menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
jordidj1 schreef:

Ben ik trouwens de enige die zegt dat The Beatles en The Stones totaal onvergelijkbaar zijn?

Ja, dat hoor (lees) ik nu echt voor de aller eerste keer

jordidj1 schreef:
één van meeste muziekmomenten ooit. Period.
Je bent wel de enige die dit zegt

zaaf schreef:
(quote)
Je bent wel de enige die dit zegt

Je had me ook gewoon texten over deze spelfout

Gretz schreef:
Edgar18 would agree
En of ik het ermee eens ben, ik heb het lang geleden al gezegd

Je gelooft het niet, maar ik heb vandaag The Lion's Roar weer eens aangezet. Door de notering in Jordi's lijst en de commentaren van een aantal users bij het album werd ik getriggerd dit weer eens een kans te geven.

Mijn mening is overigens ongewijzigd, fijne kabbel muziek die nergens echt bijzonder wordt. Emmylou blijft een mooi liedje, net als My Silver Lining, Fireworks en Hem of Her Dress. Jordi's enthousiasme voor het titelnummer van het album deel ik helaas niet, daar hoor ik het echt niet in.

jordidj1 schreef:
(quote)

Je had me ook gewoon texten over deze spelfout

Dim
Terug van vakantie, en teruggelezen wat ik zoal gemist heb. Dat is nogal wat. Wat een lijst.

Prachtige veelzijdige lijst tot nu toe

Er zijn weer een paar heeeele mooie nummers voorbij gekomen . Het mooie is wel dat ik eigenlijk geen flauw idee heb van wat er nog gaat komen.

35. David Bowie - Wild is the Wind

(afbeelding)

Bij de allereerste V500-lijst die ik maakte, stond Bowie bovenaan met "Heroes". Ik had nog geen flauw benul welk nummer die eer mocht krijgen, maar ik wilde sowieso een song van formaat en die van Bowie voelde gewoon goed. Nu is "Heroes" niet in mijn top honderd te vinden, nee, in die tijd is er veel veranderd. Behalve dat ik nog graag luister naar de muziek van "The Thin White Duke".

Een persona, bedacht en gespeeld door Bowie zelf, geïntroduceerd op het album Station to Station. Een zogenaamd romantisch type, zonder enkele emotie. Ook hevig onder invloed van drugs op dat moment, met name het witte goud. Desondanks geeft 'ie een zangpresentatie van jewelste, waar hij een nummer van Johnny Mathis volledig omzet naar zijn eigen hand (ondanks het feit dat Nina Simone dat al niet geheel onverdienstelijk had gedaan).

De instrumentatie beweegt mee met de stem van Bowie en andersom, met de minuut wordt het krachtiger en intenser, vooral bij de laatste verse (die drums!). Daarna gaat de zang echt door merg en been, schitterend.

Ah, fuck, ik wilde nog een paar updates plaatsen, maar ik heb een complete writer's block dankzij Breaking Bad. Vandaag de laatste aflevering gezien, ik ben nog helemaal in shock.

Heerlijke serie he! Voor mij de op één na beste ooit. Ik ken weinig series die zo sterk eindigen als Breaking Bad.

Mooi moment om eindelijk Badfinger te plaatsen...

Beste serie ooit

motel matches schreef:
Beste serie ooit

Dat is Six Feet Under. Breaking Bad mag genoegen nemen met een 6e plaats in mijn top 10 :-0

VladTheImpaler schreef:
Er zijn weer een paar heeeele mooie nummers voorbij gekomen . Het mooie is wel dat ik eigenlijk geen flauw idee heb van wat er nog gaat komen.

Sowieso The Cure nog een paar keer

motel matches schreef:
Beste serie ooit

Nah, doe ff rustig. Het is geen 'Allo 'Allo! ofzo.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat is Six Feet Under.

Je was me voor.

Enne, Nina > David.

Ik ben nog lang niet klaar en wil er de tijd voor nemen, dus schuif mezelf weer naar achteren:

- chevy93
- Finidi
- Morthûl
- Sundance
- luigifort
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- Poek
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- AstroStart

Arrie schreef:
Enne, Nina > David.

Snel je mond spoelen Arnout!

Six Feet Under doet niet onder voor Jordi`s muzieksmaak.

34. The Cure - Lullaby

https://t2.genius.com/unsafe/220x220/https%3A%2F%2Fimages.genius.com%2Ff6d50d3bda077f77893e3a5bda83c67f.600x600x1.jpg

Nog steeds ben ik in shock van Breaking Bad. Wat een serie, alle scènes denderen nog steeds door mijn hoofd heen. Alles klopt, één en al perfectie. Over perfectie gesproken, hallo Disintegration. Wat Robert Smith flikt op die plaat is ook ongekend, van top tot teen feilloos. Ik raakte geïnteresseerd door de leadsingle en die is ook altijd mijn meest verslavende track van het album gebleven.

Het creepy sfeertje, muzikale omlijsting en de bizarre tekst maken het nummer. Zeer beangstigend doch fascinerend wat Robert ons toezingt, maar de schitterende melodielijn maakt de song desondanks vrij toegankelijk. Best eigenlijk totaal niet op Disintegration, maar toch ook wel weer. Iets "luchtigs" tussen de zware en uitgesponnen tracks door.

- chevy93
- Finidi
- Morthûl
- Sundance
- luigifort
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- Poek
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- AstroStart
- Aerobag

33. Kanye West - So Appalled (feat. Jay-Z, Pusha-T, CyHi The Prynce, Swizz Beats & RZA)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/My_Beautiful_Dark_Twisted_Fantasy.jpg

Deze epic moest natuurlijk ook nog deze lijst, sowieso zou deze top honderd falen zonder een goede posse-cut. In mijn hiphop top 100 haalde deze track al de tweede plaats, maar moet het hier doen met plek 33. Tja, de concurrentie is natuurlijk enorm sterk en momenteel is een andere Ye-track favoriet.

De onheilspellende sfeer die vanaf de eerste seconden wordt gecreëerd, blijft aanwezig en wordt met de minuut sterker. Het is sowieso al vrij een opgefokt zooitje, maar vooral CyHi The Prynce gaat compleet berzerk. Dat te bedenken dat 'ie eigenlijk alleen de hook zou inspreken, maar tijdens een opnamesessie lag West te pitten en spitte hij stiekem een verse. Daarvan was ye zou onder de indruk, dat hij het maar aan het nummer toegevoegd heeft. Een wijze beslissing van de man, want het is veruit mijn favoriete verse van de track en misschien ook wel de beste ooit.

I met this girl on Valentine's Day, fucked her in May
She found out about April, so she chose to march
Hah, damn another broken heart
I keep bitches by the twos, nigga, Noah's Ark

Ik vind al jaren dat ik eens een top 100 van nummers moet maken. Misschien gaat het er op deze wijze eindelijk eens van komen.

- chevy93
- Finidi
- Morthûl
- Sundance
- luigifort
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- Poek
- jellorum
- Cervantes
- TornadoEF5
- aERodynamIC
- Weirdo Wizzy
- Mausie
- hoi123
- wendyvortex
- Gretz
- AstroStart
- Aerobag
- Bonk

Ach, de lijst van jordidj1 heeft al genoeg complimenten gekregen voor de veelzijdigheid en de mooie muziek die erin staat en de goede verhaaltjes.
Dus laat ik dan maar zeggen dat ik naast een aantal fijne ontdekkingen ook wel eens een nummer wat minder mooi vind.
Om hem scherp te houden. Anders gaat hij misschien naast zijn schoenen lopen en maakt hij er zich voor de rest te gemakkelijk van af

32. Spinvis - Oostende

(afbeelding)

geschiedenis herhaalt zich nooit
maar rijmt altijd een keer

Mijn eerste buitenlandse vakantie waar ik met vrienden heen ging, was Oostende. Spinvis kende ik destijds totaal nog niet, maar ik was wel onder de indruk van de stad. Qua uitstraling dan, het uitgaansleven was eigenlijk vrij ruk. Als ik Oostende luister komen de goede herinneringen direct weer bovendrijven! Ik waan mezelf meteen weer in dat goedkope appartement, de vage nachtclub en op de boulevard.

Spinvis is een artiest naar mijn hart, met een beetje geluk hadden ook nog twee extra nummers erin gestaan. De Jong is een kunstenaar met woorden, hij heeft niet veel zinnen nodig om situaties te schetsen. Met het mes op de keel vind ik zijn laatste album het beste, maar Tot Ziens, Justine Keller is ook een pareltje. Op elk nummer staan wel geniale vondsten qua tekst, vooral de zin die ik hierboven quote is wellicht wel mijn favoriete Spinvis-hersenspinsel.

Is dit dan het hoogst genoteerde Nederlandstalige nummer...?

Dat stukje tekst is (helaas) geen Spinvis-bedenksel, maar een bekende uitspraak die doorgaans aan Mark Twain wordt toegeschreven (al is er onduidelijkheid over of hij 't daadwerkelijk heeft bedacht).

Verder wel een prachtig nummer.

31. Kendrick Lamar - King Kunta

(afbeelding)

Een flinke portie zelfverzekerdheid gemengd met egoïsme om een vuist te maken tegen de critici en haters, ga er maar aanstaan. Alle frustratie wat betreft de kloof tussen wit en zwart in Amerika gooit Kendrick er uit: hij gebruikt Kunta Kinte als metafoor om een statement te maken, zonder ook maar een woord negatief te rappen. Dit allemaal gegoten in een zeer funky jasje, wat letterlijk de pan uit swingt.

Kendrick neemt zijn mensen bij de hand en zorgt voor een soort annexatie in hip-hopland. Kendrick Lamar bombardeert zich tot de nieuwe koning van de rapscène en niemand lijkt er ook maar iets van te willen zeggen. Hoezo impact?!

Dan vind ik dit nog niet eens de beste Kenny-track...

Koenr schreef:
Dat stukje tekst is (helaas) geen Spinvis-bedenksel, maar een bekende uitspraak die doorgaans aan Mark Twain wordt toegeschreven (al is er onduidelijkheid over of hij 't daadwerkelijk heeft bedacht).

De spinsels bij nummer 31 zijn Jordi-spinsels. Bitch.

Ze worden doorgaans aan Jordi toegeschreven, maar ik weet niet of daar ook enigszins betrouwbare bronnen voor bestaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:16 uur

geplaatst: vandaag om 19:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.