Muziek / Toplijsten en favorieten / Platendraaier Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 25 september 2015, 16:10 uur
1750. Patrick Watson - The Great Escape
Jaar: 2006
Album: Close to Paradise
De Canadese zanger Patrick Watson heeft de perfecte stem voor de droevige klanken van zijn piano. In de ontsnapping aan een teleurstellende dag haal je de kracht uit dit nummer.
Bad day, looking for a way home,
looking for the great escape.
Gets in his car and drives away,
far from all the things that we are.
1749. Tears For Fears -Sowing The Seeds Of Love
Jaar: 1989
Album: The Seeds of Love
De politieke statements van het nummer zijn duidelijk, onder andere Margaret Thatcher krijgt er flink van langs. De naam komt van een Engels folknummer genaamd The Seeds of Love. Het pakkende refrein en de orgelklanken vullen het nummer op in de melodieën.
I spy tears in their eyes
They look to the skies
For some kind of divine intervention
Food goes to waste
So nice to eat, so nice to taste
Politician grannie with your high ideals
1748. Nina Simone - Feeling Good
Jaar: 1965
Album: I Put a Spell on You
Het nummer werd officieel geschreven voor de musical The Roar of the Greasepaint – The Smell of the Crowd, maar is toch vooral bekend geworden in versie van Nina. De rustige opbouw met alleen de stem van Simone tot de bombast van het orkest, het nummer is de perfecte Feel Good song.
Birds flying high you know how I feel
Sun in the sky you know how I feel
Breeze driftin' on by you know how I feel.
1747. The Pretty Things - Baron Saturday
Jaar: 1968
Album: S.F. Sorrow
De Britse The Pretty Things hadden de populariteit van The Beatles verdiend in de jaren zestig, maar hebben deze status nooit weten te behalen. Hoogtepunt gedurende de jaren zestig is S.F. Sorrow met het psychedelische Baron Saturday. In het conceptalbum ontmoet Sebastian F. Sorrow Baron Saturday uit de voodoo religie. Samen beleven ze een wild avontuur.
Oh, baron Saturday
Sorrow, he'll show you games to play
He bends his mouth up to your ear
The words won't disappear
He'll take your eyes out for a ride
Through an eyeglass of tears it's not clear
1746. Elliott Smith - Between the Bars
Jaar: 1997
Album: Either / Or
Prachtig klein nummer van Elliott Smith over de liefde en de mensen die hiertussen proberen te komen.
Drink up with me now, forget all about
The pressure of days, do what I say
And I'll make you okay, drive them away
The image is stuck in your head
1745. Howard Shore - The Return of the King
Jaar: 2003
Album: The Lord of the Rings: The Return of the King
Fraaie en meeslepende compositie van het slotstuk van The Lord of the Rings trilogie. Het orkest straalt een sterke emotionele kracht uit, waarop de fluit de tranen rijkelijk laat vloeien.
1744. Queen - Now I'm Here
Jaar: 1974
Album: Sheer Heart Attack
Gitarist Brian May schreef dit stevige nummer met een flinke portie rock 'n' roll. De gitaarsolo's gaan erin zoals de volgende artiest in dit lijstje. De samenzang zorgt voor een slotdans in de stad.
A thin moon me in a smoke-screen sky
Where the beams of your lovelight chase
Don't move, don't speak, don't feel no pain
With a rain running down my face
1743. The Who - Squeeze Box
Jaar: 1975
Album: The Who by Numbers
Met de muzikaliteit van The Who was het wel een beetje gedaan na The Who by Numbers. De countrymuziek heeft het inmiddels geschopt tot het werk van de band, met de seksuele getinte teksten van de Squeezebox.
Mama's got a squeeze box
Daddy never sleeps at night
She goes in and out and in
And out and in and out and in and out
She's playing all night
1742. Led Zeppelin - All My Love
Jaar: 1979
Album: In Through the Out Door
Eerste notering van de rock- en bluesgoden van Led Zeppelin. In 1979 bleek er toch niet veel over te zijn van de eens zo invloedrijke muziek van de band. All My Love is één van die schamele hoogtepuntjes van het late jaren zeventig werk van de mannen. Vooral de solo op de synths en gitaren drijven het langzame tempo op.
Should I fall out of love, my fire in the light
To chase a feather in the wind
Within the glow that weaves a cloak of delight
There moves a thread that has no end.
1741. Gerry & The Pacemakers - You'll Never Walk Alone
Jaar: 1963
Album: How Do You Like It?
Niet meer weg te denken uit de hedendaagse voetbalcultuur. Het origineel stamt uit 1945 en werd door een waslijst aan artiesten gecoverd. De merseybeat voert de vertolking van Gerry and the Pacemakers aan. Steun en kracht zijn nog steeds het gene waardoor het nummer zo mooi is.
When you walk through a storm
Hold your head up high
And don't be afraid of the dark
At the end of the storm
There's a golden sky
And the sweet silver song of a lark
Album: Close to Paradise
De Canadese zanger Patrick Watson heeft de perfecte stem voor de droevige klanken van zijn piano. In de ontsnapping aan een teleurstellende dag haal je de kracht uit dit nummer.
Bad day, looking for a way home,
looking for the great escape.
Gets in his car and drives away,
far from all the things that we are.
1749. Tears For Fears -Sowing The Seeds Of Love
Jaar: 1989
Album: The Seeds of Love
De politieke statements van het nummer zijn duidelijk, onder andere Margaret Thatcher krijgt er flink van langs. De naam komt van een Engels folknummer genaamd The Seeds of Love. Het pakkende refrein en de orgelklanken vullen het nummer op in de melodieën.
I spy tears in their eyes
They look to the skies
For some kind of divine intervention
Food goes to waste
So nice to eat, so nice to taste
Politician grannie with your high ideals
1748. Nina Simone - Feeling Good
Album: I Put a Spell on You
Het nummer werd officieel geschreven voor de musical The Roar of the Greasepaint – The Smell of the Crowd, maar is toch vooral bekend geworden in versie van Nina. De rustige opbouw met alleen de stem van Simone tot de bombast van het orkest, het nummer is de perfecte Feel Good song.
Birds flying high you know how I feel
Sun in the sky you know how I feel
Breeze driftin' on by you know how I feel.
1747. The Pretty Things - Baron Saturday
Album: S.F. Sorrow
De Britse The Pretty Things hadden de populariteit van The Beatles verdiend in de jaren zestig, maar hebben deze status nooit weten te behalen. Hoogtepunt gedurende de jaren zestig is S.F. Sorrow met het psychedelische Baron Saturday. In het conceptalbum ontmoet Sebastian F. Sorrow Baron Saturday uit de voodoo religie. Samen beleven ze een wild avontuur.
Oh, baron Saturday
Sorrow, he'll show you games to play
He bends his mouth up to your ear
The words won't disappear
He'll take your eyes out for a ride
Through an eyeglass of tears it's not clear
1746. Elliott Smith - Between the Bars
Album: Either / Or
Prachtig klein nummer van Elliott Smith over de liefde en de mensen die hiertussen proberen te komen.
Drink up with me now, forget all about
The pressure of days, do what I say
And I'll make you okay, drive them away
The image is stuck in your head
1745. Howard Shore - The Return of the King
Jaar: 2003
Album: The Lord of the Rings: The Return of the King
Fraaie en meeslepende compositie van het slotstuk van The Lord of the Rings trilogie. Het orkest straalt een sterke emotionele kracht uit, waarop de fluit de tranen rijkelijk laat vloeien.
1744. Queen - Now I'm Here
Album: Sheer Heart Attack
Gitarist Brian May schreef dit stevige nummer met een flinke portie rock 'n' roll. De gitaarsolo's gaan erin zoals de volgende artiest in dit lijstje. De samenzang zorgt voor een slotdans in de stad.
A thin moon me in a smoke-screen sky
Where the beams of your lovelight chase
Don't move, don't speak, don't feel no pain
With a rain running down my face
1743. The Who - Squeeze Box
Album: The Who by Numbers
Met de muzikaliteit van The Who was het wel een beetje gedaan na The Who by Numbers. De countrymuziek heeft het inmiddels geschopt tot het werk van de band, met de seksuele getinte teksten van de Squeezebox.
Mama's got a squeeze box
Daddy never sleeps at night
She goes in and out and in
And out and in and out and in and out
She's playing all night
1742. Led Zeppelin - All My Love
Album: In Through the Out Door
Eerste notering van de rock- en bluesgoden van Led Zeppelin. In 1979 bleek er toch niet veel over te zijn van de eens zo invloedrijke muziek van de band. All My Love is één van die schamele hoogtepuntjes van het late jaren zeventig werk van de mannen. Vooral de solo op de synths en gitaren drijven het langzame tempo op.
Should I fall out of love, my fire in the light
To chase a feather in the wind
Within the glow that weaves a cloak of delight
There moves a thread that has no end.
1741. Gerry & The Pacemakers - You'll Never Walk Alone
Jaar: 1963
Album: How Do You Like It?
Niet meer weg te denken uit de hedendaagse voetbalcultuur. Het origineel stamt uit 1945 en werd door een waslijst aan artiesten gecoverd. De merseybeat voert de vertolking van Gerry and the Pacemakers aan. Steun en kracht zijn nog steeds het gene waardoor het nummer zo mooi is.
When you walk through a storm
Hold your head up high
And don't be afraid of the dark
At the end of the storm
There's a golden sky
And the sweet silver song of a lark
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 25 september 2015, 17:21 uur
teus schreef:
Ik lees dit forum vanaf het begin leuk alternatieve 2000 lijst ,kan het niet altijd eens zijn met de inhoud of volgorde ,maar dat heb ik met de R2 top2000 natuurlijk ook,daar gaat het niet om
Wat mij altijd boeit, zijn de bijkomende omschrijvingen van de heer Hugo
Dit forum is een leuke vondst ,ik blijf het volgen
Ik lees dit forum vanaf het begin leuk alternatieve 2000 lijst ,kan het niet altijd eens zijn met de inhoud of volgorde ,maar dat heb ik met de R2 top2000 natuurlijk ook,daar gaat het niet om
Wat mij altijd boeit, zijn de bijkomende omschrijvingen van de heer Hugo
Dit forum is een leuke vondst ,ik blijf het volgen
Helemaal mee eens, ook ik lees dit topic met veel plezier. Daarnaast heeft deze lijst me geinspireerd tot het samenstellen van mijn eigen Top 2000. Alleen daarom al verdient Hugo mijn eeuwige dank.

0
geplaatst: 27 september 2015, 11:11 uur
Ik blijf uiteraard wel meelezen maar ga iets minder actief becijferen want ik heb elders een mooi projectje. Voor wie kijken wil... 
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers
0
geplaatst: 28 september 2015, 10:30 uur
vigil schreef:
Ik blijf uiteraard wel meelezen maar ga iets minder actief becijferen want ik heb elders een mooi projectje. Voor wie kijken wil...

Leuk topic, ga ik zeker volgen. Ik zie wel weer een keer een lijstje met je cijfers voorbij komen als je er tijd voor hebt.

0
geplaatst: 28 september 2015, 10:30 uur
1740. Journey - Don't Stop Believin'
Jaar: 1981
Album: Escape
De in de VS razend populaire band Journey vond ook enige keren de weg naar Europa. Don't Stop Believin' is misschien nog wel de grootste klassieker van de band. Het nummer kent een strakke opening op het keyboard met een gestage opbouw naar het refrein met meer bombast.
A singer in a smoky room
A smell of wine and cheap perfume
For a smile they can share the night
It goes on and on, and on, and on
1739. Within Temptation - Ice Queen
Jaar: 2000
Album: Mother Earth
Zwaar en hevig met de wonderschone stem van Sharon den Adel. De eerste keer zag ik het nummer bij het programma Top of the Pops, waarin de kracht mij al meteen duidelijk werd.
When leaves have fallen
And skies turned into grey.
The night keeps on closing in on the day
A nightingale sings his song of farewell
You better hide for her freezing hell
1738. The Jimi Hendrix Experience - Castles Made of Sand
Jaar: 1967
Album: Axis: Bold as Love
Castles Made of Sand is een schitterend pareltje van de hand van Jimi Hendrix. Niet alleen het leven, maar ook de relatie met zijn verschillende moeders staat erin centraal. De warme zang en zijn gitaargebruik vullen het korte nummer op.
There was a young girl, who's heart was a frown
Cause she was crippled for life,
And she couldn't speak a sound
And she wished and prayed she could stop living,
So she decided to die
1737. The Allman Brothers Band - Ramblin' Man
Jaar: 1973
Album: Brothers and Sisters
De southern rockers van The Allman Brothers Band voeren op Ramblin' Man de countryside in. De klanken van de gitaren schallen vanaf begin af aan door de buitenlucht en voeren de autorit door de warme vlakten.
Lord, I was born a ramblin' man,
Tryin' to make a livin' and doin' the best I can.
And when it's time for leavin',
I hope you'll understand,
That I was born a ramblin' man.
1736. New Order - Blue Monday
Jaar: 1983
Album: Power, Corruption & Lies
Na de dood van Ian Curtis vervolgden de muzikale broeders hun weg met New Order. Het op synths en drumcomputers gedreven nummer krijgt met zijn basslijn een groots geluid. Het nummer is gebaseerd op verschillende nummers en bevat elementen uit deze songs.
I see a ship in the harbor.
I can and shall obey.
But if it wasn't for your misfortune,
I'd be a heavenly person today.
1735. The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da
Album: The Beatles (White album)
Een opbeurend liedje van het witte album van de kevers. Het nummer gaat in op de Jamaicaanse grootheid Desmond Dekker. De bongos en piano vormen de aanstekelijke opening, waarbij later de hoorn zich voegen.
Desmond takes a trolley to the jewellers store
Buys a twenty carat golden ring
Takes it back to Molly waiting at the door
And as he gives it to her she begins to sing
1734. Paul McCartney & Wings - Let 'Em In
Jaar: 1976
Album: Wings at the Speed of Sound
En daar hebben we Paul weer, maar nu met zijn gevleugelde muzikanten. Het album opent met de klanken van de vibrafoon waarna de mars begint. De instrumentatie wordt breed tentoongespreid, met de trombone, fluiten en percussie. Het rijtje met bekendheden wordt rustig langsgelopen in het ritmische nummer.
Sister Suzie, Brother John
Martin Luther, Phil and Don
Brother Michael, Auntie Gin
Open the door, let 'em in
1733. Neil Diamond - Pretty Amazing Grace
Jaar: 2008
Album: Home Before Dark
Prachtig nummer van Neil Diamond, boordevol emotionele woorden. De muziek van Diamond heeft nooit echt een grote aantrekkingskracht op mij gehad, maar dit latere werk in zijn carrière liet toch meer van zijn schoonheid zien.
You forgave my insensitivity
And my attempt to then mislead You
You stood beside a wretch like me
Your pretty amazing grace was all I needed.
1732. John Mellencamp - Small Town
Jaar: 1985
Album: Scarecrow
Het kenmerkende gitaargeluid van Mellencamp laat ook in Small Town zijn klanken achter. Het nummer gaat in op zijn leven in de staat Indiana.
Got nothing against a big town
Still hayseed enough to say
Look who's in the big town
But my bed is in a small town
Oh, and that's good enough for me
1731. No Doubt - It's My Life
Album: The Singles 1992-2003
Na It's My Life van The Animals zijn we nu belandt bij de naamgenoot van No Doubt en dan is het einde nog niet in zicht. Ik ken deze versie al langer dan het origineel en het nummer heeft daarom wel enige indruk op mij gemaakt. Natuurlijk is het vooral de stem van Gwen Stefani die It's My Life in een totaal ander daglicht zet.
Funny how I blind myself
I never knew
If I was sometimes played upon
Afraid to lose
I'd tell myself what good do you do
Convince myself
Album: Escape
De in de VS razend populaire band Journey vond ook enige keren de weg naar Europa. Don't Stop Believin' is misschien nog wel de grootste klassieker van de band. Het nummer kent een strakke opening op het keyboard met een gestage opbouw naar het refrein met meer bombast.
A singer in a smoky room
A smell of wine and cheap perfume
For a smile they can share the night
It goes on and on, and on, and on
1739. Within Temptation - Ice Queen
Album: Mother Earth
Zwaar en hevig met de wonderschone stem van Sharon den Adel. De eerste keer zag ik het nummer bij het programma Top of the Pops, waarin de kracht mij al meteen duidelijk werd.
When leaves have fallen
And skies turned into grey.
The night keeps on closing in on the day
A nightingale sings his song of farewell
You better hide for her freezing hell
1738. The Jimi Hendrix Experience - Castles Made of Sand
Album: Axis: Bold as Love
Castles Made of Sand is een schitterend pareltje van de hand van Jimi Hendrix. Niet alleen het leven, maar ook de relatie met zijn verschillende moeders staat erin centraal. De warme zang en zijn gitaargebruik vullen het korte nummer op.
There was a young girl, who's heart was a frown
Cause she was crippled for life,
And she couldn't speak a sound
And she wished and prayed she could stop living,
So she decided to die
1737. The Allman Brothers Band - Ramblin' Man
Album: Brothers and Sisters
De southern rockers van The Allman Brothers Band voeren op Ramblin' Man de countryside in. De klanken van de gitaren schallen vanaf begin af aan door de buitenlucht en voeren de autorit door de warme vlakten.
Lord, I was born a ramblin' man,
Tryin' to make a livin' and doin' the best I can.
And when it's time for leavin',
I hope you'll understand,
That I was born a ramblin' man.
1736. New Order - Blue Monday
Album: Power, Corruption & Lies
Na de dood van Ian Curtis vervolgden de muzikale broeders hun weg met New Order. Het op synths en drumcomputers gedreven nummer krijgt met zijn basslijn een groots geluid. Het nummer is gebaseerd op verschillende nummers en bevat elementen uit deze songs.
I see a ship in the harbor.
I can and shall obey.
But if it wasn't for your misfortune,
I'd be a heavenly person today.
1735. The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da
Een opbeurend liedje van het witte album van de kevers. Het nummer gaat in op de Jamaicaanse grootheid Desmond Dekker. De bongos en piano vormen de aanstekelijke opening, waarbij later de hoorn zich voegen.
Desmond takes a trolley to the jewellers store
Buys a twenty carat golden ring
Takes it back to Molly waiting at the door
And as he gives it to her she begins to sing
1734. Paul McCartney & Wings - Let 'Em In
Album: Wings at the Speed of Sound
En daar hebben we Paul weer, maar nu met zijn gevleugelde muzikanten. Het album opent met de klanken van de vibrafoon waarna de mars begint. De instrumentatie wordt breed tentoongespreid, met de trombone, fluiten en percussie. Het rijtje met bekendheden wordt rustig langsgelopen in het ritmische nummer.
Sister Suzie, Brother John
Martin Luther, Phil and Don
Brother Michael, Auntie Gin
Open the door, let 'em in
1733. Neil Diamond - Pretty Amazing Grace
Jaar: 2008
Album: Home Before Dark
Prachtig nummer van Neil Diamond, boordevol emotionele woorden. De muziek van Diamond heeft nooit echt een grote aantrekkingskracht op mij gehad, maar dit latere werk in zijn carrière liet toch meer van zijn schoonheid zien.
You forgave my insensitivity
And my attempt to then mislead You
You stood beside a wretch like me
Your pretty amazing grace was all I needed.
1732. John Mellencamp - Small Town
Album: Scarecrow
Het kenmerkende gitaargeluid van Mellencamp laat ook in Small Town zijn klanken achter. Het nummer gaat in op zijn leven in de staat Indiana.
Got nothing against a big town
Still hayseed enough to say
Look who's in the big town
But my bed is in a small town
Oh, and that's good enough for me
1731. No Doubt - It's My Life
Album: The Singles 1992-2003
Na It's My Life van The Animals zijn we nu belandt bij de naamgenoot van No Doubt en dan is het einde nog niet in zicht. Ik ken deze versie al langer dan het origineel en het nummer heeft daarom wel enige indruk op mij gemaakt. Natuurlijk is het vooral de stem van Gwen Stefani die It's My Life in een totaal ander daglicht zet.
Funny how I blind myself
I never knew
If I was sometimes played upon
Afraid to lose
I'd tell myself what good do you do
Convince myself
0
geplaatst: 30 september 2015, 14:53 uur
1730. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Jaar: 1986
Album: The Queen Is Dead
Terug naar het tijdperk van The Smiths met de dromerige klanken van Bigmouth Strikes Again. Opgejaagd door de mensen in zijn omgeving voor de kritiek van de hoofdpersoon worden de gitaren en drums opgezweept.
And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt
As the flames rose to her roman nose
And her Walkman started to melt
1729. The Black Keys - Tighten Up
Jaar: 2010
Album: Brothers
Het duo van The Keys zoekt op Brothers naar een weg binnen de bluesrock. Tighten Up kenmerkt zich door het fluitende begin en gaat in op hoe het leven zijn vlucht neemt.
Sick for days, so many ways
I'm aching now, I'm aching now
It's times like these, I need relief
Please show me how, oh, show me how
1728. The Stills-Young Band - Long May You Run
Album: Long May You Run
De muzikale samenwerking van Neil Young met Stephen Stills ging verder dan alleen CSNY en Buffalo Springfield. In het titelnummer duikt Neil in op het verlies van zijn lijkwagen, de Pontiac. De countrymuziek voert zich door de herinneringen aan de tijd dat hij met de auto naar Stills reed en ze samen de band Buffalo Springfield begonnen.
Maybe The Beach Boys have got you now
With those waves singing "Caroline No"
Rollin' down that empty ocean road
Gettin' to the surf on time.
1727. Queen - You're My Best Friend
Album: A Night at the Opera
You're My Best Friend komt van de Queen klassieker A Night at the Opera. Het nummer kenmerkt zich vooral door de Wurlitzer piano, die de liefde naar hogere sferen drijft. De samenzang voert de vriendschapsband aan tussen de mannen.
I've been wandering round
But I still come back to you
In rain or shine
You've stood by me girl
I'm happy at home (happy at home)
You're my best friend.
1726. Simon & Garfunkel - I Am A Rock
Jaar: 1966
Album: Sounds of Silence
I Am A Rock is geschreven door Paul Simon en werd ook voor het eerst opgenomen door hem. Levend in isolatie en ver weggedoken van wat er in de wereld gebeurd drijft het nummer door de pijn en het verdriet van het verleden. De samenzang van de heren zorgt voor de verfijnde en diepgaande folkmuziek.
I've built walls
A fortress steep and mighty
That none may penetrate
I have no need of friendship
Friendship causes pain
Its laughter and its loving I disdain,
1725. The Killers - Mr. Brightside
Jaar: 2004
Album: Hot Fuss
Na de twee eerste albums van The Killers ging het bergafwaarts met de band. Gelukkig hebben we het eerste album nog met een nummer zoals Mr. Brightside. Ongelukkig in de liefde zoekt Mr. Brightside de weg naar een betere toekomst.
Jealousy, turning saints into the sea
Swimming through sick lullabies
Choking on your alibi
But it's just the price I pay
Destiny is calling me
Open up my eager eyes
'Cause I'm Mr Brightside
1724. The Band - Chest Fever
Album: Music from Big Pink
Music from Big Pink is het vroege meesterwerk van de mannen van de band. Vanaf de geweldige orgelsolo van Garth Hudson gaat het nummer in op de koortsige blik van een man wiens vrouw hem net verlaten heeft. Levon Helm en Richard Manuel zorgen voor het verdragen van de pijn, wanneer Hudson de psychedelische klanken door de lucht laat schallen.
And as my mind unweaves
I feel the freeze down in my knees
But just before she leaves
She receives
1723. The Shins - Red Rabbits
Jaar: 2007
Album: Wincing the Night Away
Red Rabbits is de hoogste notering van de Amerikanen in deze lijst en komt net als Phantom Limb(1823) van het album Wincing the Night Away. De aangrijpende klanken vangen al aan met de vele instrumentatie op het nummer. Het verhaal van de misdaad ontvouwd zich op indrukwekkende wijze door het nummer heen.
Out of a gunnysack fall red rabbits
Into the crucible to be rendered an emulsion
And we can't allow a chance they'd restore themselves
So we can't make it easy on you
1722. The Beatles - The Ballad Of John And Yoko
Jaar: 1969
Album:
De komst van Yoko Ono zorgde voor een hoop opschudding zowel binnen als buiten The Beatles. Het verhaal van de huwelijksreis van John en Yoko en de wijze waarop John werd behandeld komen tot uiting in het nummer. Met Paul McCartney op de drums een ongewone combinatie, maar zeker niet minder inspirerend.
Christ you know it ain't easy
You know how hard it can be
The way things are going
They're going to crucify me
1721. Songs: Ohia - Come Back to Your Man
Jaar: 1999
Album: Axxess & Ace
Jason Molina was één van de topmuzikanten van zijn generatie. De droevige klanken drijven de liefde op en zorgen ervoor dat de gedachten zich tot diep in je nestelen.
There are demands on spirit and flesh
And i´ve made the effort to survive them
Now come back to your man
Album: The Queen Is Dead
Terug naar het tijdperk van The Smiths met de dromerige klanken van Bigmouth Strikes Again. Opgejaagd door de mensen in zijn omgeving voor de kritiek van de hoofdpersoon worden de gitaren en drums opgezweept.
And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt
As the flames rose to her roman nose
And her Walkman started to melt
1729. The Black Keys - Tighten Up
Jaar: 2010
Album: Brothers
Het duo van The Keys zoekt op Brothers naar een weg binnen de bluesrock. Tighten Up kenmerkt zich door het fluitende begin en gaat in op hoe het leven zijn vlucht neemt.
Sick for days, so many ways
I'm aching now, I'm aching now
It's times like these, I need relief
Please show me how, oh, show me how
1728. The Stills-Young Band - Long May You Run
Album: Long May You Run
De muzikale samenwerking van Neil Young met Stephen Stills ging verder dan alleen CSNY en Buffalo Springfield. In het titelnummer duikt Neil in op het verlies van zijn lijkwagen, de Pontiac. De countrymuziek voert zich door de herinneringen aan de tijd dat hij met de auto naar Stills reed en ze samen de band Buffalo Springfield begonnen.
Maybe The Beach Boys have got you now
With those waves singing "Caroline No"
Rollin' down that empty ocean road
Gettin' to the surf on time.
1727. Queen - You're My Best Friend
Album: A Night at the Opera
You're My Best Friend komt van de Queen klassieker A Night at the Opera. Het nummer kenmerkt zich vooral door de Wurlitzer piano, die de liefde naar hogere sferen drijft. De samenzang voert de vriendschapsband aan tussen de mannen.
I've been wandering round
But I still come back to you
In rain or shine
You've stood by me girl
I'm happy at home (happy at home)
You're my best friend.
1726. Simon & Garfunkel - I Am A Rock
Jaar: 1966
Album: Sounds of Silence
I Am A Rock is geschreven door Paul Simon en werd ook voor het eerst opgenomen door hem. Levend in isolatie en ver weggedoken van wat er in de wereld gebeurd drijft het nummer door de pijn en het verdriet van het verleden. De samenzang van de heren zorgt voor de verfijnde en diepgaande folkmuziek.
I've built walls
A fortress steep and mighty
That none may penetrate
I have no need of friendship
Friendship causes pain
Its laughter and its loving I disdain,
1725. The Killers - Mr. Brightside
Jaar: 2004
Album: Hot Fuss
Na de twee eerste albums van The Killers ging het bergafwaarts met de band. Gelukkig hebben we het eerste album nog met een nummer zoals Mr. Brightside. Ongelukkig in de liefde zoekt Mr. Brightside de weg naar een betere toekomst.
Jealousy, turning saints into the sea
Swimming through sick lullabies
Choking on your alibi
But it's just the price I pay
Destiny is calling me
Open up my eager eyes
'Cause I'm Mr Brightside
1724. The Band - Chest Fever
Album: Music from Big Pink
Music from Big Pink is het vroege meesterwerk van de mannen van de band. Vanaf de geweldige orgelsolo van Garth Hudson gaat het nummer in op de koortsige blik van een man wiens vrouw hem net verlaten heeft. Levon Helm en Richard Manuel zorgen voor het verdragen van de pijn, wanneer Hudson de psychedelische klanken door de lucht laat schallen.
And as my mind unweaves
I feel the freeze down in my knees
But just before she leaves
She receives
1723. The Shins - Red Rabbits
Jaar: 2007
Album: Wincing the Night Away
Red Rabbits is de hoogste notering van de Amerikanen in deze lijst en komt net als Phantom Limb(1823) van het album Wincing the Night Away. De aangrijpende klanken vangen al aan met de vele instrumentatie op het nummer. Het verhaal van de misdaad ontvouwd zich op indrukwekkende wijze door het nummer heen.
Out of a gunnysack fall red rabbits
Into the crucible to be rendered an emulsion
And we can't allow a chance they'd restore themselves
So we can't make it easy on you
1722. The Beatles - The Ballad Of John And Yoko
Jaar: 1969
Album:
De komst van Yoko Ono zorgde voor een hoop opschudding zowel binnen als buiten The Beatles. Het verhaal van de huwelijksreis van John en Yoko en de wijze waarop John werd behandeld komen tot uiting in het nummer. Met Paul McCartney op de drums een ongewone combinatie, maar zeker niet minder inspirerend.
Christ you know it ain't easy
You know how hard it can be
The way things are going
They're going to crucify me
1721. Songs: Ohia - Come Back to Your Man
Album: Axxess & Ace
Jason Molina was één van de topmuzikanten van zijn generatie. De droevige klanken drijven de liefde op en zorgen ervoor dat de gedachten zich tot diep in je nestelen.
There are demands on spirit and flesh
And i´ve made the effort to survive them
Now come back to your man
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 17:30 uur
1720. Neil Young & Crazy Horse - Music Arcade
Jaar: 1996
Album: Broken Arrow
Neil was in de jaren negentig weer helemaal terug van zijn muzikale inzinking in de jaren tachtig. Music Arcade is een prachtig akoestische gitaarliedje, met de fragiele stem gaat het in op de eenzaamheid van de mens. Emotioneel en wonderschoon tegelijk.
Have you ever been lost?
Have you ever been found out?
Have you ever felt all alone
At the end of the day?
1719. James Horner - A Kaleidoscope of Mathematics
Jaar: 2001
Album: A Beautiful Mind
A Beautiful Mind is van zichzelf al een aangrijpende film, maar krijgt met de soundtrack van James Horner een ware diepte in de schizofrene omgeving. De wiskunde leeft op in het verhaal van John Nash en de moeilijke verkenningen krijgen een invulling door de klanken van de piano, het orkest en de zang van Charlotte Church.
1718. Simple Minds - Alive & Kicking
Album: Once upon a Time
Zo halverwege de jaren tachtig was de scherpte er wel een beetje af bij de mannen van de Simple Minds. Alive & Kicking is echter een nummer dat mij na vele luisterbeurten nog steeds weet te raken. De liefde die opdoemt en tot grote hoogtes stijgt op de rollende drums en keyboardklanken.
Oh you lift me up to the crucial top, so I can see
Oh you lead me on, till the feelings come
And the lights that shine on
But if that don't mean nothing
Like if someday it should fall through
You'll take me home where the magic's from
And I'll be with you
1717. Porcupine Tree - A Smart Kid
Album: Stupid Dream
Porcupine Tree bracht eind jaren negentig een omslag teweeg in hun muzikale stijl met het aangrijpende Stupid Dream. Als enige overlevende op aarde speelt de eenzaamheid op en gaat de muziek diep in op de emoties van de luisteraar. De complexiteit van A Smart Kid vormt zich door het nummer heen.
Stranded here on planet Earth
It's not much but it could be worse
Everything's free here, there's no crowds
1716. INXS - Never Tear Us Apart
Jaar: 1987
Album: Kick
De synths en keyboardklanken brengen de melodielijnen van de lange intro teweeg. Met de zang van Michael Hutchence en bombast van het refrein komt de liefde dichterbij. Het saxofoonspel van Kirk Pengilly laat alles nog wat dichterbij komen.
I was standing
You were there
Two worlds collided
And they could never ever tear us apart
1715. The Who - Join Together
Jaar: 1972
Album: Join Together
Join Together was oorspronkelijk bedoeld voor de rockopera Lifehouse, aangezien The Who echter aankwam zetten met Who's Next werd het nummer als single uitgebracht. Verenigd u en kom allen tezamen in de klankrijke band. De mondharmonica en synths zwepen de instrumentale intro op naar de samenzang met gitaren. De vervreemde klanken zorgen voor een effectieve afwisseling in muzikaliteit.
Do you really think I care what you read or what you wear?
I want you to join together with the band
There's a million ways to laugh and everyone's a path
Come on and join together with the band
1714. The Beatles - Rocky Raccoon
Album: The Beatles (White)
De cowboy Rocky Raccoon voert het nummer van Paul McCartney aan. De honkytonk piano zorgt voor de sferische muziek uit het wilde-westen. Beland in een western worden we meegevoerd in het verhaal van Rocky. De schietpartij zorgt voor een verandering van het tempo en de muzikale interpretatie.
Rocky burst in and grinning a grin
He said Danny boy this is a showdown
But Daniel was hot, he drew first and shot
And Rocky collapsed in the corner
1713. Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park
Album: Foto van een Mooie Dag
Dat er mooie Nederlandstalige muziek bestaat heeft Frank Boeijen wel bewezen tijdens zijn nog steeds kleurrijke carrière. Een relatie die in verval is geraakt, maar waar de goede weg niet meer in terug te vinden is. Rijk aan melodieën en met een krachtige samenzang.
Op zoek naar geluk in Kronenburg Park
Thuis wacht een vrouw onwetend op haar man
Ze heeft nooit iets gevoeld van zijn ontevredenheid
En alles blijft bij het oude, als hij weer naar huis rijdt
1712. BB King - My Lucille
Album: Six Silver Strings
Het was schrikken dit voorjaar toen de blueslegende BB King overleed. Jarenlang toerde hij onvermoeid over de gehele wereld, met zijn grote liefde Lucille. De gitaar die hem vanaf de plantages in de zuidelijke gebieden één van de invloedrijkste muzikanten uit de muziek maakte. Het nummer is een ode aan de blues van zijn gitaar en uiteraard komt Lucille ook aan het woord.
I remember once I was in an automobile accident
And when the car stopped turnin' over, it fell over on Lucille
And it held it up off of me, really, it held it up off of me
So that's one time it saved my life
1711. The Smashing Pumpkins - Rhinoceros
Jaar: 1991
Album: Gish
De pompoenhoofden doemde begin jaren negentig op in het alternatieve circuit. Rhinoceros kenmerkt zich door de signatuur van de band, de afwisseling tussen de rust en de storm. De kracht van de gitaarlagen sleept de zang van Billy Corgan door het nummer heen.
Colors show
After the moon
I should go
See you in June
Your way
Jaar: 1996
Album: Broken Arrow
Neil was in de jaren negentig weer helemaal terug van zijn muzikale inzinking in de jaren tachtig. Music Arcade is een prachtig akoestische gitaarliedje, met de fragiele stem gaat het in op de eenzaamheid van de mens. Emotioneel en wonderschoon tegelijk.
Have you ever been lost?
Have you ever been found out?
Have you ever felt all alone
At the end of the day?
1719. James Horner - A Kaleidoscope of Mathematics
Album: A Beautiful Mind
A Beautiful Mind is van zichzelf al een aangrijpende film, maar krijgt met de soundtrack van James Horner een ware diepte in de schizofrene omgeving. De wiskunde leeft op in het verhaal van John Nash en de moeilijke verkenningen krijgen een invulling door de klanken van de piano, het orkest en de zang van Charlotte Church.
1718. Simple Minds - Alive & Kicking
Album: Once upon a Time
Zo halverwege de jaren tachtig was de scherpte er wel een beetje af bij de mannen van de Simple Minds. Alive & Kicking is echter een nummer dat mij na vele luisterbeurten nog steeds weet te raken. De liefde die opdoemt en tot grote hoogtes stijgt op de rollende drums en keyboardklanken.
Oh you lift me up to the crucial top, so I can see
Oh you lead me on, till the feelings come
And the lights that shine on
But if that don't mean nothing
Like if someday it should fall through
You'll take me home where the magic's from
And I'll be with you
1717. Porcupine Tree - A Smart Kid
Album: Stupid Dream
Porcupine Tree bracht eind jaren negentig een omslag teweeg in hun muzikale stijl met het aangrijpende Stupid Dream. Als enige overlevende op aarde speelt de eenzaamheid op en gaat de muziek diep in op de emoties van de luisteraar. De complexiteit van A Smart Kid vormt zich door het nummer heen.
Stranded here on planet Earth
It's not much but it could be worse
Everything's free here, there's no crowds
1716. INXS - Never Tear Us Apart
Album: Kick
De synths en keyboardklanken brengen de melodielijnen van de lange intro teweeg. Met de zang van Michael Hutchence en bombast van het refrein komt de liefde dichterbij. Het saxofoonspel van Kirk Pengilly laat alles nog wat dichterbij komen.
I was standing
You were there
Two worlds collided
And they could never ever tear us apart
1715. The Who - Join Together
Album: Join Together
Join Together was oorspronkelijk bedoeld voor de rockopera Lifehouse, aangezien The Who echter aankwam zetten met Who's Next werd het nummer als single uitgebracht. Verenigd u en kom allen tezamen in de klankrijke band. De mondharmonica en synths zwepen de instrumentale intro op naar de samenzang met gitaren. De vervreemde klanken zorgen voor een effectieve afwisseling in muzikaliteit.
Do you really think I care what you read or what you wear?
I want you to join together with the band
There's a million ways to laugh and everyone's a path
Come on and join together with the band
1714. The Beatles - Rocky Raccoon
Album: The Beatles (White)
De cowboy Rocky Raccoon voert het nummer van Paul McCartney aan. De honkytonk piano zorgt voor de sferische muziek uit het wilde-westen. Beland in een western worden we meegevoerd in het verhaal van Rocky. De schietpartij zorgt voor een verandering van het tempo en de muzikale interpretatie.
Rocky burst in and grinning a grin
He said Danny boy this is a showdown
But Daniel was hot, he drew first and shot
And Rocky collapsed in the corner
1713. Frank Boeijen Groep - Kronenburg Park
Album: Foto van een Mooie Dag
Dat er mooie Nederlandstalige muziek bestaat heeft Frank Boeijen wel bewezen tijdens zijn nog steeds kleurrijke carrière. Een relatie die in verval is geraakt, maar waar de goede weg niet meer in terug te vinden is. Rijk aan melodieën en met een krachtige samenzang.
Op zoek naar geluk in Kronenburg Park
Thuis wacht een vrouw onwetend op haar man
Ze heeft nooit iets gevoeld van zijn ontevredenheid
En alles blijft bij het oude, als hij weer naar huis rijdt
1712. BB King - My Lucille
Album: Six Silver Strings
Het was schrikken dit voorjaar toen de blueslegende BB King overleed. Jarenlang toerde hij onvermoeid over de gehele wereld, met zijn grote liefde Lucille. De gitaar die hem vanaf de plantages in de zuidelijke gebieden één van de invloedrijkste muzikanten uit de muziek maakte. Het nummer is een ode aan de blues van zijn gitaar en uiteraard komt Lucille ook aan het woord.
I remember once I was in an automobile accident
And when the car stopped turnin' over, it fell over on Lucille
And it held it up off of me, really, it held it up off of me
So that's one time it saved my life
1711. The Smashing Pumpkins - Rhinoceros
Album: Gish
De pompoenhoofden doemde begin jaren negentig op in het alternatieve circuit. Rhinoceros kenmerkt zich door de signatuur van de band, de afwisseling tussen de rust en de storm. De kracht van de gitaarlagen sleept de zang van Billy Corgan door het nummer heen.
Colors show
After the moon
I should go
See you in June
Your way
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 17:53 uur
Kronenburg Park 
Blijft voor mij het beste van Frank heeft gemaakt

Blijft voor mij het beste van Frank heeft gemaakt
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 18:37 uur
Ook hier, namelijk het hoogst (en tevens enige) genoteerde nummer van hem in de lijst.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 18:37 uur
cosmic kid schreef:
Helemaal mee eens, ook ik lees dit topic met veel plezier. Daarnaast heeft deze lijst me geinspireerd tot het samenstellen van mijn eigen Top 2000. Alleen daarom al verdient Hugo mijn eeuwige dank.
Niet overdrijven
, ik heb je gewoon de aanzet gegeven voor het ontwikkelen van een eigen lijst. De rest van het werk moet jezelf doen, maar zal je door de mooiste plekjes uit de muziekgeschiedenis heen leiden.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 oktober 2015, 19:54 uur
HugovdBos schreef:
Niet overdrijven
, ik heb je gewoon de aanzet gegeven voor het ontwikkelen van een eigen lijst. De rest van het werk moet jezelf doen, maar zal je door de mooiste plekjes uit de muziekgeschiedenis heen leiden.
(quote)
Niet overdrijven
, ik heb je gewoon de aanzet gegeven voor het ontwikkelen van een eigen lijst. De rest van het werk moet jezelf doen, maar zal je door de mooiste plekjes uit de muziekgeschiedenis heen leiden. Dat mag dan allemaal zo zijn maar op de één of andere manier kreeg ik door jouw lijst de inspiratie en de handvatten om hieraan te beginnen. Tot die tijd leek het me een schier onmogelijke taak.
0
geplaatst: 5 oktober 2015, 16:53 uur
1710. Love - Alone Again Or
Album: Forever Changes
Het album Forever Changes vormde een belangrijke omslag in de muziek van zijn tijd. De psychedelische klanken van het album vinden de weg door de folk en rock. Op Alone Again Or zijn het de trompetten die de exotische klanken van de gitaren ondersteunen.
I won't forget
All the times I've waited patiently for you
And you'll do just what you choose to do
And I will be alone again tonight my dear
1709. Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn
Jaar: 1977
Album: In Concert
Het nummer Peter Gunn dateert al van 1959 en staat op naam van Henry Mancini. De groevende versie van de grootmeesters uit de symfonische rock kenmerkt zich door de keyboardsolo's van Emerson .
1708. Aretha Franklin - A Natural Woman
Album: Lady Soul
Natuurlijk kan één van de grootste soulzangeressen ooit niet ontbreken in deze lijst. In eerste instantie dacht Carole King om het nummer over een natural man te schrijven. Uiteindelijk draagt het nummer de kracht van een vrouw, die duidelijk weet waar ze voor staat wanneer ze haar grote liefde ontmoet.
When my soul was in the lost-and-found
You came along to claim it
I didn't know just what was wrong with me
'Til your kiss helped me name it
Now I'm no longer doubtful of what I'm living for
and if I make you happy I don't need to do more
1707. Muse - Resistance
Jaar: 2009
Album: The Resistance
Het titelnummer van het vijfde album van Muse opent met de klassieke klanken van de grootmeesters. De rustige opbouw komt tot zijn uiting in het pakkende refrein van Matthew Bellamy.
Quell your prayers for love and peace
You'll wake the thought police
We can hide the truth inside
1706. Muddy Waters - I'm Your Hoochie Coochie Man
Jaar: 1954
Album: The Best Of
Terug naar de blues met Hoochie Coochie Man van Willie Dixon. De speelstijl van het nummer kent zijn
stoptechniek in het drum- en gitaarwerk. Met invloeden vanuit de jazz en rock 'n' roll heeft het nummer de status verworven van klassieker. De hoodoo heeft zijn effect op een vrouw en wordt in het sensuele stuk bezongen.
I'm gonna make you girls
Lead me by my hand
Then the world will know
That I'm the hoochie coochie man
1705. The Cars - Drive
Jaar: 1984
Album: Heartbeat City
The Cars zullen voor mij altijd verbonden blijven aan het nummer Drive. Er zijn nog wel een paar andere nummers die bekendheid hebben verworven, maar Drive weet zich met zijn pakkende melodielijnen en liefdevolle inhoudt het best in de praalwagen te stoppen.
Who's gonna hold you down
When you shake
Who's gonna come around
When you break
1704. Jack White - Sixteen Saltines
Jaar: 2012
Album: Blunderbuss
Jack White had zich gedurende de jaren al wel bewezen als muzikant in bands als The White Stripes en The Raxonteurs. Zijn eerste solowerk pakte ook niet verkeerd uit, met onder andere het rockende en rappende Sixteen Saltines. Het orgel en de gitaren drijven het nummer op in de de humoristische teksten van Jack.
She's got stickers on her locker
And the boy's number's there in magic marker
I'm hungry, and the hunger will linger
I eat sixteen saltine crackers, then I lick my fingers
1703. The Beatles - Being For The Benefit Of Mr. Kite!
Album: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Op naar het tromgeroffel van de Lonely Hearts Club Band. Being for the Benefit of Mr. Kite is gebaseerd op een oude circusposter en vertelt het verhaal van Mr. Kite als artiest, inclusief orgels, klokkenspel en harmonica. John sleept de luisteraar door het spektakelstuk heen, waarin de instrumentatie voor de complexiteit zorgt.
For the benefit of Mr. Kite
There will be a show tonight on trampoline
The Hendersons will all be there
Late of Pablo Fanques' fair, what a scene
1702. Kraftwerk - The Model
Jaar: 1978
Album: The Man-Machine
De elektronische muziek kwam opzetten gedurende de jaren zestig, maar kwam pas echt tot volle glorie in de jaren zeventig. Met The Model hadden de mannen van Kraftwerk hun hit te pakken. De synths en drumcomputers zorgen voor een pakkend klankenpatroon, met de geweldige Engelse uitspraak van Hütter is het model compleet.
She's a model and she's looking good
I'd like to take her home that's understood
She plays hard to get, she smiles from time to time
It only takes a camera to change her mind
1701. Sonny & Cher - I Got You Babe
Album: Look at Us
De Wall of Sound van Phil Spector bleef beperkt in het klankenspel van I Got You Babe. De afwisseling in zang tussen Sonny en Cher pakt in het nummer perfect uit, een simpele doch effectieve liefdesverklaring.
They say our love won't pay the rent
Before it's earned, our money's all been spent
I guess that's so, we don't have a plot
But at least I'm sure of all the things we got
Album: Forever Changes
Het album Forever Changes vormde een belangrijke omslag in de muziek van zijn tijd. De psychedelische klanken van het album vinden de weg door de folk en rock. Op Alone Again Or zijn het de trompetten die de exotische klanken van de gitaren ondersteunen.
I won't forget
All the times I've waited patiently for you
And you'll do just what you choose to do
And I will be alone again tonight my dear
1709. Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn
Album: In Concert
Het nummer Peter Gunn dateert al van 1959 en staat op naam van Henry Mancini. De groevende versie van de grootmeesters uit de symfonische rock kenmerkt zich door de keyboardsolo's van Emerson .
1708. Aretha Franklin - A Natural Woman
Album: Lady Soul
Natuurlijk kan één van de grootste soulzangeressen ooit niet ontbreken in deze lijst. In eerste instantie dacht Carole King om het nummer over een natural man te schrijven. Uiteindelijk draagt het nummer de kracht van een vrouw, die duidelijk weet waar ze voor staat wanneer ze haar grote liefde ontmoet.
When my soul was in the lost-and-found
You came along to claim it
I didn't know just what was wrong with me
'Til your kiss helped me name it
Now I'm no longer doubtful of what I'm living for
and if I make you happy I don't need to do more
1707. Muse - Resistance
Album: The Resistance
Het titelnummer van het vijfde album van Muse opent met de klassieke klanken van de grootmeesters. De rustige opbouw komt tot zijn uiting in het pakkende refrein van Matthew Bellamy.
Quell your prayers for love and peace
You'll wake the thought police
We can hide the truth inside
1706. Muddy Waters - I'm Your Hoochie Coochie Man
Jaar: 1954
Album: The Best Of
Terug naar de blues met Hoochie Coochie Man van Willie Dixon. De speelstijl van het nummer kent zijn
stoptechniek in het drum- en gitaarwerk. Met invloeden vanuit de jazz en rock 'n' roll heeft het nummer de status verworven van klassieker. De hoodoo heeft zijn effect op een vrouw en wordt in het sensuele stuk bezongen.
I'm gonna make you girls
Lead me by my hand
Then the world will know
That I'm the hoochie coochie man
1705. The Cars - Drive
Album: Heartbeat City
The Cars zullen voor mij altijd verbonden blijven aan het nummer Drive. Er zijn nog wel een paar andere nummers die bekendheid hebben verworven, maar Drive weet zich met zijn pakkende melodielijnen en liefdevolle inhoudt het best in de praalwagen te stoppen.
Who's gonna hold you down
When you shake
Who's gonna come around
When you break
1704. Jack White - Sixteen Saltines
Jaar: 2012
Album: Blunderbuss
Jack White had zich gedurende de jaren al wel bewezen als muzikant in bands als The White Stripes en The Raxonteurs. Zijn eerste solowerk pakte ook niet verkeerd uit, met onder andere het rockende en rappende Sixteen Saltines. Het orgel en de gitaren drijven het nummer op in de de humoristische teksten van Jack.
She's got stickers on her locker
And the boy's number's there in magic marker
I'm hungry, and the hunger will linger
I eat sixteen saltine crackers, then I lick my fingers
1703. The Beatles - Being For The Benefit Of Mr. Kite!
Album: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Op naar het tromgeroffel van de Lonely Hearts Club Band. Being for the Benefit of Mr. Kite is gebaseerd op een oude circusposter en vertelt het verhaal van Mr. Kite als artiest, inclusief orgels, klokkenspel en harmonica. John sleept de luisteraar door het spektakelstuk heen, waarin de instrumentatie voor de complexiteit zorgt.
For the benefit of Mr. Kite
There will be a show tonight on trampoline
The Hendersons will all be there
Late of Pablo Fanques' fair, what a scene
1702. Kraftwerk - The Model
Album: The Man-Machine
De elektronische muziek kwam opzetten gedurende de jaren zestig, maar kwam pas echt tot volle glorie in de jaren zeventig. Met The Model hadden de mannen van Kraftwerk hun hit te pakken. De synths en drumcomputers zorgen voor een pakkend klankenpatroon, met de geweldige Engelse uitspraak van Hütter is het model compleet.
She's a model and she's looking good
I'd like to take her home that's understood
She plays hard to get, she smiles from time to time
It only takes a camera to change her mind
1701. Sonny & Cher - I Got You Babe
Album: Look at Us
De Wall of Sound van Phil Spector bleef beperkt in het klankenspel van I Got You Babe. De afwisseling in zang tussen Sonny en Cher pakt in het nummer perfect uit, een simpele doch effectieve liefdesverklaring.
They say our love won't pay the rent
Before it's earned, our money's all been spent
I guess that's so, we don't have a plot
But at least I'm sure of all the things we got
0
geplaatst: 5 oktober 2015, 18:31 uur
1779. Q65 - The Life I Live 7
1778. PJ Harvey - To Bring You My Love 5,75
1777. Ride - Vapour Trail 7,75
1776. Fats Domino - Blueberry Hill 6,75
1775. Syd Barrett - Baby Lemonade 7,25
1774. The Animals - It's My Life 7
1773. The Beatles - I'm Only Sleeping 7
1772. Dj Tiësto - Adagio For Strings (Original Mix) 6,5
1771. Prince and the Revolution - I Would Die 4 U 5,5
1770. The Rolling Stones - Mixed Emotions 6,75
1769. Robert Wyatt - Sea Song 7,25
1768. The Beatles - Honey Pie 7
1767. The Byrds - Goin' Back 7
1766. Al Di Meola - Elegant Gypsy Suite 6,5
1778. PJ Harvey - To Bring You My Love 5,75
1777. Ride - Vapour Trail 7,75
1776. Fats Domino - Blueberry Hill 6,75
1775. Syd Barrett - Baby Lemonade 7,25
1774. The Animals - It's My Life 7
1773. The Beatles - I'm Only Sleeping 7
1772. Dj Tiësto - Adagio For Strings (Original Mix) 6,5
1771. Prince and the Revolution - I Would Die 4 U 5,5
1770. The Rolling Stones - Mixed Emotions 6,75
1769. Robert Wyatt - Sea Song 7,25
1768. The Beatles - Honey Pie 7
1767. The Byrds - Goin' Back 7
1766. Al Di Meola - Elegant Gypsy Suite 6,5
0
geplaatst: 7 oktober 2015, 14:42 uur
1700. Peter Hammill - This Side of the Looking Glass
Album: Over
Peter Hamill kennen we vooral van zijn hoogwaardige band Van der Graaf Generator. Op Over staat misschien wel zijn meest persoonlijke werk. De orkestrale klanken maken het intrigerende This Side of the Looking Glass tot een diep bedroevend geheel, waarin de hoop verloren lijkt.
We all make our futures but I have lost mine
I'm hoping for a miracle but finding no sign
The stars in their constellations
Each one just sadly flickers and falls
Without you they mean nothing, nothing at all
1699. The Guess Who - Clap For The Wolfman
Album: Road Food
Clap For The Wolfman is een hommage aan de Amerikaanse radio dj Wolfman Jack. Het ritmische nummer met zijn pianoklanken gaat in op het verhaal van deze man.
Clap for the Wolfman
He gonna rate your record high
Clap for the Wolfman
You gonna dig him 'til the day you die
1698. Bad Company - Bad Company
Album: Bad Company
Het Engelse Bad Company wist zich met het debuut direct een plek binnen de hardrock te bemachtigen. Het titelnummer weet met het gitaarspel van Ralphs en de zang van Rodgers het slechte in je naar boven te halen.
Company, always on the run
Destiny with the rising sun
Oh, I was born 6-gun in my hand
Behind a gun I'll make my final stand
That's why they call me
1697. Michael Jackson - Dirty Diana
Album: Bad
The King of Pop gaat met de beangstigende klanken van de synths en gitaren in op het leven van de groupies. Het nummer kent een heviger geluid dan het standaard werk van Michael.
She looked me deep in the eyes
She's touching me so to start
She says there's no turning back
She trapped me in her heart
1696. Het Goede Doel - Vriendschap
Album: België
Henk & Henk behaalde grote successen gedurende de jaren tachtig met Het Goede Doel. Vriendschap gaat in op de tijden dat je realiseert dat er alweer een vriendschap verloren is gegaan. Tijden komen en gaan en tijdens je leven bouw je zoveel vriendschappen op, die door verschillende omstandigheden hun einde vinden.
Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom
1695. Neal Morse - The Temple of the Living God
Jaar: 2005
Album: ?
Het album ? vormt eigenlijk één groot geheel met als belangrijkste track The Temple Of The Living God. Met zijn christelijke invloeden verwezenlijkt deze druk bezette muzikant een aangrijpend stuk met de vele tempoversnellingen en de wisselwerking tussen de zachte en harde stukken.
Oblation, vows, the promise of faith
Atonement, the wine, oil and cakes
The sheep, the goats, acceptable in his eyes
The maimed, the blemished, the scurvy scabbed
The creeping things, the firstborn lamb
Avail his presence in the house of sacrifice
1694. The Beatles - Sexy Sadie
De klanken van het hammondorgel slepen ons de wereld van Sexy Sadie in. Het nummer van John was later nog de inspiratie voor Radiohead's klassieker Karma Police. De komende updates zal het weer even rustig worden rondom het viertal.
One sunny day the world was waiting for a lover
She came along to turn on everyone
Sexy Sadie the greatest of them all
1693. Sylvan - In Between
Jaar: 2015
Album: Sylvan
De mannen van het Duitse Sylvan hebben sinds hun debuut in 1998 alweer negen albums uitgebracht. Het laatste werk dateert van het huidige jaar en bevat onder andere het schitterende In Between. Het nummer bouwt zich door de keyboardklanken en het gitaarspel op naar het moment waarop de politieke leiders hun fouten niet meer kunnen ontvluchten en de wereld in ravage verkeerd. De gitaarsolo's gaan van hardw naar prachtige en rustgevende melodielijnen.
Soldiers waiting to invade and governments who escalate
When psychopaths can play the boss and no-one cares of human loss
Raving nuclear armament, huge flattops, anti-aircraft tanks
And I can't sort thing out, no, I can't sort it, I can't get it!
1692. John Fullbright - Write a Song
Jaar: 2014
Album:Songs
Vorig jaar verscheen het tweede album van de pas 26-jarige John Fullbright. Met de prachtige luisterliedjes wist het album een 4e plek in mijn albumlijst van 2014 te behalen. Zijn roots zorgen ervoor dat Write a Song met de meeslepende zang en beperkte muzikale ontsteking tot een wonderschoon liedje wordt gesmeden.
Live a life
Live a life that is a life you want to live
Give a gift that to you will always give
God knows fear is not afraid
1691. Sufjan Stevens - Chicago
Album: Illinois
Ten tijde van Stevens idee om van elke Amerikaanse staat een album te maken verscheen het welbekende Chicago. De schoonheid gaat niet alleen schuil in het klankenspel, maar zeker ook in het verhaal van zijn jeugdige roadtrip. De samenzang en de orkestrale geluiden zwepen het ritme op in al zijn pracht.
I drove to New York
In a van with my friend
We slept in parking lots
I don't mind, I don't mind
Album: Over
Peter Hamill kennen we vooral van zijn hoogwaardige band Van der Graaf Generator. Op Over staat misschien wel zijn meest persoonlijke werk. De orkestrale klanken maken het intrigerende This Side of the Looking Glass tot een diep bedroevend geheel, waarin de hoop verloren lijkt.
We all make our futures but I have lost mine
I'm hoping for a miracle but finding no sign
The stars in their constellations
Each one just sadly flickers and falls
Without you they mean nothing, nothing at all
1699. The Guess Who - Clap For The Wolfman
Album: Road Food
Clap For The Wolfman is een hommage aan de Amerikaanse radio dj Wolfman Jack. Het ritmische nummer met zijn pianoklanken gaat in op het verhaal van deze man.
Clap for the Wolfman
He gonna rate your record high
Clap for the Wolfman
You gonna dig him 'til the day you die
1698. Bad Company - Bad Company
Album: Bad Company
Het Engelse Bad Company wist zich met het debuut direct een plek binnen de hardrock te bemachtigen. Het titelnummer weet met het gitaarspel van Ralphs en de zang van Rodgers het slechte in je naar boven te halen.
Company, always on the run
Destiny with the rising sun
Oh, I was born 6-gun in my hand
Behind a gun I'll make my final stand
That's why they call me
1697. Michael Jackson - Dirty Diana
Album: Bad
The King of Pop gaat met de beangstigende klanken van de synths en gitaren in op het leven van de groupies. Het nummer kent een heviger geluid dan het standaard werk van Michael.
She looked me deep in the eyes
She's touching me so to start
She says there's no turning back
She trapped me in her heart
1696. Het Goede Doel - Vriendschap
Album: België
Henk & Henk behaalde grote successen gedurende de jaren tachtig met Het Goede Doel. Vriendschap gaat in op de tijden dat je realiseert dat er alweer een vriendschap verloren is gegaan. Tijden komen en gaan en tijdens je leven bouw je zoveel vriendschappen op, die door verschillende omstandigheden hun einde vinden.
Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom
1695. Neal Morse - The Temple of the Living God
Album: ?
Het album ? vormt eigenlijk één groot geheel met als belangrijkste track The Temple Of The Living God. Met zijn christelijke invloeden verwezenlijkt deze druk bezette muzikant een aangrijpend stuk met de vele tempoversnellingen en de wisselwerking tussen de zachte en harde stukken.
Oblation, vows, the promise of faith
Atonement, the wine, oil and cakes
The sheep, the goats, acceptable in his eyes
The maimed, the blemished, the scurvy scabbed
The creeping things, the firstborn lamb
Avail his presence in the house of sacrifice
1694. The Beatles - Sexy Sadie
De klanken van het hammondorgel slepen ons de wereld van Sexy Sadie in. Het nummer van John was later nog de inspiratie voor Radiohead's klassieker Karma Police. De komende updates zal het weer even rustig worden rondom het viertal.
One sunny day the world was waiting for a lover
Sexy Sadie the greatest of them all
1693. Sylvan - In Between
Album: Sylvan
De mannen van het Duitse Sylvan hebben sinds hun debuut in 1998 alweer negen albums uitgebracht. Het laatste werk dateert van het huidige jaar en bevat onder andere het schitterende In Between. Het nummer bouwt zich door de keyboardklanken en het gitaarspel op naar het moment waarop de politieke leiders hun fouten niet meer kunnen ontvluchten en de wereld in ravage verkeerd. De gitaarsolo's gaan van hardw naar prachtige en rustgevende melodielijnen.
Soldiers waiting to invade and governments who escalate
When psychopaths can play the boss and no-one cares of human loss
Raving nuclear armament, huge flattops, anti-aircraft tanks
And I can't sort thing out, no, I can't sort it, I can't get it!
1692. John Fullbright - Write a Song
Jaar: 2014
Album:Songs
Vorig jaar verscheen het tweede album van de pas 26-jarige John Fullbright. Met de prachtige luisterliedjes wist het album een 4e plek in mijn albumlijst van 2014 te behalen. Zijn roots zorgen ervoor dat Write a Song met de meeslepende zang en beperkte muzikale ontsteking tot een wonderschoon liedje wordt gesmeden.
Live a life
Live a life that is a life you want to live
Give a gift that to you will always give
God knows fear is not afraid
1691. Sufjan Stevens - Chicago
Album: Illinois
Ten tijde van Stevens idee om van elke Amerikaanse staat een album te maken verscheen het welbekende Chicago. De schoonheid gaat niet alleen schuil in het klankenspel, maar zeker ook in het verhaal van zijn jeugdige roadtrip. De samenzang en de orkestrale geluiden zwepen het ritme op in al zijn pracht.
I drove to New York
In a van with my friend
We slept in parking lots
I don't mind, I don't mind
0
buizen
geplaatst: 7 oktober 2015, 14:57 uur
"One sunny day the world was waiting for a lover
Sexy Sadie the greatest of them all"
Vaag.
Maar ja, Beatles he.
Peuters of heel jonge kinderen zouden ook dit soort teksten kunnen schrijven. Of geef ze wat kleurstiften, is ook al gauw "kunst".
Sexy Sadie the greatest of them all"
Vaag.
Maar ja, Beatles he.
Peuters of heel jonge kinderen zouden ook dit soort teksten kunnen schrijven. Of geef ze wat kleurstiften, is ook al gauw "kunst".
0
geplaatst: 9 oktober 2015, 16:27 uur
1690. Electric Light Orchestra - Here is the News
Album: Time
De beginklanken van Here is the News zullen menig persoon bekend voor komen. Het wordt in Nederland namelijk gebruikt door de VPRO als openingstune. Het nummer komt van het laatste noemenswaardige album van de band van Jeff Lynne en gaat in op de wereld van het nieuws.
Here is the news
A cure's been found for good old rocket lag
Here is the news
Someone left their life behind in a plastic bag
1689. The Police - Walking on the Moon
Album: Reggatta de Blanc
De bassriff van Walking on the Moon voert je de ruimte in op de muziek van The Police. Het ritme wordt door Copeland losjes in toom gehouden en ondersteunt de gitaarklanken van Summers.
Giant steps are what you take
Walking on the moon
I hope my legs don't break
Walking on the moon
1688. John Mellencamp - Pink Houses
Album: Pink Houses
De Amerikaanse roots en rock sijpelen door in de staat Indiana. Het nummer is nogal eens in de Amerikaanse politiek te horen geweest en John Mellencamp speelde het onder andere bij de inauguratie van president Obama.
And there's winners, and there's losers
But they ain't no big deal
'Cause the simple man baby pays the thrills,
The bills and the pills that kill
1687. The Slow Show - Dresden
Album: White Water
Met het eerste voltallige album speelden de mannen van The Slow Show zich direct de schijnwerpers in. Dresden opent met zang van een kerkkoor, voordat de keyboardklanken afkomstig van Frederik’s hand langzaam doorsijpelen. De donkere verhalen maken het tot een grauw maar sfeervol sprookje.
I'm sorry I'm leaving
But I don't think I'm standing here
I'm a mess, I'm a mess, so let me confess
What I've done, what I've seen, what I've heard
1686. Lou Reed - Satellite Of Love
Album: Transformer
Na het succes van The Velvet Underground was het nog lang niet afgelopen met de carrière van Reed. Op zijn spektakelstuk Transformer staat onder andere Satellite Of Love. Het nummer over de jaloezie van een vreemdgaande vriendin wordt gestart met de lancering van de satelliet, voordat later David Bowie en de orkestrale klanken zich toevoegen aan het geheel.
Satellite's gone
up to the skies
Thing like that drive me
out of my mind
1685. Mumford and Sons - Little Lion Man
Album: Sigh No More
Op het eerste album van het Britse Mumford & Sons deed de folkmuziek zijn intrede in de banjo, accordeon en mandoline. De fouten uit het verleden worden ongedaan gemaakt in de aangrijpende muzikale context. Met het laatste album van de mannen was het jammer genoeg gedaan met de liefde tussen mij en de muziek van band.
Rate yourself and rake yourself,
Take all the courage you have left
Wasted on fixing all the problems that you made in your own head
1684. Tim Buckley - Goodbye and Hello
Album: Goodbye and Hello
Ver voordat zijn zoon Jeff de aandacht opeiste met zijn grote succes Grace was Tim bezig aan een indrukwekkende muziekcarrière. Zijn warme en intensieve zang ging door de verschillende jaren uit zijn carrière door een verscheidenheid aan muziekstijlen. Op zijn tweede album komt de folkmuziek aanzetten in de gitaren, piano’s en de mondharmonica.
The antique people are down in the dungeons
Run by machines and afraid of the tax
Their heads in the grave and their hands on their eyes
Hauling their hearts around circular tracks
1683. Red Hot Chili Peppers - Give it Away
Album: Blood Sugar Sex Magik
Na Breaking the Girl het tweede nummer van Pepper's Blood Sugar Sex Magik in deze lijst. In het funky en jammende nummer gaat Kiedis in op de onbaatzuchtigheid van de mens.
Greedy little people in a sea of distress
Keep your more to receive your less
Unimpressed by material excess
Love is free love me say hell yes
1682. Genesis - Land Of Confusion
Album:Invisible Touch
Ik ben geen groot fan van het Genesis werk met Collins aan het front. Het enige nummer dat we van zijn periode in de lijst terugzien is Land Of Confusion. Naast de spraakmakend video boordevol beroemdheden voeren de teksten zich door de vervreemding van de wereld.
I must've dreamed a thousand dreams
Been haunted by a million screams
But I can hear the marching feet
They're moving into the street.
1681. Chuck Berry - Brown Eyed Handsome Man
Jaar: 1956
Album: After School Session
Het eerste nummer van de grootse rock 'n' roller Chuck Berry vinden we in Brown Eyed Handsome. Naast zijn treffende gitaarspel zorgt de pianospeler Johnnie Johnson voor de rhythm and blues. Het nummer gaat in op rassendiscriminatie die in de tijd nog steeds gaande was (en is) in Amerika.
Arrested on charges of unemployment,
he was sitting in the witness stand
The judge's wife called up the district attorney
Said you free that brown eyed man
You want your job you better free that brown eyed man
Album: Time
De beginklanken van Here is the News zullen menig persoon bekend voor komen. Het wordt in Nederland namelijk gebruikt door de VPRO als openingstune. Het nummer komt van het laatste noemenswaardige album van de band van Jeff Lynne en gaat in op de wereld van het nieuws.
Here is the news
A cure's been found for good old rocket lag
Here is the news
Someone left their life behind in a plastic bag
1689. The Police - Walking on the Moon
Album: Reggatta de Blanc
De bassriff van Walking on the Moon voert je de ruimte in op de muziek van The Police. Het ritme wordt door Copeland losjes in toom gehouden en ondersteunt de gitaarklanken van Summers.
Giant steps are what you take
Walking on the moon
I hope my legs don't break
Walking on the moon
1688. John Mellencamp - Pink Houses
Album: Pink Houses
De Amerikaanse roots en rock sijpelen door in de staat Indiana. Het nummer is nogal eens in de Amerikaanse politiek te horen geweest en John Mellencamp speelde het onder andere bij de inauguratie van president Obama.
And there's winners, and there's losers
But they ain't no big deal
'Cause the simple man baby pays the thrills,
The bills and the pills that kill
1687. The Slow Show - Dresden
Album: White Water
Met het eerste voltallige album speelden de mannen van The Slow Show zich direct de schijnwerpers in. Dresden opent met zang van een kerkkoor, voordat de keyboardklanken afkomstig van Frederik’s hand langzaam doorsijpelen. De donkere verhalen maken het tot een grauw maar sfeervol sprookje.
I'm sorry I'm leaving
But I don't think I'm standing here
I'm a mess, I'm a mess, so let me confess
What I've done, what I've seen, what I've heard
1686. Lou Reed - Satellite Of Love
Album: Transformer
Na het succes van The Velvet Underground was het nog lang niet afgelopen met de carrière van Reed. Op zijn spektakelstuk Transformer staat onder andere Satellite Of Love. Het nummer over de jaloezie van een vreemdgaande vriendin wordt gestart met de lancering van de satelliet, voordat later David Bowie en de orkestrale klanken zich toevoegen aan het geheel.
Satellite's gone
up to the skies
Thing like that drive me
out of my mind
1685. Mumford and Sons - Little Lion Man
Album: Sigh No More
Op het eerste album van het Britse Mumford & Sons deed de folkmuziek zijn intrede in de banjo, accordeon en mandoline. De fouten uit het verleden worden ongedaan gemaakt in de aangrijpende muzikale context. Met het laatste album van de mannen was het jammer genoeg gedaan met de liefde tussen mij en de muziek van band.
Rate yourself and rake yourself,
Take all the courage you have left
Wasted on fixing all the problems that you made in your own head
1684. Tim Buckley - Goodbye and Hello
Album: Goodbye and Hello
Ver voordat zijn zoon Jeff de aandacht opeiste met zijn grote succes Grace was Tim bezig aan een indrukwekkende muziekcarrière. Zijn warme en intensieve zang ging door de verschillende jaren uit zijn carrière door een verscheidenheid aan muziekstijlen. Op zijn tweede album komt de folkmuziek aanzetten in de gitaren, piano’s en de mondharmonica.
The antique people are down in the dungeons
Run by machines and afraid of the tax
Their heads in the grave and their hands on their eyes
Hauling their hearts around circular tracks
1683. Red Hot Chili Peppers - Give it Away
Album: Blood Sugar Sex Magik
Na Breaking the Girl het tweede nummer van Pepper's Blood Sugar Sex Magik in deze lijst. In het funky en jammende nummer gaat Kiedis in op de onbaatzuchtigheid van de mens.
Greedy little people in a sea of distress
Keep your more to receive your less
Unimpressed by material excess
Love is free love me say hell yes
1682. Genesis - Land Of Confusion
Album:Invisible Touch
Ik ben geen groot fan van het Genesis werk met Collins aan het front. Het enige nummer dat we van zijn periode in de lijst terugzien is Land Of Confusion. Naast de spraakmakend video boordevol beroemdheden voeren de teksten zich door de vervreemding van de wereld.
I must've dreamed a thousand dreams
Been haunted by a million screams
But I can hear the marching feet
They're moving into the street.
1681. Chuck Berry - Brown Eyed Handsome Man
Album: After School Session
Het eerste nummer van de grootse rock 'n' roller Chuck Berry vinden we in Brown Eyed Handsome. Naast zijn treffende gitaarspel zorgt de pianospeler Johnnie Johnson voor de rhythm and blues. Het nummer gaat in op rassendiscriminatie die in de tijd nog steeds gaande was (en is) in Amerika.
Arrested on charges of unemployment,
he was sitting in the witness stand
The judge's wife called up the district attorney
Said you free that brown eyed man
You want your job you better free that brown eyed man
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 oktober 2015, 16:46 uur
HugovdBos schreef:
Ik ben geen groot fan van het Genesis werk met Collins aan het front. Het enige nummer dat we van zijn periode in de lijst terugzien is Land Of Confusion.
Ik ben geen groot fan van het Genesis werk met Collins aan het front. Het enige nummer dat we van zijn periode in de lijst terugzien is Land Of Confusion.

Dus wel Land of Confusion, maar geen Entangled, Eleventh Earl of Mar, One for the Vine, etc....?
0
geplaatst: 9 oktober 2015, 17:55 uur
Casartelli schreef:

Dus wel Land of Confusion, maar geen Entangled, Eleventh Earl of Mar, One for the Vine, etc....?
(quote)

Dat heb je helemaal juist. Staan ook geen tientallen nummers van de mannen in de lijst. Ik heb ook een brede muzieksmaak en er is nog zoveel te beluisteren.
Wie weet een volgende editie. 
0
geplaatst: 9 oktober 2015, 18:18 uur
Daar noem je wel een tweetal nummers die ik niet meer kan aanhoren
. Zou wel jammer zijn als iedereen dezelfde muzikale keuzes zou maken, dus iedereen die het wilt kan er uiteraard naar blijven luisteren. Wel aan te raden om ook eens een album van de periode 1971-1974 uit de kast te pakken. En eventueel nog wat Collins op de albums uit 1976.
0
geplaatst: 9 oktober 2015, 18:26 uur
Dan hoop ik maar dat Firth Of Fifth nog komt , misschien wel hun beste 

0
geplaatst: 13 oktober 2015, 15:05 uur
1680. Johnny Cash - If You Could Read My Mind
Album: American V: A Hundred Highways
Wonderschoon en emotioneel beladen cover van het Gordon Lightfoot nummer. De gitaarklanken drijven de relatie naar het einde toe en laten je achter met de gedachten waar het fout ging.
If I could read your mind, love,
What a tale your thoughts could tell.
Just like a paperback novel,
The kind the drugstores sell.
1679. Albert Hammond - It Never Rains in Southern California
Album: It Never Rains in Southern California
Het nummer van de Engelse Albert Hammond komt van zijn gelijknamige debuutalbum. Het verhaal van de acteur die zijn succes zoekt in in Hollywood wordt vertolkt in een samenkomen van strijkers, fluiten en gitaren.
Seems it never rains in Southern California
Seems I've often heard that kind of talk before
It never rains in California, but girl, don't they warn ya
It pours, man, it pours
1678. Soundgarden - Spoonman
Jaar: 1994
Album: Superunknown
Chris Cornell haalde met Superunknown zijn verdiende succes met Soundgarden. Het krachtige geheel voert de grunge naar de hardrock in het verhaal van de Spoonman.
I feel the rhythm with your hands
Steal the rhythm while you can, Spoonman
Speak the rhythm on your own
Speak the rhythm all alone, Spoonman
1677. Michel Fugain - Une Belle Histoire
Album: Fais Comme L'oiseau
Afkomstig van het debuutalbum van Michel Fugain, gaat Une Belle Histoire in op het romantische verhaal van twee geliefden.
Sur l'autoroute des vacances
C'était fini le jour de chance
Ils reprirent alors chacun leur chemin
Saluèrent la providence en se faisant un signe de la main
1676. Chris Rea - Driving Home for Christmas
Album: New Light Through Old Windows
We wanen ons even in de kerstsferen, in de auto op weg naar familie en vrienden met Driving Home for Christmas. Een van de kerstnummers waar de vrolijkheid in het pianospel en de warme stem van Rea zich naar de luisteraar voert.
I'm driving home for Christmas
Oh, I can't wait to see those faces
I'm driving home for Christmas, yea
Well I'm moving down that line
1675. Andrea Bocelli - Time To Say Goodbye (Feat. Sarah Brightman)
Jaar: 1995
Album: Bocelli
In de officiële versie van de tenor Bocelli ging het muziekstuk de boeken in als Con te partirò. Samen met de sopraan Sarah Brightman bezing hij de liefde in het prachtig opbouwende nummer.
Time to say goodbye paesi che non ho mai
Veduto e vissuto con te adesso si li vivro
Con te partiro su navi per mari che, io lo so
No, no, non esistono piu, it's time to say goodbye
1674. Elvis Presley - Jailhouse Rock
Jaar: 1957
Album: Jailhouse Rock
Terug naar de jaren van de rock 'n' roll met The King himself. Alweer daterend uit 1957 zet Elvis de gevangenis op stelten in de gelijknamige film. Met het pianospel en de blazers krijgt het nummer een swingend geheel.
Spider Murphy played the tenor saxophone
Little Joe was blowin' on the slide trombone
The drummer boy from Illinois went crash, boom, bang
The whole rhythm section was the Purple Gang
Let's rock, everybody, let's rock
Everybody in the whole cell block
Was dancin' to the Jailhouse Rock
1673. Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him
Album: Look Sharp!
De Engelse Joe Jackson scoorde verschillende hits, waaronder Is She Really Going Out With Him. Het nummer gaat in op de vrouwelijke schoonheid die met de minder uitziende jongens uitgaan. De rustige opbouw werkt toe naar het piano- en gitaarspel in het refrein.
Tonight's the night when I go to all the parties down my street
I wash my hair and I kid myself, I look real smooth
1672. Matia Bazar - Ti Sento
Album: Melanchólia
Op naar de Italiaanse danssensatie Matia Baza, met hun energieke Ti Sento. Het nummer kleurt de periode van de synthpop in.
Ti sento
La musica si muove appena
Ma e'un mondo che mi scoppia dentro
Ti sento
Un brivido lungo la schiena
Un colpo che fa piano centro
1671. Pretenders - 2000 Miles
Album: Learning to Crawl
Al wordt dit Pretenders nummer vaak gelinkt aan de kersttijd, Chrissie Hynde brengt in de tekst een ode aan het overleden bandlid James Honeyman-Scott. Het gitaarspel en de strijkers voeren je mee door de koude winterdagen op het lange pad van geliefden.
He's gone two thousand miles
It's very far
The snow is falling down
Gets colder day by day
I miss you
Album: American V: A Hundred Highways
Wonderschoon en emotioneel beladen cover van het Gordon Lightfoot nummer. De gitaarklanken drijven de relatie naar het einde toe en laten je achter met de gedachten waar het fout ging.
If I could read your mind, love,
What a tale your thoughts could tell.
Just like a paperback novel,
The kind the drugstores sell.
1679. Albert Hammond - It Never Rains in Southern California
Album: It Never Rains in Southern California
Het nummer van de Engelse Albert Hammond komt van zijn gelijknamige debuutalbum. Het verhaal van de acteur die zijn succes zoekt in in Hollywood wordt vertolkt in een samenkomen van strijkers, fluiten en gitaren.
Seems it never rains in Southern California
Seems I've often heard that kind of talk before
It never rains in California, but girl, don't they warn ya
It pours, man, it pours
1678. Soundgarden - Spoonman
Jaar: 1994
Album: Superunknown
Chris Cornell haalde met Superunknown zijn verdiende succes met Soundgarden. Het krachtige geheel voert de grunge naar de hardrock in het verhaal van de Spoonman.
I feel the rhythm with your hands
Steal the rhythm while you can, Spoonman
Speak the rhythm on your own
Speak the rhythm all alone, Spoonman
1677. Michel Fugain - Une Belle Histoire
Album: Fais Comme L'oiseau
Afkomstig van het debuutalbum van Michel Fugain, gaat Une Belle Histoire in op het romantische verhaal van twee geliefden.
Sur l'autoroute des vacances
C'était fini le jour de chance
Ils reprirent alors chacun leur chemin
Saluèrent la providence en se faisant un signe de la main
1676. Chris Rea - Driving Home for Christmas
Album: New Light Through Old Windows
We wanen ons even in de kerstsferen, in de auto op weg naar familie en vrienden met Driving Home for Christmas. Een van de kerstnummers waar de vrolijkheid in het pianospel en de warme stem van Rea zich naar de luisteraar voert.
I'm driving home for Christmas
Oh, I can't wait to see those faces
I'm driving home for Christmas, yea
Well I'm moving down that line
1675. Andrea Bocelli - Time To Say Goodbye (Feat. Sarah Brightman)
Album: Bocelli
In de officiële versie van de tenor Bocelli ging het muziekstuk de boeken in als Con te partirò. Samen met de sopraan Sarah Brightman bezing hij de liefde in het prachtig opbouwende nummer.
Time to say goodbye paesi che non ho mai
Veduto e vissuto con te adesso si li vivro
Con te partiro su navi per mari che, io lo so
No, no, non esistono piu, it's time to say goodbye
1674. Elvis Presley - Jailhouse Rock
Album: Jailhouse Rock
Terug naar de jaren van de rock 'n' roll met The King himself. Alweer daterend uit 1957 zet Elvis de gevangenis op stelten in de gelijknamige film. Met het pianospel en de blazers krijgt het nummer een swingend geheel.
Spider Murphy played the tenor saxophone
Little Joe was blowin' on the slide trombone
The drummer boy from Illinois went crash, boom, bang
The whole rhythm section was the Purple Gang
Let's rock, everybody, let's rock
Everybody in the whole cell block
Was dancin' to the Jailhouse Rock
1673. Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him
Album: Look Sharp!
De Engelse Joe Jackson scoorde verschillende hits, waaronder Is She Really Going Out With Him. Het nummer gaat in op de vrouwelijke schoonheid die met de minder uitziende jongens uitgaan. De rustige opbouw werkt toe naar het piano- en gitaarspel in het refrein.
Tonight's the night when I go to all the parties down my street
I wash my hair and I kid myself, I look real smooth
1672. Matia Bazar - Ti Sento
Album: Melanchólia
Op naar de Italiaanse danssensatie Matia Baza, met hun energieke Ti Sento. Het nummer kleurt de periode van de synthpop in.
Ti sento
La musica si muove appena
Ma e'un mondo che mi scoppia dentro
Ti sento
Un brivido lungo la schiena
Un colpo che fa piano centro
1671. Pretenders - 2000 Miles
Album: Learning to Crawl
Al wordt dit Pretenders nummer vaak gelinkt aan de kersttijd, Chrissie Hynde brengt in de tekst een ode aan het overleden bandlid James Honeyman-Scott. Het gitaarspel en de strijkers voeren je mee door de koude winterdagen op het lange pad van geliefden.
He's gone two thousand miles
It's very far
The snow is falling down
Gets colder day by day
I miss you
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 15:43 uur
1670. Gordon Lightfoot - Sundown
Album: Sundown
De Canadese folkzanger Gordon Lightfoot kwam in 1974 met het mooie album Sundown aanzetten. Het gelijknamige nummer gaat in op de neergang van een relatie. De schoonheid van het nummer wordt gevangen in de gitaarklanken en de warme zang.
She's been looking like a queen in a sailor's dream
And she don't always say what she really means
Sometimes I think it's a shame
When I get feeling better when I'm feeling no pain
1669. Willie Dixon - I can't quit you, baby
Album: I Am the Blues
Deze 12-bar bluesklassieker van Willie Dixon werd voor het eerst opgenomen door Otis Rush. Het nummer gaat in op een relatie van Rush, ten tijde dat Dixon het nummer schreef. De chicago blues wordt met de gitaar en het pianospel de lucht in gestuwd.
You know it hurts way down inside
Oh, when you hear me howlin'
Ooh, you know my love will never die, alright
Well, when you see me cryin'
1668. The Police - So Lonely
Album: Outlandos d'Amour
So Lonely komt van het daverende debuut van The Police. Met de invloeden vanuit de reggae combineren de mannen deze stijl met hun rockende gitaren. De eenzaamheid van het personage vindt de weg naar de klanken van No Woman, No Cry.
Just take a seat they're always free
No surprise no mystery
In this theatre that I call my soul
I always play the starring role
1667. Eels - Last Stop: This Town
Jaar: 1998
Album: Electro-Shock Blues
Electro-Shock Blues vormt toch wel een van de hoogstandjes uit het omvangrijke oeuvre van Mark Everett. De klanken van het orgel slepen je mee in de ritmische treurnis van een gebrek aan vrienden en isolatie van de maatschappij.
I'm gonna fly on down for the
Last stop to this town
I'm gonna fly on down
Then fly away on my way
1666. Louis Armstrong - What a Wonderful World
Album: What a Wonderful World
De goedlachse Louis brengt de hoopvolle tonen van What a Wonderful World ten gehore. Het nummer kent ook zijn toon tegen het racisme, maar kijkt met een hoopvolle blik naar de toekomst.
I see skies of blue, and clouds of white,
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself
What a wonderful world.
1665. Joan Osborne - One Of Us
Album: Relish
De Amerikaanse zangeres Joan Osborne gaat in het door Eric Bazilian geschreven nummer in op geloofsaspecten. Vragen die de naar boven komen zetten worden in het gitaarspel van Bazilian en de mellotron van Rob Hyman vermengt. De krachtige sound blijft met zijn vragen actueel.
If God had a name what would it be?
And would you call it to His face?
If you were faced with Him in all His glory
What would you ask if you had just one question?
1664. Robbie Williams - Feel
Jaar: 2002
Album: Escapology
Na The Road To Mandalay is Feel het tweede en hoogst geplaatste nummer van Williams in de lijst. De schoonheid van het pianospel vormt de vlucht door de liefdevolle omgeving.
I sit and talk to God
And he just laughs at my plans
My head speaks a language
I don't understand
1663. The Moody Blues - Ride My See-saw
Album: In Search of the Lost Chord
Als één van de pioniers in de ontwikkeling van de progressive rock had The Moody Blues de eer hoog te houden. In Search of the Lost Chord drijft net wat meer de psychedelische kant op, wat ook merkbaar is in de veranderde wereld van Ride My See-Saw. De harmonieuze zang slepen de klanken van de mellotron en gitaren door de zoektocht naar een nieuw bestaan.
I worked like a slave for years,
Sweat so hard just to end my fears.
Not to end my life a poor man,
But by now, I know I should have run.
1662. The Verve - Bitter Sweet Symphony
Album: Urban Hymns
Met de orkestrale klanken van Rolling Stones' The Last Time gaan de mannen van The Verve door de keerzijde van het leven. De pijn van het leven krijgt door de strijkers een treurige inslag, om Richard Ashcroft al wandelend door Londen het dal in te helpen.
'Cause it's a bittersweet symphony, this life
Try to make ends meet
Try to find some money then you die
I'll take you down the only road I've ever been down
You know the one that takes you to the places
Where all the things meet
1661. Traffic - Feelin' Alright
Album:Traffic
De sterke bezetting in de beginjaren van Traffic hebben tot een aantal spektakelstukken geleid.De vocalen van Dave Mason en het pianospel van Steve Winwood slepen je de depressies in van het leven. Saxofonist Chris Wood zorgt voor de swingende opleving van het bestaan. Een andere bekende versie van het nummer staat op de naam van Joe Cocker.
Seems I've got to have a change of scene
Cause every night I have the strangest dream
Imprisoned by the way it couldn't be
Left here on my own or so it seems
I've got to leave before I start to scream
But someone's locked the door and took the key
Album: Sundown
De Canadese folkzanger Gordon Lightfoot kwam in 1974 met het mooie album Sundown aanzetten. Het gelijknamige nummer gaat in op de neergang van een relatie. De schoonheid van het nummer wordt gevangen in de gitaarklanken en de warme zang.
She's been looking like a queen in a sailor's dream
And she don't always say what she really means
Sometimes I think it's a shame
When I get feeling better when I'm feeling no pain
1669. Willie Dixon - I can't quit you, baby
Album: I Am the Blues
Deze 12-bar bluesklassieker van Willie Dixon werd voor het eerst opgenomen door Otis Rush. Het nummer gaat in op een relatie van Rush, ten tijde dat Dixon het nummer schreef. De chicago blues wordt met de gitaar en het pianospel de lucht in gestuwd.
You know it hurts way down inside
Oh, when you hear me howlin'
Ooh, you know my love will never die, alright
Well, when you see me cryin'
1668. The Police - So Lonely
Album: Outlandos d'Amour
So Lonely komt van het daverende debuut van The Police. Met de invloeden vanuit de reggae combineren de mannen deze stijl met hun rockende gitaren. De eenzaamheid van het personage vindt de weg naar de klanken van No Woman, No Cry.
Just take a seat they're always free
No surprise no mystery
In this theatre that I call my soul
I always play the starring role
1667. Eels - Last Stop: This Town
Jaar: 1998
Album: Electro-Shock Blues
Electro-Shock Blues vormt toch wel een van de hoogstandjes uit het omvangrijke oeuvre van Mark Everett. De klanken van het orgel slepen je mee in de ritmische treurnis van een gebrek aan vrienden en isolatie van de maatschappij.
I'm gonna fly on down for the
Last stop to this town
I'm gonna fly on down
Then fly away on my way
1666. Louis Armstrong - What a Wonderful World
Album: What a Wonderful World
De goedlachse Louis brengt de hoopvolle tonen van What a Wonderful World ten gehore. Het nummer kent ook zijn toon tegen het racisme, maar kijkt met een hoopvolle blik naar de toekomst.
I see skies of blue, and clouds of white,
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself
What a wonderful world.
1665. Joan Osborne - One Of Us
Album: Relish
De Amerikaanse zangeres Joan Osborne gaat in het door Eric Bazilian geschreven nummer in op geloofsaspecten. Vragen die de naar boven komen zetten worden in het gitaarspel van Bazilian en de mellotron van Rob Hyman vermengt. De krachtige sound blijft met zijn vragen actueel.
If God had a name what would it be?
And would you call it to His face?
If you were faced with Him in all His glory
What would you ask if you had just one question?
1664. Robbie Williams - Feel
Album: Escapology
Na The Road To Mandalay is Feel het tweede en hoogst geplaatste nummer van Williams in de lijst. De schoonheid van het pianospel vormt de vlucht door de liefdevolle omgeving.
I sit and talk to God
And he just laughs at my plans
My head speaks a language
I don't understand
1663. The Moody Blues - Ride My See-saw
Album: In Search of the Lost Chord
Als één van de pioniers in de ontwikkeling van de progressive rock had The Moody Blues de eer hoog te houden. In Search of the Lost Chord drijft net wat meer de psychedelische kant op, wat ook merkbaar is in de veranderde wereld van Ride My See-Saw. De harmonieuze zang slepen de klanken van de mellotron en gitaren door de zoektocht naar een nieuw bestaan.
I worked like a slave for years,
Sweat so hard just to end my fears.
Not to end my life a poor man,
But by now, I know I should have run.
1662. The Verve - Bitter Sweet Symphony
Album: Urban Hymns
Met de orkestrale klanken van Rolling Stones' The Last Time gaan de mannen van The Verve door de keerzijde van het leven. De pijn van het leven krijgt door de strijkers een treurige inslag, om Richard Ashcroft al wandelend door Londen het dal in te helpen.
'Cause it's a bittersweet symphony, this life
Try to make ends meet
Try to find some money then you die
I'll take you down the only road I've ever been down
You know the one that takes you to the places
Where all the things meet
1661. Traffic - Feelin' Alright
Album:Traffic
De sterke bezetting in de beginjaren van Traffic hebben tot een aantal spektakelstukken geleid.De vocalen van Dave Mason en het pianospel van Steve Winwood slepen je de depressies in van het leven. Saxofonist Chris Wood zorgt voor de swingende opleving van het bestaan. Een andere bekende versie van het nummer staat op de naam van Joe Cocker.
Seems I've got to have a change of scene
Cause every night I have the strangest dream
Imprisoned by the way it couldn't be
Left here on my own or so it seems
I've got to leave before I start to scream
But someone's locked the door and took the key
0
geplaatst: 15 oktober 2015, 16:02 uur
Jammer van Joan Osbourne maar de rest is namelijk allemaal goed tot erg goed 
Ja zelfs Feel vind ik meer dan okay

0
geplaatst: 16 oktober 2015, 14:15 uur
laxus11 schreef:

9 uit 10, daar doe ik het voor.

0
geplaatst: 18 oktober 2015, 14:28 uur
1660. Ozzy Osbourne - Diary of a Madman
Album: Diary of a Madman
Na zijn (tijdelijke) afscheid bij Black Sabbath ging Ozzy in volle kracht door in zijn solocarrière. De titelsong van het album slaat een diep gat in ziel van de luisteraar, waar de misplaatste gedachten naar de oppervlakte komen. Randy Rhoads zorgt voor het vuurwerk van de gitaren waar de strijkers in alle pracht op neerdalen.
A sickened mind and spirit
The mirror tells me lies
Could I mistake myself for someone
Who lives behind my eyes
1659. John Lennon - How Do You Sleep?
Jaar: 1971
Album: Imagine
How Do You Sleep? is een messteek in de rug van Beatle Paul McCartney, al beweerde John later dat de teksten ook betrekking op hemzelf hadden. De verscheurde relatie en de onderliggende spanningen komen naar voren in een samenkomen van strijkers, gitaren en piano's.
So Sgt. Pepper took you by surprise
You better see right through that mother's eyes
Those freaks was right when they said you was dead
The one mistake you made was in your head
1658. Sigur Rós - Untitled (Samskeyti)
Album: () (Untitled)
De IJslandse schoonheid vind men terug in het werk van Sigur Rós. De mannen creëren muzieklandschappen in hun verfijnde post-rock. De pianoklanken van het 3e nummer van hun titelloze album voeren de strijkers langzaam op. De pracht blijft binnenshuis en gaat nergens het boekje te buiten.
1657. Paul McCartney & Wings - Wonderful Christmas Time
Album: McCartney II
Tijdens de kerstdagen worden we weer overladen met de muziekhits van de koude dagen. Paul McCartney kan altijd op mijn goedkeuring rekenen met zijn Wonderful Christmas Time. De jeugdige jaren vliegen voorbij in de sentimentele klanken van de bellen en keyboards, waarbij we omringt worden door familie en vrienden.
The party's on
The feelin's here
That only comes
This time of year
Simply having a wonderful christmastime
1656. Neil Young & Crazy Horse - Walk Like a Giant
Jaar: 2013
Album: Psychedelic Pill
Ik dacht nog even dat Neil Young uitgeblust was, maar gelukkig doemde daar het gekke paard weer op in 2012. En het paard is op dreef in dit langste studiowerk van de gitaarmeester. Gedreven door de klanken van zijn generatie gaat Neil in op de veranderingen die zij teweeg wilden brengen. Het gitaarspel laat zijn stempel achter in de grote stappen van het monster.
Whenever I see the big fire coming
Coming to burn down all my ideas
I try to hold on to my thinking
And remember how it feels
1655. Stephen Stills - Love the One You're With
Jaar: 1970
Album: Stephen Stills
Als vervolg op het krachtige album Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young bracht elk lid een soloalbum uit. Stephen droeg zijn album op aan de overleden gitaarheld Jimi Hendrix. Met de bijdrages aan de harmonieuze zang van Rita Coolidge, David Crosby en Graham Nash laten de mensen om je heen je de liefde voelen.
If you're down and confused
And you can't remember who you're talkin' to
Concentration slips away
'Cuz your baby is so far away
1654. The Zombies - She's Not There
Album: Begin Here
The Zombies brachten in 1964 de wereld in vervoering met de niet te vertrouwen vrouwelijke persoon van She's Not There. Opgebouwd rondom No One Told Me van John Lee Hooker waarschuwd Colin Blunstone voor de aantekeningskracht van deze schoonheid.
Well, let me tell you about the way she looked
The way she acts and the color of her hair
Her voice was soft and cool, her eyes were clear and bright
But she's not there
1653. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
Album: Johnny Cash with His Hot and Blue Guitars
Afkomstig van zijn debuutalbum en later nog in de nodige live uitvoeringen verschenen vertelt Folsom Prison Blues het verhaal van deze misdadiger. De country en rock 'n' roll fuseren in het stemgeluid van Johnny om de neergeschoten man te zien doodgaan.
I bet there's rich folks eatin'
In a fancy dining car
They're probably drinkin' coffee
And smokin' big cigars
Well I know I had it comin'
I know I can't be free
But those people keep a-movin'
And that's what tortures me
1652. Sugarloaf - Don't Call Us, We'll Call You
Album: Don't Call U
De eerste helft van de jaren zeventig was het domein van de Amerikaanse rockband Sugerloaf. Ze scoorden enkele hits, waaronder het aanstekelijke Don't Call Us, We'll Call You. Op het nummer gaan ze in op muziekindustrie en en de harde wereld die erachter schuilgaat.
Anyway, we cut a hit and toured a bit,
With the song he said he couldn't use
And now he calls, and begs and crawls,
It's telephone Deja Vu
1651. Ramones - I Wanna Be Sedated
Album: Road to Ruin
De punkrock dagen van de Ramones drongen met I Wanna Be Sedated nog maar eens de wereld in. Uitgeput van het vele toeren zochten de bandleden de rust in Londen tijdens de kerstdagen. Alle winkels waren er echter dicht en de verveling sloeg toe.
Just put me in a wheelchair, get me to the show
Hurry hurry hurry, before I go loco
I can't control my fingers, I can't control my toes
Oh no oh oh oh oh
Album: Diary of a Madman
Na zijn (tijdelijke) afscheid bij Black Sabbath ging Ozzy in volle kracht door in zijn solocarrière. De titelsong van het album slaat een diep gat in ziel van de luisteraar, waar de misplaatste gedachten naar de oppervlakte komen. Randy Rhoads zorgt voor het vuurwerk van de gitaren waar de strijkers in alle pracht op neerdalen.
A sickened mind and spirit
The mirror tells me lies
Could I mistake myself for someone
Who lives behind my eyes
1659. John Lennon - How Do You Sleep?
Album: Imagine
How Do You Sleep? is een messteek in de rug van Beatle Paul McCartney, al beweerde John later dat de teksten ook betrekking op hemzelf hadden. De verscheurde relatie en de onderliggende spanningen komen naar voren in een samenkomen van strijkers, gitaren en piano's.
So Sgt. Pepper took you by surprise
You better see right through that mother's eyes
Those freaks was right when they said you was dead
The one mistake you made was in your head
1658. Sigur Rós - Untitled (Samskeyti)
Album: () (Untitled)
De IJslandse schoonheid vind men terug in het werk van Sigur Rós. De mannen creëren muzieklandschappen in hun verfijnde post-rock. De pianoklanken van het 3e nummer van hun titelloze album voeren de strijkers langzaam op. De pracht blijft binnenshuis en gaat nergens het boekje te buiten.
1657. Paul McCartney & Wings - Wonderful Christmas Time
Album: McCartney II
Tijdens de kerstdagen worden we weer overladen met de muziekhits van de koude dagen. Paul McCartney kan altijd op mijn goedkeuring rekenen met zijn Wonderful Christmas Time. De jeugdige jaren vliegen voorbij in de sentimentele klanken van de bellen en keyboards, waarbij we omringt worden door familie en vrienden.
The party's on
The feelin's here
That only comes
This time of year
Simply having a wonderful christmastime
1656. Neil Young & Crazy Horse - Walk Like a Giant
Album: Psychedelic Pill
Ik dacht nog even dat Neil Young uitgeblust was, maar gelukkig doemde daar het gekke paard weer op in 2012. En het paard is op dreef in dit langste studiowerk van de gitaarmeester. Gedreven door de klanken van zijn generatie gaat Neil in op de veranderingen die zij teweeg wilden brengen. Het gitaarspel laat zijn stempel achter in de grote stappen van het monster.
Whenever I see the big fire coming
Coming to burn down all my ideas
I try to hold on to my thinking
And remember how it feels
1655. Stephen Stills - Love the One You're With
Jaar: 1970
Album: Stephen Stills
Als vervolg op het krachtige album Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young bracht elk lid een soloalbum uit. Stephen droeg zijn album op aan de overleden gitaarheld Jimi Hendrix. Met de bijdrages aan de harmonieuze zang van Rita Coolidge, David Crosby en Graham Nash laten de mensen om je heen je de liefde voelen.
If you're down and confused
And you can't remember who you're talkin' to
Concentration slips away
'Cuz your baby is so far away
1654. The Zombies - She's Not There
Album: Begin Here
The Zombies brachten in 1964 de wereld in vervoering met de niet te vertrouwen vrouwelijke persoon van She's Not There. Opgebouwd rondom No One Told Me van John Lee Hooker waarschuwd Colin Blunstone voor de aantekeningskracht van deze schoonheid.
Well, let me tell you about the way she looked
The way she acts and the color of her hair
Her voice was soft and cool, her eyes were clear and bright
But she's not there
1653. Johnny Cash - Folsom Prison Blues
Album: Johnny Cash with His Hot and Blue Guitars
Afkomstig van zijn debuutalbum en later nog in de nodige live uitvoeringen verschenen vertelt Folsom Prison Blues het verhaal van deze misdadiger. De country en rock 'n' roll fuseren in het stemgeluid van Johnny om de neergeschoten man te zien doodgaan.
I bet there's rich folks eatin'
In a fancy dining car
They're probably drinkin' coffee
And smokin' big cigars
Well I know I had it comin'
I know I can't be free
But those people keep a-movin'
And that's what tortures me
1652. Sugarloaf - Don't Call Us, We'll Call You
Album: Don't Call U
De eerste helft van de jaren zeventig was het domein van de Amerikaanse rockband Sugerloaf. Ze scoorden enkele hits, waaronder het aanstekelijke Don't Call Us, We'll Call You. Op het nummer gaan ze in op muziekindustrie en en de harde wereld die erachter schuilgaat.
Anyway, we cut a hit and toured a bit,
With the song he said he couldn't use
And now he calls, and begs and crawls,
It's telephone Deja Vu
1651. Ramones - I Wanna Be Sedated
Album: Road to Ruin
De punkrock dagen van de Ramones drongen met I Wanna Be Sedated nog maar eens de wereld in. Uitgeput van het vele toeren zochten de bandleden de rust in Londen tijdens de kerstdagen. Alle winkels waren er echter dicht en de verveling sloeg toe.
Just put me in a wheelchair, get me to the show
Hurry hurry hurry, before I go loco
I can't control my fingers, I can't control my toes
Oh no oh oh oh oh
0
geplaatst: 21 oktober 2015, 14:50 uur
1650. Supertramp - Give a Little Bit
Album: Even in the Quietest Moments...
Eén van de composities van de hand van Roger Hodgson en die alleen hij tegenwoordig nog mag vertolken. De vreugdevolle zang van Hodgson brengt de liefde dichterbij in de klanken van zijn akoestische gitaarspel en de saxofoon bespeeld door John Helliwell.
Give a little bit
Give a little bit of your love to me
I'll give a little bit
I'll give a little bit of my love to you
There's so much that we need to share
So send a smile, and show you care
1649. Tindersticks - Dying Slowly
Album: Can Our Love...
Can Our Love is zeker niet het meest hoogstaande werk van Stuart Staples, maar het bedroevende Dying Slowly is toch wel één van mijn persoonlijke favorieten uit het werk van Tindersticks. De orkestrale klanken en de trieste onderlaag in Staples' vocalen drijven het nummer naar de langzame dood.
These worms, darling
They're nibbling away at me
They go at it when I'm sleeping
Won't let me get to my feet
1648. Duncan Browne - The Wild Places
Album: The Wild Places
De Engelse singer-songwriter Duncan Browne scoorde in 1979 een grote hit in ons land met The Wild Places. Het erotisch geladen geheel sleept zich door de fantasiewereld heen. Duncan overleed op 46-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.
Eyes out of focus, the sharpening of blades
The sad tension, reek of patchouli
Even the Jokers are dealin’ in Spades
It’s one dimension, it’s all so passé
1647. Black Sabbath - A National Acrobat
Album: Sabbath Bloody Sabbath
Eerste notering in de lijst van de pioniers van de heavy metal. De geboorte van de mensheid gaat door het melodieuze gitaarspel van Tommy Iommi en het kenmerkende stemgeluid van Ozzy. Met Geezer Butler als krachtige bassist en Bill Ward als drummer die de band laat meeliften op het ritme.
Love has given life to you and now it's your concern
Unseen eyes of inner life will make your soul return
Still I look but not to touch
The seeds of life are sown
Curtain of the future falls
The secret stays unknown
1646. T.Rex - Get It On
Album: Electric Warrior
De glamrockers van T. Rex gaan met de gitaarriff van Chuck Berry's Little Queenie in op het bedrijven van de liefde. Met de klanken van de saxofoon voegt King Crimson's Ian McDonald wat extra pit in het nummer toe. Marc Bolan scoort hiermee zijn tweede en hoogste positie in de lijst.
You're built like a car
You got a hubcap
Diamond star halo
You're dirty sweet
And you're my girl
1645. Queens of the Stone Age - If I Had a Tail
Album: …Like Clockwork
Een fijne terugkeer van de Queens in 2013 met …Like Clockwork. If I Had a Tail bouwt zich rustig op met het drumritme van Dave Grohl en de achtergrondvocalen van oud-bassist Nick Oliveri. Het refrein kent zijn kracht met de gitaren en het verfijnde stemgeluid van Josh Homme.
I wanna suck, I wanna lick
I want to grind and I want to spit
Tears of pleasure
Tears of pain
They trickle down your face the same
1644. Styx - Come Sail Away
Album: The Grand Illusion
De mannen van Styx worden gekenmerkt om hun melodieuze rocksongs en de hoge stem van Dennis DeYoung. Het pianospel en de zang voeren het zachte begin naar de gitaarkracht van het tweede deel. De synths slepen de progressieve overgang naar hogere sfeerwerelden.
I look to the sea
Reflections in the waves spark my memory
Some happy, some sad
I think of childhood friends and the dreams we had
1643. Charles Aznavour - She
Album:
De grootmeester van de chansons sleept je in de pracht van de compositie She heen. Het pianospel en de volle klankenpalet van Aznavour's stem voeren de romantische tocht in volle glorie op.
She may be the song that summer sings
May be the chill that autumn brings
May be a hundred different things
Within the measure of a day
1642. Billy Joel - New York State Of Mind
Album: Turnstiles
Terugkerend naar zijn thuisstad New York schreef Billy dit prachtige stadse nummer. Zijn pianospel en de saxofoonsolo's voeren het swingende geheel naar een andere gemoedstoestand toe.
Some folks like to get away
Take a holiday from the neighborhood
Hop a flight to Miami Beach or to Hollywood
But I'm takin' a Greyhound on the Hudson River line
I'm in a New York state of mind
1641. Golden Earring - Sleepwalkin'
Album: To the Hilt
Na de grote successen van Radar love en Back Home ging het viertal van de Nederlandse rockband Golden Earring in rap tempo door met het opnemen van albums gedurende de jaren zeventig. Een van die fijne plaatjes die toen verscheen was Sleepwalkin, met zijn stevige gitaarklanken en saxofoonsolo's raakt Hay de weg kwijt in zijn verliefdheid.
Last night's blind date
Hit me like a handgranate
Blew holes in my soul
I'm on a love crusade
Album: Even in the Quietest Moments...
Eén van de composities van de hand van Roger Hodgson en die alleen hij tegenwoordig nog mag vertolken. De vreugdevolle zang van Hodgson brengt de liefde dichterbij in de klanken van zijn akoestische gitaarspel en de saxofoon bespeeld door John Helliwell.
Give a little bit
Give a little bit of your love to me
I'll give a little bit
I'll give a little bit of my love to you
There's so much that we need to share
So send a smile, and show you care
1649. Tindersticks - Dying Slowly
Album: Can Our Love...
Can Our Love is zeker niet het meest hoogstaande werk van Stuart Staples, maar het bedroevende Dying Slowly is toch wel één van mijn persoonlijke favorieten uit het werk van Tindersticks. De orkestrale klanken en de trieste onderlaag in Staples' vocalen drijven het nummer naar de langzame dood.
These worms, darling
They're nibbling away at me
They go at it when I'm sleeping
Won't let me get to my feet
1648. Duncan Browne - The Wild Places
Album: The Wild Places
De Engelse singer-songwriter Duncan Browne scoorde in 1979 een grote hit in ons land met The Wild Places. Het erotisch geladen geheel sleept zich door de fantasiewereld heen. Duncan overleed op 46-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.
Eyes out of focus, the sharpening of blades
The sad tension, reek of patchouli
Even the Jokers are dealin’ in Spades
It’s one dimension, it’s all so passé
1647. Black Sabbath - A National Acrobat
Album: Sabbath Bloody Sabbath
Eerste notering in de lijst van de pioniers van de heavy metal. De geboorte van de mensheid gaat door het melodieuze gitaarspel van Tommy Iommi en het kenmerkende stemgeluid van Ozzy. Met Geezer Butler als krachtige bassist en Bill Ward als drummer die de band laat meeliften op het ritme.
Love has given life to you and now it's your concern
Unseen eyes of inner life will make your soul return
Still I look but not to touch
The seeds of life are sown
Curtain of the future falls
The secret stays unknown
1646. T.Rex - Get It On
Album: Electric Warrior
De glamrockers van T. Rex gaan met de gitaarriff van Chuck Berry's Little Queenie in op het bedrijven van de liefde. Met de klanken van de saxofoon voegt King Crimson's Ian McDonald wat extra pit in het nummer toe. Marc Bolan scoort hiermee zijn tweede en hoogste positie in de lijst.
You're built like a car
You got a hubcap
Diamond star halo
You're dirty sweet
And you're my girl
1645. Queens of the Stone Age - If I Had a Tail
Album: …Like Clockwork
Een fijne terugkeer van de Queens in 2013 met …Like Clockwork. If I Had a Tail bouwt zich rustig op met het drumritme van Dave Grohl en de achtergrondvocalen van oud-bassist Nick Oliveri. Het refrein kent zijn kracht met de gitaren en het verfijnde stemgeluid van Josh Homme.
I wanna suck, I wanna lick
I want to grind and I want to spit
Tears of pleasure
Tears of pain
They trickle down your face the same
1644. Styx - Come Sail Away
Album: The Grand Illusion
De mannen van Styx worden gekenmerkt om hun melodieuze rocksongs en de hoge stem van Dennis DeYoung. Het pianospel en de zang voeren het zachte begin naar de gitaarkracht van het tweede deel. De synths slepen de progressieve overgang naar hogere sfeerwerelden.
I look to the sea
Reflections in the waves spark my memory
Some happy, some sad
I think of childhood friends and the dreams we had
1643. Charles Aznavour - She
Album:
De grootmeester van de chansons sleept je in de pracht van de compositie She heen. Het pianospel en de volle klankenpalet van Aznavour's stem voeren de romantische tocht in volle glorie op.
She may be the song that summer sings
May be the chill that autumn brings
May be a hundred different things
Within the measure of a day
1642. Billy Joel - New York State Of Mind
Album: Turnstiles
Terugkerend naar zijn thuisstad New York schreef Billy dit prachtige stadse nummer. Zijn pianospel en de saxofoonsolo's voeren het swingende geheel naar een andere gemoedstoestand toe.
Some folks like to get away
Take a holiday from the neighborhood
Hop a flight to Miami Beach or to Hollywood
But I'm takin' a Greyhound on the Hudson River line
I'm in a New York state of mind
1641. Golden Earring - Sleepwalkin'
Album: To the Hilt
Na de grote successen van Radar love en Back Home ging het viertal van de Nederlandse rockband Golden Earring in rap tempo door met het opnemen van albums gedurende de jaren zeventig. Een van die fijne plaatjes die toen verscheen was Sleepwalkin, met zijn stevige gitaarklanken en saxofoonsolo's raakt Hay de weg kwijt in zijn verliefdheid.
Last night's blind date
Hit me like a handgranate
Blew holes in my soul
I'm on a love crusade
* denotes required fields.