Muziek / Toplijsten en favorieten / RateYourMusic's Album Top 1000
zoeken in:
0
geplaatst: 5 september 2014, 20:41 uur
Ik vind MusicMeter het leukste als ik wat te doen heb. Ik hou er niet van om doelloos rond te klikken in de hoop wat leuks te vinden. Ook het eindeloos alle KO’s, of tegenwoordig zijn het allemaal ladders, afstruinen gaat op den duur vervelen.
Ooit begon het met het besprek van 100 gitaarsolo’s en sindsdien ben ik verder gegaan met het bespreken van o.a. mijn eigen top 250 en de MuMe Ladder. Niet alleen is het leuk om over muziek te praten, het is voor mij ook een leuke manier van taalontwikkeling en het leren schrijven. Herhaling voorkomen en het slappe gelul tot een minimum beperken.
http://fdzeta.com/imgcache/231399dz.jpg
Derhalve zou ik graag verwijzen naar de titel en de bedoeling lijkt me duidelijk. Via de site zou je de lijst kunnen achterhalen, maar mijn insteek is om het zoveel mogelijk een verrassing te laten zijn.
Ik streef ernaar zo’n 3 albums per dag te plaatsen. Met 1000 albums betekent dit dat het ongeveer een jaar duurt. Afhankelijk van de animo zal de achtergrondinformatie uitgebreider of minder uitgebreid worden.
In ieder geval zal ik proberen om bij ieder album een leuk berichtje van MusicMeter te plukken.
Verwacht overigens alles! Van de soundtrack van Donkey Kong (ja, het spel!) tot de Bossa Nova van Antonio Carlos Jobim & Elis Regina. Van de Zeuhl van Magma tot Bulgaarse volksmuziek.
P.S. Ik zou ook nog willen wijzen op Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Een reis langs de beste 5.000 singletjes het singletjes-equivalent van dit topic, gepresenteerd door Lukas
Ooit begon het met het besprek van 100 gitaarsolo’s en sindsdien ben ik verder gegaan met het bespreken van o.a. mijn eigen top 250 en de MuMe Ladder. Niet alleen is het leuk om over muziek te praten, het is voor mij ook een leuke manier van taalontwikkeling en het leren schrijven. Herhaling voorkomen en het slappe gelul tot een minimum beperken.
http://fdzeta.com/imgcache/231399dz.jpg
Derhalve zou ik graag verwijzen naar de titel en de bedoeling lijkt me duidelijk. Via de site zou je de lijst kunnen achterhalen, maar mijn insteek is om het zoveel mogelijk een verrassing te laten zijn.
Ik streef ernaar zo’n 3 albums per dag te plaatsen. Met 1000 albums betekent dit dat het ongeveer een jaar duurt. Afhankelijk van de animo zal de achtergrondinformatie uitgebreider of minder uitgebreid worden.
In ieder geval zal ik proberen om bij ieder album een leuk berichtje van MusicMeter te plukken.
Verwacht overigens alles! Van de soundtrack van Donkey Kong (ja, het spel!) tot de Bossa Nova van Antonio Carlos Jobim & Elis Regina. Van de Zeuhl van Magma tot Bulgaarse volksmuziek.
P.S. Ik zou ook nog willen wijzen op Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Een reis langs de beste 5.000 singletjes het singletjes-equivalent van dit topic, gepresenteerd door Lukas
0
geplaatst: 5 september 2014, 20:55 uur
1000. Pain of Salvation - Remedy Lane (2002)

Remedy Lane by Pain of Salvation (Album, Progressive Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,83 (2041) | Score MusicMeter: 4,13 (109)
Genre: Progressive Metal
Spotify: Remedy Lane by Pain of Salvation on Spotify - open.spotify.com
999. Morbid Angel - Blessed Are the Sick (1991)

Blessed Are the Sick by Morbid Angel (Album, Death Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,87 (2276) | Score MusicMeter: 3,93 (68)
Genre: Death Metal
Spotify: Blessed Are The Sick by Morbid Angel on Spotify - open.spotify.com
998. For Philip Guston by The California EAR Unit (Album, Modern Classical): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_400/MI0000/988/MI0000988299.jpg?partner=allrovi.com
Score RYM: 3,91 (287) | Score MusicMeter: n.v.t. ()
Genre: Modern Classical, Chamber Music
Spotify: for Philip Guston by California Ear Unit on Spotify - open.spotify.com

Remedy Lane by Pain of Salvation (Album, Progressive Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,83 (2041) | Score MusicMeter: 4,13 (109)
Genre: Progressive Metal
Spotify: Remedy Lane by Pain of Salvation on Spotify - open.spotify.com
Nakur schreef:
Terug naar dit album, wat als éérste in mij opkomt als ik het luister, is de oprechtheid en bijna pijnlijke eerlijkheid. Het is een muzikale autobiografie over het liefdesleven van de frontman, zanger en songwriter van PoS: Daniel Gildenlow. Het resultaat? Nummers die chronologisch als een puzzel op de cd staan, maar in de juiste volgorde een ontroerend en oprecht verhaal vertellen over de eerste liefde, de huwelijksnacht en passie, maar anderzijds over de miskraam van zijn vrouw (a Trace of Blood), kapotte liefdes (Second Love, wat hij schreef als 15 jarige), de zelfmoordpogingen van zijn vriendin (Ropends) en zijn vreemdgaan in Budapest. En dat allemaal op hoogst intelligente wijze verweven met de muziek én het bijgeleverde boekje. Daar staan zoveel verwijzingen, extra lyrics en notities en artwork in, dat zijn leven je voor ogen staat.
Terug naar dit album, wat als éérste in mij opkomt als ik het luister, is de oprechtheid en bijna pijnlijke eerlijkheid. Het is een muzikale autobiografie over het liefdesleven van de frontman, zanger en songwriter van PoS: Daniel Gildenlow. Het resultaat? Nummers die chronologisch als een puzzel op de cd staan, maar in de juiste volgorde een ontroerend en oprecht verhaal vertellen over de eerste liefde, de huwelijksnacht en passie, maar anderzijds over de miskraam van zijn vrouw (a Trace of Blood), kapotte liefdes (Second Love, wat hij schreef als 15 jarige), de zelfmoordpogingen van zijn vriendin (Ropends) en zijn vreemdgaan in Budapest. En dat allemaal op hoogst intelligente wijze verweven met de muziek én het bijgeleverde boekje. Daar staan zoveel verwijzingen, extra lyrics en notities en artwork in, dat zijn leven je voor ogen staat.
999. Morbid Angel - Blessed Are the Sick (1991)

Blessed Are the Sick by Morbid Angel (Album, Death Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,87 (2276) | Score MusicMeter: 3,93 (68)
Spotify: Blessed Are The Sick by Morbid Angel on Spotify - open.spotify.com
Edwynn schreef:
Was Altars Of Madness nog een mokerslag in het gelaat. Blessed Are The Sick is het venijnige serpent dat wacht in de schaduwen om dan razendsnel toe te slaan. En pas als het gif in de gehele bloedsomloop terecht is gekomen, doet het pas zijn dodelijke werk.
Was Altars Of Madness nog een mokerslag in het gelaat. Blessed Are The Sick is het venijnige serpent dat wacht in de schaduwen om dan razendsnel toe te slaan. En pas als het gif in de gehele bloedsomloop terecht is gekomen, doet het pas zijn dodelijke werk.
998. For Philip Guston by The California EAR Unit (Album, Modern Classical): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_400/MI0000/988/MI0000988299.jpg?partner=allrovi.com
Score RYM: 3,91 (287) | Score MusicMeter: n.v.t. ()
Genre: Modern Classical, Chamber Music
Spotify: for Philip Guston by California Ear Unit on Spotify - open.spotify.com
xenakis schreef:
Maybe the most fascinating work in my life, yet. Near the end of his life, Feldman has definitely coined his own style, which were a static, monolithic continuums full of inner suspense and isolated musical episodes. This is actually work for four instruments - as silence should be taken as a fourth instrument. With help of extremely long durations and "precise" implementation of irregularities in measures, Feldman was able to decompose the music as we now it - to destroy the meaning of time in it. With this he fully realized the idea of pointilism in Webern's music. Each sound is important in itself, and only afterwards - in the mind of listener - the sound is connected to the large image.
Maybe the most fascinating work in my life, yet. Near the end of his life, Feldman has definitely coined his own style, which were a static, monolithic continuums full of inner suspense and isolated musical episodes. This is actually work for four instruments - as silence should be taken as a fourth instrument. With help of extremely long durations and "precise" implementation of irregularities in measures, Feldman was able to decompose the music as we now it - to destroy the meaning of time in it. With this he fully realized the idea of pointilism in Webern's music. Each sound is important in itself, and only afterwards - in the mind of listener - the sound is connected to the large image.
0
geplaatst: 5 september 2014, 21:05 uur
Remedy Lane, Zweedse rockmetal/metalrock. Een aangename combinatie, een beetje Dream Theater-achtig, maar dat was al gezegd.
Dat is wel even schrikken... als er na het (letterlijke) Intro opeens zo'n Spotify-commercial tussendoor komt... Fall From Grace opent met een supervette gitaarriff. Maar ja... dat grunten, hè. Nee, dit vind ik echt niets.
Het album op Spotify duurt ruim 4 uur, dus dat is best een behoorlijke zit. Rustig en beheerst. Niet echte luistermuziek, maar een beetje de ambientversie van de klassieke muziek. Dat blijkt ook wel uit volgend stukje van RYM:

Dat is wel even schrikken... als er na het (letterlijke) Intro opeens zo'n Spotify-commercial tussendoor komt... Fall From Grace opent met een supervette gitaarriff. Maar ja... dat grunten, hè. Nee, dit vind ik echt niets.
Het album op Spotify duurt ruim 4 uur, dus dat is best een behoorlijke zit. Rustig en beheerst. Niet echte luistermuziek, maar een beetje de ambientversie van de klassieke muziek. Dat blijkt ook wel uit volgend stukje van RYM:
The calm, abstract, totally unobstructive music can be an ideal acoustic companion to the creative process of the listener as the listener doesn't have to dive into the music with full attention. The music doesn't demand of the listener to stop doing whatever he/she is doing in order to to follow the musical events - and in the case of this composition, the musical events (produced by three people playing flutes, piano/celesta & percussion) run for more than four hours. Rather, the music triggers mental processes in the listener, and those processes become the main thing. It's an offer of the composition to the listener, who determines how deeply involved he/she wants to be, and for how long. Close listening incidentally does reveal a complex structure of patterns that constantly alters its appearance, albeit in slow motion.
Feldman's music is the antithesis to the romantic concept of program music, which presupposes the complete attention and interest of the listener in the musical processes
Wie Part 1 niets vindt, kan er net zo goed mee stoppen, want alle 10 de stukken zijn exact hetzelfde. Feldman's music is the antithesis to the romantic concept of program music, which presupposes the complete attention and interest of the listener in the musical processes

0
geplaatst: 5 september 2014, 23:54 uur
Remedy Lane, die heb ik destijds grijs gedraaid, ik heb trouwens ook zo'n acount op RYM.
0
geplaatst: 5 september 2014, 23:56 uur
Ga je ze ook echt allemaal luisteren? Want als je dan drie albums per dag wil draaien én bespreken, lijkt me dat nogal een aanslag op je verdere leven...
0
geplaatst: 6 september 2014, 13:02 uur
Ik luister niet de hele albums, ik pak gewoon een paar nummers.
0
geplaatst: 6 september 2014, 15:07 uur
Mooi topic, ik ga het zeker volgen.
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst. De eerste 3 zijn wat dat betreft misschien een beetje een valse start, maar ik verwacht veel moois het komende jaar. Ik heb zelf ook een account bij RYM, dus het zal interessant zijn om te zien hoeveel geliefde albums de lijst halen. En ook een mooie manier om vergeten, of onbekende, 'klassiekers' op te halen.
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst. De eerste 3 zijn wat dat betreft misschien een beetje een valse start, maar ik verwacht veel moois het komende jaar. Ik heb zelf ook een account bij RYM, dus het zal interessant zijn om te zien hoeveel geliefde albums de lijst halen. En ook een mooie manier om vergeten, of onbekende, 'klassiekers' op te halen.
0
geplaatst: 6 september 2014, 15:41 uur
997. Invisible - El Jardín de los Presentes (1976)

El jardín de los presentes by Invisible (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (497) | Score MusicMeter: 3,75 (2)
Genre: Progressive Rock / Art Rock, Jazz-Rock
Spotify: Nee
996. Leonard Cohen - New Skin for the Old Ceremony (1974)

New Skin for the Old Ceremony by Leonard Cohen (Album, Singer/Songwriter): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,89 (2072) | Score MusicMeter: 3,96 (165)
Genre: Singer/Songwriter, Contemporary Folk
Spotify: New Skin For The Old Ceremony by Leonard Cohen on Spotify - open.spotify.com
995. Préludes · Volume 1 by Arturo Benedetti Michelangeli (Album, Impressionism): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://www.covershut.com/covers/Arturo-Benedetti-Michelangeli-Debussy-Preludes-Volume-1-Front-Cover-34692.jpg
Score RYM: 3,92 (345) | Score MusicMeter: n.v.t. ()
Genre: Impressionism
Spotify: Debussy: Préludes (Book 1) by Arturo Benedetti Michelangeli on Spotify - open.spotify.com

El jardín de los presentes by Invisible (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (497) | Score MusicMeter: 3,75 (2)
Genre: Progressive Rock / Art Rock, Jazz-Rock
Spotify: Nee
Invisible's El Jardín de los Presentes is a mellow mixture of melodic progressive rock, jazz-tinged soul, tango and folk. I have to be in a particular mood to fully appreciate it, but on balance it's a charming album which ably balances gentle, relaxing passages with moments of emotional splendour wrought from the screaming neck of Tommy Gubitsch's guitar.
996. Leonard Cohen - New Skin for the Old Ceremony (1974)

New Skin for the Old Ceremony by Leonard Cohen (Album, Singer/Songwriter): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,89 (2072) | Score MusicMeter: 3,96 (165)
Genre: Singer/Songwriter, Contemporary Folk
Spotify: New Skin For The Old Ceremony by Leonard Cohen on Spotify - open.spotify.com
This is my second favorite Leonard Cohen album. It came after Songs of Love and Hate and it features some different instrumentation that a normal Leonard Cohen album would not feature. It has a lot of different percussion and not just your average drums. This album has a lot of tropical flavors like on the track Lover Lover Lover. Speacking of Lover Lover Lover, many people would not like it but I can see why, but to me it is a really cool song and I really like the silly but catchy chorus.
995. Préludes · Volume 1 by Arturo Benedetti Michelangeli (Album, Impressionism): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://www.covershut.com/covers/Arturo-Benedetti-Michelangeli-Debussy-Preludes-Volume-1-Front-Cover-34692.jpg
Score RYM: 3,92 (345) | Score MusicMeter: n.v.t. ()
Genre: Impressionism
Spotify: Debussy: Préludes (Book 1) by Arturo Benedetti Michelangeli on Spotify - open.spotify.com
Debussy's compositions are so great that it's a rip off to claim one recording or another has it's advantage over the rest here: they all partake of the master's handiwork, which makes most all interpretations of these pieces sound the same -- just plain great. This one's got a famous guy who's probably technically the best, though I've heard a couple of others whom I could only characterize as 'different.' Debussy has the most character of any composer.
0
geplaatst: 6 september 2014, 15:44 uur
Ik hou trouwens ook een afspeellijst bij in Spotify:
RYM Album Top 1000 on Spotify - open.spotify.com
Eerste kennismaking met Leonard Cohen is trouwens erg aangenaam. Een stuk opgewekter en met meer tempo dan degene die ik ken (beide Songs of...)
RYM Album Top 1000 on Spotify - open.spotify.com
Eerste kennismaking met Leonard Cohen is trouwens erg aangenaam. Een stuk opgewekter en met meer tempo dan degene die ik ken (beide Songs of...)
0
geplaatst: 6 september 2014, 19:30 uur
Ken alleen een stukje van Cohen voor de rest nog nooit van deze artiesten gehoord.
0
geplaatst: 6 september 2014, 20:33 uur
Dank chevy!
Blessed are the Sick ga ik zeker aanschaffen.
Voor de rest heb ik het tot de kerstvakantie waarschijnlijk te druk om dit te volgen.
Blessed are the Sick ga ik zeker aanschaffen.
Voor de rest heb ik het tot de kerstvakantie waarschijnlijk te druk om dit te volgen.
0
geplaatst: 6 september 2014, 21:18 uur
Cohen klinkt inderdaad wat opgewekter. Hoewel het daarmee wel wat van de intensiteit verliest.
De Argentijnse prog klinkt aangenaam, maar zal nog wel wat aandacht nodig hebben wil het kwartje vallen.
De Préludes van Debussy zijn bij vlagen mooi, maar bij vlagen komt weer het ongestructureerde waar ik nog niet zo heel veel mee kan (gebrek aan 'acquired taste'?). Wellicht is het inherent aan de impressionistische stijl.
De Argentijnse prog klinkt aangenaam, maar zal nog wel wat aandacht nodig hebben wil het kwartje vallen.
De Préludes van Debussy zijn bij vlagen mooi, maar bij vlagen komt weer het ongestructureerde waar ik nog niet zo heel veel mee kan (gebrek aan 'acquired taste'?). Wellicht is het inherent aan de impressionistische stijl.
0
geplaatst: 6 september 2014, 23:59 uur
RYM is voor mij een prima aanvulling op MuMe. Daar vind je ook besprekingen en charts van singles en klassieke albums. Al is dat laatste wel een zootje, met vele albums die dubbel voorkomen en nog meer die ontbreken.
Bij de albumcharts valt altijd de overdaad aan hoge posities voor alle soorten metal op, en het begin al meteen bij je nrs 1000 en 999. Volgens mij is dat omdat metal een vrij gesloten genre is, waar enkel liefhebbers op stemmen, en zo krijg je een flinke bias naar boven.
Niettemin is een lijst waar je binnen een paar plekken van Death Metal naar Debussy gaat zeker onderhoudend, en dat alleen al zorgt ervoor dat ik dit topic ga volgen
Als klassieke muziekliefhebber heb ik ook niet zoveel met Debussy (en in het algemeen met Franse componisten). Ik hou meer van meeslepende melodieën dan van impressionistische sfeerschepping. Niet meteen de ideale kennismaking met klassiek, al is Michelangeli wel een monument ...
Bij de albumcharts valt altijd de overdaad aan hoge posities voor alle soorten metal op, en het begin al meteen bij je nrs 1000 en 999. Volgens mij is dat omdat metal een vrij gesloten genre is, waar enkel liefhebbers op stemmen, en zo krijg je een flinke bias naar boven.
Niettemin is een lijst waar je binnen een paar plekken van Death Metal naar Debussy gaat zeker onderhoudend, en dat alleen al zorgt ervoor dat ik dit topic ga volgen

Als klassieke muziekliefhebber heb ik ook niet zoveel met Debussy (en in het algemeen met Franse componisten). Ik hou meer van meeslepende melodieën dan van impressionistische sfeerschepping. Niet meteen de ideale kennismaking met klassiek, al is Michelangeli wel een monument ...
0
geplaatst: 7 september 2014, 20:35 uur
994. Dexter Gordon - Go (1962)
Go by Dexter Gordon (Album, Hard Bop): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (975) | Score MusicMeter: 3,75 (50)
Genre: Hard Bop
Spotify: Go! (The Rudy Van Gelder Edition) by Dexter Gordon on Spotify - open.spotify.com
993. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

Tubular Bells by Mike Oldfield (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,84 (3920) | Score MusicMeter: 3,79 (479)
Genre: Progressive Rock, Symphonic Prog
Spotify: Tubular Bells by Mike Oldfield on Spotify - open.spotify.com
992. Don Giovanni by Philharmonia Orchestra / Philharmonia Chorus / Carlo Maria Giulini / Eberhard Wächter / Joan Sutherland / Luigi Alva / Gottlob Frick / Elisabeth Schwarzkopf / Giuseppe Taddei / Piero Cappuccilli / Graziella Sciutti (Album, Classical Period): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://www.thecultureclub.net/wp-content/uploads/2009/03/don-giovanni-giulini.jpg
Score RYM: 4,10 (89) | Score MusicMeter: ()
Genre: Classical Period, Opera buffa
Spotify: Mozart: Don Giovanni by Philharmonia Orchestra on Spotify - open.spotify.com
Go by Dexter Gordon (Album, Hard Bop): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (975) | Score MusicMeter: 3,75 (50)
Genre: Hard Bop
Spotify: Go! (The Rudy Van Gelder Edition) by Dexter Gordon on Spotify - open.spotify.com
Dardan schreef:
Dat dit voor veel mensen slechts gemiddelde tot goede Jazz is kan ik zeker begrijpen, een soort 'standaard' Blue Note die leuk/toegankelijk is en niet teleurstelt voor een avond (ik zie momenteel 4* als hoogste stem). Voor mij is dit album nu nét dat beetje meer -
Ergens klopt alles aan dit album voor mij: zeer fijne nummers die Dexter Gordon perfect van begin tot einde weet te spelen, de zijmannen spelen zeer goed mee (vooral die korte pianosolo's van Sonny Clark kan ik erg op prijs stellen), moeilijk voor me om negatieve dingen te vermelden over deze plaat -
Dat dit voor veel mensen slechts gemiddelde tot goede Jazz is kan ik zeker begrijpen, een soort 'standaard' Blue Note die leuk/toegankelijk is en niet teleurstelt voor een avond (ik zie momenteel 4* als hoogste stem). Voor mij is dit album nu nét dat beetje meer -
Ergens klopt alles aan dit album voor mij: zeer fijne nummers die Dexter Gordon perfect van begin tot einde weet te spelen, de zijmannen spelen zeer goed mee (vooral die korte pianosolo's van Sonny Clark kan ik erg op prijs stellen), moeilijk voor me om negatieve dingen te vermelden over deze plaat -
993. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)

Tubular Bells by Mike Oldfield (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,84 (3920) | Score MusicMeter: 3,79 (479)
Genre: Progressive Rock, Symphonic Prog
Spotify: Tubular Bells by Mike Oldfield on Spotify - open.spotify.com
musician schreef:
Het is heel knap gedaan, 45 minuten instrumentale rockmuziek met keltische en klassieke invloeden. Het genre wordt hier eigenlijk een beetje uitgevonden. En gezien alles wat er toen (1973) was aan muziek, kan niet anders dan worden erkend dan dat de 20-jarige multi-instrumentalist Oldfield een meesterlijke prestatie heeft neergezet.
Een inspiratiebron voor velen. Virgin Records heeft het toen aangedurfd dit album uit te geven, wars van alle stromingen. En het heeft ze geen windeieren gelegd, maar zo kan dat gaan, met ondernemen.
Ik denk dat het bedenken van het thema, de composities en het spel menigeen, binnen en buiten de muziek, met stomheid heeft geslagen.
Het is heel knap gedaan, 45 minuten instrumentale rockmuziek met keltische en klassieke invloeden. Het genre wordt hier eigenlijk een beetje uitgevonden. En gezien alles wat er toen (1973) was aan muziek, kan niet anders dan worden erkend dan dat de 20-jarige multi-instrumentalist Oldfield een meesterlijke prestatie heeft neergezet.
Een inspiratiebron voor velen. Virgin Records heeft het toen aangedurfd dit album uit te geven, wars van alle stromingen. En het heeft ze geen windeieren gelegd, maar zo kan dat gaan, met ondernemen.
Ik denk dat het bedenken van het thema, de composities en het spel menigeen, binnen en buiten de muziek, met stomheid heeft geslagen.
992. Don Giovanni by Philharmonia Orchestra / Philharmonia Chorus / Carlo Maria Giulini / Eberhard Wächter / Joan Sutherland / Luigi Alva / Gottlob Frick / Elisabeth Schwarzkopf / Giuseppe Taddei / Piero Cappuccilli / Graziella Sciutti (Album, Classical Period): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
http://www.thecultureclub.net/wp-content/uploads/2009/03/don-giovanni-giulini.jpg
Score RYM: 4,10 (89) | Score MusicMeter: ()
Genre: Classical Period, Opera buffa
Spotify: Mozart: Don Giovanni by Philharmonia Orchestra on Spotify - open.spotify.com
Terwijl de opvoeringen van zijn vorige opera Le Nozze Di Figaro nog volop bezig waren, schreef Mozart al aan een opvolger. Terwijl Figaro duidelijk een komische opera was waaraan Mozart blijkbaar vooral veel plezier beleefde, is deze Don Giovanni een veel serieuzere opera. Het duurt ruim drie uur en kreeg indertijd de kritiek dat het te lang duurde en dat de verhaallijnen veel te gedetailleerd waren. Daarin kunnen we nu nog steeds volgen. Ook nu nog is het een hele prestatie om de opera in één ruk uit te luisteren. Vooral omdat Mozart hier veel meer zijn technisch kunnen etaleert en dus veel meer de echte liefhebber zal aanspreken. Het blijft natuurlijk wel nog steeds een ongelooflijk sterke opera zoals maar weinigen die kunnen maken, maar deze keer is het misschien toch een beetje te veel van het goede.
0
geplaatst: 7 september 2014, 23:30 uur
Een tip nog chevy93: als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik de lijst zoals die nu is in zijn geheel even kopiëren. Anders krijg je bij een update allerlei positiewisselingen en kom je sommige platen ineens een tweede keer tegen.
0
geplaatst: 8 september 2014, 14:46 uur
Dat wilde ik nog uitzoeken, want ik zie nergens een exporteerfunctie.
Maar goed, anders wordt het kopiëren in Word.
Maar goed, anders wordt het kopiëren in Word.
0
geplaatst: 8 september 2014, 15:03 uur
991. David Wise - Donkey Kong Country 2 : Diddy's Kong Quest (1995)

The Original Donkey Kong Country 2 Soundtrack by David Wise (Album, Video Game Music): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (294) | Score MusicMeter: ()
Genre: Video Game Music, 16-bit
990. Metal Church - Metal Church (1984)

Metal Church by Metal Church (Album, Heavy Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,90 (1452) | Score MusicMeter: 4,19 (79)
Genre: Heavy Metal, Trash Metal
Spotify: Metal Church by Metal Church on Spotify - open.spotify.com
989. Bolt Thrower - Those Once Loyal (2005)

Those Once Loyal by Bolt Thrower (Album, Death Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,90 (1230) | Score MusicMeter: 4,01 (35)
Spotify: Those Once Loyal by Bolt Thrower on Spotify - open.spotify.com

The Original Donkey Kong Country 2 Soundtrack by David Wise (Album, Video Game Music): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,94 (294) | Score MusicMeter: ()
Genre: Video Game Music, 16-bit
As far as music, this game had everything including over-the-top techno ("Disco Train"), atmospheric ambient tracks ("Klomp's Romp", "Flight of the Zinger", "Forest Interlude"), more intense tracks ("Lockjaw's Saga", "Run, Rambi! Run!", "Haunted Chase", "Crocodile Cacophony"), fun-upbeat tracks (""Jib Jig", "Snakey Chantey", "Token Tango"), as well as "Stickerbrush Symphony" and "In a Snow-Bound Land", which are probably two of my absolute favorite video game tracks from the 16-bit era (and maybe even all time). I seriously remember pausing the game during those levels when I was a kid, just so I could listen to the music. They are so atmospheric, dreamy, and just plain beautiful. So yeah, this game and this soundtrack are both pretty awesome.
990. Metal Church - Metal Church (1984)

Metal Church by Metal Church (Album, Heavy Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,90 (1452) | Score MusicMeter: 4,19 (79)
Genre: Heavy Metal, Trash Metal
Spotify: Metal Church by Metal Church on Spotify - open.spotify.com
Sir Spamalot schreef:
Wat is bij mij zo geliefd aan deze plaat? Natuurlijk is dat altijd persoonlijk maar het is die impact van die A-kant, de eerste vier nummers. Vergelijk het met gelijk welke eerste ervaring, de eerste pint, de eerste kus, de eerste keer in mijn geliefde Zwitserse Alpen, de eerste keer stoofvlees met frietjes
. Het blijft onvergetelijk. Er zit iets gejaagd doch gecontroleerd in de muziek, het enthousiasme druipt eraf doch de beheersing is ook aanwezig. Er is een spervuur aan onvergetelijke riffs, een hoorn des overvloeds aan geweldige songs maar ook een compleet ontketende drummer in de persoon van Kirk Arrington en een losgeslagen maniak van een zanger doch wiens stemgeluid zo onvergetelijk is. Bij mij blijft het onmogelijk om te blijven stilzitten want dit album geeft mij een adrenalinestoot van jewelste.
Wat is bij mij zo geliefd aan deze plaat? Natuurlijk is dat altijd persoonlijk maar het is die impact van die A-kant, de eerste vier nummers. Vergelijk het met gelijk welke eerste ervaring, de eerste pint, de eerste kus, de eerste keer in mijn geliefde Zwitserse Alpen, de eerste keer stoofvlees met frietjes
. Het blijft onvergetelijk. Er zit iets gejaagd doch gecontroleerd in de muziek, het enthousiasme druipt eraf doch de beheersing is ook aanwezig. Er is een spervuur aan onvergetelijke riffs, een hoorn des overvloeds aan geweldige songs maar ook een compleet ontketende drummer in de persoon van Kirk Arrington en een losgeslagen maniak van een zanger doch wiens stemgeluid zo onvergetelijk is. Bij mij blijft het onmogelijk om te blijven stilzitten want dit album geeft mij een adrenalinestoot van jewelste. 989. Bolt Thrower - Those Once Loyal (2005)

Those Once Loyal by Bolt Thrower (Album, Death Metal): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,90 (1230) | Score MusicMeter: 4,01 (35)
Spotify: Those Once Loyal by Bolt Thrower on Spotify - open.spotify.com
ravenstein schreef:
Het is een frisklinkend album dat op sommige momenten een ongelofelijke groove bevat. Stilzitten is geen optie. Weinig nieuws valt er eigenlijk niet te bespeuren, maar wat Thomson, Ward, Bench, Kearns en Willetts (hoera, hij is terug!) doen is exact wat de fans willen: een voortreffelijk Bolt Thrower-album brengen en wie wil weten hoe zoiets klinkt moet zich deze Those Once Loyal maar aanschaffen.
Zolang ze platen als dit blijven uitbrengen, blijft ik fan.
Het is een frisklinkend album dat op sommige momenten een ongelofelijke groove bevat. Stilzitten is geen optie. Weinig nieuws valt er eigenlijk niet te bespeuren, maar wat Thomson, Ward, Bench, Kearns en Willetts (hoera, hij is terug!) doen is exact wat de fans willen: een voortreffelijk Bolt Thrower-album brengen en wie wil weten hoe zoiets klinkt moet zich deze Those Once Loyal maar aanschaffen.
Zolang ze platen als dit blijven uitbrengen, blijft ik fan.
0
geplaatst: 8 september 2014, 15:10 uur
Valt me op dat er veel Metal te vinden is zo aan het begin van de lijst.
En die van DK had ik ook nooit gedacht dat ie de lijst zou halen
En die van DK had ik ook nooit gedacht dat ie de lijst zou halen

0
geplaatst: 8 september 2014, 15:45 uur
johan de witt schreef:
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst.
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst.
De hoeveelheid metal in de jaarlijsten zie ik blijkbaar altijd over het hoofd (ik vind ook dat het in een andere lijst thuis hoort), dus ik moet bovenstaande quote even aanpassen:
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst, als je de metal eruit filtert...
0
geplaatst: 8 september 2014, 15:47 uur
Van mij mag Metal best zolang het niet van dat geschreeuw is 
Metal Church ken ik een aantal losse nummers die me goed zijn bevallen, miss ook eens proberen.

Metal Church ken ik een aantal losse nummers die me goed zijn bevallen, miss ook eens proberen.
0
geplaatst: 8 september 2014, 15:48 uur
johan de witt schreef:
De hoeveelheid metal in de jaarlijsten zie ik blijkbaar altijd over het hoofd (ik vind ook dat het in een andere lijst thuis hoort), dus ik moet bovenstaande quote even aanpassen:
Ik ben het met de jaarlijsten bij RYM over het algemeen veel meer 'eens' dan met die van MM, dus ik verwacht ook veel van de totaallijst, als je de metal eruit filtert...
(quote)
Waarom zou het in een andere lijst horen?

0
geplaatst: 8 september 2014, 15:50 uur
Erg goede plaat. Neem bijv. Stickerbrush Symphony, echt een aanrader voor liefhebbers van typische jaren 90 ambient.
0
geplaatst: 8 september 2014, 20:34 uur
Ook daar staat er best veel van in. Helaas.
Ik heb even gekeken en het woordje "Metal" komt 166 keer voor in de top 1000. Maar dat is inclusief:
- Metallica of Metal Church (band én album!)
- Albums met twee keer metal als genre (zie bv. 990)
Dus al met al denk ik dat het metalpercentage zo rond de 10% ligt. Dat valt toch best mee?
Ik heb even gekeken en het woordje "Metal" komt 166 keer voor in de top 1000. Maar dat is inclusief:
Dus al met al denk ik dat het metalpercentage zo rond de 10% ligt. Dat valt toch best mee?
0
geplaatst: 8 september 2014, 20:46 uur
Van mij mag metal wel zolang het maar in die top 1000 staat

0
buizen
geplaatst: 8 september 2014, 21:58 uur
Mag plaats 666 vast gereserveerd voor Slayer? Schrijft buizen wel een mooi stukje. 

0
geplaatst: 9 september 2014, 13:00 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ook daar staat er best veel van in. Helaas.Ik heb even gekeken en het woordje "Metal" komt 166 keer voor in de top 1000. Maar dat is inclusief:
Dat valt opzich wel mee ja alleen zo in het begin denk je dat het meer rond de 50% ligt

0
geplaatst: 9 september 2014, 16:47 uur
988. Gravediggaz - 6 Feet Deep (1994)

6 Feet Deep by Gravediggaz (Album, Horrorcore): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,88 (1791) | Score MusicMeter: 3,88 (126)
Genre: Horrorcore, East Coast Hip Hop, Hardcore Hip Hop
987. Peter Hammill - The Silent Corner and the Empty Stage (1974)

The Silent Corner and the Empty Stage by Peter Hammill (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,91 (911) | Score MusicMeter: 3,93 (41)
Genre: Progressive Rock, Art Rock
Spotify: The Silent Corner And The Empty Stage by Peter Hammill on Spotify - open.spotify.com
986. James Brown - The Payback (1973)

The Payback by James Brown (Album, Funk): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,91 (985) | Score MusicMeter: 4,00 (73)
Genre: Funk, Soul
Spotify: The Payback by James Brown on Spotify - open.spotify.com

6 Feet Deep by Gravediggaz (Album, Horrorcore): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,88 (1791) | Score MusicMeter: 3,88 (126)
Genre: Horrorcore, East Coast Hip Hop, Hardcore Hip Hop
misja82 schreef:
Nou, vind het toch best een lekker plaatje. Lekkere lome beats (zoals bijvoorbeeld op nummer 15, 6 feet deep). Defective Trip is ook goed, iets sneller en lekker old skool, scratchje hier en daar.
Nou goed, over het algemeen na zo'n luisterbeurtje toch wel oke hoor.
Diary of a Madman blijft favoriet, maar er zit gelukkig veel meer goeds bij.
Moet ineens denken aan dat andere album van Rza, Bobby Digital. Vond ik ook altijd zo'n gaaf nummer. Nu opzoeken.
Nou, vind het toch best een lekker plaatje. Lekkere lome beats (zoals bijvoorbeeld op nummer 15, 6 feet deep). Defective Trip is ook goed, iets sneller en lekker old skool, scratchje hier en daar.
Nou goed, over het algemeen na zo'n luisterbeurtje toch wel oke hoor.
Diary of a Madman blijft favoriet, maar er zit gelukkig veel meer goeds bij.
Moet ineens denken aan dat andere album van Rza, Bobby Digital. Vond ik ook altijd zo'n gaaf nummer. Nu opzoeken.
987. Peter Hammill - The Silent Corner and the Empty Stage (1974)

The Silent Corner and the Empty Stage by Peter Hammill (Album, Progressive Rock): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,91 (911) | Score MusicMeter: 3,93 (41)
Genre: Progressive Rock, Art Rock
Spotify: The Silent Corner And The Empty Stage by Peter Hammill on Spotify - open.spotify.com
Aquila schreef:
Ja, soms is de waarheid hard (denk ik altijd). In Hammill-kringen beschouwd als zijn beste werk. Nou is dat prima, want het ís wel zijn beste van de eerste periode. Sommige echt 'gevaarlijke' liedjes met zware orgel partijen. Maar met name zijn stem is hier indrukwekkend. De gatefold LP is een van het beste (misschien wel het beste) artwork dat is gemaakt voor een Hammill-album (Met Hammill vaak op de hoes vind ik het vaak een fantasieloos stuk werk (sorry Ridout)) en bijna zonder uitzondering het zwakste deel van een album (lucky us). Randy California heeft enkele mooie kettingzaag-gitaarpartijen op "Red Shift". Een ideaal album voor starters denk ik, niemand kan hier een buil aan vallen. Een aanrader voor fans van de jaren zestig / zeventig progressieve en psychedelische rock.
Ja, soms is de waarheid hard (denk ik altijd). In Hammill-kringen beschouwd als zijn beste werk. Nou is dat prima, want het ís wel zijn beste van de eerste periode. Sommige echt 'gevaarlijke' liedjes met zware orgel partijen. Maar met name zijn stem is hier indrukwekkend. De gatefold LP is een van het beste (misschien wel het beste) artwork dat is gemaakt voor een Hammill-album (Met Hammill vaak op de hoes vind ik het vaak een fantasieloos stuk werk (sorry Ridout)) en bijna zonder uitzondering het zwakste deel van een album (lucky us). Randy California heeft enkele mooie kettingzaag-gitaarpartijen op "Red Shift". Een ideaal album voor starters denk ik, niemand kan hier een buil aan vallen. Een aanrader voor fans van de jaren zestig / zeventig progressieve en psychedelische rock.
986. James Brown - The Payback (1973)

The Payback by James Brown (Album, Funk): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Score RYM: 3,91 (985) | Score MusicMeter: 4,00 (73)
Genre: Funk, Soul
Spotify: The Payback by James Brown on Spotify - open.spotify.com
Niek schreef:
Wat een fenomenale plaat! Echt helemaal mijn ding. Je zou het haast een instrumentale plaat kunnen noemen aangezien JB gewoon vrolijk met zijn band en piano vocaal meejamt in plaats van zingt.
Vooralsnog had ik alleen het Live at the Apollo-album van de beste man, en hoewel ik het kon waarderen, was ik lang niet zo lyrisch als de norm hier was. Hoe anders is dat met deze plaat. Van ongekende schoonheid, en het wordt mij voor het eerst echt duidelijk waarom hij zo'n onuitwisbare stempel op muziek heeft gedrukt.
Wat een fenomenale plaat! Echt helemaal mijn ding. Je zou het haast een instrumentale plaat kunnen noemen aangezien JB gewoon vrolijk met zijn band en piano vocaal meejamt in plaats van zingt.
Vooralsnog had ik alleen het Live at the Apollo-album van de beste man, en hoewel ik het kon waarderen, was ik lang niet zo lyrisch als de norm hier was. Hoe anders is dat met deze plaat. Van ongekende schoonheid, en het wordt mij voor het eerst echt duidelijk waarom hij zo'n onuitwisbare stempel op muziek heeft gedrukt.
* denotes required fields.