MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Platendraaier Top 2000

zoeken in:
1640. Mark Lanegan Band - Bleeding Muddy Water
Jaar: 2012
Album: Blues Funeral

Mark Lanegan heeft de laatste tientallen jaren met vele muzikanten samen gewerkt, maar straalt toch vooral zijn kracht uit in zijn eigen band. In Blues Funeral daalt hij diep af door de blues. Bleeding Muddy Water heeft de vuile klanken waarop de stem van Mark precies past. Bij vlagen scherp en donker en dan weer ongestructureerd en bloedmooi.

muddy water
celestial flood
you know i feel you
in my iron lung

1639. J.J. Cale - Call Me The Breeze
Jaar: 1971
Album: Naturally

De invloedrijke Amerikaanse muzikant JJ Cale staat bekend om zijn bijdrage in de ontwikkeling van de Tulsa sound. Het harmonieuze geheel van gitaarklanken en zang stralen door in de blues van The Breeze.

Well, they call me the breeze
I keep rollin' down the road
Yeah, they call me the breeze
I keep rollin' down the road
I ain't got me nobody
I ain't carry no heavy load

1638. Radiohead - How to Disappear Completely
Jaar: 2000
Album: Kid A

Radiohead weet op Kid A op unieke wijze de elektronische muziek en jazz te vermengen in hun meer rock-georiënteerde stijl. De strijkers die de achtergrond bedekken met muziek worden in de emotievolle zang van Thom Yorke naar de invloeden van de jazz gedreven.

Strobe lights and blown speakers
Fireworks and hurricanes
I'm not here
This isn't happening

1637. Queen - Too Much Love Will Kill You
Jaar: 1992
Album: Made in Heaven

Too Much Love Will Kill You is een nummer van de hand van gitarist Brian May en ook het eerst opgenomen door hem voor zijn solowerk Back to the Light. Na de dood van Mercury kwam zijn versie terecht op het album Made in Heaven. De vocale kracht van Freddie komt tot zijn volle glorie in de power ballad. Brian May eert met zijn aangrijpende gitaarspel de grote muzikant op geslaagde wijze.

I'm just the pieces of the man I used to be
too many bitter tears are raining down on me.
I'm far away from home
and I've been facing this alone

1636. R.E.M. - Losing My Religion
Jaar: 1991
Album: Out of Time

Met de mandoline klanken van Peter Buck voert Michael Stipe je de overpeinzingen binnen de liefde in. De strijkers voeren het toegankelijke geheel naar de diepere gedachten toe.

Every whisper
Of every waking hour
I'm choosing my confessions
Trying to keep an eye on you

1635. The Guess Who - Share The Land
Jaar: 1970
Album: Share The Land

Met het vertrek van gitarist Randy Bachman stelde The Guess Who twee nieuwe gitaristen. Het titelnummer leunt vooral op de zang van Burton Cummings. Het samenzijn wordt in de vrolijke noten ten gehore gebracht.

Did you pay your dues, did you read the news
This morning when the paper landed in your yard?
Do you know their names, can you play their games
Without losing track and coming down a bit too hard?

1634. Howlin' Wolf - Little Red Rooster
Jaar: 1961
Album: Howlin' Wolf

The Red Rooster is een bluesklassieker van Willie Dixon en het eerst vertolkt door Howlin' Wolf. Met zijn Chicago blues brengt hij de gronden van de Mississippi delta aan het trillen. Het ontstaan van The Rooster gaat zelfs nog verder terug tot in de jaren twintig.

If you see my little red rooster
Please drag him home
If you see my little red rooster
Please drag him home
There's been no peace in the barnyard
Since the little red rooster been gone

1633. Foghat - Slow Ride
Jaar: 1975
Album: Fool for the City

De Engelse rockband Foghat kende zijn grootste successen in de jaren zeventig. De Slow Ride voert zich op de funky klanken van de basgitaar en het bluesy gitaarspel. De acht minuten versie kent een aantal krachtige versnellingen waar de gitaarsolo's zich een weg banen door het ontspoorde geheel.

Slow down, go down
Got to get your lovin' one more time
Hold me, roll me
Slow ridin' woman, you're so fine

1632. Frank Sinatra - New York, New York
Jaar: 1980
Album: Trilogy

Afkomstig van Martin Scorsese's film New York, New York en origineel gezongen door Liza Minnelli. Frank brengt je in de bombast van het orkest terug in de tijd naar de stad waar alles mogelijk is.

Start spreading the news
I am leaving today
I want to be a part of it
New York, New York

1631. Elton John - Rocket Man
Jaar: 1972
Album: Honky Chateau

Rocket Man gaat met zijn klanken van David Bowie's Space Oddity in op het verhaal van The Illustrated Man van Ray Bradbury. Met Elton's pianospel, de toevoeging van de synths en slide gitaar brengen de klanken de Marsmissie van de astronaut in beeld. De eenzaamheid ver van de aarde is voelbaar maar de raketman voert gewoon zijn werk uit.

Mars ain't the kind of place to raise your kids
In fact it's cold as Hell
And there's no one there to raise them if you didn't
And all this science, I don't understand
It's just my job, five days a week
A rocket man, a rocket man

laxus11 schreef:
NY State Of Mind Vind ik een van z'n beste nummers
Vind ik zelf inderdaad ook één van de betere Nas nummers .

1630. The Rolling Stones - She's A Rainbow
Jaar: 1967
Album: Their Satanic Majesties Request

Met de pianoklanken en de strijkers voert She's A Rainbow door de kleurlandschappen van de muziek van The Stones. Afkomstig van hun meest psychedelische album Their Satanic Majesties, waar de mellotron en percussie zwaar op vertegenwoordigd zijn. Ook hier voert het slotgedeelte door een vervreemd geheel.

Have you seen her all in gold?
Like a queen in days of old
She shoots colors all around
Like a sunset going down
Have you seen a lady fairer?

1629. Elvis Presley - Always On My Mind
Album:

Het countrynummer dat eerst vertolkt werd door Brenda Lee en Gwen McCrae krijgt in de versie van
Elvis wat emotionele diepgang met het orkest en de warme zang. De pure schoonheid van liefdesuitingen.

Tell me, tell me that your sweet love hasn't died
Give me, give me one more chance
To keep you satisfied, satisfied
Little things I should have said and done
I just never took the time

1628. The Beatles - Day Tripper
Jaar: 1965
Album: Yesterday...and Today

Het Lennon–McCartney nummer met zijn dubbele betekenis en zijn ritmische gitaarritme. Daarnaast de krachtige harmonieën in zang.

Tried to please her, she only played one night stands
Tried to please her, she only played one night stands now
She was a day tripper, a Sunday driver yeah
It took me so long to find out, and I found out

1627. Queen - The Prophet's Song
Album: A Night at the Opera

Langste nummer met zang van mijn favoriete Queen album A Night at the Opera. De progrock doet zich aan in dit complexe nummer vol harmonieën in zang en instrumentatie. De hevige klanken worden afgewisseld met melodieuze gitaarsolo’s en klanken van de koto.

He told of death as a bone white haze
Taking the lost and the unloved babe
Late too late all the wretches run
These kings of beasts now counting their days.

1626. Tears For Fears - Shout
Jaar: 1985
Album: Songs from the Big Chair

De synths slaan hevig om zich heen in een samenkomen van bellen en percussie. De stem van het volk laat zich horen in de politieke kwesties, ondersteunt door een tekort aan argumentatie. Naast de elektronische klanken zit er ook nog een stevige gitaarsolo in van Orzabal.

They gave you life
And in return you gave them hell
As cold as ice
I hope we live to tell the tale

1625. Neil Young - Song X
Jaar: 1995
Album: Mirror Ball

De samenwerking met de mannen van Pearl Jam leverde met Mirror Ball een vrij krachtig, maar op productioneel vlak een wat minder geslaagd geheel op. Met song X dat in zijn harmonieën en dubbele gitaarlagen een woeste golf aan geweld teweeg brengt.

Romeo and Juliet
The doctor and his case
Without a plan they left the van
And there were laid to waste

1624. Led Zeppelin - Rock And Roll
Album: Led Zeppelin IV

Rock And Roll komt van de albumklassieker IV en brengt je terug naar de rock 'n' roll. De stevige bluesrock drijft op het snelle ritme dat wordt gevormd door de drums en piano. Jimmy Page knalt heerlijk door het ritme heen met zijn gitaar en Robert zet zijn vocalen op scherp.

Seems so long since we walked in the moonlight,
Making vows that just can't work right.
Open your arms, opens your arms,
Open your arms, baby, let my love come running in.

1623. The Smashing Pumpkins - Bullet with Butterfly Wings
Album: Mellon Collie and the Infinite Sadness

The world is a vampire zingt Billy Corgan op de herhalende baslijn en het ondersteunende drumspel. Uiteraard is het even wachten voordat het hevige gitaargeluid de macht overneemt.

The world is a vampire, sent to drain
Secret destroyers, hold you up to the flames
And what do I get, for my pain?
Betrayed desires, and a piece of the game

1622. Steven Wilson - Deform to Form a Star
Jaar: 2011
Album: Grace for Drowning

Na zijn hoogstaande werk met Porcupine Tree ging Steven in zijn solocarrière door met het maken van oogverblindende juweeltjes. Deform to Form a Star komt van zijn tweede album en opent in alle rust met het pianospel van Jordan Rudess. De warme zang van Steven roept de mensen op om zich te herenigen en blijft de rust behouden in de kracht van de gitaren en mellotron.

Crawl into your arms
Become the night forever
Coiled and close, the moment froze
Deform to form a star
Here on earth together
I got time to share and a well used stare

1621. John Ottman - Hope (Xavier's Theme)
Jaar: 2014
Album: X-Men: Days of Future Past

Terug naar de muziek uit de filmwereld, met de soundtrack van de succesvolle film X-Men: Days of Future Past. Het kunststukje van John Ottman bouwt zich met de pianoklanken op in de muzikaliteit van het orkest en de synths. Het brengt een machtige laag aan geluid teweeg, die daarnaast nog eens prima bij het verhaal van de film past.

1620. Neu! - Hallogallo
Album: Neu!

De krautrockers van Neu! weten zich met Hallogallo diep de muzieklandschappen in te werken. Met invloeden uit de elektronische muziek en de spacerock worden de gitaareffecten de lucht in gewerkt.

1619. John Lee Hooker - Shake It Baby
Jaar: 1962
Album: It Serves You Right to Suffer

Eerste notering van de Amerikaanse bluesgigant John Lee Hooker, met zijn swingende Shake It Baby. Zijn blues op de jazzy ondergrond laten het vrouwelijk schoon hevig schudden.

You're cookin' when you jive
Honey, you're workin'
You've got the pots on
And the gas workin' high

1618. Men At Work - Down Under
Jaar: 1981
Album: Business as Usual

Het verlies van de schoonheid van The Land Down Under komt ter sprake in het nummer van Men At Work. Het melodieuze geheel wordt gevormd door de fluit, gitaren en de percussie.

Do you come from a land down under
Where women glow and men plunder
Can't you hear, can't you hear the thunder
You better run, you better take cover.

1617. Paul McCartney & Wings - With A Little Luck
Jaar: 1978
Album: London Town

Terug naar het Londen uit de jaren zeventig in de liefdesexplosie van With a Little Luck. De synths en het gitaarspel vermengen zich in de verbinding van de gevleugelde Paul. Een fijn en klankrijk nummer.

With a little push we could set it off
We can send it rocketing skywards
With a little love we could shake it up
Don't you feel the comet exploding?

1616. Green Day - When I Come Around
Jaar: 1994
Album: Dookie

Op het succesvolle Dookie vinden we onder andere When I Come Around. Met zijn ontspannende basriff gaat Billie Joe Armstrong in op zijn liefdesverdriet, waarbinnen de gitaren en drums de macht overnemen.

Well, I heard it all before, so don't knock down my door
I'm a loser and a user so I don't need no accuser
To try and slag me down because I know you're right

1615. John Hiatt - Long Time Comin'
Album: Terms of My Surrender

John Hiatt is op zijn oude dag lekker op dreef met albums als Dirty Jeans and Mudslide Hymns, Mystic Pinball en het vorig jaar verschenen Terms of My Surrender. Zowel in zijn gitaarspel als in zijn krakerige stem vloeien de emoties van zijn levensloop samen.

All this time the wheels been turnin', turnin' like a screw
Down some roads of silver and gold but I could never find you
Been livin' my life like a lonesome whistle blowin', now I can't turn back
Friend of mine said a long time comin', comin' down the track

1614. MC5 - Kick Out the Jams
Jaar: 1969
Album: Kick Out the Jams

Het controversiële van de machtige live sound MC5 breekt zich door de punk- en garage rock van hun snoeiharde muziek. Alhoewel de teksten weinig van doen hadden met de tijden van revolutie zijn ze hier later toch vaak aan gelinkt.

Yes, I'm startin' to sweat
You know my shirt's all wet
What a feelin' and the sound that abounds
And resounds and rebounds off the ceiling

1613. The Kinks - A Well Respected Man
Album: Kinkdom

De tekstuele hoogstandjes van Ray Davies hebben me altijd gegrepen en dat gebeurd ook zeker in de klassenvergelijkingen van A Well Respected Man. Het ritmische geheel voert het ego van de hogere klassen aan.

And he likes his own backyard,
And he likes his fags the best,
'Cause he's better than the rest,
And his own sweat smells the best,
And he hopes to grab his father's loot,
When Pater passes on.

1612. George Harrison - Dark Horse
Jaar: 1974
Album: Dark Horse

De kritieken op de documentaire Living in the Material World waren niet mals, maar George wist krachtig terug te slaan in zijn Dark Horse. Tekstueel genietbaar en melodieus in zijn fluit- en gitaarklanken.

I'm a dark horse running on a dark race course
I'm a blue moon since I stepped out of the womb
I've been a cool jerk just looking for the source
I'm a dark horse

1611. Boris - Feedbacker 2
Jaar: 2003
Album: Boris at Last -Feedbacker-

Nee, ik heb het hier gelukkig niet over één of andere Boris die het tweede seizoen van Idols won. Een stuk hoogstaander is het werk van de Japanse geluidskunstenaars van de band Boris. Het experimentele geheel voert zich door zowel de drones, synths als de zwaar beladen gitaaruitspattingen heen. Krachtige opbouw die uitmunt in wreed geweld.

1610. Eagles - New Kid In Town
Jaar: 1976
Album: Hotel California

De eerste notering van de Amerikaanse Eagles in deze lijst. De Mexicaanse klanken voeren door het aantreden van een nieuwe succesvolle act in de muziek. Prachtig in zijn muzikale rust en vocale harmonieën.

There's talk on the street; it sounds so familiar
Great expectations, everybody's watching you
People you meet, they all seem to know you
Even your old friends treat you like you're something new

1609. Meat Loaf - Bat Out Of Hell
Jaar: 1977
Album: Bat Out of Hell

Afkomstig van het gelijknamige album voert het gehaktbrood zich door de hardnekkige klanken van piano's, gitaren en synths heen. De ultieme crash krijgt zijn aandacht in het vocale werk van de teksten van Jim Steinman.

The sirens are screamin'
And the fires are howlin'
Way down in the valley tonight
There's a man in the shadows
With a gun in his eye
And a blade shinin' oh so bright

1608. The Hollies - Long Cool Woman (In A Black Dress)
Album: Distant Light

In de stijl van Creedence Clearwater Revival zoeken The Hollies naar de vrouw in de lange jurk. Allan Clarke imiteert John Fogerty op geslaagde wijze.

Bootlegging boozer on the west side
Full of people who are doing wrong
Just about to call up the DA man
When I heard this woman sing a song

1607. Blondie - Call Me
Album: American Gigolo

Debbie Harry floreert in de soundtrack van Giorgio Moroder met Call Me. Met de synths en gitaarklanken rolt ze door verschillende talen heen.

Color me your color, baby
Color me your car
Color me your color, darling
I know who you are
Come up off your color chart
I know where you're comin' from

1606. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
Jaar: 1999
Album: Ágætis Byrjun

Sigur Rós creëerde een ware parel met hun Ágætis Byrjun. De controversiële video zorgt voor een andere setting in de muzieklandschappen die de mannen teweeg brengen. De strijkers en piano's voeren zich naar een ontwricht einde toe.

ég læt mig líða áfram
í gegnum hausinn
hugsa hálfa leið
afturábak

1605. Blind Faith - Well All Right
Album: Well...All Right

De supergroep met onder andere Eric Clapton en Steve Winwood in de gelederen vinden we terug in de lijst met hun Well...All Right. Het nummer van Buddy Holly krijgt zijn bluesy klanken in het gitaarspel van de mannen en het funky ritme van Ginger Baker's drumspel.

Well all right so I've been foolish
Well all right let people know
'Bout the dreams and wishes that you dream
In the night when lights are low

1604. Jethro Tull - Bourée
Album: Stand Up

Gebaseerd op het muziekstuk Bourrée in E minor van componist Johann Sebastian Bach zorgen de mannen van Jethro Tull voor het muzikale hoogstandje van Stand Up. Uiteraard met de muzikale diepte van Ian Anderson in hun volkse setting.

1603. The Rolling Stones - Time Waits for No One
Album: It's Only Rock N Roll

Vooral opvallend wegens het langzame ritme en de echoënde gitaarklanken van Keith Richards en Mick Taylor's gitaarsolo. Een mooi klankenspel zorgt voor het verfijnde patroon.

Yes, star crossed in pleasure the stream flows on by
Yes, as we're sated in leisure, we watch it fly, yes
And time waits for no one, and it won't wait for me

1602. The Beach Boys - California Girls
Album: Summer Days (And Summer Nights!!)

De psychedelische setting van de Californië Sound vormt zich met orgelklanken en de vibrafoon. De harmonieën zorgen voor de vocale samensmelting tijdens de muzikale trip, waarbinnen de vrouwen ruim vertegenwoordigd zijn.

Well East coast girls are hip
I really dig those styles they wear
And the Southern girls with the way they talk
They knock me out when I'm down there

1601. Warren Zevon - Roland the Headless Thompson Gunner
Album: Excitable Boy

De Amerikaanse muzikant Warren Zevon bracht gedurende zijn carrière een aantal fraaie albums uit. Een van de nummers die er voor mij altijd uit springt is Roland the Headless Thompson Gunner. Op het pianospel gaat Warren in op de oorlogen waar Roland de grootse Thompson gunner deel van uitmaakte.

His comrades fought beside him - Van Owen and the rest
But of all the Thompson gunners, Roland was the best
So the CIA decided they wanted Roland dead
That son-of-a-bitch Van Owen blew off Roland's head

Een van de beste Stones nummers naar mij mening

1600. The Beatles - Love Me Do
Jaar: 1963
Album: Please Please Me

Daar is het eerste officiële singeltje van het viertal. Geschreven door Lennon en McCartney eind jaren vijftig. Kenmerkend om de mondharmonica, bespeeld door John. Uiteraard doordrenkt door de liefde, zoals dat de eerste jaren het geval was.

Love, love me do
You know I love you
I'll always be true
So please, love me do
Whoa, love me do

1599. Neil Young - Love And War
Jaar: 2010
Album: Le Noise

In 2010 was het verwijzende werk met producer Daniel Lanois een rustgevend muzikaal stuk. Love And War toont Neil op zijn kwetsbaarst. De liefde en oorlog waar de gebeden van mensen doorheen voeren komen tot uiting in het emotionele gitaarspel van Neil.

The saddest thing in the whole wide world
Is to break the heart of your lover
I made a mistake and I did it again
And we struggled to recover

1598. The Beatles - Don't Let Me Down (With Billy Preston)
Album: 1967-1970

Nogmaals de Beatles in de lijst, voordat het weer een tijdje stil wordt rondom het viertal. Opgenomen tijdens de sessies voor Let It Be en een liefdessong van John aan Yoko Ono. Met de klanken van de elektrische piano van Billy Preston en de harmonieuze zang.

I'm in love for the first time
Don't you know it's gonna last
It's a love that lasts forever
It's a love that has no past

1597. Bruce Springsteen - Working On A Dream
Jaar: 2009
Album: Working on a Dream

The Boss is de laatste jaren nog steeds flink op dreef in het uitbrengen van nieuwe albums. De ene wat verrassender dan de ander, maar altijd zijn er wel een paar mooie nummers op te vinden. Het melodieuze geheel vormt zich rondom de droom waar menig persoon zijn leven hard aan werkt. Om deze droom in vervulling te laten gaan kost tijd, maar levert veel moois op. De achtergrondvocalen, het klokkenspel en de gitaren laten de droom werkelijkheid worden.

I'm working on a dream
Though sometimes it feels so far away
I'm working on a dream
And how it will be mine someday

1596. Bing Crosby - White Christmas
Jaar: 1941
Album: White Christmas

Rond de kerst gaat het weer los in ons land met ladingen vol kersthits. Een enkeling kan op mijn goedkeuring rekenen, waaronder deze decennia-oude Irving Berlin klassieker. Het mooist in de versie van Bing Crosby, met zijn warme stemgeluid vormt hij het prachtige sneeuwlandschap waar je vanachter het raam naar kijkt.

I'm dreaming of a white Christmas
With every Christmas card I write
May your days be merry and bright
And may all your Christmases be white

1595. Townes Van Zandt - Pancho & Lefty
Album: The Late Great Townes van Zandt

Townes Van Zandt vult de countrymuziek in zijn wonderschone gitaarspel en het nummer gaat over de Mexicaanse bandiet Poncho en zijn compagnon Lefty. De klanken van de viool zetten het treurige verhaal in werking.

Lefty, he can't sing the blues
All night long like he used to.
The dust that Pancho bit down south
Ended up in Lefty's mouth

1594. Pentangle - Hunting Song
Album: Basket of Light

De Britse band Pentangle is nog steeds te weinig geprezen om hun fraaie folkmuziek. Niet alleen het percussiegebruik, klokkenspel en bas zetten hun muziek neer, maar zeker ook de prachtige zang van Jacqui McShee. Met grootheden als Bert Jansch aan het roer verwacht je ook niet anders dan een fraaie quest in hun verhalende muziek.

And there followed after ten kings and queens,
Laughing and joking, the white hart they'd seen
Blooded, running into the bushes.

1593. Opeth - The Drapery Falls
Jaar: 2001
Album: Blackwater Park

De vriendschapsvormen tussen Steven Wilson en Opeth's Mikael Åkerfeldt namen grotere vormen aan in hun eerste samenwerkingsverband. De stijl van Opeth is stukken minder hard dan op hun voorgaande werk. Uiteraard staan Steven's fraaie muzikale composities centraal in het gitaargeweld en de grunts van Åkerfeldt.

Spiralling to the ground below
Like Autumn leaves left in the wake to fade away
Waking up to your sound again
and lapse into the ways of misery

1592. Paul Simon - Graceland
Jaar: 1986
Album: Graceland

Simon's samenwerking met Zuid-Afrikaanse muzikanten resulteerde in het muzikale Graceland. De titeltrack voert zich naar Memphis met zijn fraaie klanken van percussie en gitaren.

The Mississippi Delta was shining
Like a National guitar
I am following the river
Down the highway
Through the cradle of the civil war

1591. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (come Up And See Me)
Album: The Best Years of Our Lives

Steve Harley staat aan het front van Cockney Rebel en beschrijft zijn gevoelens van de splitsing van zijn originele band op Make Me Smile. De harmonieën en de flamingo vinden hun weg in de de opgang van de oud-bandleden.

You've done it all, you've broken every code
And pulled the Rebel to the floor
You spoilt the game, no matter what you say
For only metal, what a bore
Blue eyes, blue eyes, how come you tell so many lies

1590. Tom Waits - Martha
Jaar: 1973
Album: Closing Time

Ik heb altijd moeite gehad om het werk van Tom te verteren. Uitzonderingen zijn er echter in de vorm van onder andere het wonderschone Martha. Het aangrijpende pianospel vormt het liefdesverdriet van Tom. Zijn kenmerkende zang vermengt zich met de violen tot een vervlogen traan.

And those were the days of roses, poetry and prose
And Martha all I had was you and all you had was me.
There was no tomorrows, we'd packed away our sorrows
And we saved them for a rainy day.

1589. H.P. Lovecraft - Wayfaring Stranger
Album: H.P. Lovecraft

De mannen van de band eren met de naam de horrorschrijver H. P. Lovecraft. De beangstigende omgeving is ook terug te vinden in hun muziek. Het nummer Wayfaring Stranger stamt uit de 19e eeuw en is een traditionele folk en gospel song. De psychedelische klanken van de vertolking van de band worden gevormd door orgels, gitaren en percussie. Het levensverhaal vormt zich in beangstigende setting van een onzekere toekomst.

I am a poor wayfaring stranger
Travelling through this world of woe;
And there's no sickness, toil, no danger
In that bright land to which I go.

1588. Soft Machine - Why Are We Sleeping
Jaar: 1968
Album: The Soft Machine

De pioniers uit de Canterbury scene van de jaren zestig, met de grootmeester Robert Wyatt op de drums. Het psychedelische klankenspektakel krijgt ondersteuning van de harmonieuze zang van de vrouwengroep The Cake. Krachtige ondertoon in de teksten op een melodieus geheel van orgels en drums.

It begins with a blessing, it ends with a curse
Making life easy by making it worse
My mask is my master, the trumpeter weeps
But his voice is so weak, as he speaks from his sleep

1587. Nick Drake - Place to Be
Album: Pink Moon

Eerste notering van onze welgeliefde singer-songwriter in de lijst. De herontdekking van deze muzikant heeft er toe geleid dat zijn treurige afloop nu in het teken mag staan van zijn krachtige en warme stemgeluid. De zwakte van zijn bestaan vormen een hand die uitgestoken wordt en hem weer doen lopen.

And I was green, greener than the hill
Where the flowers grew and the sun shone still
Now I'm darker than the deepest sea
Just hand me down, give me a place to be

1586. Iron Maiden - Man on the Edge
Album: The X Factor

Dat een nummer van Iron Maiden zonder het krachtige stemgeluid van Bruce Dickinson in mijn lijst staat mag een wonder heten. Het wonder is echter terug te leiden naar het omstreden computerspel Carmageddon II, dat ik eind jaren negentig veelvuldig op de pc speelde. Het nummer zal hier dan ook voor altijd aan verbonden blijven. Toch even een pluim naar het strakke gitaarspel en de inslagen van de drums, zelfs Blaze Bayley kan ik waarderen.

The freeway is jammed and it's backed up for miles
The car is an oven and baking is wild
Nothing is ever the way it should be
What we deserve we just don't get to see

1585. Boston - Don't Look Back
Album: Don't Look Back

Successen voor Boston waren er genoeg gedurende de jaren zeventig en tachtig. Don't Look Back van het gelijknamige album is een nummer dat er bij mij wel ingaat. Harmonieus, maar aan de oppervlakte. Krachtig, maar toch ook vooruitstrevend. Gewoon een fijn nummer.

Don't look back
A new day is breakin'
It's been too long since I felt this way
I don't mind where I get taken
The road is callin'
Today is the day

1584. Quicksilver Messenger Service - Who Do You Love, Pt.1
Album: Happy Trails

Terug naar het San Francisco van de jaren zestig. De psychedelica van de band voert zich op Who Do You Love naar Bo Diddley toe. De blues is alom aanwezig in de klanken van het nummer.

I walked forty-seven miles of barbed wire
Got a cobra snake for a necktie
I got a brand new house by the road side
Made out of rattlesnake hide

1583. Hugo Montenegro - The Good, The Bad and the Ugly
Album: Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo

De filmklassieker mag er wezen met zijn wild-west setting en zijn cowboys. Dit geldt ook voor de muzikale ondersteuning van Ennio Morricone. De versie van Hugo Montenegro heeft een wat diepere muzikale onderlaag waar de orkestrale klanken zich op vestigen. Een schitterend nummer uit lang vervlogen tijden.

1582 The Raconteurs - Consoler of the Lonely
Jaar: 2008
Album: Consolers of the Lonely

Tweede nummer van het gelijknamige album de Amerikaanse rockers van The Raconteurs. Het nummer breekt zich door het woeste wezen dat Jack White heet. De eenzaamheid krijgt zijn troost in de rammelende drums en opkomende gitaarpartijen.

Lightbulbs are getting dim
My interests are starting to wane
I'm told it's everything a man could want
And I shouldn't complain

1581 Frank Sinatra - I've Got You Under My Skin
Jaar: 1956
Album: Songs for Swingin' Lovers!

I've Got You Under My Skin is afkomstig van het prachtige Songs for Swingin' Lovers! Het nummer uit 1936 weet zich in de versie van The Voice met zijn swingwinde big-band tot een schitterend samenspel op te bouwen. Natuurlijk weet de meester zelf zijn warme vocalen tot leven te wekken.

I'd sacrifice anything come what might
For the sake of having you near
In spite of a warning voice that comes in the night
And repeats, repeats in my ear

1580. Howard Shore - The Road Goes Ever On Pt.1
Album: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (The Complete Recordings)

De Canadese componist Howard Shore maakte de prachtige muziek bij de Lord of the Rings films. Kenmerkend om zijn orkestrale geluiden en gebruik van de fluit. Rustig opgebouwd, maar steeds vooruitstrevend in de grootste muzikale ontlading.

1579. Keane - Everybody's Changing
Jaar: 2004
Album: Hopes and Fears

Afkomstig van het debuutalbum van de Engelse band Keane, met Tom Chaplin aan het roer. Op Everybody's Changing voert de piano het nummer aan met toevoeging van de synths en drums. Meest opvallende is het stempatroon van Tom, dat de moeilijke jaren van het bandverleden beschrijft.

You say you wander your own land
But when I think about it
I don't see how you can
You're aching, you're breaking
And I can see the pain in your eyes
Says everybody's changing
And I don't know why

1578. MUD - Dyna-mite
Album: Mud Rock

De jaren van de glamrock, waar The Sweet het nummer afwees ging Mud ermee aan de haal. De gitaren en drums zorgen voor de ontlading bij het aanschouwen van Dyna.

Nobody knew her name, she turned up just the same
There was a knock on the door, a bump on the floor
And the party turned insane
She called out her name

1577. Mark Knopfler - Privateering
Album: Privateering

Mark hoeft met zijn laatste albums zeker niet te buigen voor wat hij ooit met Dire Straits bereikte. In 2009 verscheen het indrukwekkende Get Lucky en met Privateering deed hij er zelfs nog een schepje bovenop. De titeltrack voert zich door de folkmuziek met invloeden vanuit de Keltische muziek. Kenmerkend in zijn stemgeluid, met veel sferische elementen.

Look'ee there's my privateer
She's small but she can sting
Licensed to take prizes
With a letter from the King

1576. Grateful Dead - Truckin'
Album: American Beauty

Grateful Dead haalt zijn invloeden uit tal van verschillende muziekstijlen. Truckin' leunt vooral op de bluesrock, met invloeden van de country. Het nummer voert zich door de veranderingen in het leven, met
de gitaren, het orgel en percussie.

Most of the cast that you meet on the streets speak of true love,
Most of the time they're sittin' and cryin' at home.
One of these days they know they better get goin'
Out of the door and down on the streets all alone.

1575. Racoon - Love You More
Jaar: 2005
Album: Another Day

Racoon zorgde in 2005 voor een grote comeback in het Nederlandse muzieklandschap. Het rustige tempo houdt de liefde in de lucht en laat de gitaarklanken en mondharmonica samensmelten.

All the people rushing by, by, by
Looking for meaning in this life
So used up, and blinded by lies,
they're underneath the blue, blue sky
The way they seldom seem to smile,
I don't know why.

1574. The Tallest Man on Earth - Love Is All
Album: The Wild Hunt

Kristian Matsson heeft niet veel meer nodig dan zijn stem en gitaar om zijn folkmuziek tot leven te brengen. De Zweedse muzikant weet zijn emoties te voeden met zijn indringende stemgeluid. De liefde voert zich door de moeilijke tijden waar het leven door gekenmerkt wordt.

Like a house made from spider webs and the clouds rolling in
I bet this mighty river's both my savior and my sin
Oh, my savior and my sin

1573. Don McLean - Vincent
Album: American Pie

Don McLean wist zich voor met de volkse klanken van het tweede album American Pie in de schijnwerpers te zetten. Een ander nummer van het album is te vinden in de ode aan Vincent van Gogh, met zijn Sterrennacht als uitgangspunt. De adoratie van McLean voor het leven van de schilder sleept zich mee in de kunstwerken die voorbij voeren in de warme zang en het gitaarspel.

Shadows on the hills
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy linen land

1572. Marc Cohn - Walking in Memphis
Album: Marc Cohn

Walking in Memphis is het autobiografische werk van Marc Cohn's goed ontvangen debuutalbum. Het pianospel voert zich naar het land van de delta blues, waar de spirituele ontdekkingstocht van Marc zich de gospel brengt. Zijn tocht sleept zich naar de Graceland en is een zoektocht naar zijn levensweg.

Put on my blue suede shoes and
I boarded the plane
Touched down in the land of the Delta Blues
In the middle of the pouring rain

1571. The Brian Jonestown Massacre - What You Isn't
Album: Revelation

The Brian Jonestown Massacre heeft al bijna net zoveel line-ups gekend als het aantal jaren dat de band bestaat. Altijd aanwezig, behalve tijdens zijn drugsgebruik, is de leider Anton Newcombe. De acht mannen van het naar het Rolling Stones lid Brian Jones vernoemde bloedbad drijven door de psychedelica van het voortstuwende geheel heen.

You got to wake up and be a man
And make a plan, you're going to win it
You got to do everything I said
Until you're dead, just get on in it

Mud vind nog steeds leuk om te horen

1570. Paul McCartney - Uncle Albert / Admiral Halsey
Album: Ram

Samengesteld uit diverse songfragmenten gaat Paul in het nummer in op de nostalgische momenten denkend aan zijn oom en de Amerikaanse admiraal. De soundeffecten zorgen voor de storm, het telefoongesprek en het zeeleven. Muzikaal compleet gemaakt met de bugel, het orkest en gitaarspel.

We're so sorry, uncle albert,
We're so sorry if we caused you any pain.
We're so sorry, uncle albert,
But there's no one left at home
And i believe i'm gonna rain.

1569. Fairport Convention - Crazy Man Michael
Album: Liege & Lief

De folkmuziek fuseert samen met de rock op het vierde album van Fairport Convention. Met de prachtige vocalen van Sandy Denny voert het nummer zich door de wereld van Michael. Met de schitterende klanken van de violen en fluit zorgde Fairport Convention voor het zoveelste pareltje in 1969.

Michael he ranted and Michael he raved
And beat at the four winds with his fists
He laughed and he cried, he shouted and he swore
For his mad mind had trapped him with a kiss

1568. Golden Earrings - Sound Of The Screaming Day
Album: Greatest Hits

In de tijd dat de Golden Earring nog gewoon in het meervoud werd geschreven. Sound Of The Screaming Day was één van die hitjes die de toon zette voor de latere Earring. Lekker psychedelisch en omringt door blazers en fluiten.

There's a man who lives his life
And there's a boy who uses his knife
There's a girl who milks a cow
They have to live this anyhow

1567. Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn
Album: Broken

Een paar weken geleden nog verrast door hun nieuwe album met Dave Gahan komt het Engelse duo in de top 2000 langs met You Will Miss Me When I Burn. Het album Broken staat vol met samenwerkingen, met Mark Lanegan als vocalist. Het pianospel voert het emotioneel beladen nummer aan, waarin het verlies van mensen in je leven wordt verwerkt. Gibby Haynes zorgt voor de vocale steun, waarbinnen de droevige klanken hun weg vinden.

In the corners there is light
That is good for you
And behind you, I have warned you,
There are awful things

1566. ZZ Top - Sharp Dressed Man
Jaar: 1983
Album: Eliminator

De koningen van de weg voeren zich met hun lange baarden (uitzondering Frank Beard) door het Amerikaanse landschap, omringt door bloedmooie vrouwen. Het gitaargeluid vervolgd de weg waar ze met Gimme All Your Lovin' mee zijn ingeslagen.

Gold watch, diamond ring,
I ain't missin' not a single thing.
And cuff links, stick pin,
When I step out I'm gonna do you in.

1565. The Beach Boys - Heroes And Villains
Album: Smiley Smile

Het had een mooie krachtmeting kunnen zijn tussen The Beatles en The Beach Boys, maar het album Smile liet uiteindelijk tot 2011 op zich wachten om alsnog in zijn volledigheid te verschijnen. Heroes and Villains gaf gelukkig nog wat weg van de schoonheid op het geminimaliseerde Smiley Smile. De westernwereld komt tot leven in de harmonieuze klanken en de muzikale ondersteuning.

Fell in love years ago
With an innocent girl
From the Spanish and Indian home
Home of the heroes and villains

1564. Mogwai - Christmas Steps
Jaar: 1998
Album: Come on Die Young

De schotse grootmacht uit de post-rock heeft gedurende de jaren een aantal noemenswaardige albums uitgebracht. Come on Die Young is één van die albums waar hun muzikale composities naar grote hoogtes worden gestuwd. Christmas Steps is een hoogtepunt, waar de opbouw in alle rust verloopt en de gitaren steeds meer de overhand krijgen. Hevige ontwrichtingen vormen uiteindelijke de versnelling, waarna er weer wordt terug gestapt naar de dunne gitaarlijnen.

1563. Shirley Bassey - Goldfinger
Jaar: 1964
Album: Goldfinger

Shirley Bassey blijft toch voor altijd de koningin van de Bond songs. Met haar eerste vertolking Goldfinger als absolute hoogtepunt. De orkestrale klanken met de thema muziek van Bond vormen de ondergrond van de lange uithalen van Bassey.

Golden words he will pour in your ear
But his lies can't disguise what you fear
For a golden girl knows when he's kissed her
It's the kiss of death from

1562. The Moody Blues - Go Now
Album: Go Now

Voordat The Moody Blues hun macht toonde binnen de ontwikkeling van de progressieve rock was het nog de toegankelijke beat muziek die de weg van de groep koos. Het nummer wordt na de vertolking van Bessie Banks door The Moody Blues neergezet in de pianoklanken en de harmonieën.

We've already said ‘Goodbye’.
Since you've got to go
Oh you had better go now.

1561. Moon Safari - Other Half of the Sky
Jaar: 2008
Album: [ Blomljud ]

De Scandinavische bands hebben de huidige eeuw heel wat sterke albums neergezet binnen de progressieve rock. Het Zweedse Moon Safari bereikte in 2008 het hoogtepunt met het album Blomljud, waar ook Other Half of the Sky op te vinden is. Het ruim halfuur durende nummer (behoort niet tot de langste nummers top 5 uit de lijst) voert zich door vier verschillende delen heen. Het klankenpalet loopt uiteen van de akoestische klanken van gitaren, pianolijnen en harmonieuze zang tot uitbarstingen in de orgelklanken en gitaren. Schitterende compositie die in elke seconde blijft boeien.

In the shadow of the bitter artist, the voice of reason speaks
Aversion therapy wouldn't help me to, confront the child inside the man
There ain't no digits for how many times, a heart can be broken and fixed
Hope's as high as the sun today

1560. Kiss - Sure Know Something
Jaar: 1979
Album: Dynasty

De pyrotechnische monsters van Kiss doen het in Sure Know Something rustig aan. De jeugdjaren breken aan in de ongeremde klanken van de puberteit. De gitaren en drums houden het geheel in toom, wanneer Paul Stanley zich als een 17-jarige blootlegt.

I've been a gambler, but I'm nobody's fool
And I sure know something, sure know something
You showed me things they never taught me in school
And I sure know something, sure know something
No one can make me feel the way that you do
And I sure know something

1559. Muse - Invincible
Jaar: 2006
Album: Black Holes & Revelations

Muse staat dit jaar weer volop in de aandacht met het toch wat wisselvallige Drones. Ten tijde van Black Holes & Revelations ging het hun nog voor de wind in kwalitatief opzicht. Invincible toont de marcherende drums in de opmars van de liefde en muzikale kracht. De keyboards en drums scherpen het geweld van het einde aan.

During the struggle, they will pull us down
But please, please, let's use this chance to turn things around
And tonight we can truly say
Together we're invincible, together we're invincible

1558. Mark Isham - Our Eyes Aren´t What Make Us See
Album: At First Sight

Dat een matige film toch nog prachtige muziek kan voortbrengen bewees de Amerikaanse muzikant Mark Isham met de soundtrack voor At First Sight. Zijn achtergrond in de jazz weet zich de wondere wereld van het pianospel in te werken, waarin de emoties door de orkestrale klanken tot leven komen.

1557. Leonard Cohen - Chelsea Hotel No. 2
Album: New Skin for the Old Ceremony

Leonard Cohen had zijn kwaliteiten als schrijver en musicus al ruimschoots bewezen toen in 1974 zijn orkestrale pareltje New Skin for the Old Ceremony verscheen. Het seksueel geladen geheel van Chelsea Hotel speelt zich af in het fameuze New Yorkse hotel. De gitaarklanken vormen de basis voor de herinneringen die de gedachtes aanvoeren.

I remember you well in the Chelsea Hotel
You were talking so brave and so sweet
Givin' me head on the unmade bed
While the limousines wait in the street

1556. The Moody Blues - Watching and Waiting
Album: To Our Children's Children's Children

Na Never Comes the Day en Ride My See-saw nog een nummer van The Moody Blues uit de jaren dat de progressieve muziek de overhand nam. Afkomstig van het vijfde album To Our Children's Children's Children, waarop de wereld van het reizen door de ruimte de overhand krijgt. Watching and Waiting voert zich terug naar de aarde op de melodielagen van de mellotron, waar het buitenaardse bestaan voor het sferische geheel zorgt.

Watching and waiting
For a friend to play with
Why have I been alone so long
Mole he is burrowing his way to the sunlight
He knows there's someone there so strong

1555. Syd Barrett - Terrapin
Album: The Madcap Laughs

Zijn geestelijke gesteldheid stelde zijn leven op de proef nadat hij niet meer in toom te houden was in Pink Floyd. Gelukkig liet hij solo nog van zich horen. Op zijn debuutalbum is de interesse in de blues te horen in de ritmische structuur van een nummer als Terrapin. Het psychedelische onderstel komt naar de oppervlakte in de liefdes overpeinzingen van Syd.

The sunlight's good for us
Cause we're the fishes and all we do
The move about is all we do
Well, oh baby, my hair's on end about you

1554. Bob Dylan - I'll Be Your Baby Tonight
Album: John Wesley Harding

Als één van de belangrijkste artiesten binnen de folkmuziek behoeft Bob Dylan geen introductie. Zijn kwaliteiten als songwriter werden in New York in de openheid van de wereld gebracht en bleken eind jaren zestig nog niet aan kracht ingeboet te hebben. I'll Be Your Baby Tonight kent in zijn korte klanken de kracht van de mondharmonica en de countrymuziek.

Well, that mockingbird's gonna sail away
We're gonna forget it
That big fat moon
Is gonna shine like a spoon
But we're gonna let it
You won't regret it

1553. Cream - Strange Brew
Album: Disraeli Gears

Het supertrio bestaande uit Eric Clapton, Jack Bruce en Ginger Baker mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Strange Brew is een nummer dat leunt op de bluesrock van Clapton en zijn psychedelische zangpalet. Ginger Baker kent zijn verfijnde uitwerkingen op de drums, terwijl de baslijn van Bruce zijn stempel drukt in de klanken van het geheel.

She's some kind of demon messing in the glue
If you don't watch out it'll stick to you, to you
What kind of fool are you?
Strange brew, kill what's inside of you

1552. Madness - Night Boat To Cairo
Album: One Step Beyond...

De Ska van Madness verdient ook een plek in de muzikale eeuwigheid. Het debuutalbum, en tevens hun beste werk, bevat onder andere de hit Night Boat To Cairo. Het nummer kenmerkend zich voornamelijk om de lange instrumentale gedeeltes van de rondvaart door Egypte. Wanneer de piramides aan ons voorbij trekken zijn het voornamelijk de saxofoon en percussie die de ska hun muzikale klank geven. Niet te ontbreken is natuurlijk Graham McPherson's manier van zingen.

Here comes the boat
Only half-afloat
Oarsman grins a toothless smile

1551. Electric Light Orchestra - Sweet Talkin' Woman
Album: Out of the Blue

Terwijl ik me de laatste dagen heb onderworpen aan de comeback van Jeff Lynne met zijn Alone in the Universe springen we nu terug de succesvolle jaren zeventig. Sweet Talkin' Woman komt van het hoogstaande Out of the Blue en slaagt erin de orkestrale klanken te verwerken in het buitenaardse leven. Jeff op zijn best in de vocale harmonieën en de klanken van orgels, synths en gitaarpartijen.

You gotta slow down sweet talkin' woman
You got me runnin' you got me searchin'
Hold on sweet talkin' lover
It's so sad if that's the way it's over

1550. dEUS - Instant Street
Album: The Ideal Crash

Een van de succesvolste platen uit de Belgische muziekgeschiedenis bracht de verfijnde muziek van Tom Barman en zijn mannen in de schijnwerpers. Instant Street kent naast het klankvolle geheel van violen en gitaren de aangrijpende zang van Tom. Mooi in zijn treurige nastoot.

We turned away from instant stuff
our cracking codes were breaking up
our words were sucked out it made them clean.
And after lowness say it
and after more let it be known
our codes are grown into something mean.

1549. Brian Tyler - Summon the Worms
Jaar: 2002
Album: Children of Dune

De sciencefiction serie Children of Dune kende niet alleen een mooie ontwikkeling binnen de drie gedeeltes, maar zeker ook in de soundtrack van Brian Tyler. De orkestrale klanken van het meeslepende werk dringen zich met het klokkenspel, gongs en strijkers in de wonderlijke wereld binnen. Het nummer zal menig persoon bekend voor komen, want het werd in Nederland gebruikt als introtune voor Peking Express. Voor mij nog steeds het fraaiste stukje van deze Amerikaanse componist.

1548. Hot Chocolate - Every 1's A Winner
Album: Every 1's a Winner

Hot Chocolate was vooral in de jaren zeventig populair om hun funky en soulvolle nummers. Every 1's A Winner kent zijn funky klanken in de blazers en het gitaarspel. Af en toe heeft iedereen wel even die steun nodig om zich een winnaar te voelen in de liefde en Errol Brown geeft dit in het klankvolle nummer aan je mee.

Never could believe the things you do to me
Never could believe the way you are
Every day I bless the day that you got through to me
Cause baby, I believe that you're a star

1547. Red Hot Chili Peppers - Desecration Smile
Album: Stadium Arcadium

Stadium Arcadium behoort tot één van mijn meest beluisterde albums aller tijden. Ik weet nog goed dat ik het album in 2006 helemaal stuk draaide. Alhoewel het album inmiddels aan kracht wat heeft ingeboet doet het me nog altijd terugdenken aan het begin van mijn zoektocht binnen de muziek. Desecration Smile is één van mijn favoriete nummers van het album en kent zijn kracht in de gitaarriff die door het nummer heen loopt. De harmonieuze zang en de zachte stem van Kiedis slepen je mee in het verhaal van het nummer.

I celebrated but undisturbed
And serenaded by the terror bird
It's seldom seen and it's never heard,
Serenaded by the terror bird

1546. Radical Face - Ghost Towns
Album: The Family Tree: The Roots

De fictionele familie The Northcotes komt tot leven op prachtige The Roots. Terugvoerend naar de 19e eeuw voert het pianospel en de gitaarklanken je mee naar een zoektocht naar je innerlijke zelf. Bedroevend mooi en zijn melodielijnen.

I've got no need for open roads
'Cause all I own fits on my back
I see the world from rusted trains
And always know I won't be back

1545. Lou Reed - Dirty Blvd
Jaar: 1989
Album: New York

Lou Reed keerde na een aantal magere jaren in 1989 terug met het tekstuele hoogstandje New York. Niet te missen is het contrast tussen arm en rijk op Dirty Blvd. Lou Reed blinkt uit in zijn teksten, waarin de wonderlijke wereld het bedrog van de klassen vormt.

A small kid stands by the Lincoln Tunnel
he's selling plastic roses for a buck
The traffic's backed up to 39th street
the TV whores are calling the cops out for a suck

1544. Opeth - Faith in Others
Album: Pale Communion

Opeth draait al decennialang mee binnen de wereld van de metal en progressive rock. Voor hun muzikale draai was Steven Wilson voor een groot deel verantwoordelijk. Zijn vriendschap met Mikael Åkerfeldt brengt hem op Faith in Others tot het mixproces. De strijkers en het pianospel naar de korte krachtexplosies, maar de schoonheid is over de gehele linie het ijkpunt.

Out through the doors of starvation
And into the rains of damnation
Where the bitter winds are singing
For the victims of a longing

1543. Mark Knopfler - Border Reiver
Album: Get Lucky

Get Lucky was in 2009 een mooie terugkeer van de oude gitaarmeester Mark Knopfler. Zijn muzikale ommekeer naar de folk- en Keltische muziek pakt goed uit, met de klanken van de strijkers, accordeon en fluiten. Zijn warme stem voert het dansbare geheel aan.

We're whistling down the hillsides
And tearing up the climbs
I'm just a thiever stealing time
In the Border Reiver

1542. Supertramp - Take The Long Way Home
Album: Breakfast in America

Afkomstig van het genie achter de bandsuccessen Roger Hodgson is Take The Long Way Home de zoektocht naar het thuisgevoel. Hodgson is in zijn vrolijke verschijnsel de man die het nummer met zijn pianospel in werking zet. Andere elementen zoals de harmonica en klarinet dragen bij aan het swingende geheel.

But there are times that you feel you're part of the scenery
All the greenery is comin' down, boy
And then your wife seems to think you're part of the
furniture oh, it's peculiar, she used to be so nice.

1541. Hans Zimmer - This Land
Album: The Lion King

The Lion King is zo'n film die iedereen wel een keer gezien heeft en vooral voor de kinderen een prachtig verhaal neerzet. Net zo fijn is de soundtrack met muzikale pareltjes van Elton John en Hans Zimmer. De Duitse componist zorgt voor een opbouwend klankenspel in het schitterende This Land. Groots in orkestrale klanken, met een bedroevende onderlaag van de gebeurtenissen in de film.

1540. Gary Moore - Oh, Pretty Woman
Jaar: 1990
Album: Still Got the Blues

Je zou bijna vergeten dat de Ierse gitaarvirtuoos Gary Moore al sinds de jaren zestig op muziekgebied actief is, al kijk je naar zijn grootste hits. Oh, Pretty Woman dateert ook pas uit 1990 en komt van het succesvolle Still Got the Blues. Voor mij ligt de link op Oh Pretty Woman vooral met alle grote bluesmuzikanten waar hij ooit mee heeft samengewerkt. De bijdrage van Albert King zorgt op Oh, Pretty Woman voor de sferische laag aan bluesrock, de blazers maken het geheel af.

Oh, pretty woman
Sure's the rising sun
Says all your cheap paint and powder
Ain't gonna help you none

1539. Shocking Blue - Venus
Album: At Home

Groot succes van eigen bodem met de internationale hit Venus. Met de gitaarsolo's van Robbie van Leeuwen en het stemgeluid van Mariska Veres.

A God(n)dess on a mountain top
Was burning like a silver flame
The summit of beauty and love
And Venus was her name

1538. Joy Division - Atrocity Exhibition
Album: Closer

De eerste notering van de Britse helden van Joy Division. De ritmische opening en de ontwrichte gitaarklanken vormen een aanknopingspunt met de krautrock. Ian Curtis blijft een fenomeen in zijn vocale uitingen.

You'll see the horrors of a faraway place
Meet the architects of law face to face
See mass murder on a scale you've never seen
And all the ones who try hard to succeed

1537. Freddie King - Me and My Guitar
Album: Texas Cannonball

Freddie King mag dan niet zo beroemd zijn als BB, maar binnen de blues heeft hij een grote rol van betekenis gespeeld. Hij bracht de elektrische kant van de blues naar een hoger niveau met zijn onuitputtelijke gitaarsolo's en rauwe stemgeluid.

When my baby leaves me, there is nothing I can do
I pick up my guitar and then I play a little blues or two
Now, a man needs some loving, I ain't different from the rest
My baby, when she leaves me, ah, my whole life is in a mess

1536. Crosby, Stills & Nash - Helplessly Hoping
Album: Crosby, Stills & Nash

Krachtig debuutalbum van de driekoppige formatie, waar we het machtig mooie Helplessly Hoping op vinden. De harmonieën zorgen voor een eerste kennismaking, waar later Neil Young nog een stapje bij deed. De folkmuziek voert zich door de break-up tussen Stephen Stills en Judy Collins.

Helplessly hoping
Her harlequin hovers nearby
Awaiting a word
Gasping at glimpses
Of gentle true spirit
He runs, wishing he could fly
Only to trip at the sound of good-bye

1535. The Pretty Things - Sickle Clowns
Album: Sickle Clowns

Hoogste notering voor de broer van The Beatles. Parachute vormt samen met S.F. Sorrow de twee hoogtepunten uit het bandverleden. Op Parachute gaat het er iets ruiger aan toe, zo ook te horen op het langste nummer van de plaat. De psychedelische klanken worden gevormd door het gitaar- en drumspel en slaan een weg naar het vocale werk van Phil May.

On through the valleys
Sad sickle clowns they ride
Pressed tight against the morning
Beneath the blackened sky

1534. Iron Maiden - Wasted Years
Album: Somewhere in Time

Voor de 3e notering van Iron Maiden slepen we ons voor het eerst hun succesvolle jaren tachtig in. De vermoeidheid van het vele toeren begon toe te slaan, maar de mannen hadden hun uitlaatklep gevonden in Wasted Years. Geen synths integendeel tot de rest van het album, maar de kenmerkende lagen aan gitaarmelodielijnen.

I close my eyes, and think of home,
Another city goes by, in the night,
Ain't it funny how it is, you never miss it til it's gone away,
And my heart is lying there and will be til my dying day.

1533. Death Cab For Cutie - Transatlanticism
Album: Transatlanticism

Vanaf de zero's begon het wagentje te rijden voor Death Cab For Cutie, met Transatlanticism als baanbrekend succes. De indiehelden gaan op het conceptalbum in op langeafstandrelaties, waar in de titeltrack de emoties hun weg volgen in de eilanden die de mensen rondom hun opbouwen. Het nummer weet zich doorlopend te ontwikkelen in het pianospel, de gitaarriff en de marcherende drums. De roep van het koor maakt het geheel af.

The Atlantic was born today, and I'll tell you how
The clouds above opened up and let it out
I was standing on the surface of a perforated sphere
When the water filled every hole
And thousands upon thousands made an ocean
Making islands where no islands should go

1532. Dj Tiësto - Suburban Train (Original)
Album: In My Memory

Ooit in de dagen dat de trance muziek nog floreerde was ik een groot liefhebber van de muziekstijl. Echter ging het bergafwaarts en zo ook met de wereldberoemde Dj Tiësto. Herinneringen zullen blijven bestaan en zo ook één van de best trance nummers aller tijden, Suburban Train. De magistrale opbouw werkt zich beetje bij beetje naar de dromerige melodielijnen toe. De toevoeging van verschillende lagen maakt het nummer boeiend van begin tot eind.

1531. Europe - The Final Countdown
Album: The Final Countdown

Hoeveel boekwerken je inmiddels kunt vullen met de reacties op deze monsterhit van Europe, het zullen er ontelbaar veel zijn. En het nummer van Europe staat er gewoon in, pure nostalgie met zijn keyboard riff en gitaarsolo. Ik zag Europa laatst nog op Bospop (lijst wat toen al gepubliceerd) en jawel je moet het toch gewoon een keer meegemaakt hebben, die ontlading.

We're leaving together,
But still it's farewell
And maybe we'll come back
To earth, who can tell?
I guess there is no one to blame
We're leaving ground (leaving ground)
Will things ever be the same again?

1530. Massive Attack - Angel
Album: Mezzanine

Hoogwaardige trip hop van de mannen van Massive Attack. Het trage ritme bouwt zich langzaam op naar de geluidswal van gitaargeweld en stevig drumwerk.

You are my angel
Come from way above
To bring me love

1529. John Mayall - Laurel Canyon Home
Album: John Mayall

Eén van de meest verfijnde artiesten uit de Britse blues. John is een muzikaal talent in elk opzicht en was baanbrekend met zijn Bluesbreakers. Zijn meest opvallende soloplaat (alhoewel een aantal grote namen hun bijdrage leveren) bevat onder andere het rustgevende Laurel Canyon Home. De autobiografische teksten voeren hem naar zijn thuis toe op de klanken van de piano.

Looking back a century
I look at where I stand
It must have looked the same as when
Apaches roamed the land

1528. Bill Withers - Lean On Me
Album: Still Bill

Zowel het album als de gelijknamige documentaire geven een prachtige inkijk in de kwaliteiten van deze Amerikaanse songwriter. Dit jaar een terechte toevoeging aan de Rock and Roll Hall of Fame. Met inspiratie uit het leven in het mijnstadje Slab Fork en de sterke verbintenis tussen de mensen volgt hij op gepaste wijze de steun toe.

Please swallow your pride
If I have faith you need to borrow
For no one can fill those of your needs
That you won't let show

1527. Low - Words
Album: I Could Live in Hope

Terug naar het prille begin van de indierockers van Low. Een dromerige klankenregen daalt op ons neer met de gitaren en drums, waarbinnen het drietal het trage tempo in de sfeerbeelden van de zang neerzet.

Three inches above the floor
Man in a box wants to burn my soul
And I'm tired, and I'm tired.
Is that the truth he says
The pain is easy
Too many words, too many words

1526. Howlin' Wolf - Moanin' at Midnight
Jaar: 1959
Album: Howlin' Wolf

De wolf doemt op in de zijn brullende zang, waar het diepste in de blues naar boven wordt gehaald. De mondharmonica en de indrukwekkende ondersteuning van Willie Johnson op gitaar breken het hele huis af.

Well, somebody calling me, calling on my telephone
Well, somebody calling me, over my telephone
Well, keep on calling, tell them I'm not at home

1525. Wilco - Via Chicago
Album: Summerteeth

Jeff Tweedy in zijn meest emotionele vorm. Met een flinke dosis ruis en Jay Bennett op de piano. Met de inspiratie uit Jeff's relatie met Sue Miller komen de ontwrichte klanken nog meer tot zijn recht.

I dreamed about killing you again last night
And it felt alright to me
Dying on the banks of embarcadero skies
I sat and watched you bleed

1524. Talk Talk - It's My Life
Jaar: 1984
Album: It's My Life

Na het gelijknamige nummer van The Animals en de coverversie van No Doubt is het nu de beurt aan de mannen van Talk Talk. De synthpop sensatie ontwikkelde zich langzaam door naar hun meer experimentele werk. It's My Life blijft nog redelijk aan de oppervlakte met zijn keyboards, al ontwikkelen de gitaarklanken en percussie zich tot een breder geluid.

Funny how I blind myself
I never knew
If I was sometimes played upon
Afraid to lose

1523. Mike Oldfield - In Dulci Jubilo
Album: Ommadawn

De muziekkunstenaar genaamd Mike Oldfield weet zich op In Dulci Jubilo in het kerstverhaal onder te dompelen. Een klein maar fijn spektakelstuk waarin op instrumentaal gebied weer groots wordt uitgepakt. In Dulci Jubilo haalt haar kracht uit de keurige opbouw, waaraan de muziekelementen zich toevoegen.

1522. Tom Waits - Hold On
Album: Mule Variations

We zijn bij de hoogste notering aangekomen van de beste man. Uiteraard mag hij op veel lof rekenen met zijn machtige oeuvre, waar ik nog een deel van moet ontdekken. Hold On komt van zijn laatste werk uit de vorige eeuw en sleept zich de ondersteunende kracht van het nummer in. Op muzikaal gebied zetten de percussie, orgel en gitaren een rustgevende basis neer.

So, she left Monte Rio, son
Just like a bullet leaves a gun
With charcoal eyes and Monroe hips
She went and took that California trip

1521. The Who - The Kids Are Alright
Album: My Generation

The Who komt regelmatig voorbij en met dit nummer wanen we ons in de begindagen van de band. Afkomstig van het debuutalbum weet de band zich de experimentele klanken van Moon's drumspel en gitaarklanken van Entwistle en Townshend in te werken. De jaren van de mods waren aangebroken en die vonden hun steun in de muziek van The who.

I don't mind other guys dancing with my girl
That's fine, I know them all pretty well
But I know sometimes I must get out in the light
Better leave her behind with the kids, they're alright
The kids are alright

Jammer van Angel

laxus11 schreef:
Jammer van Angel

Jij bent snel

Toen ik Angel zag moest ik meteen reageren

1520. The National - Terrible Love
Album: High Violet

Als duo El Vy met Brent Knopf wist Matt Berninger kort geleden een zeker niet onverdienstelijk album neer te zetten. Het liefst zie ik hem echter in het vijftal van The National, waar hij een reeks hoogstaande albums mee heeft gemaakt. Terrible Love van High Violet ontwikkeld zich in het herhalende drumritme en de ondergrond aan gitaarklanken. Matt weet met zijn bariton zang de emoties naar de oppervlakte te krijgen.

And I can't fall asleep
Without a little help
It takes a lot to settle down
I sailed a boat into the past except

1519. Robert Wyatt - Shipbuilding
Jaar: 1982
Album: Nothing Can Stop Us

Als drummer van Soft Machine wist Robert Wyat al indruk op me te maken. Als soloartiest overtuigd hij met een nummer van Elvis Costello en Clive Langer. Met de inspiratie uit het verlies van oorlogsschepen tijdens de oorlogen weet Robert Wyatt's versie het meest te overtuigen. Het pianospel en de ongebruikelijke structuur zorgen voor de perfecte onderbouwing van Wyatt's emotionele zang.

It's just a rumor
That was spread around town
A telegram for a picture postcard
Within weeks
They'll be reopening the shipyard
And notifying the next of kin once again

1518. Sex Pistols - Anarchy in the UK
Album: Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols

Natuurlijk mogen deze grootmeesters uit de punkrock niet ontbreken. Opschudding met de teksten en een flinke bak herrie van de gitaren en drums geven de punk zijn kracht. De generatie van John Lydon kwam in opstand tegen de situatie van midden jaren zeventig, waarin de economische omstandigheden de jeugd aan hun lot overliet.

Anarchy for the U.K.
It's coming sometime and maybe
I give a wrong time, stop a traffic line.
Your future dream is a shopping scheme

1517. Guns N' Roses - Knockin' on Heaven's Door
Album: Use Your Illusion II

Kan uiteraard niet tippen aan het origineel van Bob Dylan, maar krijgt mijn waardering door de brute kracht van Slash's gitaar. Ik ben nooit een groot liefhebber geweest van het stemgeluid van Axl Rose, de gitaarsolo's helpen de boel erbovenop. Inhoudelijk kom ik terug wanneer Dylan's versie op het toneel verschijnt.

Mama take this badge from me
I can't use it anymore
It's getting dark too dark to see
Feels like I'm knockin' on heaven's door

1516. The Byrds - My Back Pages
Album: Younger Than Yesterday

Alweer mag de loftrompet uit voor de grootmeester Bob Dylan. Het genootschap van The Byrds wist wel raad met zijn muziek. De meest bekende versie komt dan ook van deze mannen. De melodieuze klanken voeren zich door de jaren van protesten en de tijden dat Bob zijn eigen vijand leek te zijn.

Crimson flames tied through my ears
Rollin' high and mighty traps
Countless with fire on flaming roads
Using ideas as my maps
We'll meet on edges, soon, said I
Proud 'neath heated brow

1515. Johnny Nash - I Can See Clearly Now
Album: I Can See Clearly Now

Veel meer dan zijn stem heeft Johnny Nash niet nodig om te overtuigen. De zonnige klanken zorgen voor het verdwijnen van de pijn uit het verleden en laten de positieve gevoelens de boventoon voeren.

I can see clearly now, the rain is gone,
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright (sunny), bright (weird)
Sun-Shiny day.

1514. Neil Young & Crazy Horse - Safeway Cart
Album: Sleeps with Angels

De eerste notering van het meest ondergewaardeerde werk van Neil Young. Het album Sleeps with Angels is een grauwe en zware bevalling, waar Crazy Horse een fikse inbreng in heeft. Safeway Cart slaagt erin de duistere sferen naar voren te werken in de klanken van drums, marimba en gitaren. Toch is het juist deze donkere structuur die de kracht van het meeslepende ritme vormt.

Like a Safeway cart rolling down the street
Like a sandal mark on the Savior's feet
Just keep rolling on it's a ghetto dawn

1513. Fischer-Z - The Worker
Album: Word Salad

Met de invloeden van de reggae weet John Watts politieke kwesties onder de aandacht te brengen. Zo ook in het klankvolle The Worker, waarin de werkende man zijn dagelijkse patroon wilt doorbreken. De ritmesectie van Steve Liddle vormt samen met de keyboards van Steve Skolnik voor de fijne muzikale intermezzo.

The hated journey on the train
Always been the same
Looking out windows
Second class and second best
What a waste of time

1512. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
Jaar: 1988
Album: Tender Prey

Voor de eerste notering van Nick Cave in de lijst moeten we ons terugwerken naar de jaren tachtig. Na zijn tijd met The Birthday Party wist hij zich door te ontwikkelen als de meester van de poëzie. Op The Mercy Seat volgen we de lijdensweg van een man naar de elektrische stoel. Met de referenties naar de Bijbelboeken een inkijkje in de ontwikkeling van Nick's teksten. Muzikaal gezien graaft het nummer zijn weg door loops, pianoklanken en diverse gitaarlagen.

Those sinister dinner deals
A meal trolley's wicked wheels
A hooked bone rising from my food
All things either good or ungood

1511. Arzachel - Metempsychosis
Album: Arzachel

Meesterlijk psychisch werkje van de mannen uit de Canterbury scene. De band kent vooral leden progressieve rock sensatie Egg zoals Dave Stewart, Clive Brooks en Mont Campbell. Met toevoeging van Steve Hillage wagen ze zich in een psychedelisch nachtmerrie, waarin zowel de fuzz als progressieve rock hun opwachting maken. Een trip van jewelste met de orgelkanken, keyboards en gitaren.

1510. Focus - Tommy
Album: Focus II

De Nederlandse progrock sensatie met aan het roer Thijs van Leer. Gedurende de succesvolle jaren zeventig werkte hij samen met Jan Akkerman aan een paar van de Neerlands machtigste progrock klassiekers. Tommy kennen we als deel van de epos Eruption, vernoemd naar de auteur de Nederlandse muzikant Tom Barlage. Uiterst fijne melodielijnen geven de verbintenis van dit deel prijs.

1509. Big Big Train - Judas Unrepentant
Album: English Electric (Part One)

Een andere tijd binnen de progrock met de Engelse band die sinds begin jaren negentig actief is. Sinds 2009 maakt ook drummer Nick D'Virgilio deel uit van de band en zijn de platen sterker geworden. Het eerste deel van het tweeluik English Electric bevat het melodieuze Judas Unrepentant. Verhaaltechnisch zeer krachtig met de zang van David Longdon en de harmonieën. Op muzikaal gebied gaan de mannen nog een stapje verder met ongebruikelijke melodielijnen en verschillende tempowisselingen. De orgels, keyboards, percussie en gitaren maken allemaal deel uit van de muziekbeleving.

Establishing provenance
Acquiring old frames with Christies numbers
Then paints a picture in the same style
Specialising in minor works by major artists

1508. Count Five - Psychotic Reaction
Album: Psychotic Reaction

Psychotic Reaction van Count Five is van grote waarde geweest binnen de ontwikkeling van de psychedelische rock. Halverwege de jaren zestig waagde de band de overstap in de experimentele klanken van gitaren en percussie. Hypnotisch met een eerste versie van de Britse bluesrock.

I feel depressed, I feel so bad
'Cause you're the best girl that I ever had
I can't get your love, I can't get a fraction
Uh-oh, little girl, psychotic reaction
And it feels like this!

1507. R.E.M. - Man on the Moon
Album: Automatic for the People

Constante kwaliteit leverde de mannen van Rapid Eye Movement vanaf debuut Murmur tot aan halverwege jaren negentig. Automatic for the People blijft toch net aan mijn favoriet en bevat onder andere het prachtige Man on the Moon. De grootse entertainer Andy Kaufman staat centraal in de wonderschone zang van Michael Stipe. Krachtige referenties naar de theorieën waar mensen in geloven. Muzikaal gezien blijft het nummer zich prachtig ontwikkelen in het gitaarspel en de percussie.

Mott the Hoople and the Game of Life
Andy Kaufman in the wrestling match
Monopoly, Twenty-one, Checkers, and Chess
Mister Fred Blassie in a breakfast mess
Let's play Twister, let's play Risk
See you in heaven if you make the list

1506. Leonard Cohen - Suzanne
Album: Songs of Leonard Cohen

De poëet in optima forma over de platonische relatie met Suzanne Verdal. De klanken van de akoestische gitaar duwen zijn teksten de hoogte in, waarbij zijn stem de emoties blootlegt.

And Jesus was a sailor when he walked upon the water
And he spent a long time watching from his lonely wooden tower
And when he knew for certain only drowning men could see him
He said all men will be sailors then until the sea shall free them
But he himself was broken, long before the sky would open
Forsaken, almost human, he sank beneath your wisdom like a stone

1505. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way
Jaar: 1993
Album: Are You Gonna Go My Way

We storten ons ten volle overgave in de wrede gitaarriff van Craig Ross en de onderliggende basriff van Tony Breit. Lenny Kravitz blijft tekstueel op de oppervlakte met teksten die nog steeds aan de orde van de dag zijn.

I don't know why we always cry
This we must leave and get undone
We must engage and rearrange
And turn this planet back to one

1504. Outkast - Hey Ya!
Album: Speakerboxxx / The Love Below

De jeugdjaren sijpelen door wanneer de klanken van Hey Ya herrijzen. Het ruim twee uur durende dubbelalbum biedt voor ieder wat wils. André 3000 weet een funky inslag te combineren met rock en hip hop. Heerlijke compositie, rijk aan klanken en fraaie harmonieën.

Now we gon' break this thing down in just a few seconds
Now don't have me to break this thing down for nothing
Now I wanna see y'all on your baddest behavior
Lend me some sugar, I am your neighbor

1503. John Lee Hooker - I'm in the Mood
Jaar: 1951
Album: I'm John Lee Hooker

Terug naar de jaren van de Amerikaanse bluesgigant John Lee Hooker. I'm in the Mood stamt uit de jaren vijftig en kent zijn kracht in de meerdere zanglagen en het elektrische gitaarspel van John.

I said, night time is the right time.
To be with the one you love.
You know when night come, baby God know.
You so far away.

1502. Emerson, Lake & Palmer - Lucky Man
Album: Emerson, Lake & Palmer

De tweede maal dat het puike trio uit de symfonische rock voorbij komt zetten met deze hit in Nederland. Greg Lake schudde het nummer uit zijn kinderjaren uit de mouw en het nummer werd nog snel even aan het debuutalbum toegevoegd. De ondertoon uit de folkmuziek werkt zich toe naar de klanken van de moog synthesizer en de ondersteunende gitaarlijnen.

He had white horses and ladies by the score
All dressed in satin and waiting by the door
Ooh, what a lucky man he was
Ooh, what a lucky man he was

1501. Creedence Clearwater Revival - Long as I Can See the Light
Album: Cosmo's Factory

CCR of ELO was een vraag die ik en een paar vrienden altijd aan elkaar stelden en dat is nog steeds een verdomd moeilijke keuze. Allebei verschijnen ze met regelmaat in deze lijst en zo is het de beurt aan de band van John Fogerty. Cosmo's Factory is voor mij nog steeds het ultieme werkje en op Long as I Can See the Light laten ze zeker zien waarom. Swingend in het gebruik van de saxofoon, orgel en de ondersteunende drums.

Put a candle in the window
'Cause I feel I've gotta move.
Though I'm goin', goin'
I'll be comin' home soon
Long as I can see the light.

Inmiddels op 1/4e van de lijst en al heel wat baanbrekende nummers gehad, ik ga vrolijk door richting de top 1000.

1500. Whitesnake - Here I Go Again
Jaar: 1987
Album: Whitesnake

Het nummer dat in 1982 verscheen op Saints & Sinners werd in 1987 nog eens succesvol opgenomen in de versie voor het het album Whitesnake. David Coverdale is op zijn best in de kracht van het gitaarwerk van John Sykes en de solo van Adrian Vandenberg.

Here I go again on my own
Goin' down the only road I've ever known
Like a drifter I was born to walk alone
An' I've made up my mind, I ain't wasting no more time

1499. Small Faces - Tin Soldier
Album: The Autumn Stone

De succesvolle rock van de smalle gezichten werd aangevoerd door zanger Steve Marriott. Het stevige psychedelische geheel van Tin Soldier wordt vormgegeven door het hammond orgel en de gitaren. P.P. Arnold horen we als zangeres in de uithalen van het nummer, dat geschreven werd voor Marriott's vrouw Jenny Rylance.

I am a little tin soldier that wants to jump into your fire
You are a look in your eye
A dream passing by in the sky
I don't understand

1498. Duran Duran - Ordinary World
Jaar: 1993
Album: Duran Duran

Zanger Simon Le Bon schreef Ordinary World voor zijn vriend David Miles en het vormt het middelpunt van de trilogie (samen met Do You Believe in Shame? & Out of My Mind). De kracht zit hem in de gitaarsolo van Warren Cuccurullo en de wonderschone zang van Le Bon. De overlevingskansen nemen toe naarmate het nummer vordert en de geesten uit het verleden langzaam aan verdwijnen.

Papers in the roadside tell of suffering and greed
Fear today, forgot tomorrow
Besides the news of holy war and holy need
Ours is just a little sorrowed talk

1497. Noel Gallagher's High Flying Birds - Everybody's on the Run
Album: Noel Gallagher's High Flying Birds

Noel wist zijn successen met Oasis een groots vervolg te geven met zijn High Flying Birds. Everybody's on the Run ontwikkeld zich in de muzikale lagen van de keyboards, strijkers en gitaren. De stress van de huidige maatschappij voert zich verder in de gebroken liefde.

A broken heart is still beating
In and out of time - hold your body next to mine
But you cant stop the bleeding
Sing to yourself and hold on

1496. Herman Brood & His Wild Romance - Never Be Clever
Album: Cha Cha

Neerlands Rock 'n' roll junkie voert met zijn Wild Romance de gitaarklanken in op Never Be Clever. Zijn kenmerkende zangpatroon brengt hem in de wereld van sex, drugs en rock 'n' roll.

Going down the line, my head up high
Wonder why it´s so hard to feel fine
Got all I need
Plastic teeth
A pocket full of speed
And I´m cool with the heat

1495. Country Joe & The Fish - Section 43
Album: Electric Music for the Mind and Body

Section 43 komt van het debuutalbum van de Amerikaanse psychedelische rockband Country Joe and the Fish. Als belangrijke invloed in de muziekscene van jaren zestig San Francisco gaat de band op Section 43 op ongenaakbare wijze in op de psychedelica. De klanken van het orgel, maracas en harmonica brengen een wisselwerking tussen oudere volkeren en de moderne cultuur van toen.

1494. The Beatles - Drive My Car
Album: Rubber Soul

Tijd om mijn muzikale vrienden weer van stal te halen. Drive My Car opent het album Rubber Soul met toeters en bellen en verwijst naar het bedrijven van de liefde.

I told that girl that my prospects were good
And she said baby it's understood
Working for peanuts is all very fine
But I can show you a better time

1493. Tool - The Grudge
Album: Lateralus

De Amerikaanse band Tool wist zich vanaf de start in 1990 te ontwikkelen tot één van de krachtigste vertolkingen binnen de metal en rock. The Grudge kent een stevige onderlaag, waarop het geheel van gitaren en drums hevige krachtexplosies teweeg brengt. Het nummer kent een melodieuzer inslag dan het voorgaande werk, maar behoudt de donkere kracht van de teksten.

Wear the grudge like a crown of negativity.
Calculate what we will or will not tolerate.
Desperate to control all and everything.
Unable to forgive your scarlet lettermen.

1492. The Kinks - Dead End Street
Jaar: 1966
Album: Face to Face

Waarom Ray Davies één van mijn favoriete songwriters aller tijden is komt mede tot uiting in Dead End Street. Ray weet met weinig woorden het gevoel te geven hoe de lagere klassen er in de samenleving voor staan. Het pianospel en de trombone brengen het klankenpalet de hogere sferen in.

There's a crack up in the ceiling,
And the kitchen sink is leaking.
Out of work and got no money,
A Sunday joint of bread and honey.

1491. Neil Young & Crazy Horse - This Town
Jaar: 1996
Album: Broken Arrow

Hoewel Broken Arrow niet behoord tot het meest verfijnde werk uit het oeuvre van Neil zijn er ook op dit album een aantal noemenswaardige nummers te vinden. Het nummer ontwikkeld zich op de doorlopende gitaarriff en voert zich met zijn gekke paard door de slapende stad.

Some people think that it's not okay
To sleep around and kiss the hours away
In this town, it's okay

1490. Benjamin Clementine - Winston Churchill's Boy
Jaar: 2015
Album: At Least for Now

Het verhaal van Winston Churchill’s Boy komt in volle glorie tot leven in de aangrijpende zang van Benjamin en zijn ondersteunende pianospel. Clementine wist zich als straatmuzikant op te werken, waarna in 2015 zijn debuutalbum At Least for Now verscheen. De orkestrale klanken zorgen voor de verdieping in het levenswerk.

So whilst he kept on talking
In his left pocket lays the prose of the magnificent Orwell
It's right time he embraced a buttered guitar borrowed
Borrowed from me

1489. Scott McKenzie - San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair)
Album: The Voice of Scott McKenzie

Ten tijde van de flowerpower en hippies voert Scott McKenzie je met de klanken van de bellen mee naar San Francisco eind jaren zestig. Het nummer geschreven door John Phillips van The Mamas & the Papas werd een anthem voor de vrijheid. Aanstekelijk en ondanks de zoetsappige klanken een krachtig nummer.

All across the nation
Such a strange vibration
People in motion
There's a whole generation
With a new explanation
People in motion

1488. The Black Keys - Thickfreakness
Album: Thickfreakness

Lang voordat The Black Keys met Brothers en El Camino opstoomde tot één van hedendaags populairste acts was het de blues en garagerock die de band bespeelde. De ruige en vuile klanken vullen het geluid van Thickfreakness, met stevig gitaarwerk van Dan Auerbach en aanvullende klappen in het drumwerk van Patrick Carney.

And I'll hold you near and I'll whisper in your ear
I'll take your hand and I'll make you understand
Hold me, love me in your heart

1487. The Beatles - Rock And Roll Music
Jaar: 1964
Album: Beatles for Sale

Rock and Roll Music was het gene waar The Beatles veel inspiratie voor hun werk vandaan haalden. De gelijknamige hit van Chuck Berry is in de Beatles for Sale versie te horen met vocalen van John Lennon en kenmerkt zich door het stevige gitaarspel en het pianospel van producer George Martin.

Way down South they had a jubilee
The jokey folks they had a jamboree
They're drinking home brew from a water cup
The folks dancing there are all shook up

1486. Alice Cooper - No More Mr Nice Guy
Album: Alice Cooper

The Godfather of Shock Rock wordt Vincent Damon Furnier ook wel genoemd. De band Alice Cooper, waarnaar Vincent zich later vernoemde, stond bekend om hun spectaculaire live optredens. Op het krachtige Billion Dollar Babies vinden we No More Mr Nice Guy. Een Nice Guy was hij zeker niet meer in de ogen van de kerk, maar Alice liet zien dat het nog een stuk erger kon.

My dog bit me on the leg today.
My cat clawed my eyes.
Ma's been thrown out of the social circle,
And dad has to hide.
I went to church incognito.
When everybody rose, the Reverend Smith,
He recognized me,
And punched me in the nose,

1485. Ennio Morricone - The Man With The Harmonica
Album: C'era Una Volta Il West

De grootmeester van de filmmuziek kwam in 1972 met een legendarische soundtrack voor de film Once Upon a Time in the West. Het hoogtepunt is The Man With The Harmonica, waar het mondharmonicaspel opbouwt naar de filmfinale. De Wild Western komt tot leven in de orkestklanken en de marcherende drums.

1484. R.E.M. - Nightswimming
Album: Automatic for the People

Automatic for the People is mijn favoriete album van Rapid Eye Movement en bevat onder andere de prachtige ballad Nightswimming. Michael Stipe zing over een groep vrienden die gaan naaktzwemmen in de nacht. Alhoewel de werkelijkheid in de ogen van Stipe zich meer vastpakt aan het verhaal van een bewaker doet het weinig af aan de pracht van het nummer. Met het pianospel van Mike Mills en de strijkers van John Paul Jones pakt het nummer zich vast aan de rust.

Nightswimming deserves a quiet night
The photograph on the dashboard, taken years ago
Turned around backwards so the windshield shows
Every streetlight reveals the picture in reverse

1483. Crowded House - Weather With You
Album: Woodface

Crowded House was een noemenswaardige opvolger voor Split Enz, nadat de gebroeders Finn elk hun eigen weg waren gegaan. Woodface vormt het hoogtepunt en bracht onder andere de hit Weather with You voort. Het nummer herenigt de broers Finn, maar voert ze ook wel uit elkaar. De kracht zit hem in het effect dat een persoon op zijn omgeving heeft.

Things ain't cooking in my kitchen strange affliction wash over me
Julius Caesar and the Roman Empire couldn't conquer the blue sky

1482. Eagles - Take It Easy
Album: Eagles

Take It Easy komt van het debuutalbum van de adelaars en kenmerkt zich door de harmonieën en de ontspannende countryklanken. Jackson Browne en Glenn Frey schreven het nummer over een vrouw die Jackson in Arizona zag. Glenn Frey klinkt bij vlagen als Neil Young en brengt het aanstekelijke singledebuut.

Well I'm running down the road trying to loosen
my load, got a world of trouble on my mind
lookin' for a lover who won't blow my
cover, she's so hard to find

1481. Quicksilver Messenger Service - Calvary
Album: Happy Trails

Eerder kwam Who Do You Love al voorbij en nu komen we bij het hoogst genoteerde nummer van QMS. Het psychedelische breekt zich door krachtige jampartijen op de gitaren en drums. Altijd behouden blijft het Wild-Westerse sfeertje.

Goeie update weer Hugo

laxus11 schreef:
Goeie update weer Hugo

Thnx

Weer even wat meer tijd om hier een vervolg aan te geven, vanaf nu telkens één nummer uitgelicht, wel alles voorzien van youtube video + albumlink.

1480. Peter Frampton - Show me the Way (Live)
Album: Frampton Comes Alive!

1479. Paul McCartney - Listen To What The Man Said
Album: Wings over America

1478. The Beatles - Dig A Pony
Album: Let It Be

1477. Swans - Bring the Sun / Toussaint L'Ouverture
Album: To Be Kind

1476. Led Zeppelin - Misty Mountain Hop
Album: Led Zeppelin IV

1475. Frank Sinatra - My Way
Album: My Way

Paul Anka hoorde in 1967 het Franstalige nummer Comme d'habitude en besloot er een Engelstalige versie van te maken. The Voice stond op dat moment op het punt om de muziekindustrie te verlaten, maar Anka bood hem de kans om het nummer te vertolken. Een ongekende klassieker die Frank weer op het hoogste podium bracht.

For what is a man, what has he got?
If not himself then he has naught
To say the things he truly feels
And not the words of one who kneels
The record shows I took the blows
And did it my way

1474. Keane - Bend and Break
Album: Hopes and Fears

1473. Peter Gabriel - Solsbury Hill
Album: Peter Gabriel

1472. Neil Young - No Hidden Path
Jaar: 2007
Album: Chrome Dreams II

1471. The Killers - When You Were Young
Album: Sam's Town

1470. The Rolling Stones - Let's Spend The Night Together
Album: Between the Buttons

1469. John Lennon - Mother
Album: John Lennon / Plastic Ono Band

1468. Joe Cocker - Summer In The City
Album: Have a Little Faith

1467. Paul McCartney - We all stand together
Album: Pipes of Peace

1466. Paul Simon - You Can Call Me Al
Album: Graceland

1465. The Beatles - The Continuing Story Of Bungalow Bill
Album: The Beatles (White Album)

1464. Simple Minds - Don't You (Forget About Me)
Jaar: 1987
Album: The Breakfast Club

1463. Porcupine Tree - Drawing the Line
Album: The Incident

1462. Red Hot Chili Peppers - Road Trippin'
Album: Californication

Rustgevend klassiekertje van The Peppers, afkomstig van het wereldwijde succesvolle album Californication. Anthony Kiedis weet te ontroeren in deze ultieme road trip. Gevierd werd de terugkomst van John Frusciante in de band, maar in 2009 verliet hij de band opnieuw.

1461. Queen & David Bowie - Under Pressure
Jaar: 1982
Album: Hot Space

1460. The Beach Boys - Surfin' U.S.A.
Jaar: 1963
Album: Surfin' U.S.A.

1459. The Band - King Harvest (Has Surely Come)
Album: The Band

1458. The Rolling Stones - It's Only Rock 'n' Roll (But I Like It)
Album: It's Only Rock N Roll

1457. U2 - One
Album: Achtung Baby

1456. Bachman Turner Overdrive - You Ain't Seen Nothing Yet
Album: Not Fragile

Randy Bachman schreef als helft van het duo van de Canadese rockband Bachman–Turner Overdrive deze gitaarklassieker. Het stotteren brengt de duivelse vrouw uit het nummer dichterbij. Het goed luisterend oor kan in de gitaarriff Baba O'Riley van The Who horen, een hommage aan deze klassieker.

I met a devil woman
She took my heart away
She said, I've had it comin' to me
But I wanted it that way
I think that any love is good lovin'
So I took what I could get, mmh
Oooh, oooh she looked at me with big brown eyes

1455. Bad Company - Shooting Star
Album: Straight Shooter

1454. ABBA - Happy New Year
Album: Super Trouper

1453. Steve Hackett - Spectral Mornings
Album: Spectral Mornings

1452. The Who - The Seeker
Album: Meaty Beaty Big and Bouncy

1451. Placebo - The Bitter End
Album: Sleeping with Ghosts

1450. The Mars Volta - Cicartiz Erp
Album: De-loused in the Comatorium

1449. Dusty Springfield - Son Of A Preacher Man
Album: Dusty in Memphis

Mary Isobel Catherine Bernadette O'Brien, beter bekend als Dusty Springfield, bracht als blue-eyed soul zangeres veel magistrale werken in de jaren zestig op de planken. Het nummer was eigenlijk bedoeld voor die andere grote soulzangeres, Aretha Franklin, maar ze wees het nummer van John Hurley en Ronnie Wilkins af. Toen Aretha het nummer in 1969 hoorde besloot ze het echter alsnog zelf op te nemen voor het album This Girl's in Love with You. In de versie van Dusty nog steeds wonderschoon en vol van geluid.

1448. Anathema - Untouchable
Album: Weather Systems

1447. Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next
Album: This Is My Truth Tell Me Yours

1446. 10cc - The Things We Do For Love
Album: Deceptive Bends

1445. David Bowie - Ashes To Ashes
Album: Scary Monsters

1444. Elvis Costello - She
Album: Notting Hill

1443. Jim Croce - Time In A Bottle
Album: You Don't Mess Around with Jim

1442. The Knack - My Sharona
Album: Get the Knack

1441. Nick Cave & The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World
Album: Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus

1440. Metallica - Seek & Destroy
Album: Kill 'Em All

1439. John Frusciante - The Days Have Turned
Album: The Will to Death

1438. Good Charlotte - I Just Wanna Live
Album: The Chronicles of Life and Death

1437. Status Quo - Whatever You Want
Album: Whatever You Want

1436. Scott Walker - The Old Man's Back Again
Album: Scott 4

1435. Eric Clapton - I Shot the Sheriff
Album: 461 Ocean Boulevard

1434. Amplifier - Airborne
Album: Amplifier

De vierkoppige rockband Amplifier wist met het debuutalbum uit 2004 een klankrijk en stevig muziekstuk af te leveren. Gitaarsolo's en hevig drumwerk vullen het zwaar beladen psychedelische nummer.

1433. Paul McCartney - My Love
Album: Red Rose Speedway

1432. Neil Young - Comes A Time
Album: Comes a Time

1431. Muse - Stockholm Syndrome
Album: Absolution

Gast
geplaatst: vandaag om 15:46 uur

geplaatst: vandaag om 15:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.