MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1001 albums die je moet horen voor je sterft!

zoeken in:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/30000/30462.300.jpg

512. The Associates - Sulk (1982)

'Apart' is wellicht het beste woord om dit album beknopt te omschrijven. De vraag is dan of 'apart' je in dit geval aanspreekt. Mijn beknopte antwoord: 'nee'. Het is zo eigenzinnig dat ik het wel goed zou willen vinden maar dat lukt me niet. De zanger is een kruising tussen een Bowie imitator en een sollicitant bij een obscuur 80s metal bandje. Met synthpop, voor zover dit in die categorie valt, kan ik soms wel wat. Maar de nummers hier lijken vooral nergens naartoe te gaan. En bij de cover Gloomy Sunday kwam het woord 'verkrachting' in me op. Maar het zou me niet verbazen als het nummer 'verkrachten' net de bedoeling was.

1*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 31 (gekocht), 168 (reeds in bezit)

> Iron Maiden - The Number of the Beast

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/648.jpg?cb=1565803568

513. Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)

Met Bruce als nieuwe zanger werd de band naar een hoger niveau getild, maar dan vooral in commercieel opzicht. Met Di'Anno was deze sprong voorwaarts nooit gelukt. Helaas, door de meer toegankelijke aanpak ging er ook wat verloren. Op The Number of the Beast klinken akkoorden tijdens het refrein, of er naartoe, vaak gewoon vier tellen door. Een beetje saai voor wie niet keihard zit mee te zingen maar helemaal in de muziek duikt. Niet echt problematisch maar toch een stapje terug. De echte minpuntjes zijn de refreinen van The Prisonor en Run to the Hills. Hoewel het album voor mij geen verrassingen meer heeft ben ik het door de jaren heen alleen maar meer gaan waarderen. En toch een nieuwigheid waar ik sinds kort van geniet is het nummer Total Eclipse. Geen nieuw nummer natuurlijk, maar toegevoegd op de reissue omdat het oorspronkelijk werd weggelaten omwille van gebrek aan ruimte op de lp. Ik heb het nummer altijd genegeerd want je kan de geschiedenis niet herschrijven. Het zal in mijn beleving nooit bij dit album horen. Maar het blijkt op zich wel een prima nummer.

4,8*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 31 (gekocht), 169 (reeds in bezit)

> Duran Duran - Rio

https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2846.300.jpg

514. Duran Duran - Rio (1982)

Dit album zat op een of andere manier in mijn herinnering omdat ik er hier op de site wat bij heb geschreven. Hoe ik er terecht kwam weet ik niet meer. Volgens mij na het zien van een muziekdocu over de band. Kort samengevat schreef ik: Alleen The Wild Boys vond ik best aardig en het viel me toen op dat Simon Le Bon best een goede zanger is. Zonet het album weer eens een draai gegeven en ik vind het nog steeds niets. Om niet te zeggen, vreselijk. Gelukkig was er in die tijd ook iets als heavy metal.

1,5*

> Violent Femmes - Violent Femmes

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1321.300.jpg

515. Violent Femmes - Violent Femmes (1982)

Dit album heb ik zeker ooit al gehoord en misschien ook wel op cd gehad. Dat ik het nu niet meer heb is in elk geval niet erg. Ik wist niet meer dat er zoveel punk in deze rock zat. Niet zo'n probleem, maar de zanger wel. Het lijkt alsof die een wasknijper op z'n neus heeft. Misschien lag het ook aan de speakers die ik heb aangesloten op de laptop, maar ook de muziek klonk onaangenaam schel.

2*

> Malcolm McLaren - Duck Rock

Kronos schreef:
En toch een nieuwigheid waar ik sinds kort van geniet is het nummer Total Eclipse. Geen nieuw nummer natuurlijk, maar toegevoegd op de reissue omdat het oorspronkelijk werd weggelaten omwille van gebrek aan ruimte op de lp.

Heb dat nooit gesnapt eigenlijk. Total Eclipse had er makkelijk toch bijgepast? Op elke volgende jaren 80 plaat van Maiden stonden ook meer minuten dan NotB.

crosskip schreef:
Heb dat nooit gesnapt eigenlijk. Total Eclipse had er makkelijk toch bijgepast? Op elke volgende jaren 80 plaat van Maiden stonden ook meer minuten dan NotB.

Als ik me niet vergis is in de loop van de jaren 80 de techniek om meer muziek op een lp te krijgen zonder (al te veel) verlies aan klankkwaliteit wel verbeterd. Het kan ook een keuze geweest zijn om het album niet langer dan veertig minuten te maken. Maar omdat ze teveel materiaal geschreven hadden moesten ze blijkbaar kiezen tussen Total Eclipse en Gangland als b-kant van de Run to the Hills single. Het andere nummer zou dan op het album verschijnen. Achteraf vonden ze dat ze de verkeerde keuze hadden gemaakt.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/23000/23158.300.jpg

516. Malcolm McLaren - Duck Rock (1983)

Een aardig project van Malcolm McLaren die het als voormalig Sex Pistols producer eens als popster wilde proberen. Volgens het boek vormt dit album de aanzet tot wereldmuziek zoals we die nu kennen. Dat kan ik niet bevestigen maar het klinkt voor die tijd wel origineel. Alleen bij de carnavaleske afsluiter Duck for the Oyster wil het een beetje te lollig zijn en gaat het mis.

3*

> Def Leppard - Pyromania

Volgens het boek vormt dit album de aanzet tot wereldmuziek zoals we die nu kennen.

Wat een totale kolder.

sq schreef:
Mclaren is voor deze LP de wereld afgereisd naar bijzondere 'grooves'. Dat maakt het tot een aardige bloemlezing van de wereldmuziek, in een tijd dat die term nog verzonnen moest worden. Iets later werd Paul Simon er wereldwijd voor geroemd dat hij de wereldmuziek en de popmuziek bij elkaar bracht (Graceland), terwijl je DIT al had.

Bovenstaande quote bij het album (dat ik niet ken) is een stuk informatiever dan de zinsnede "de aanzet tot een wereldmuziek zoals we die nu kennen". Staat dat echt letterlijk zo in het boek? Dan zou wel complete onzin zijn, ja.

itchy schreef:
Staat dat echt letterlijk zo in het boek? Dan zou wel complete onzin zijn, ja.

Ik zal citeren hoe dat in het boek staat (Nederlandstalige editie 2013).

"Door zijn lofzang op de heidense elementen van folkmuziek (die McLaren omschreef als "de wortels van rock-'n-roll") maakte Duck Rock de geboorte mogelijk van wereldmuziek zoals wij die nu kennen."

Heel merkwaardig stukje tekst. Ook na een aantal keer lezen begrijp ik niet wat er nu staat. Die wereldmuziek was er natuurlijk al, altijd en overal. En dan wordt er nog geprobeerd een link te leggen met "de heidense elementen van de folkmuziek"? Schiet mij maar lek.

De plaat staat inmiddels wel op de "te luisteren" lijst.

itchy schreef:
Heel merkwaardig stukje tekst.

Ik lees wel meer merkwaardige dingen in het boek. Misschien heeft dat soms ook met de vertaling te maken, maar toch.

Nou, het blijkt in elk geval een verrassend leuke plaat te zijn, en een stuk beter dan het stemgemiddelde suggereert!

https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13867.300.jpg

517. Def Leppard - Pyromania (1983)

Def Leppard richtte zich al van in het begin op de Amerikaanse markt maar het gehoopte succes kwam er pas met Pyromania. Veel liefhebbers vonden het album dan weer te commercieel. Het is ook nooit goed.
Of toch wel? Het is een kwestie of je van de stijl houdt en van zangers als Brian Johnson van AC/DC. Dan zit je hier helemaal goed. Op Pyromania is namelijk elk nummer raak. Als op een Greatest Hits album.

4,5*

Tussenstand: 0 (verlanglijstje), 31 (gekocht), 171 (reeds in bezit)

> R.E.M. - Murmur

Weer een vreemde mening die in dit boek gedrukt staat als was het een waarheid. Het enige wat gedateerd is aan het album van Def Leppard is volgens de schrijver de hoes:
"In de wereld na 11 september zou een afbeelding van een vizier dat gericht is op een brandende wolkenkrabber niet meer kunnen."
Ik zou juist denken dat de hoes in 2001 brandend actueel was. Oké, Def Leppard zou er wellicht niet meer voor kiezen. Maar Ed Repka bewijst dat een hoes over 9/11 wel kan:

Toxic Holocaust - Hell on Earth (2005)

Kronos schreef:
Maar Ed Repka bewijst dat een hoes over 9/11 wel kan:

Vind je...? Ik vind het smakeloos eigenlijk.

Ach, smakeloos kan ook. En er zijn nog smakelozere hoezen. Maar ik zal mijn kritiek inslikken, want betrekking hebbend op Def Leppard klopt het natuurlijlk wel.

In het Engels wordt overigens het woord 'unthinkable' gebruikt. De tekst van het hele boek (een oudere editie) is online te vinden ontdekte ik zonet.

1001 Albums You Must Hear Before You Die!

Tony schreef:
(quote)

Vind je...? Ik vind het smakeloos eigenlijk.

Vind je deze een smakelijkere hoes hebben?

Ach, da's gewoon zielig Johnny Marr. Heb er daar al heel wat meer van gezien in de updates van B. Robertson. Maar zo'n tragedie als 9/11 als decor voor je albumhoes gebruiken en dan een paar zombies door het beeld laten lopen, what's the f^%&$@#$% use?

Tony schreef:
Heb er daar al heel wat meer van gezien in de updates van B. Robertson.

Oh worden mijn toevoegingen ook bekeken? Meer iets voor het 'lelijke hoezen' topic maar er is ook heel wat wat ik niet toevoeg als je op Discogs met name subgenre goregrind bekijkt. Het label Bizarre Leprous spant doorgaans de kroon bij de grotere labels.

B.Robertson schreef:
Oh worden mijn toevoegingen ook bekeken?

Jawel, en iets specifieker; Ik kijk geregeld in het 'Wat draai je nu?' of 'Wat heb je als laatste gekocht?' topic en daar wil je nog wel eens een hoes plaatsen waarvan ik denk, tjonge, jonge, wat doe je jezelf aan?

P.S. Sergeant Pepper????

'Wat draai je nu' kan, voor zover ik het in huis heb, erger. Altijd 'Sickening Bliss' van Regurgitate, nooit het lef 'Carnivorous Erection' te tonen. Verder mag ik graag die 'alien autopsy' van 'Slimewave Goregrind Series' tonen. 'Wat heb je als laatste gekocht?' is de laatste tijd veelal vinyl van Bol.com die het stokje wat van Dodax overnam. Wel een verschuiving van de laatste vijf jaar nu 'Hollands Glorie' wat van de setlist afgevoerd is.

En ja, sinds vanmiddag heb ik mij maar eens een regulier Beatles album aangeschaft.

Tony schreef:
Maar zo'n tragedie als 9/11 als decor voor je albumhoes gebruiken en dan een paar zombies door het beeld laten lopen, what's the f^%&$@#$% use?

Na 9/11 zijn zombieverhalen in de V.S. erg populair geworden. De oorzaak zou volgens sommigen kunnen zijn dat de zombies symbool voor het terrorisme staan. Ze creëren angst, bedreigen de samenleving en zijn niet voor rede vatbaar. Onderhandelen is geen optie dus werden verregaande veiligheidsmaatregelen genomen. Horror figuren in het decor van ground zero plaatsen kan je smakeloos of zelfs oneerbieding vinden. Wat mij betreft beeldt het de horror van de tragedie uit. De f^%&$@#$% use zou gewoon dezelfde kunnen zijn als die van andere horrorverhalen, -films enzovoort.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/418.300.jpg

518. R.E.M. - Murmur (1983)

Hoe populair was deze band. Hoe vaak hebben we Losing My Religion en Man on the Moon moeten horen. Ik heb geprobeerd het goede erin te horen. Uiteindelijke leidde dat alleen tot meer afkeer. Maar zo'n album uit de beginperiode, een debuut nog wel, kan dat dan iets zijn? Ik heb geprobeerd het goede erin te horen. Drie kwartier was echter te lang. Ik kon het gezaag van Michael Stipe gewoon niet meer aanhoren. Helaas zal ik nog wel wat R.E.M. voorgeschoteld krijgen.

> The The - Soul Mining

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4399.300.jpg

519. The The - Soul Mining (1983)

Rock met een hoog stemgemiddelde. Dat wekt interesse. Van de bandnaam The The heb ik weleens gehoord. Helaas, alleen The Twilight Hour heeft iets van de exotische sfeer die de hoes uitstraalt. Voor de rest is het vooral weer monotone depressieve puntschoenenmuziek, ook wel bekend onder de naam new wave. Al is de tweede helft van het album iets avontuurlijker. En Matt Johnson's zang doet me soms wat aan Bowie doet denken. Al bij al is Soul Mining geen héél vervelend album.

2,0*

> Tom Waits - Swordfishtrombones

Klopt geweldig album , de volgende trouwens ook wat mij betreft.

Iemand die Pyromania 4,5 geeft en Rio en Soul Mining bv maar 1,5 en 2 kan ik niet serieus nemen...

luigifort schreef:
Iemand die Pyromania 4,5 geeft en Rio en Soul Mining bv maar 1,5 en 2 kan ik niet serieus nemen...

Waarom niet?

Nou gewoon, kan ik niet...

Je bent vast niet de enige. En voor sommigen geldt het omgekeerde. Die kunnen iemand die Pyromania onvoldoende geeft en bv 4,5 of 5 aan Rio en Soul Mining niet serieus nemen.

Beetje treurig hoor, jezelf en anderen zo identificeren met muzieksmaak.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:11 uur

geplaatst: vandaag om 04:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.