Muziek / Toplijsten en favorieten / The Man, The Legend, The Music: Les en Shaky's Elvis Presley Top Songs
zoeken in:
2
geplaatst: 1 november 2024, 19:30 uur
64. It’s Your Baby, You Rock It (1971)
Afkomstig van het album: Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)
Plek in de individuele lijst van Les: -
Plek in de individuele lijst van Shaky: 23
Dit nummer steekt zo ontzettend lekker en smooth in elkaar, ik kan er geen genoeg van krijgen. Als deze op mijn playlist voorbijkomt speel ik ‘m meestal een paar keer achter elkaar af. Op plek 81 in onze lijst stond When I’m Over You; ook al zo’n heel fijn opgebouwd nummer waarop de stem van Elvis de hoofdrol krijgt. Dit nummer heeft er behoorlijk wat van weg; niet qua melodie ofzo, maar wel qua type nummer. Niet gek; Shirl Milete schreef beide songs.
Elvis kan zijn diepe register inzetten in het relaxte refreintje, de harmonica op de achtergrond, het constant moeten oppikken naar meer volume in de stem; dit nummer heeft het gewoon helemaal.
Tijdens de gitaarsolo is het denk ik verplicht om smarmy te kijken terwijl je met je hoofd meedeint op dat heerlijke ritme.
Elvis Country is sowieso een ongelooflijk sterk album en om dit soort nummers tussen al die zware hardhitters te hebben staan zorgt voor een perfecte balans.
Dit heb ik al tig keer in mijn leven gezegd en ik blijf het zeggen: 70s Elvis is ongeëvenaard.
Afkomstig van het album: Elvis Presley - Elvis Country (I'm 10,000 Years Old) (1971)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 23
Dit nummer steekt zo ontzettend lekker en smooth in elkaar, ik kan er geen genoeg van krijgen. Als deze op mijn playlist voorbijkomt speel ik ‘m meestal een paar keer achter elkaar af. Op plek 81 in onze lijst stond When I’m Over You; ook al zo’n heel fijn opgebouwd nummer waarop de stem van Elvis de hoofdrol krijgt. Dit nummer heeft er behoorlijk wat van weg; niet qua melodie ofzo, maar wel qua type nummer. Niet gek; Shirl Milete schreef beide songs.
Elvis kan zijn diepe register inzetten in het relaxte refreintje, de harmonica op de achtergrond, het constant moeten oppikken naar meer volume in de stem; dit nummer heeft het gewoon helemaal.
Tijdens de gitaarsolo is het denk ik verplicht om smarmy te kijken terwijl je met je hoofd meedeint op dat heerlijke ritme.
Elvis Country is sowieso een ongelooflijk sterk album en om dit soort nummers tussen al die zware hardhitters te hebben staan zorgt voor een perfecte balans.
Dit heb ik al tig keer in mijn leven gezegd en ik blijf het zeggen: 70s Elvis is ongeëvenaard.
1
geplaatst: 2 november 2024, 15:58 uur
Shaky schreef:
Ik wil toch even benadrukken dat ik het hier helemaal mee eens ben!
1
geplaatst: 2 november 2024, 19:53 uur
63. You’ll Think of Me (1969)
Afkomstig van het album: Elvis Presley - Back in Memphis (1970)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 22
Pas de eerste keer dat er een song van Back in Memphis voorbijkomt in onze lijst.
You’ll Think of Me is een a-typische song omdat de melodielijn van het eerste couplet volledig verandert vanaf het eerste refreintje. Daarnaast is het, voor Elvis-begrippen, een lange song met 4 minuten op de klok.
Dit nummer vertelt heel mooi het verhaal van een stukgelopen relatie en de aftermath daarvan. Het motief ‘You’ll think of me’ verandert in het laatste refreintje dan ook in ‘You won’t think of me’; je gaat me vergeten, je vindt een andere en wees niet bang want het is goed zo.
Dat Elvis dit soort boodschappen als de beste kan overbrengen hebben we onderhand al aan de lopende band gezien in onze lijst dus ook met dit nummer schiet hij weer recht in de roos.
Prachtig, mooi, droevig maar ook bezinning. Een parel.
Dit was trouwens het B-kantje van Suspicious Minds voor de single release.
Plek in de individuele lijst van Shaky: 22
Pas de eerste keer dat er een song van Back in Memphis voorbijkomt in onze lijst.
You’ll Think of Me is een a-typische song omdat de melodielijn van het eerste couplet volledig verandert vanaf het eerste refreintje. Daarnaast is het, voor Elvis-begrippen, een lange song met 4 minuten op de klok.
Dit nummer vertelt heel mooi het verhaal van een stukgelopen relatie en de aftermath daarvan. Het motief ‘You’ll think of me’ verandert in het laatste refreintje dan ook in ‘You won’t think of me’; je gaat me vergeten, je vindt een andere en wees niet bang want het is goed zo.
Dat Elvis dit soort boodschappen als de beste kan overbrengen hebben we onderhand al aan de lopende band gezien in onze lijst dus ook met dit nummer schiet hij weer recht in de roos.
Prachtig, mooi, droevig maar ook bezinning. Een parel.
Dit was trouwens het B-kantje van Suspicious Minds voor de single release.
1
geplaatst: 3 november 2024, 17:52 uur
Plek 62: It’s only love (1971)
Album: single only later op Elvis Presley - Elvis Aron Presley (1980) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 22
Plek in de individuele lijst van Shaky: -
Weer een nummer dat ik ken van het album Elvis Presley - Burning Love (1999) - MusicMeter.nl en wat een heerlijke plaat weer die heerlijk blijft hangen.
Geschreven door Mark James en Steve Tyrell werd “It’s only love” voor het eerst uitgebracht door B.J. Thomas die er een bescheiden hit mee had in 1969. Een aantal jaar later ging Elvis ermee aan de haal en ook hij haalde er de hitlijsten mee, een 51e plek op de Billboard lijst, voor Elvis begrippen tegenvallend.
In 1980 werd de single opnieuw uitgebracht in de UK, maar nu in plaats van “The Sound of your Cry” op de B-kant, “Beyond the Reef.” Het werd nu wel een grote hit en haalde de 3e plek op de hitlijst. Zijn eerste top 10 hit na zijn dood in de UK. Er zouden later nog 17 top 10 noteringen volgen in de UK. En u leest het goed dit was na zijn door. 18 keer in de top 10. Hiernaast haalde hij in 2007 ook nog 15 keer de top 20. Ongelofelijk wat een klasbak.
Album: single only later op Elvis Presley - Elvis Aron Presley (1980) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 22
Weer een nummer dat ik ken van het album Elvis Presley - Burning Love (1999) - MusicMeter.nl en wat een heerlijke plaat weer die heerlijk blijft hangen.
Geschreven door Mark James en Steve Tyrell werd “It’s only love” voor het eerst uitgebracht door B.J. Thomas die er een bescheiden hit mee had in 1969. Een aantal jaar later ging Elvis ermee aan de haal en ook hij haalde er de hitlijsten mee, een 51e plek op de Billboard lijst, voor Elvis begrippen tegenvallend.
In 1980 werd de single opnieuw uitgebracht in de UK, maar nu in plaats van “The Sound of your Cry” op de B-kant, “Beyond the Reef.” Het werd nu wel een grote hit en haalde de 3e plek op de hitlijst. Zijn eerste top 10 hit na zijn dood in de UK. Er zouden later nog 17 top 10 noteringen volgen in de UK. En u leest het goed dit was na zijn door. 18 keer in de top 10. Hiernaast haalde hij in 2007 ook nog 15 keer de top 20. Ongelofelijk wat een klasbak.
1
geplaatst: 3 november 2024, 20:09 uur
Plek 61: The Impossible Dream (1972)
Album: Elvis Presley - Elvis: As Recorded at Madison Square Garden (1972) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 21
Het begint saai te worden maar nog eens een nummer wat ik ken via het “Burning Love” album. Voor de mensen die nog cd’s kopen een aanrader dus. Ik weet eigenlijk niet of hij ook op vinyl te krijgen is.
Er zijn zo veel versies van dit nummer dat het bijna onbegonnen werk is om ze allemaal op te noemen. Ik pik er een paar uit. Frank Sinatra, Tom Jones , Matt Monroe, Shirley Bassey en Andy Williams, de enige versie die ik kende voordat ik die van Elvis leerde kennen.
Elvis bouwt de plaat perfect op. Het is zijn stem tegen het orkest in een geweld van geluid en in perfecte dynamiek. Van zacht steeds harder en intenser tot het ultieme hoogtepunt.
Album: Elvis Presley - Elvis: As Recorded at Madison Square Garden (1972) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 21
Het begint saai te worden maar nog eens een nummer wat ik ken via het “Burning Love” album. Voor de mensen die nog cd’s kopen een aanrader dus. Ik weet eigenlijk niet of hij ook op vinyl te krijgen is.
Er zijn zo veel versies van dit nummer dat het bijna onbegonnen werk is om ze allemaal op te noemen. Ik pik er een paar uit. Frank Sinatra, Tom Jones , Matt Monroe, Shirley Bassey en Andy Williams, de enige versie die ik kende voordat ik die van Elvis leerde kennen.
Elvis bouwt de plaat perfect op. Het is zijn stem tegen het orkest in een geweld van geluid en in perfecte dynamiek. Van zacht steeds harder en intenser tot het ultieme hoogtepunt.
1
geplaatst: 3 november 2024, 20:29 uur
Een overzicht van onze Top 154 tot nu toe:
154 Too Much
153 Doncha' Think It's Time
152 Crying in the Chapel
151 Wear My Ring Around Your Neck
150 Bossa Nova Baby
149 Gonna Get Back Home Somehow
148 Blue Eyes Crying in the Rain
147 Girl of My Best Friend
146 Santa Claus Is Back in Town
145 Girls! Girls! Girls!
144 Mery Christmas baby
143 Love Me Tender
142 One Broken Heart For Sale
141 Fever
140 I Want to Be Free
139 Baby Let's Play House
138 Promised Land
137 I Can Help
136 Blue Suede Shoes
135 I Want You, I Need You, I Love You
134 I Was the One
133 Don't
132 Jailhouse Rock
131 I Got Stung
130 You Don't Have to Say You Love Me
129 She's Not You
128 Lead Me, Guide Me
127 Until It's Time For You to Go
126 Hound Dog
125 And I Love You So
124 Way Down
123 Funny How Time Slips Away
122 I Got Lucky
121 My Way
120 So Close, Yet So Far From Paradise
119 Can't Help Falling in Love (live)
118 It Ain't No Big Thing (But It's Growing)
117 Fame and Fortune
116 Ask Me
115 Surrender
114 Amazing Grace
113 I Got a Woman
112 Only the Strong Survive
111 So High
110 He'll Have to Go
109 Heart of Rome
108 Walk a Mile in My Shoes
107 Solitaire
106 Seperate Ways
105 Mess of Blues
104 Kentucky Rain
103 Pieces of My Life
102 Your Love's Been a Long Time Coming
101 Moody Blue
100 You Asked Me to
99 Long Black Limousine
98 Padre
97 Run On
96 Kiss Me Quick
95 It's Now Or Never
94 Baby What You Want Me to Do
93 Guitar Man
92 King Creole
91 I'm Leaving
90 Fool
89 Let Me Be There
88 Stranger in the Crowd
87 Trying to Get to You
86 I Got a Feelin' in My Body
85 I, John
84 Good Time Charlie's Got the Blues
83 T-R-O-U-B-L-E
82 (Such an) Easy Question
81 When I'm Over You
80 Help Me
79 Love Song of the Year
78 A Big Hunk 'o Love
77 Always on My Mind
76 For the Good Times
75 Twenty Days and Twenty Nights
74 Loving Arms
73 If That Isn't Love
72 If You Talk in Your Sleep
71 Pledging My Love
70 I Gotta Know
69 Thinking About You
68 Take Good Care of Her
67 Rags to Riches
66 It's Over
65 U.S. Male
64 It's Your Baby, You Rock It
63 You'll Think of Me
62 It's Only Love
61 The Impossible Dream
Waarom nu dit overzicht? Omdat morgen voor het eerst een song voorbij gaat komen die we allebei in onze persoonlijke Elvis top 100 hadden staan!
154 Too Much
152 Crying in the Chapel
150 Bossa Nova Baby
145 Girls! Girls! Girls!
144 Mery Christmas baby
143 Love Me Tender
141 Fever
140 I Want to Be Free
138 Promised Land
137 I Can Help
136 Blue Suede Shoes
134 I Was the One
133 Don't
132 Jailhouse Rock
131 I Got Stung
129 She's Not You
128 Lead Me, Guide Me
126 Hound Dog
125 And I Love You So
124 Way Down
122 I Got Lucky
121 My Way
117 Fame and Fortune
116 Ask Me
115 Surrender
114 Amazing Grace
113 I Got a Woman
111 So High
110 He'll Have to Go
109 Heart of Rome
107 Solitaire
106 Seperate Ways
105 Mess of Blues
104 Kentucky Rain
103 Pieces of My Life
101 Moody Blue
100 You Asked Me to
99 Long Black Limousine
98 Padre
97 Run On
96 Kiss Me Quick
95 It's Now Or Never
93 Guitar Man
92 King Creole
91 I'm Leaving
90 Fool
89 Let Me Be There
88 Stranger in the Crowd
87 Trying to Get to You
85 I, John
83 T-R-O-U-B-L-E
81 When I'm Over You
80 Help Me
79 Love Song of the Year
78 A Big Hunk 'o Love
77 Always on My Mind
76 For the Good Times
74 Loving Arms
73 If That Isn't Love
71 Pledging My Love
70 I Gotta Know
69 Thinking About You
68 Take Good Care of Her
67 Rags to Riches
66 It's Over
65 U.S. Male
63 You'll Think of Me
62 It's Only Love
61 The Impossible Dream
Waarom nu dit overzicht? Omdat morgen voor het eerst een song voorbij gaat komen die we allebei in onze persoonlijke Elvis top 100 hadden staan!
0
geplaatst: 4 november 2024, 17:57 uur
Plek 60: The fair's moving on (1969)
Album: Elvis Presley - Back in Memphis (1970) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 75
Plek in de individuele lijst van Shaky: 90
Album: Elvis Presley - Back in Memphis (1970) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 75
Plek in de individuele lijst van Shaky: 90
1
geplaatst: 4 november 2024, 18:03 uur
Als B-Kant van "Clean up your own backyard" uitgebracht, maar wat mij betreft zeker A-kant waardig. Ik leerde dit nummer kennen door de CD versie van "From Elvis in Memphis," waar het als bonustrack opstaat. Wat een heerlijke song, wat een heerlijke stem en wat een heerlijke CD. Hij galmt nog regelmatig door de speakers van mijn autoradio of mijn radio thuis.
1
geplaatst: 4 november 2024, 18:08 uur
Dit zou natuurlijk een nummer over een traveling fair kunnen zijn waarbij een van de exploitanten zijn liefje achterlaat, maar snel weer terug naar huis komt en haar vertelt dat ze niet verdrietig hoeft te zijn want het zal niet lang duren. Of gaat het over een kermisklant die een schatje in elk stadje heeft? Hij trekt toch weer verder, dus liefje 'het was leuk zolang het duurde, maar ik ga weer verder'. Of is het toch een metafoor voor hoe onstuimig een liefdesrelatie kan zijn? Het euforische gevoel dat onherroepelijk op een gegeven moment minder wordt, en misschien dat hij even tijd voor zichzelf nodig heeft, maar maak je geen zorgen 'hij komt wel weer terug'. Dat gevoel komt wel weer terug.
Sja, dat ligt aan de luisteraar. Wat wil je graag horen? Elvis brengt het in ieder geval gevoelig en krachtig. Zijn stem heeft hier nog niet dat hele volle van de later 70's, maar het speelse 50's geluid is volledig uit zijn stem verdwenen. Prachtig nummer.
Sja, dat ligt aan de luisteraar. Wat wil je graag horen? Elvis brengt het in ieder geval gevoelig en krachtig. Zijn stem heeft hier nog niet dat hele volle van de later 70's, maar het speelse 50's geluid is volledig uit zijn stem verdwenen. Prachtig nummer.
0
geplaatst: 4 november 2024, 19:35 uur
Mijn top 60-51:
51: Seperate Ways (1972)
52: You don't know me (1967)
53: Anything that's part of you (1961)
54: They remind me too much of you (1962)
55: In my way (1960)
56: He touched me (1971)
57: I miss you (1973)
58: He'll have to go (1976)
59: If the Lord wasn't walking by my side (1966)
60: Angel (1961)
51: Seperate Ways (1972)
52: You don't know me (1967)
53: Anything that's part of you (1961)
54: They remind me too much of you (1962)
55: In my way (1960)
56: He touched me (1971)
57: I miss you (1973)
58: He'll have to go (1976)
59: If the Lord wasn't walking by my side (1966)
60: Angel (1961)
4
geplaatst: 4 november 2024, 20:08 uur
Plek 59: Little Sister (1961)
Album: Single only, later op Elvis Presley - Elvis' Golden Records Volume 3 (1963) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 88
Plek in de individuele lijst van Shaky: 74
Album: Single only, later op Elvis Presley - Elvis' Golden Records Volume 3 (1963) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 88
Plek in de individuele lijst van Shaky: 74
2
geplaatst: 4 november 2024, 20:14 uur
De B-kant van "His latest flame" en een dikke vette hit op zichzelf. Het heerlijke introloopje word je alleen al vrolijk van. Een lekkere rocker waar je alleen maar vrolijk van kan worden.
De live versie in de jaren '70 samen met "Get back" is ook geniaal en wil ik bij deze ook posten.
De live versie in de jaren '70 samen met "Get back" is ook geniaal en wil ik bij deze ook posten.
1
geplaatst: 4 november 2024, 20:17 uur
Little Sister is gewoon een lekker nummer. Deze keer geen tranentrekker, geen diepgaande tekst, geen Elvis die vocale kunsten vertoont; gewoon een lekker nummer. Mag ook wel eens een keer.
Fijn nummer ook om te spelen met een band, of zelf op de gitaar. Denk dat Les dat ook zal beamen.
Fijn nummer ook om te spelen met een band, of zelf op de gitaar. Denk dat Les dat ook zal beamen.
4
geplaatst: 5 november 2024, 18:31 uur
Plek 58: One Night (1958)
Album: Elvis Presley - 50,000,000 Elvis Fans Can't Be Wrong (1959)
Plek in de individuele lijst van Les: 86
Plek in de individuele lijst van Shaky: 66
Album: Elvis Presley - 50,000,000 Elvis Fans Can't Be Wrong (1959)
Plek in de individuele lijst van Les: 86
Plek in de individuele lijst van Shaky: 66
1
geplaatst: 5 november 2024, 18:35 uur
Als jonge Shaky was dit jarenlang mijn favoriete Elvis nummer. Het is hard, smerig, sexy en dat allemaal gebaseerd op een blues-basis. Dit was wel even een dingetje in 1958, die tekst kon natuurlijk ook niet. Voor mij is dit nummer in de kern wel wat de 50's Elvis was; nieuw, spannend en rete-muzikaal. Een song die altijd een speciaal plekje in mijn muziekhart zal hebben omdat het een van mijn eerste favoriete nummers was. Volledig terecht in onze gezamenlijke lijst.
1
geplaatst: 5 november 2024, 19:14 uur
Wat een heerlijk nummer. Die rauwheid in zijn stem, het swingt van alle kanten en ik kan er geen genoeg van krijgen. One night? Nee deze kan ik wel every night horen.
2
geplaatst: 5 november 2024, 19:34 uur
57. Where Did They Go, Lord? (1971)
Afkomstig van het album: Single only, later op He Walks Beside Me (1978)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 20
B-kantje van Rags to Riches en op zichzelf ook een hit in onder andere Canada. Wat een machtig mooi nummer! Ik leerde deze voor het eerst kennen op de cd-uitvoering van Love Letters. Altijd al een mooi nummer gevonden, maar nooit echt heel erg goed op gelet. De afgelopen jaren kwam dit nummer ergens in een documentaire naar voren waarbij het door andere artiesten genoemd werd als Elvis pareltje. Toen ben ik dit nummer wat vaker gaan draaien en opeens viel ergens het kwartje. Nondejuu wat een passie, kracht, en zangkwaliteiten. Dat einde van het nummer!!! AHHH, die keel gaat open, Elvis schreeuwt vanuit zijn ziel. Prachtig.
You know sometimes I wish
I had lost her to another
Well, but, Lord, she just walked off all alone
But all that is within me is the bitter just ending
And bewildered because her love is gone
Probeer de tekst hier eens van te voelen en dan op volle kracht mee te zingen, man man man daar gaat een volwassen vent toch gewoon van janken?
I cry out my question, oohhh the answers are all gone! Pfff ‘cry out’ doet Elvis hier zeker. Nu ik het nummer weer hoor had ik het misschien nog hoger in mijn lijst moeten zetten.
Afkomstig van het album: Single only, later op He Walks Beside Me (1978)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 20
B-kantje van Rags to Riches en op zichzelf ook een hit in onder andere Canada. Wat een machtig mooi nummer! Ik leerde deze voor het eerst kennen op de cd-uitvoering van Love Letters. Altijd al een mooi nummer gevonden, maar nooit echt heel erg goed op gelet. De afgelopen jaren kwam dit nummer ergens in een documentaire naar voren waarbij het door andere artiesten genoemd werd als Elvis pareltje. Toen ben ik dit nummer wat vaker gaan draaien en opeens viel ergens het kwartje. Nondejuu wat een passie, kracht, en zangkwaliteiten. Dat einde van het nummer!!! AHHH, die keel gaat open, Elvis schreeuwt vanuit zijn ziel. Prachtig.
You know sometimes I wish
I had lost her to another
Well, but, Lord, she just walked off all alone
But all that is within me is the bitter just ending
And bewildered because her love is gone
Probeer de tekst hier eens van te voelen en dan op volle kracht mee te zingen, man man man daar gaat een volwassen vent toch gewoon van janken?
I cry out my question, oohhh the answers are all gone! Pfff ‘cry out’ doet Elvis hier zeker. Nu ik het nummer weer hoor had ik het misschien nog hoger in mijn lijst moeten zetten.
5
geplaatst: 6 november 2024, 17:48 uur
Plek 56: Burning Love (1972)
Album: single only, later op: Elvis Presley - Burning Love and Hits from His Movies (1972) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 20
Elvis zijn laatste top 10 hit op de Billboard hot 100 lijst tijdens zijn leven. Het haalde een mooie 2e plek. Het haalde onder andere ook de top 10 in de UK, Australië, Ierland en Canada.
Ik leerde “Burning Love” kennen door het gelijknamige en al vaker aangehaalde CD album en ik was direct fan. Ik heb het liedje ook jaren op de playlist van mijn band gehad. Mensen krijgen altijd goede zin van dit liedje en ikzelf eigenlijk ook. Toen ik samen met Shaky de platen beurzen af ging in onze tienerjaren heb ik ook nog het originele album waar het opstaat kunnen bemachtigen voor een paar euro. Ik moet zeggen het CD-Album is een stuk lekkerder en had, was het toen uitgebracht, denk ik een knaller van een plaat geweest die het goed zou hebben gedaan. Al haalde het originele album ook al dubbel platina, dus spreken van een flop kunnen we natuurlijk niet!
Album: single only, later op: Elvis Presley - Burning Love and Hits from His Movies (1972) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 20
Elvis zijn laatste top 10 hit op de Billboard hot 100 lijst tijdens zijn leven. Het haalde een mooie 2e plek. Het haalde onder andere ook de top 10 in de UK, Australië, Ierland en Canada.
Ik leerde “Burning Love” kennen door het gelijknamige en al vaker aangehaalde CD album en ik was direct fan. Ik heb het liedje ook jaren op de playlist van mijn band gehad. Mensen krijgen altijd goede zin van dit liedje en ikzelf eigenlijk ook. Toen ik samen met Shaky de platen beurzen af ging in onze tienerjaren heb ik ook nog het originele album waar het opstaat kunnen bemachtigen voor een paar euro. Ik moet zeggen het CD-Album is een stuk lekkerder en had, was het toen uitgebracht, denk ik een knaller van een plaat geweest die het goed zou hebben gedaan. Al haalde het originele album ook al dubbel platina, dus spreken van een flop kunnen we natuurlijk niet!
1
geplaatst: 6 november 2024, 18:36 uur
"I'm just a hunk, a hunk, of burning love"
Een documentaire waarin de Talkings Heads aangaven dat ze dit nummer geweldig vinden om die laatste zin die constant herhaald wordt op het einde, is me altijd bijgebleven.
Een documentaire waarin de Talkings Heads aangaven dat ze dit nummer geweldig vinden om die laatste zin die constant herhaald wordt op het einde, is me altijd bijgebleven.
2
geplaatst: 6 november 2024, 19:29 uur
Plek 55: I'll never fall in love again (1976)
Album: Elvis Presley - From Elvis Presley Boulevard, Memphis, Tennessee (1976) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 19
Een geweldig nummer geschreven door Lonnie Donegan en door hem ook voor het eerst uitgebracht. De eerste herinnering die ik aan dit nummer is, dat is de versie van Tom Jones, die ook helemaal te gek is en die er een mega hit mee scoorde! De versie van Elvis leerde ik kennen door de CD-verie van zijn laatste album “Moody Blue.” De kracht, het gevoel, de pure pijn die Elvis erin legt gaan door merg en been, heerlijk.
Album: Elvis Presley - From Elvis Presley Boulevard, Memphis, Tennessee (1976) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 19
Een geweldig nummer geschreven door Lonnie Donegan en door hem ook voor het eerst uitgebracht. De eerste herinnering die ik aan dit nummer is, dat is de versie van Tom Jones, die ook helemaal te gek is en die er een mega hit mee scoorde! De versie van Elvis leerde ik kennen door de CD-verie van zijn laatste album “Moody Blue.” De kracht, het gevoel, de pure pijn die Elvis erin legt gaan door merg en been, heerlijk.
3
geplaatst: 7 november 2024, 18:01 uur
54. I Really Don’t Want to Know (1970)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 19
Hoe moet je dit nummer omschrijven qua genre? Country gospel soul? Denk dat dit het dichtste in de buurt komt. Ongekend goed. Die diepe dwingende stem ramt de boodschap van de song je oren in. Een song over sluimerende jaloezie en tevens acceptatie; iedereen heeft nu eenmaal een verleden als je op een bepaalde leeftijd komt. Uitstekende keuze om dit pas in de 70s te coveren want een jonge gast die dit nummer zingt, dat zou nergens op slaan.
Toen ik Elvis Country kocht en de cd voor het eerst afspeelde was dit het standout nummer voor mij. Ik was echt op slag verliefd op dit nummer en speelde het constant af. Het staat dan ook in mijn geheugen gegrift en verdient de top 20 plek die ik het gegeven heb in mijn persoonlijke lijst.
Dit was de enige single die op Country staat en werd in een hit in meerdere landen. Voor en na de versie van Elvis zijn er nog veel meer artiesten die hun versie op plaat hebben gezet, maar deze groovende ballad versie van Presley springt er met kop en schouders bovenuit.
Plek in de individuele lijst van Shaky: 19
Hoe moet je dit nummer omschrijven qua genre? Country gospel soul? Denk dat dit het dichtste in de buurt komt. Ongekend goed. Die diepe dwingende stem ramt de boodschap van de song je oren in. Een song over sluimerende jaloezie en tevens acceptatie; iedereen heeft nu eenmaal een verleden als je op een bepaalde leeftijd komt. Uitstekende keuze om dit pas in de 70s te coveren want een jonge gast die dit nummer zingt, dat zou nergens op slaan.
Toen ik Elvis Country kocht en de cd voor het eerst afspeelde was dit het standout nummer voor mij. Ik was echt op slag verliefd op dit nummer en speelde het constant af. Het staat dan ook in mijn geheugen gegrift en verdient de top 20 plek die ik het gegeven heb in mijn persoonlijke lijst.
Dit was de enige single die op Country staat en werd in een hit in meerdere landen. Voor en na de versie van Elvis zijn er nog veel meer artiesten die hun versie op plaat hebben gezet, maar deze groovende ballad versie van Presley springt er met kop en schouders bovenuit.
3
geplaatst: 7 november 2024, 19:15 uur
Plek 53: Suspicious Minds (1969)
Album: Single only, later op Elvis Presley - Worldwide 50 Gold Award Hits, Volume 1 (1970) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 17
Wat een megahit voor Elvis en zijn laatste nummer 1 hit op de Billboard Hot 100 tijdens zijn leven. Dit is misschien voor de meeste mensen wel DE Elvis klassieker en ook op onze lijst doet hij het niet slecht zullen we zeggen.
Het liedje is geschreven door Mark James en hij nam het zelf ook als eerste op in 1968. Zonder veel succes. Elvis had er dus wel ongeveer een jaar later een grote hit mee. Leuke toevalligheid is dat sessie gitarist Reggie Young op beide versies heeft gespeeld.
Ik denk dat ik dit liedje zelf voornamelijk ken door Radio 10 Gold. De zender die bij ons thuis altijd opstond en waar ik veel muziek leerde kennen. Voor mij een timeless classic die niet mocht ontbreken in onze top 100.
Album: Single only, later op Elvis Presley - Worldwide 50 Gold Award Hits, Volume 1 (1970) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 17
Wat een megahit voor Elvis en zijn laatste nummer 1 hit op de Billboard Hot 100 tijdens zijn leven. Dit is misschien voor de meeste mensen wel DE Elvis klassieker en ook op onze lijst doet hij het niet slecht zullen we zeggen.
Het liedje is geschreven door Mark James en hij nam het zelf ook als eerste op in 1968. Zonder veel succes. Elvis had er dus wel ongeveer een jaar later een grote hit mee. Leuke toevalligheid is dat sessie gitarist Reggie Young op beide versies heeft gespeeld.
Ik denk dat ik dit liedje zelf voornamelijk ken door Radio 10 Gold. De zender die bij ons thuis altijd opstond en waar ik veel muziek leerde kennen. Voor mij een timeless classic die niet mocht ontbreken in onze top 100.
1
geplaatst: 7 november 2024, 19:27 uur
Les de Groot schreef:
Voor mij een timeless classic die niet mocht ontbreken in onze top 100.
Voor mij een timeless classic die niet mocht ontbreken in onze top 100.
Voor mij ook een timeless classic. Absoluut. Maar zeker niet een van mijn favoriete Elvis song. Ik heb ervoor gewaakt dat ik die twee zaken voor mezelf niet door elkaar ging halen.
Verder wel terecht in onze gezamenlijke Top 154 lijst.
1
geplaatst: 8 november 2024, 17:52 uur
Plek 52: It’s impossible (1972)
Album: Elvis Presley - Elvis (1973) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 16
Weer een nummer dat ik ken via het “Burning Love” album wat al vaker genoemd is. Wat een heerlijk nummer weer!
Het origineel van “It’s impossible” wat een Spaans talig liedje geschreven door de Mexicaanse songwriter Armando Manzanero. Sid Wayne vertaalde het in het Engels. Sid werkte met grote regelmatigheid met Elvis, zo schreef hij, samen met Ben Weisman, liedjes die in een groot aantal films zijn gebruikt. Ondanks dat kwam “It’s impossible” niet bij Elvis terecht maar bij Perry Como, die er een mega hit mee scoorde. Dat lukte Elvis niet, maar een geweldige live versie hebben we wel, waar we met volle teugen van kunnen genieten.
Album: Elvis Presley - Elvis (1973) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 16
Weer een nummer dat ik ken via het “Burning Love” album wat al vaker genoemd is. Wat een heerlijk nummer weer!
Het origineel van “It’s impossible” wat een Spaans talig liedje geschreven door de Mexicaanse songwriter Armando Manzanero. Sid Wayne vertaalde het in het Engels. Sid werkte met grote regelmatigheid met Elvis, zo schreef hij, samen met Ben Weisman, liedjes die in een groot aantal films zijn gebruikt. Ondanks dat kwam “It’s impossible” niet bij Elvis terecht maar bij Perry Como, die er een mega hit mee scoorde. Dat lukte Elvis niet, maar een geweldige live versie hebben we wel, waar we met volle teugen van kunnen genieten.
4
geplaatst: 8 november 2024, 18:19 uur
Plek 51: (You’re the) Devil in disguise (1963)
Album: Single only, later op Elvis Presley - Elvis' Gold Records Volume 4 (1968) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 13
Een dikke vette hit weer, o.a. #3 op de Billboard lijst en #1 in de UK. Ik heb goede herinneringen aan dit liedje omdat het vroeger veel op de radio voorbij kwam. Good old Radio 10 Gold!! Ik weet dat ik de tekst als jongentje al leuk vond, ook al wist ik niet wat er gezongen werd, behalve over een Duivel haha.
Het lekkere aan “Devil in disguise” vind ik het wisselende tempo. Van rustig in de coupletten, naar lekker snel in het refrein.
Album: Single only, later op Elvis Presley - Elvis' Gold Records Volume 4 (1968) - MusicMeter.nl
Plek in de individuele lijst van Les: 13
Een dikke vette hit weer, o.a. #3 op de Billboard lijst en #1 in de UK. Ik heb goede herinneringen aan dit liedje omdat het vroeger veel op de radio voorbij kwam. Good old Radio 10 Gold!! Ik weet dat ik de tekst als jongentje al leuk vond, ook al wist ik niet wat er gezongen werd, behalve over een Duivel haha.
Het lekkere aan “Devil in disguise” vind ik het wisselende tempo. Van rustig in de coupletten, naar lekker snel in het refrein.
1
geplaatst: 8 november 2024, 18:29 uur
Yes, voor mij geldt dat jeugdsentiment ook. Wat vond ik dit vroeger een geweldig nummer. Nu vind ik het nog steeds een ontzettend leuk nummer, maar is mijn voorkeur duidelijk geshift naar de zware, droevige songs.
1
geplaatst: 9 november 2024, 14:12 uur
We duiken onze top 50 in vanavond. Tijd voor het overzicht tot nu toe:
154 Too Much
152 Crying in the Chapel
150 Bossa Nova Baby
145 Girls! Girls! Girls!
144 Mery Christmas baby
143 Love Me Tender
141 Fever
140 I Want to Be Free
138 Promised Land
137 I Can Help
136 Blue Suede Shoes
134 I Was the One
133 Don't
132 Jailhouse Rock
131 I Got Stung
129 She's Not You
128 Lead Me, Guide Me
126 Hound Dog
125 And I Love You So
124 Way Down
122 I Got Lucky
121 My Way
117 Fame and Fortune
116 Ask Me
115 Surrender
114 Amazing Grace
113 I Got a Woman
111 So High
110 He'll Have to Go
109 Heart of Rome
107 Solitaire
106 Seperate Ways
105 Mess of Blues
104 Kentucky Rain
103 Pieces of My Life
101 Moody Blue
100 You Asked Me to
99 Long Black Limousine
98 Padre
97 Run On
96 Kiss Me Quick
95 It's Now Or Never
93 Guitar Man
92 King Creole
91 I'm Leaving
90 Fool
89 Let Me Be There
88 Stranger in the Crowd
87 Trying to Get to You
85 I, John
83 T-R-O-U-B-L-E
81 When I'm Over You
80 Help Me
79 Love Song of the Year
78 A Big Hunk 'o Love
77 Always on My Mind
76 For the Good Times
74 Loving Arms
73 If That Isn't Love
71 Pledging My Love
70 I Gotta Know
69 Thinking About You
68 Take Good Care of Her
67 Rags to Riches
66 It's Over
65 U.S. Male
63 You'll Think of Me
62 It's Only Love
61 The Impossible Dream
60 The Fair Is Moving On
59 Little Sister
58 One Night
57 Where Did They Go, Lord?
56 Burning Love
55 I'll Never Fall in Love Again
54 I Really Don't Want to Know
53 Suspicious Minds
52 It's Impossible
51 (You're the) Devil In Disguise
154 Too Much
152 Crying in the Chapel
150 Bossa Nova Baby
145 Girls! Girls! Girls!
144 Mery Christmas baby
143 Love Me Tender
141 Fever
140 I Want to Be Free
138 Promised Land
137 I Can Help
136 Blue Suede Shoes
134 I Was the One
133 Don't
132 Jailhouse Rock
131 I Got Stung
129 She's Not You
128 Lead Me, Guide Me
126 Hound Dog
125 And I Love You So
124 Way Down
122 I Got Lucky
121 My Way
117 Fame and Fortune
116 Ask Me
115 Surrender
114 Amazing Grace
113 I Got a Woman
111 So High
110 He'll Have to Go
109 Heart of Rome
107 Solitaire
106 Seperate Ways
105 Mess of Blues
104 Kentucky Rain
103 Pieces of My Life
101 Moody Blue
100 You Asked Me to
99 Long Black Limousine
98 Padre
97 Run On
96 Kiss Me Quick
95 It's Now Or Never
93 Guitar Man
92 King Creole
91 I'm Leaving
90 Fool
89 Let Me Be There
88 Stranger in the Crowd
87 Trying to Get to You
85 I, John
83 T-R-O-U-B-L-E
81 When I'm Over You
80 Help Me
79 Love Song of the Year
78 A Big Hunk 'o Love
77 Always on My Mind
76 For the Good Times
74 Loving Arms
73 If That Isn't Love
71 Pledging My Love
70 I Gotta Know
69 Thinking About You
68 Take Good Care of Her
67 Rags to Riches
66 It's Over
65 U.S. Male
63 You'll Think of Me
62 It's Only Love
61 The Impossible Dream
60 The Fair Is Moving On
59 Little Sister
58 One Night
57 Where Did They Go, Lord?
56 Burning Love
55 I'll Never Fall in Love Again
54 I Really Don't Want to Know
53 Suspicious Minds
52 It's Impossible
51 (You're the) Devil In Disguise
2
geplaatst: 9 november 2024, 14:13 uur
Statistieken!
- songs van 46 verschillende albums zijn de revue al gepasseerd
- met 7 songs is Promised Land tot nu toe het album met de meeste noteringen
- 11 songs die voorbij zijn gekomen beginnen met het woord I
- 55 songs uit de persoonlijke top 100 van Les zijn voorbijgekomen, 52 van mij, 3 songs daarvan hadden we beide
- Les tot nu toe: 11x 50s / 14x 60s / 30x 70s. Ik tot nu toe: 9x 50s / 19x 60s / 24x 70s
- in totaal: 19x 50s / 31x 60s / 54x 70s
- 1959 en 1966 zijn (nog?) niet langsgekomen
- 1971 en 1972 (beide 10x) zijn tot nu toe het vaakst langsgekomen
- Les heeft 1972 en 1973 en het vaakst laten langskomen: beide 7x
- Ik heb 1971 het vaakst laten langskomen: 6x
- songs van 46 verschillende albums zijn de revue al gepasseerd
- met 7 songs is Promised Land tot nu toe het album met de meeste noteringen
- 11 songs die voorbij zijn gekomen beginnen met het woord I
- 55 songs uit de persoonlijke top 100 van Les zijn voorbijgekomen, 52 van mij, 3 songs daarvan hadden we beide
- Les tot nu toe: 11x 50s / 14x 60s / 30x 70s. Ik tot nu toe: 9x 50s / 19x 60s / 24x 70s
- in totaal: 19x 50s / 31x 60s / 54x 70s
- 1959 en 1966 zijn (nog?) niet langsgekomen
- 1971 en 1972 (beide 10x) zijn tot nu toe het vaakst langsgekomen
- Les heeft 1972 en 1973 en het vaakst laten langskomen: beide 7x
- Ik heb 1971 het vaakst laten langskomen: 6x
0
geplaatst: 9 november 2024, 15:06 uur
Mijn top 50-41
41: For the good times (1971)
42: Power of my love (1969)
43: Blue suede shoes (1956)
44: How's the world treating you (1956)
45: Santa Claus is back in town (1957)
46: Don't cry daddy (1969)
47: Twenty days and twenty nights (1970)
48: Johnny B. Goode (1969)
49: It's over (1973)
50: Amazing grace (1971)
41: For the good times (1971)
42: Power of my love (1969)
43: Blue suede shoes (1956)
44: How's the world treating you (1956)
45: Santa Claus is back in town (1957)
46: Don't cry daddy (1969)
47: Twenty days and twenty nights (1970)
48: Johnny B. Goode (1969)
49: It's over (1973)
50: Amazing grace (1971)
2
geplaatst: 9 november 2024, 18:03 uur
50. Do You Know Who I Am? (1970)
Plek in de individuele lijst van Shaky: 12
Met de 12e plek in mijn persoonlijke top 100 moge duidelijk zijn dat ik dit één van de mooiste Elvis songs vind. Het absolute hoogtepunt van Back in Memphis; wat een prachtig mooi klein liedje dat bol staat van de pijn en spijt. Wat ik zo ongelooflijk goed vind aan Elvis komt in dit nummer ijzersterk naar voren: tekstbeleving.
Les en ik hebben het al vaak genoemd, zeker bij zijn 70s songs, Elvis klinkt verscheurd. Met zijn diepe krachtige stem stort hij geregeld het liefdesverdriet over de luisteraar heen. In Do You Know Who I Am? zingt hij bijna voorzichtig. Juist Elvis, precies goed! Je vraagt het ook voorzichtig; ken je me nog? Je bent me niet letterlijk vergeten, maar ken je me nog? Met het schaamrood op de kaken en de schuldgevoelens diep in je ziel omdat je weet dat je het verpest hebt, vraag je nog één keer:
Wanneer hij zich dan realiseert dat het toch echt voorbij is, de kans is verkeken, dan breekt je hart toch gewoon?
De manier waarop hij “Oh, he's only a friend, well, I see” zingt, hij gelooft het zelf niet eens dat die ander ‘slechts een vriend is’, maar hij moet het zichzelf wel voorhouden want anders gaat hij kapot.
Jongens, veeg me op! Tekstbeleving, tekstbeleving, tekstbeleving. Als Elvis gestudeerd zou hebben had hij literatuur moeten gaan doen. Ongelooflijk wat lijkt deze man de menselijke relatie goed te snappen wanneer deze op papier staat. Als linguist mag ik hier wat van vinden, en dat doe ik dan ook: jij snapt het Elvis. Poeh. Recht door de ziel dit nummer. Had ook gemakkelijk in mijn top 5 kunnen staan.
Plek in de individuele lijst van Shaky: 12
Met de 12e plek in mijn persoonlijke top 100 moge duidelijk zijn dat ik dit één van de mooiste Elvis songs vind. Het absolute hoogtepunt van Back in Memphis; wat een prachtig mooi klein liedje dat bol staat van de pijn en spijt. Wat ik zo ongelooflijk goed vind aan Elvis komt in dit nummer ijzersterk naar voren: tekstbeleving.
Les en ik hebben het al vaak genoemd, zeker bij zijn 70s songs, Elvis klinkt verscheurd. Met zijn diepe krachtige stem stort hij geregeld het liefdesverdriet over de luisteraar heen. In Do You Know Who I Am? zingt hij bijna voorzichtig. Juist Elvis, precies goed! Je vraagt het ook voorzichtig; ken je me nog? Je bent me niet letterlijk vergeten, maar ken je me nog? Met het schaamrood op de kaken en de schuldgevoelens diep in je ziel omdat je weet dat je het verpest hebt, vraag je nog één keer:
I remember you said
That you had to forget about me and be free
But do you know who I am
Or have you forgotten about me?
That you had to forget about me and be free
But do you know who I am
Or have you forgotten about me?
Wanneer hij zich dan realiseert dat het toch echt voorbij is, de kans is verkeken, dan breekt je hart toch gewoon?
Do you think there's a chance
You and I could start over again?
Is there a prayer you still care
Or has it just been too long and we're through?
Well, what about you and him
Oh, he's only a friend, well, I see
There's still a chance for me
Well, maybe some other time, in some other place
With our love in your heart and a smile on your face
You will know who I am
When that time comes you'll know who I am
You and I could start over again?
Is there a prayer you still care
Or has it just been too long and we're through?
Well, what about you and him
Oh, he's only a friend, well, I see
There's still a chance for me
Well, maybe some other time, in some other place
With our love in your heart and a smile on your face
You will know who I am
When that time comes you'll know who I am
De manier waarop hij “Oh, he's only a friend, well, I see” zingt, hij gelooft het zelf niet eens dat die ander ‘slechts een vriend is’, maar hij moet het zichzelf wel voorhouden want anders gaat hij kapot.
Jongens, veeg me op! Tekstbeleving, tekstbeleving, tekstbeleving. Als Elvis gestudeerd zou hebben had hij literatuur moeten gaan doen. Ongelooflijk wat lijkt deze man de menselijke relatie goed te snappen wanneer deze op papier staat. Als linguist mag ik hier wat van vinden, en dat doe ik dan ook: jij snapt het Elvis. Poeh. Recht door de ziel dit nummer. Had ook gemakkelijk in mijn top 5 kunnen staan.
* denotes required fields.