menu

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:
avatar van ZAP!
voskat - de drum&bass stijl, mede in combi met het originele liedje. Er zijn wel een aantal singersongwriters (/platen) die ik zeer waardeer (een flink aantal platen van Will Oldham, 'Hips & Makers' van Kristin Hersh bv.), maar al met al niet veel... heel eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan dénken dat iemand een d&b versie van een Will Oldham nummer zou maken.

Zelf heb ik dan lekker wel weer 'dance' en dixieland met Chet Baker lopen verhaspelen:
Stream Chet by action of worms | Listen online for free on SoundCloud...

avatar van voskat
Haha, dat dixie dance fenomeen steekt om de zoveel tijd weer even de kop op.
Wel een koddig nummer!

Kristin Hersh ben ik enorm fan van. Ok, met name van Throwing Muses.
Ergens rond 1991 kreeg ik een cassette van een jongen op school met daarop Throwing Muses, Dinosaur Jr, Pixies en Alice In Chains. Helemaal kapotgedraaid en vooral de Pixies en de Muses hebben me echt gevormd toen.

Maar je bent ook niet zo van de d&b? Of specifiek deze stijl ervan? Ik was hier wel een beetje beïnvloed door oude Photek.
Zie:


(Ook een van m'n favoriete video's ooit)

avatar van ZAP!
voskat schreef:
Kristin Hersh ben ik enorm fan van. Ok, met name van Throwing Muses.
Ergens rond 1991 kreeg ik een cassette van een jongen op school met daarop Throwing Muses, Dinosaur Jr, Pixies en Alice In Chains. Helemaal kapotgedraaid en vooral de Pixies en de Muses hebben me echt gevormd toen.
Ja, ik zag ergens onlangs een berichtje van jou bij een TM plaat, daar keek ik een beetje van op somehow... Maar van Dinosaur Jr., Pixies en AIC heb ik ook het nodige grijs gedraaid. TM minder, maar wel wat.

voskat schreef:
Maar je bent ook niet zo van de d&b? Of specifiek deze stijl ervan?
Lang geleden vond ik Goldie wel tof, maar die ging niet lang mee. Er was ook nog 'Feed Me Weird Things' van Squarepusher - die vond ik geweldig, maar misschien is het niet echt puur d&b (lang niet gehoord). Ik vond zelfs een tijdje dubstep leuk, dus ja... Onlangs kwam ik 'electronic' weer tegen bij Tētēma, maar die combineren dan toch weer net ff anders...

voskat schreef:
Ik was hier wel een beetje beïnvloed door oude Photek.
Zie:
(embed)
(Ook een van m'n favoriete video's ooit)
Die ga ik later checken, thx, heb nu Public Image Ltd. - Metal Box (1979) op staan, omdat ik n.a.v. het overlijden van Keith Levene en de berichten in het RIP-topic nieuwsgierig werd.

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
Ja, ik zag ergens onlangs een berichtje van jou bij een TM plaat, daar keek ik een beetje van op somehow... Maar van Dinosaur Jr., Pixies en AIC heb ik ook het nodige grijs gedraaid. TM minder, maar wel wat.


Ja, ik had gelijk aanleg voor het 4AD geluid, zeg maar.

Lang geleden vond ik Goldie wel tof, maar die ging niet lang mee. Er was ook nog 'Feed Me Weird Things' van Squarepusher - die vond ik geweldig, maar misschien is het niet echt puur d&b (lang niet gehoord). Ik vond zelfs een tijdje dubstep leuk, dus ja... Onlangs kwam ik 'electronic' weer tegen bij Tētēma, maar die combineren dan toch weer net ff anders...


Wat jij zegt over Goldie, ja. Was echt geniaal bezig, maar na Saturnzreturn/Mother leek hij alweer over z'n piek te zijn. En heel veel drum&bass heeft zich sindsdien beperkt tot lomp gedoe à la Pendulum. De ziel was weg, om het zo maar te zeggen..

Squarepusher is de laatste jaren nog steeds sterk bezig trouwens!




Die ga ik later checken, thx, heb nu Public Image Ltd. - Metal Box (1979) op staan, omdat ik n.a.v. het overlijden van Keith Levene en de berichten in het RIP-topic nieuwsgierig werd.


Goed zo, PIL is ook gaaf. RIP Keith

avatar van ZAP!
voskat schreef:
Wat jij zegt over Goldie, ja. Was echt geniaal bezig, maar na Saturnzreturn/Mother leek hij alweer over z'n piek te zijn. En heel veel drum&bass heeft zich sindsdien beperkt tot lomp gedoe à la Pendulum. De ziel was weg, om het zo maar te zeggen..
Ik bedoelde meer dat de hele d&b stijl voor mij persoonlijk niet lang meeging (waarom niet, daar zou ik de vinger niet precies op kunnen leggen - toch te druk voor mij misschien), maar kennelijk viel dat net samen met algehele afname van kwaliteit...

voskat schreef:
Squarepusher is de laatste jaren nog steeds sterk bezig trouwens!
Zou ik dan nog es kunnen proberen, wie weet...

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
Ik bedoelde meer dat de hele d&b stijl voor mij persoonlijk niet lang meeging (waarom niet, daar zou ik de vinger niet precies op kunnen leggen - toch te druk voor mij misschien), maar kennelijk viel dat net samen met algehele afname van kwaliteit...


In potentie is d&b de jazz van de moderne tijd. Maar het wordt wel vaker de kant van de overstuurde breakcore opgestuurd.. (waar Squarepusher zelf ook aan bijdraagt met z'n ADHD stijl , hoewel hij het op een iets kunstigere manier doet.. de man is trouwens zelf ook jazz-bassist).

Maar Goldie was heel goed in staat om van de ruimte tussen de breakbeats gebruik te maken. Inner City Life is best een druk nummer qua beats, maar dat wordt uitgebalanceerd met die mooie strings en vocalen waardoor het geheel veel warmer wordt en het eindresultaat opeens heel chill is.

Daarom was de d&b boom ook grotendeels over nadat Goldie inkakte. Die man was uniek bezig.

avatar van ZAP!
voskat schreef:
In potentie is d&b de jazz van de moderne tijd. Maar het wordt wel vaker de kant van de overstuurde breakcore opgestuurd.. (waar Squarepusher zelf ook aan bijdraagt met z'n ADHD stijl , hoewel hij het op een iets kunstigere manier doet.. de man is trouwens zelf ook jazz-bassist).
De 'Loose' bewerking kom ik bijna niet door, maar met het Squarepusher nummer vermaak ik me des te beter. De eerste is neem ik aan vrij typisch d&b en die tweede is meer... dance? Het heeft in elk geval iets 'feestelijks'.

avatar van ZAP!
Ik heb trouwens ooit es een poging tot d&b gedaan, maar liefst de hele laatste 10 seconden van:

Stream the first Marc Ribot song by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
De 'Loose' bewerking kom ik bijna niet door, maar met het Squarepusher nummer vermaak ik me des te beter. De eerste is neem ik aan vrij typisch d&b en die tweede is meer... dance? Het heeft in elk geval iets 'feestelijks'.


Het is allebei d&b, maar wel met heel aparte benaderingen.
Stor Eiglas van Squarepusher drijft heel veel op energie en melodie. (En die melodie moet je trouwens bekend voorkomen... )
Die Photek remix is meer afhankelijk van de breakbeat en sfeer.

Ik hou sws van de combi van chaos en pop. Dit bijvoorbeeld:


avatar van ZAP!
voskat schreef:
Het is allebei d&b, maar wel met heel aparte benaderingen.
Stor Eiglas van Squarepusher drijft heel veel op energie en melodie. (En die melodie moet je trouwens bekend voorkomen... )
Helaas... klinkt ergens wel bekend, sommige stukjes, maar er schiet me zo niets te binnen.

voskat schreef:
Ik hou sws van de combi van chaos en pop. Dit bijvoorbeeld:
(embed)

avatar van voskat
ZAP! schreef:
Ik heb trouwens ooit es een poging tot d&b gedaan, maar liefst de hele laatste 10 seconden van:

Stream the first Marc Ribot song by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.


Nice!
Beetje DJ Shadow vibe ook.
Zou het helemaal niet erg vinden als je hier meer mee doet hoor

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
Helaas... klinkt ergens wel bekend, sommige stukjes, maar er schiet me zo niets te binnen.


Hehe
https://www.youtube.com/watch?v=n3nPiBai66M

avatar van ZAP!
voskat schreef:
(quote)


Nice!
Beetje DJ Shadow vibe ook.
Zou het helemaal niet erg vinden als je hier meer mee doet hoor
Thanks! Ik heb gister de cd nog weer es opgezet en ik zal er nog wat van posten binnenkort, want sommige ben ik zelf best redelijk fier op (heb het al in 2001-2003 zo ongeveer in elkaar geknutseld).

avatar van ZAP!
Aha, grappig. Ken het nummer vast wel, maar die link had ik niet snel gelegd.

Nog 1tje van de Tzadik-'mixen':

Stream the first John Zorn song by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
Thanks! Ik heb gister de cd nog weer es opgezet en ik zal er nog wat van posten binnenkort, want sommige ben ik zelf best redelijk fier op (heb het al in 2001-2003 zo ongeveer in elkaar geknutseld).


Gooi maar op de cloud!

avatar van voskat


Deze is ook heel vet. Paar gave wendingen..
Wie is de vocal??

avatar van ZAP!
voskat schreef:
Deze is ook heel vet. Paar gave wendingen..
Wie is de vocal??
Weer thanks! Zanger(es?) zou ik moeten opzoeken (als dat lukt - ik heb per nummer fragmenten van 1 album gebruikt, maar helaas niet de titels genoteerd indertijd). Ik dacht dat in elk geval Mike Patton meedeed op deze...

avatar van voskat
Had twee uurtjes vrij om deze remix erdoor te jagen:



avatar van ZAP!
voskat schreef:
Had twee uurtjes vrij om deze remix erdoor te jagen:

(embed)
Zo raak ik nog es aan de dance. Goed gedaan, vind 'm fijner dan het origineel (als dit 'm is, tenminste).


avatar van voskat
ZAP! schreef:
(quote)
Zo raak ik nog es aan de dance. Goed gedaan, vind 'm fijner dan het origineel (als dit 'm is, tenminste).


Wow, dank je!
Ik vond het origineel ook geweldig. Haar stem maakt het nummer. En beide versies hebben sterke tATu invloeden.

avatar van voskat
ZAP! schreef:
Hier nog een restant Tzadik bewerkingen:


Ah nice, daar ga ik zo even op los...

avatar van ZAP!
Stream Strike at Dawn by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.



(jammer van de soms zo 'sissende' bekkens, maar daar is niks meer aan te doen)




avatar van ZAP!
voskat schreef:
Ik denk dat Tenko/Ikue Mori en 2nd Derek Bailey m'n favorieten zijn.

De meeste van die namen ken ik niet. Allemaal avant-garde namen?
Bedankt voor het luisteren!

Het zijn in ieder geval allemaal platen die op John Zorns Tzadik label verschenen zijn, en die zijn toch wel heel vaak avant-garde (maar zoveel ken ik er ook weer niet van, maar wiki zegt ook van wel ). In die 2nd Derek Bailey track zit mogelijk iets van een klassieke cd (zang), maar dat ben ik vergeten...

avatar van voskat
ZAP! schreef:
Bedankt voor het luisteren!

Het zijn in ieder geval allemaal platen die op John Zorns Tzadik label verschenen zijn, en die zijn toch wel heel vaak avant-garde (maar zoveel ken ik er ook weer niet van, maar wiki zegt ook van wel ). In die 2nd Derek Bailey track zit mogelijk iets van een klassieke cd (zang), maar dat ben ik vergeten...


Ik zat al op Wikipedia even te kijken. Zitten/zaten wel de nodige legendes op het label, zeg..

En ja, ik was eigenlijk wel benieuwd naar waar die zang op Derek Bailey II vandaan kwam. Klikt heel goed. Mooi nummer.

avatar van voskat
Ik spring ondertussen ook van hak op tak..
Tussendoor een nummer van de Raveonettes uit elkaar gesloopt en opnieuw aan elkaar geplakt (o.a. om FL Studio 20 beter te leren kennen). Wat geluidjes en eigen backing vocals erin gesneakt.

Wie de kraak en ruis van The Jesus & Mary Chain kan waarderen, zal dit wel liggen.




Ik voeg ook de link ff toe, want die Soundcloud embed laat je alles alleen op max volume luisteren.
Stream The Raveonettes - Downtown (Voskat Midsummer Edit) by Voskat | Listen online for free on SoundCloud

avatar van ZAP!
voskat schreef:
Ik spring ondertussen ook van hak op tak..
Tussendoor een nummer van de Raveonettes uit elkaar gesloopt en opnieuw aan elkaar geplakt (o.a. om FL Studio 20 beter te leren kennen). Wat geluidjes en eigen backing vocals erin gesneakt.

Wie de kraak en ruis van The Jesus & Mary Chain kan waarderen, zal dit wel liggen.

(embed)

Ik voeg ook de link ff toe, want die Soundcloud embed laat je alles alleen op max volume luisteren.
Stream The Raveonettes - Downtown (Voskat Midsummer Edit) by Voskat | Listen online for free on SoundCloud
Mooi gepimpt, ook die extra stem (zing je veel?). Niet iets waar ik zelf gauw bij uitkom (TJ&MC in het verleden wel es geprobeerd), maar klinkt fijn.

Dat Studio FL 20 ken ik niet, maar ziet er met de verschillende sporen bekend uit. Gekocht of trial? Zelf ben ik met knippen en plakken al jaren inactief. Mijn laatste (in mijn oren redelijk geslaagde) onderneming was:

Stream Bad Urges / Boulderdash by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
(embedden lukt me maar niet...)

Gast
geplaatst: vandaag om 13:24 uur

geplaatst: vandaag om 13:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.