MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
luigifort schreef:
(quote)

Heb ik niet eens
Bloody max 2 per artiest self imposed regel...

Daar hield ik me REM toch ook gewoon aan

johan de witt schreef:
...over 4 jaar en 4 maanden (en 27 dagen)

...all of this is coming your way

Ja die redt het wel
Dat stukje is al geschreven ook

cosmic kid schreef:
Even een voor Gretz die eigenlijk de ondertitel boekhouder verdient. Top wat je allemaal archiveert. Van de nummers 1 kan je een mooie playlist maken

Ik heb nog geen playlist, maar alvast wel een kleine quiz gemaakt omtrent de nummers 1. Ik ben benieuwd wie er in de buurt van de 100% kan komen.

De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz #3

johan de witt schreef:
Ik sluit aan, over 4 jaar en 4 maanden (en 27 dagen) moet het te doen zijn

62 users deden er gemiddeld 33,37 dagen over om hun top 100 te presenteren. De laatste 14 zaten op een gemiddelde van 32,36 (luigifort is goed op weg om z'n lijst ook binnen een maand af te ronden.

Jij bent nu nummer 21 op de lijst. 33,37 x 20 + 14 (Luigi) = 681 dagen. Wat neerkomt op een 1 jaar, 10 maanden en nog een aantal dagen. Rekening houdend met het feit dat er altijd nog een paar users zijn die zichzelf weer achteraan de lijst plaatsen zou ik zeggen dat je in het optimistische scenario wel over 1,5 jaar aan de beurt bent. Valt toch reuze mee als je rekent op ruim 4 jaar

Oké dat is best snel. Als we dan nog binnen moeten blijven heb ik hem ook wel binnen een maand af

johan de witt schreef:
Oké dat is best snel. Als we dan nog binnen moeten blijven heb ik hem ook wel binnen een maand af

Jep, die stats van luigifort zijn wat vertekend omdat ie zich een paar keer lager heeft gezet in de lijst. Ik weet er alles van (ik had volgens mij al in 2017 aan de beurt kunnen zijn )

Time, all the long red lines...

luigifort schreef:

Begin lente 2001 gingen we met een groepje studenten van het dispuut voor een excursie naar Berlijn.

Zat je bij het Corps? Of een gewone studentenvereniging?

Corpsballen unite
Nee, ik zat alleen bij het Archeologisch dispuut. Geen studentenvereniging...

Wachtlijst:

Superbitch
Nicolaib88
Arrie
Poek
jellorum
Cervantes
TornadoEF5
aERodynamIC
Weirdo Wizzy
Mausie
hoi123
wendyvortex
Gretz
AstroStart
Aerobag
Bonk
madmadder
AbleMable
MRDammann
Ward
Johan de Witt
Koenr

luigifort schreef:
Geweldige stad, wel mijn fave denk ik, ik hou van de vibe die daar hing. 20 jaar geleden dan, ik weet niet of dat nog zo is

Ook mijn fave Europese stad. Ik was er in 2015 pas voor het eerst, maar sindsdien al vaker teruggewenst. Volgens mij is de fijne vibe (in hostels en bijvoorbeeld in Friedrichshain) gewoon hetzelfde gebleven. En een vega(n) walhalla, ongekend

Wij zaten vlakbij de Friedrichstraße en gingen dan vaak naar Murphy's.

Vlakbij Oost-Berlijn, unter den Linden

Gretz schreef:
(quote)

Ook mijn fave Europse stad. Ik was er in 2015 pas voor het eerst, maar sindsdien al vaker teruggewenst. Volgens mij is de fijne vibe (in hostels en bijvoorbeeld in Friedrichshain) gewoon hetzelfde gebleven. En een vega(n) walhalla, ongekend

Kunnen we niet een vegan top 100 doen?
Met Meat Is Murder op 1 uiteraard!

I Want a Dog van Pet Shop Boys schijnt een zeer populair nummer te zijn in China

23. Suede - Stay Together (1994)

Bij Brett solo had ik al een stukje over Suede geschreven, dus ik hou het nu wat korter Het duurde dus even voordat ik into Suede raakte, maar na meerdere luisterbeurten van Dog Man Star was ik om. Wat.Een.Album. Wat.Een.Songs. stuk voor stuk! Daar had ik er ook zo een paar van kunnen plukken en dat was waarschijnlijk ook zo geweest als ik niet verder was gaan zoeken in hun discografie. Uiteraard eerst hun debuut. Ook magnifiek! Coming Up, sterk album. Die 2 daarna zijn het nooit echt helemaal geworden. Maar Bloodsports was weer erg fijn en Night Thoughts staat in mijn top 3 albums van ze. The Blue Hour is ook best goed, maar wel wat minder dan die daarvoor. De bonusdisc van DMS staan ook zat parels op zoals Flashboy, The Living Dead en This World Needs A Father . Europe is Our Playground staat ook dik in mijn top 10. Maar zo kan ik wel even doorgaan

Ik ging na DMS en het debuut ook clipjes en interviews van ze kijken en kwam ik de heerlijke single Stay Together tegen (niet geschikt in deze coronatijden tho ) met dat prachtige clipje en de prachtig androgyne Brett Je zou zomaar verliefd op 'm worden Heerlijke single en al gauw een favoriet van me. Door de band inmiddels verguisd als een van hun minste songs, wegens te simpel en de lyrics bv. Da fuck I care, ik heb m'n eigen mening Nadat ik de epische lange versie had gehoord op de DMS bonus cd is het mijn alltime fave van ze geworden 1,5 jaar geleden zag ik ze voor het eerst in Paradiso, een geweldig concert was dat, nietwaar johan de witt? Helaas speelden ze deze niet...

Maar wat een epic! Het heeft wel een Berlijn feel ook Prachtige fatalistische lyrics. Boy and girl, samen aan het einde van de wereld, zo'n beeld. De muziek is epic en bombastisch, geweldig psychedelisch en brommend gitaarwerk bij tijd en wijle, geweldig refrein, Brett die überromantisch zingt. Prachtig zijn uithalen alsof ze van die skycrapers aan het vallen zijn. Alles aan deze song klopt gewoon. A nuclear lovesong! En alsof dat nog niet genoeg is, dat outro...OMG! Dat gaat maar door en dan de Angst in het gepraat/gemurmel van Brett met die ijle aha aha-s in de hoogte, die gitaar, hoe haunting en wat een geweldig vervreemdend en spooky effect! En daarna nog een passend over the top finale. Only Suede can pull off a stunt like that

Come to my house tonight
We can be together in the nuclear sky
And we will dance in the poison rain
And we can stay a while in Heaven today
Let's stay together
Let's stay, these days are ours
Let's die together?
Two hearts under the skyscrapers
There's a time bomb in the high rise
There's a blue suburban dream
Will I see you up in paradise
Or have you come to catch me?
Come to my arms tonight
Just you and me together under electric light
And she will dance in the poison air
And we can stay together
Two hearts under the skyscrapers
There's a time bomb in the high rise
There's a blue suburban dream
Will I see you up in Paradise
Or have you come to catch me?
Come to my arms I'm lost
Just you and me together in the year of the horse
Single file in the nuclear night
And we could feel a little closer
As we tumble through the sky
Let's stay together, let's stay these days are ours
Let's stay together
Two hearts under a skyscraper
Let's stay together, let's stay in this broken down love
Let's stay together, two hearts under the skyscrapers

vigil schreef:
I Want a Dog van Pet Shop Boys schijnt een zeer populair nummer te zijn in China

That's So Hard

Ja, blijft een geweldige song, zeker de lange versie.
De hele cd-single is misschien wel mijn fave van ze.
Geweldige b-sides ook!

Inderdaad jammer dat ze deze zelden live spelen.
Schijnt dat Bernard hier gek op was, en Brett juist niet. Beginning of the end.

They didn't stay together

luigifort schreef:
Nou toen woonde ik nog in Wassenaar

Toen ik thuiskwam (uit Wassenaar)
Achter de deur stond m'n vriendin al klaar
Ze zei "waar was je Luigi man, zeg 't maar"
Ik zei "ik moest met johan quizzen in Alkmaar"
Ze zei "je bent een grote leugenaar
Want ik weet waar je was, je was in Wassenaar"
Waar? in Wassenaar
Waar? in Wassenaar
Waar? in Wassenaar

Ja lache man, die song was huge op de middelbare school bij ons

luigifort schreef:
(quote)

Kunnen we niet een vegan top 100 doen?
Met Meat Is Murder op 1 uiteraard!

Dit blijft wel een dilemma? Heb jij nog tips?
luigifort schreef:
Ik zou als vegetariër nooit met vlees kunnen werken..
jordidj1 schreef:
Vandaar Gretz nog steeds single is

3x raden wat mijn vader voor beroep had vroeger, naast dominee zijn dan en mijn broer nu nog steeds

Drummer bij Slagerij van Kampen?

Gretz schreef:
(quote)

(embed)
(quote)

Die quizzen stonden al die tijd al klaar
Maar toen was daar ineens 't coronagevaar
Waar? In Wassenaar

vigil schreef:
Drummer bij Slagerij van Kampen?

Ja beste drumsticks ja...

22. David Bowie - Heroes (1977)

Van Bowie had ik als eerste het album Black Tie, White Noise. Een vriendje van vroeger van de camping in Frankrijk waar ik later nog enige tijd contact mee had liet me een aantal songs van dat album horen en niet veel later kocht ik het album zelf voor 10 gulden. De video van Jump They Say had ik toen ook al gezien. Ik wist verder niet heel veel van Bowie (ik was 15 ofzo), maar ik zal vast Let's Dance en andere hits ergens gehoord hebben. Maar Black Tie vond ik een cool klinkend album. Niet alle songs zijn even sterk, maar het is nog steeds een fijn album om te horen. Het heeft wel een Scott Walker feel en niet alleen omdat er een cover van Nite Flights op staat

1. Outside leerde ik kennen na Lost Highway, maar ik had al eerder een interview gezien van Bowie bij Sonja Barend ten tijde van dat album, ook dat was cool! Later zag ik nog ns Mick Jagger bij Sonja naar aanleiding van een soloalbum van hem. Op het eind lieten ze een song van dat album horen, maar Mick voelde er zich zo ongemakkelijk bij dat ie na een halve minuut ofzo van zijn stoel opstond en wegliep Maar dat terzijde 1. Outside kocht ik dus vervolgens en ook Earthling en een paar losse singles daarvan. Dat vond ik een heel gaaf album destijds, maar draai 'm niet zoveel meer. In het begin van de studietijd liet iemand een keer Hours horen en die vond ik best goed, dus ook gekocht.

Maar zijn vroege werk leerde ik pas echt kennen toen ik Bowie at the Beeb kocht bij Elpee in Leiden op de Vismarkt, vlak naast de V&D. Dat was een verzamelaar met een fantastische live cd erbij die ik wel geregeld draai nog. Niet lang daarna nog Station to Station, Heroes en Low aangeschaft en Low is nu wel mijn fave album moet ik zeggen. Heathen kocht ik nog toen ie net uitkwam, erg fijn album ook. Die draaide ik veel in Londen weet ik nog. Ik ken nog wel een aantal andere van hem, maar dit is het qua mijn Bowie collectie. Ik zal er vast wel nog eens een kopen, me dunkt

We hadden net natuurlijk PJ en Suede met hun Berlijn connectie en feel respectievelijk, maar wat Heroes nou met Berlijn te maken heeft... Just kidding natuurlijk. Wel mooi zo, het was niet eens bewust, maar Heroes maakt de trilogie compleet Al was het natuurlijk zelf Bowie's 2e deel van zijn Berlijn trilogie.

Dit zal altijd wel mijn Bowie fave blijven. Zijn meest epic song voor mij, al was het alleen maar vanwege die misthoorn in het begin en de lyrics Maar de rest van de song is ook niet minder dan prachtig. Het heeft voor mij ook die typische Berlijn feel en vibe waar ik het over had. Dit is zo'n song die alles overstijgt, ras, taal, ,cultuur, tijd...alles. Een tijdloze, verbroederende song dus, al was de befaamde muur nog niet gevallen. Maar ze zullen 'm vast gedraaid hebben toen ie daadwerkelijk viel. Mooi ook hoe Bowie vanaf halverwege zijn lyrics schreeuwt, met overslaande stem, die bijna valse gitaar, maar zo'n prachtige klanken. Wat een emotie, elke keer weer! Wat moet ik er verder over zeggen

I, I will be king
And you, you will be queen
Though nothing will drive them away
We can beat them, just for one day
We can be heroes, just for one day

And you, you can be mean
And I, I'll drink all the time
'Cause we're lovers, and that is a fact
Yes, we're lovers, and that is that

Though nothing will keep us together
We could steal time, just for one day
We can be heroes forever and ever
What'd you say?

I, I wish you could swim
Like the dolphins, like dolphins can swim
Though nothing, nothing will keep us together
We can beat them forever and ever
Oh, we can be heroes, just for one day

I, I will be king
And you, you will be queen
Though nothing will drive them away
We can be heroes, just for one day
We can be us, just for one day

I, I can remember (I remember)
Standing, by the wall (by the wall)
And the guns shot above our heads (over our heads)
And we kissed as though nothing could fall (nothing could fall)
And the shame was on the other side
Oh, we can beat them, forever and ever
Then we could be heroes, just for one day

We can be heroes
We can be heroes
We can be heroes
Just for one day
We can be heroes

We're nothing, and nothing will help us
Maybe we're lying, then you better not stay
But we could be safer, just for one day

Elpee was dat kleine vierkante winkeltje in een soort torentje (tenminste zo voelde dat) toch?

Klopt! Fijn winkeltje wel, ik kwam er graag. Veel gekocht daar als jonge tiener.

Elpee, Van Leest, Free Record Shop 2x, Plaatboef, Plato, Velvet, Lonely Hunter, nog een 2e hands tegenover Plato en nog een cd winkel aan het eind/begin van de Haarlemmer, tegenover Bad Habits, dat waren tijden
Nu nog maar 2, groeit niemand meer met muziek kopen op ofzo?

Ik ben er ook wel een paar keer geweest en ook wel wat gekocht. Ja, een dagje Leiden was altijd goed voor een volle tas

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:35 uur

geplaatst: vandaag om 00:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.