MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:
[quote]Ik vind de gitaarsectie best aardig, maar ik zou een nieuwe zanger nemen. Als je per se zelf wil zingen dan zou ik eens naar een goeie autotune of vocoder kijken. Iets als Antares Auto-Tune Pro of TAL-Vocoder. Ik versta er bovendien geen klap van, want er zit teveel echo/reverb op en ligt te zacht in de mix. De gitaarsolo rond 2:35 bevat enkele tonen die out of key zijn en vloeken met de rest. Hoe bevalt de Focusrite btw?[quote]

Ik had echo op een groot deel van de vocalen gedaan, en het kan zijn dat ik galm op alle vocalen had gedaan. Ik had al eerder kritiek gekregen op de onverstaanbaarheid van de tekst door de echo, maar de tekst kun je trouwens lezen op YouTube. Ik had misschien beter alleen de galm wat sterker kunnen maken, zoals ik voor het tweede nummer (is nog niet af) heb gedaan.

De soli heb ik uitgeplozen zonder gebruik te maken van toonladders, misschien dat daardoor een deel 'out-of-key' klinkt. Ik had zelf wel een goed gevoel over de soli, bij de eerste had ik een veel beter gevoel dan bij de tweede.

Gebruik maken van autotune staat me tegen. Dan heb ik liever dat ik op eigen kracht beter probeer te zingen, of dat iemand anders de vocalen doet, of dat ik alleen nog maar ga werken aan instrumentale muziek.

Hebben jullie het met koptelefoon op geluisterd?

Het werken met de Focusrite gaat wel goed.

Ponty Mython schreef:
Misschien je koptelefoon dan eens opzetten, dan hoor je meer.

Hoe weet jij hoe ik geluisterd heb? Het komt mij over dat je niet in staat bent je eigen muzieksmaak even aan de kant te zetten om te beoordelen of iets goed gemaakt is.

Ben wel benieuwd naar je commentaar op wat ik al eens in elkaar heb geknutseld. Tenminste, als je in staat bent te bedenken dat je niet naar een echt orkest luistert maar naar een computer die instrumenten van een orkest nabootst.

Alwart schreef:
Hebben jullie het met koptelefoon op geluisterd?

Zonet gedaan en dan komen je bedoelingen veel beter uit de verf. Natuurlijk moet je er een ritmesectie bij fantaseren maar als demo klinkt dit heel aardig. Als zanger heb je voldoende potentieel naar mijn idee. Het grootste gemis is wat mij betreft een bandgevoel. Het klinkt nu (nog) teveel als muziek voor jezelf gemaakt op een kamertje. Op zoek gaan naar een bassist en drummer en dan gaan repeteren, zou ik zeggen.

Ponty Mython
Kronos schreef:
(quote)

Hoe weet jij hoe ik geluisterd heb? Het komt mij over dat je niet in staat bent je eigen muzieksmaak even aan de kant te zetten om te beoordelen of iets goed gemaakt is.

Ben wel benieuwd naar je commentaar op wat ik al eens in elkaar heb geknutseld. Tenminste, als je in staat bent te bedenken dat je niet naar een echt orkest luistert maar naar een computer die instrumenten van een orkest nabootst.

(embed)

Niet mijn muziekstijl, maar best leuk gedaan. Ik had geen enkele moeite om dit van echt en ingeblikt te onderscheiden. Daarvoor mist het de subtiele veranderingen in geluid en de emotie die een echt orkest wel teweeg kan brengen. Dat hoor je vooral goed bij de herhalende geluiden in jouw song.

Alwart schreef:
Gebruik maken van autotune staat me tegen. Dan heb ik liever dat ik op eigen kracht beter probeer te zingen, of dat iemand anders de vocalen doet, of dat ik alleen nog maar ga werken aan instrumentale muziek.

Je kan auto-tune en een vocoder subtiel toepassen of niet zo subtiel ( bv. Cher). Maar er zijn uiteraard genoeg andere trucjes om de zang beter te laten klinken. Kijk maar naar Madonna en Britney Spears, die zijn ook zo vals als een kraai als ze live moeten zingen.

Mssr Renard
Hier ik op drums, percussie en achtergrondvocalen (die door de producer rechtgetrokken waren, hoorde ik later. De techniek staat voor niets). In de studio kun je alles rechttrekken wat krom is. Live spelen is de grote kunst.

Hier een video van 14 jaar geleden (wat gaat tijd snel):

Propeller-Not Our Time (Musicon 2008) - Video Dailymotion

En deze is dan weer nog ouder (2003), op De Dam in Amsterdam, met 50.000 man/vrouw publiek, maar dat waren demonstranten en hadden geen idee wie we waren.
Propeller - Dancefloor (live op De Dam 2003) - Video Dailymotion

Maar goed, mijn leukste band/duo vond ik deze (hier live in 2014), gitaar, drums en washboard, rauw tot de kern:

Mssr Renard schreef:
...In de studio kun je alles rechttrekken wat krom is. Live spelen is de grote kunst...
Dat wat betreft de studio gaat maar ten dele op. En live spelen moet je wel leuk vinden, voor mij was het indertijd een Gruwel.

Special voor Ponty Mython hier nog een heus nummer:

Stream Catch / Release by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Helaas geen zang, ik vind dat ik niet kan zingen en bovendien heb ik geen goede opnamemogelijkheden daarvoor.

Uw aller gepeperde meningen zijn welkom.

Mssr Renard
ZAP! schreef:
(quote)
Dat wat betreft de studio gaat maar ten dele op. En live spelen moet je wel leuk vinden, voor mij was het indertijd een Gruwel.

Live spelen kan vreselijk zijn, en leuk zijn. Na 1000 (?) gigs wel te hebben gespeeld in de afgelopen 25 jaar, heb ik echf hoogte- en zeker ook dieptepunten beleefd.

Radio-optredens vond ik echt erg gaaf om te doen. Vaak ern goede mix, geen rokers, geen hassle, goed eten en makkelijk bereikbaar.

We speelden ook vaak (met verschillende bands) in het popcentrum waar ik werkte. Dat is makkelijk op- en afbouwen, maar publiek was er nauwelijks.

De jamsessies die ik leidde op een woensdag(!) avond werden ook niet druk bezocht.

Op festivals spelen is veel publiek bedieneb, maar enorm stressvol, zowel om de snelle change-overs als de angst dat er iets met je gear gebeurt.

Toen ik stagemanager werd, beleefde ik de stress weer vanaf de andere kant.

Het publiek is gewoon dronken en weet totaal niet wat er allemaal bij komt kijken.

Nu wil ik soms nog wel jammen, maar liever niet giggen en al helemaal niet touren.

1 juli speel ik weer een jam bij open buren dag.

Kronos schreef:
(quote)

Zonet gedaan en dan komen je bedoelingen veel beter uit de verf. Natuurlijk moet je er een ritmesectie bij fantaseren maar als demo klinkt dit heel aardig. Als zanger heb je voldoende potentieel naar mijn idee. Het grootste gemis is wat mij betreft een bandgevoel. Het klinkt nu (nog) teveel als muziek voor jezelf gemaakt op een kamertje. Op zoek gaan naar een bassist en drummer en dan gaan repeteren, zou ik zeggen.
Wat Kronos zegt. Ik hoor er een beetje Spinvis in terug (ik hou helaas niet van Spinvis ), maar de effecten zijn mij ook té aanwezig.

En vooruit, nog eentje:

Stream Pushy Driver by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Voorwaarde voor tevredenheid met m'n eigen maaksels is mijn eigen tevredenheid, wat een ander er dan nog van vindt, is bijzaak. Dit nummer en het vorige dat ik linkte kan ik zelf met plezier naar luisteren. Alleen niet de godganse dag natuurlijk...

De laatste voor vandaag, mijn interpretatie van triphop:

Stream Les Raboteurs De Parquet by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Niet 100% tevreden, maar toch wel 90 à 95.

Ponty Mython schreef:
Ik had geen enkele moeite om dit van echt en ingeblikt te onderscheiden. Daarvoor mist het de subtiele veranderingen in geluid en de emotie die een echt orkest wel teweeg kan brengen. Dat hoor je vooral goed bij de herhalende geluiden in jouw song.

Eigenlijk hoor je gewoon een computer weergave van de partituur. Enige subtiele verandering in herhalende stukken kan ook wel in de partituur gezet worden, maar dat vond ik niet de moeite voor dit probeersel. Hier en daar gewoon copy/paste. Langer dan een avond ben ik er niet mee bezig geweest.

Het uitgangspunt was 'moeilijk doen'. Het gebruik van een heel orkest ligt ver boven mijn kunnen (en ik gebruik er uiteindelijk ook maar een fractie van) en ik wilde eens horen hoe iets klonk in 5/8 maat (dat was het denk ik, de kenners moeten me maar corrigeren want ik heb geen zin om de partituur op te zoeken.)

In navolging van ZAP! mijn tevredenheid erover in een cijfer: 70%. Ik mag er graag eens naar terug luisteren. In de twee andere muziekjes die op mijn YouTube kanaal staan heb ik meer tijd gestoken. Die zou ik wel eens door muzikanten met echte instrumenten willen horen. Met eventueel hier en daar nog wat verbeteringen in de partituur door iemand die wel iets van muziek componeren kent.

ZAP! schreef:
De laatst voor vandaag, mijn interpretatie van triphop:

Ik hoor er geen triphop in, maar misschien is dat juist de trip.

Het leukst vind ik het stukje van 1:00 tot 1:24.

Kronos schreef:
Ik hoor er geen triphop in, maar misschien is dat juist de trip.

Het leukst vind ik het stukje van 1:00 tot 1:24.
'Mijn interpretatie van...'.

ZAP! schreef:

Ik meen in je muziekjes soms een verre echo van M. Bungle te horen.

Ponty Mython schreef:
Maar er zijn uiteraard genoeg andere trucjes om de zang beter te laten klinken. Kijk maar naar Madonna en Britney Spears, die zijn ook zo vals als een kraai als ze live moeten zingen.

Ik vind de niet perfect toonvaste en soms wat onzeker klinkende zang net bij de muziek passen. Als je bij zo'n new wave-achtige nummer een technisch zeer goede zanger hebt (of het zo laat klinken middels middeltjes als auto-tune) dan haal je de ziel eruit.

ZAP! schreef:
(quote)
Sneu werk is dat.

Ja, hoe meer je zoekt, hoe vaker je dingen tegenkomt die je weer herinneren aan iets anders wat je kwijt bent. Au.

(quote)
Ik moet hierbij denken aan Charli XCX, maar ik ben er verder niet in thuis. Klinkt mij heel leuk in de oren.

Ik ben enorm fan van Charli, dus dank je!
(Doet het aan een specifiek Charli-tijdperk of lied denken?)

Ponty Mython schreef:
Ik had geen enkele moeite om dit van echt en ingeblikt te onderscheiden. Daarvoor mist het de subtiele veranderingen in geluid en de emotie die een echt orkest wel teweeg kan brengen. Dat hoor je vooral goed bij de herhalende geluiden in jouw song.

Daarom sleep ik vaak handmatig even over de volumes van de individuele beats en hihats, zodat het allemaal net iets organischer klinkt.

ZAP! schreef:
De laatste voor vandaag, mijn interpretatie van triphop:

Stream Les Raboteurs De Parquet by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Niet 100% tevreden, maar toch wel 90 à 95.

Deze klinkt al een stuk meer live dan de andere dingen waar ik naar luisterde.
Vind dit leuk hoor. Ik kan hier best Tricky over horen rappen/zingen/mompelen.

En andere stukjes doen me verrassend genoeg een beetje aan A. G. Cook denken.

Ponty Mython
ZAP! schreef:

Stream Catch / Release by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.

Helaas geen zang, ik vind dat ik niet kan zingen en bovendien heb ik geen goede opnamemogelijkheden daarvoor.

Uw aller gepeperde meningen zijn welkom.

Dit vind ik best geslaagd, al zijn de drums (die er op 0:21 inkomen) wat vlak en zit er iets te weinig variatie in, waardoor ik na 2 minuten zin kreeg om verder te skippen. Dit laatste geldt ook voor je 'trip hop' nummer.

Ik heb alles wat ik kon redden van de crash samengeschoffeld en hier gedumpt:

Stream Voskat | Listen to songs and demos lost in the crash playlist online for free on SoundCloud

De meeste nog zonder vocs en behoorlijk ruw. Maar de liedjes staan wel hoor.

Voor "una rosa" heb ik zelfs een oude vocal take kunnen redden en over een nieuwere versie van de backing track gelegd. Het loopt daarom regelmatig buiten de pas. En ik had het ook koud en was niet echt op m'n zuiverst. Tot zover excuustruus.

Die en "seegull" en "heptagram" en "5 letters" wil ik sowieso proberen opnieuw te maken.

voskat schreef:
Ik ben enorm fan van Charli, dus dank je!
(Doet het aan een specifiek Charli-tijdperk of lied denken?)
Ik ken alleen Charli XCX - how i'm feeling now (2020) (een beetje), dus daar baseerde ik me op. Ik zou zo niet een specifiek nummer kunnen noemen. Jouw nummer klinkt in elk geval lekker gek & wild, zogezegd. Hoewel 'nieuwe' muziek me vaak maar matig boeit, kan ik met deze stijl wel wat - op z'n tijd.

voskat schreef:
Deze klinkt al een stuk meer live dan de andere dingen waar ik naar luisterde.
Vind dit leuk hoor. Ik kan hier best Tricky over horen rappen/zingen/mompelen.
En dat terwijl de GarageBand stukjes gebaseerd zijn op heuse riffs / ideetjes en 'Les Raboteurs...' van begin tot eind verknipte audiofragmenten zijn. Maar met GarageBand werk ik nog maar heel kort en gaat het me er vooral om ideeën vast te leggen i.p.v. iets moois neer te zetten...

Maar zeker ook bedankt voor het mooie compliment!

voskat schreef:
En andere stukjes doen me verrassend genoeg een beetje aan A. G. Cook denken.
Dat klinkt wel leuk. Wat betreft de overstuurde sound hoor ik de gelijkenis wel.

voskat schreef:
Ik heb alles wat ik kon redden van de crash samengeschoffeld en hier gedumpt:

Stream Voskat | Listen to songs and demos lost in the crash playlist online for free on SoundCloud
Ik hoor al wat leuke ideeën en sounds, maar moet alles nog es checken.

Heb je trouwens ook de ambitie om op te treden? Of heb je dat al gedaan / doe je dat al?

Ponty Mython
Nou, na mijn ongezouten mening te hebben gegeven hierbij ook wat nummers van mijn hand. Gemaakt rondom de periode 2014-2020. Ongemasterd, want ze komen rechtstreeks uit mijn DAW.

Eigen nummers:

Remixes:

Demo's:

Ponty Mython schreef:
Nou, na mijn ongezouten mening te hebben gegeven hierbij ook wat nummers van mijn hand. Gemaakt rondom de periode 2014-2020. Ongemasterd, want ze komen rechtstreeks uit mijn DAW.

Eigen nummers:
(embed)
(embed)
Ik heb de eigen nummers gehoord. Ik begrijp jouw kritiek op mijn drums (vlak en weinig variatie) ineens een stuk minder... Maar op zich vind ik dit leuke tracks hoor, die idd wel wat aan Daft Punk doen denken. Heb je dat gitaartje op 'One Million Party People' zelf ingespeeld btw?

Mssr Renard schreef:
Hier ik op drums...

(embed)
.........
.........
Maar goed...

(embed)
Nog even ontopic: de drums vind ik de consistent goede factor. De zang laat nog wel es te wensen over qua power. 'Dancefloor' vind ik al bij al het fijnste nummer.

Mssr Renard
ZAP! schreef:
(quote)
Nog even ontopic: de drums vind ik de consistent goede factor. De zang laat nog wel es te wensen over qua power. 'Dancefloor' vind ik al bij al het fijnste nummer.

Het zijn wel allemaal verschillende bands, maar bedankt.

Het liefste speel ik natuurlijk lange, instrumentale jams.

Kronos schreef:
Ik meen in je muziekjes soms een verre echo van M. Bungle te horen.
Da's nooit verkeerd natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.