MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Fade To Black vanmiddag eventjes gepompt en dat is toch wel een erg lekker nummer, misschien moet ik de band niet meer zo verafschuwen en gewoon lekker in hun werk verdiepen (alleen Master of Puppets vind ik goed nml)

Mooie nummer 1 ook! Terechte klassieker.

Benieuwd naar de volgende lijst, van de leeuw hoop ik

thelion heeft mij in een privebericht laten weten géén tijd te hebben momenteel. wellicht Sunderland wel?

Ik ga wat zakken op de lijst. Corporal kan aan zijn top 100 beginnen wmb.

De volgenden aan de beurt zijn deze users:

- thelion
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- Sunderland
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie

Doe jij echt niet meer mee, Johnny Marr?

Pepino schreef:
Doe jij echt niet meer mee, Johnny Marr?

Schijt een beer in het bos?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Schijt een beer in het bos?

Dacht het wel

Misschien wel ja, ooit, als er een nieuwe ijstijd aanbreekt ofzo. x

All right... over 2 jaar dus

Maar wil thelion helemaal niet meer meedoen of alleen iets zakken op de lijst?

Ik had zelf eigenlijk gepland dat ik nog wel minstens een jaar zou hebben om mijn lijst voor te bereiden...

't Komt wel dichter nu. Ik heb al een blauwdruk van mijn lijst, dus dat kan relatief snel gaan. Maar ik wacht uiteraard mijn beurt af.

Poek schreef:
Ik had zelf eigenlijk gepland dat ik nog wel minstens een jaar zou hebben om mijn lijst voor te bereiden...
Volgens mij heeft iedereen dat zo'n beetje, tot ze aan de beurt zijn...

When the guys find out it's almost their turn

chevy93 schreef:
(quote)
Volgens mij heeft iedereen dat zo'n beetje, tot ze aan de beurt zijn...

Ja maar ik was van plan honderd keer een Marzipaintree te doen. Dat kost best wel wat tijd.

Poek schreef:
Ja maar ik was van plan honderd keer een Marzipaintree te doen. Dat kost best wel wat tijd.
Dat snap ik volkomen.
Ik doe hier pas over 30 jaar mee. Ik ben me nu al aan het voorbereiden.

The lion heeft mij laten weten dat hij van de lijst af gaat, dus dan ga ik.
Mooi.
Heel de kerstvakantie de tijd.

Oke, daar gaan we:

Hallo allemaal,
Wat heb ik de afgelopen jaren kunnen genieten van al jullie top 100’ ts. Ik heb, mede dankzij jullie weer een hoop nieuwe pareltjes ontdekt. (al zie je dat wellicht niet meteen terug in de komende top 100)
De onmogelijkheid om een persoonlijke, definitieve top 100 te maken is hier al meerdere malen uitvoerig besproken. Ook mij is het niet gelukt. Hiervoor is je stemming, de tijd van het jaar en je persoonlijke levensfase te sterk van invloed. Daarom heb ik het als volgt aangepakt; Ik heb geprobeerd mijn persoonlijke “muziekgeschiedenis” samen te stellen. M.a.w: wat waren in een bepaalde levensfase de belangrijkste nummers voor mij? Waarom hebben ze mij of mijn muzieksmaak verandert? Zijn het, ook nu nog relevante nummers voor mij? De nummers komen dus voorbij in een volgorde waarop IK ze heb leren kennen. Een nummer uit 1980 kan dus eerder aan bod komen dan een nummer uit 1973.
Nadeel hiervan is dat er wellicht weinig nieuwe dingen voorbij komen voor jullie omdat die nummers nogal nadrukkelijk aanwezig waren in die tijd. Hopelijk valt er toch nog wat te beleven en te ontdekken.

HOOFDSTUK 1: DE PLATENKAST VAN MIJN OUDERS.

Ekseption-air - YouTube

Geboren op 4 nov. 1969
Doop in Januari 1970. zoals in een katholiek gezin in die tijd gewoon was.
Ik had 2.5 maand in het ziekenhuis gelegen en had het doopjurkje van mijn broer aan (veel te klein.) Bovendien lag ik op een keiharde koude kerkvloer. En janken natuurlijk, wat wil je.
Nu gaat het verhaal dat ik daar een uur lang alles bij elkaar heb lopen brullen TOTDAT het orgel in de kerk “Air” van Bach begon te spelen.
Dit moet de eerste kippenvel plaat geweest zijn die ik ooit hoorde. Mijn vader en moeder hadden het singeltje van Ekseption in huis. Dat moeten ze in die tijd regelmatig hebben gedraaid. (draaitafel!!) Natuurlijk is “A whiter shade of Pale” een veel bekendere uitvoering op dit thema (Bach) Feit is dat mijn vader en moeder eerder voor deze, iets klassiekere, bravere versie kozen. Leuk feitje is ook dat Bach en Focus (de twee waarbij Ekseption de inspiratie haalden) nog steeds hoog bij mij op de ladder staan.

cosmic kid (moderator)
Corporal Clegg schreef:
Oke, daar gaan we:

Hallo allemaal,
Wat heb ik de afgelopen jaren kunnen genieten van al jullie top 100’ ts. Ik heb, mede dankzij jullie weer een hoop nieuwe pareltjes ontdekt. (al zie je dat wellicht niet meteen terug in de komende top 100)
De onmogelijkheid om een persoonlijke, definitieve top 100 te maken is hier al meerdere malen uitvoerig besproken. Ook mij is het niet gelukt. Hiervoor is je stemming, de tijd van het jaar en je persoonlijke levensfase te sterk van invloed. Daarom heb ik het als volgt aangepakt; Ik heb geprobeerd mijn persoonlijke “muziekgeschiedenis” samen te stellen. M.a.w: wat waren in een bepaalde levensfase de belangrijkste nummers voor mij? Waarom hebben ze mij of mijn muzieksmaak verandert? Zijn het, ook nu nog relevante nummers voor mij? De nummers komen dus voorbij in een volgorde waarop IK ze heb leren kennen. Een nummer uit 1980 kan dus eerder aan bod komen dan een nummer uit 1973.
Nadeel hiervan is dat er wellicht weinig nieuwe dingen voorbij komen voor jullie omdat die nummers nogal nadrukkelijk aanwezig waren in die tijd. Hopelijk valt er toch nog wat te beleven en te ontdekken.

Zeer originele insteek die het eventuele gemis van nieuwe dingen meer dan goed maakt.

Een boeiende insteek. Ik kijk uit naar deze inspirerende top 100.

99 Once Upon A Time In The West (Finale)---Ennio Morricone - YouTube
Wat er precies gebeurde in deze film uit 1968 wist ik lange tijd niet. Voor mij was het alleen deze LP. Hij stond bij mijn vader en moeder in de kast. De hoes viel op tussen de andere hoezen, die allemaal dezelfde voorkant leken te hebben. (Een boeketje bloemen en een of ander instrument) Hij rook naar die typische geur van LPs (en sigarettenrook) Dat draaien van de plaat en het tikken van de naald en dan natuurlijk die stem die uit de hemel zelf leek te komen. (Want daar geloofde ik toen nog in…)

98 JESUS CHRIST SUPERSTAR Gethsemane Ted Neeley 1973 HD - YouTube
Elk jaar rond Pasen keken we deze film en hoewel ik de eerste keren die maffe mensen in die rare kleren wel een beetje vreemd vond, begon ik die moderne versie op JC jlater wel gaan waarderen. In mijn puberteit wilde ik er uitzien en kunnen zingen zoals Ted Neeley. Jammer genoeg is het bij wat lang haar gebleven…..
De vrij hoge baspartij in dit nummer die een prominente rol speelt, is fantastisch De Hoge rauwe stem is geweldig De hoge uithaal op 3.02 KIPPENVEL De beelden onder het orkest op 4.04 Flippen !! Hoewel mijn moeder in een koor zong stond bij ons de radio stond bij ons bijna nooit op. Behalve in de auto. Tijdens de vakanties luisterde mijn ouders dan op een cassettebandje naar James Last, Thijs van Leer, Gheorghe Zamfir,Simon and Garfunkel en The Dutch Rhythm Steel & Show Band.

97. Dutch Rhythm Steel & Show Band ‎- "What You Gonna Do Is Dance, Dance, Dance
In die tijd hadden zij een beetje een flauwe hit met “January,February” , maar dit nummer is lekker funky groovy.

96. Simon & Garfunkel For Emily, Whenever I May Find Her
Zeemzoet gezongen door Art Garfunkel. maar o zo gevoelig. Heerlijk voor een winteravond.

Toch iets geleerd: Dutch Rhytm Steel & Show band hebben meer dan één nummer gemaakt! Wel funky inderdaad.

catchup
Fijn, een top 100 als variant op het helaas doodgebloede topic je muzikale reis. Bach als startpunt maakt het voorlopig wel herkenbaar, de bewerkte variant bij ons was Sketches on Bach van Chris Hinze. JC Superstar heb ik ook veel gedraaid, maar JC zelf vond ik maar een saai mannetje (zoiets als Frodo), de nummers met Judas vind ik het mooist.

Idd nog wel getwijfeld of ik heaven on their minds Zou plaatsen, met die basintro. Of het muerzoete I don't know how to love him. Ach heel het album is geweldig.. Toch hou ik eigenlijk niet zo van musicals.
Mijn opzet lijkt idd op 'je muzikale reis'. Zie ik nu pas. Ook een leuke topic. Maar goed past hier toch ook wel?

leuk en heeeel herkenbaar

willemdeux schreef:
leuk en heeeel herkenbaar

En dat wordt voor iemand uit Tilburg (net als kikke) nog veeel herkaanbaarder.

Ik laat me verrassen

catchup schreef:
Fijn, een top 100 als variant op het helaas doodgebloede topic je muzikale reis.

Prachttopic waar ik enorm van genoot. Zo jammer dat niemand daar wat mee wil

Deze trip vind ik ook boeiend, zeker omdat het een (bijna) leeftijdsgenoot betreft.

HOOFDSTUK 2: DE EERSTE ONTDEKKINGEN.

Lange tijd was dit mijn muziekwereld. Maar met het naar school gaan werd niet alleen mijn wereld maar ook de wereld van de muziek groter. Ik ging naar de radio luisteren. (“Het weeshuis van de hits” “De avondspits” “Los vast” ) en ontdekte de popmuziek.
Het eerste singeltje, dat ik kreeg met sinterklaas, was “Why tell me why” van Anita Meyer. Niet lang daarna de LP ABBA - Greatest Hits Vol. 2. Toen was ABBA al over het populaire hoogtepunt heen bleek achteraf. Ze werden nog niet geassocieerd met de gay scene, al was het natuurlijk veel stoerder om fan van The Police en Doe Maar te zijn. Zeker toen ik naar de mavo ging werd ik qua muzieksmaak al gauw een buitenbeentje. Eerst met ABBA (Niet stoer) en daarna met de rest wat komen zou. (Raar).

95. Abba - Eagle
Ik ging al snel op zoek waarom ik bepaalde muziek die anderen goed vonden niet zo leuk vond,en wat daar dan zo anders aan was. Ik merkte dat ik wat“moeilijkere“ melodielijnen en ritmes leuker vond dan de simpelere. Ook het instrumentarium en de wonderlijke geluiden vond ik aantrekkelijk. Eagle heeft een spacey gitaar,een exotische fluit, en..een ongelofelijke wall of sound.
Samen met “Summernight city” Eén van de betere van ABBA.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:30 uur

geplaatst: vandaag om 07:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.