MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
johannesA
Sterke update, Pennywise is helemaal geweldig en Gorky toch ook.

Good Riddance , When the Sun Goes Down , Soms Vraagt een Mens Zich Af en Shooting Star

En nog veel meer hartjes voor Instant Street ?

Moonlight Shadow beter dan dat wordt het bijna niet.

Leuk om heel wat rockmuziek die populair is bij jongeren te zien voorbijkomen, oftewel "jeugdhuisanthems" in 1 woord.

JoaMuse schreef:
Leuk om heel wat rockmuziek die populair is bij jongeren te zien voorbijkomen, oftewel "jeugdhuisanthems" in 1 woord.

Dat is wel een goed idee voor een nieuw topic, de Jeugdhuisanthemsmeter

15. Queens of the Stone Age - Little Sister

Hier zijn het de drumslagen op dat houten paneeltje die het hem doen bij mij. Maar daarnaast is het ook een gebald, maar krachtig rocknummer met een aangename gitaarsolo op het einde.

14. Fleetwood Mac - Go Your Own Way

Catchy, aangename ritmesectie doorheen het nummer, maar op het einde is het toppunt eens niet de gitaarsolo, maar zijn het drums die het een bovengemiddeld nummer maken.

13. Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Ik kende ze al van No Cars Go, maar bij het ontdekken van MuMe is daar snel ook Rebellion (Lies) bijgekomen. Een nummer dat ik altijd al heb kunnen waarderen en dat een toonbeeld van stabiliteit is geweest in mijn muzikale interesse. Toppunten in dit nummer zijn de strijkers in de outro en natuurlijk de 'Lies, Lies!'.

12. Alphaville - Forever Young

Dit nummer heb ik leren kennen door de Vlaamse film Team Spirit en ik moet zeggen dat ik al van in het begin gepakt was door de eindeloze nostalgische opstoot die het nummer bezorgt. Het is natuurlijk allemaal zeer 80's-getint, maar het is zeker bij het ouder worden een nummer waarbij ik met veel weemoed terugkijk op fijne momenten doorheen mijn jeugd.

11. The Killers - Mr. Brightside

Had vermoedelijke enkele jaren geleden top-5 of mogelijk zelfs top-3 gestaan, maar heeft een kleine terugval gekend. Die intro is natuurlijk legendarisch, die tekst is fantastisch en ken ik moeiteloos vanbuiten, en het is een generatieklassieker van heb ik jou daar, maar puur muzikaal gezien beginnen er toch enkele breuklijnen te komen in de onvoorstelbare liefde die er ooit was voor dit nummer. Desalniettemin geniet ik er nog steeds enorm van nu ik hem nog eens opzet: die ritmeopbouw naar het einde is echt wauw!

Voila, we zijn aan de top-10 aanbeland. Iemand die een gokje wil wagen welke nummers daar nog in zullen zitten?

Twee Vlaamstalige nummers, neem ik aan?

Holiday van Green Day natuurlijk.

dumb_helicopter schreef:
Is er eigenlijk iemand die bij dit nummer niet kan mee-'whoohoo'-en?

Ja, ik.

Verder wel een geinige top 100 hoor, Manowar bijvoorbeeld had ik zeker niet verwacht. Mijn vader is zeer groot fan en ik heb de band veel mogen/moeten aanhoren

Kapitan Korsakov zal nog wel langskomen, toch?

Je hebt een zeer afwisselende lijst neergezet. Dus moeilijk te voorspellen. Maar ik denk, "Heroine" van the velvet..

Iets van High Violet vermoed ik

The Sea Is Dying van Steak Number Eight verwacht ik ook nog.

En Alive van Pearl Jam.

dumb_helicopter schreef:
92. Metallica - Creeping Death
Terug wat harder met de eerste van Metallica in dit topic.

Die komt dus nog een keer langs. Master of Puppets wellicht? Of nog een van Ride the Lighting?

Leuk giswerk en misschien komt er nog iets van langs, maar dit zijn alvast de eerste drie van mijn top-10:

10 Oasis - Don't Look Back In Anger

Oasis heeft iets dat me kan aanspreken, eigenlijk hebben de meeste oudere nummers een bepaalde vibe die me aan een gezellig cafébezoek doen denken. Licht dronken meelallen met dit nummer, wat is er mooier. Blij trouwens dat ik hen nog in bandformaat heb kunnen zien twee maanden voor de split: en hoewel het hier eerder vrij tot stevig dronken meelallend was, blijft het een fantastische herinnering!

9. Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms

Mocht ik het te zeggen hebben dan draaide dit nummer op mijn bruiloft als openingsdans. Simpel, maar o zo prachtig en voldongen van liefde. 'But I believe in Love. And I Know That You Know That You Do Too' is zo één van die vele prachtige frases die de revue passeren.

8. Coldplay - The Scientist

Waar het vorige het beste van liefde vertaalt, heb ik bij dit nummer het gevoel van een relatiebreuk. Vermoedelijk ook omdat ik dit nummer veel gedraaid toen een relatie op de klippen liep. De volgende zinnen geven dit ook volledig weer, waarbij je mijmert aan de goede momenten en hoopt ooit terug te kunnen keren naar de start toen alles nog perfect ging.

Nobody said it was easy
It's such a shame for us to part
Nobody said it was easy
No one ever said it would be this hard
Oh take me back to the start

7. The National - I Need My Girl

Hoe mooi kan wat echoënd gitaargetokkel zijn? Bloedmooi zo blijkt uit dit nummer. De zachte, rustige bariton van Berninger doet je hunkerend mee uitkijken naar het moment dat je haar terugziet of op het moment dat het even moeilijk gaat haar steun te ervaren en weer door te kunnen.

6. Daft Punk - Contact

En toen waren ze plots terug en hoewel de hele plaat helaas niet zo consistent was, is dit een weergaloos nummer. Je voelt je echt in een spaceship en dan komt die dramatische, maar geweldig sexy synth daar plots door en word je meegesleurd in een ruimtereis van jewelste die opbouwt en steeds harder gaat tot... het einde.

5. Coldplay - Fix You

And Coldplay strikes again! Een nummer dat van diepe tristesse naar intense hoop gaat. Zo voel en ervaar ik het. Het moment dat die gitaar ingezet wordt, zorgt (letterlijk) elke keer weer voor kippenvel bij ondergetekende. Niet iedereen houdt ervan, maar ik blijft het prachtig vinden, elke keer opnieuw.

4. Metallica - Fade to Black

Naast de prachtige, voor mij dan, multi-interpreteerbare tekst, is de instrumentatie van weergaloos niveau! Na een erg rustig en triestig begin, komt na een tijdje die steeds maar meer aanzwengelende gitaarsolo die uitmunt in een zo goed als perfecte climax. Het enige minpunt is voor mij de fade-out, omdat die solo van mij absoluut nog niet hoefde te eindigen.

3. Steak Number Eight - The Sea Is Dying

Nog steeds niet voor te stellen dat de gasten van Steak Number Eight met moeite 14 jaar waren toen ze dit maakten en Humo's Rock Rally wisten te winnen. Ongelofelijk getalenteerd en met dit nummer een mijlpaal in (Belgische) metalgeschiedenis neergezet. Wat een monumentaal beest van een nummer waarvan je achteraf telkens volledig leeg bent.

2. Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun

Al minstens twee Belgen in de top-3: van een chauinistisch kantje gesproken. Een nummer dat laagje per laagje opbouwt om dan uit te barsten in alle extase en te eindigen met die lekkere schreeuwen van de zanger. Topnummer en spijtig dat ze nooit meer echt in de buurt geraakt zijn van dit niveau.

Ik verwacht dan toch The Cure op 1.

of nog een nummer van the national….

wie komt er na dumb voor zijn/haar top 100.

I think it's me?

Hoe zat het ook alweer met de 'één maand per top 100'?

Ah, kijk, je bewaard de beste nummers van je top-10 voor het podium

Nu nog een mooi nummer van Disintegration kiezen. Keuze zat, zou je zeggen.

Disintegration zelf zou het mooiste zijn. Of gewoon alletwaalf op 1, boeien

Sorry voor het oponthoud, maar het ware drukke dagen/weken. Tijd voor de ontknoping van een voor mij ook leuke denkoefening over mijn muzikale favorieten. Mijn nummers 4 tot 2 waren al goed geraden en jullie kennen me blijkbaar vrij goed, want ook mijn muzikale nummer 1 aller tijden werd juist gegokt (door arcade monkeys), want die is:

1. Pearl Jam - Alive

Misschien geen verrassend nummer, maar wel een nummer waar ik zelf elke keer nog vol energie van geraak. Een interessant thema in combinatie met een refrein met een hoog meezinggehalte en met op het einde een weergaloze gitaarsolo, maakt dat dit nummer elke box aanvinkt die ik meestal fijn vind bij een nummer. Ik kan het ook onmogelijk laten om bij deze nummer niet als een bezetene mijn luchtgitaar boven te halen.

spotify:user:schran:playlist:256U6YuGCcndab7iUEmlOS

Voila, met dit nummer is het einde van mijn top-100 aangebroken. Een fijne zit voor mezelf, maar hopelijk ook voor jullie en met een beetje geluk is er zelf inspiratie uit gehaald.

De volgenden aan de beurt zijn deze users:

- thelion
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie

Disintegration vind ik als album zeer goed, maar buiten de albumcontext komen de nummers moeilijk tot mijn favoriete nummers aller tijden. Enkel het titelnummer wist een plaatsje onderaan de lijst te claimen.

In ieder geval zijn we het met elkaar eens over het beste nummer van Disintegration

dumb_helicopter schreef:
een hoog meezinggehalte

Ik zing ook altijd mee: "Yeah heh heh ah yeah yeah I feel hardcore"

Mooie nummer 1. De meeste mensen gaan voor Black, maar ik hoor ook tot het Alive kamp. Zou ook in mijn top 10 kunnen staan. Ik weet nog goed toen ik het album kocht in 1991 en de band nog geen grote bekendheid genoot: ik was op slag verliefd op Alive. En dat ben ik nog steeds.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:27 uur

geplaatst: vandaag om 13:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.