menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Arrie schreef:
Het is toch niet per se zo dat voor vrijwel iedereen de tienerjaren de mooiste jaren van hun leven zijn?

Klopt en als dan muziek je beste vriend is.
Ik heb maar niet het "echte vrienden blijven vrienden tegeltje " geplaatst

Dwejkk_ schreef:
Mooi gitaarspel en een prachtige ietwat tekst. “All I want to do is to spend some time with you”, mooier en doeltreffender zijn ze niet geschreven.
Jij bent ook snel tevreden, veel meer cheesy worden ze niet denk ik..

Ik denk dat er achter het woordje "ietwat" ook iets van "cliché" had moeten staan?

Dwejkk_ schreef:
Tja dat verschilt per persoon natuurlijk. Sowieso kan ik nog erg weinig zeggen over hoeveel m'n smaak nog hetzelfde blijft als in m'n tienerjaren, omdat ik nog 22 ben. Wel weet ik dat m'n smaak sinds mijn 16e niet meer echt is veranderd, daardoor winnen gewoon net wat vaker de nummers die ik al langer ken. Uiteindelijk heb ik voor deze lijst ook vooral geselecteerd op de impact die de nummers hebben gehad op m'n muzikale reis. Hierbij merk ik dat ik rond m'n 15e en 16e muziek toch wel een stuk intenser beleefde, daarbij werd ik ook veel vaker verrast door muziek.
Met nummers die ik bijvoorbeeld het afgelopen jaar heb leren kennen vind ik het dus ook lastig om in te schatten hoe lang de houdbaarheidsdatum zal zijn, maar zit ook genoeg tussen waarvan ik weet dat het niet snel zal verdwijnen, dan zet ik ze ook gewoon in de lijst (o.a. Eefje de Visser, Underworld, Stars, Spain, GusGus, Berntholer).

Grappig, bij mij is het dus echt totaal anders. Mijn smaak is behoorlijk verschillend met die van toen ik zestien was. Bovendien beleef ik zelf tegenwoordig muziek juist intenser dan op mijn zestiende. En ik word zelfs nog vaker verrast dan op mij zestiende, denk ik.

Zou het zelf ook vinden als dat ineens zo stagneert, moet ik zeggen.

Rudi S schreef:
(quote)

Klopt en als dan muziek je beste vriend is.
Ik heb maar niet het "echte vrienden blijven vrienden tegeltje " geplaatst

Ik snap je bericht niet helemaal, geloof ik. Er staat 'niet' in die zin, he?

Arrie schreef:
(quote)

Ik snap je bericht niet helemaal, geloof ik. Er staat 'niet' in die zin, he?

ja, ik had het tegeltje niet geplaatst, maar enkel de tekst .
http://www.bbwebwinkel.nl/produktfoto/2013/10/Spreukentegel_Echte_vrienden_blijven_vrienden_1381307410_original_1.jpg

Rudi S is m'n brother from another mother

GrafGantz schreef:
Rudi S is m'n brother from another mother

Hm, maar eerder stuurde jij George Costanza op mij af, maar goed alles is vergeten en vergeven
En jij hebt een hele mooie top 10.

chevy93 schreef:
(quote)
Jij bent ook snel tevreden

Ja, ik ben een beetje simpel .

En je kan je voorbereiden voor de top 10, want daar heb ik nog wel een paar nummers van hetzelfde kaliber.

Lukk0
Van de nummer 1 verwacht ik inderdaad iets dergelijks. Een zeker nummer dat ook bij mij bovenaan staat, met twee hele cheesy regels er in

Ik herken het teruggrijpen op muziek overigens wel heel erg--bij mij is het alleen meer van toen ik 18/19 was (laat opgegroeid?). Mijn huidige top 10 is een redelijke afspiegeling van de albums die ik toen ontdekte, en bij mijn favoriete nummers is die tendens nog sterker.

Casartelli (moderator)
Ik ben 11 jaar ouder dan de huidige lijstposter en de laatste respondent en herken wel dat er een bepaalde kritische periode is waarin de basis voor een groot deel van mijn huidige smaak gelegd is. Weliswaar iets later, maar goed, toen ik 16/17/18 was, was er ook nog geen MusicMeter . Muzikale ontwikkeling is daarna natuurlijk niet stil blijven staan, maar de grootste stappen zijn op een gegeven moment wel gemaakt. Daarnaast merk ik vooral de laatste jaren vaker dat ik weer genoegen beleef aan muziek die ik ooit geweldig vond en daarna afschreef. Laatste keer dat ik dat ervoer was met het hitalbum van Bryan Adams, ik bedoel maar...

Nuja, wellicht vindt Arrie Dream Theater ook ineens weer tof als hij de 30 gepasseerd is.

Hé, er is nog iemand die Monkey & Bear zo geweldig vindt! Het is ook mijn favoriet, vooral omdat dit nummer het mooiste verhaal vertelt van de vijf.
Dwejkk_ schreef:
Vooral de passage met de tekst ‘darling there’s a place for us….’ is denk ik toch wel het mooiste wat ik ooit op folkgebied heb gehoord.
Daar kan ik goed inkomen.

Lukk0 schreef:
Van de nummer 1 verwacht ik inderdaad iets dergelijks. Een zeker nummer dat ook bij mij bovenaan staat, met twee hele cheesy regels er in

Hotel Room Service van Pitbull komt niet meer langs jammer genoeg.
She like that freaky stuff
Two in the "o" and one in the eye

Dwejkk_ schreef:
(quote)

Hotel Room Service van Pitbull komt niet meer langs jammer genoeg.
She like that freaky stuff
Two in the "o" and one in the eye

10. Belle and Sebastian – Le Pastie de la Bourgeoisie
Album: Belle and Sebastian - 3.. 6.. 9 Seconds of Light (1997)

(afbeelding)

Als 2005 het jaar was van de Pixies, dan was 2006 het jaar van Belle and Sebastian. Na Sufjan Stevens de tweede artiest waardoor ik kennismaakte met hetgeen dat weleens ‘indie pop’ wordt genoemd. Stay Loose en Your Cover’s Blown waren de Limewire downloads die in eerste instantie de meeste impact maakte, daarom werd hun recenste album Dear Catastrophe Waitress snel in huis gehaald (The Life Pursuit zou een paar weken later uitkomen). Zulke vrolijke, opgewekte muziek was ik niet gewend en ik durfde de band al snel m’n favoriete band te noemen. In de loop van het jaar zag ik ze live en werden ook Tigermilk en If You’re Feeling Sinister in huis gehaald. Vooral die twee platen zorgden ervoor dat ik voor eeuwig van deze band ben gaan houden.
Le Pastie de La Bourgeoisie leerde ik wat later kennen, ergens in september. Een nummer dat de vrolijkheid kent van de latere platen, maar tekstueel en qua sfeer dichterbij bijvoorbeeld Dog on Wheels staat. Het Westernsfeertje en de opbouwende euforie zorgen ervoor dat ik dit nog steeds zie als een van de beste popnummers die ik ken.

9. Red House Painters – Japanese to English
Album: Red House Painters - Down Colorful Hill (1992)

(afbeelding)

Mijn kennismaking met Red House Painters kan ik nog goed herinneren. In dit topic ( Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MM single top 100 allertijden? ) stond Katy Song namelijk opvallend hoog genoteerd. Dit nummer beviel meteen en er volgden snel meer nummers die prachtig te zijn, ook de klassieker uit 1993 leende ik bij de bibliotheek, prachtig album, maar het was me destijds toch net iets te langdradig. Losse nummers als Have You Forgotten, Down Through, Carry Me Ohio en Unlit Hallway werden wel grijsgedraaid.
Kozeleks oeuvre werd later, met de komst van Spotify, verder uitgeplozen en de albums bleken met wat jaartjes erbij een stuk beter te bevallen (vooral de latere platen Admiral Fell Promises en Ghosts of the Great Highway). Met het debuutalbum duurde het even voordat het kwartje viel, maar in de loop van vorig jaar is het uitgegroeid tot mijn absolute favoriet. Zes nummers, geen noot teveel en de typische Kozeleksfeer waar ik eindeloos naar kan luisteren. Waar het op het eerste gehoor misschien wat leeg klonk, zie ik dat juist nu als de kracht. In de galmende sfeer kan ik mij totaal in verliezen.
Japanese to English was de reden waardoor ik volledig viel voor dit album. Met die prachtige zin die bij Chevy vast in de categorie cheesy of cliché valt “What if I laid my head down on your stomach and put my mouth to your hand”. Genoeg artiesten die dit kunnen zingen op een manier waardoor het mij niet zou raken, maar hier pakt het… geloofwaardig en totaal niet zoet uit.

8. Loose Joints – Tell You (Today)
Album: o.a. Disco Not Disco Vol.1 - Leftfield Disco Classics from the NY Underground (2000)

(afbeelding)

Een nummer dat ik leerde kennen in de lente van 2012. Het nummer beviel eigenlijk meteen goed. De vrolijkheid straalt ervan af en het moet een waar feest geweest zijn om dit op te nemen. Er komt van alles langs piano, trompet, gefluit en dat alles gesmeerd over een swingende congobeat. Op de helft van het nummer wordt de euforie vergroot met een overgang naar het stukje met vocalen. Een magische opstapeling van prachtige momenten en zelfs het korte stukje tekst is stiekem een mooi verhaaltje dat de hoopgevende sfeer van het nummer alleen maar versterkt.

7. The Modern Lovers – Hospital
Album: The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)

(afbeelding)

Jonathan Richman is een van m’n favoriete tekstenschrijvers, met het debuutalbum van The Modern Lovers als hoogtepunt (zover ik weet). Een plaat waar Richman op prachtige wijze zijn kijk op het leven weergeeft. Er wordt gezongen over zijn liefde voor rock ‘n’ roll, zijn liefde voor z’n ouders en z’n liefde voor de Jaren 50. Een uitermate positieve plaat dus die afweek van het gemiddelde beeld dat jongeren destijds hadden over hun vorige generatie. In ‘Hospital’ zingt Jonathan over zijn liefde voor een meisje met onuitstaanbaar mooie ogen. Dit wordt bezongen over een prachtige orgelloopje met als resultaat het mooiste liedje over onbeantwoorde liefde. Ondanks de melancholie wordt ik toch vooral erg gelukkig van de woordkeuzes, de zinnen en het totale pre post-punksfeertje.

6. Slowdive – Rutti
Album: Slowdive - Pygmalion (1995)

(afbeelding)

Na een paar Souvlaki opgezet te hebben, viel het Slowdive-kwartje pas echt toen ik op een avond Pygmalion opzette. Een plaat waar ik totaal geen beeld van had, maar al vanaf de eerste noot beviel. Rutti deed me meteen aan Spirit of Eden denken, maar dan nog net iets relaxter. Een soort Post-Rock zonder climax, het kabbelt maar door en door, maar verveeld nergens. Bij de zang van Rachel en Neil kan ik goed wegdromen en vooral deze plaat is daarvoor perfect bestemd.

Mooie top tien tot nu toe! En mag ik er nog even bijzeggen dat ik het geweldig vind hoe goed jij je kan herinneren wanneer je precies een artiest/liedje hebt ontdekt! Of heb je voor deze top 100 nog eens gecheckt op welke dag je voor de albums gestemd hebt op musicmeter?

Loose Joints
Heerlijke update weer zeg.

Hospital sterk nummer en de mooiste van The Modern Lovers

Rutti en Japanese to English

Wat een lijst is dit toch . Laatst een avondje geluisterd en mooie ontdekkingen gedaan, zoals de nummers van Spain, Saint Etienne en UGK.

"English to Japan.-Ehese." Dat stukje maakt Japanese to English voor mij het minste nummer van het album, helaas

Mee eens, hoewel 'Lord kill the pain' ook een stuk minder is dan de rest.

niels94 schreef:
"English to Japan.-Ehese." Dat stukje maakt Japanese to English voor mij het minste nummer van het album, helaas

De eerste keer dat ik 't nummer hoorde viel mij dat ook op, maar ondertussen ben ik er helemaal aangewend en vind ik het een mooie afwijking.

5. Pixies – Debaser
Album: Pixies - Doolittle (1989)

(afbeelding)

Toen ik begin 2005 de Pixies leerde kennen via de Lowlandsgeruchtensite lowlands.has.it was het liefde op het eerste gezicht. Ik had niet echt een beeld van bands uit de Jaren 80 en termen als ‘indie rock’ waren mij totaal onbekend, maar dit was toch wel het tofste dat ik ooit had gehoord. De combinatie van energie en toch veel emotie sprak mij in een klap meer aan dan alles waar ik tot voor kort naar luisterde.
Debaser is eigenlijk sinds de brugklas een persoonlijke anthem. Een nummer dat altijd als energieboost kan functioneren, maar ook een nummer waar ondertussen onwijs veel herinneringen aan gekoppeld zijn. Zoals het kopen van de verzamel-cd vlak nadat ik ze leerde kennen, het moment dat ik stond te springen in de huiskamer toen de Pixies daadwerkelijk op het Lowlandsaffiche van 2005 stonden (en uiteraard het concert dat daar bijhoorde), de Doolittlereunie in 2009 en ook vorig jaar op Primavera rondspringen met Lukas, Erik (omsk) en Herman.
Debaser zal dus nooit gaan vervelen, daarvoor heeft het voor mij een te belangrijke rol gespeeld in het hele proces van muziekluisteren. Eigenlijk was mijn kennismaking met Pixies het hoogst haalbare qua muzikaal genot en is het continu dag in dag uit bezig zijn met muziek zijn slechts een zoektocht om weer dat gevoel in iets nieuws te vinden.

4. Orbital – Halcyon + On + On
Album: Orbital - Orbital 2 (1993)

(afbeelding)

ArthurDZ merkte het al op, eigenlijk kan ik bij alle nummers in deze lijst nog wel herinneren wanneer ik het leerde kennen. Misschien is dat ook wel een, onbedoeld, belangrijke functie van al deze nummers. Een soort van mijlpalen om m’n leven overzichtelijk te houden. Bij alle nummers hoort een bepaald seizoen in een bepaald jaar en hou ik toch nog een beetje een overzicht van de tijd.
Bij dit nummer denk ik altijd aan een schoolfeest in de 2de. Het was in een strandtent en eigenlijk vond ik het er maar saai. Eigenlijk zat ik de hele tijd aan dit nummer te denken en keek ik er naar uit om het thuis meteen op te zetten.
Het nummer past perfect bij die strandtent met ondergaande zon, maar ook in de ochtend is dit een genot om mee wakker te worden. De etherische zang, de ontspannen opbouw en de zomerse productie zorgen ervoor dat dit nummer in zoveel situaties aangenaam blijft. Je kan er bij liggen, je kan er op dansen en toch blijft het een prachtig nummer. 10 minuten gelukzaligheid.

3. The Chills – Pink Frost
Album: The Chills - Kaleidoscope World (1986)

(afbeelding)

Een nummer dat ik voor het eerst in bed hoorde. Voor het slapengaan nog wat nummers uit een rateyourmusic toplijst op mijn iPod gegooid en dan luisteren. Pink Frost luisterde ik diezelfde avond meteen een paar keer achter elkaar. Het ‘creepy’-sfeertje was mij totaal onbekend. Ondanks dat het waarschijnlijk voor veel mensen over zal komen als een gemiddeld gitaarnummer is dit voor mij toch wel het hoogst haalbare als het gaat om 4-minuutdurende liedjes. De lugubere tekst, de fijne zang, het afstandelijke doch warme gitaarspel, ik zou mijn vinger er niet precies op kunnen leggen, maar het totale sfeertje voelt gewoon als het perfecte nummer.

2. Can – Oh Yeah
Album: Can - Tago Mago (1971)

(afbeelding)

Toen ik eind 2006 een abonnement nam op de OOR kreeg ik daar een cd’tje bij, 35 jaar OOR. Een prima cd met ook al flink wat nummers die mij bekend waren; Pulp, The Smiths, Nick Drake, maar ook nog genoeg te ontdekken. Net als Pink Frost hoorde ik Oh Yeah voor het eerst onder de wol in mijn hoogslaper. Ik kon het nummer totaal niet plaatsen, waar kwam dit vandaan? Het kon wat mij betreft alles zijn, Spaans, Afrikaans, ik had in ieder geval nog nooit van Can gehoord. Ik raakte werkelijk verslaafd aan het nummer en luisterde het de hele dag.
En nog steeds raakt het mij elke keer. Op muzikaal gebied gebeurt er zoveel spannends, maar het blijft een melodieus geheel en zeer sfeervol. De dreigende drumbeat die maar doorgaat en dan die spannende zang en het geweldige gitaarspel aan het eind. Op ‘experimenteel’ gebied is er nooit iets geweest dat mij zoveel doet. De beste muzikale trip die ik ken.

1. Elliott Smith – Angeles
Album: Elliott Smith - Either / Or (1997)

(afbeelding)

Nee, natuurlijk is dit niet het beste nummer ooit. Veel te kort, gewoon een man met een gitaar en een maf hoog geluidje op de achtergrond. Toch is dit mijn meest geluisterde nummer allertijden (sinds 2006) en zie ik het ook wel als het meest vertrouwde, aangename nummer dat ik ken. Iets dat altijd op kan en altijd goed voelt. Elliott Smith durf ik met gemak een van de belangrijkste mensen in m’n, nog relatief korte, leven te noemen. Op zoveel momenten leek zijn muziek aan te sluiten op de situaties waarin ik mij bevond (als 14 jarige, als 18 jarige en ook vandaag de dag). Waar artiesten als Nick Drake en Joanna Newsom ervoor zorgen dat je kan ontsnappen naar een rustig kabbelend beekje in een bos, staat Elliott Smith veel dichterbij de realiteit en het leven in de stad (tenminste zo ervaar ik het altijd een beetje).
Angeles is kort en simpel, maar toch erg uniek, zelfs in het singer-songwritergenre. Het gitaarspel is snel, maar toch rustgevend en de hoge noot op de achtergrond zorgt voor een hemels sfeertje. Ik kan het niet beter uitleggen, maar voor mij; het mooiste liedje op aarde.

wow! dit was echt een top top! de muziek, de verhalen, het tempo. bedankt Dwejkk_!

Daar kan ik me bij aansluiten. Prachtige top 100, en mooie verhalen erbij!

Wel jammer dat je moet concluderen dat het voor jou toch niet meer zo is als vroeger.

Casartelli (moderator)
Mooie stukjes Luuk. En per kwintet toch ook gemiddeld wel één tof nummer , in de topvijf was dat Pink Frost, een nummer wat ik redelijkerwijs ook hoog in deze lijst had moeten kunnen voorspellen.

Oh ja weer een prachtige worp, Pink Frost man oh man, prachtig en alles van Doolittle is geweldig.
Can wel hoog, maar ook mooi.
Nummer 1 is ook een favoriet hier, maar ik vind zelf op XO nog wel mooiere staan, (Waltz #2 (XO)) enBottle Up and Explode!).

En ook een geweldige top 5! Goed gedaan Dwejkk, was leuk om te lezen/luisteren!

Rondspringen

Gast
geplaatst: vandaag om 00:25 uur

geplaatst: vandaag om 00:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.