menu

Genres / Jazz / Maak kennis met Jazz en beoordeel

zoeken in:
Mijn Jazz-top 20 van 2019:

1. Sarathy Korwar - More Arriving
2. Christian Scott Atunde Adjuah - Ancestral Recall
3. Damon Locks Black Monument Ensemble - Where Future Unfolds
4. Snarky Puppy - Immigrance
5. Black Flower - Future Flora
6. Ilmiliekki Quartet - Land Of Real Men
7. Terri Lyne Carrington + Social Science - Waiting Game
8. Eminence Ensemble - Real News
9. On The Raw - Climbing the Air
10. Large Unit - EthioBraz

11. Ezra Collective - You Can't Steal My Joy
12. Casper Nyvang Rask - Slow Evolution Ensemble
13. Matthew Halsall - Oneness
14. Doppler Trio - Nebula
15. The Segue - Holograms
16. Sergi Felipe & Whisper Songs - Last Whisper
17. Ryan Porter - Force for Good
18. Ethnoïs - Tzigane
19. Radament - Due
20. The Wrong Object - Into the Herd

Ga hier niet mijn boodschappen-/verpislijstje plaatsen, maar wil wel wijzen op
Enemy - Enemy (2018) - MusicMeter.nl - waaraan ook Kit Downes meewerkt

The Comet Is Coming - Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery (2019) - MusicMeter.nl (8 feb op festival op ondergenoemde locatie)

en Yuri Honing Acoustic Quartet - Goldbrun (2017) - MusicMeter.nl prachtig album dat ik eerder dit jaar live ten gehore hoorde brengen in een van de kleinere zalen van ons lokale Muziekpaleis Vredenburg.

En voor de (Spoti)fietsliefhebbers onder ons: een ECM-primer:
ECM Classics on Spotify - open.spotify.com

Nee, dan vind ik de verpis-lijstjes van aerobag, ataloona en brunniepoo interessanter.
Handig om dingen te ontdekken. Dik tevreden dus met de lijstjes.

Hoop dat anderen net zo tevreden zijn met mijn lijstjes.

ECM kan nooit kwaad. Maar ik probeer zo min mogelijk op Spotify te zitten.

Zoals gebruikelijk de afgelopen jaren heb ik weer voornamelijk in de jaren veertig tot zestig vertoefd, ga zeker proberen me naar aanleiding van jullie lijstjes ook eens in de 21ste eeuw te laten zien.

Wat komt er veel nieuwe jazz uit. Kan het gewoon niet meer bijbenen.

Mssr Renard schreef:
Nee, dan vind ik de verpis-lijstjes van aerobag, ataloona en brunniepoo interessanter.

Jawel; ik heb nix tegen op lijstjes - al maak ik zelf zelfs geen boodschappenlijstjes, alhoewel de activiteit om ze te doen wél bij mij ligt - maar in het generieke lijstjestopic gaat het zelfs zover dat sommigen (kijk mij link en flink) persoonlijke lijstjes met 100 titels plutzen; dan ga je echt het doel voorbij

Tidal, Bandcamp?

Mssr Renard schreef:

Ik waardeer zulke lijstjes en ook zeker die van jou. Vooral moderne jazz vind ik een genre dat moeilijk bij te houden is. Jazz maakt een bescheiden comeback en er wordt vandaag de dag sterk en innovatief werk voortgebracht, maar op de meeste (grote) muzieksites is er weinig tot geen aandacht voor. Bandcamp is meestal mijn enige bron voor inspiratie. Deze lijstjes zijn dus een uitgelezen kans om te blijven ontdekken en ik beluister vaak wat er gepost wordt.

oftewel negeer de azijnpisserij en genereer vooral meer mooie verpisserijlijstjes in de toekomst

aerobag schreef:
(quote)

Ik waardeer zulke lijstjes en ook zeker die van jou. Vooral moderne jazz vind ik een genre dat moeilijk bij te houden is. Jazz maakt een bescheiden comeback en er wordt vandaag de dag sterk en innovatief werk voortgebracht, maar op de meeste (grote) muzieksites is er weinig tot geen aandacht voor. Bandcamp is meestal mijn enige bron voor inspiratie. Deze lijstjes zijn dus een uitgelezen kans om te blijven ontdekken en ik beluister vaak wat er gepost wordt.

oftewel negeer de azijnpisserij en genereer vooral meer mooie verpisserijlijstjes in de toekomst

Beetje onnodige reactie - beetje gekscherend verwees ik naar het generiek toptien topic over 2019, waar sommigen zelfs een tophonderd posten - what's the use denk ik dan. Bovendien neem ik wél de moeite om a. de open spotify-link te posten en b. een beetje aandacht vraag voor één van NL's beste sax players, Yuri Honing. Honing heeft echt een paar prachtalbums op zijn naam staan, met een zeer goede productie. Ook Tony Overwater - bassist met wie hij wel 'ns heeft gewerkt- wil ik noemen, om dezelfde reden, de productie.

Bij die mensen heb je nog een gerede kans om ze live eens te zien; en jazz is per slot van rekening echt muziek voor live beleving.

Jazzrock/Fusion.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=91qXhbVSyHA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mjuman schreef:

Beetje onnodige reactie - beetje gekscherend verwees ik naar het generiek toptien topic over 2019, waar sommigen zelfs een tophonderd posten - what's the use denk ik dan. Bovendien neem ik wél de moeite om a. de open spotify-link te posten en b. een beetje aandacht vraag voor één van NL's beste sax players, Yuri Honing. Honing heeft echt een paar prachtalbums op zijn naam staan, met een zeer goede productie. Ook Tony Overwater - bassist met wie hij wel 'ns heeft gewerkt- wil ik noemen, om dezelfde reden, de productie.

Bij die mensen heb je nog een gerede kans om ze live eens te zien; en jazz is per slot van rekening echt muziek voor live beleving.

Over de zin en onzin van lijstjes valt vermoedelijk heel wat te zeggen. Zoals The Quietus ironisch genoeg zelf ook aangeeft bij het eigen eindejaarslijstje van 2019; Het opstellen van lijstjes is schijnbaar zinloos in het altijd evoluerende en trendgevoelige muzieklandschap, waar luisteraars het toch altijd moeten stellen met hun eigen (voor)oordelen gebaseerd op de muzikale ervaringen die zij gaande weg opgedaan hebben. Een reis die voor ieder weer anders is en dan ook nog eens afhankelijk is van de set hersens die je ook zelf niet uitgekozen heb. Nu wil de schrijver van The Quietus zelfs zo ver gaan om te beweren dat luisteraars met de pathologische behoefte om alles te categoriseren in een constante angst voor de dood leven en orde proberen te scheppen in een chaotische muziekwereld.

Echter, een uitgebreid toplijstje van een user met een overlappende smaak levert mij heel wat potentieel luistervoer en ik leef in de comfortabele illusie dat een andere liefhebber hetzelfde ontdekt in zo'n lijstje waar ik dan de gepaste moeite in steek. Maar een nultje achter de vooropgestelde 10 zetten, daar draaft men inderdaad wat in door.

Even terug on topic: Ik zit nu net heerlijk te genieten van de saxofoon klanken van Yuri Honing, precies de ambience die ik nodig heb na de kerstdagen.

Jazz? Fusion?Balkan muziek? In ieder geval hoor ik een didgeridoo.

https://www.youtube.com/watch?v=1bLOj2-YIw0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=AjTn19kFcGM

Anne Paceo

https://www.youtube.com/watch?v=Kwm8lxCrKP8

https://www.youtube.com/watch?v=Iuvnats8GmE

https://www.youtube.com/watch?v=YKPhtgVZk4E

https://f4.bcbits.com/img/a1515752819_10.jpg
Ben Vince - Dont Give Your Life (2019) bandcamp

Jazz en electronica, maar ook invloeden van wave & punk .... Soms ambient-dromerig, dan weer eens ritmisch of mysterieus avantgardistisch

https://f4.bcbits.com/img/a1817423672_10.jpg
Planet Battagon ‎- Battagon Symphony (Rough Guide to Neptunia pt. 1) EP (2018) bandcamp

Heerlijke EP met een mengeling van Jazz & Electronica. Cosmic en outerspacy. Zelf noem ze het Droid-Jazz.

https://f4.bcbits.com/img/a0424363387_10.jpg
Time Grove ‎- More Than One Thing (2018) bandcamp

Alhoewel ik al enkele jaren volledig in de ban ben van de Londonse jazzscene moet ik niet vergeten dat er elders ook prachtige jazz gemaakt wordt, zoals bv. deze uit Israel.
Heerlijke hedendaagse jazz met een mooie ballans tussen oud en nieuw. Zeer sfeervol en melodieus. Zeker leuk voor een relaxte zondag zoals vandaag.

YouTube
voor diegenen, zoals mij, die geen spotify hebben.

Afgelopen week het Finse We Jazz Records label ontdekt en daar gebeuren zeer interessante zaken.. Modern niet te gladjes en oubollig, maar ook weer geen "piep knor"
Music | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com

- jazz/ambient/electro van 3TM
Abyss (A Prelude to Lake) | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com
Lake | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com

- Frisse en niet te flauwe jazz van mega talent Petter Eldh. Heeft ook diverse mooie samenwerkingen buiten dit label. weet gelijktijdig uit te dagen en toch toegankelijk te blijven.
Koma Saxo | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com

-jazz/electro combinatie die wel werkt van Jonah Parzen-Johnson
Imagine Giving Up | We Jazz Records - wejazzrecords.bandcamp.com

etc

Oh ja, dan hebben we nog Dustin Laurenzi met het album Snaketime: The Music of Moondog.
Een album wat waarschijnlijk binnenkort bij mij naar 5* gaat. Doet me vaak aan Charlie haden liberation music orchestra denken. Folk elementen, maar ook de simpele schoonheid van een clubje rasmuzikanten die samen de sterren van de hemel spelen en wat dat dan oplevert. Klinkt soms als een straatorkest (net zoals dat album van Haden) maar dat verhoogt de sfeer naar mijn idee. Wees er snel bij, worden maar 500 lp's uitgegeven.

Dustin Laurenzi - astrallaurenzi.bandcamp.com

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.