menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van SirNoodle
Pepino schreef:

Lang heb ik getwijfeld tussen New Born of Bliss. Beide nummers vind ik even goed en gaan prachtig in elkaar over. Ik ben dan maar voor New Born gegaan omdat dat het eerste nummer is van Origin of Symmetry. Maar Bliss kon het net zo goed zijn. Maar het is New Born geworden. Maar Bliss is even uitstekend. Maar het is New Born, niet Bliss. Maar Bliss had wel gekund. Maar dat is het dus niet. Het is New Born. En dus niet Bliss.


Ik vind Bliss toch beter dan New Born wat beter is dan Bliss. M-m-m-m-mmm MADNESSSSSS !!!

avatar van luigifort
Muse was goed voordat ze Muse werden
eerste 2 platen

Misterfool
Meh, Absolution en Black Holes & Revelations zijn ook nog erg sterk, daarna werd het stadionbombasme belangrijker dan het in elkaar sleutelen van een sterke compositie (uitzonderingen daargelaten).

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Muse:
Grizzly Bear:
Radiohead:
Sufjan Stevens:

avatar van Hedser
Geweldige update! Heel veel artiesten die ook bij mij in de top 20 zouden staan.

avatar van JoaMuse
Eens met Hedser! Muse, Radiohead en Elbow zouden er bij mij meermaals instaan en Chicago en Kids zitten dicht tegen de top 100 aan.

Jouw tekstje bij Rags 'N' Run is het kortste van deze update, maar je omschrijft wel perfect wat er zo goed is aan dat nummer!

avatar van Pepino
Hedser schreef:
Geweldige update! Heel veel artiesten die ook bij mij in de top 20 zouden staan.

JoaMuse schreef:
Eens met Hedser! Muse, Radiohead en Elbow zouden er bij mij meermaals instaan en Chicago en Kids zitten dicht tegen de top 100 aan.

Jouw tekstje bij Rags 'N' Run is het kortste van deze update, maar je omschrijft wel perfect wat er zo goed is aan dat nummer!


Heel fijn om te lezen, Hedser en JoaMuse!

Bij sommige nummers, zoals bij Rags 'N' Run, is het moeilijk om de juiste woorden te kunnen vinden. Soms moet je een lied gewoon kunnen beleven. Ik ben alvast heel blij dat ik, met mijn kort tekstje, perfect heb kunnen omschrijven waarom deze Admiral Freebee prachtig is!

avatar van Pepino
Dit weekend komt de top 10!

avatar van Pepino
http://i.imgur.com/GLftju5.jpg

10. Radiohead - High & Dry
Wat is Thom Yorke toch een waanzinnig goede zanger. Die gevoeligheid in zijn stem,  hoe hij perfect de juiste noten weet te raken, de manier hoe hij zo toonvast één woord kan zingen enzovoort is een streling voor het oor. En dat bewijst hij onder andere in High and Dry. 
The Bends is een pareltje, maar "High and Dry" was bij deze album-ontdekking het eerste lied dat mij meteen opviel. "High and Dry' is als een gedicht dat prachtig wordt voorgedragen. Een tekst als "Flying on your motorcycle / Watching all the ground beneath you drop" spreekt zodanig tot de verbeelding dat je alleen maar lof kan hebben. Ook "They're the ones who'll spit at you / You will be the one screaming out" wordt zo oprecht en voluit gezongen dat ik steeds weer kippenvel krijg. En dan de gitaar wanner Yorke naar het einde toe "Don't leave me hiiiiiiiiiiigh" zingt… prachtig gewoon! 'High And Dry' is 4 minuten genieten van een wondermooi lied. Maar dan ook écht wondermooi. 

9. Air - Alone In Kyoto
Het is heel moeilijk om voor deze Air de juiste woorden te vinden. Alles, écht alles is zo waanzinnig mooi en sfeervol. Alone in Kyoto is dé muziek waar ik volledig zen van word, en in dit geval is dat een groot compliment! Magnifiek van de eerste tot de laatste minuut. Van dit nummer kan ik nooit genoeg krijgen. 

8. The Postal Service - Such Great Heights
"COME DOWN NOOOOOW…", steeds wanneer het refrein komt, kriebelt het om luidkeels mee te zingen. Een prachtig nummer dat zo'n beetje een indie Grandaddy-sfeertje heeft. Such Great Heights is als op wolkjes lopen bij pure verliefdheid. Iedere minuut geniet je van de adrenaline die vanbinnen pompt. Vol passie en enthousiasme huppel je door de straten. Echt hemels, deze Postal Service! 

7. Pink Floyd - Wish You Were Here
Zo eerlijk en puur. Een heerlijke meezinger die de schoonheid van vriendschap en liefde perfect omschrijft.

6. Beach House - Myth
Als geheel vind ik Teen Dream beter dan Bloom, maar Beach House heeft met Myth toch één nummer op de plaat dat alles van Teen Dream overtreft. Steeds krijg ik weer dat 'kippenvel-moment' wanneer Victoria Legrand uit volle borst 'Found yourself in a new direction' zingt. Alsof de zon door de wolken breekt.

5. Sigur Rós: Untitled 3
In het begin was het moeilijk voor me om Sigur Ros te waarderen. Dat volenska was voor mij eerder kattengejank en het merendeel vond ik veel te lang en bombastisch. Maar, net zoals bij “No Surprises” en “Nothing Really Ends”, heeft deze “Untitled 3” ervoor gezorgd dat ik de rest van de IJslandse band ook ben gaan bewonderen. Gewoon een prachtig pianodeuntje tig keer herhalen, meer is er niet nodig om een subliem nummer te maken!
Untitled 3 doet mij terugdenken aan ikzelf die langs het kanaal zat te fietsen. Het was een donkergrijze dag en de straten werden met het licht van lantaarnpalen gesierd. Er was lichte motregen. Op dat moment kwam Untitled 3 uit mijn koptelefoon, en plots vond ik heel deze “vieze dag” net iets heel mooi hebben. Het nummer paste perfect binnen de sfeer. Melancholie in de beste zin van het woord.
Buiten deze setting, maakt Untitled 3 mij ook (net zoals Alone in Kyoto) helemaal zen. Wanneer ik volledig opgefokt, gestresseerd of zenuwachtig ben, is dit lied het beste medicijn.
Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden voor dit nummer... Dit is gewoon meer dan 6 minuten écht puur genieten. Prachtig in haar eenvoud. Zo hemels subtiel en kwetsbaar.

4. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Voor mij hét hoogtepunt van de cd Funeral en van Arcade Fire in het algemeen. Die opbouw, het koor dat “LIES LIES” zingt, die bas en viool, die climax op het einde, … Rebellion (Lies) is een fantastische streling voor het oor. Vooral die laatste minuut, waarin de violen komen, vind ik echt schitterend!

3. Gorillaz - On Melancholy Hill
“Tum tum - tutum tu tu tum - Tum Tum - Tutum tu tu tum”, een dromerig deuntje gecombineerd met de prachtige stem van Damon Albarn; meer heb je niet nodig om zo hoog in mijn top 100 te zitten. Alsof je met je geliefde op het strand aan de rand van de zee zit te staren naar een zonsondergang. Er wordt geen woord gesproken, maar dat is niet nodig: jullie genieten van elkaars bijzijn, zonder meer. Het enige wat de avond nog kan compleet maken, is de mogelijkheid om de klok stil te kunnen zetten, zodat je voor een héél lange tijd van dit moment kan genieten.

2. Elbow - One Day Like This
Wauw, wat een verrassing! Dit nummer hadden jullie écht niet in mijn top 100 verwacht. Tjongejonge.

Ach ja, noem het dan maar cheesy en afgezaagd, maar ik ben al jaren verliefd op One Day Like This. Jongens, wat een euforie. Die prachtige violen, die strijkers, dat koor, die warme gelukzalige stem van Guy Garvey, … deze Elbow brengt je meer dan 6 minuten lang in een trance van enthousiasme, vurigheid en geestdrift.
De eerste drie minuten zijn als een heerlijke lange intro. Elbow geeft met “It’s looking like a beautiful day” een soort van proloog, waarna de ontlading komt bij “So throw those curtains wide / One day like this a year would see me right.” Op dat moment ben je al volledig happy aan het meezingen. Neen, echt: One Day Like This is een perfect popnummer. Maar dan ook écht perfect!

In 2014 zag ik Elbow op Best Kept Secret, en het was een optreden om nooit te vergeten. Ik had al een uur op voorhand een plaatsje helemaal vooraan ingenomen om de band zo goed mogelijk te kunnen zien.
Het optreden begon met een geweldige introductie: je zag de vogeltjes op de achtergrond vliegen terwijl “This Blue World” door een orkest werd gespeeld. Het optreden was nog geen minuut bezig of ik was al helemaal verkocht.
The Birds, Lippy Kids, The Bones Of You, Fly Boy Blue / Lunette, … het éne geweldige nummer na het andere passeerde de revue. Met “One Day Like This” als (perfecte!) afsluiter had ik het meest geweldige en memorabele optreden ooit beleefd!

1. ?
Die komt vanavond!

avatar van Edgar18
Mooi stuk bij Elbow . Ik was er ook en het was inderdaad een uitstekend optreden met One Day Like This als hoogtepunt. Heerlijk dat mee schreeuwen met “So throw those curtains wide / One day like this a year would see me right.”.

avatar van stoepkrijt
Wauw, wat een lijstje! Met On Melancholy Hill en Such Great Heights staan er twee liedjes tussen die ik eigenlijk niet zo hoog verwacht in dit soort allertijdenlijstjes (misschien omdat ze op het eerste gehoor weinig bijzonder klinken?) , maar ik vind het ontzettend leuk dat ze er tóch staan.

avatar van motel matches
Ik gok street spirit op 1

avatar van luigifort
Heel mooie update! Beste tiental heb je bewaard voor je laatste 10
Ik gok Find the River op 1!

avatar van Johnny Marr
Hopelijk het titelnummer van The Suburbs op 1. Voor de rest alvast een prachtige top 10!

avatar van Perre Verhoeven
Wow High And Dry had ik niet zien afkomen, wel een prachtig nummer natuurlijk, classic radiohead. On Melancholy Hill is ook fantastisch, doet me uitkijken naar hun nieuwe album

avatar van Dance Lover
Straffe nummers in je top 10 hoor Pepino! ( Verrassende keuze van Air ook )

En blij te horen dat je Grimes hebt ontdekt via mijn Top 100 destijds.

avatar van luigifort
Mooi stukje ook bij High & Dry
Altijd wel goed gevonden, maar dankzij je stukje ms op weg naar een hogere waardering!

avatar van luigifort
One Day Like This is ook prachtig ja. Vooral naar het einde toe als Guy door het koor heen begint te zingen op verschillende tonen en hoogten, een heel lieflijk, licht en euforisch effect geeft dat, zeker met de instrumentatie erbij op dat moment!

avatar van Pepino
http://i.imgur.com/4Hwf96g.jpg

1. The Velvet Underground - Sunday Morning

Vreemd hé, met een nummer 1 op de proppen komen waarvan het album niet eens in mijn top 10 te vinden is. Nu ja, iets een uitstekend nummer vinden wil nog niet zeggen dat je het album als geheel ook fantastisch moet vinden. Hét bewijs is dit nummer der nummers, de crème de la crème, het neusje van de zalm: Sunday Morning van The Velvet Underground.

De eerste keer dat ik Sunday Morning beluisterde, was zeven jaar geleden op een (hoe kan het ook anders) zondagochtend. In pyjama en met een kop koffie wilde ik eens weten waarom The Velvet Underground and Nico zo geprezen werd. En daar waren ze dan: de eerste belletjes. Ik viel bijna mijn stoel van verbazing: is dít The Velvet Underground?! Mijn verwachtingen waren iets in de trant van ruige experimentele rock, zéker geen rustige pop. Maar de opener zet je op het verkeerde been: met “I’m Waiting For The Man” werd mijn initieel idee over deze band waargemaakt.
Toen in die tijd het album bij het vijfde nummer (Run Run Run) was aangekomen, zette ik de cd abrupt opnieuw op om nog eens dat eerste nummer te horen. Geen enkel ander lied passeerde nog de revue met dezelfde sfeer. Zelf ‘Femme Fatale’, dat in sé ook een mooi en rustig poplied is, kon mij niet bekoren. Neen, Sunday Morning, dat was die dag hét nummer der nummers. Zo’n 30 keer werd de album-opener beluisterd. De rest was mij te experimenteel, te rommelig en te ruig; of boeide mij gewoon niet zo.

Vandaag de dag heb ik een enorme appreciatie voor het album The Velvet Underground & Nico. “Waiting For The Man”, “Venus In Furs” (die violen van John Cale!) en “Heroin” zijn tracks van ongelooflijk grote klasse. Maar ondanks het herbeluisteren van deze plaat in haar geheel, blijft Sunday Morning nog steeds al de rest van de tracklist overschaduwen. Waarschijnlijk schop ik met deze uitspraak veel fans tegen de schenen, maar voor mij is het toch écht zo.

Maar waarom nu eigenlijk? Wat maakt dat ik dit lied zo énorm bewonder? Wel, het is eigenlijk heel simpel: ik hou van de eenvoud. De rustige hoge klanken in combinatie met de zachte, dromerige en lieve stem van Lou Reed. Meer heb je écht niet nodig om mij in bekoring te brengen.
Sunday Morning geeft al van bij de eerste seconde het warme gevoel van het houden van iemand. Dat kan je liefje zijn, maar het kan ook gaan over je (beste) vrienden. Mensen om wie je geeft, waar je graag bij bent of wil bij zijn. Een groepje die in een cirkel zit in het park en aan het genieten is van elkaars aanwezigheid, of een verliefd koppeltje op een bankje. Dat soort van idyllische momenten ademt “Sunday Morning” uit.
Daarbovenop heeft het nummer ook een heel nostalgische vibe. Alsof je gelukzalig mijmert over prachtige tijden. Bewijze ook de lyrics “Early dawning, Sunday morning / It's all the streets you crossed, not so long ago”. Een tristesse waar je enorm van geniet.

Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik vandaag met mijn nummer 1 ben gekomen. Niet alleen omdat het op een zondag is, maar ook omdat het album The Velvet Underground & Nico deze week 50 jaar bestaat. Als bonus dus een mooie ode.

Best vreemd dat ik de eerste ben die Sunday Morning in het lijstje zet. En, in mijn geval, dan nog op de eerste plaats. Ach ja, dan ben ik maar een special snowflake.

“Watch out, the world's behind you!” Sunday Morning staat, met haar prachtige eenvoud en lyrics, de lieve zoete sfeer, de warme stem van Reed en de melancholische, nostalgische vibe terecht op mijn nummer 1!

Watch out, the world's behind you
There's always someone around you who will call
It's nothing at all

avatar van Pepino
http://i.imgur.com/291Zwfy.jpg

Ziezo, hier eindigt mijn top 100. Toch nog even een nawoordje voordat ik volledig afsluit.

Om te beginnen dank ik alle users die de tijd hebben genomen om te reageren. In het bijzonder dank ik cosmic kid, SirNoodle, ArthurDZ, Johnny Marr, luigifort, Poek en Gretz omdat ze bij (zo goed als) ieder bericht van zich lieten horen. Ook mijn dank aan JoaMuse, Edgar18, motel matches, johannesA, johan de witt, vigil, VladTheImpaler, stoepkrijt, Arrie, Nicolaib88, Perre Verhoeven, Hedser en trebremmit om regelmatig te reageren. Zonder jullie was het maar een saaie boel geweest. You guys are the best!
Uiteraard ook mijn dank aan de users die éénmalig iets hebben gezegd en aan de stille lezers die trouw de lijst hebben gevolgd!

Uiteraard wil ik het nog eens hebben over de “Mad World Madness”. De battle over welk Mad World-nummer nu beter was (de originele van Tears for Fears of de cover van Gary Jules) had haar voor en tegenstanders. Zélf zag ik er wel de hilariteit van in! Het leek op een sub-plot van deze top 100; iets om de stiltes te vullen. Misschien een beetje uit de hand gelopen (ik verwachtte maar een stuk of drie reacties, geen stormloop aan stemmen), maar als iets éénmalig vond ik het wel fijn!

Om af te sluiten: de tekeningen. Hier staken in totaal wel een hoop extra uurtjes in. Ergens in het midden van de lijst begon ik mij af te vragen voor wie ik deze bijkomende moeite deed. Mijn planning zat al bomvol en op zich was er niemand die er naar vroeg. Uiteindelijk bleef ik toch koppig volharden dat ieder bericht ook een prentje moest hebben, ook al miste ik mijn favoriete tv-programma’s en zat ik soms nog tot half één voor de computer. De lijst begon met prentjes en ik wilde nu eenmaal consistent blijven.
Hoewel ik niet tevreden ben over de grote meerderheid van de tekeningen (vreselijk kritisch als ik zelf ben), had ik er toch veel plezier aan! Hopelijk vonden jullie ook de vormgeving een leuk extraatje.
Voor wie zin heeft in meer en/of mij heel gelukkig wil maken, mag altijd mijn Instragram volgen! Klik hier!

Goed, hier stopt het dus. Ik heb er veel plezier aan beleefd! Sommige berichten lieten wat lang op zich wachten, maar net zoals catdog wilde ik er een leuke top 100 van maken!

Het Spotify-lijstje vind je hier

Hierbij geef ik het stokje door aan VladTheImpaler, die (volgens mij) zit te popelen om zijn top 100 neer te schrijven. Ik ben er zeker van dat het een mooi lijstje zal worden!

Bedankt allemaal voor het meelezen en de leuke berichtjes.

Pepijn

Misterfool
Zowel de plaatjes als de lijst vielen hier in goede aarde. Bedankt Pepino.
Sunday Morning is inderdaad een enorm gaaf nummer van de velvets, hoewel ik Heroin toch net iets sterker vind.

avatar van Poek
Een onverwachte nummer 1! Ik had hetzelfde bij dat nummer, al bij de eerste beluistering vond ik 'm mooi en het is voor mij nog steeds een van de prijsnummers van het album. Het duurde wel een tijdje voordat ik doorhad dat het Lou Reed was die zong, want ik kende hem van zijn solowerk, en daar klinkt ie nogal anders...

En de tekeningen waren een leuk extraatje ja.

Edit:

Poek schreef:

26 The Velvet Underground - Sunday Morning 4


dus!

avatar van luigifort
Geweldige nummer 1, verrassend wel, maar daarom des te leuker. Erg genoten van je top 100, heel fijne stukjes en mooie vormgeving ook met de leuke tekeningen. Hartelijk dank!

avatar van ArthurDZ
Sunday Morning: een briljant nummer, net zoals de rest van het album Bij mij was het Venus In Furs die me in eerste instantie van mijn stoel blies, maar Sunday Morning is natuurlijk ook prachtig. Grappig hoe de plaat vanaf de liefelijke, poppy opening steeds weirder en weirder wordt tot er bij European Son helemaal geen touw meer aan vast te knopen valt. Na al die jaren nog steeds een compleet unieke ervaring. Maar wat sta ik hier eigenlijk te leuteren, ik zet de hele plaat gewoon nog eens op!

Maar gewoon echt een geweldige top 100 he ja. Ik heb er jaren op moeten wachten (en jij ook natuurlijk), maar dat was het helemaal waard!

avatar van Johnny Marr
Sublieme lay-out wat deze top 100 een absolute meerwaarde gaf, hulde!

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
5 nummers in je top tien die ik tot mijn favorieten reken:
- High & dry is afkomstig van 1 van de beste albums uit de jaren 90, samen met Achtung Baby, Siamese dream en OK Computer. Zelf had ik eerder gekozen voor Street spirit, hoewel dat wel voorspelbaarder is.
- Wish you were here heeft eigenlijk geen woorden nodig. Dat doe ik dus ook niet, behalve door te zeggen dat het van de gelijknamige plaat misschien wel het minste nummer is
- Rebellion (Lies) heb ik vooral leren waarderen door de MuMeLadder en het was zeker geen liefde op het eerste gehoor. Prima nummer inmiddels hoewel het niet snel in mijn top 100 zou komen.
- Toen ik me in (ik meen) 2007 inschreef op MusicMeter was dat vooral uit nieuwsgierigheid en uit interesse voor mijn oude, geliefde albums. Een jaar later, rondom 2008, ontdekte ik de rotatielijst en sindsdien luister ik elke week naar het best gewaardeerde nummer van de bovenste 15 albums. 1 van de eerste nummers die ik in 2008 hoorde was One day like this van het voor mij toen nog onbekende Elbow. Iets later viel ik als een blok voor de gelijknamige cd en naar mijn gevoel hebben ze dat niveau nooit meer behaald, al bleef het goede, sfeervolle muziek. Elbow, en dan vooral dit nummer, beschouw ik toch een beetje als "mijn" ontdekkinkje want het zou nog enige tijd duren voor dit nummer in de Top 2000 zou opduiken
- Sunday morning is inderdaad een zeer verrassende nummer 1. Het mooie aan dit nummer is dat, ondanks het lieflijk karakter, er een duister, zelfs bijna sinister randje om zit. Alsof het een voorbode is van veel onheil, zo voelt het voor mij. Nu weet Lou Reed dat gevoel wel vaker over te brengen bij me.

Pepino, ondanks dat The Boss er niet in stond was je top 100 een feest om te volgen. Niet in de laatste plaat door de lay out, dat was echt een meerwaarde.
Op naar de top 100 van VladTheImpaler die dit soort kunstwerkjes natuurlijk niet hoeft te evenaren. Op basis van zijn album top 10 verwacht ik veel recent werk. Oasis, The National en Arctic Monkeys zijn in ieder geval meer dan prima namen

avatar van VladTheImpaler
Is een hele mooie lijst geworden en een mooi verhaal bij de nummer 1! Ik zal volgende week ergens beginnen, kan er nog even worden nagenoten van de lijst van Pepino.

avatar van stoepkrijt
Van je tekeningen heb ik net zo hard genoten als van je lijst, Pepino! Dit topic check ik eigenlijk niet zo vaak, maar toen ik jouw eerste berlichtjes las werd ik blijkbaar voldoende getriggerd om je lijst te blijven volgen. Zie dat maar als compliment.

Als ik zie wie hier de komende tijd hun top 100's gaan droppen denk ik dat ik dit topic voorlopig even niet meer uit het oog ga verliezen.

avatar van SirNoodle
Mooie tekeningen, en een mooie nummer 1. Ik heb 'Sunday Morning' leren kennen via het tv-programma Trigger Happy, prachtige song.

avatar van chevy93
Mooie top 100. En eindelijk meer mensen die zien dat de banaan na het openingsnummer alleen maar bergafwaarts gaat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:39 uur

geplaatst: vandaag om 21:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.