MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Ook maar even een eervolle wikipagina gewijd aan dit topic
De top 100 van - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

luigifort schreef:
Nou toen woonde ik nog in Wassenaar

Aha tussen de andere miljonairs , maar goed Ryan Adams extra

Ik woonde in het arme deel

luigifort schreef:
Ik woonde in het arme deel

Ok, aanleunhuisjes van de butler.

Zoiets ja
Maar zonder dollen...mijn middelbare school zat een beetje op de grens. Kinderen fietsten dan naar huis het bruggetje over. Gingen ze naar links of gingen ze naar rechts? Links zat het grote geld, rechts het normale dorp. Ik ging altijd naar rechts

luigifort schreef:
Links zat het grote geld, rechts het normale dorp. Ik ging altijd naar rechts

Oh, als jij dus links af geslagen was hadden wij nu een prog-lijstje gehad

Yep, nu moeten jullie het doen met poor man's indie

Casartelli schreef:
Ik liep al een tijdje met het idee rond om een indexering te maken van de lijsten die hier al voorbij gekomen zijn - het zou maar eens leuk kunnen zijn om er een nog eens terug te zoeken.

Update: #index #indexering #overzicht #allelijsten #top100

-SprayIt-
123poetertjes
arcade monkeys
Arrie
ArthurDZ
Bardt1980
Casartelli
catdog
chevy93
Corporal Clegg
cosmic kid
Dance Lover
dazzler
deric raven
DjFrankie
Don Cappuccino
dumb_helicopter
Dungeon
Dwejkk_
Film Pegasus
Finidi
freitzen
Grafmat
herman
hoi123
itchy
jasper1991
jassn
jordidj1
luigifort
Lukas
kemm
kobe bryant fan
Masimo
Misterfool
Morthûl
motel matches
nclo
niels94
Outlaw104
Paap_Floyd
panjoe
Pepino
remcodulac
Sammael
Sandokan-veld
Snoeperd
staralfur
Stefan1979
stoepkrijt
Sunderland
sxesven
Teunnis
The Eraser
The Scientist
The_CrY
Titmeister
trebremmit
tuktak
vigil
VladTheImpaler
vleertje
Yann Samsa

Wachtlijst:
Superbitch
Nicolaib88
Arrie
Poek
jellorum
Cervantes
TornadoEF5
aERodynamIC
Weirdo Wizzy
Mausie
hoi123
wendyvortex
Gretz
AstroStart
Aerobag
Bonk
madmadder
AbleMable
MRDammann
Ward

Meer stats (waaronder alle #1s) vind je op de wiki

luigifort schreef:
(7 juli 2015) Waarschijnlijk op mijn sterfbed aan de beurt..maar dat mag de pret niet drukken

Je hebt slechts 4 jaar en 8 maanden moeten wachten

25. Depeche Mode - The Things You Said (1987)

Van een van mijn fave albums van ze, love de mysterieuze vibe van dat album! En dit is mijn fave van dat album. Ik heb heel lang zitten dubben over mijn nr. 1 Depeche Mode. Eigenlijk staan er 2 songs van ze op 1 bij mij, deze en In Your Room. Maar na heel lang wikken en wegen is het toch net aan The Things You Said geworden. Wat een muziek, wat een emotie!

Depeche Mode heb ik volgens mij heel jong leren kennen met wat hits van ze van de radio. Maar de echte deep dive van me was toen ik 12 was ofzo en een cassettebandje van ze kocht in een grote Franse supermarkt in Fréjus aan de Côte d'Azur tijdens de zomervakantie met het gezin. Elk jaar gingen we naar een camping in een dorpje vlakbij: Puget sur Argens. En het album op dat bandje was A Broken Frame. Ik was er helemaal verzot op en draaide 'm kapot op mijn walkman. Vooral het donkere, geheimzinnige aspect van de band sprak me aan. En A Broken Frame is ook nog eens heel pastoraal van aard. Een prachtalbum van ze dacht ik toen en nog steeds wel. Vooral songs als Leave in Silence en vooral My Secret Garden waren en zijn grote faves.

Vanaf dat moment ben ik meer van ze gaan kopen en beluisteren. Veel van hun werk kocht ik tijdens de vakanties in Frankrijk. We waren toch in de supermarkt en dan kon ik bij de cds en bandjes kijken. En Nederland was sowieso nooit echt Depeche-fähig geweest. Ik kocht ook bandjes van Music for the Masses, Black Celebration en even later Songs of Faith...en van die albums was ik helemaal onder de indruk en a lifelong fan was geboren. Ik zie me zo nog zitten in de auto in de hitte op weg naar het strand van Fréjus, constant luisterend en mezelf onderdompelend in de fantastische muziek van Depeche Mode. Elke dag, jaar in jaar uit, fijne herinneringen.

Ik ging daar ook vaak naar antiekmarkten met mijn vader en daar kocht ik dan singles en albums op vinyl, waaronder veel Depeche Mode. En dan had ik nog niet eens een platenspeler En toen ik echt een puber was kocht ik bijna alles van ze op cd. Tot en met Ultra waren ze echt steengoed. Exciter had nog meer dan een handvol fijne songs, Playing the Angel een paar, maar op dat album is duidelijk al het verval een beetje te horen. Het werd iets te pretentieus. Na dat album ben ik wel gestopt. Ik vond er daarna niet veel meer aan...

Music for the Masses heb ik in die jaren ook zo vaak gedraaid. Een tijd ook wel mijn fave album van ze geweest. Hij staat nog steeds wel hoog met topsongs als Strangelove en Behind the Wheel vooral, maar The Things You Said staat daar wel op eenzame hoogte. Wat een prachtige muziek, wat een schitterende klanken. Wat een schoonheid van een liedje ook met die zuivere en heldere klanken. Wat een verdrietige song ook, om in te zwelgen. En Martin Gore zingt prachtig ook hier, ik hou van zijn stem. Super dat hij altijd een paar songs op een album zingt, ze behoren vaak dan ook bij de beste songs van het album.

Prachtige ijle synths hier icm met de donkere synths, wat een effect! Martin's treurige zang en lyrics, een voltreffer. Een mes in je rug krijgen van je vrienden, hoe pijnlijk! Maar het gevoel dat dat brengt is zo prachtig verwoord in de muziek, zo droef en toch ook ethereal...je voelt ook de totale eenzaamheid van verlaten en alleen zijn. Maar de song voelt ondanks de diepe diepte ook heel zwierig aan. En naar het einde toe wordt de muziek alleen maar mooier, maar ergens ook hoopvoller dan in het begin. Het zwelt nog wat meer aan ook, misschien ten teken dat je nooit helemaal alleen bent. Een erg verdrietige en melancholische song dus, maar er zit voor mij ook hoop in dat je niet alleen bent en er licht aan de horizon kan zijn. Ah, wat ontroert deze me toch elke keer weer en again gewoon top 10 werk eigenlijk!

I heard it from my friends
About the things you said

But they know me better than that
They know me better than that

They know my weaknesses
I never tried to hide them
They know my weaknesses
I never denied them

How can a view become so twisted
How can a view become so twisted

They know my weaknesses
They know my weaknesses
You tried them

I get so carried away
You brought me down to earth
I thought we had something precious
Now I know what it's worth

I've never felt so disappointed
Never felt so disappointed

They know my weaknesses
They know my weaknesses
Thought that you liked them

They know me better than that

Gretz schreef:
(quote)

Update: #index #indexering #overzicht #allelijsten #top100

Super!

Kon ik na een jaar of 6 de mijne weer eens lezen, best een mooie lijst eigenlijk

24. PJ Harvey - Big Exit (2000)

Baby, baby
Ain't it true
I'm immortal
When I'm with you

Miss Polly Jean zag en hoorde ik voor het eerst in 1995. Down By the Water kwam geregeld op MTV langs. Ja, ik keek toen veel televisie en dan vooral de muziekzenders, die had je toen nog gelukkig
Inmiddels kijk ik al ruim 10 jaar geen televisie meer (boring), op wat voetbal na en soms kijk ik eens wat terug, allebei op de computer. Maar in dat clipje dreef Polly in een rode jurk in het water. Ik weet nog dat ik de song wel aardig vond, maar ook niet meer dan dat. Misschien iets te quirky dan goed voor me was op dat moment. En daar bleef het dan bij voor een jaar of 5.

Begin lente 2001 gingen we met een groepje studenten van het dispuut voor een excursie naar Berlijn. 2 jaar ervoor waren we er ook al eens geweest. Dit jaar was ik een van de seniors, de meesten van het groepje zaten een jaar onder mij. We gingen in een wit busje alvast vooruit met een man of 5/6, een weekje eerder dan de rest. We wilden gewoon wat langer gaan, Berlijn verkennen. The big bulk zou een week later komen. Supertijd gehad daar, net als 2 jaar daarvoor eigenlijk. We sliepen in een youth hostel en waren hele dagen en nachten weg. Geweldige stad, wel mijn fave denk ik, ik hou van de vibe die daar hing. 20 jaar geleden dan, ik weet niet of dat nog zo is

Overdag gingen we naar de bekende toeristische plekken en musea voor de studie. 's Avonds en 's nachts gingen we naar restaurants, bioscopen, bands, exposities om 2 uur 's nachts in gebouwen die rijp voor de sloop waren en waar grote vuren brandden binnen. Een magische tijd. We sloten de nacht vaak af in een kroeg, vaak een Ierse pub en dan zakten we om 4 of 5 uur nog eens af in het hostel om daar nog een bakkie of biertje te doen om tegen 7en eens een tukkie te gaan doen. Ja, dat kan allemaal nog als je jong bent

In een zo'n nacht waren we weer eens in die Irish pub, waar die Amerikaanse zanger/gitarist weer eens was en speelde en na 4en gingen we terug naar het hostel om af te zakken. Biertje nog en achter de toonbank/bar zat altijd een jongen of meisje muziek te draaien. Er stond een album op, dat erg sterk begon. Al pratende met mijn medestudenten viel me tussendoor steeds op hoe goed dat album wel niet was en toen ie was afgelopen vroeg ik welk album het was en of ie nog een keer op mocht. En zo geschiedde. Het bleek Stories from the City, Stories from the Sea te zijn van PJ Harvey. Een voltreffer was het en prachtig om 'm zo te leren kennen.

Eenmaal thuis van Berlijn ging ik de volgende dag meteen naar Leiden om het album te kopen en grijs te draaien. Daarna volgden al gauw meer albums van haar, inmiddels is mijn verzameling wel compleet nu. Via mijn ex leerde ik Is This Desire? kennen, die had zij, een van mijn faves wel. In 2004 zag ik haar voor het eerst in de HMH. Daarna nog 2x, 1x rond het John Parish/PJ Harvey album en 1x rond Let England Shake.

Ook bij Polly is het moeilijk om 1 fave te noemen, bijna alles is gewoon steengoed! Maar Big Exit heb ik altijd een hele sterke song gevonden. Dat icm het feit dat het de eerste song van haar was waardoor ik fan werd maakt 'm toch wel onverwoestbaar voor mij. Maar wat een powerful song ook gewoon, een perfecte opener van het album, mijn Berlijn album Het is een song die er gelijk in knalt met die verschillende gitaren, drums en Polly die eroverheen schalt, heerlijk! Wat een passie! Een zalig refrein eroverheen met die bromtonen en lieflijke pianoklanken en dat gaat gewoon maar door zo. Een liefdesliedje met ballen is het gewoon. Wat een power, what a rush, exhilirating! Patti Smith heeft een waardige opvolgster. PJ rocks big time!

Look out ahead
I see danger come
I want a pistol
I want a gun
I'm scared baby
I wanna run
This world's crazy
Give me the gun

Baby, baby
Ain't it true
I'm immortal
When I'm with you
But I want a pistol
In my hand
I wanna go to
A different land

I met a man
He told me straight
"You gotta leave
It's getting late"
Too many cops
Too many guns
All trying to do something
No-one else has done

Baby, baby
Ain't it true
I'm immortal
When I 'm with you
But I want a pistol
In my hand
I wanna go to
A different land

Sometimes it rains so hard
And I feel the hurt
In my heart
Feels like the end of the world
I see the children
Sharp as knives
I see the children
Dead and alive
Beautiful people
Beautiful girls
I just feel like 
It's the end of the world

I walk on concrete
I walk on sand
But I can't find
A safe place to stand
I'm scared baby
I wanna run
This world's crazy
Gimme the gun

Baby, baby
Ain't it true
I'm immortal
When I 'm with you
But I want a pistol
In my hand
I wanna go to
A different land

Helaas, ik ben geen PJ fan. Wel weer een goed verhaal

cosmic kid (moderator)
Even een voor Gretz die eigenlijk de ondertitel boekhouder verdient. Top wat je allemaal archiveert. Van de nummers 1 kan je een mooie playlist maken

luigifort schreef:
Down By the Water kwam geregeld op MTV langs. (...) in dat clipje dreef Polly in een rode jurk in het water. Ik weet nog dat ik de song wel aardig vond, maar ook niet meer dan dat.

Zo heb ik Polly ook leren kennen, maar bij mij was die clip juist de reden om gelijk naar de platenzaak te fietsen om het bijbehorende album te kopen. Waarvan de afsluiter overigens m'n favoriete nummer van haar is, maar dit terzijde

Voor mij was het Dress en Sheela-Na-Gig.
De eerste twee albums vind ik ook de beste, alleen nog later geëvenaard door LES.

Maar deze is ook erg goed!

GrafGantz schreef:
(quote)

Zo heb ik Polly ook leren kennen, maar bij mij was die clip juist de reden om gelijk naar de platenzaak te fietsen om het bijbehorende album te kopen. Waarvan de afsluiter overigens m'n favoriete nummer van haar is, maar dit terzijde

The Dancer, top 10 song voor mij

vigil schreef:
Helaas, ik ben geen PJ fan. Wel weer een goed verhaal

Er moeten toch wel een paar songs zijn waar je iets mee moet kunnen

Big Exit recentelijk ontdekt en al gauw ontwikkeld tot een persoonlijke fave-je.

vigil schreef:
(quote)

Super!

Kon ik na een jaar of 6 de mijne weer eens lezen, best een mooie lijst eigenlijk

Het kan aan mij liggen hoor, maar als ik jouw naam aanclick kom ik bij die van Jordi..

Heeft die ook 5 keer Marillion in zijn top-5

Dat heb je met sommige bands he, de ene song is nog mooier dan de andere

Wél Nightswimming én Find the River
Which reminds me...

johan de witt schreef:
Heeft die ook 5 keer Marillion in zijn top-5

Dat zou m sieren

Had ik trouwens ook niet heur

Wel opmerkelijk want als ik klik op vigil kom ik toch echt gewoon bij vigil uit

Ik ook hoor. Leuk om terug te lezen.
Maar hoezo geen Erasure of Sandra?

johan de witt schreef:
Ik ook hoor. Leuk om terug te lezen.
Maar hoezo geen Erasure of Sandra?

Binnenkort in mijn GP 100

vigil schreef:
(quote)

Binnenkort in mijn GP 100

Als de F1 is afgelast lijkt alfabetologisch/numeriek de GP100 geen haalbaar gegeven, bovendien zal er een aardige fish-lucht aan zitten

Maria Magdalena mag te allen tijde, ethisch verantwoord!

johan de witt schreef:
Wél Nightswimming én Find the River
Which reminds me...

Heb ik niet eens
Bloody max 2 per artiest self imposed regel...

Ze zijn nog niet geweest toch

Ik sluit aan, over 4 jaar en 4 maanden (en 27 dagen) moet het te doen zijn

Wachtlijst:
Superbitch
Nicolaib88
Arrie
Poek
jellorum
Cervantes
TornadoEF5
aERodynamIC
Weirdo Wizzy
Mausie
hoi123
wendyvortex
Gretz
AstroStart
Aerobag
Bonk
madmadder
AbleMable
MRDammann
Ward
Johan de Witt

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.