Muziek / Toplijsten en favorieten / Platendraaier Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 22 augustus 2015, 14:07 uur
http://www.platendraaier.nl/wp-content/uploads/2015/07/Platendraaier-Top-2000-660x330.png
Vijf jaar geleden is het alweer toen ik met het idee kwam om een persoonlijke Top 2000 samen te stellen. Het concept klonk makkelijker dan het in werkelijkheid was. Alleen al het selecteren van de nummers bleek een tijdrovende klus en de nieuwe muziek die elke week verscheen maakte het er ook niet makkelijker op. De jaren trokken aan mij voorbij en het leek een niet te vervullen plan te worden. Vijf jaar verder en honderden artiesten ontdekt uit het heden en het verleden begon het idee toch weer op te borrelen. De muzikale deadline werd op 31 mei 2015 gezet en alle muziek die daarna werd beluisterd is niet meer meegenomen in de eindlijst. Er is geen criteria gesteld aan de hoeveelheid nummers per artiest. De lijst begon beetje bij beetje vorm te krijgen en elk selectieproces zorgde ervoor dat de volgorde van de lijst steeds beter zichtbaar werd. Uiteindelijk zijn er veel nummers gesneuveld voor de bovenste 2000. Wat overblijft is een lijst met tweeduizend nummers die een rol hebben gespeeld in mijn leven.
Vlak voor mijn vakantie was het dan eindelijk zover en publiceerde ik de lijst inclusief een pagina met statistieken en een top 10 bespreking. Nou is het natuurlijk een toplijst van 2000 nummers en daarom wil ik de gehele lijst behandelen. Dit ga ik doen door 10 nummers per dag (wanneer mogelijk) te bespreken in korte vorm. Zo wil ik de lijst doorlopen tot aan de nummer één. Uiteraard zal de bespreking onderaan de lijst korter van stof zijn dan de hogere posities. Ik zorg voor een link naar het nummer op youtube. De gehele lijst, minus de niet te streamen nummers, kun je ook terug vinden op spotify.
De Top 2000 bevat een verscheidenheid aan muziekstijlen, zo gaan we van rock naar folk en van blues naar jazz. Een aantal artiesten bleken zoveel invloed op mijn muzikale smaak te hebben gehad dat ze veelvuldig in de lijst terug te vinden zijn.
Vijf jaar geleden is het alweer toen ik met het idee kwam om een persoonlijke Top 2000 samen te stellen. Het concept klonk makkelijker dan het in werkelijkheid was. Alleen al het selecteren van de nummers bleek een tijdrovende klus en de nieuwe muziek die elke week verscheen maakte het er ook niet makkelijker op. De jaren trokken aan mij voorbij en het leek een niet te vervullen plan te worden. Vijf jaar verder en honderden artiesten ontdekt uit het heden en het verleden begon het idee toch weer op te borrelen. De muzikale deadline werd op 31 mei 2015 gezet en alle muziek die daarna werd beluisterd is niet meer meegenomen in de eindlijst. Er is geen criteria gesteld aan de hoeveelheid nummers per artiest. De lijst begon beetje bij beetje vorm te krijgen en elk selectieproces zorgde ervoor dat de volgorde van de lijst steeds beter zichtbaar werd. Uiteindelijk zijn er veel nummers gesneuveld voor de bovenste 2000. Wat overblijft is een lijst met tweeduizend nummers die een rol hebben gespeeld in mijn leven.
Vlak voor mijn vakantie was het dan eindelijk zover en publiceerde ik de lijst inclusief een pagina met statistieken en een top 10 bespreking. Nou is het natuurlijk een toplijst van 2000 nummers en daarom wil ik de gehele lijst behandelen. Dit ga ik doen door 10 nummers per dag (wanneer mogelijk) te bespreken in korte vorm. Zo wil ik de lijst doorlopen tot aan de nummer één. Uiteraard zal de bespreking onderaan de lijst korter van stof zijn dan de hogere posities. Ik zorg voor een link naar het nummer op youtube. De gehele lijst, minus de niet te streamen nummers, kun je ook terug vinden op spotify.
De Top 2000 bevat een verscheidenheid aan muziekstijlen, zo gaan we van rock naar folk en van blues naar jazz. Een aantal artiesten bleken zoveel invloed op mijn muzikale smaak te hebben gehad dat ze veelvuldig in de lijst terug te vinden zijn.
0
geplaatst: 22 augustus 2015, 14:09 uur
Ik trap af met een 20-tal nummers die de lijst net niet gehaald hebben.
Kyuss - Green Machine
Lunatic Soul - Gutter
Elton John - Madman Across the Water
The Beatles - It Won't Be Long
INXS - Suicide Blonde
Klaus Badelt - Godspeed
Creedence Clearwater Revival - Lookin' Out My Back Door
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Joan of Arc (Maid Of Orleans)
Hans Zimmer - Tennessee
Chi Coltrane - You Were My Friend
Cosmic Gate - Exploration Of Space
Badfinger - Come and Get It
Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire
Billie Holiday - Strange Fruit
Bachman Turner Overdrive - Free Wheelin'
Craig Armstrong - Finding Beauty
Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy
Black Sabbath - Changes
MGMT - Time to Pretend
The Beatles - I Wanna Be Your Man
Kyuss - Green Machine
Lunatic Soul - Gutter
Elton John - Madman Across the Water
The Beatles - It Won't Be Long
INXS - Suicide Blonde
Klaus Badelt - Godspeed
Creedence Clearwater Revival - Lookin' Out My Back Door
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Joan of Arc (Maid Of Orleans)
Hans Zimmer - Tennessee
Chi Coltrane - You Were My Friend
Cosmic Gate - Exploration Of Space
Badfinger - Come and Get It
Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire
Billie Holiday - Strange Fruit
Bachman Turner Overdrive - Free Wheelin'
Craig Armstrong - Finding Beauty
Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy
Black Sabbath - Changes
MGMT - Time to Pretend
The Beatles - I Wanna Be Your Man
0
geplaatst: 22 augustus 2015, 23:22 uur
Ik kan jouw smaak wel waarderen en de afvallers beloven al veel goeds. Ik heb de impuls weten te weerstaan om op de link te klikken, dus hier alleen verrassingen. 

0
geplaatst: 22 augustus 2015, 23:49 uur
Ja ga dit wel volgen, Je hebt een prima smaak dus dat moet wel goed komen 

0
geplaatst: 23 augustus 2015, 12:39 uur
chevy93 schreef:
Ik kan jouw smaak wel waarderen en de afvallers beloven al veel goeds. Ik heb de impuls weten te weerstaan om op de link te klikken, dus hier alleen verrassingen.
Goede keuze voor als je inderdaad verrast wilt worden welke nummers er in de lijst staan. Ik kan de link nu niet meer weghalen, maar kan iedereen aanraden de lijst nog niet in te zien.
0
geplaatst: 23 augustus 2015, 12:46 uur
2000. Swans - The Sound
Jaar: 1996
Album: Soundtracks for the Blind
Swans is een band die met de twee laatste albums (The Seer & To Be Kind) eindelijk een wat bredere bekendheid heeft weten te verwerven. Ongestructureerd gestructureerd is wat ik het werk van Michael Gira noem. The Sound opent op een rustgevende wijze om later de controle volledig te verliezen en als een duisters slaapliedje te eindigen.
And wide are your delusions
Deep red is the space behind your eyes
Closed forever is the door to your room
But inside there lives the sound
1999. Muse - Sunburn
Jaar: 1999
Album: Showbiz
De eerste keer dat ik Muse hoorde was het gelijk raak. Het eerste album betekende het begin van een opmars voor de band. Met Sunburn heeft Muse een sterke openingstrack in huis.
And I'll hide from the world
Behind a broken frame
And I'll burn forever
I can't face the shame
1998. Neil Young - The Old Laughing Lady
Jaar: 1968
Album: Neil Young
Mijn vader is een groot fan van Neil en zijn muziek is dan ook met de paplepel ingegoten. Op het eerste soloalbum van Neil is het direct raak met het schitterende The Old Laughing Lady. De kenmerkende gitaarklanken en zijn zang beschrijven de duistere kant die binnensluipt in het nummer. We zullen Neil nog vaker gaan terugzien in de lijst.
And there's a rumbling
in the bedroom
and a flashing of light
There's the old laughing lady,
everything is all right.
1997. John Williams - End Credits (Raiders March)
Jaar: 1981
Album: Raiders of the Lost Ark
John Williams is één van de grote componisten van zijn tijd. Vooral bekend geworden door zijn vele composities voor films. Het slot van Raiders of the Lost Ark gaat van de welbekende Raiders March over in de avonturenwereld waarin Indiana Jones zich bevindt.
1996. Harry Nilsson -Without You
Jaar: 1971
Album: Nilsson Schmilsson
Harry Nilsson was een zanger die met zijn werk verschillende kanten van de muziek opzocht. Deze cover van Badfinger is op een emotionele manier uitgevoerd en komt zo binnenzetten. De man die geen optredens wilde geven overleed uiteindelijk veel te vroeg op 52-jarige leeftijd.
No, I can't forget this evening
Or your face as you were leaving
But I guess that's just the way the story goes
You always smile but in your eyes your sorrow shows
Yes, it shows
1995. Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song
Jaar: 2002
Album: By the Way
The Red Hot Chili Peppers is één van de eerste bands waar ik echt onder de indruk van was. Aanstekelijke nummers die met hun krachtige bandsamenstelling werden ontwikkeld. The Zephyr Song is zo'n nummer wat direct genesteld zit in je geheugen. We gaan de mannen nog vaker horen.
Fly away on my zephyr
I feel it more than ever
And in this perfect weather
We’ll find a place together
1994. Supertramp - Breakfast In America
Jaar: 1979
Album: Breakfast in America
Supertramp is onlosmakelijk verbonden met de zang- en schrijverskwaliteiten van Roger Hodgson. De man die geen onderdeel meer uitmaakt van de huidige band was verantwoordelijk voor een groot aantal hits van de band. Het welbekende titelnummer is met de kenmerkende zang van Hodgson van aangename schoonheid.
I'm a winner, I'm a sinner
Do you want my autograph
I'm a loser, what a joker
I'm playing my jokes upon you
While there's nothing better to do
1993. Fleetwood Mac - Albatross
Album: The Pious Bird of Good Omen
Ver voordat de commercieel zeer succesvolle samenstelling van Fleetwood Mac zijn intrede deed was het Peter Green die de stuwende kracht achter de band was. De rustgevende muziek van het nummer laat je als een albatros boven de zee vliegen.
1992. Energy 52 - Cafe Del Mar (Three 'N One remix)
Jaar: 1997
In een ver grijs verleden was ik een groot fan van trance muziek. Wat er nog van is overgebleven zijn een aantal nummers die herinneringen oproepen aan een andere tijd. Cafe Del Mar is een nummer dat vele malen uit is gebracht, maar in de vorm van Three 'N One het krachtigst klinkt. Het nummer roept zomerse sferen op en voert je mee terug in de tijd.
1991. Red Box - For America
Jaar: 1986
Album: The Circle and the Square
Red Box bracht in 1986 het aanstekelijke For America als single uit. De kracht van het nummer ligt in de uitgebreide instrumentatie en de oproep naar een betere wereld.
Deviate to contemplate
This audio visual opiate
One hundred years from now
Title fights and human rights
We're satellites, you're parasites
Album: Soundtracks for the Blind
Swans is een band die met de twee laatste albums (The Seer & To Be Kind) eindelijk een wat bredere bekendheid heeft weten te verwerven. Ongestructureerd gestructureerd is wat ik het werk van Michael Gira noem. The Sound opent op een rustgevende wijze om later de controle volledig te verliezen en als een duisters slaapliedje te eindigen.
And wide are your delusions
Deep red is the space behind your eyes
Closed forever is the door to your room
But inside there lives the sound
1999. Muse - Sunburn
Album: Showbiz
De eerste keer dat ik Muse hoorde was het gelijk raak. Het eerste album betekende het begin van een opmars voor de band. Met Sunburn heeft Muse een sterke openingstrack in huis.
And I'll hide from the world
Behind a broken frame
And I'll burn forever
I can't face the shame
1998. Neil Young - The Old Laughing Lady
Album: Neil Young
Mijn vader is een groot fan van Neil en zijn muziek is dan ook met de paplepel ingegoten. Op het eerste soloalbum van Neil is het direct raak met het schitterende The Old Laughing Lady. De kenmerkende gitaarklanken en zijn zang beschrijven de duistere kant die binnensluipt in het nummer. We zullen Neil nog vaker gaan terugzien in de lijst.
And there's a rumbling
in the bedroom
and a flashing of light
There's the old laughing lady,
everything is all right.
1997. John Williams - End Credits (Raiders March)
Album: Raiders of the Lost Ark
John Williams is één van de grote componisten van zijn tijd. Vooral bekend geworden door zijn vele composities voor films. Het slot van Raiders of the Lost Ark gaat van de welbekende Raiders March over in de avonturenwereld waarin Indiana Jones zich bevindt.
1996. Harry Nilsson -Without You
Album: Nilsson Schmilsson
Harry Nilsson was een zanger die met zijn werk verschillende kanten van de muziek opzocht. Deze cover van Badfinger is op een emotionele manier uitgevoerd en komt zo binnenzetten. De man die geen optredens wilde geven overleed uiteindelijk veel te vroeg op 52-jarige leeftijd.
No, I can't forget this evening
Or your face as you were leaving
But I guess that's just the way the story goes
You always smile but in your eyes your sorrow shows
Yes, it shows
1995. Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song
Jaar: 2002
Album: By the Way
The Red Hot Chili Peppers is één van de eerste bands waar ik echt onder de indruk van was. Aanstekelijke nummers die met hun krachtige bandsamenstelling werden ontwikkeld. The Zephyr Song is zo'n nummer wat direct genesteld zit in je geheugen. We gaan de mannen nog vaker horen.
Fly away on my zephyr
I feel it more than ever
And in this perfect weather
We’ll find a place together
1994. Supertramp - Breakfast In America
Album: Breakfast in America
Supertramp is onlosmakelijk verbonden met de zang- en schrijverskwaliteiten van Roger Hodgson. De man die geen onderdeel meer uitmaakt van de huidige band was verantwoordelijk voor een groot aantal hits van de band. Het welbekende titelnummer is met de kenmerkende zang van Hodgson van aangename schoonheid.
I'm a winner, I'm a sinner
Do you want my autograph
I'm a loser, what a joker
I'm playing my jokes upon you
While there's nothing better to do
1993. Fleetwood Mac - Albatross
Album: The Pious Bird of Good Omen
Ver voordat de commercieel zeer succesvolle samenstelling van Fleetwood Mac zijn intrede deed was het Peter Green die de stuwende kracht achter de band was. De rustgevende muziek van het nummer laat je als een albatros boven de zee vliegen.
1992. Energy 52 - Cafe Del Mar (Three 'N One remix)
Jaar: 1997
In een ver grijs verleden was ik een groot fan van trance muziek. Wat er nog van is overgebleven zijn een aantal nummers die herinneringen oproepen aan een andere tijd. Cafe Del Mar is een nummer dat vele malen uit is gebracht, maar in de vorm van Three 'N One het krachtigst klinkt. Het nummer roept zomerse sferen op en voert je mee terug in de tijd.
1991. Red Box - For America
Jaar: 1986
Album: The Circle and the Square
Red Box bracht in 1986 het aanstekelijke For America als single uit. De kracht van het nummer ligt in de uitgebreide instrumentatie en de oproep naar een betere wereld.
Deviate to contemplate
This audio visual opiate
One hundred years from now
Title fights and human rights
We're satellites, you're parasites
0
geplaatst: 23 augustus 2015, 15:55 uur
Ja er kunnen vreemde overgangen plaatsvinden als je zo'n lijst maakt.

0
geplaatst: 23 augustus 2015, 18:03 uur
Begint al meteen goed Supertramp, Neil en Harry 
Heb ook op de spotify geabboneerd dus dan kan ik af en toe wel een nummertje mee pakken

Heb ook op de spotify geabboneerd dus dan kan ik af en toe wel een nummertje mee pakken

0
Cured
geplaatst: 24 augustus 2015, 12:27 uur
Ik heb wel wat met vogels en muziek.....Albatross, Eagle (Abba), The Buzzard Song (Miles Davis), De Vogeltjes dans
.....
.....
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 24 augustus 2015, 13:35 uur
Leuk, ga ik volgen! Kan/wil je iets vertellen over het selectieproces en de totstandkoming van de posities? Ik hoop hier inspiratie uit te putten. Ooit wil ik ook aan een dergelijke lijst beginnen maar worstel met de selectie en rangschikking van de nummers.
0
geplaatst: 24 augustus 2015, 15:23 uur
1990. Sharon van Etten - Serpents
Jaar: 2012
Album: Tramp
Sharon van Etten is een zangeres die ik met haar laatste album Are We There (2014) ontdekte. Serpents vind ik haar sterkste nummer met de muzikale lijn die door het geheel heen loopt. De gitaren nemen het voortouw in een nummer doordrenkt van emotie.
Serpents in my mind
Looking for your crimes
Everything changes
I don't want mine to this time
1989. Rainbow - Since You Been Gone
Album: Down To Earth
Na zijn successen met Deep Purple begon gitarist Ritchie Blackmore aan het avontuur met zijn eigen band Rainbow. Zonder Ronnie James Dio begon de band aan een commerciële opmars die begon met de cover van Argent's gitarist Russ Ballard Since You Been Gone. Het rechttoe-rechtaan rocknummer met de vocalen van Graham Bonnet is het laatste nummer van de band dat ik nog kan waarderen. Uiteraard zien we nog nummers van de eerste drie albums terug in de lijst.
So in the night I stand beneath the back street light
I read the words that you sent to me
I can take the afternoon, the night-time comes around too soon
You can't know what you mean to me
1988. Neil Young - Distant Camera
Jaar: 2000
Album: Silver & Gold
Het eerste album van Neil in het nieuwe millennium bracht zeker niet het slechtste in de man naar boven. Distant Camera is zo'n prachtig akoestisch liedje dat kenmerkend is door Neil zijn hoge zang.
The flash from a distant camera
Reconnecting thoughts and actions
Fragments of our missing dream
Pieces from here and there
Fall in place along the line
Disappearing between you and me
1987. Big Star - September Gurls
Jaar: 1974
Album: Radio City
Big Star is zo'n band die in de loop van de tijd een cult status kreeg. Nooit echt een commercieel succes, maar sinds de jaren negentig weer actief. September Gurls is één van de powerpop nummers waarin de kracht van de band duidelijk wordt. De documentaire Nothing Can Hurt Me uit 2012 geeft een goed uitgewerkte weergave van de start van de band tot en met de succesvolle comeback.
September girls, I don't know why
How can I deny what's inside
Even though I'll keep away
Maybe we'll love all our days
December boys got it bad
1986. Electric Light Orchestra - Telephone Line
Jaar: 1976
Album: A New World Record
De band rondom Jeff Lyne bracht in 1976 met A New World Record één van de sterkere albums van de band uit. Met het overgaan van de telefoon (nagemaakt op de Moog) begint Telephone Line. Het pakkende refrein en de fijne muzikale invalshoek verdient een positie in de lijst.
I look into the sky
The love you need ain't gonna see you through
And I wonder why
The little things you planned ain't coming true
1985. The Beatles - If I Fell
Jaar: 1964
Album: A Hard Day's Night
Het eerste van vele Beatles nummers en van mijn favoriete schrijversduo Lennon–McCartney. Het nummers is eigenlijk geschreven door John Lennon en is een klein liefdesliedje die de muziek van The Beatles in hun begintijd veelvuldig bevatte.
So I hope you see
That I would love to love you
And that she will cry
When she learns we are two
1984. Solomon Burke - Everybody Needs Somebody To Love
Album: The Best of Solomon Burke
Solomon Burke mag als één van de vertegenwoordigers van de soulmuziek niet ontbreken in de lijst. Everybody Needs Somebody to Love is een meezinger die met zijn blazers tot een funky geheel wordt gesmeden. Een soulklassieker van de man die in 2010 op Schiphol overleed, hij zou samen met De Dijk een optreden verzorgen.
1983. Electric Light Orchestra - Hold On Tight
Album: Time
Daar hebben we ELO weer met een nummer van het laatste noemenswaardige album van de band, Time. Het gedeeltelijk Franstalige nummer heeft een catchy pianodeuntje dat samen met de gitaren door de tijd blaast.
When you get so down that you can't get up
And you want so much but you're all out of luck
When you're so downhearted and misunderstood
Just over and over and over you could, ohh
1982. Neil Young - Computer Age
Jaar: 1982
Album: Trans
Dat de jaren tachtig niet het hoogtepunt uit de carrière van Neil is dat moge duidelijk zijn. Niet alles was echter zo slecht als de mensen je doen laten geloven. Trans was zo'n album waar Neil duidelijk op zoek was naar vernieuwing in zijn muziek. Met zijn vocoder horen we echter weinig terug van de stem van Neil. Het album had met zijn muziek van een andere planeet mijn oren als klein jongetje al genoeg goeds gedaan. Computer Age is zo'n elektrisch geladen nummer waar ik altijd met veel plezier naar luister.
Precious metal lines
Molded into highways
Running through me
So microscopically
1981. The Beach Boys - Barbara Ann
Jaar: 1965
Album: Beach Boys' Party
De zonaanbidders waren halverwege de jaren zestig pas net op weg naar latere wereldfaam. Barbara Ann is een cover van Fred Fassert en was een regelrechte hit voor de band. Het simpele nummer toont de samenzang waar de band bekend mee werd.
Went to a dance looking for romance
Saw Barbara Ann so I thought I'd take a chance
Barbara Ann
Bar bar bar bar Barbar Ann
Jaar: 2012
Album: Tramp
Sharon van Etten is een zangeres die ik met haar laatste album Are We There (2014) ontdekte. Serpents vind ik haar sterkste nummer met de muzikale lijn die door het geheel heen loopt. De gitaren nemen het voortouw in een nummer doordrenkt van emotie.
Serpents in my mind
Looking for your crimes
Everything changes
I don't want mine to this time
1989. Rainbow - Since You Been Gone
Album: Down To Earth
Na zijn successen met Deep Purple begon gitarist Ritchie Blackmore aan het avontuur met zijn eigen band Rainbow. Zonder Ronnie James Dio begon de band aan een commerciële opmars die begon met de cover van Argent's gitarist Russ Ballard Since You Been Gone. Het rechttoe-rechtaan rocknummer met de vocalen van Graham Bonnet is het laatste nummer van de band dat ik nog kan waarderen. Uiteraard zien we nog nummers van de eerste drie albums terug in de lijst.
So in the night I stand beneath the back street light
I read the words that you sent to me
I can take the afternoon, the night-time comes around too soon
You can't know what you mean to me
1988. Neil Young - Distant Camera
Album: Silver & Gold
Het eerste album van Neil in het nieuwe millennium bracht zeker niet het slechtste in de man naar boven. Distant Camera is zo'n prachtig akoestisch liedje dat kenmerkend is door Neil zijn hoge zang.
The flash from a distant camera
Reconnecting thoughts and actions
Fragments of our missing dream
Pieces from here and there
Fall in place along the line
Disappearing between you and me
1987. Big Star - September Gurls
Album: Radio City
Big Star is zo'n band die in de loop van de tijd een cult status kreeg. Nooit echt een commercieel succes, maar sinds de jaren negentig weer actief. September Gurls is één van de powerpop nummers waarin de kracht van de band duidelijk wordt. De documentaire Nothing Can Hurt Me uit 2012 geeft een goed uitgewerkte weergave van de start van de band tot en met de succesvolle comeback.
September girls, I don't know why
How can I deny what's inside
Even though I'll keep away
Maybe we'll love all our days
December boys got it bad
1986. Electric Light Orchestra - Telephone Line
Jaar: 1976
Album: A New World Record
De band rondom Jeff Lyne bracht in 1976 met A New World Record één van de sterkere albums van de band uit. Met het overgaan van de telefoon (nagemaakt op de Moog) begint Telephone Line. Het pakkende refrein en de fijne muzikale invalshoek verdient een positie in de lijst.
I look into the sky
The love you need ain't gonna see you through
And I wonder why
The little things you planned ain't coming true
1985. The Beatles - If I Fell
Album: A Hard Day's Night
Het eerste van vele Beatles nummers en van mijn favoriete schrijversduo Lennon–McCartney. Het nummers is eigenlijk geschreven door John Lennon en is een klein liefdesliedje die de muziek van The Beatles in hun begintijd veelvuldig bevatte.
So I hope you see
That I would love to love you
And that she will cry
When she learns we are two
1984. Solomon Burke - Everybody Needs Somebody To Love
Album: The Best of Solomon Burke
Solomon Burke mag als één van de vertegenwoordigers van de soulmuziek niet ontbreken in de lijst. Everybody Needs Somebody to Love is een meezinger die met zijn blazers tot een funky geheel wordt gesmeden. Een soulklassieker van de man die in 2010 op Schiphol overleed, hij zou samen met De Dijk een optreden verzorgen.
1983. Electric Light Orchestra - Hold On Tight
Album: Time
Daar hebben we ELO weer met een nummer van het laatste noemenswaardige album van de band, Time. Het gedeeltelijk Franstalige nummer heeft een catchy pianodeuntje dat samen met de gitaren door de tijd blaast.
When you get so down that you can't get up
And you want so much but you're all out of luck
When you're so downhearted and misunderstood
Just over and over and over you could, ohh
1982. Neil Young - Computer Age
Dat de jaren tachtig niet het hoogtepunt uit de carrière van Neil is dat moge duidelijk zijn. Niet alles was echter zo slecht als de mensen je doen laten geloven. Trans was zo'n album waar Neil duidelijk op zoek was naar vernieuwing in zijn muziek. Met zijn vocoder horen we echter weinig terug van de stem van Neil. Het album had met zijn muziek van een andere planeet mijn oren als klein jongetje al genoeg goeds gedaan. Computer Age is zo'n elektrisch geladen nummer waar ik altijd met veel plezier naar luister.
Precious metal lines
Molded into highways
Running through me
So microscopically
1981. The Beach Boys - Barbara Ann
Album: Beach Boys' Party
De zonaanbidders waren halverwege de jaren zestig pas net op weg naar latere wereldfaam. Barbara Ann is een cover van Fred Fassert en was een regelrechte hit voor de band. Het simpele nummer toont de samenzang waar de band bekend mee werd.
Went to a dance looking for romance
Saw Barbara Ann so I thought I'd take a chance
Barbara Ann
Bar bar bar bar Barbar Ann
0
geplaatst: 24 augustus 2015, 15:51 uur
0
geplaatst: 24 augustus 2015, 16:09 uur
cosmic kid schreef:
Leuk, ga ik volgen! Kan/wil je iets vertellen over het selectieproces en de totstandkoming van de posities? Ik hoop hier inspiratie uit te putten. Ooit wil ik ook aan een dergelijke lijst beginnen maar worstel met de selectie en rangschikking van de nummers.
Zie PM.
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 13:11 uur
1980. Donna Summer - Hot Stuff
Album: Hot Stuff
Het enige nummer van Donna Summer in de lijst. Nooit echt een fan geweest van de Queen of Disco, maar Hot Stuff is mede dankzij de wat stevigere sound een goed nummer.
1979. BB King & U2 - When Love Comes to Town
Jaar: 1989
Album: Rattle and Hum
De in mei overleden BB King kan rekenen op een aantal plaatsen in deze lijst. Eén van de grootste bluesmuzikanten is een onvergetelijke live performer. Zijn unieke manier van spelen geeft ook dit nummer een warme gloed.
I ran into a juke joint when I heard a guitar scream
The notes were turning blue, I was dazing in a dream
As the music played, I saw my life turn around
That was the day before love came to town
1978. Dolly Parton - Jolene
Album: Jolene
Een mooi country nummer over de wonderschone Jolene, die elke man om haar vingers windt.
Your beauty is beyond compare
With flaming locks of auburn hair
With ivory skin and eyes of emerald green
1977. John Williams - Sayuri's Theme and End Credits
Jaar: 2005
Album: Memoirs of a Geisha
Het prachtige slotnummer van de soundtrack van Memoirs of a Geisha, over een meisje dat uitgroeit tot een legendarische geisha.
1976. Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?
Jaar: 2013
Album: AM
Met het laatste album van de Arctic Monkeys hervatte de band de weg omhoog. Do I Wanna Know? met de kenmerkende zang van Alex Turner en een strak ritme waarop het nummer zich ontwikkeld.
Have you got color in your cheeks'
Do you ever get the feeling that you can't shift the tide
That sticks around like something's in your teeth
And some aces up your sleeve
1975. Bronski Beat - Smalltown Boy
Jaar: 1984
Album: The Age of Consent
Ik heb nooit heel veel gehad met de syntpop muziek uit de jaren tachtig, maar Smalltown Boy is zo'n klassiekertje die erin sluipt en vroeg of laat wel weer voorbij komt suizen.
You leave in the morning with everything you own
In a little black case
Alone on a platform, the wind and the rain
On a sad and lonely face
1974. Son House - Death Letter Blues
Album: Father of Folk Blues
Het ontstaan van de bluesmuziek heeft mij altijd gefascineerd. De Mississippi delta is de plek waar de grootste onbekenden van grote invloed zijn geweest in de ontwikkeling van de muziek. Son House is een bluesmuzikant van het eerste uur met een schitterende speeltechniek. Door zijn herontdekking in 1964 blies hij zijn carrière een nieuw leven in. Zijn Death Letter Blues is een pareltje uit deze periode, over de dood van een vrouw.
I got a letter this morning, how do you reckon it read?
"Oh, hurry, hurry, gal, you love is dead"
I grabbed my suitcase, I took off up the road
When I got there, she was laying on the cooling board
1973. Neil Young - Beautiful Bluebird
Jaar: 2007
Album: Chrome Dreams II
Chrome Dreams II is een krachtig album met meerdere lang uitgesponnen nummers. Beautiful Bluebird is de rustgevende factor waarmee het album opent. De mondharmonica en de warme stem van Neil laten de liefde toe in je leven.
Beautiful bluebird, see how she flies
Looks like she's always goin' home
If heaven had a window where the sun came shinin' through
Like a beautiful bluebird, I'd come flyin' back to you
1972. Johnny Cash - Spiritual
Album: American II: Unchained
De countrylegende Johnny Cash kwam op zijn oude dag met een indrukwekkende reeks albums, bekend als de American Recordings, aanzetten. Op het album staan voornamelijk covers, waaronder Spiritual van Josh Haden. Een emotioneel en ingrijpend nummer, dat prachtig past bij de leeftijd van Cash.
My love wasn't true Now all I have is you
Jesus Oh Jesus I don't wanna die alone
Jesus Jesus All my troubles All My pain Will leave me Once again
1971. Genesis - The Fountain Of Salmacis
Album: Nursery Crime
Nursery Crime bevat een lading aan steengoede Genesis nummers. Peter Gabriel is op zijn best in zijn verhalende manier van zingen. Het verhaal van Salmacis en Hermaphroditus die uiteindelijk tot één persoon wordt gesmeden is de focus van het nummer. De psychedelische klanken van de mellotron en de gitaren vormen samen met het spannende drumspel voor een krachtig geheel.
From a dense forest of tall dark pine wood
Mount Ida rises like an island
Within a hidden cave, nymphs had kept a child
Hermaphroditus, son of Gods, so afraid of their love
Album: Hot Stuff
Het enige nummer van Donna Summer in de lijst. Nooit echt een fan geweest van de Queen of Disco, maar Hot Stuff is mede dankzij de wat stevigere sound een goed nummer.
1979. BB King & U2 - When Love Comes to Town
Album: Rattle and Hum
De in mei overleden BB King kan rekenen op een aantal plaatsen in deze lijst. Eén van de grootste bluesmuzikanten is een onvergetelijke live performer. Zijn unieke manier van spelen geeft ook dit nummer een warme gloed.
I ran into a juke joint when I heard a guitar scream
The notes were turning blue, I was dazing in a dream
As the music played, I saw my life turn around
That was the day before love came to town
1978. Dolly Parton - Jolene
Album: Jolene
Een mooi country nummer over de wonderschone Jolene, die elke man om haar vingers windt.
Your beauty is beyond compare
With flaming locks of auburn hair
With ivory skin and eyes of emerald green
1977. John Williams - Sayuri's Theme and End Credits
Jaar: 2005
Album: Memoirs of a Geisha
Het prachtige slotnummer van de soundtrack van Memoirs of a Geisha, over een meisje dat uitgroeit tot een legendarische geisha.
1976. Arctic Monkeys - Do I Wanna Know?
Jaar: 2013
Album: AM
Met het laatste album van de Arctic Monkeys hervatte de band de weg omhoog. Do I Wanna Know? met de kenmerkende zang van Alex Turner en een strak ritme waarop het nummer zich ontwikkeld.
Have you got color in your cheeks'
Do you ever get the feeling that you can't shift the tide
That sticks around like something's in your teeth
And some aces up your sleeve
1975. Bronski Beat - Smalltown Boy
Jaar: 1984
Album: The Age of Consent
Ik heb nooit heel veel gehad met de syntpop muziek uit de jaren tachtig, maar Smalltown Boy is zo'n klassiekertje die erin sluipt en vroeg of laat wel weer voorbij komt suizen.
You leave in the morning with everything you own
In a little black case
Alone on a platform, the wind and the rain
On a sad and lonely face
1974. Son House - Death Letter Blues
Album: Father of Folk Blues
Het ontstaan van de bluesmuziek heeft mij altijd gefascineerd. De Mississippi delta is de plek waar de grootste onbekenden van grote invloed zijn geweest in de ontwikkeling van de muziek. Son House is een bluesmuzikant van het eerste uur met een schitterende speeltechniek. Door zijn herontdekking in 1964 blies hij zijn carrière een nieuw leven in. Zijn Death Letter Blues is een pareltje uit deze periode, over de dood van een vrouw.
I got a letter this morning, how do you reckon it read?
"Oh, hurry, hurry, gal, you love is dead"
I grabbed my suitcase, I took off up the road
When I got there, she was laying on the cooling board
1973. Neil Young - Beautiful Bluebird
Jaar: 2007
Album: Chrome Dreams II
Chrome Dreams II is een krachtig album met meerdere lang uitgesponnen nummers. Beautiful Bluebird is de rustgevende factor waarmee het album opent. De mondharmonica en de warme stem van Neil laten de liefde toe in je leven.
Beautiful bluebird, see how she flies
Looks like she's always goin' home
If heaven had a window where the sun came shinin' through
Like a beautiful bluebird, I'd come flyin' back to you
1972. Johnny Cash - Spiritual
Album: American II: Unchained
De countrylegende Johnny Cash kwam op zijn oude dag met een indrukwekkende reeks albums, bekend als de American Recordings, aanzetten. Op het album staan voornamelijk covers, waaronder Spiritual van Josh Haden. Een emotioneel en ingrijpend nummer, dat prachtig past bij de leeftijd van Cash.
My love wasn't true Now all I have is you
Jesus Oh Jesus I don't wanna die alone
Jesus Jesus All my troubles All My pain Will leave me Once again
1971. Genesis - The Fountain Of Salmacis
Album: Nursery Crime
Nursery Crime bevat een lading aan steengoede Genesis nummers. Peter Gabriel is op zijn best in zijn verhalende manier van zingen. Het verhaal van Salmacis en Hermaphroditus die uiteindelijk tot één persoon wordt gesmeden is de focus van het nummer. De psychedelische klanken van de mellotron en de gitaren vormen samen met het spannende drumspel voor een krachtig geheel.
From a dense forest of tall dark pine wood
Mount Ida rises like an island
Within a hidden cave, nymphs had kept a child
Hermaphroditus, son of Gods, so afraid of their love
0
geplaatst: 25 augustus 2015, 18:56 uur
Prima update met sterke nummers zoals Jolene, When Love Comes To Town en Bronksi Beat 

0
geplaatst: 25 augustus 2015, 23:45 uur
Vooral de eerste tien bevallen me wel; The Zephyr Song vind ik tussen de wat flauwe Peppers-nummers van na Californication altijd een erg leuk liedje. Sunburn is jeugdsentiment en For America hoort zeker 1000 plaatsen hoger.
0
geplaatst: 26 augustus 2015, 12:54 uur
Leuk dat jullie de lijst volgen. Ik vervolg de weg met de nummers 1970-1961.
1970. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
Album: In the Groove
Een Motown klassieker in de welbekende versie van Marvin Gaye. Alleen al de geweldige intro maakt deze versie een plek in de lijst waard. De vocalen van Marvin gaan de hoogte in terwijl de muziek de emoties opdrijven.
I know a man ain't supposed to cry
But these tears I can't hold inside
Losin' you would end my life you see
'Cause you mean that much to me
1969. Daft Punk - One More Time
Album: Discovery
Deze dance klassieker van Discovery brengt me terug naar jeugdige tijden. De geanimeerde muziekvideo van Interstella 5555 doet de funky sound recht. De auto-tuned vocalen deden bij dit nummer juist het positieve ervan naar voren brengen.
1968. Jon Secada - Just Another Day
Jaar: 1992
Album: Jon Secada
Just Another Day van de Cubaanse Secada heb ik altijd al een mooi nummer gevonden door de invloeden vanuit de Latijns-Amerikaanse muziek.
Making the time
Find the right lines
To make you stay forever
What do I have to tell you
1967. The Stranglers - Strange Little Girl
Album: The Collection 1977-1982
The Stranglers brachten door hun carrière een aantal schitterende nummers uit. Strange Little Girl voert vanuit een rustige opbouw toe naar de klanken van de Harpsichord die we ook kennen uit andere nummers van de band. Juist deze twee kanten maken het nummer zo interessant.
Walking home in her wrapped up world
She survived but she's feeling old
'Cuz she found all things cold
1966. Colin Blunstone - I Don't Believe in Miracles
Jaar: 1972
Album: Ennismore
Colin Blunstone kennen we vooral van zijn werk met The Zombies. Solo heeft hij met Ennismore een mooi album afgeleverd, waar ook het nummer I Don't Believe in Miracles op te vinden is.
And I believe there's song when there's someone
Who's going to light the way when things go wrong
The bullet that shot me down was from your gun
Life's a turn around from your song
1965. Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix)
Jaar: 1994
Album: Collected Works
Een tranceklassieker uit de begintijd van deze muziekstijl. Voor die tijd een voorloper in de ontwikkeling met nieuwe technieken en een strakke uitwerking. Rank 1 gaf er nog een extra glans aan.
1964. Steven Wilson - Salvaging
Jaar: 2008
Album: Insurgentes
Steven Wilson had zijn muzikale kwaliteiten al lang bewezen met zijn projecten Porcupine Tree en Blackfield. In zijn solocarrière is hij vrolijk doorgegaan met het afleveren van de meest indrukwekkende albums. Salvaging heeft een strakke baslijn van niemand minder dan Tony Levin (King Crimson). De muzikale opbouw is weer eens tot in de perfectie uitgevoerd en drijft je het muzikale universum in.
Robbers appoint at making you trust,
you live in a lie, the pain in the dust.
God always shouts and you always kick,
Through passionless hours.
Yeah you make me feel sick.
1963. Richard Harris - MacArthur Park
Album: A Tramp Shining
Jimmy Web schreef dit nummer dat uiteindelijk door Richard Harris werd opgenomen. Het verhaal van MacArthur Park en die liefdesrelatie die door het nummer heen loopt zijn gesplitst in vier delen. De variatie in snelheid en de klassieke inslag maken het tot een wonderschoon geheel.
MacArthur's Park is melting in the dark
All the sweet, green icing flowing down
Someone left the cake out in the rain
1962. The Beatles - Why Don't We Do It In The Road
Album: The Beatles (White Album)
Eén van de nummers met de kortste speelduur uit de lijst is afkomstig van The Beatles. Paul McCartney schreef het nummer en neemt de vocalen voor zijn rekening. Het bluesy nummer is geschreven naar aanleiding van twee apen die op de straat de liefde bedreven.
1961. Neil Young - Transformer Man
Daar hebben we Neil weer met een ander nummer van zijn album Trans. De vocoder doet zijn werk en Neil vertelt de transformatie die je doormaakt in je leven. Nu zal het een tijd rustig blijven in de lijst met werk van ome Neil.
Transformer man
Still in command
You're eyes are shining on a beam
Through the galaxy of love
1970. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
Album: In the Groove
Een Motown klassieker in de welbekende versie van Marvin Gaye. Alleen al de geweldige intro maakt deze versie een plek in de lijst waard. De vocalen van Marvin gaan de hoogte in terwijl de muziek de emoties opdrijven.
I know a man ain't supposed to cry
But these tears I can't hold inside
Losin' you would end my life you see
'Cause you mean that much to me
1969. Daft Punk - One More Time
Album: Discovery
Deze dance klassieker van Discovery brengt me terug naar jeugdige tijden. De geanimeerde muziekvideo van Interstella 5555 doet de funky sound recht. De auto-tuned vocalen deden bij dit nummer juist het positieve ervan naar voren brengen.
1968. Jon Secada - Just Another Day
Jaar: 1992
Album: Jon Secada
Just Another Day van de Cubaanse Secada heb ik altijd al een mooi nummer gevonden door de invloeden vanuit de Latijns-Amerikaanse muziek.
Making the time
Find the right lines
To make you stay forever
What do I have to tell you
1967. The Stranglers - Strange Little Girl
Album: The Collection 1977-1982
The Stranglers brachten door hun carrière een aantal schitterende nummers uit. Strange Little Girl voert vanuit een rustige opbouw toe naar de klanken van de Harpsichord die we ook kennen uit andere nummers van de band. Juist deze twee kanten maken het nummer zo interessant.
Walking home in her wrapped up world
She survived but she's feeling old
'Cuz she found all things cold
1966. Colin Blunstone - I Don't Believe in Miracles
Jaar: 1972
Album: Ennismore
Colin Blunstone kennen we vooral van zijn werk met The Zombies. Solo heeft hij met Ennismore een mooi album afgeleverd, waar ook het nummer I Don't Believe in Miracles op te vinden is.
And I believe there's song when there's someone
Who's going to light the way when things go wrong
The bullet that shot me down was from your gun
Life's a turn around from your song
1965. Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix)
Album: Collected Works
Een tranceklassieker uit de begintijd van deze muziekstijl. Voor die tijd een voorloper in de ontwikkeling met nieuwe technieken en een strakke uitwerking. Rank 1 gaf er nog een extra glans aan.
1964. Steven Wilson - Salvaging
Album: Insurgentes
Steven Wilson had zijn muzikale kwaliteiten al lang bewezen met zijn projecten Porcupine Tree en Blackfield. In zijn solocarrière is hij vrolijk doorgegaan met het afleveren van de meest indrukwekkende albums. Salvaging heeft een strakke baslijn van niemand minder dan Tony Levin (King Crimson). De muzikale opbouw is weer eens tot in de perfectie uitgevoerd en drijft je het muzikale universum in.
Robbers appoint at making you trust,
you live in a lie, the pain in the dust.
God always shouts and you always kick,
Through passionless hours.
Yeah you make me feel sick.
1963. Richard Harris - MacArthur Park
Album: A Tramp Shining
Jimmy Web schreef dit nummer dat uiteindelijk door Richard Harris werd opgenomen. Het verhaal van MacArthur Park en die liefdesrelatie die door het nummer heen loopt zijn gesplitst in vier delen. De variatie in snelheid en de klassieke inslag maken het tot een wonderschoon geheel.
MacArthur's Park is melting in the dark
All the sweet, green icing flowing down
Someone left the cake out in the rain
1962. The Beatles - Why Don't We Do It In The Road
Album: The Beatles (White Album)
Eén van de nummers met de kortste speelduur uit de lijst is afkomstig van The Beatles. Paul McCartney schreef het nummer en neemt de vocalen voor zijn rekening. Het bluesy nummer is geschreven naar aanleiding van twee apen die op de straat de liefde bedreven.
1961. Neil Young - Transformer Man
Daar hebben we Neil weer met een ander nummer van zijn album Trans. De vocoder doet zijn werk en Neil vertelt de transformatie die je doormaakt in je leven. Nu zal het een tijd rustig blijven in de lijst met werk van ome Neil.
Transformer man
Still in command
You're eyes are shining on a beam
Through the galaxy of love
0
geplaatst: 27 augustus 2015, 12:49 uur
1960. Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways (Phase One)
Jaar: 1995
Album: The Sky Moves Sideways
De beginjaren van Porcupine Tree waren nog vrij experimenteel en albums van constant hoge kwaliteit wisselden elkaar nog niet af zoals na 2000. Op The Sky Moves Sideways zijn duidelijk invloeden vanuit de space rock, dance en ons welbekend Pink Floyd te vinden. Ruim een kwartier wordt je meegezogen in een ruimtereis waar geen einde aan lijkt te komen.
We lost the skyline
We stepped right off the map
Drifted in to blank space
And let the clocks relapse
1959. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road
Jaar: 2010
Album: Down the Way
De broer en zus uit de familie Stone raakte vanaf hun debuutalbum de juiste snaar. Yellow Brick Road van hun tweede album Down the Way is een emotionele parel met de hoge zang van Angus Stone. Het nummer ontwikkeld zich naar het muzikale tweede gedeelte met een ontspannende gitaarsolo.
Just a spoon full of sugar makes the medicine go down
Sweet Mary Jane, won't you lay me down?
Lost my heart in California, lost my mind
Shot me down with a revolver, got me high
1958. Harry Nilsson - Together
Album: Aerial Ballet
Nilsson ging op zijn tweede album vrolijk door met waar hij mee bezig was, liedjes schrijven over alledaagse onderwerpen. Liefdesverdriet in zijn vrolijkste vorm.
Life isn't easy when two are divided and one has decided
To bring down the curtain and one thing's for certain,
There's nothing to keep them together.
1957. Queen - Keep Yourself Alive
Jaar: 1973
Album: Queen
Bij de rockgoden van Queen ging het er in de begintijd nog vrij stevig aan toe. Dit leverde twee geweldige krakers op (Queen I & II). Keep Yourself Alive van het eerste album toont direct het zangtalent van Mercury. Brian May gooit er een stevig gitaargeluid in en Roger Taylor zwaait gevaarlijk op zijn drums.
But if I crossed a million rivers
And I rode a million miles
Then I'd still be where I started
Bread and butter for a smile
1956. Blind Lemon Jefferson - Matchbox Blues
Jaar: 1927
Album: King of the Country Blues
Father of the Texas Blues, zo wordt de Amerikaan Blind Lemon Jefferson ook wel genoemd. De blinde zanger heeft een unieke speelstijl en bracht een ander geluid voort vergeleken met andere bluesmuzikanten van zijn generatie. Matchbox Blues uit 1927 is één van de oudste nummers uit de lijst.
Standin' here wond'rin', would a match box hold my clothes,
I's settin' here wond'rin', would a match box hold my clothes,
I ain't got so many matches but I got so far to go.
1955. Bee Gees - To Love Somebody
Jaar: 1967
Album: Bee Gees' 1st
De gebroeders Gibb begonnen aan een uiterst succesvolle carrière, waarin To Love Somebody van grote waarde was. Het bombastische geluid vormt de opmars van dit prachtige liefdesnummer.
There's a light
A certain kind of light
That never shone on me
I want my life to be lived with you
1954. Robert Palmer - Bad Case of Loving You (Doctor, Doctor)
Album: Secrets
Het nummer van Moon Martin werd een jaar later door Robert Palmer al een nieuw leven ingeblazen. Een simpel maar effectief liefdesnummer.
Doctor, doctor, give me the news
I've got a bad case of lovin' you
No pill's gonna cure my ill
1953. Crowded House - Into Temptation
Jaar: 1988
Album: Temple of Low Men
Na Split Enz gingen de gebroeders Finn elk hun eigen weg. Crowded House met Neil aan het front had in 1988 een hit met Into Temptation. Het orkest voert de emoties op met de stem van Neil op kop.
In a muddle of nervous words
Could never amount to betrayal
The sentence is all my own
The price is to watch it fail
1952. Opus - Live is Life
Jaar: 1985
Album: Live is Life
Ik ga hier waarschijnlijk geen lezers mee winnen, maar heb altijd al een zwak voor deze meezinger gehad. Lekker simpel, maar och zo effectief.
When we all give the power
we all give the best.
Every minute of an hour
don't think about a rest.
1951. Herman Van Veen - Toveren
Album: Rode Wangen
Herman is een veelzijdig persoon die een niet te onderschatten hoeveelheid muziek heeft gemaakt. Toveren creëert een jongensdroom waarin alles mogelijk is. De warme stem van Herman houdt het geheel bij elkaar, ondersteunt door een kinderkoor.
Maar voor een toverspreuk van kwaliteit
ben je zomaar 1000 gulden kwijt
en naar een beetje toverboek
ben je toch wel 50 jaar op zoek
Jaar: 1995
Album: The Sky Moves Sideways
De beginjaren van Porcupine Tree waren nog vrij experimenteel en albums van constant hoge kwaliteit wisselden elkaar nog niet af zoals na 2000. Op The Sky Moves Sideways zijn duidelijk invloeden vanuit de space rock, dance en ons welbekend Pink Floyd te vinden. Ruim een kwartier wordt je meegezogen in een ruimtereis waar geen einde aan lijkt te komen.
We lost the skyline
We stepped right off the map
Drifted in to blank space
And let the clocks relapse
1959. Angus & Julia Stone - Yellow Brick Road
Jaar: 2010
Album: Down the Way
De broer en zus uit de familie Stone raakte vanaf hun debuutalbum de juiste snaar. Yellow Brick Road van hun tweede album Down the Way is een emotionele parel met de hoge zang van Angus Stone. Het nummer ontwikkeld zich naar het muzikale tweede gedeelte met een ontspannende gitaarsolo.
Just a spoon full of sugar makes the medicine go down
Sweet Mary Jane, won't you lay me down?
Lost my heart in California, lost my mind
Shot me down with a revolver, got me high
1958. Harry Nilsson - Together
Album: Aerial Ballet
Nilsson ging op zijn tweede album vrolijk door met waar hij mee bezig was, liedjes schrijven over alledaagse onderwerpen. Liefdesverdriet in zijn vrolijkste vorm.
Life isn't easy when two are divided and one has decided
To bring down the curtain and one thing's for certain,
There's nothing to keep them together.
1957. Queen - Keep Yourself Alive
Album: Queen
Bij de rockgoden van Queen ging het er in de begintijd nog vrij stevig aan toe. Dit leverde twee geweldige krakers op (Queen I & II). Keep Yourself Alive van het eerste album toont direct het zangtalent van Mercury. Brian May gooit er een stevig gitaargeluid in en Roger Taylor zwaait gevaarlijk op zijn drums.
But if I crossed a million rivers
And I rode a million miles
Then I'd still be where I started
Bread and butter for a smile
1956. Blind Lemon Jefferson - Matchbox Blues
Jaar: 1927
Album: King of the Country Blues
Father of the Texas Blues, zo wordt de Amerikaan Blind Lemon Jefferson ook wel genoemd. De blinde zanger heeft een unieke speelstijl en bracht een ander geluid voort vergeleken met andere bluesmuzikanten van zijn generatie. Matchbox Blues uit 1927 is één van de oudste nummers uit de lijst.
Standin' here wond'rin', would a match box hold my clothes,
I's settin' here wond'rin', would a match box hold my clothes,
I ain't got so many matches but I got so far to go.
1955. Bee Gees - To Love Somebody
Jaar: 1967
Album: Bee Gees' 1st
De gebroeders Gibb begonnen aan een uiterst succesvolle carrière, waarin To Love Somebody van grote waarde was. Het bombastische geluid vormt de opmars van dit prachtige liefdesnummer.
There's a light
A certain kind of light
That never shone on me
I want my life to be lived with you
1954. Robert Palmer - Bad Case of Loving You (Doctor, Doctor)
Album: Secrets
Het nummer van Moon Martin werd een jaar later door Robert Palmer al een nieuw leven ingeblazen. Een simpel maar effectief liefdesnummer.
Doctor, doctor, give me the news
No pill's gonna cure my ill
1953. Crowded House - Into Temptation
Jaar: 1988
Album: Temple of Low Men
Na Split Enz gingen de gebroeders Finn elk hun eigen weg. Crowded House met Neil aan het front had in 1988 een hit met Into Temptation. Het orkest voert de emoties op met de stem van Neil op kop.
In a muddle of nervous words
Could never amount to betrayal
The sentence is all my own
The price is to watch it fail
1952. Opus - Live is Life
Jaar: 1985
Album: Live is Life
Ik ga hier waarschijnlijk geen lezers mee winnen, maar heb altijd al een zwak voor deze meezinger gehad. Lekker simpel, maar och zo effectief.
When we all give the power
we all give the best.
Every minute of an hour
don't think about a rest.
1951. Herman Van Veen - Toveren
Album: Rode Wangen
Herman is een veelzijdig persoon die een niet te onderschatten hoeveelheid muziek heeft gemaakt. Toveren creëert een jongensdroom waarin alles mogelijk is. De warme stem van Herman houdt het geheel bij elkaar, ondersteunt door een kinderkoor.
Maar voor een toverspreuk van kwaliteit
ben je zomaar 1000 gulden kwijt
en naar een beetje toverboek
ben je toch wel 50 jaar op zoek
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 27 augustus 2015, 18:12 uur
Yellow brick road

Maar wel veeeels te laag

Maar wel veeeels te laag

0
geplaatst: 28 augustus 2015, 12:02 uur
1950. Fleet Foxes - He Doesn't Know Why
Album: Fleet Foxes
De band Fleet Foxes brak in 2008 door met hun debuutalbum. De meerstemmige zang en het gebruik van instrumenten zoals de mandoline zorgen voor een geluid dat eerder uit de jaren zeventig lijkt te komen. De sfeervolle folkmuziek zorgt op He Doesn't Know Why voor een mooi samenspel met de zang.
Penniless & tired with your hair grown long
I was looking at you there and your face looked wrong
memory is a fickle siren's song I didn't understand
1949. Live - Lightning Crashes
Album: Throwing Copper
De band van Ed Kowalczyk heeft nooit echt kunnen binnenvaren in mijn muzikale universum. Lightning Crashes is een nummer waar ik dan weer wel waardering voor heb. Het wonderschone begin van het nummer bouwt zich op naar het punt der ontlading. Een nieuw levenslicht, terwijl bij een ander het licht langzaam uit gaat.
Lightning crashes a new mother cries
Her placenta falls to the floor
The angel opens her eyes
The confusion sets in
Before the doctor can even close the door
1948. The Beatles - I'm Down
Album: Rock 'n' Roll Music Volume 2
Het b-kantje van de single Help is een puur rock 'n' roll nummer. Een mooie orgelsolo van John en de hoge schreeuwen van Paul.
You tell lies thinking I can't see
You can't cry 'cause you're laughing at me
I'm down
I'm really down
1947. Slade - Cum On Feel The Noize
Album: Sladest
De glamrock band Slade was succesvol begin jaren zeventig met onder andere Cum On Feel The Noize.
So cum on feel the noize,
Girls grab the boys
We get wild, wild, wild
1946. Queen - 39
Jaar: 1975
Album: A Night at the Opera
Het 39ste nummer van Queen, afkomstig van de klassieker A Night at the Opera. In het nummer geschreven door Brian May maken we een ruimtereis, waar bij terugkomst de aarde al honderd jaar verder is. Een fijn maar klein ritmisch nummer.
Don't you hear my call though you're many years away
Don't you hear me calling you
Write your letters in the sand for the day I take your hand
In the land that our grandchildren knew
1945. Rank 1 - Airwave (Original Mix)
Album: Symsonic
Airwave betekende de doorbraak van het Nederlandse producersduo Rank 1. De original mix is nog net even wat krachtiger dan de single versie.
1944. Lead Belly - Black Betty
Jaar: 1939
Album: Negro Sinful Songs
Lead Belly mag zich rekenen tot één van de meest invloedrijke artiesten uit de muziekgeschiedenis. De blues en folk artiest bracht vanaf de jaren dertig een grote hoeveelheid nummers uit, waaronder de klassieker Black Betty. Terwijl de betekenis van het nummer verschillende kanten beslaat, gaat het waarschijnlijk over een fles drank. De a capella versie van Lead Belly is één van de eerste opnames van het nummer. Later maakte tal van artiesten een cover van dit nummer.
Oh, black betty (bam-ba-lam)
Whoa, black betty (bam-ba-lam)
She really gets me high (bam-ba-lam)
You know that's no lie (bam-ba-lam)
1943. Hans Zimmer - Cornfield Chase
Jaar: 2014
Album: Interstellar
Hans Zimmer is één van de grote filmcomponisten aller tijden en behoort tot mijn favorieten. In de vorig jaar verschenen film Interstellar bracht zijn muziek de ruimtereis angstig dichtbij. Op Cornfield Chase bevinden we ons nog op de grond en worden we voortgedreven door de maisvelden op sferische orgelmuziek en de klanken van het grote symfonische orkest.
1942. Roxy Music - Love Is The Drug
Album: Siren
Op het vijfde album van Bryan Ferry's Roxy Music vinden we het welbekende Love Is The Drug.
Aggravated spare for days
I troll down town, the red light place
Jump up bubble up, what's in store
Love is the drug and I need to score
1941. Sailor - A Glass Of Champagne
Album: Trouble
De Britse band Sailor had gedurende de jaren zeventig enkele hits waaronder A Glass Of Champagne. Het vrolijk aandoende nummer kent een aangenaam pianoriedeltje en samenzang.
I've got the music, I've got the lights
You've got the figure full of delights
Let's get together the two of us
Over a glass of champagne.
Album: Fleet Foxes
De band Fleet Foxes brak in 2008 door met hun debuutalbum. De meerstemmige zang en het gebruik van instrumenten zoals de mandoline zorgen voor een geluid dat eerder uit de jaren zeventig lijkt te komen. De sfeervolle folkmuziek zorgt op He Doesn't Know Why voor een mooi samenspel met de zang.
Penniless & tired with your hair grown long
I was looking at you there and your face looked wrong
memory is a fickle siren's song I didn't understand
1949. Live - Lightning Crashes
Album: Throwing Copper
De band van Ed Kowalczyk heeft nooit echt kunnen binnenvaren in mijn muzikale universum. Lightning Crashes is een nummer waar ik dan weer wel waardering voor heb. Het wonderschone begin van het nummer bouwt zich op naar het punt der ontlading. Een nieuw levenslicht, terwijl bij een ander het licht langzaam uit gaat.
Lightning crashes a new mother cries
Her placenta falls to the floor
The angel opens her eyes
The confusion sets in
Before the doctor can even close the door
1948. The Beatles - I'm Down
Album: Rock 'n' Roll Music Volume 2
Het b-kantje van de single Help is een puur rock 'n' roll nummer. Een mooie orgelsolo van John en de hoge schreeuwen van Paul.
You tell lies thinking I can't see
You can't cry 'cause you're laughing at me
I'm down
I'm really down
1947. Slade - Cum On Feel The Noize
Album: Sladest
De glamrock band Slade was succesvol begin jaren zeventig met onder andere Cum On Feel The Noize.
So cum on feel the noize,
Girls grab the boys
We get wild, wild, wild
1946. Queen - 39
Album: A Night at the Opera
Het 39ste nummer van Queen, afkomstig van de klassieker A Night at the Opera. In het nummer geschreven door Brian May maken we een ruimtereis, waar bij terugkomst de aarde al honderd jaar verder is. Een fijn maar klein ritmisch nummer.
Don't you hear my call though you're many years away
Don't you hear me calling you
Write your letters in the sand for the day I take your hand
In the land that our grandchildren knew
1945. Rank 1 - Airwave (Original Mix)
Album: Symsonic
Airwave betekende de doorbraak van het Nederlandse producersduo Rank 1. De original mix is nog net even wat krachtiger dan de single versie.
1944. Lead Belly - Black Betty
Jaar: 1939
Album: Negro Sinful Songs
Lead Belly mag zich rekenen tot één van de meest invloedrijke artiesten uit de muziekgeschiedenis. De blues en folk artiest bracht vanaf de jaren dertig een grote hoeveelheid nummers uit, waaronder de klassieker Black Betty. Terwijl de betekenis van het nummer verschillende kanten beslaat, gaat het waarschijnlijk over een fles drank. De a capella versie van Lead Belly is één van de eerste opnames van het nummer. Later maakte tal van artiesten een cover van dit nummer.
Oh, black betty (bam-ba-lam)
Whoa, black betty (bam-ba-lam)
She really gets me high (bam-ba-lam)
You know that's no lie (bam-ba-lam)
1943. Hans Zimmer - Cornfield Chase
Jaar: 2014
Album: Interstellar
Hans Zimmer is één van de grote filmcomponisten aller tijden en behoort tot mijn favorieten. In de vorig jaar verschenen film Interstellar bracht zijn muziek de ruimtereis angstig dichtbij. Op Cornfield Chase bevinden we ons nog op de grond en worden we voortgedreven door de maisvelden op sferische orgelmuziek en de klanken van het grote symfonische orkest.
1942. Roxy Music - Love Is The Drug
Album: Siren
Op het vijfde album van Bryan Ferry's Roxy Music vinden we het welbekende Love Is The Drug.
Aggravated spare for days
I troll down town, the red light place
Jump up bubble up, what's in store
Love is the drug and I need to score
1941. Sailor - A Glass Of Champagne
Album: Trouble
De Britse band Sailor had gedurende de jaren zeventig enkele hits waaronder A Glass Of Champagne. Het vrolijk aandoende nummer kent een aangenaam pianoriedeltje en samenzang.
I've got the music, I've got the lights
You've got the figure full of delights
Let's get together the two of us
Over a glass of champagne.
0
geplaatst: 28 augustus 2015, 12:22 uur
Weeral een fijne update Hugo 
Topnummers van RM en Live vooral.

Topnummers van RM en Live vooral.
* denotes required fields.