menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van GrafGantz
MAD WORLD:
Gary Jules: 9
Tears For Fears: 8

avatar van GrafGantz
Moet ik al een nieuwe battle plaatsen? Ik wil Edgar niet voor het hoofd stoten.

avatar van Johnny Marr
#ShotsFired

avatar van Sandokan-veld
MAD WORLD:
Gary Jules: 9
Tears For Fears: 9

Maar Donnie Darko blijft een geweldige film, natuurlijk.

avatar van Johnny Marr
Beide even goed, gewoon een ijzersterke compositie.

MAD WORLD:
Gary Jules: 10
Tears For Fears: 10

avatar van Strangeways
Poek schreef:
In 2009 was de uitslag nog duidelijk!
Strangeways schreef:
11-1 Ik vind die versie van Gary Jules dus echt

En het blijft een zeikerige cover...

MAD WORLD:
Gary Jules: 10
Tears For Fears: 11

avatar van ArthurDZ
MAD WORLD:
Gary Jules: 10
Tears For Fears: 12

avatar van remcodulac
MAD WORLD:
Gary Jules: 10,5
Tears For Fears: 12,5

Topic even uit het oog verloren, maar leuke top 100!

Alleen vreemd dat nu net twee van de minste nummers van The Beatles er in staan...

avatar van Môrthul
MAD WORLD:
Gary Jules: 10,5
Tears For Fears: 13,5

Tijd voor een update!

avatar van Johnny Marr
Môrthul schreef:

Tijd voor een update!

Pepino schreef:

Ziezo, volgende week komt dan de top 20.

Zal misschien nog een paar dagen duren dus. Wel zeer psyched voor de top 10!!!

avatar van Poek
Tears for Fears verslaat Gary Jules met 13.5 - 10.5

Nieuwe battle:

The Beatles - Yesterday en Hey Jude: 1 (Pepino)
Het op tien na slechtste nummer van The Beatles: 2 (remcodulac, Poek)

avatar van Pepino
Ik doe mijn best voor een update morgen

avatar van Perre Verhoeven
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude leuwk: 2
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude niet leuwk: 2

Nu uitkijken naar die top 20

avatar van luigifort
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude leuwk: 3
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude niet leuwk: 2

avatar van Teunnis
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude leuwk: 3
Vindt The Beatles - Yesterday en Hey Jude niet leuwk: 3

avatar van Johnny Marr
Vindt dat hele Yesterday-Hey Jude gedoe op niks slaan: 1

avatar van luigifort
Vindt dat hele Yesterday-Hey Jude gedoe op niks slaan: 2

avatar van Arrie
Ik sluit me bij Remco en Dimitri aan!

avatar van Gretz
Eens met Johnny Marr en luigifort. Voor dat soort stemmingen is dit topic opgericht. Laten we het hier nu gewoon weer bij (het bespreken van) de Top 100 van onze mede-users houden.

Vindt dat hele Yesterday-Hey Jude gedoe op niks slaan: 3

avatar van willemdeux
Erg jammer dat een leuk topic geheel wordt overgenomen.......

avatar van Teunnis
willemdeux schreef:
Erg jammer dat een leuk topic geheel wordt overgenomen.......

Het houdt ons van de straat in de dagen zonder update.

avatar van Pepino
http://i.imgur.com/99DH5eY.jpg

Het was een spannende nek-aan-nek race. Soms stond Tears For Fears op kop, dan weer Gary Jules (wat ik niet had verwacht), maar uiteindelijk gaat het originele nummer met de beker lopen. Met een 9-11 (ik verwijder de gelijkstemmen, om duidelijk te zien hoeveel voor TFF en voor Jules hadden gestemd) is Mad World uit 1982 gewonnen. Hoewel ik Jules versie beter vind, kan ik niet heel treurig zijn over deze stemming. 9-11 is een heel terecht cijfer en laat zien dat de meningen grotendeels verdeeld zijn. Dat is al heel wat anders dan de K.O. in 2009, waar TFF met 11-1 de cover van Jules volledig overschaduwde.

Proficiat, Tears For Fears!

'Hey Jude' en 'Yesterday' tot het slechtste van The Beatles zien, ga ik allicht nooit begrijpen Nog eens een battle wil ik niet meer doen. Het was leuk en hilarisch om (éénmalig) een K.O. in een top 100 te integreren, maar voor verdere stemmingen bestaat er inderdaad een ander topic

We gaan dus verder met de top 100!

_________________________________________________________________________________________________________

20. Sufjan Stevens - Come On! Feel The Illinoise!
Deze Sufjan Stevens begint best feestelijk, maar na de helft van het nummer (part 2) verandert de sfeer. De zang van Stevens wordt melancholischer en ook het achtergrondkoor houdt zich meer in. En het is die ommezwaai, die verandering van atmosfeer en lyrics, wat voor mij deze 'Come On! Feel the Illinoise!' zo beeldig maakt. Het koor dat “Are you writing from the heart, are you writing from the heart?” zingt, is zodanig catchy dat het nog lang door je hoofd blijft nazinderen. Daarbovenop hou ik ook gewoon van wat we van Sufjan Stevens gewend zijn: de prachtige violen, schellende trompetten, tromgeroffel, …
Prachtig nummer, dus!

19. MGMT - Kids
Nu ik mijn vooropgestelde lijst herbekijk, vind ik het toch wat vreemd dat ik Kids zo hoog heb gezet. Een heel fijn nummer, maar geen meesterwerk. Er zijn tientalle anders tracks de revue gepasseerd die deze MGMT ver overtreffen. Maar ja, ergens ben ik gewoon een zéér groot liefhebber van dit lied. Lekker optimistische en zomerse muziek. Dat leuke deuntje, het refrein en de kinderen die je op de achtergrond hoort toveren automatisch een glimlach op mijn gelaat. In sé kick ik ook gewoon op nostalgie en dat is zo'n beetje het thema van Kids. Zoals The Beach Boys zingen over het gehunker naar volwassen zijn, zingt MGMT over heimwee hebben naar de onbezonnen kindertijd; en wie herkent dat nostalgisch verlangen nou niet? Dus, vandaar een mooie plaats op nummer 19.
Het clipje daarentegen... Neen, vind ik niks aan.

18. Elbow - Open Arms
Van Elbow had ik net zo goed nog 20 nummers in deze top 100 kunnen zetten, maar wegens de zelf-opgelegde beperking plaats ik de nummers waar ik het meeste naar heb geluisterd. 'Open Arms' heb ik altijd één van de betere nummers van “Build A Rocket Boys!” gevonden. Elbow zoals alleen Elbow het kan: een hoopvol, warm, optimistisch, catchy en lief achtergrondkoor in combinatie met de prachtige stem van Guy Garvey. Automatisch tovert dit Elbow-nummer een glimlach op mijn gelaat en soms zing ik (stiekem) hardop mee. Ik denk dat het ook geen verrassing meer moet zijn welk ander Elbow-nummer nog in deze top 20 gaat komen...

17. Boards of Canada - Everything You Do is a Balloon
Toen ik aan mijn master animatiefilm werkte in 2015, Skypete ik regelmatig met een medestudent van me. Onderaan zijn nickname stond er “Everything you do is a balloon!” Op een gegeven moment vroeg ik hem ernaar, waarop hij mij deze Boards of Canada doorstuurde. Net zoals hem, werd ik verliefd op dit nummer. “In A Beautiful Place Out In The Country” laat je rustig zweven tussen de sterren: met de snelheid van een zeppelin bestudeer je, gelukzalig en zonder zorgen, iedere planeet die je passeert. Everything You Do Is A Balloon laat je ook van de grond stijgen en door de sterren zweven, maar de snelheid is volledig anders: als een rollercoaster vlieg je omhoog en omlaag, met trage en razendsnelle momenten. Je stijgt als een raket en daalt als een neerstortend vliegtuig. De planeten schieten zodanig snel voorbij dat je alleen lichtstralen kan waarnemen. Je kan amper naar adem snakken. En achteraf, als de trip gedaan is, wil je niet anders dan deze reis opnieuw beleven.

16. Admiral Freebee - Rags 'n Run
Zo zacht en lief. Zo melancholisch en gevoelig. Die "duh duh duh duh duh" op de achtergrond. En dan die mondharmonica op het einde... Beeldschoon!

15. Grizzly Bear - Two Weeks
Heb ik al gezegd dat ik een zwak heb voor mooie, herkenbare deuntjes? Two Weeks is hier geen uitzondering op!
Deze Grizzly Bear doet me weer idyllisch denken aan een mooie ochtend. Je wordt wakker door de eerste lichtstralen die langs de gordijnen op je gezicht schijnen. Een warm gevoel van euforie gaat door je lichaam. Terwijl je in je bed nog wat ligt te snoozen, kijk je al enthousiast uit naar de kleine dingen: je eerste koffie, je kat die je nog eens extra streelt wanneer ze haar ontbijt binnenspeelt, je broer of zus die al aan de ontbijttafel zit met spleetoogjes en jouw opgewektheid kan missen als kiespijn, …
Nog een extra reden om dit nummer zo mooi te vinden: toevallig zingt Victoria Legrand (Beach House) in het nummer mee. En dat heb ik pas ontdekt tijdens het schrijven van dit tekstje. Het lijkt wel meant-to-be, dat ik dit nummer zo geweldig vind...

14. Radiohead - No Surprises
Als zestienjarige, wanneer ik Automatic for the People en Nevermind helemaal vanbuiten kende, was ik toe aan iets nieuws. Een aantal vrienden en kennissen adviseerden me dat, als ik zo'n fan was van R.E.M., Radiohead ook wel 'mijn ding' ging zijn. Op een zekere dag, tijdens een treinrit die zeker nog een uur ging duren, gaf ik deze band eens een kans met hun bekendste album Ok Computer.
Het eerste nummer vond ik maar niks.
Het tweede ook niet.
Het derde al evenmin.
Ik wist niet wat ik ervan moest denken. Die melo-dramatische stem van Thom Yorke, die scherpe zware (computer)klanken en gitaren op de achtergrond, dat onheilspellend sfeertje, … Het was mij allemaal te bevreemdend en (bij gebrek aan een beter woord) deprimerend.
En dan kwam 'No Surprises'. Al van bij de eerste belletjes kreeg ik een wauw-gevoel. Het leek wel alsof fonkelende sterren één voor één de lucht sierden. De zang daarbij was beeldschoon: zo zacht, zo gevoelig, zo eerlijk.
Dankzij 'No Surprises' ben ik het héle album Ok Computer gaan waarderen. Enorm gaan waarderen zelf, anders zou deze plaat niet in mijn top 10 staan. Ondertussen vind ik alle andere nummers van Ok Computer veel sterker en daarom ook stukken beter, maar 'No Surprises' is mijn Radiohead-ontdekking en verdient daarom een plaats in mijn top 100.
Jongens, wat is Ok Computer toch een formidabel, meesterlijk, intens, subliem, uitstekend en gewoonweg fantastisch album!

13. Muse - New Born
En hier hebben we Muse weer! Het heeft bij mij maanden geduurd voor ik de groep kon smaken. Deze band lag me in het begin niet zo: te hard, te dramatisch en te bombastisch. Maar het tij kan dus keren! Momenteel is het net dat harde en bombastische waarom ik Muse zo graag hoor. In feite heeft de muziek van Muse (of toch de resem songs die ik van de band ken) iets gepolijst. Iets pop zelf. Het is hard, maar niet chaotisch. En net daarom hoor ik het graag.
Muse zet ik vaak op als ik een fuck you tegen de wereld wil zeggen, of gewoon wanneer ik mij heel neerslachtig voel. Bij zo’n emoties is deze muziek het beste medicijn. Maar uiteraard kan ik Muse ook gewoon tussendoor opzetten, omdat ik het nu eenmaal goeie muziek vind. Niet alles vind ik grootse klasse, maar er zijn toch zeker 12 nummers die ik écht weet te smaken. Starlight zagen jullie al in het lijstje, en dus ook New Born.
Lang heb ik getwijfeld tussen New Born of Bliss. Beide nummers vind ik even goed en gaan prachtig in elkaar over. Ik ben dan maar voor New Born gegaan omdat dat het eerste nummer is van Origin of Symmetry. Maar Bliss kon het net zo goed zijn. Maar het is New Born geworden. Maar Bliss is even uitstekend. Maar het is New Born, niet Bliss. Maar Bliss had wel gekund. Maar dat is het dus niet. Het is New Born. En dus niet Bliss.

12. Sufjan Stevens - Chicago
Twee keer Sufjan Stevens in een lijstje... Moet kunnen!
Sufjan Stevens heb ik geheel toevallig ontdekt dankzij MusicMeter. Zo'n drie jaar geleden keek ik eens bij “Overig” welke pop-albums nog een hoge waardering hadden, en daar zat dus Illinois van Sufjan Stevens tussen. Al van bij de eerste luisterbeurt vond ik de gehele plaat een pareltje, maar het was vooral Chicago die ik toen het meeste opzette. Echt zo'n nummer die je gewoon niet slecht kan vinden. Ik weet nog goed dat ik dit lied eens toevallig bij een groepje vrienden opzette, en al na 3 minuten was één van de vrienden aan het meezingen (“All things go, all things go”), ondanks dat zij dit nummer totaal niet eerder gehoord had. Echt een prachtig, catchy nummer!

11. Foxygen - San Francisco
Alles waar ik een énorme zwak voor heb, zit in San Francisco van Foxygen verscholen: hoge belletjes, een zachte warme zangstem, lieve vrouwelijke vocals, een prachtig deuntje, dromerige sfeer, … Pure pracht en praal, dit nummer!
En een leuk clipje, ook!

avatar van Johnny Marr
Illinois(e), wat een bijzonder album blijft het toch hé. Terecht twee nummers in je top 20. Verder veel liefde voor Everything You Do is a Balloon .

avatar van ArthurDZ
Je nummer 11

avatar van luigifort
No Surprises is onwaarschijnlijk hemels ja

avatar van Poek
Echt zo'n nummer die je gewoon niet slecht kan vinden.


Ze bestaan vast, mensen die het slecht vinden, maar ik snap er ook niets van

avatar van Edgar18
Chicago en No Surpises, beide behorende tot het beste werk van de artiest in kwestie .

avatar van VladTheImpaler
Alleen maar hele mooie nummers

avatar van Arrie
Poek schreef:
(quote)


Ze bestaan vast, mensen die het slecht vinden, maar ik snap er ook niets van

Slecht is te sterk uitgedrukt, maar wel één van de minste nummers van de plaat.

avatar van Johnny Marr
Ik vind Illinois vooral een ijzersterk geheel, echt een album die ik niet zie als een verzameling losse nummers maar als een eenheid.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.