Muziek / Toplijsten en favorieten / Platendraaier Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 28 augustus 2015, 15:59 uur
'39 was destijds mijn favoriete Queen track. Sailor ken ik ook nog van toen. Ik was negen en vond dit nummer toen al erg leuk en dat is nog steeds zo. "Love is the Drug" is hemels.
0
geplaatst: 29 augustus 2015, 12:26 uur
1940. Fatboy Slim - The Rockafeller Skank
Jaar: 1998
Album: You've Come a Long Way, Baby
Norman Cook bracht onder de naam Fatboy Slim eind jaren negentig een aantal succesvolle platen uit. The Rockafeller Skank is één van die nummers die zich in je gedachten nestelt en er nooit meer uit gaat. Op het nummer wordt veelvuldig gebruik gemaakt van samples wat bij elkaar een funky beat oplevert.
1939. John Barry - Out of Africa
Jaar: 1985
Album: Out of Africa
De Engelse componist John Barry componeerde een indrukwekkende soundtrack voor de film Out of Africa. Het orkestrale geheel plaatst je het Afrikaanse landschap in met zijn prachtige natuur en vele diersoorten. De sfeer wordt echter grimmiger en laat het leven op de plantages in Oost-Afrika zien en de moeilijke tijden die hierbij moeten worden overleeft.
1938. Earth & Fire - Memories
Jaar: 1970
Album: Song of the Marching Children
Memories is een psychedlisch nummer van de Nederlandse rockband Earth & Fire. Niemand minder dan Jerney Kaagman was de zangeres van de band.
If you have been away
And left this world behind
So fare away
No problems on your mind
1937. Ferry Corsten - Punk
Jaar: 2003
Album: Right of Way
De Rotterdamse dj Ferry Corsten behoorde jaren tot de wereldtop van de trance muziek. Punk uit 2003 is het hoogtepunt uit zijn omvangrijke oeuvre.
1936. Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly
Jaar: 2007
Album: Once
Ierland en Tsjechië komen samen in dit nummer van de soundtrack van de film Once. Falling Slowly is een opbeurend nummer dat je een stem in het leven geeft.
Take this sinking boat and point it home
We've still got time
Raise your hopeful voice you have a choice
You'll make it now
1935. Vangelis - Conquest of Paradise
Jaar: 1992
Album: 1492: Conquest of Paradise
De Griekse muzikale grootheid Vangelis componeerde de soundtrack voor de film 1492: Conquest of Paradise. De titeltrack is een sfeervol nummer vol met gevaren in de zoektocht naar een nieuwe wereld.
In nòreni per ìpe,
in noreni coràh;
tiràmine per ìto,
ne dominà.
1934. Michael Jackson - Billie Jean
Jaar: 1982
Album: Thriller
The King of Pop behoeft geen introductie. Billie Jean zet met de baslijn van Louis Johnson de toon in een nummer over groupies. Het funky disconummer is met de hoge vocalen van Jackson uitgegroeid tot een ware klassieker.
She was more like a beauty queen from a movie scene
I said don't mind, but what do you mean, I am the one
Who will dance on the floor in the round
She said I am the one, who will dance on the floor in the round
1933. INXS - New Sensation
Jaar: 1987
Album:Kick
INXS is een Australische rockband waar ik nog altijd met veel plezier naar luister. De stem van Michael Hutchence is de kracht van de band in New Sensation. De sensatie in het nummer is het funky ritme waarin alles op zijn plek valt.
Hate baby hate
When there's nothing left for you
You're only human, what can you do?
It'll soon be over
Don't let your pain take over you
1932. Klein Orkest - Over de Muur
Jaar: 1984
Album: Later Is Al Lang Begonnen
Het heeft nooit echt geklikt tussen mij en Nederlandstalige muziek. Over de Muur is een uitzondering door de beschrijving van de stad Berlijn voor de val van de muur. Dat er geen kant wordt gekozen is de kracht van het nummer en van zanger en tekstschrijver Harrie Jekkers. De vogels zijn de enige die de vrijheid hebben om van oost naar west Berlijn te vliegen.
Maar wat is nou die heilstaat als er muren omheen staan
Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan
Ach wat is nou die heilstaat, zeg mij wat is hij waard
Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard
1931. Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Jaar: 1972
Album: Elvis' Golden Record
The King of Rock and Roll kan niet ontbreken in deze lijst. Heartbreak Hotel is een nummer wat hangt tussen de Rock and Roll en Blues en de ongekende kracht van Elvis zijn stem weergeeft.
Well, since my baby left me
Well, I found a new place to dwell
Well, it's down at the end of Lonely Street
At Heartbreak Hotel
Jaar: 1998
Album: You've Come a Long Way, Baby
Norman Cook bracht onder de naam Fatboy Slim eind jaren negentig een aantal succesvolle platen uit. The Rockafeller Skank is één van die nummers die zich in je gedachten nestelt en er nooit meer uit gaat. Op het nummer wordt veelvuldig gebruik gemaakt van samples wat bij elkaar een funky beat oplevert.
1939. John Barry - Out of Africa
Jaar: 1985
Album: Out of Africa
De Engelse componist John Barry componeerde een indrukwekkende soundtrack voor de film Out of Africa. Het orkestrale geheel plaatst je het Afrikaanse landschap in met zijn prachtige natuur en vele diersoorten. De sfeer wordt echter grimmiger en laat het leven op de plantages in Oost-Afrika zien en de moeilijke tijden die hierbij moeten worden overleeft.
1938. Earth & Fire - Memories
Jaar: 1970
Album: Song of the Marching Children
Memories is een psychedlisch nummer van de Nederlandse rockband Earth & Fire. Niemand minder dan Jerney Kaagman was de zangeres van de band.
If you have been away
And left this world behind
So fare away
No problems on your mind
1937. Ferry Corsten - Punk
Album: Right of Way
De Rotterdamse dj Ferry Corsten behoorde jaren tot de wereldtop van de trance muziek. Punk uit 2003 is het hoogtepunt uit zijn omvangrijke oeuvre.
1936. Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly
Album: Once
Ierland en Tsjechië komen samen in dit nummer van de soundtrack van de film Once. Falling Slowly is een opbeurend nummer dat je een stem in het leven geeft.
Take this sinking boat and point it home
We've still got time
Raise your hopeful voice you have a choice
You'll make it now
1935. Vangelis - Conquest of Paradise
Album: 1492: Conquest of Paradise
De Griekse muzikale grootheid Vangelis componeerde de soundtrack voor de film 1492: Conquest of Paradise. De titeltrack is een sfeervol nummer vol met gevaren in de zoektocht naar een nieuwe wereld.
In nòreni per ìpe,
in noreni coràh;
tiràmine per ìto,
ne dominà.
1934. Michael Jackson - Billie Jean
Jaar: 1982
Album: Thriller
The King of Pop behoeft geen introductie. Billie Jean zet met de baslijn van Louis Johnson de toon in een nummer over groupies. Het funky disconummer is met de hoge vocalen van Jackson uitgegroeid tot een ware klassieker.
She was more like a beauty queen from a movie scene
I said don't mind, but what do you mean, I am the one
Who will dance on the floor in the round
She said I am the one, who will dance on the floor in the round
1933. INXS - New Sensation
Jaar: 1987
Album:Kick
INXS is een Australische rockband waar ik nog altijd met veel plezier naar luister. De stem van Michael Hutchence is de kracht van de band in New Sensation. De sensatie in het nummer is het funky ritme waarin alles op zijn plek valt.
Hate baby hate
When there's nothing left for you
You're only human, what can you do?
It'll soon be over
Don't let your pain take over you
1932. Klein Orkest - Over de Muur
Jaar: 1984
Album: Later Is Al Lang Begonnen
Het heeft nooit echt geklikt tussen mij en Nederlandstalige muziek. Over de Muur is een uitzondering door de beschrijving van de stad Berlijn voor de val van de muur. Dat er geen kant wordt gekozen is de kracht van het nummer en van zanger en tekstschrijver Harrie Jekkers. De vogels zijn de enige die de vrijheid hebben om van oost naar west Berlijn te vliegen.
Maar wat is nou die heilstaat als er muren omheen staan
Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan
Ach wat is nou die heilstaat, zeg mij wat is hij waard
Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard
1931. Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Album: Elvis' Golden Record
The King of Rock and Roll kan niet ontbreken in deze lijst. Heartbreak Hotel is een nummer wat hangt tussen de Rock and Roll en Blues en de ongekende kracht van Elvis zijn stem weergeeft.
Well, since my baby left me
Well, I found a new place to dwell
Well, it's down at the end of Lonely Street
At Heartbreak Hotel
0
geplaatst: 29 augustus 2015, 12:59 uur
Billie Jean en Heartbreak Hotel 2 klassiekers die absoluut niet mogen ontbreken.
Die 2 nummers zouden in mijn lijst nog veel hoger staan
Die 2 nummers zouden in mijn lijst nog veel hoger staan

0
geplaatst: 29 augustus 2015, 17:37 uur
Zo, ik ben weer terug en heb hier weer bijgelezen. Aantal interessante keuzes! Neil Young wil ik eruit pikken, omdat hij me aan het hart ligt. Hoewel in dit tempo ik verwacht dat hij nog wel een keer of 50 langskomt. 

0
geplaatst: 29 augustus 2015, 19:00 uur
chevy93 schreef:
Zo, ik ben weer terug en heb hier weer bijgelezen. Aantal interessante keuzes! Neil Young wil ik eruit pikken, omdat hij me aan het hart ligt. Hoewel in dit tempo ik verwacht dat hij nog wel een keer of 50 langskomt.
Welkom terug. Neil Young gaan we inderdaad nog wel terugzien in de lijst, al duurt het even voordat het volgend nummer zich aandoet
.
0
geplaatst: 30 augustus 2015, 10:46 uur
Billie Jean staat in mijn Michael Jachson Top3, naast Wanna be Starting Something en Don't Stop 'till You Get Enough.
Memories is een prachtig Eart & Fire nummer, een groep die ik heb leren kennen ten tijde van Weekend. Was destijds mijn eerste 'live' optreden, Tol Hanse bij V&D even niet meegerekend.
Falling Slowly, Over De Muur en Conquest of Paradise zijn ook nummers die ik nog steeds graag mag horen.
Memories is een prachtig Eart & Fire nummer, een groep die ik heb leren kennen ten tijde van Weekend. Was destijds mijn eerste 'live' optreden, Tol Hanse bij V&D even niet meegerekend.
Falling Slowly, Over De Muur en Conquest of Paradise zijn ook nummers die ik nog steeds graag mag horen.
0
geplaatst: 30 augustus 2015, 12:24 uur
1930. The Scene - Blauw
Jaar: 1990
Album: Blauw
Tijdens het afronden van mijn lijst overleed Thé Lau. De laatste jaren kreeg hij eindelijk de aandacht die hij al veel eerder had verdiend. Een prachtmens en groot tekstschrijver, die met blauw zijn kracht toont.
Ik heb vannacht gekeken en beleefd
Hoe geen vrouw ooit terugkrijgt wat ze geeft
Er is geen macht ter wereld die niet vroeg of laat opzij trapt
1929. Muddy Waters - I Just Want to Make Love to You
Jaar: 1954
Album: The Best Of
Het nummer geschreven door Willie Dixon is kenmerkend voor de Chicago Blues van Muddy Waters. Zijn stemgeluid en energieke live optredens gaven hem steeds meer status.
I don't want you to be no slave
I don't want you to work all day
I don't want you to be true
I just want to make love to you
1928. Manfred Mann's Earth Band - Davy's on the Road Again
Jaar: 1978
Album: Watch
De Zuid-Afrikaan Manfred Mann heeft door de jaren heen heel wat muziek gemaakt. Zowel van zijn solo werk als met Manfred Mann's Earth Band kan ik erg genieten van zijn minimoog solo's. Vorig jaar nog live gezien en uiteraard kwam Davy's on the Road Again ook voorbij.
Davy's on the road again
Wearin' different clothes again
Davy's turning handouts down
To keep his pockets clean
1927. Dick Dale - Misirlou
Jaar: 1962
Album: Greatest Hits
De klanken van dit nummer zal de huidige jeugd bekend in de oren klinken. De eerste opnames van dit nummer uit het midden-oosten dateren van bijna een eeuw terug. Dick Dale was echter degene die met zijn surfrock versie het nummer wereldwijde bekendheid gaf. Egyptisch is een nummer met een opbouw rondom één melodielijn, waar verschillende variaties op worden gespeeld.
1926. Robert Johnson - Come on in My Kitchen
Jaar: 1937
Album: King of the Delta Blues Singers
De delta blues is onlosmakelijk verbonden met Robert Johnson. Robert heeft voor Come on in My Kitchen inspiratie opgedaan uit nog ouder werk uit de blues. Pas in 1961 kreeg zijn werk meer bekendheid en werd hij geprezen voor zijn invloed in de blues. Hij was toen echter allang overleden, want in 1938 was hij één van de eerste muziekartiesten die op 27-jarige leeftijd om het leven kwam. De manier waarop hij de gitaar eigen maakt en de teksten tot je laat komen maken hem voor mij één van de grotere bluesmuzikanten van het eerste uur.
You better come on in my kitchen,
it's goin' to be rainin' outdoors
Ah, the woman I love, took from my best friend,
some joker got lucky, stole her back again
1925. Banco del Mutuo Soccorso - L'Evoluzione
Album: Darwin!
De Italiaanse progrock bands hebben een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van deze muziekstijl. Premiata Forneria Marconi (PFM), Area, Le Orme en zeker ook Banco Del Mutuo Soccorso. L'Evoluzione bestaat uit complexe pianostukken, krachtige gitaarsolo's en veel synths. We zien Banco niet meer terug in de lijst, maar andere bands uit de Italiaanse scène komen nog langs.
Prova, prova a pensare un po' diverso
niente da grandi dei fu fabbricato
ma il creato s'è creato da se
cellule fibre energia e calore.
1924. The Blue Ridge Rangers - Jambalaya
Jaar: 1973
Album: The Blue Ridge Rangers
John Fogerty kennen we natuurlijk als frontman van Creedence Clearwater Revival. Zijn eerste soloalbum bevat onder andere het Hank Williams nummer Jambalaya, in de stijl van het werk van CCR.
Jambalaya and a crawfish pie and fillet gumbo
'Cause tonight I'm gonna see my ma cher amio.
Pick guitar, fill fruit jar and be gayo,
Son of a gun, gonna have big fun on the bayou.
1923. Eiffel 65 - Blue
Jaar: 1999
Album: Europop
Af en toe kan ik het jeugdsentiment niet ontwijken, vandaar dat ik deze blauwe wereld tevoorschijn tover. Zo zijn we weer terug in Italië, alleen in een totaal ander tijdperk.
Yo listen up here's a story
About a little guy that lives in a blue world
And all day and all night and everything he sees Is just blue
Like him inside and outside
1922. Skip James - Devil Got My Woman
Jaar: 1931
Album: Illinois Blues
Nog een oude blues klassieker en wel van de legendarische Skip James. In tegenstelling tot Robert Johnson kon James de opleving van oude blues nog wel meemaken. De laatste jaren van zijn leven toerde hij dan ook rond en stond hij op festivals en podia. Henry Stuckey was zijn mentor en leerde hem de diepe kracht van de gitaar. De wat krakerige opname doet niets af aan de bijzonder hoge stem van Skip. Het nummer gaat over vrouwen en vreemdgaan, blues in zijn puurste vorm.
You know the woman that I love
The woman that I love
I stol't her from my best friend
But you know he done got lucky
An he done got her back, again
1921. Coldplay - God Put A Smile Upon Your Face
Jaar: 2002
Album: A Rush of Blood to the Head
Na twee sterke albums, twee gemiddelde is het de laatste jaren niet om aan te horen wat Coldplay voor muziek maakt. De laatste 10 jaar kunnen ze niet meer op veel positiviteit van mijn kant rekenen. Wat was dat nog anders ten tijde van A Rush of Blood to the Head. God Put A Smile Upon Your Face is een mooi uitgebalanceerd nummer met een sterke opbouw.
Where do we go, nobody knows
I've gotta say I'm on my way down
God give me style and give me grace
God put a smile upon my face
Album: Blauw
Tijdens het afronden van mijn lijst overleed Thé Lau. De laatste jaren kreeg hij eindelijk de aandacht die hij al veel eerder had verdiend. Een prachtmens en groot tekstschrijver, die met blauw zijn kracht toont.
Hoe geen vrouw ooit terugkrijgt wat ze geeft
Er is geen macht ter wereld die niet vroeg of laat opzij trapt
1929. Muddy Waters - I Just Want to Make Love to You
Jaar: 1954
Album: The Best Of
Het nummer geschreven door Willie Dixon is kenmerkend voor de Chicago Blues van Muddy Waters. Zijn stemgeluid en energieke live optredens gaven hem steeds meer status.
I don't want you to be no slave
I don't want you to work all day
I don't want you to be true
I just want to make love to you
1928. Manfred Mann's Earth Band - Davy's on the Road Again
Jaar: 1978
Album: Watch
De Zuid-Afrikaan Manfred Mann heeft door de jaren heen heel wat muziek gemaakt. Zowel van zijn solo werk als met Manfred Mann's Earth Band kan ik erg genieten van zijn minimoog solo's. Vorig jaar nog live gezien en uiteraard kwam Davy's on the Road Again ook voorbij.
Davy's on the road again
Wearin' different clothes again
Davy's turning handouts down
To keep his pockets clean
1927. Dick Dale - Misirlou
Jaar: 1962
Album: Greatest Hits
De klanken van dit nummer zal de huidige jeugd bekend in de oren klinken. De eerste opnames van dit nummer uit het midden-oosten dateren van bijna een eeuw terug. Dick Dale was echter degene die met zijn surfrock versie het nummer wereldwijde bekendheid gaf. Egyptisch is een nummer met een opbouw rondom één melodielijn, waar verschillende variaties op worden gespeeld.
1926. Robert Johnson - Come on in My Kitchen
Album: King of the Delta Blues Singers
De delta blues is onlosmakelijk verbonden met Robert Johnson. Robert heeft voor Come on in My Kitchen inspiratie opgedaan uit nog ouder werk uit de blues. Pas in 1961 kreeg zijn werk meer bekendheid en werd hij geprezen voor zijn invloed in de blues. Hij was toen echter allang overleden, want in 1938 was hij één van de eerste muziekartiesten die op 27-jarige leeftijd om het leven kwam. De manier waarop hij de gitaar eigen maakt en de teksten tot je laat komen maken hem voor mij één van de grotere bluesmuzikanten van het eerste uur.
You better come on in my kitchen,
it's goin' to be rainin' outdoors
Ah, the woman I love, took from my best friend,
some joker got lucky, stole her back again
1925. Banco del Mutuo Soccorso - L'Evoluzione
Album: Darwin!
De Italiaanse progrock bands hebben een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van deze muziekstijl. Premiata Forneria Marconi (PFM), Area, Le Orme en zeker ook Banco Del Mutuo Soccorso. L'Evoluzione bestaat uit complexe pianostukken, krachtige gitaarsolo's en veel synths. We zien Banco niet meer terug in de lijst, maar andere bands uit de Italiaanse scène komen nog langs.
Prova, prova a pensare un po' diverso
niente da grandi dei fu fabbricato
ma il creato s'è creato da se
cellule fibre energia e calore.
1924. The Blue Ridge Rangers - Jambalaya
Album: The Blue Ridge Rangers
John Fogerty kennen we natuurlijk als frontman van Creedence Clearwater Revival. Zijn eerste soloalbum bevat onder andere het Hank Williams nummer Jambalaya, in de stijl van het werk van CCR.
Jambalaya and a crawfish pie and fillet gumbo
'Cause tonight I'm gonna see my ma cher amio.
Pick guitar, fill fruit jar and be gayo,
Son of a gun, gonna have big fun on the bayou.
1923. Eiffel 65 - Blue
Jaar: 1999
Album: Europop
Af en toe kan ik het jeugdsentiment niet ontwijken, vandaar dat ik deze blauwe wereld tevoorschijn tover. Zo zijn we weer terug in Italië, alleen in een totaal ander tijdperk.
Yo listen up here's a story
About a little guy that lives in a blue world
And all day and all night and everything he sees Is just blue
Like him inside and outside
1922. Skip James - Devil Got My Woman
Jaar: 1931
Album: Illinois Blues
Nog een oude blues klassieker en wel van de legendarische Skip James. In tegenstelling tot Robert Johnson kon James de opleving van oude blues nog wel meemaken. De laatste jaren van zijn leven toerde hij dan ook rond en stond hij op festivals en podia. Henry Stuckey was zijn mentor en leerde hem de diepe kracht van de gitaar. De wat krakerige opname doet niets af aan de bijzonder hoge stem van Skip. Het nummer gaat over vrouwen en vreemdgaan, blues in zijn puurste vorm.
You know the woman that I love
The woman that I love
I stol't her from my best friend
But you know he done got lucky
An he done got her back, again
1921. Coldplay - God Put A Smile Upon Your Face
Album: A Rush of Blood to the Head
Na twee sterke albums, twee gemiddelde is het de laatste jaren niet om aan te horen wat Coldplay voor muziek maakt. De laatste 10 jaar kunnen ze niet meer op veel positiviteit van mijn kant rekenen. Wat was dat nog anders ten tijde van A Rush of Blood to the Head. God Put A Smile Upon Your Face is een mooi uitgebalanceerd nummer met een sterke opbouw.
Where do we go, nobody knows
I've gotta say I'm on my way down
God give me style and give me grace
God put a smile upon my face
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 13:28 uur
1920. Frank Sinatra - Strangers in the night
Jaar: 1966
Album: Strangers in the night
Strangers in the night van Bert Kaempfert was in 1966 een grote hit voor The Voice. Het warme stemgeluid brengt je in vervoering naar de jaren 50.
Strangers in the night
Exchanging glances
Wondering in the night
What were the chances
1919. The Beatles - If I Needed Someone
Jaar: 1965
Album: Rubber Soul
Een nummer van één van de beste albums ooit gemaakt, namelijk Rubber Soul. Het nummer is afkomstig van de hand van George Harrison en beïnvloed door de muziek van The Byrds. If I Needed Someone gaat over vriendschap en liefde in moeilijke tijden.
If I had some more time to spend
Then I guess I'd be with you my friend
If I needed someone
1918. Ben Howard - The Fear
Jaar: 2011
Album: Every Kingdom
De naam Ben Howard roept bij veel mensen nog steeds associaties op met die ene hit. Feit is dat Ben veel mooiere nummers heeft gemaakt en vorig jaar met zijn tweede album zich afzonderde van de hit gevoeligheid. The Fear van het eerste album leunt al een beetje tegen de muzikale stijl van zijn tweede album aan. De toon is emotioneel en duisters en Howard neemt je mee in een weg van vergiffenis en de mensen die je verliest in je leven.
My my, cold hearted child, tell me how you feel
Just a rain in the morning air, dark shadow on the hill
My my, cold hearted child, tell me where it all falls
All this apathy you feel will make a fool of us all
1917. Joan Baez - Silver Dagger
Jaar: 1960
Album: Joan Baez
Joan Baez vertolkt op een indrukwekkende manier het eeuwenoude Silver Dagger. Het nummer gaat over een vrouw die nooit de liefde zal vinden, omdat haar moeder niet wel dat haar hart gebroken wordt.
My daddy is a handsome devil
He's got a chain five miles long
And on every link a heart does dangle
Of another maid he's loved and wronged.
1916. Freddie King - Hide Away
Album: Let's Hide Away and Dance Away
Hide Away is een instrumentaal nummer van het bluesfenomeen Freddie King. Als één van de drie Kings zette hij met dit nummer de standaard voor latere blues en rock songs neer. Freddie King's speelstijl kenmerkt zich vooral door de invloeden vanuit de rock en we horen zijn muziek terug in de latere blues uit Engeland.
1915. Bon Iver - Re: Stacks
Album: For Emma, Forever Ago
Re: Stacks is afkomstig van het debuutalbum van de Amerikaan Bon Iver. Niet alleen het schitterende gitaarspel, maar vooral het stemgeluid van Iver maakt de emoties voelbaar.
I've been twisting to the sun, I needed to replace
And the fountain in the front yard is rusted out
All my love was down
In a frozen ground
1914. Bette Midler - The Rose
Jaar: 1979
Album: The Rose
Bette is zowel bekend als actrice als zangeres. Afkomstig van de soundtrack van de gelijknamige film en geschreven door Amanda McBroom. De liefde bloeit op zoals een roos in de lente haar schoonheid laat zien.
Some say love, it is a river that drowns the tender reed
Some say love, it is a razor that leaves your soul to bleed
Some say love, it is a hunger an endless aching need
I say love, it is a flower and you, it's only seed
1913. Delerium feat. Sarah McLachlan - Silence (Tiësto's In Search Of Sunrise Remix)
Jaar: 2000
Album: Silence
Het elektronische muziekduo Delerium bracht in 1999 met samenwerking van de zangeres Sarah McLachlan Silence uit. Het origineel bevat een rustig tempo dat in de welbekende mix wat meer snelheid en diepgang heeft gekregen.
Heaven holds a sense of wonder
and I wanted to believe
that I'd get caught up
when the rage in me subsides
1912. Andrew Gold - Lonely Boy
Jaar: 1976
Album: What's Wrong with This Picture?
Lonely Boy van Andrew Gold gaat over de eenzaamheid van een jongen in een familie bij de geboorte van een zus. De combinatie tussen de muzikale intro op de piano en de latere gitaarsolo verwerken de gevoelens van het verhaal.
He left home on a winter day 1969
And he hoped to find all the love
He had lost in that earlier time
Well his sister grew up and she married a man
1911. Ennio Morricone - Once upon a Time in the West
Album: C'era Una Volta Il West
Ennio Morricone is een Italiaanse componist die zijn stempel heeft nagelaten in de filmwereld. De vele westerns heeft hij van toepasselijke muzikale stukken voorzien. Once upon a Time in the West is een prachtsong met de klanken van de strijkers en de woordeloze zang.
Album: Strangers in the night
Strangers in the night van Bert Kaempfert was in 1966 een grote hit voor The Voice. Het warme stemgeluid brengt je in vervoering naar de jaren 50.
Strangers in the night
Exchanging glances
Wondering in the night
What were the chances
1919. The Beatles - If I Needed Someone
Album: Rubber Soul
Een nummer van één van de beste albums ooit gemaakt, namelijk Rubber Soul. Het nummer is afkomstig van de hand van George Harrison en beïnvloed door de muziek van The Byrds. If I Needed Someone gaat over vriendschap en liefde in moeilijke tijden.
If I had some more time to spend
Then I guess I'd be with you my friend
If I needed someone
1918. Ben Howard - The Fear
Album: Every Kingdom
De naam Ben Howard roept bij veel mensen nog steeds associaties op met die ene hit. Feit is dat Ben veel mooiere nummers heeft gemaakt en vorig jaar met zijn tweede album zich afzonderde van de hit gevoeligheid. The Fear van het eerste album leunt al een beetje tegen de muzikale stijl van zijn tweede album aan. De toon is emotioneel en duisters en Howard neemt je mee in een weg van vergiffenis en de mensen die je verliest in je leven.
My my, cold hearted child, tell me how you feel
Just a rain in the morning air, dark shadow on the hill
My my, cold hearted child, tell me where it all falls
All this apathy you feel will make a fool of us all
1917. Joan Baez - Silver Dagger
Album: Joan Baez
Joan Baez vertolkt op een indrukwekkende manier het eeuwenoude Silver Dagger. Het nummer gaat over een vrouw die nooit de liefde zal vinden, omdat haar moeder niet wel dat haar hart gebroken wordt.
My daddy is a handsome devil
He's got a chain five miles long
And on every link a heart does dangle
Of another maid he's loved and wronged.
1916. Freddie King - Hide Away
Album: Let's Hide Away and Dance Away
Hide Away is een instrumentaal nummer van het bluesfenomeen Freddie King. Als één van de drie Kings zette hij met dit nummer de standaard voor latere blues en rock songs neer. Freddie King's speelstijl kenmerkt zich vooral door de invloeden vanuit de rock en we horen zijn muziek terug in de latere blues uit Engeland.
1915. Bon Iver - Re: Stacks
Album: For Emma, Forever Ago
Re: Stacks is afkomstig van het debuutalbum van de Amerikaan Bon Iver. Niet alleen het schitterende gitaarspel, maar vooral het stemgeluid van Iver maakt de emoties voelbaar.
I've been twisting to the sun, I needed to replace
And the fountain in the front yard is rusted out
All my love was down
In a frozen ground
1914. Bette Midler - The Rose
Album: The Rose
Bette is zowel bekend als actrice als zangeres. Afkomstig van de soundtrack van de gelijknamige film en geschreven door Amanda McBroom. De liefde bloeit op zoals een roos in de lente haar schoonheid laat zien.
Some say love, it is a river that drowns the tender reed
Some say love, it is a razor that leaves your soul to bleed
Some say love, it is a hunger an endless aching need
I say love, it is a flower and you, it's only seed
1913. Delerium feat. Sarah McLachlan - Silence (Tiësto's In Search Of Sunrise Remix)
Jaar: 2000
Album: Silence
Het elektronische muziekduo Delerium bracht in 1999 met samenwerking van de zangeres Sarah McLachlan Silence uit. Het origineel bevat een rustig tempo dat in de welbekende mix wat meer snelheid en diepgang heeft gekregen.
Heaven holds a sense of wonder
and I wanted to believe
that I'd get caught up
when the rage in me subsides
1912. Andrew Gold - Lonely Boy
Jaar: 1976
Album: What's Wrong with This Picture?
Lonely Boy van Andrew Gold gaat over de eenzaamheid van een jongen in een familie bij de geboorte van een zus. De combinatie tussen de muzikale intro op de piano en de latere gitaarsolo verwerken de gevoelens van het verhaal.
He left home on a winter day 1969
And he hoped to find all the love
He had lost in that earlier time
Well his sister grew up and she married a man
1911. Ennio Morricone - Once upon a Time in the West
Album: C'era Una Volta Il West
Ennio Morricone is een Italiaanse componist die zijn stempel heeft nagelaten in de filmwereld. De vele westerns heeft hij van toepasselijke muzikale stukken voorzien. Once upon a Time in the West is een prachtsong met de klanken van de strijkers en de woordeloze zang.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:01 uur
Sommige dingen kun je beter voor je houden Lex
. Sommige nummers hadden ook beter nooit gemaakt kunnen worden.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:17 uur
Edgar18 schreef:
. Sommige nummers hadden ook beter nooit gemaakt kunnen worden. Heb je wel gelijk in maar geld wat mij betreft niet voor The Rose

0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:46 uur
Edgar18 schreef:
. Sommige nummers hadden ook beter nooit gemaakt kunnen worden. Ja die nummers heeft iedereen wel en daarop natuurlijk ook uitzonderingen.

0
geplaatst: 31 augustus 2015, 14:48 uur
Punk van Ferry Corsten heb ik destijds ook gekocht, inderdaad een heerlijk nummer.
0
geplaatst: 31 augustus 2015, 23:25 uur
deric raven schreef:
Punk van Ferry Corsten heb ik destijds ook gekocht, inderdaad een heerlijk nummer.

0
geplaatst: 1 september 2015, 11:19 uur
1910. The Who - Magic Bus
Jaar: 1968
Titel: Magic Bus
Magic Bus werd als één van de eerste nummers van The Who opgenomen, maar pas in 1968 uitgebracht. De claves (stokjes) geve het ritme aan terwijl we de bus instappen naar onze geliefde. Pete Townshend is net als achter het merendeel van het werk van de band verantwoordelijk voor de lyrics. In de live versies wordt het nummer verlengt met een lange jamsessie met Roger op de mondharmonica.
Every day I get in the queue (Too much, Magic Bus)
To get on the bus that takes me to you (Too much, Magic Bus)
I'm so nervous, I just sit and smile (Too much, Magic Bus)
You house is only another mile (Too much, Magic Bus)
1909. John Denver - Take Me Home, Country Roads
Jaar: 1971
Titel: Poems, Prayers & Promises
Deze countryklassieker van John Denver kwam voort uit een rit van Bill Danoff door het landschap van Virginia. Denver was de gelukkige om het nummer uit te brengen, aangezien het nummer in eerste instantie voor Johnny Cash bedoeld was.
All my memories, gather round her
Miner's lady, stranger to blue water
Dark and dusty, painted on the sky
Misty taste of moonshine, teardrops in my eye
1908. Slade - Merry Xmas Everybody
Titel: Wall of Hits
Elk jaar komen ze weer voorbij tegen het einde van het jaar, de kersthits. De meeste nummers kan ik inmiddels al bijna niet meer aanhoren, maar Slade is daarop één van de uitzonderingen. Het nummer is opgebouwd uit ongebruikt materiaal van de band en was bedoeld om de mensen tijdens de economisch moeilijke tijden wat op te fleuren. Het nummer slaag daarin met de simpele teksten op een melodieus geheel.
Are you waiting for the family to arrive?
Are you sure you've got the room to spare inside?
Does your Granny always tell you
That the old songs are the best?
Then she's up and rock 'n' rollin' with the rest.
1907. Anouk - Sacrifice
Jaar: 1997
Titel: Together Alone
Sacrifice is één van de eerste singles van de Haagse zangeres Anouk. Het nummer drijft in de emoties van een breakup en de tijd van vrijheid en de terugblik die daarop volgen.
Who's the one that makes you happy
And who's the one that always makes you laugh
Who's the reason you're smiling
And dragged you though these times so rough
1906. The Shadows - Apache
Titel: Apache
Instrumentaal pareltje uit 1960 geschreven door de Engelse Jerry Lordan. Bekend geworden door het echogeluid van de Stratocaster en Chinese drums. De muziek past hierdoor erg bij de muzikale stijl van de inheemse volkeren.
1905. The Rolling Stones - Time Is On My Side
Jaar: 1964
Titel: 12x5
Kai Winding was de eerste persoon die een versie van het door Jerry Ragovoy geschreven Time Is On My Side opnam. Pas echt bekend werd het nummer een jaar later door de versie van the Stones. We horen Mick Jagger in zijn rock 'n' roll houding op de tokkelende klanken van Keith's gitaar. Het orgel bespeelt door Ian Stewart is essentieel voor het beginspel.
Now you always say
That you want to be free
But you'll come running back (said you would baby)
You'll come running back (I said so many times before)
1904/1903/1902. The Beatles - Golden Slumbers/Carry That Weight/The End
Jaar: 1969
Titel: Abbey Road
Drie nummers onlosmakelijk met elkaar verbonden als het slotstuk van Abbey Road. Drie nummers die los prachtig zijn, maar als geheel een onuitputtelijke kracht vormen. Drie nummer waarvan de emotie en muzikaliteit afspat en het einde van een tijdperk vormde.
And in the end, the love you take
Is equal to the love you make
1901. Robert Johnson - Me and the Devil Blues
Titel: King of the Delta Blues Singers
Daar is de blueslegende Robert Johnson weer, met een nummer over een bezoek van de duivel. Een bezoek dat een duizelingwekkend vervolg kent.
Me and the devil, was walkin' side by side
Me and the devil, ooh, was walkin' side by side
And I'm goin' to beat my woman, until I get satisfied
Titel: Magic Bus
Magic Bus werd als één van de eerste nummers van The Who opgenomen, maar pas in 1968 uitgebracht. De claves (stokjes) geve het ritme aan terwijl we de bus instappen naar onze geliefde. Pete Townshend is net als achter het merendeel van het werk van de band verantwoordelijk voor de lyrics. In de live versies wordt het nummer verlengt met een lange jamsessie met Roger op de mondharmonica.
Every day I get in the queue (Too much, Magic Bus)
To get on the bus that takes me to you (Too much, Magic Bus)
I'm so nervous, I just sit and smile (Too much, Magic Bus)
You house is only another mile (Too much, Magic Bus)
1909. John Denver - Take Me Home, Country Roads
Jaar: 1971
Titel: Poems, Prayers & Promises
Deze countryklassieker van John Denver kwam voort uit een rit van Bill Danoff door het landschap van Virginia. Denver was de gelukkige om het nummer uit te brengen, aangezien het nummer in eerste instantie voor Johnny Cash bedoeld was.
All my memories, gather round her
Miner's lady, stranger to blue water
Dark and dusty, painted on the sky
Misty taste of moonshine, teardrops in my eye
1908. Slade - Merry Xmas Everybody
Titel: Wall of Hits
Elk jaar komen ze weer voorbij tegen het einde van het jaar, de kersthits. De meeste nummers kan ik inmiddels al bijna niet meer aanhoren, maar Slade is daarop één van de uitzonderingen. Het nummer is opgebouwd uit ongebruikt materiaal van de band en was bedoeld om de mensen tijdens de economisch moeilijke tijden wat op te fleuren. Het nummer slaag daarin met de simpele teksten op een melodieus geheel.
Are you waiting for the family to arrive?
Are you sure you've got the room to spare inside?
Does your Granny always tell you
That the old songs are the best?
Then she's up and rock 'n' rollin' with the rest.
1907. Anouk - Sacrifice
Jaar: 1997
Titel: Together Alone
Sacrifice is één van de eerste singles van de Haagse zangeres Anouk. Het nummer drijft in de emoties van een breakup en de tijd van vrijheid en de terugblik die daarop volgen.
Who's the one that makes you happy
And who's the one that always makes you laugh
Who's the reason you're smiling
And dragged you though these times so rough
1906. The Shadows - Apache
Titel: Apache
Instrumentaal pareltje uit 1960 geschreven door de Engelse Jerry Lordan. Bekend geworden door het echogeluid van de Stratocaster en Chinese drums. De muziek past hierdoor erg bij de muzikale stijl van de inheemse volkeren.
1905. The Rolling Stones - Time Is On My Side
Jaar: 1964
Titel: 12x5
Kai Winding was de eerste persoon die een versie van het door Jerry Ragovoy geschreven Time Is On My Side opnam. Pas echt bekend werd het nummer een jaar later door de versie van the Stones. We horen Mick Jagger in zijn rock 'n' roll houding op de tokkelende klanken van Keith's gitaar. Het orgel bespeelt door Ian Stewart is essentieel voor het beginspel.
Now you always say
That you want to be free
But you'll come running back (said you would baby)
You'll come running back (I said so many times before)
Titel: Abbey Road
Drie nummers onlosmakelijk met elkaar verbonden als het slotstuk van Abbey Road. Drie nummers die los prachtig zijn, maar als geheel een onuitputtelijke kracht vormen. Drie nummer waarvan de emotie en muzikaliteit afspat en het einde van een tijdperk vormde.
And in the end, the love you take
Is equal to the love you make
1901. Robert Johnson - Me and the Devil Blues
Titel: King of the Delta Blues Singers
Daar is de blueslegende Robert Johnson weer, met een nummer over een bezoek van de duivel. Een bezoek dat een duizelingwekkend vervolg kent.
Me and the devil, was walkin' side by side
Me and the devil, ooh, was walkin' side by side
And I'm goin' to beat my woman, until I get satisfied
0
geplaatst: 1 september 2015, 11:40 uur
Voor John Denver heb ik een enorm zwak en nog meer voor Country Roads 

0
geplaatst: 1 september 2015, 13:18 uur
HugovdBos schreef:
Één van de mooiste dingen die de mannen ooit op plaat hebben gezet!
0
geplaatst: 2 september 2015, 15:26 uur
1900. The Who - Bell Boy
Album: Quadrophenia
Bell boy is afkomstig van het indrukwekkende concept album Quadrophenia. We verplaatsen ons naar de mods begin jaren zestig in het leven van Jimmy. Hij ontmoet de Bell Boy in een hotel, de jongen waar hij tegenop keek. Keith vertolkt de rol van de Bell Boy. Films is het absoluut waard om te zien en de nummers sluiten er perfect op aan.
Ain't you the guy who used to set the paces
Riding up in front of a hundred faces?
I don't suppose you would remember me
But I used to follow you back in '63
1899. The Nits - In the Dutch Mountains
Jaar: 1980
Album: In the Dutch Mountains
Klassieker van eigen bodem. The Nits hebben een paar prachtige albums gemaakt en een aantal noemenswaardige nummers. Henk Hofstede voert ons door het vlakke land waar de gebouwen het hoogste platform vormen.
I was born in the valley of bricks
Where the river runs high above the rooftops
I was waiting for the cars coming home late at night
From the Dutch mountains
1898. Robert Palmer - Johnny And Mary
Album: Clues
Johnny And Mary staat aan het begin van het tijdperk van de synthpop. De aanstekelijkheid van het nummer ligt in het eenvoudige ritme en de warme zang van Palmer.
Johnnys always runnin' around
Tryin' to find certainty
He needs all the world to confirm
That he aint lonely
Mary counts the walls
Says, "She should be used to it"
1897. Sisters of Mercy - Temple of Love
Album: Temple of Love
Temple of Love bevindt zich qua zang in de stijl van Iggy Pop en The Velvet Underground. De post-punk en goth band creëerde een krachtige sound met de gitaren, samenzang en inslagen van de drums.
You run for cover in the temple of love
You run for another it's all the same
For the wind will blow and throw your walls aside
With the fire from the fireworks up above
With a gun for a lover and a shot for the pain
1896. Tim Hardin - Reason to Believe
Album: Tim Hardin 1
Reason to Believe is vooral bekend geworden door de versie van Rod Stewart, maar komt van de hand van Tim Hardin. Hardin heeft als folk zanger half jaren zestig enkele prachtige albums uitgebracht. Tim brengt de teksten uit zijn eigen emotie en komt daardoor heel dichtbij.
If I listen long enough to you
I'd find a way to believe that it's all true
Knowing, that you lied, straight-faced
While I cried
1895. The Yardbirds - Heart Full Of Soul
Album: Having a Rave Up
De invloedrijke Yardbirds is verantwoordelijk geweest voor vernieuwingen in gitaartechnieken en de sound hiervan. Jeff Beck is met zijn fuzz box op Heart Full Of Soul vertegenwoordigd. Op het nummer werden de klanken van de sitar gebruikt.
And I know
That if she had me back again
I would never make her sad
I've got a heart full of soul
1894. Red Hot Chili Peppers - Breaking The Girl
Jaar: 1991
Album: Blood Sugar Sex Magik
Met Blood Sugar Sex Magik braken The Peppers begin jaren negentig wereldwijd door. Breaking The Girl werd er als single opgezet en is sterk beïnvloed door de muziek van Led Zeppelin. De tevens legendarische clip toont Kiedis als Princess Leia van Star Wars.
Twisting and turning
Your feelings are burning
You're breaking the girl
(She meant you no harm)
1893. The Antlers - Putting the Dog to Sleep
Album: Burst Apart
Putting the Dog to Sleep gaat er diep in met de vele synths en instrumentatie. Het kraakheldere geluid drijft de gitaren naar voren in het refrein. De impact van het nummer stijgt naar het einde toe met de elektronische klanken.
You can't keep running out
Kicking yourself off the bed
Kicking yourself in the head
Because you're kicking me too
1892. Zager and Evans - In The Year 2525
Album: In the Year 2525
Zager and Evans ken ik alleen van In The Year 252 en dat is dan ook gelijk een prachtig nummer. Door de verzen heen wordt er telkens met stappen van 1010 jaren de toekomst ingedoken. De technologische ontwikkelingen gaan in een steeds sneller tempo en zorgen uiteindelijk voor de ondergang van de mensheid.
In the year 5555
Your arms hangin' limp at your sides
Your legs got nothin' to do
Some machine's doin' that for you
1891. Small Faces - Lazy Sunday
Album: Ogdens' Nut Gone Flake
Psychedelisch nummer van the Small Faces. De beatgroep tekende eind jaren zestig voor een reeks hits. Klein maar fijn nummer voor op een luie zondag.
Here we all are sittin' in a rainbow
Go blimey hello Mrs. Jones
How's old Bert's lumbago?
(He mustn't grumble)
Album: Quadrophenia
Bell boy is afkomstig van het indrukwekkende concept album Quadrophenia. We verplaatsen ons naar de mods begin jaren zestig in het leven van Jimmy. Hij ontmoet de Bell Boy in een hotel, de jongen waar hij tegenop keek. Keith vertolkt de rol van de Bell Boy. Films is het absoluut waard om te zien en de nummers sluiten er perfect op aan.
Ain't you the guy who used to set the paces
Riding up in front of a hundred faces?
I don't suppose you would remember me
But I used to follow you back in '63
1899. The Nits - In the Dutch Mountains
Album: In the Dutch Mountains
Klassieker van eigen bodem. The Nits hebben een paar prachtige albums gemaakt en een aantal noemenswaardige nummers. Henk Hofstede voert ons door het vlakke land waar de gebouwen het hoogste platform vormen.
I was born in the valley of bricks
Where the river runs high above the rooftops
I was waiting for the cars coming home late at night
From the Dutch mountains
1898. Robert Palmer - Johnny And Mary
Album: Clues
Johnny And Mary staat aan het begin van het tijdperk van de synthpop. De aanstekelijkheid van het nummer ligt in het eenvoudige ritme en de warme zang van Palmer.
Johnnys always runnin' around
Tryin' to find certainty
He needs all the world to confirm
That he aint lonely
Mary counts the walls
Says, "She should be used to it"
1897. Sisters of Mercy - Temple of Love
Album: Temple of Love
Temple of Love bevindt zich qua zang in de stijl van Iggy Pop en The Velvet Underground. De post-punk en goth band creëerde een krachtige sound met de gitaren, samenzang en inslagen van de drums.
You run for cover in the temple of love
You run for another it's all the same
For the wind will blow and throw your walls aside
With the fire from the fireworks up above
With a gun for a lover and a shot for the pain
1896. Tim Hardin - Reason to Believe
Album: Tim Hardin 1
Reason to Believe is vooral bekend geworden door de versie van Rod Stewart, maar komt van de hand van Tim Hardin. Hardin heeft als folk zanger half jaren zestig enkele prachtige albums uitgebracht. Tim brengt de teksten uit zijn eigen emotie en komt daardoor heel dichtbij.
If I listen long enough to you
I'd find a way to believe that it's all true
Knowing, that you lied, straight-faced
While I cried
1895. The Yardbirds - Heart Full Of Soul
Album: Having a Rave Up
De invloedrijke Yardbirds is verantwoordelijk geweest voor vernieuwingen in gitaartechnieken en de sound hiervan. Jeff Beck is met zijn fuzz box op Heart Full Of Soul vertegenwoordigd. Op het nummer werden de klanken van de sitar gebruikt.
And I know
That if she had me back again
I would never make her sad
I've got a heart full of soul
1894. Red Hot Chili Peppers - Breaking The Girl
Album: Blood Sugar Sex Magik
Met Blood Sugar Sex Magik braken The Peppers begin jaren negentig wereldwijd door. Breaking The Girl werd er als single opgezet en is sterk beïnvloed door de muziek van Led Zeppelin. De tevens legendarische clip toont Kiedis als Princess Leia van Star Wars.
Twisting and turning
Your feelings are burning
You're breaking the girl
(She meant you no harm)
1893. The Antlers - Putting the Dog to Sleep
Album: Burst Apart
Putting the Dog to Sleep gaat er diep in met de vele synths en instrumentatie. Het kraakheldere geluid drijft de gitaren naar voren in het refrein. De impact van het nummer stijgt naar het einde toe met de elektronische klanken.
You can't keep running out
Kicking yourself off the bed
Kicking yourself in the head
Because you're kicking me too
1892. Zager and Evans - In The Year 2525
Album: In the Year 2525
Zager and Evans ken ik alleen van In The Year 252 en dat is dan ook gelijk een prachtig nummer. Door de verzen heen wordt er telkens met stappen van 1010 jaren de toekomst ingedoken. De technologische ontwikkelingen gaan in een steeds sneller tempo en zorgen uiteindelijk voor de ondergang van de mensheid.
In the year 5555
Your arms hangin' limp at your sides
Your legs got nothin' to do
Some machine's doin' that for you
1891. Small Faces - Lazy Sunday
Album: Ogdens' Nut Gone Flake
Psychedelisch nummer van the Small Faces. De beatgroep tekende eind jaren zestig voor een reeks hits. Klein maar fijn nummer voor op een luie zondag.
Here we all are sittin' in a rainbow
Go blimey hello Mrs. Jones
How's old Bert's lumbago?
(He mustn't grumble)
0
geplaatst: 2 september 2015, 15:46 uur
The Antlers. Dat album moet ik weer eens beluisteren, vooral om te kijken of ik dat album inmiddels beter kan waarderen. Zeker nu ik Familiars geweldig vind.
Ben ook benieuwd naar het origineel van Temple of Love; volgens mij ken ik alleen de '92-versie.
Ben ook benieuwd naar het origineel van Temple of Love; volgens mij ken ik alleen de '92-versie.
0
geplaatst: 2 september 2015, 15:58 uur
Volgens de spotify lijst gaat het om de 1992 versie of ben je dit vergeten te veranderen?
0
geplaatst: 2 september 2015, 17:25 uur
chevy93 schreef:
laxus11 schreef:
Volgens de spotify lijst gaat het om de 1992 versie of ben je dit vergeten te veranderen?
Ik haal de versies altijd door elkaar, maar het betreft hier inderdaad de versie uit 1992. Origineel vind ik een stuk minder qua sound en zang.
0
geplaatst: 3 september 2015, 12:36 uur
1890. Therapy? - Diane
Jaar: 1995
Album: Infernal Love
De Noord-Ierse band Therapy? coverde in 1995 het Hüsker Dü nummer Diane. De strijkers zetten de opening van dit zwaar beladen nummer. Het gaat over de moord op Diane Edwards door Joseph Ture.
Hey little girl wanna go for a ride?
There's room and my wagon is parked right outside
We can cruise down Rober Street all night long
But I think I'll just rape you and kill you instead
1889. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic
Jaar: 1981
Album: Ghost in the Machine
Op Every Little Thing She Does Is Magic horen we naast de bekende instrumentatie van The Police ook een piano. Het nummer had Sting al geschreven voordat de band doorbrak, maar werd pas in 1981 op single uitgebracht.
Though I've tried before to tell her
Of the feelings I have for her in my heart
Every time that I come near her I just lose my nerve
As I've done from the start
1888. Razorlight - America
Jaar: 2006
Album: Razorlight
De Engelse band Razorlight kennen we toch vooral van die ene grote hit. Andy Burrows begon later nog een solocarrière en is daarmee het meest succesvolle bandlid. Het nummer over de macht van de VS heeft een nette gitaarmelodie en ligt fijn in het gehoor.
Yesterday was easy
Yes I got the news
When you get it straight, but stand up you just can't lose
Give you my confidence, all my faith in life
1887. Ray Charles - Let the Good Times Roll
Jaar: 1959
Album: The Genius of Ray Charles
Let the Good Times Roll is origineel van Louis Jordan, maar toch vooral bekend door de versie van Ray. De blues en jazz komen tezamen bij de zang van deze entertainer. Zijn energieke optredens toveren altijd weer een grote glimlach op mijn gezicht.
Hey everybody
Let's have some fun
You only live but once
And when you're dead you're done
1886. The Mark & Clark Band - Worn Down Piano
Jaar: 1977
Album: Double Take
One-hit wonder The Mark & Clark Band heeft met Double Take een klassieker in ons land neergezet. De piano staat centraal in dit nummer, in zowel de tekst als de muziek. Naast Mark & Clark liet de rest van de band zich niet zien en is het nummer in de rest van de wereld in de vergetelheid geraakt. Een prachtig nummer in de opbouw en vooral de uitgebreide instrumentatie, van gitaar- en pianosolo's naar de strijkers en drums.
Oh the days long ago when the crowds came around
to hear that piano ring out with sound,
but the crowds have all gone and the symphony's through
and the piano cries out: let me once play for you.
1885. Queen - Get Down, Make Love
Album: News of the World
Dit seksueel geladen nummer van Queen vind ik vooral sterk door de gitaarriff met het elektronisch component.
You blow my head
Make love Inside your bed
Everybody get down make love
Get down make love
1884. The Rolling Stones - I'm Free
Album: Out of Our Heads
I'm Free kennen we uit begintijd van The Stones en toont de rock 'n' roll van toen. Vrijheid was het woord tijdens de opkomst van de hippies en de afzondering van de jeugd.
I'm free to choose what I please any old time
I'm free to please what I choose any old time
So hold me, love me, love me, hold me
And I'm free to do what I want any old time
1883. Thomas Newman - Road to Perdition
Album: Road to Perdition
Titelsong van de gelijknamige film. Het pianospel gaat diep in op de emotionele kant van het verhaal. De zoon die zijn vader aan het werk ziet en hierdoor diep geraakt wordt en de wending die de twee dichter bij elkaar brengt.
1882. Pilot - Magic
Jaar: 1974
Album: From the Album of the Same Name
De Schotse band Pilot had in 1974 veel succes met het debuutalbum From the Album of the Same Name. Magic werd geproduceerd door Alan Parsons en heeft een magisch geluid van synths, gitaren en drums. De samenzang zorgt voor het fijne refrein van het nummer.
Never been awake
Never seen a day break
Leaning on my pillow in the morning
Lazy day in bed
Music in my head
Crazy music playing in the morning light
1881. Metallica - Enter Sandman
Album: Metallica
Naast het debuutalbum van de band heeft de muziek van Metallica mij nooit veel gedaan. Er zijn echter enkele uitzonderingen zoals Enter Sandman. Een beuknummer met een strakke gitaarriff en krachtige gitaarsolo van Hammett.
Hush little baby, don't say a word
And never mind that noise you heard
It's just the beasts under your bed
In your closet, in your head
Jaar: 1995
Album: Infernal Love
De Noord-Ierse band Therapy? coverde in 1995 het Hüsker Dü nummer Diane. De strijkers zetten de opening van dit zwaar beladen nummer. Het gaat over de moord op Diane Edwards door Joseph Ture.
Hey little girl wanna go for a ride?
There's room and my wagon is parked right outside
We can cruise down Rober Street all night long
But I think I'll just rape you and kill you instead
1889. The Police - Every Little Thing She Does Is Magic
Jaar: 1981
Album: Ghost in the Machine
Op Every Little Thing She Does Is Magic horen we naast de bekende instrumentatie van The Police ook een piano. Het nummer had Sting al geschreven voordat de band doorbrak, maar werd pas in 1981 op single uitgebracht.
Though I've tried before to tell her
Of the feelings I have for her in my heart
Every time that I come near her I just lose my nerve
As I've done from the start
1888. Razorlight - America
Jaar: 2006
Album: Razorlight
De Engelse band Razorlight kennen we toch vooral van die ene grote hit. Andy Burrows begon later nog een solocarrière en is daarmee het meest succesvolle bandlid. Het nummer over de macht van de VS heeft een nette gitaarmelodie en ligt fijn in het gehoor.
Yesterday was easy
Yes I got the news
When you get it straight, but stand up you just can't lose
Give you my confidence, all my faith in life
1887. Ray Charles - Let the Good Times Roll
Jaar: 1959
Album: The Genius of Ray Charles
Let the Good Times Roll is origineel van Louis Jordan, maar toch vooral bekend door de versie van Ray. De blues en jazz komen tezamen bij de zang van deze entertainer. Zijn energieke optredens toveren altijd weer een grote glimlach op mijn gezicht.
Hey everybody
Let's have some fun
You only live but once
And when you're dead you're done
1886. The Mark & Clark Band - Worn Down Piano
Album: Double Take
One-hit wonder The Mark & Clark Band heeft met Double Take een klassieker in ons land neergezet. De piano staat centraal in dit nummer, in zowel de tekst als de muziek. Naast Mark & Clark liet de rest van de band zich niet zien en is het nummer in de rest van de wereld in de vergetelheid geraakt. Een prachtig nummer in de opbouw en vooral de uitgebreide instrumentatie, van gitaar- en pianosolo's naar de strijkers en drums.
Oh the days long ago when the crowds came around
to hear that piano ring out with sound,
but the crowds have all gone and the symphony's through
and the piano cries out: let me once play for you.
1885. Queen - Get Down, Make Love
Album: News of the World
Dit seksueel geladen nummer van Queen vind ik vooral sterk door de gitaarriff met het elektronisch component.
You blow my head
Make love Inside your bed
Everybody get down make love
Get down make love
1884. The Rolling Stones - I'm Free
Album: Out of Our Heads
I'm Free kennen we uit begintijd van The Stones en toont de rock 'n' roll van toen. Vrijheid was het woord tijdens de opkomst van de hippies en de afzondering van de jeugd.
I'm free to choose what I please any old time
I'm free to please what I choose any old time
So hold me, love me, love me, hold me
And I'm free to do what I want any old time
1883. Thomas Newman - Road to Perdition
Album: Road to Perdition
Titelsong van de gelijknamige film. Het pianospel gaat diep in op de emotionele kant van het verhaal. De zoon die zijn vader aan het werk ziet en hierdoor diep geraakt wordt en de wending die de twee dichter bij elkaar brengt.
1882. Pilot - Magic
Jaar: 1974
Album: From the Album of the Same Name
De Schotse band Pilot had in 1974 veel succes met het debuutalbum From the Album of the Same Name. Magic werd geproduceerd door Alan Parsons en heeft een magisch geluid van synths, gitaren en drums. De samenzang zorgt voor het fijne refrein van het nummer.
Never been awake
Never seen a day break
Leaning on my pillow in the morning
Lazy day in bed
Music in my head
Crazy music playing in the morning light
1881. Metallica - Enter Sandman
Album: Metallica
Naast het debuutalbum van de band heeft de muziek van Metallica mij nooit veel gedaan. Er zijn echter enkele uitzonderingen zoals Enter Sandman. Een beuknummer met een strakke gitaarriff en krachtige gitaarsolo van Hammett.
Hush little baby, don't say a word
And never mind that noise you heard
It's just the beasts under your bed
In your closet, in your head
0
geplaatst: 3 september 2015, 14:45 uur
Weer een erg fijne update met prima nummers van The Police, M&C Band, Metallica en Therapy 

0
geplaatst: 4 september 2015, 10:46 uur
1880. Paul Revere & the Raiders - Hungry
Titel: Spirit of '67
Beatpop klassieker van Paul Revere, die met zijn vrolijke melodie je honger maakt naar meer.
Girl you got this need to know what I'm all about
There is something that you dig you can't figure out
Well, you wanna know what moves my soul
And what ticks inside of my brain
1879. Hans Zimmer - Imagine the Fire
Jaar: 2012
Titel: The Dark Knight Rises
De componist Hans Zimmer is de laatste decennia aan een opmars bezig binnen de filmindustrie. Zijn soundtrack voor The Dark Knight Rises staat bol van de spanning en bombast. De opbouw is een essentieel punt in Imagine the Fire. Het orkest en de ondersteunende drums stomen op naar een overweldigend slotstuk.
1878. Elton John - Daniel
Titel: Don't Shoot Me, I'm Only the Pianoplayer
Daniel gaat over een jonge man die na de oorlog in Vietnam terugkeert naar zijn geboortestad. Hij wordt als een held onthaald, maar wilt gewoon zijn rustige leven terug. De mellotron stuwt het nummer de emoties in en blijft keer op keer prachtig om te beluisteren.
Oh Daniel my brother you are older than me
Do you still feel the pain of the scars that won't heal?
Your eyes have died but you see more than I
Daniel you're a star in the face of the sky
1877. Santana - Evil Ways
Titel: Santana
Evil Ways komt van het debuutalbum van de band van Carlos Santana. Het originele jazznummer wordt in de versie van Santana meer de rock in geduwd. De jamsessies kenmerken de latere sound van Santana en het verfijnde gitaarspel van de man zelf.
You've got to change your evil ways, baby
Before I stop lovin' you
You've got to change, baby
And every word that I say is true
1876. The War on Drugs - Baby Missiles
Titel: Slave Ambient
Op Slave Ambient begon The War on Drugs zijn eigen sound meer vorm te geven. Kurt Vile is nog steeds te horen op het album, maar hij had de band toen al verlaten. Het harmonieuze geluid van de gitaren, percussie, autoharp en keyboards komt in dit nummer krachtig naar voren. De droomwereld opent zich als de zachte zang van Adam binnen komt zetten.
He was a part of the new machine
He felt alive in the new machine
My friend dies all alone
Yeah, just up and down like a new Jack Tone
1875. The Beatles - When I'm Sixty-Four
Jaar: 1967
Titel: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Prachtig klein liedje van Sir Paul McCartney over het proces van ouder worden. De klarinetten halen het ritme danig omlaag, zodat het goed bij de oudere leeftijd past.
Send me a postcard, drop me a line, stating point of view
Indicate precisely what you mean to say, yours sincerely, wasting away
Give me your answer, fill in a form, mine forever more
Will you still need me, will you still feed me when I'm sixty-four?
1874. Wilco - I Am Trying to Break Your Heart
Titel: Yankee Hotel Foxtrot
De talentvolle muzikant Jeff Tweedy heeft met zijn band Wilco een verscheidenheid aan muziekstijlen doorgrond. I Am Trying to Break Your Heart is een muzikaal spektakel met vele lagen die pas na enkele luisterbeurten hoorbaar worden.
Wanna hold you in the Bible-black predawn
You're quite a quiet domino, bury me now
Take off your band-aid 'cause I don't believe in touchdowns
What was I thinkin' when we said hello?
1873. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
Titel: Jigsaw Falling into Place
Vanaf de eerste keer dat ik een nummer van Radiohead hoorde was ik verkocht aan de muzikale stijl en de zang van Thom Yorke. De wat duistere klanken zwellen langzaam op en drijven het ritme met de gitaren op.
As your blather disappears
No longer wound up like a spring
Before you've had too much
Come back and focus again
1872. The Pretty Things - S.F. Sorrow Is Born
Titel: S.F. Sorrow
Met S.F. Sorrow ontwikkelde de Britse The Pretty Things één van de eerste rock concept albums. Sebastian F. Sorrow wordt in het eerste nummer geboren. Het nummer drijft een beetje op de stijl van The Kinks en gaat met zijn instrumentatie de psychedelische diepte in. De treurige kant van het verhaal bleek uiteindelijk één van de redenen dat succes van het album uitbleef. Wat mij betreft een prachtig meesterwerk waarin het verhaal van het hoofdpersonage zich langzaam ontvouwt.
Then before too long
The street it rang with the sound
From number three there came the cry
"S. F. Sorrow is born"
1871. Tim Hardin - If I Were a Carpenter
Titel: Tim Hardin 2
Tim heeft alleen zijn stem nodig om de emoties van zijn nummers over te laten komen. If I Were a Carpenter is een klein liefdesliedje waarin de levensvragen hierbij langs komen.
Save my love through loneliness
Save my love through sorrow
I give you my only-ness
Give me your tomorrow
Titel: Spirit of '67
Beatpop klassieker van Paul Revere, die met zijn vrolijke melodie je honger maakt naar meer.
Girl you got this need to know what I'm all about
There is something that you dig you can't figure out
Well, you wanna know what moves my soul
And what ticks inside of my brain
1879. Hans Zimmer - Imagine the Fire
Jaar: 2012
Titel: The Dark Knight Rises
De componist Hans Zimmer is de laatste decennia aan een opmars bezig binnen de filmindustrie. Zijn soundtrack voor The Dark Knight Rises staat bol van de spanning en bombast. De opbouw is een essentieel punt in Imagine the Fire. Het orkest en de ondersteunende drums stomen op naar een overweldigend slotstuk.
1878. Elton John - Daniel
Titel: Don't Shoot Me, I'm Only the Pianoplayer
Daniel gaat over een jonge man die na de oorlog in Vietnam terugkeert naar zijn geboortestad. Hij wordt als een held onthaald, maar wilt gewoon zijn rustige leven terug. De mellotron stuwt het nummer de emoties in en blijft keer op keer prachtig om te beluisteren.
Oh Daniel my brother you are older than me
Do you still feel the pain of the scars that won't heal?
Your eyes have died but you see more than I
Daniel you're a star in the face of the sky
1877. Santana - Evil Ways
Titel: Santana
Evil Ways komt van het debuutalbum van de band van Carlos Santana. Het originele jazznummer wordt in de versie van Santana meer de rock in geduwd. De jamsessies kenmerken de latere sound van Santana en het verfijnde gitaarspel van de man zelf.
You've got to change your evil ways, baby
Before I stop lovin' you
You've got to change, baby
And every word that I say is true
1876. The War on Drugs - Baby Missiles
Titel: Slave Ambient
Op Slave Ambient begon The War on Drugs zijn eigen sound meer vorm te geven. Kurt Vile is nog steeds te horen op het album, maar hij had de band toen al verlaten. Het harmonieuze geluid van de gitaren, percussie, autoharp en keyboards komt in dit nummer krachtig naar voren. De droomwereld opent zich als de zachte zang van Adam binnen komt zetten.
He was a part of the new machine
He felt alive in the new machine
My friend dies all alone
Yeah, just up and down like a new Jack Tone
1875. The Beatles - When I'm Sixty-Four
Titel: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Prachtig klein liedje van Sir Paul McCartney over het proces van ouder worden. De klarinetten halen het ritme danig omlaag, zodat het goed bij de oudere leeftijd past.
Send me a postcard, drop me a line, stating point of view
Indicate precisely what you mean to say, yours sincerely, wasting away
Give me your answer, fill in a form, mine forever more
Will you still need me, will you still feed me when I'm sixty-four?
1874. Wilco - I Am Trying to Break Your Heart
Titel: Yankee Hotel Foxtrot
De talentvolle muzikant Jeff Tweedy heeft met zijn band Wilco een verscheidenheid aan muziekstijlen doorgrond. I Am Trying to Break Your Heart is een muzikaal spektakel met vele lagen die pas na enkele luisterbeurten hoorbaar worden.
Wanna hold you in the Bible-black predawn
You're quite a quiet domino, bury me now
Take off your band-aid 'cause I don't believe in touchdowns
What was I thinkin' when we said hello?
1873. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
Titel: Jigsaw Falling into Place
Vanaf de eerste keer dat ik een nummer van Radiohead hoorde was ik verkocht aan de muzikale stijl en de zang van Thom Yorke. De wat duistere klanken zwellen langzaam op en drijven het ritme met de gitaren op.
As your blather disappears
No longer wound up like a spring
Before you've had too much
Come back and focus again
1872. The Pretty Things - S.F. Sorrow Is Born
Titel: S.F. Sorrow
Met S.F. Sorrow ontwikkelde de Britse The Pretty Things één van de eerste rock concept albums. Sebastian F. Sorrow wordt in het eerste nummer geboren. Het nummer drijft een beetje op de stijl van The Kinks en gaat met zijn instrumentatie de psychedelische diepte in. De treurige kant van het verhaal bleek uiteindelijk één van de redenen dat succes van het album uitbleef. Wat mij betreft een prachtig meesterwerk waarin het verhaal van het hoofdpersonage zich langzaam ontvouwt.
Then before too long
The street it rang with the sound
From number three there came the cry
"S. F. Sorrow is born"
1871. Tim Hardin - If I Were a Carpenter
Titel: Tim Hardin 2
Tim heeft alleen zijn stem nodig om de emoties van zijn nummers over te laten komen. If I Were a Carpenter is een klein liefdesliedje waarin de levensvragen hierbij langs komen.
Save my love through loneliness
Save my love through sorrow
I give you my only-ness
Give me your tomorrow
0
geplaatst: 4 september 2015, 15:01 uur
Een pareltje inderdaad, we gaan Tim nog terugzien in de lijst.

0
geplaatst: 6 september 2015, 17:03 uur
1870. Gary Moore - Still Got the Blues
Album: Still Got the Blues
De Ierse gitaarvirtuoos Gary Moore had al een hele carrière achter de rug voordat in 1990 zijn single Still Got the Blues verscheen. Het nummer dankt zijn positie vooral aan het verfijnde gitaarspel van Moore.
Used to be so easy to give my heart away
But I found out the hard way
There's a price you have to pay
I found out that love was no friend of mine
I should have known time after time
1869. Nina Simone - Ain't Got No
Album: 'Nuff Said!
De Amerikaanse soul en jazz zangeres Nina Simone kwam in 1968 met het nummer Ain't Got No. Haar kenmerkende pianospel duwt het nummer grote hoogtes in. De stem van Nina zit vol met emotie en is krachtig wanneer nodig.
Then what have I got
Why am I alive anyway?
Yeah, what have I got
Nobody can take away
1868. Lead Belly - Where Did You Sleep Last Night
Jaar: 1944
Album: Where Did You Sleep Last Night
Dit nummer van de invloedrijke folk en bluesmuzikant Lead Belly heeft nogal uiteenlopende betekenissen. Zo gaat de hoofdpersoon door pijn, eenzaamheid of seksualiteit. Lead Belly toont zijn grote klasse op zijn 12-snaren gitaar in deze bluesklassieker.
My girl, my girl, where will you go
I'm going where the cold wind blows
In the pines, in the pines
Where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through
1867. Snow Patrol - Run
Album: Final Straw
Run is een melodieus en meeslepend nummer van het derde album van de Schotse band Snow Patrol. Gary sleept de luisteraar mee in zijn verdriet en de zoektocht naar betere tijden.
Slower, slower
We don't have time for that
All I want is to find an easier way
To get out of our little heads
1866. Yes - Owner of a Lonely Heart
Jaar: 1983
Album: 90125
Owner of a Lonely Heart is het meest commerciële product wat de mannen van Yes hebben afgeleverd. Daarmee is het zeker niet hun beste werk, want de mannen spannen vooral de kroon in hun lang uitgesponnen progrock composities. Toch verdiend het nummer een plekje in de lijst door het sterke gitaarspel en het aanstekelijke deuntje.
Watch it now
The eagle in the sky
How he dancin' one and only
You - lose yourself
No not for pity's sake
There's no real reason to be lonely
Be yourself
Give your free will a chance
You've got to want to succeed
1865. Neil Young - Falling Off Of the Face of the Earth
Jaar: 2005
Album: Prairie Wind
De old man bewees in 2005 dat hij nog steeds de wonderschone pareltjes kan afleveren zoals hij vanaf begin af aan gemaakt heeft. Prairie Wind is een prachtig album, met Neil in zijn kwetsbare status. Net als op Harvest Moon en Harvest speelt de akoestische gitaar een hoofdrol. Neil vond de inspiratie voor het nummer na het overlijden van zijn vader Scott. Een prachtig aangrijpend nummer, waarin Neil's stem vol van emotie is.
I just want to tell you
You sure mean a lot to me
It may sound simple
But you are the world to me
1864. Supertramp - Goodbye Stranger
Album: Breakfast in America
Goodbye Stranger van Supertramp wordt eens niet gezongen door Roger Hodgson, maar door Rick Davies. Het nummer is met de elektrische piano en het hammond orgel één van de vele klassiekers van het album Breakfast in America. Het nummer trekt je mee in een reis en de ontmoetingen met vele mensen daarbij. Na de split met Roger Hodgson mag Supertramp enkel nog de nummers geschreven en gezongen door Rick Davies spelen.
Like a ship without an achor
Like a slave without a chain
Just the thought of those sweet ladies
Sends a shiver through my veins
1863. Iron Maiden - Be Quick Or Be Dead
Album: Fear of the Dark
Het album Fear of the Dark is bij lange na niet het best wat de mannen van Iron Maiden hebben voortgebracht. Toen ik eind jaren negentig het omstreden computerspel Carmageddon II speelde kwam ik echter in aanraking met de band Iron Maiden. Vier nummers van de band, waaronder Be Quick Or Be Dead, kwamen keer op keer voorbij. De kracht van het nummer ligt vooral in de snelheid, de politieke boodschap en de gitaarsolo's.
The serpent is crawling inside of your ear
He says you must vote for what you want to hear
Don't matter what's wrong as long as you're alright
So pull yourself stupid, rob yourself blind
1862. Eddie Cochran - Summertime Blues
Jaar: 1958
Album: Memorial Album
Eddie Cochran groeide eind jaren vijftig uit tot één van de grootste rock 'n' roll artiesten. Summertime Blues is één van de nummers van zijn hand, vooral bekend om zijn handgeklap en krachtige stem van Eddie. Het nummers is op grote schaal gecoverd door vrijwel elke rockgroep in de jaren zestig.
I'm gonna raise a fuss, I'm gonna raise a holler
About a workin' all summer just to try to earn a dollar
Every time I call my baby, and try to get a date
My boss says, "No dice son, you gotta work late"
Sometimes I wonder what I'm a gonna do
But there ain't no cure for the summertime blues
1861. The Kinks - Dandy
Album: Face to Face
Ray Davies is één van mijn favoriete songwriters en was verantwoordelijk voor het grote succes van The Kinks. De gebroeders Davies slagen er in Dandy ook weer in om de vrouwelijke fans gek te maken. Ray vond waarschijnlijk inspiratie voor het nummer uit de wilde levensstijl van zijn broer Dave.
Checkin' out the ladies
Tickling their fancy
Pouring out your charm
To meet your own demands
And turn it off at will
Oh, they long for Dandy, Dandy
Album: Still Got the Blues
De Ierse gitaarvirtuoos Gary Moore had al een hele carrière achter de rug voordat in 1990 zijn single Still Got the Blues verscheen. Het nummer dankt zijn positie vooral aan het verfijnde gitaarspel van Moore.
Used to be so easy to give my heart away
But I found out the hard way
There's a price you have to pay
I found out that love was no friend of mine
I should have known time after time
1869. Nina Simone - Ain't Got No
Album: 'Nuff Said!
De Amerikaanse soul en jazz zangeres Nina Simone kwam in 1968 met het nummer Ain't Got No. Haar kenmerkende pianospel duwt het nummer grote hoogtes in. De stem van Nina zit vol met emotie en is krachtig wanneer nodig.
Then what have I got
Why am I alive anyway?
Yeah, what have I got
Nobody can take away
1868. Lead Belly - Where Did You Sleep Last Night
Jaar: 1944
Album: Where Did You Sleep Last Night
Dit nummer van de invloedrijke folk en bluesmuzikant Lead Belly heeft nogal uiteenlopende betekenissen. Zo gaat de hoofdpersoon door pijn, eenzaamheid of seksualiteit. Lead Belly toont zijn grote klasse op zijn 12-snaren gitaar in deze bluesklassieker.
My girl, my girl, where will you go
I'm going where the cold wind blows
In the pines, in the pines
Where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through
1867. Snow Patrol - Run
Album: Final Straw
Run is een melodieus en meeslepend nummer van het derde album van de Schotse band Snow Patrol. Gary sleept de luisteraar mee in zijn verdriet en de zoektocht naar betere tijden.
Slower, slower
We don't have time for that
All I want is to find an easier way
To get out of our little heads
1866. Yes - Owner of a Lonely Heart
Jaar: 1983
Album: 90125
Owner of a Lonely Heart is het meest commerciële product wat de mannen van Yes hebben afgeleverd. Daarmee is het zeker niet hun beste werk, want de mannen spannen vooral de kroon in hun lang uitgesponnen progrock composities. Toch verdiend het nummer een plekje in de lijst door het sterke gitaarspel en het aanstekelijke deuntje.
Watch it now
The eagle in the sky
How he dancin' one and only
You - lose yourself
No not for pity's sake
There's no real reason to be lonely
Be yourself
Give your free will a chance
You've got to want to succeed
1865. Neil Young - Falling Off Of the Face of the Earth
Jaar: 2005
Album: Prairie Wind
De old man bewees in 2005 dat hij nog steeds de wonderschone pareltjes kan afleveren zoals hij vanaf begin af aan gemaakt heeft. Prairie Wind is een prachtig album, met Neil in zijn kwetsbare status. Net als op Harvest Moon en Harvest speelt de akoestische gitaar een hoofdrol. Neil vond de inspiratie voor het nummer na het overlijden van zijn vader Scott. Een prachtig aangrijpend nummer, waarin Neil's stem vol van emotie is.
I just want to tell you
You sure mean a lot to me
It may sound simple
But you are the world to me
1864. Supertramp - Goodbye Stranger
Album: Breakfast in America
Goodbye Stranger van Supertramp wordt eens niet gezongen door Roger Hodgson, maar door Rick Davies. Het nummer is met de elektrische piano en het hammond orgel één van de vele klassiekers van het album Breakfast in America. Het nummer trekt je mee in een reis en de ontmoetingen met vele mensen daarbij. Na de split met Roger Hodgson mag Supertramp enkel nog de nummers geschreven en gezongen door Rick Davies spelen.
Like a ship without an achor
Like a slave without a chain
Just the thought of those sweet ladies
Sends a shiver through my veins
1863. Iron Maiden - Be Quick Or Be Dead
Album: Fear of the Dark
Het album Fear of the Dark is bij lange na niet het best wat de mannen van Iron Maiden hebben voortgebracht. Toen ik eind jaren negentig het omstreden computerspel Carmageddon II speelde kwam ik echter in aanraking met de band Iron Maiden. Vier nummers van de band, waaronder Be Quick Or Be Dead, kwamen keer op keer voorbij. De kracht van het nummer ligt vooral in de snelheid, de politieke boodschap en de gitaarsolo's.
The serpent is crawling inside of your ear
He says you must vote for what you want to hear
Don't matter what's wrong as long as you're alright
So pull yourself stupid, rob yourself blind
1862. Eddie Cochran - Summertime Blues
Jaar: 1958
Album: Memorial Album
Eddie Cochran groeide eind jaren vijftig uit tot één van de grootste rock 'n' roll artiesten. Summertime Blues is één van de nummers van zijn hand, vooral bekend om zijn handgeklap en krachtige stem van Eddie. Het nummers is op grote schaal gecoverd door vrijwel elke rockgroep in de jaren zestig.
I'm gonna raise a fuss, I'm gonna raise a holler
About a workin' all summer just to try to earn a dollar
Every time I call my baby, and try to get a date
My boss says, "No dice son, you gotta work late"
Sometimes I wonder what I'm a gonna do
But there ain't no cure for the summertime blues
1861. The Kinks - Dandy
Album: Face to Face
Ray Davies is één van mijn favoriete songwriters en was verantwoordelijk voor het grote succes van The Kinks. De gebroeders Davies slagen er in Dandy ook weer in om de vrouwelijke fans gek te maken. Ray vond waarschijnlijk inspiratie voor het nummer uit de wilde levensstijl van zijn broer Dave.
Checkin' out the ladies
Tickling their fancy
Pouring out your charm
To meet your own demands
And turn it off at will
Oh, they long for Dandy, Dandy
* denotes required fields.