemen in deze top 100. We hadden overigens al drie albums uit het sterke jaar 2021 (Zaz, Sam Fender en Feu! Chatterton) in deze lijst.
De muziek van deze tweekoppige band werkt voor mij verslavend (met name door het terugkerende Chris-Isaac-gitaartje) , en dat zonder dat het baanbrekend of origineel is. Sterker nog, dit is ronduit radiovriendelijk en braaf. Daar ga ik dus uitermate goed op. Ik zag ze live in Het Paard (mijn eerste concert aldaar) en voorzover ik ze niet daarvoor al in mijn hart had gesloten, gebeurde het die prachtavond.
(UK, 2021, dreampop)
"Wat is jouw favoriete muziekgenre?" - dat zal iedereen hier toch weleens gevraagd zijn of hebben - en het antwoord zal wellicht anders zijn dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Ik zou in het verleden wellicht new wave, alternative rock, bluegrass, electro of postpunk geantwoord kunnen hebben, tegenwoordig kom ik eerder uit bij temporarily classical, brass, shoegaze of dreampop. In die laatste categorie is Still Corners sinds een paar jaar (dus zeker níet vanaf de oprichting van de band) mijn favoriet en The Last Exit mag zich het beste album uit het huidige decennium noemen in deze top 100. We hadden overigens al drie albums uit het sterke jaar 2021 (Zaz, Sam Fender en Feu! Chatterton) in deze lijst.
De muziek van deze tweekoppige band werkt voor mij verslavend (met name door het terugkerende Chris-Isaac-gitaartje) , en dat zonder dat het baanbrekend of origineel is. Sterker nog, dit is ronduit radiovriendelijk en braaf. Daar ga ik dus uitermate goed op. Ik zag ze live in Het Paard (mijn eerste concert aldaar) en voorzover ik ze niet daarvoor al in mijn hart had gesloten, gebeurde het die prachtavond.
3
geplaatst: 26 mei 2025, 18:28 uur
7. Harrie Jekkers - Mijn Ikken
(NL, 1997, pop)
Maar 'k ben nog niet aan doodgaan toe
Da's wel het laatste wat ik doe
Mijn held, dat kan ik toch wel stellen, zowel als voorman van Klein Orkest als solozanger als cabaretier. Hij maakte met Het Gelijk Van De Koffietent een bijzonder geslaagde show; opvolger Met een goudvis naar zee was als geheel nét een tandje minder maar dat werd dubbel en dwars goed gemaakt met Het Geheim Van De Lachende Piccolo, met een glansrol voor oom Rik. Met name de liefdevolle manier waarop Jekkers over zijn beide ouders spreekt vind ik elke keer weer ontroerend én leverde weer prachtige liedjes op: Papa en Mijn Moeder zijn allebei schitterend. Daarnaast ook nog het prachtig, lang uitgesponnen autobiografische Mijn Ikken, het meer dan hilarische Ik Hou Van Mij en natuurlijk de rake uitsmijter Nu ik nog leef. Zeker wat betreft de tweede helft: één van de mooiste Nederlandstalige albums aller tijden.
(NL, 1997, pop)
Da's wel het laatste wat ik doe
Mijn held, dat kan ik toch wel stellen, zowel als voorman van Klein Orkest als solozanger als cabaretier. Hij maakte met Het Gelijk Van De Koffietent een bijzonder geslaagde show; opvolger Met een goudvis naar zee was als geheel nét een tandje minder maar dat werd dubbel en dwars goed gemaakt met Het Geheim Van De Lachende Piccolo, met een glansrol voor oom Rik. Met name de liefdevolle manier waarop Jekkers over zijn beide ouders spreekt vind ik elke keer weer ontroerend én leverde weer prachtige liedjes op: Papa en Mijn Moeder zijn allebei schitterend. Daarnaast ook nog het prachtig, lang uitgesponnen autobiografische Mijn Ikken, het meer dan hilarische Ik Hou Van Mij en natuurlijk de rake uitsmijter Nu ik nog leef. Zeker wat betreft de tweede helft: één van de mooiste Nederlandstalige albums aller tijden.
2
geplaatst: 26 mei 2025, 21:10 uur
Dim schreef:
(NL, 1997, pop)
(embed)
Da's wel het laatste wat ik doeMet name de liefdevolle manier waarop Jekkers over zijn beide ouders spreekt vind ik elke keer weer ontroerend én leverde weer prachtige liedjes op: Papa en Mijn Moeder zijn allebei schitterend.
(NL, 1997, pop)
(embed)
Da's wel het laatste wat ik doeMet name de liefdevolle manier waarop Jekkers over zijn beide ouders spreekt vind ik elke keer weer ontroerend én leverde weer prachtige liedjes op: Papa en Mijn Moeder zijn allebei schitterend.
Twintig jaar geleden werkte ik in een bibliotheek in de wijk waar zijn hoogbejaarde moeder woonde, hij kwam één keer per maand met haar langs om nieuwe boeken met haar te halen. Sympathieke man maar zijn moeder was echt geweldig, een ontzettend grappige oude dame met een groot gevoel voor humor.
6
geplaatst: 31 mei 2025, 18:10 uur
6. Coldplay - Parachutes
(UK, 2000, pop)
"We Never Change".... nou, dat gaat dus niet over Coldplay zelf, want die hebben in de loop der jaren in negatieve zin hun verfijnde sound veranderd. Maar ook déze band leverde een fantastisch debuut af met naast "hits" Don't Panic, Trouble en Yellow nog zeven pareltjes. Hiermee hebben we overigens het hoogst genoteerde album uit deze eeuw te pakken.
(UK, 2000, pop)
"We Never Change".... nou, dat gaat dus niet over Coldplay zelf, want die hebben in de loop der jaren in negatieve zin hun verfijnde sound veranderd. Maar ook déze band leverde een fantastisch debuut af met naast "hits" Don't Panic, Trouble en Yellow nog zeven pareltjes. Hiermee hebben we overigens het hoogst genoteerde album uit deze eeuw te pakken.
4
geplaatst: 1 juni 2025, 09:15 uur
5. Klein Orkest - Later Is Al Lang Begonnen
(NL, 1984, pop)
En tegen zijn angst hielp niet één obligatie
Geen polis, geen aandeel
Geen bank dacht meer mee
En aan het eind op zijn crematie
Waaide zijn rook zelfs nog
Met alle winden mee
Op deze zonnige juniochtend in 2025 draai ik de plaat die lang geleden in ons ouderlijk huis ook talloze keren op zondag op ongeveer hetzelfde tijdstip werd gedraaid. Ik moet een jaar of acht geweest zijn (en mijn zus dus nog twee jaar jonger) maar dat weerhield mijn ouders er duidelijk niet van om "volwassen" teksten tot onze oren te laten komen. Ik was verknocht aan de muziek waar de synthesizer een duidelijke rol speelde en aan de stem van Jekkers, maar natuurlijk deden de woorden, die ik lang niet altijd begreep, me ook wel wat. Bij deze muziek zie ik ons als gezin (waar toen al de eerste haarscheurtjes in waren gekomen) zitten aan de tafel in de erker in ons huis in Nijmegen, met ontbijt en ongetwijfeld een (bord)spelletje en krijg ik na bijna 40 jaar nog steeds kippenvel bij Verloren Tijd, zing ik Even voor eeuwig (respectievelijk Jekkers' favoriet en het in zijn ogen minste nummer van zijn oeuvre) luidkeels mee en probeer ik Vrienden II in de praktijk te brengen.
Toen de band in de (bijna) originele bezetting zou gaan optreden, moest ik daar natuurlijk bij zijn en heb ik in 2019 in de Stadsschouwburg, in het bijzijn van mijn broer (eveneens groot fan), genoten van al die liedjes uit mijn jeugd.
Vragen uit beleefdheid, stel je voor
Waar we toen zijn opgehouden, gaan we nu gewoon weer door
(NL, 1984, pop)
En tegen zijn angst hielp niet één obligatie
Geen polis, geen aandeel
Geen bank dacht meer mee
En aan het eind op zijn crematie
Waaide zijn rook zelfs nog
Met alle winden mee
Op deze zonnige juniochtend in 2025 draai ik de plaat die lang geleden in ons ouderlijk huis ook talloze keren op zondag op ongeveer hetzelfde tijdstip werd gedraaid. Ik moet een jaar of acht geweest zijn (en mijn zus dus nog twee jaar jonger) maar dat weerhield mijn ouders er duidelijk niet van om "volwassen" teksten tot onze oren te laten komen. Ik was verknocht aan de muziek waar de synthesizer een duidelijke rol speelde en aan de stem van Jekkers, maar natuurlijk deden de woorden, die ik lang niet altijd begreep, me ook wel wat. Bij deze muziek zie ik ons als gezin (waar toen al de eerste haarscheurtjes in waren gekomen) zitten aan de tafel in de erker in ons huis in Nijmegen, met ontbijt en ongetwijfeld een (bord)spelletje en krijg ik na bijna 40 jaar nog steeds kippenvel bij Verloren Tijd, zing ik Even voor eeuwig (respectievelijk Jekkers' favoriet en het in zijn ogen minste nummer van zijn oeuvre) luidkeels mee en probeer ik Vrienden II in de praktijk te brengen.
Toen de band in de (bijna) originele bezetting zou gaan optreden, moest ik daar natuurlijk bij zijn en heb ik in 2019 in de Stadsschouwburg, in het bijzijn van mijn broer (eveneens groot fan), genoten van al die liedjes uit mijn jeugd.
Vragen uit beleefdheid, stel je voor
Waar we toen zijn opgehouden, gaan we nu gewoon weer door
1
geplaatst: 1 juni 2025, 16:19 uur
Klein Orkest is inderdaad prachtig. Ik was ook in Stadsschouwburg, destijds.
Als jonge tiener heb ik in de tachtiger jaren de band leren kennen. Als jonge ouder heb ik twintig jaar geleden mijn kinderen ondergedompeld in ‘Roltrap naar de Maan’.
(en tussendoor las ik als twintiger zijn boekje over Tejo, de actieve niet-neuker)
Als jonge tiener heb ik in de tachtiger jaren de band leren kennen. Als jonge ouder heb ik twintig jaar geleden mijn kinderen ondergedompeld in ‘Roltrap naar de Maan’.
(en tussendoor las ik als twintiger zijn boekje over Tejo, de actieve niet-neuker)
10
geplaatst: 3 juni 2025, 18:11 uur
4. The Cure - Disintegration
(UK, 1989, new wave)
Afgelopen najaar legde ik, zoals zovelen hier, diverse malen de nieuwe plaat van The Cure, Songs of a lost world, op de spreekwoordelijke (want gewoon via Spotify) speler. Ik luisterde 'm zowel tijdens het huishouden doen als languit liggend op de bank als bij het boodschappen doen. Ik vond 'm natuurlijk verre van slecht maar het leek alsof ik iets miste, maar ik kon er niet direct achterkomen wát. Totdat ik tot de conclusie kwam dat ik net iets te hard deed om The Cure "weer" mijn favoriete band te laten zijn en uit alle macht dat magische gevoel van twintig jaar geleden dat ik kreeg bij hun muziek terug te laten komen.
Die tijd is blijkbaar geweest - maar in die eerste jaren van mijn studententijd, waar ik begon met de greatest-hits-cd van de band van Robert Smith en langzaam maar zeker de volledige discografie op CD binnenhaalde, stond de band onbedreigd op de eerste plaats van mijn favorietenlijst en was het in de beginjaren van Last FM ook de lijstaanvoerder.
Nog altijd vind ik deze late-jaren-tachtiger het beste wat de band in huis heeft. Dit is hoe de perfecte new wave klinkt. Je zou dus kunnen veronderstellen dat ik ook van de nieuwe plaat zou moeten smullen (hij krijgt overigens alsnog vier sterren gok ik), maar in zestien jaar is er blijkbaar toch iets in mijn smaak veranderd.
(UK, 1989, new wave)
Afgelopen najaar legde ik, zoals zovelen hier, diverse malen de nieuwe plaat van The Cure, Songs of a lost world, op de spreekwoordelijke (want gewoon via Spotify) speler. Ik luisterde 'm zowel tijdens het huishouden doen als languit liggend op de bank als bij het boodschappen doen. Ik vond 'm natuurlijk verre van slecht maar het leek alsof ik iets miste, maar ik kon er niet direct achterkomen wát. Totdat ik tot de conclusie kwam dat ik net iets te hard deed om The Cure "weer" mijn favoriete band te laten zijn en uit alle macht dat magische gevoel van twintig jaar geleden dat ik kreeg bij hun muziek terug te laten komen.
Die tijd is blijkbaar geweest - maar in die eerste jaren van mijn studententijd, waar ik begon met de greatest-hits-cd van de band van Robert Smith en langzaam maar zeker de volledige discografie op CD binnenhaalde, stond de band onbedreigd op de eerste plaats van mijn favorietenlijst en was het in de beginjaren van Last FM ook de lijstaanvoerder.
Nog altijd vind ik deze late-jaren-tachtiger het beste wat de band in huis heeft. Dit is hoe de perfecte new wave klinkt. Je zou dus kunnen veronderstellen dat ik ook van de nieuwe plaat zou moeten smullen (hij krijgt overigens alsnog vier sterren gok ik), maar in zestien jaar is er blijkbaar toch iets in mijn smaak veranderd.
0
geplaatst: 3 juni 2025, 18:13 uur
En dan is het tijd voor het podium, morgen plaats ik hier mijn top-3. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de inhoud daarvan heel verrassend zal zijn, maar wie weet zit ik ernaast. Nee, niet naast het podium, maar naast die voorspelling.
Hierbij alvast een tag voor Reijersen en johan de witt.
Hierbij alvast een tag voor Reijersen en johan de witt.
12
geplaatst: 4 juni 2025, 10:10 uur
3. Nirvana - Nevermind
(VS, 1991, rock/grunge)
Het brons is voor deze onverwoestbare LP uit 1991, van een band die dat decennium de meeste ruimte aan de muur van mijn slaapkamer opeiste. De band moest in die jaren wel concurreren met Guns N' Roses (en in mindere mate met Bon Jovi) maar zoals je ziet hebben ze deze strijd in de albumlijst ruimschoots gewonnen (Use Your Illusion I staat op 46).
Nirvana laat op deze plaat, die natuurlijk uitermate sterk opent met één van de grootste gitaarklassiekers aller tijden, een geluid horen dat lekker rauw en hard is maar tegelijkertijd ook bijna radiovriendelijk. Ik zet 'm bijna nooit meer in z'n geheel op maar elk nummer afzonderlijk komt nog wel eens voorbij.
(VS, 1991, rock/grunge)
Het brons is voor deze onverwoestbare LP uit 1991, van een band die dat decennium de meeste ruimte aan de muur van mijn slaapkamer opeiste. De band moest in die jaren wel concurreren met Guns N' Roses (en in mindere mate met Bon Jovi) maar zoals je ziet hebben ze deze strijd in de albumlijst ruimschoots gewonnen (Use Your Illusion I staat op 46).
Nirvana laat op deze plaat, die natuurlijk uitermate sterk opent met één van de grootste gitaarklassiekers aller tijden, een geluid horen dat lekker rauw en hard is maar tegelijkertijd ook bijna radiovriendelijk. Ik zet 'm bijna nooit meer in z'n geheel op maar elk nummer afzonderlijk komt nog wel eens voorbij.
2
geplaatst: 4 juni 2025, 12:15 uur
Disintegration besteooit maar ook Nevermind kwam onlangs na lang niet luisteren weer keihard binnen. Gaat toch nooit vervelen. Nevermind altijd zo'n album waar ik van denk 'zijn het die 5 sterren wel écht waard' en als je 't dan weer eens opzet na jaren is het meteen van 'jup. terecht.'
9
geplaatst: 4 juni 2025, 19:41 uur
2. Air - Moon Safari
(Frankrijk, 1998, electro/lounge)
Als deze top-10 (de uitslag van) een wielerwedstrijd was geweest, dan zouden de nummers 3 t/m 10 op vrij kleine afstand van elkaar de finish gepasseerd zijn. De nummers-1 en 2 waren echter al over de streep toen de rest nog maar net opgewarmd was. Want deze (en dus de nummer-1) zijn écht "by far" mijn favoriete albums over een heel lange periode. Deze van Air al 25 jaar, en de nummer-1 (uit de jaren '80) nog wat langer - vandaar ook de volgorde.
Air "won" eerder wel het klassement van de top 100 nummers - aanvankelijk was het dan ook vooral All I Need dat de klok sloeg, maar na mijn verhuizing naar het noorden in het begin van deze eeuw kwam de plaat als geheel "in zwang". Ik ging studeren in Groningen (Nederlandse taal en letterkunde, waar ik overigens na een half jaartje al weer mee ophield) en nam (na een paar maandjes bij kennissen/vrienden/familie geslapen te hebben) mijn intrek aan een kamer in een oud PTT-huisje aan de Rijksweg, helemaal aan de rand van Stad, voorbij Lewenborg. Een bed was niet nodig, want er zat een hoogslaper in, inbouwkasten waren er ook, de meubels die er stonden kon ik overnemen en de keuken was al van alle basisvoorwaarden voorzien. Mijn inboedel bestond zodoende vooral uit mijn stereo-installatie en bakken vol CD's. Moon Safari werd daar zonder twijfel het vaakst uit tevoorschijn gehaald, ik draaide 'm zeker wekelijks, zo niet vaker. Een dikke 25 jaar later is die frequentie wel wat afgenomen maar de waardering voor deze heerlijke laidbackplaat allerminst. Clichématig, maar waar: een makkelijke stoel, een (afhankelijk van het seizoen en/of tijdstip van de dag) koude of warme drank en luisteren naar deze plaat: dichterbij het perfecte muzikale moment kom je niet.
(Frankrijk, 1998, electro/lounge)
Als deze top-10 (de uitslag van) een wielerwedstrijd was geweest, dan zouden de nummers 3 t/m 10 op vrij kleine afstand van elkaar de finish gepasseerd zijn. De nummers-1 en 2 waren echter al over de streep toen de rest nog maar net opgewarmd was. Want deze (en dus de nummer-1) zijn écht "by far" mijn favoriete albums over een heel lange periode. Deze van Air al 25 jaar, en de nummer-1 (uit de jaren '80) nog wat langer - vandaar ook de volgorde.
Air "won" eerder wel het klassement van de top 100 nummers - aanvankelijk was het dan ook vooral All I Need dat de klok sloeg, maar na mijn verhuizing naar het noorden in het begin van deze eeuw kwam de plaat als geheel "in zwang". Ik ging studeren in Groningen (Nederlandse taal en letterkunde, waar ik overigens na een half jaartje al weer mee ophield) en nam (na een paar maandjes bij kennissen/vrienden/familie geslapen te hebben) mijn intrek aan een kamer in een oud PTT-huisje aan de Rijksweg, helemaal aan de rand van Stad, voorbij Lewenborg. Een bed was niet nodig, want er zat een hoogslaper in, inbouwkasten waren er ook, de meubels die er stonden kon ik overnemen en de keuken was al van alle basisvoorwaarden voorzien. Mijn inboedel bestond zodoende vooral uit mijn stereo-installatie en bakken vol CD's. Moon Safari werd daar zonder twijfel het vaakst uit tevoorschijn gehaald, ik draaide 'm zeker wekelijks, zo niet vaker. Een dikke 25 jaar later is die frequentie wel wat afgenomen maar de waardering voor deze heerlijke laidbackplaat allerminst. Clichématig, maar waar: een makkelijke stoel, een (afhankelijk van het seizoen en/of tijdstip van de dag) koude of warme drank en luisteren naar deze plaat: dichterbij het perfecte muzikale moment kom je niet.
7
geplaatst: 4 juni 2025, 21:49 uur
1. Klein Orkest - Roltrap Naar de Maan
(NL, 1985, pop)
Wat was het een ontzettend goed idee van Jekkers en consorten om een volledige "kinderelpee" op te nemen (bij het optreden in de schouwburg deden deze nummers het overigens uitstekend).
Een album met liedjes die ik als zesjarige al zong en bijna 40 jaar later nog steeds. Ik weet niet hoe EttaJamesBrown het er verder vanaf heeft gebracht op het gebied van de opvoeding, maar wat betreft muziek zat het wel goed: onderdompelen in de nummers van deze plaat is een uitstekende ouderlijke zet. De plaat doet het momenteel uitstekend in mijn groep 5 (op CD in een ouderwetse speler, nog nooit de kinderen zo gebiologeerd naar een draaiend schijfje zien kijken) en dat is niet zo gek eigenlijk - de nummers zijn meestentijds lekker vlot met (gevoelige) rustmomentjes en de teksten zijn lekker gek maar niet overdreven lollig, een beetje brutaal maar nooit ongepast, taalkundig prima in orde en natuurlijk uiterst goed meezingbaar én swingend door de begeleidende muziek. Ik hoop dat deze muziek over honderd jaar nog altijd in schoolklassen worden gedraaid.
(NL, 1985, pop)
Wat was het een ontzettend goed idee van Jekkers en consorten om een volledige "kinderelpee" op te nemen (bij het optreden in de schouwburg deden deze nummers het overigens uitstekend).
Een album met liedjes die ik als zesjarige al zong en bijna 40 jaar later nog steeds. Ik weet niet hoe EttaJamesBrown het er verder vanaf heeft gebracht op het gebied van de opvoeding, maar wat betreft muziek zat het wel goed: onderdompelen in de nummers van deze plaat is een uitstekende ouderlijke zet. De plaat doet het momenteel uitstekend in mijn groep 5 (op CD in een ouderwetse speler, nog nooit de kinderen zo gebiologeerd naar een draaiend schijfje zien kijken) en dat is niet zo gek eigenlijk - de nummers zijn meestentijds lekker vlot met (gevoelige) rustmomentjes en de teksten zijn lekker gek maar niet overdreven lollig, een beetje brutaal maar nooit ongepast, taalkundig prima in orde en natuurlijk uiterst goed meezingbaar én swingend door de begeleidende muziek. Ik hoop dat deze muziek over honderd jaar nog altijd in schoolklassen worden gedraaid.
1
geplaatst: 5 juni 2025, 12:58 uur
Opvoeden, Dim?
Als ik ze over mijn vaardigheden vraag, zeggen ze:
Mijn vader is eigenlijk een koning hij is de broer van Beatrix
Maar hij wil niet op de gulden en regeren vindt 'ie niks
Hij is ook goed bevriend met
God ze spelen elke zondag schaak
Laatst nog heeft mijn vader
God in één zet afgemaakt
Mijn vader is een leugenaar
Hij kan fantastisch liegen
Wat los zit liegt hij aan elkaar
Hij kan iedereen bedriegen
Als ik ze over mijn vaardigheden vraag, zeggen ze:
Mijn vader is eigenlijk een koning hij is de broer van Beatrix
Maar hij wil niet op de gulden en regeren vindt 'ie niks
Hij is ook goed bevriend met
God ze spelen elke zondag schaak
Laatst nog heeft mijn vader
God in één zet afgemaakt
Hij kan fantastisch liegen
Wat los zit liegt hij aan elkaar
Hij kan iedereen bedriegen
8
geplaatst: 5 juni 2025, 18:20 uur
En zo zit deze muzikale reis er weer op, het was me een genoegen om deze lijst te presenteren. Dank voor het meelezen, het reageren en het liken. Met de nummer-1 kwam er gelukkig nog een plaat die langs die ik ook op cassette heb; de andere twee zijn Keep The Faith van Bon Jovi en Use Your Illusion II van Guns N' Roses. Daarmee hebben we meteen twee afvallers te pakken (de longlist bestond uit iets meer dan 200 titels). Van onder meer Dummy (Portishead), This is the sea (The Waterboys) en Livingstone van Jungle By Night was het moeilijk te verkroppen dat ze de eindlijst niet haalden, maar je kunt niet alles hebben.
Van de honderd namen die de lijst uiteindelijk wél haalden, heb ik er dus eentje op MC, een handvol op LP en grofweg driekwart op CD.
De volledige top-100:
1 Klein Orkest Roltrap naar de maan
2 Air Moon Safari
3 Nirvana Nevermind
4 The Cure Disintegration
5 Klein Orkest Later is allang begonnen
6 Coldplay Parachutes
7 Harrie Jekkers Mijn Ikken
8 Still Corners The last exit
9 Live Throwing copper
10 Rage Against The Machine Rage Against The Machine
11 The Prodigy Music for the jilted generation
12 The Paper Kites On the corner where you live
13 Counting Crows August and everything after
14 The Offspring Smash
15 Customs Harlequins of love
16 Yann Tiersen Le Fabuleux Destin L'Amélie Poulain
17 Moby Play
18 Amy Macdonald This is the life
19 Acda en de Munnik Acda en de Munnik
20 Harrie Jekkers De man in de wolken
21 Bright Eyes I'm wide awake, it's morning
22 Green Day Dookie
23 DJ Shadow Endtroducing
24 Fatboy Slim You've come a long way, baby
25 Tori Amos Little earthquakes
26 Grandbrothers Late Reflections
27 Angus & Julia Stone Down the way
28 R.E.M. Automatic for the people
29 The Haunted Youth Dawn of the freak
30 Bicep Bicep
31 Blaudzun Heavy flowers
32 Jonathan Jeremiah A solitary man
33 Manu Chao Esperanza
34 Chemical Brothers Surrender
35 Mary Chapin Carpenter The dirt and the stars
36 Billie The Vision & The Dancers The world according to Pablo
37 Herman van Veen Rode Wangen
38 Beach House 7
39 Daniel Lohues Hout Moet
40 Younger Brother The last days of gravity
41 Nick Drake Five leaves left
42 Feu! Chatterton Palais d'argile
43 Boudewijn de Groot Hoe sterk is de eenzame fietser
44 The War On Drugs A Deeper Understanding
45 Acda en de Munnik Naar Huis
46 Guns N' Roses Use Your Illusion I
47 The National The last two pages of Frankenstein
48 Nadine Shah Love your dum and mad
49 Public Service Broadcasting Inform-educate-entertain
50 Sam Fender Seventeen going under
51 Red Hot Chili Peppers Californication
52 Dandy Warhols Thirteen tales from urban bohemia
53 Pendulum Hold Your Colour
54 The Cure Greatest Hits
55 St. Germain Tourist
56 Daft Punk Random access memories
57 Woodkid The golden age
58 Chemical Brothers Exit Planet Dust
59 The Prodigy The fat of the land
60 Pumarosa The witch
61 De Heideroosjes Choice for a lost generation
62 Kinderen voor Kinderen 11
63 Underworld Everything Everything
64 Lana del Rey Norman Fucking Rockwell!
65 Roxy Music Viva! Roxy Music
66 Boudewijn de Groot Vijf Jaar Hits
67 Slowdive Everything is alive
68 Nicola Piovani La vita e bella
69 Ben Howard Noonday dream
70 A.A. Williams As the moon rests
71 Clannad Legend
72 Zaz Isa
73 Kacey Musgraves A deeper well
74 Ben Howard I forget where we were
75 Rowwen Hèze 't Beste van 2 werelden
76 Dirk Maassen Echoes
77 Chelsea Wolfe His Spunn
78 The Postal Service Give Up
79 Elliott Smith Elliott Smith
80 José González Veneer
81 Bob Dylan The Essential
82 Anouk Urban solitude
83 Fink Beauty in your wake
84 Cats On Trees Alie
85 Coldplay Everyday life
86 Lucky Fonz III Hemellichamen
87 The Comet Is Coming Trust in the lifeforce of the deep mystery
88 Beach House Once Twice Melody
89 M83 Hurry Up, We're Dreaming
90 Kosheen Resist
91 Leftfield Alternative Light Source
92 MSTRKRFT The Looks
93 Built to Spill There is no enemy
94 Fun Lovin' Criminals Come Find Yourself
95 Elly en Rikkert Parsifal
96 65daysofstatic No Man's Sky: Music for an infinite universe
97 Infadels The future of the gravity boy
98 Beirut Gulag Orkestar
99 Beastie Boys Hello Nasty
100 Audio Bullys Ego War
Spotify (2 nummers per album):
Dim Album Top 100
Van de honderd namen die de lijst uiteindelijk wél haalden, heb ik er dus eentje op MC, een handvol op LP en grofweg driekwart op CD.
De volledige top-100:
1 Klein Orkest Roltrap naar de maan
2 Air Moon Safari
3 Nirvana Nevermind
4 The Cure Disintegration
5 Klein Orkest Later is allang begonnen
6 Coldplay Parachutes
7 Harrie Jekkers Mijn Ikken
8 Still Corners The last exit
9 Live Throwing copper
10 Rage Against The Machine Rage Against The Machine
11 The Prodigy Music for the jilted generation
12 The Paper Kites On the corner where you live
13 Counting Crows August and everything after
14 The Offspring Smash
15 Customs Harlequins of love
16 Yann Tiersen Le Fabuleux Destin L'Amélie Poulain
17 Moby Play
18 Amy Macdonald This is the life
19 Acda en de Munnik Acda en de Munnik
20 Harrie Jekkers De man in de wolken
21 Bright Eyes I'm wide awake, it's morning
22 Green Day Dookie
23 DJ Shadow Endtroducing
24 Fatboy Slim You've come a long way, baby
25 Tori Amos Little earthquakes
26 Grandbrothers Late Reflections
27 Angus & Julia Stone Down the way
28 R.E.M. Automatic for the people
29 The Haunted Youth Dawn of the freak
30 Bicep Bicep
31 Blaudzun Heavy flowers
32 Jonathan Jeremiah A solitary man
33 Manu Chao Esperanza
34 Chemical Brothers Surrender
35 Mary Chapin Carpenter The dirt and the stars
36 Billie The Vision & The Dancers The world according to Pablo
37 Herman van Veen Rode Wangen
38 Beach House 7
39 Daniel Lohues Hout Moet
40 Younger Brother The last days of gravity
41 Nick Drake Five leaves left
42 Feu! Chatterton Palais d'argile
43 Boudewijn de Groot Hoe sterk is de eenzame fietser
44 The War On Drugs A Deeper Understanding
45 Acda en de Munnik Naar Huis
46 Guns N' Roses Use Your Illusion I
47 The National The last two pages of Frankenstein
48 Nadine Shah Love your dum and mad
49 Public Service Broadcasting Inform-educate-entertain
50 Sam Fender Seventeen going under
51 Red Hot Chili Peppers Californication
52 Dandy Warhols Thirteen tales from urban bohemia
53 Pendulum Hold Your Colour
54 The Cure Greatest Hits
55 St. Germain Tourist
56 Daft Punk Random access memories
57 Woodkid The golden age
58 Chemical Brothers Exit Planet Dust
59 The Prodigy The fat of the land
60 Pumarosa The witch
61 De Heideroosjes Choice for a lost generation
62 Kinderen voor Kinderen 11
63 Underworld Everything Everything
64 Lana del Rey Norman Fucking Rockwell!
65 Roxy Music Viva! Roxy Music
66 Boudewijn de Groot Vijf Jaar Hits
67 Slowdive Everything is alive
68 Nicola Piovani La vita e bella
69 Ben Howard Noonday dream
70 A.A. Williams As the moon rests
71 Clannad Legend
72 Zaz Isa
73 Kacey Musgraves A deeper well
74 Ben Howard I forget where we were
75 Rowwen Hèze 't Beste van 2 werelden
76 Dirk Maassen Echoes
77 Chelsea Wolfe His Spunn
78 The Postal Service Give Up
79 Elliott Smith Elliott Smith
80 José González Veneer
81 Bob Dylan The Essential
82 Anouk Urban solitude
83 Fink Beauty in your wake
84 Cats On Trees Alie
85 Coldplay Everyday life
86 Lucky Fonz III Hemellichamen
87 The Comet Is Coming Trust in the lifeforce of the deep mystery
88 Beach House Once Twice Melody
89 M83 Hurry Up, We're Dreaming
90 Kosheen Resist
91 Leftfield Alternative Light Source
92 MSTRKRFT The Looks
93 Built to Spill There is no enemy
94 Fun Lovin' Criminals Come Find Yourself
95 Elly en Rikkert Parsifal
96 65daysofstatic No Man's Sky: Music for an infinite universe
97 Infadels The future of the gravity boy
98 Beirut Gulag Orkestar
99 Beastie Boys Hello Nasty
100 Audio Bullys Ego War
Spotify (2 nummers per album):
Dim Album Top 100
1
geplaatst: 6 juni 2025, 13:45 uur
Mooi gedaan, Dim! We zijn ongeveer even oud, dus er kwam veel herkenbaars voorbij! Je nummer 1 ga ik binnenkort weer eens draaien, veel te lang geleden alweer.
1
geplaatst: 11 juni 2025, 19:52 uur
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 10:10 uur
Ik ben het serieus aan het overwegen, maar dan wordt het wel op zijn vroegst begin volgend jaar.
Hoe ver ben jij, johan de witt?
Hoe ver ben jij, johan de witt?
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 10:33 uur
Ja, ik heb hem af, maar ik ben momenteel niet in de gelegenheid om met regelmaat stukjes te schrijven.
Als iemand me voor wil gaan, be my guest.
Als iemand me voor wil gaan, be my guest.
3
geplaatst: 1 oktober 2025, 17:41 uur
johan de witt schreef:
Ja, ik heb hem af, maar ik ben momenteel niet in de gelegenheid om met regelmaat stukjes te schrijven.
Stuur die lijst maar naar mij dan schrijf ik er wel stukjes bij

* denotes required fields.